Maailman paras/tehokkain laji

minä

Semmoista ei olekkaan mutta kuitenkin minkä te itse mieluinten valitsisitte ja perustelkaa vastaus kiitos!

40

6373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiukka kundi

jumala loi ihmisen ja Smith&Wesson teki heistä tasa-arvoisia.

10vuotias pärjää satakiloiselle. USA:ssahan ihmiset alkavat olla jo tässäsuhteessa tasa-arvoisia.

• Andy

Itseasiassa sanonta kuuluu, että Samuel Colt teki ihmisistä tasa-arvoisia. Jos pelkkää taistelutehoa haetaan, sovelletun reserviläisammunnan kivääriluokka olisi kova ehdokas.

• itsensä puolustaja

Olisit kysynyt suoraan, että mitä itsepuolustuslajeja ihmiset harrastavat. Tiedossa ei luultavasti ole kovinkaan puolueettomia vastauksia realistisimmasta itsepuolustuslajista.

Tällaisista asioista on turha väitellä jos keskustelukumppanina on henkilö jolla on kokemusta vain yhdestä itsepuolustus- / kamppailulajista. Monesti tällainen henkilö ylläpitääkseen uskoa omiin kykyihinsä puolustaa omaa lajiaan ilman minkäänlaista tervettä kritiikkiä ja tyrmää vastakeskustelijan väitteet ennen kuin edes ajattelee asiaa tarkemmin.

• Madog

Jos olisi pakko vain yhtä lajia harrastaa niin joko nyrkkeily tai thaikku, käsipainotteisesti.
      Niin sitten pärjää kadulla ja pubissa(vitsi).

• Kung fu miäs

Itse haluan lajiltani pääosin taistelu tehokkuutta ja positiivisia terveydellisiä vaikutuksia. Mielestäni ei kannata aloittaa missään koulussa lajin takia, vaan sen takia miten he treenaavat sielä. Minä haluan kovaa full contact sparri harjoitusta ja todella rankkaa treeniä, se ei kehitä ainoastaan kehoa vaan myöskin mieltä. Tällä hetkellä minua kiinnostaa myöskin kilpaileminen, joten muay thai on luonnollinen vaihtoehto, ainakin sivulajiksi.
      Mutta päälajiksi, jolle todella voisi omistautua, olisi joku "sisäinen" kung fu tyyli, esim. bajiquan, taijiquan tai xingyiquan. Nämä lajit todella kehittää ihmiskehon taistelusuorituskyvyn huippuunsa.

Näitä aijon treenata kunhan pääsen muuttamaan helsinkiin nyt piakkoin.

• Elli

drunken boxing kung fu on ainoa oikea, koska kaikki tappeluthan alkaa aina ku on kännissä!

Olen todella pahoillani että muutat Helsingin alueelle. Syrjässä, Tallinna naapurikaupunkina, ja kaiken lisäksi kukaan ei tiedä miksi ollaan niin helevetin leuhkaa?!?!?!

• practical

Hyvä asenne!

Netistä löytyy hyviä kirjotuksia kiinalaisista
        ns."pehmeistä" lajeista, joilla ilmiselvästi
        on ne pyrkimykset,jotka mainitsit kommentissa-
        si "vastaus".

Mutta löytyykö mitään faktaa siitä,että nämä
        suomalaiset ryhmät treenaisivat näiden alkupe-
        räisten,taistelussa menestymiseen tähtäävien
        periaatteiden mukaisesti?

Ps.Itse asun PK-seudulla ja olen harkinnut näitä
        kiinalaisia vaihtoehtoja,mutta saa nähdä.

• kung fu miäs
        practical kirjoitti:

Hyvä asenne!

si "vastaus".

Kyllä Helsingissä on ainakin yksi todella hyvä opettaja, joka opettaa näitä "sisäisiä" lajeja sillä tavalla miten niitä pitää opettaa. Kiinasta tullut Lu Baochun, tässä hänen koulunsa sivu: http://www.kolumbus.fi/baji/introduction.htm
        Täältä löytyy sitä "aitoa" kung futa.
        Hän opettaa tai chitä ja bajia, mutta hän hallitsee myöskin mm. baguazhang ja xingyiquan (ja muita "ulkoisia" shaolin tyylejä). En tiedä muita opettajia suomessa, paitsi pari jotka opettavat ainoastaan pienelle ryhmälle, jotka opettavat "sisäisiä" lajeja siten miten niitä pitäis opettaa.

Lu Baochun on kuullema todella perinteinen hänen opetuksensa kanssa. Elikkä alussa treenataan ainoastaan sitä kehon voimistamista ja voiman käyttöä jne. ja käytännön tekniikat ovat vähäiset. Sitten vasta myöhemmin kun alkaa hallitsemaan kehoansa niin sitten aletaan miettimään tekniikoita. Näin kung futa opetetaan. Se voi tuntua joillekkin tylsältä nykyajan mcdonalds yhteiskunnassa kun ei heti pääse oppimaan kaikenlaisia "tappo iskuja", mutta tällä tavalla se aito kung fu saavutetaan.

• kung fu miäs
        practical kirjoitti:

Hyvä asenne!

si "vastaus".

Sanoit että olet harkinnut näitä kiinalaisia vaihtoehtoja. Suosittelen todella lämpimästi että käytät ainutlaatuista mahdollisuutta ja meet treenamaan sinne Lu Baochunin kouluun. Mutta sinun täytyy tietenkin olla valmis omistautumaan jos haluat saavuttaa sitä taistelu taitoa. Jos olet valmis siihen niin sanon röyhkeästi että tulet luultavasti saavuttamaan korkeampaa tasoa Lu Baochunin johdatuksella kuin mitä voisit suurimassa osassa suomen taistelulaji kouluissa.

• kung fu miäs
        *** kirjoitti:

Olen todella pahoillani että muutat Helsingin alueelle. Syrjässä, Tallinna naapurikaupunkina, ja kaiken lisäksi kukaan ei tiedä miksi ollaan niin helevetin leuhkaa?!?!?!

Kiitos sympatiasta.

• Andy
        kung fu miäs kirjoitti:

Kyllä Helsingissä on ainakin yksi todella hyvä opettaja, joka opettaa näitä "sisäisiä" lajeja sillä tavalla miten niitä pitää opettaa. Kiinasta tullut Lu Baochun, tässä hänen koulunsa sivu: http://www.kolumbus.fi/baji/introduction.htm
        Täältä löytyy sitä "aitoa" kung futa.
        Hän opettaa tai chitä ja bajia, mutta hän hallitsee myöskin mm. baguazhang ja xingyiquan (ja muita "ulkoisia" shaolin tyylejä). En tiedä muita opettajia suomessa, paitsi pari jotka opettavat ainoastaan pienelle ryhmälle, jotka opettavat "sisäisiä" lajeja siten miten niitä pitäis opettaa.

Lu Baochun on kuullema todella perinteinen hänen opetuksensa kanssa. Elikkä alussa treenataan ainoastaan sitä kehon voimistamista ja voiman käyttöä jne. ja käytännön tekniikat ovat vähäiset. Sitten vasta myöhemmin kun alkaa hallitsemaan kehoansa niin sitten aletaan miettimään tekniikoita. Näin kung futa opetetaan. Se voi tuntua joillekkin tylsältä nykyajan mcdonalds yhteiskunnassa kun ei heti pääse oppimaan kaikenlaisia "tappo iskuja", mutta tällä tavalla se aito kung fu saavutetaan.

hän hallitsee myöskin mm. baguazhang ja xingyiquan (ja muita "ulkoisia" shaolin tyylejä).

Eikös nämä mainitut ole kuitenkin sisäisiä tyylejä?

• kung fu miäs
        Andy kirjoitti:

hän hallitsee myöskin mm. baguazhang ja xingyiquan (ja muita "ulkoisia" shaolin tyylejä).

Eikös nämä mainitut ole kuitenkin sisäisiä tyylejä?

Anteeksi.. siis tarkoitin että hän osaa näitä "sisäisiä" tyylejä ja myöskin "ulkoisia" shaolin tyylejä, esim tongbeiquan, vaikka tätäkin kutusutaan joskus "sisäiseksi" tyyliksi... mutta se onkin sitten ihan eri aihe.

• huhu
        Elli kirjoitti:

drunken boxing kung fu on ainoa oikea, koska kaikki tappeluthan alkaa aina ku on kännissä!

hehe

• Tien kulkija

Ihmisellä on vain kaksi kättä, kaksi jalkaa ja pää, jota voi käyttää taistelussa. Lajista riippumatta tekniikat ovat kuitenki varsin samanlaisia ja viimekädessä kyse on aina yksilöstä.

Yksi oleellinen ero kuitenkin voidaan tehdä eri lajien välillä. Se on lajin opettamassa ASENTEESSA!

Tässä suhteessa haluan nostaa Krav magan muita paremmaksi, koska siinä opetetaan oikea asenne. Selviytyäkseen hengissä (ei välttämättä voittajana) ei voi olla herrasmiesmäisen urheiluhengen läpitunkema. Selviytyäkseen täytyy selkäytimeen saada refleksiomainen brutaalius, johon kuuluu automaattisesti esimerkiksi hyökkäys nivusiin tai peukalon työntäminen silmään. Tämän takia Krav magassa ei kilpailla.

Esim alkuperäisessä karatessa (ts. kiinalaisessa taistelutaidossa eli kiinalaisen käden tiessä) ja kaikkissa muissakin vanhoissa budolajissa oli tämä asenne kunnes ne nykyaikaistettiin ja muutettiin herrasmiesmäisiksi urheilulajeiksi.

PS. Koska en tunne muita uusia lajeja, niin en tiedä kuuluko esim vale tudo tms. samaan kategoriaan Krav magan kanssa.

• kung fu miäs

Vale tudo on turnaus. Mutta jos viittaat näihin moderneihin mixed martial arts juttuihin niin ne ovat todellakin suuntautuneet siihen urheilupuoleen, mutta kyllä monissa BJJ jne. kouluissa opetetaan kuitenki näitä rumiaki temppuja vaikka niitä ei kehässä käytetä.

• vapaaottelija
        kung fu miäs kirjoitti:

Vale tudo on turnaus. Mutta jos viittaat näihin moderneihin mixed martial arts juttuihin niin ne ovat todellakin suuntautuneet siihen urheilupuoleen, mutta kyllä monissa BJJ jne. kouluissa opetetaan kuitenki näitä rumiaki temppuja vaikka niitä ei kehässä käytetä.

vale tudo ei ole turnaus:)

vale tudo on kokoelma enemmän tai vähemmän tunnettuja/pysyviä/käytettyjä tekniikoita, jotka tähtäävät vastustajan
        antautumiseen/luovuttamiseen/tyrmäämiseen.
        vale tudo on laji, jolla on liitto(ei suomessa) ja mestaruuskilpailut.
        ottelut käydään paljain nyrkein, ja säännöt sallivat niskaan ja selkään lyömisen/potkimisen, sormien taittelun, maassa makaavan potkimisen, päällä puskemiset, kyynärpäälyönnit, polvipotkut ym ym.
        rumat temput sallittuja, pl. silmien,genitaalien ja korvien härkkiminen. esimerkki: kantapäällä jalkapöytään, jalkapöytä murtuu -> luovutus.
        otteluaika on keskeytymätön, joskus rajaton.

• kung fu miäs
        vapaaottelija kirjoitti:

vale tudo on kokoelma enemmän tai vähemmän tunnettuja/pysyviä/käytettyjä tekniikoita, jotka tähtäävät vastustajan
        ottelut käydään paljain nyrkein, ja säännöt sallivat niskaan ja selkään lyömisen/potkimisen, sormien taittelun, maassa makaavan potkimisen, päällä puskemiset, kyynärpäälyönnit, polvipotkut ym ym.
        rumat temput sallittuja, pl. silmien,genitaalien ja korvien härkkiminen. esimerkki: kantapäällä jalkapöytään, jalkapöytä murtuu -> luovutus.

Ai okej. Kiitti korjauksesta. Mä oon vaan nimittäin kuullu niistä Vale Tudo turnauksista, enkä mistään Vale Tudo tyylistä. Luulin et se oli samanlainen väärinkäsitys ku että joku haluaa treenata Ultimate Fightingia.

• Paraiba
        vapaaottelija kirjoitti:

Vale tudo portugalia ja tarkoittaa että "kaikki käy", eli yleisnimitys vapaaottelulle. Se ei ole mitenkään sen ihmeemmin tyyli ellei joku ole liittänyt sitä omaan tyyliinsä/lajinsa nimeen. Batarelli Ruas on sitä ainakin tehnyt. Brassit puhuvat yleisesti vale tudosta, kun tarkoittavat vapaaottelua.

• EXTREME

Aikido, jos a) sinulla on siihen tarvittava asenne b) jos löydät hyvän seuran c) hyväksyt, että oppiminen vie aikaa.

• tutustunut

Olet oikeassa aikidon suhteen.

Ongelmana on vain, mistä löytää mainitsemasi
        laatuvaatimukset täyttävä seura.Itse en aina-
        kaan tälläistä seuraa tiedä.
        Joitain yksittäisiä treenaajia varmasti löy-
        tyy,joilla on asenne kohdallaan.

Lisäisin tähän vielä,jos aikidoa treenaisi
        tietynlaisella krav maga tyyppisellä asen-
        teella mutta kuitenkin ns. aiki-principlen
        (jota pidän taistulu-periaatteista kehitty-
        neimpänä) mukaisesti,niin lajin maine olisi
        toinen mitä se nykyään on.
        Joidenkin mielestä se olisi väärä suunta ja
        muodustuu ongelmaksi niille,jotka näkevät
        rauhanomaisuuden ja maksimaalisen tehon ,toi-
        sensa pois sulkeviksi vaihtoehdoiksi.

• kung fu miäs
        tutustunut kirjoitti:

Olet oikeassa aikidon suhteen.

Ongelmana on vain, mistä löytää mainitsemasi
        laatuvaatimukset täyttävä seura.Itse en aina-
        kaan tälläistä seuraa tiedä.
        Joitain yksittäisiä treenaajia varmasti löy-
        tyy,joilla on asenne kohdallaan.

Lisäisin tähän vielä,jos aikidoa treenaisi
        tietynlaisella krav maga tyyppisellä asen-
        teella mutta kuitenkin ns. aiki-principlen
        (jota pidän taistulu-periaatteista kehitty-
        neimpänä) mukaisesti,niin lajin maine olisi
        toinen mitä se nykyään on.
        Joidenkin mielestä se olisi väärä suunta ja
        muodustuu ongelmaksi niille,jotka näkevät
        rauhanomaisuuden ja maksimaalisen tehon ,toi-
        sensa pois sulkeviksi vaihtoehdoiksi.

Tämä sama ongelma on tai chissa nykykään. Tai chi joskus aikanaan oli todella aggressiivinen tyyli. Monet eivät nykyään ymmärrä miten sitä käytetään, juuri näiden "rauhanomaisten" periaatteiden takia.

• The Crow

Jos etsii puhdasta tehokkuutta, niin Krav Maga on parasta, mutta siinä on ongelmansa, sillä se ei sovellu hallitun voiman tilanteeseen, vaan ainoastaan tappamiseen.

Eri karate-tyylit ovat omasta mielestäni tehokkaimpia. Monipuoliset tekniikka-arsenaalit ja jos ottaa selvää asioista, niin laji on melkoisen brutaali luonteeltaan, eli tapa tappaa haarniskoituja sotilaita paljain käsin ja ensiksi käteen osuvalla esineellä. Krav Maga on sitä nykyisin.

Itse kuitenkin käyttäisin karatea, johon on lisätty vaikutteita Krav Magasta.

• kung fu miäs

Krav maga on suunniteltu sotilaille joiden täytyy oppia niin vähässä ajassa kuin mahdollista niin tehokkaita tekniikoita kuin mahdollista. Elikkä et luultavasti tule saavuttamaan mitään suurempaa taitoa krav magaa treenamalla. Tietenki osaat varmasti suojella itseäsi kadulla alle 3ssa kuukaudessa, mutta mielestäni krav maga ei ole sen tyyppinen laji jolle voisi omistautua jos haluaa saavuttaa pitkällä tähtäimellä jotain "suurempaa" taitoa.
        Karate on sen tyyppinen laji jota treenataan pitkällä tähtäimellä, koska siinä todella treenataan myöskin pitkällä tähtäimellä ja halutaan saavuttaa jotain "suurempaa" taitoa, krav magaa ei voi verrata karateen.

Olen muutenkin lukenut että krav maga soveltuu huonosti keskivertoa parempaa taistelijaa vastaan. Minun on vaikeata selittää sitä syytä suomeksi mutta xingyissä sitä kutsutaan "the ability to change", elikkä muuttaa tekniikkaa tilanteen mukaan. Suoraviivaisuus on hyvä asia, mutta liian suoraviivaisuus johtaa siihen että sinun on vaikeata muuttaa tekniikkaa jos vastustajasi osaa vastata hyvin sinun tekniikkoihin. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, kyllä joku keskiverto krav maga harjoittelija luultavasti söisi minut aamiaiseksi :) .

• Apollo
        kung fu miäs kirjoitti:

Krav maga on suunniteltu sotilaille joiden täytyy oppia niin vähässä ajassa kuin mahdollista niin tehokkaita tekniikoita kuin mahdollista. Elikkä et luultavasti tule saavuttamaan mitään suurempaa taitoa krav magaa treenamalla. Tietenki osaat varmasti suojella itseäsi kadulla alle 3ssa kuukaudessa, mutta mielestäni krav maga ei ole sen tyyppinen laji jolle voisi omistautua jos haluaa saavuttaa pitkällä tähtäimellä jotain "suurempaa" taitoa.
        Karate on sen tyyppinen laji jota treenataan pitkällä tähtäimellä, koska siinä todella treenataan myöskin pitkällä tähtäimellä ja halutaan saavuttaa jotain "suurempaa" taitoa, krav magaa ei voi verrata karateen.

Olen muutenkin lukenut että krav maga soveltuu huonosti keskivertoa parempaa taistelijaa vastaan. Minun on vaikeata selittää sitä syytä suomeksi mutta xingyissä sitä kutsutaan "the ability to change", elikkä muuttaa tekniikkaa tilanteen mukaan. Suoraviivaisuus on hyvä asia, mutta liian suoraviivaisuus johtaa siihen että sinun on vaikeata muuttaa tekniikkaa jos vastustajasi osaa vastata hyvin sinun tekniikkoihin. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, kyllä joku keskiverto krav maga harjoittelija luultavasti söisi minut aamiaiseksi :) .

Voi Krav Magaakin treenata pitkällä tähtäimellä sillä ei Krav Magassakaan niin kuin Karatessakaan pääse helposti korkeimmille tasoille. Mutta kyllä kuitenkin Krav Magassa edetään nopeammin kuin muissa lajeissa esim. Krav Magan nykyinen pääkouluttaja on 41v ja hänellä on maailman korkein taso Krav Magassa(mutta hän onkin harjoitellut sitä pienestä pojasta asti ja itsellä Krav Magan perustajalla.) Krav Magaa kehitetään koko ajan eli sitä voi harjoitella niin paljon kuin jaksaa!
        Tossa oli minun tieto ja mielipide yhdistettynä eli siinä saattaa olla jotain mikä ei pidä paikkansa! Jos tekstini on jotain asioita jotka ovat ihan vieraalta planeetalta niin korjatkaa!

• Andy
        kung fu miäs kirjoitti:

Voi hyvinkin olla perää siinä, että KM:lla voi tulla ongelmia, jos vastustaja osaa myöskin tapella. Ainakin alemman tason tekniikoista suuri osa (kaikki?) alkaa potkulla munille. Eihän siinä muuten mitään, mutta tämä on vähän huono, jos kaveri ymmärtää sijoittua niin, että jalat estävät potkun. Olisi hyvä, jos harjoittelijalla olisi automaationa potkaista sinne, missä avointa tilaa löytyy. Tämä nyt tietysti sitten vaatii pidempää treeniä, eli asioilla on puolensa. Ja kuinka usein satunnainen päällekävijä osaa jotain taistelutaitoa niin, että suojaus on kunnossa hyökkäyksen aikana?

• Apollo
        Andy kirjoitti:

Voi hyvinkin olla perää siinä, että KM:lla voi tulla ongelmia, jos vastustaja osaa myöskin tapella. Ainakin alemman tason tekniikoista suuri osa (kaikki?) alkaa potkulla munille. Eihän siinä muuten mitään, mutta tämä on vähän huono, jos kaveri ymmärtää sijoittua niin, että jalat estävät potkun. Olisi hyvä, jos harjoittelijalla olisi automaationa potkaista sinne, missä avointa tilaa löytyy. Tämä nyt tietysti sitten vaatii pidempää treeniä, eli asioilla on puolensa. Ja kuinka usein satunnainen päällekävijä osaa jotain taistelutaitoa niin, että suojaus on kunnossa hyökkäyksen aikana?

Potkut munille tulevat vain kun vastustaja käy yllättäen päälle ja munat ovat "avoinna", muuten kun vastustaja ja itse ollaan otteluasennossa käytetään ihan eri tekniikoita mutta nivusille potku on niissäkin joskus(huom! ei läheskään aina mutta kuitenkin usein)

• Maddog
        Andy kirjoitti:

Usein päällekäyjät eivät ole ensi kertaa pappia kyydissä ja silloin on jonkinlainen lyöntikokemus/varmuus hyvä omata. Kaikenlainen ilmaan huitominen ei ole hirveän hyvää treeniä tositilanteita silmälläpitäen...on havaittu käytännössä.

• Apollo
        kung fu miäs kirjoitti:

Krav Magasta on kolme eri versiota: Sotilas-versio, joka on suunniteltu mahdollisimman tehokkaaksi ja nopeasti opittavaksi,sisältää vaarallisia tekniikoita. Poliisi-versio: Suunniteltu hallintaan ja opetetaan käyttämään poliisin apuvälineitä mm.pamppua Ei ole yhtä vaarallinen kuin sotilasversio. Siviili-versio: Suunniteltu pääsemään vaarallisista tilanteissa mahdollisimman nopeasti vammoitta.
        Olen kuullut ettei näissä ole kauheasti eroa, niitä vain opetetaan eri agressio tasolta(mutta kuitenkin siviili versiossa on jätetty pois tappavat ja luita murskaavat tekniikat).

Suurinpiirtein noin luki eräällä nettisivulla.

• Apollo
        Apollo kirjoitti:

Krav Magasta on kolme eri versiota: Sotilas-versio, joka on suunniteltu mahdollisimman tehokkaaksi ja nopeasti opittavaksi,sisältää vaarallisia tekniikoita. Poliisi-versio: Suunniteltu hallintaan ja opetetaan käyttämään poliisin apuvälineitä mm.pamppua Ei ole yhtä vaarallinen kuin sotilasversio. Siviili-versio: Suunniteltu pääsemään vaarallisista tilanteissa mahdollisimman nopeasti vammoitta.
        Olen kuullut ettei näissä ole kauheasti eroa, niitä vain opetetaan eri agressio tasolta(mutta kuitenkin siviili versiossa on jätetty pois tappavat ja luita murskaavat tekniikat).

Suurinpiirtein noin luki eräällä nettisivulla.

Piti kirjottaa toi yhelle toiselle...

• K1

on vain kasa hyviä ja huonoja lajeja. Sillä kaikki lajit eivät sovi kaikille. Kyse on vain siitä että onnistuuko löytämään tämän oman lajinsa.

• Minä

Harjoittelin tuota jonkin aikaa vuosia
      sitten ( intti keskeytti opinnot, eikä
      jaksanut enää mennä takas)
      Elikkäs se on "apina"-kungfua, alatyyliltään
      "matala"-apina.

Sain sen kuvan lajista, että se on nimenomaan
      "pitkälle" tähtäävä, eli jos treenaat sitä
      kaksi vuotta niin et vielä osaa "mitään".
      Vaan siiihen pitäisi syventyä ja kunnolla.

Suosittelen kaikesta huolimatta,
      siellä on hyvä "soturi" asenne, rento ja rehellinen
      meininki. Myös hieronnan opettelua
      ja treenien jälkeen hierontaa, koska
      mustelmia TULEE.

Tekniikat on suoria ja tappavia usein,
      mutta samalla sillä tavalla vaikeita
      että kestää oppia ne kunnolla.

JOs haluaa oikeasti syventyä alaan ja
      oppia pidemmälle, kannattanee kokeilla
      muutaamaa eri lajia, ja käyttää vähän
      aikaa siihen että tutustuu useampaan
      ja sitten valita lopulta se mitä jatkaa.

Kravmaga
      Jujutsu
      Tai-shin-mun kungfu muut kungfut
      aikido

Ainakin ovat kokeilun arvoisia.

• kung fu miäs

Haluan kuitenkin varoittaa että hyvin monet kung fu koulut ovat nykyään täyttä humpuukia. Hyvää kung futa on vaikeata löytää. Tästä johtuukin kung fun huono maine. Hyvin monet luulevat että kung fu on jotain hyppy ja kierrepotku päähän systeemiä, juuri siksi koska tälläiset humpuuki kung fu koulut jotka väittävät opettavansa kung futa harjoittelevat sellaista (ei mitään henkilökohtaista moderni wushu ihmisiä kohtaan, jos ette väitä että harjoittelette niitä muuhun kuin näytöksiin). En oikeen tiedä millanen yleinen asenne Suomessa on, mutta maailmalla kung fulla ei ole paljoa kunnioitusta, paitsi Aasiassa.

• Andy

Tyylin nimi translitteroituna on Tai Shin Mun. Tai Chi on sitten oma tyylinsä, joka nykyään kirjoitetaan Taiji. Tai Shin Mun on ihan hyvä laji, joskaan ei sopinut minulle, kun on pohjaa japsilajeista, joissa asiat tehdään totaalisesti eri tavalla.

• Minä
        Andy kirjoitti:

Tyylin nimi translitteroituna on Tai Shin Mun. Tai Chi on sitten oma tyylinsä, joka nykyään kirjoitetaan Taiji. Tai Shin Mun on ihan hyvä laji, joskaan ei sopinut minulle, kun on pohjaa japsilajeista, joissa asiat tehdään totaalisesti eri tavalla.

Ahaa, ajattelinkin että japanilaisten
        ja kiinalaisten lajien perusfilosofiassa
        on jotain isompaa eroa, mutta en tiedä mitä?

Kerro kun kerran tiedät enemmän, kiinnostaa
        kovasti!

• Andy
        Minä kirjoitti:

kovasti!

Lähinnä tarkoitin nyt teknisiä eroja. Seuraava ei välttämättä päde kaikkiin kiinalaislajeihin ja voi olla, ettei edes TSM:iin, koska tutustumiseni siihen jäi lyhyeksi. Japsilajeista kokemusta on sitten jo useammasta pidempään.

SE ero tekniikassa on, että japsityyleissä voima lyönteihin ja potkuihin tuotetaan (yleensä) ensisijassa vartalon ja lantion kiertoliikkeellä. Kiinalaisissa taas sekä lyönnit, että potkut lähtevät pääsääntöisesti keskilinjassa ja vartalon paino niiden taakse saadaan etenemisliikkeellä. Japsityyleissä liikkeet ovat yleensä pidempiä/laajempia. Väittäisin, että seuraus näistä on, että japanilaiset tekniikat ovat voimakkaampia, mutta kiinalaiset nopeampia ja niitä käytetään ehkä enemmän sarjoissa. Muitakin eroja on, mutta tämä nyt on se näkyvin ja ilmeisin.

Itse olen iso, hidas, kömpelö mutta melko vahva, joten minulle japsityyli sopii paremmin. Lisäksi pohjaa oli niin paljon, että olisin joutunut opettelemaan kaikki selkäytimeen iskostuneet tavat liikkua ja reagoida uusiksi, joten TSM jäi.

• kung fu miäs
        Minä kirjoitti:

kovasti!

Useimmat tänään olemassa olevista japanilaisista lajeista tulevat suoraan kiinalaisista.
        Lajien filosofia vaihtelee niin paljon kiinalaisien lajien sisällä että on vaikeata määrittää mitään kiinalaista perusfilosofiaa.

Mutta jos nyt näin yleisesti puhun omasta kokemuksesta niin sanoisin että kiinalaiset keskittyvät enemmän koko kehon ja rennon voiman käyttöön, kun japanilaiset saavat voimaa enemmän lihas jännityksestä. Tässä tietenki tulee enemmän nopeutta kiinalaisella tavalla, mutta ei missään nimessä vähemmän voimaa. Kiinalaisissa lajeissa voima tulee maasta, elikkä koko kehoa täytyy käyttää ja siinä kestää aikaa että sen oppii. Tämä että japanilaiset käyttää enemmän lihasjännitystä huomaa todella hyvin esim siinä jos vertaa karaten katoja ja jonkun kung fu tyylin formia, kung fu on paljon sulavampaa ja pehmeämpää kun karate on kovempaa ja jäykempää.
        Tämä "jäykkyys" karatesta tulee siitä että useimmat karate tyylit polveutuvat mm. ngo cho kun kung fusta, jossa käytetään lihas jännitystä kehon voiman kehittämiseen. Tästä tyylistä löytyy se formi josta karaten kuuluisa sanchi kata tulee, joka on juuri tätä lihas jännitystä.

Se että karatessa tehdään isoja liikkeitä tulee kung fu tavasta opettaa tekniikoita, jota kutsutaan big frame ja little frame. Big frame liikesarjat tehdään aina isoilla liikkeillä että oppii sen liikkeen mekaniikan ja saa siihen sen oikean tyyppisen voiman. Little frame on sitten miten näitä tekniikoita käytetään käytännössä, elikkä pienempinä liikkeinä. Joissakin tyyleissä opetellaan ainoastaan big frame liikesarjoja ja sitten oppilas itse tekee niistä opettajan avulla käytännöllisiä, elikkä pienempiä. Erityisesti shaolin tyylit käyttävät näitä big frame liikesarjoja, ja sehän on yleistä tietoa että mm. karate ja kenpo tulevat suoraan shaolin tyyleistä.

• Andy
        kung fu miäs kirjoitti:

Useimmat tänään olemassa olevista japanilaisista lajeista tulevat suoraan kiinalaisista.
        Lajien filosofia vaihtelee niin paljon kiinalaisien lajien sisällä että on vaikeata määrittää mitään kiinalaista perusfilosofiaa.

Mutta jos nyt näin yleisesti puhun omasta kokemuksesta niin sanoisin että kiinalaiset keskittyvät enemmän koko kehon ja rennon voiman käyttöön, kun japanilaiset saavat voimaa enemmän lihas jännityksestä. Tässä tietenki tulee enemmän nopeutta kiinalaisella tavalla, mutta ei missään nimessä vähemmän voimaa. Kiinalaisissa lajeissa voima tulee maasta, elikkä koko kehoa täytyy käyttää ja siinä kestää aikaa että sen oppii. Tämä että japanilaiset käyttää enemmän lihasjännitystä huomaa todella hyvin esim siinä jos vertaa karaten katoja ja jonkun kung fu tyylin formia, kung fu on paljon sulavampaa ja pehmeämpää kun karate on kovempaa ja jäykempää.
        Tämä "jäykkyys" karatesta tulee siitä että useimmat karate tyylit polveutuvat mm. ngo cho kun kung fusta, jossa käytetään lihas jännitystä kehon voiman kehittämiseen. Tästä tyylistä löytyy se formi josta karaten kuuluisa sanchi kata tulee, joka on juuri tätä lihas jännitystä.

Se että karatessa tehdään isoja liikkeitä tulee kung fu tavasta opettaa tekniikoita, jota kutsutaan big frame ja little frame. Big frame liikesarjat tehdään aina isoilla liikkeillä että oppii sen liikkeen mekaniikan ja saa siihen sen oikean tyyppisen voiman. Little frame on sitten miten näitä tekniikoita käytetään käytännössä, elikkä pienempinä liikkeinä. Joissakin tyyleissä opetellaan ainoastaan big frame liikesarjoja ja sitten oppilas itse tekee niistä opettajan avulla käytännöllisiä, elikkä pienempiä. Erityisesti shaolin tyylit käyttävät näitä big frame liikesarjoja, ja sehän on yleistä tietoa että mm. karate ja kenpo tulevat suoraan shaolin tyyleistä.

Koska aiheesta on avattu uusi keskustelu, siirrän kommenttini sinne.

• ose

Totta että on vaikea nimetä "parasta" itsepuolus-
      tuslajia. Kaikkihan on aika suhteellista. Esim.
      50kg painava mustan vyön karateka tuskin mahtaa
      mitään 180kg painavalle pullamössölle joka ei ole
      eläissään mitään treenannu. Itse olen 20 vuotta
      harrastanut monia lajeja (kr-painia, vapaatakin
      vähän, karatea, nyrkkeilyä ja judoa, sekä ns.
      full-contakt lajeja). Ehdottomasti ylivoimaisin
      ja monipuolisin näistä on judo, toiseksi parhai-
      ten pärjää nyrkkeilijä jos sillä on nopeat kädet.
      Jos ei niin judoka kun saa kädestä kii niin tulee
      äkkikuolema.

• yksi ääni

Ainakin yhdelle tyylisuunnalle siitä mitä olen harrastanut. Kävin kokeilemassa, tosin lyhykäisesti, muitakin joten älkää nyt ottako palkoa nenäänne. Tämä on vain perustelu minun kannalleni.
      Karate oli kovin jäykkää, niveleni eivät tykänneet ja sain vain kaikki lihakset jumiin. Aikido taas hieman rauhallista minulle. potkunyrkkeilyssä kaipasin vähän tekniikkaakin. Koitin myös joitain muita lajeja, mutta itse totesin tämän ju-jutsun itselleni mieluiseksi. Monipuolisesti tekniikoita (on siis pakko löytää jotain mistä pitää ja jota vähän osaakin), myös voimattomille ja naisille soveltuvia. Nivelistä pidettiin huolta tekniikoita tehdessä ja muutenkin tuntui sopivalta. Monipuolisuus pitää yllä motivaatiota joka itselläni herpaantuu herkästi. Toki ymmärtäväisellä ja perustelevalla senseillä oli osuutensa valintaani. Kuspäätä ei jaksa katsella vaikka laji viehättäisikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      110
      4326
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3523
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3365
    4. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3331
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      26
      3268
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      74
      2936
    7. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      64
      2817
    8. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2579
    10. Autolla törmäilijä

Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      9
      2522
    Aihe