Näillä palstoilla on jonkin verran ollut väitettä, siitä pitäisikö kastaa lapsena vai aikuisena.
Raamattu sanoo että silloin kun henkilö uskoo Isään,Poikaan ja Pyhään henkeen.Ei mitään että onko kyseessä lapsi tai aikuinen.
Mutta en kastekysymyksestä enempää ala väittelemään.
Näillä palstoilla on myös ollut väittelyjä toissijaisísta asioista.
Ja siitä kummat ovat oikeassa helluntailaiset vai luterilaiset.
Sanoisin että meidän tulisi tulla pyrkiä olemaan yhtä sen sijaan että väittelesimme.Ja jos sovitaan ettei väitellä siitä kummat noudattaa paremmin Raamattua, vaan pidetään huoli siitä että meidän näkemykset ovat sen kirjan mukaiset.
Sen sijaan Raamatussa sanotaan "harha-oppista ihmistä karta,varoitettuasi kerran tai kahdesti".Eli sellaisia jotka väittävät pelastussuunnitelmaan kuuluvan jotain mikä ei oikeasti kuulu sellaisia pitää varoittaa ja välttää sellaisten toimintaa ei pidä hyväksyä.
Turhista väittelyistä no, jokainen voi itseä katsoa mihin kannattaa tai ei kannata mennä.
Kannattaako väitellä ja mistä?
9
279
Vastaukset
- DANIEL
Väitellä ei kannata, ei ainakaan riitaan asti.
Mielestäni kaste-asia on kuitenkin täysin selvä.
Eli lapsi on ihan hyvä kastaa vauvana, ja ottaa samalla kirkon jäseneksi. Ei siinä voi olla mitään pahaa! Mutta sitten on aivan eri asia, ottaako vastaan Jeesuksen henkilökohtaisena vapahtajanaan. Eli nämä ovat kaksi eri asiaa, jotka eivät tapahdu suinkaan yhtäaikaa vauva-kasteen yhteydessä.
Siksi toisekseen uskovalle on tärkeintä HENKI-KASTE, eli kun otat vastaan JEESUKSEN ja tulet uskoon, niin saat Pyhän Hengen, jolloin voidaan siis puhua HENKI-KASTEESTA. Luterilaisille olisikin oikea kysymys, "oletko saanut Henki-kasteen, oletko saanut Pyhän Hengen?" - nope!
Näin sitten tullaankin samaan oppiasiaan sinun ohjaamanasi.
Meitä ei ole kehoitettu olemaan yhtä, jos olemme erimieltä.
Meitä kehoitetaan yksimielisyyteen!
Jokainen, joka vaeltaa valkeudessa on yhtä mieltä valkeudessa vaeltavien kanssa.Yksimielisyys on sitä, että Herra on oikeassa ja me lapsia, jotka voimme oppia vähitellen ymmärtämään toistemme kantaa sitä mukaa, jos/kun seuraamme Herraa eli opettelemme suhtautumaan toisiimme Hänen esikuvansa mukaisella rakkaudella. Kun alamme ymmärtää toisiamme, joutuvat ne, jotka ovat sielullisella kiivaudella puolustaneet oman suuntauksensa näkökantoja, tekemään parannuksen ja pyytämään anteeksi kiivauttaan. Sillä vaikka kaikista näkökannoista, joita näihin opin alkeisiin liittyen esitetään (Hepr 6:1), löytyy omat vahvuutensa, niiden avulla myös runsaasti rikotaan toisia Jeesuksen omia vastaan.
- nope!
EJKR kirjoitti:
Yksimielisyys on sitä, että Herra on oikeassa ja me lapsia, jotka voimme oppia vähitellen ymmärtämään toistemme kantaa sitä mukaa, jos/kun seuraamme Herraa eli opettelemme suhtautumaan toisiimme Hänen esikuvansa mukaisella rakkaudella. Kun alamme ymmärtää toisiamme, joutuvat ne, jotka ovat sielullisella kiivaudella puolustaneet oman suuntauksensa näkökantoja, tekemään parannuksen ja pyytämään anteeksi kiivauttaan. Sillä vaikka kaikista näkökannoista, joita näihin opin alkeisiin liittyen esitetään (Hepr 6:1), löytyy omat vahvuutensa, niiden avulla myös runsaasti rikotaan toisia Jeesuksen omia vastaan.
Paavali oli jyrkkä suhtautumisessaan erilaisiin oppeihin, jos niitä esitettiin Kristinuskon nimissä.
Oletko sinä ehdottamassa sallivampaa asennetta? nope! kirjoitti:
Paavali oli jyrkkä suhtautumisessaan erilaisiin oppeihin, jos niitä esitettiin Kristinuskon nimissä.
Oletko sinä ehdottamassa sallivampaa asennetta?Mitä siihen tulee, kuka on kristitty, vetoan Paavalin sanoihin, sillä minulla ei ole kanttia mennä häntä pidemmälle:
"Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä. 1 Kor 12:3
Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan. Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua? 1 Kor 4:6-7.
Mitä taas tulee Paavalin lempeyteen ja tapaan antaa tilaa toisille, hän ei ensinnäkään tietääkseni kiivaillut kasteen muodon puolesta.
Lisäksi hänestä sanottiin, että hän oli ruumiillisesti läsnäolevana heikko eikä hänen puheensa ollut minkään arvoista (2 Kor 10:10), mikä kertoo, että kun hän oli läsnä, hän ei keskittynyt jyräämään opillisella kikkailuilla ja pilkunviilailulla heikkoja ja hauraita vastasyntyneitä Korintin kristittyjä vaan antoi heille tilaa koetella rajojaan.
Paavalin käsitys uskovan puhtaudesta vaikuttaa myös ihmisen vajavuutta hyvin ymmärtävältä:
"Sillä katsokaa, kuinka suurta intoa juuri tuo Jumalan mielen mukainen murehtimisenne on saanut teissä aikaan, mitä puolustautumista, mitä paheksumista, mitä pelkoa, ikävöimistä, kiivautta, mitä kurittamista! Olette kaikin tavoin osoittaneet olevanne puhtaat tässä asiassa." 2 Kor 7:11- nope!
EJKR kirjoitti:
Mitä siihen tulee, kuka on kristitty, vetoan Paavalin sanoihin, sillä minulla ei ole kanttia mennä häntä pidemmälle:
"Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä. 1 Kor 12:3
Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan. Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua? 1 Kor 4:6-7.
Mitä taas tulee Paavalin lempeyteen ja tapaan antaa tilaa toisille, hän ei ensinnäkään tietääkseni kiivaillut kasteen muodon puolesta.
Lisäksi hänestä sanottiin, että hän oli ruumiillisesti läsnäolevana heikko eikä hänen puheensa ollut minkään arvoista (2 Kor 10:10), mikä kertoo, että kun hän oli läsnä, hän ei keskittynyt jyräämään opillisella kikkailuilla ja pilkunviilailulla heikkoja ja hauraita vastasyntyneitä Korintin kristittyjä vaan antoi heille tilaa koetella rajojaan.
Paavalin käsitys uskovan puhtaudesta vaikuttaa myös ihmisen vajavuutta hyvin ymmärtävältä:
"Sillä katsokaa, kuinka suurta intoa juuri tuo Jumalan mielen mukainen murehtimisenne on saanut teissä aikaan, mitä puolustautumista, mitä paheksumista, mitä pelkoa, ikävöimistä, kiivautta, mitä kurittamista! Olette kaikin tavoin osoittaneet olevanne puhtaat tässä asiassa." 2 Kor 7:11
1.Korinttolaiskirje:
12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.
16:22 Jos joku ei pidä Herraa rakkaana, hän olkoon kirottu! Maran ata.
Galatalaiskirje:
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
Galatalaiskirje:
3:1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? nope! kirjoitti:
1.Korinttolaiskirje:
12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.
16:22 Jos joku ei pidä Herraa rakkaana, hän olkoon kirottu! Maran ata.
Galatalaiskirje:
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
Galatalaiskirje:
3:1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?Evankeliumia ei todellakaan pidä vesittää, sillä se ei ole ihmisistä, eikä ihmisten mukaista, vaan Jumalalta.
(Gal 1:11-12)
Valitsimme molemmat lisäksi saman jakeen 1 Kor 12:3.
- Ruhama
Väitellä ei kannata, mutta raamatullinen totuus kannattaa aina tuoda esitettyjen valheiden rinnalle.
Sen verran tuosta kasteesta toteiasin, että sinä sanoitkin totuuden: "Raamattu sanoo että silloin kun henkilö uskoo Isään,Poikaan ja Pyhään henkeen.Ei mitään että onko kyseessä lapsi tai aikuinen."
Pikkulapsetkin ja erityisesti he sopivat kuulumaan Herran seurakuntaan, eli heistäkin tulee tehdä Jeesuksen kehotuksen mukaisesti opetuslapsia, kastamalla heitä ja opettamalla mitä Jeesus opetti.
Toissijaisesta asiasta ei oikeastaan ole kysymys, sillä usein on ilmennyt, että ne jotka edellyttävät ymmärtävään ikään tulemista kastettavalta, eivät ole ymmärtäneet kasteen merkitystä lainkaan. Sitä, että se on Jumalan teko ihmiselle eikä lainkaan päinvastoin. Sitä, että kaste kuuluu KOKO IHMISKUNNALLE, koska kaste merkitsee sitä Jeesuksen sovintoveren kastetta, jossa jokaiselle uskovalle on Ylösnousemus ja Elämä.
Pienet uskovat minuun, sanoin Jeesus. On siis todella harhan opettamista, jos opetetaan, että kaste kuuluu vain varttuneemmille. - paikanetsijä
tuovansa erimielisyyttä eikä rauhaa - liekö Hän tiennyt että jonain päivänä käymme taistelua Hänestä ja Hänen tuntemisestaan henkeen ja vereen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.359814- 415354
- 434993
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk2033841- 133373
- 443158
- 312926
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise692582- 442573
- 562473