Oletko ujo ja omituinen?

ärrh

Varmaan täälläkin monella ujolla on samankaltaisia, ainakin muiden ihmisten mielestä omituisia "tapoja ja tottumuksia" vai miksi niitä sanoisi.

Esimerkiksi itse jännitän monia asioita ja en koskaan missään nimessä halua käydä ravintolassa syömässä. Siskoni ei tajua sitä ja kutsuu minua omituiseksi. En pysty nauttimaan syömisestä ravintolassa, tajuatteko kuinka inhottavaa on yrittää syödä rennosti kun jännittää?

Jos olen jossain sukujuhlissa jossa on laitettu ruokaa otan yleensä ruokalajeja mahdollisimman vähän enkä KOSKAAN hae lisää.

Elokuvateatterissa haluan aina ehdottomasti kaikista taaimmaiselle riville ja mielellään vielä aivan reunaan jotta kukaan vieras ei voi istua viereeni.

Minua ärsyttää kokeilla kenkiä kaupassa jos joku muu (tuntematon siis) haahuilee vieressä.

Olen varmaan ainoa ihminen maailmassa jota häiritsee se, että joku yrittää iskeä minua (jota ei muuten tapahdu miltein koskaan)koska se on sietämätöntä. Häpeän itseäni liikaa.

En halua enkä pysty olemaan alasti kenenkään seurassa missään tilanteessa, ihmiset eivät voi käsittää sitä.

Pyrin hakemaan postin silloin kun naapurit eivät ole pihalla. Se tarkoittaa sitä, että minun tulee vilkaista ikkunasta ovatko he siellä, ja yleensä viikonloppuisin laitan kellon soimaan jotta voin hakea lehden aikaisin jolloin ihmiset yleensä eivät vielä ole ulkona. Sen jälkeen voin mennä takaisin nukkumaan.

25

3644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ujomies_

On jotai tommosta kanssa itsellä. Yleensäkin pyrin miettimään kaikki tekemiset ja sanomiset etukäteen, mikään ei tule spontaanisesti. Surkea huomata, että ainostaan alkoholin vaikutuksen alaisena tuntee elävänsä täysillä.

• ujo neito

jännitän samoin kuin sinäkin.
        et ole yksin asian kanssa,hae apua,niin minäkin teen.

• JJM

itse te noita ajatuksia ja pelkoja itsellenne syötätte.

• ärrrh
        JJM kirjoitti:

itse te noita ajatuksia ja pelkoja itsellenne syötätte.

Niin, sinähän sen tiedät kun et koskaan koe samaa.

• flikka -89

Tämä taitaa olla omituinen piirre, nimittäin en uskalla juoda itseäni humalaan. Vaikka humalassa olisin vapautunut, pelkään että olisin liian vapautunut ja tekisin jotain todella tyhmää, jota saisi myöhemmin katua.
        n myös uskalla maistaa alkoholia, koska pelkään jo pienen määrän menevän päähän. Sitte nolottaisi.

• shyness

Mulla on ihan samanlaista ja joskus vaan alkaa niin paljon ärsyttää kun ei vaan pysty oleen silleen ettei välittäs mistään tollasist eikä ajattelis aina niin kauheesti etukäteen.. mut ehkä tostaki viel joskus pääsee eroon:)

• wtf..

ketä ravintolassa kiinnostaa miten syöt?

ketä kiinnostaa jos vaikka ei kakun leikkaaminen sujukaan niin helposti?

mitä väliä vaikka joku leffassa viereen istuisi?

luuletko että kiinnostat sitä haahuilijaa? se vain kattelee kenkiä

mistä erotat iskemisen ja ystävällisyyden?

alasti tänne tulit niin kuin muutkin

mitä väliä vaikka naapuri näkisi sinut hakemassa postia? oletko loukannut häntä pahasti? onko hän asehullu sarjamurhaaja?

pistäisit asiat mittasuhteisiin: jos menisit alasti hakemaan postia kakunpala kädessä niin naapuria varmasti kiinnostaisi.

ja vielä vinkki koko elämää koskien: jos jokin asia on vaikeaa, harjoittele kunnes se on helppoa. ei kannata välttää asian tekemistä vain koska se tuntuu ylivoimaiselta. harjoitus tekee mestarin.

• ette te tiedä

Ette te supersosiaaliset tiedä mistään mitään. Ei se ravintolassa käynti tunnu yhtään sen mukavammalta tai helpommalta vaikka siellä kävisi joka helvetin päivä.

• sitten.
        ette te tiedä kirjoitti:

Ette te supersosiaaliset tiedä mistään mitään. Ei se ravintolassa käynti tunnu yhtään sen mukavammalta tai helpommalta vaikka siellä kävisi joka helvetin päivä.

mutta muista, kukaan ei muista töppäilyjäsi vuoden päästä.

• tarkkailtu

yliuteliaita naapureita kiinnostaa kaikki muiden menemiset ja tulemiset, henkilökohtaisia asioita udellaan päin naamaa. Yhtä vainoamista!

• oikein kunnolla.
        tarkkailtu kirjoitti:

yliuteliaita naapureita kiinnostaa kaikki muiden menemiset ja tulemiset, henkilökohtaisia asioita udellaan päin naamaa. Yhtä vainoamista!

"v****ako se sulle kuuluu, ***tanan kyylä?"

• Sole

..pari kolme vuotta ennen kuin huomasin, että veljeni tyttöystävä oli todella ujo.
      Ei tullut "tarkkailtua" häntä vaikka melkein päivittäin näimme, pidin häntä vain lähinnä hiljaisena ja sehän ei (myöskään) ole mikään vika mikä pitäisi korjata.
      On lähinnä ihmisten ahdasmielisyyttä, että kaikkien pitäisi olla samasta puusta veistettyjä.

Kaikki ovat kuitenkin omia persooniaan ja sehän on vaan rikastuttavaa, mun mielestä.

Luulen, (niinkuin joku tässä aivan liian karkeasti esittikin) että monet ihmiset kuvittelevat, että heitä tarkkaillaan jotenkin erityisesti.
      En usko tähän teoriaan tarkkailusta.
      Ihmiset ovat kuitenkin aika..itsekkäitä,sanoisin. Eivät he viitsi kauheasti toisia syynätä, oma napa on tärkein.
      Myöskin monella on niin paljon omia asioita mietittävänään, että tuskin he kauheasti kiinnittävät varsinkaan vieraampiin ihmisiin niin kovasti huomiotaan.

Tämä sama asia koskee takuulla ujoja ihmisiäkin, onhan se tiettyä itsekeskeisyyttä jos kuvittelee olevansa koko ajan toisten mielenkiinnon kohteena.
      Enkä nyt sano tätä pahalla, vaan kun me nyt vaan ollaan ihmisiä, inhimillisiä heikkouksinemme kaikkineen.

Ja omituisuus, se nyt on niin käsitteellinen asia jokaiselle. Mikä toiselle on normaalia, on toiselle epänormaalia.

Tämän olen vain ollut havaitsevinani 50-vuotisen elämäni aikana. Minäkin olen muuten monen mielestä omituinen, toisten hyvässä ja toisten pahassa mielessä.
      Mua ei tämä haittaa, kaikille en voi mieliksi olla, enkä edes yritä.

Toivottavasti en loukannut sua, yritin vain antaa mietittävää. Ja se veljen tyttöystävä, nykyinen vaimo on mun paras kaverini, eikä muuten ujostele enää :D

• älkää itseenne

Ujoudesta ulos pääsemisen ehdoton edellytys on kääntää keskipiste ulos itsestä muihin.
        Opetelkaa nauramaan itsellenne, sanokaa: Ja paskat sen on väliä!
        Opetelkaa "rakastamaan" muita ihmisiä, so. ajattelemaan että JOKAINEN todella on yhtä arvokas ja heiveröinen ihminen omine pelkoineen. Kaikki, ihan jokainen niistä "menestyvistäkin" tarvitsevat ystävällisyyttä ja välittämistä, jota minä ujo ja heiveröinen voin heille yhtä hyvin kuin varsinkin heikommissa kantimissa oleville ihmisille jakaa.
        Opetelkaa ymmärtämään, että olette todella ARVOKKAITA ja TEITÄ JOKU TARVITSEE!
        Pienillä päivittäiset ystävälliset eleet tuovat hyvän olon, lisäävät itseluottamusta ja tuovat tuttuja ja ystäviä.
        Näin mittakaava, jossa ennen oli vuoren korkuiset OIKEAT KUNNON IHMISET ja itse häpeästä maahan lyyhistyneenä paskakekona suoristuu pikkuhiljaa oikeaksi.
        Ja että mitenkö uskaltaa muka lähestyä ihmisiä kun pelkää heitä? Harjoitus ja em. oikea asenne, jossa lakataan säälimästä ja paapomasta omaa ujouttaa. Mennään vaan korskasti tilanteisiin. Mitä tapahtuu jos mokaan? Ei yhtään mitään! Siinä kärsii ainoastaan ja vain ujon hypersuper kasvanut/kasvatettu itsetarkkailuego, ei kukaan muu!!!Terveisin ex-kammo-ujo.

• 6575

Vaikka onkin vanha viesti sinulta niin vastaan ihan vaan sillä periaatteella, että näet miten ujo ihminen osaa perustella kaiken itselleen.

Yleensä ihmisillä on taipumus vertailla omia ongelmiaan muiden ongelmiin. Ja yleensäkin tämä vertailumetodi pätee siis ihan kaikessa. Tämän vuoksi en haluakaan oikein olla ihmisten kanssa tekemisissä kun pelkään, että he vain tarkkailevat muita ja vertailevat saadakseen omiin ongelmiinsa perspektiiviä. Se on ainakin minun mielestäni itsekästä, että muiden ongelmat jotenkin rauhoittavat omaa mieltä.

Ja sinäkin arvioit tätä veljesi tyttöystävää ujoksi.
        Tämähän se suurin pelko ujolla ihmisellä on. Tulla huomatuksi ujoutensa kanssa.
        Ujous on kirosana ja häpeä nykyisessä yhteiskunnassamme, joten älä ainakaan mene mainitsemaan tuosta asiasta hänelle.

Siinä ei ole mitään inhimillistä jos kuulee totuuden suoraan muilta ihmisiltä. Miksi minun pitäisi sitten hyväksyä nuo virheet itsessäni, joista muut huomauttavat? Ne eivät ole häirinneet itseäni. Enemmänkin muita, joten tuntuu oudolta että minun pitäisi sitten vain alistua näihin "inhimillisiin" virheisiin.
        Olen antanut näille ns. kiusaajille anteeksi jo, mutta nuo henkiset arvet eivät tunnu paranevan vaikka kuka mulle mitä uskottelisi.

• 56756
        älkää itseenne kirjoitti:

Ujoudesta ulos pääsemisen ehdoton edellytys on kääntää keskipiste ulos itsestä muihin.
        Opetelkaa nauramaan itsellenne, sanokaa: Ja paskat sen on väliä!
        Opetelkaa "rakastamaan" muita ihmisiä, so. ajattelemaan että JOKAINEN todella on yhtä arvokas ja heiveröinen ihminen omine pelkoineen. Kaikki, ihan jokainen niistä "menestyvistäkin" tarvitsevat ystävällisyyttä ja välittämistä, jota minä ujo ja heiveröinen voin heille yhtä hyvin kuin varsinkin heikommissa kantimissa oleville ihmisille jakaa.
        Opetelkaa ymmärtämään, että olette todella ARVOKKAITA ja TEITÄ JOKU TARVITSEE!
        Pienillä päivittäiset ystävälliset eleet tuovat hyvän olon, lisäävät itseluottamusta ja tuovat tuttuja ja ystäviä.
        Näin mittakaava, jossa ennen oli vuoren korkuiset OIKEAT KUNNON IHMISET ja itse häpeästä maahan lyyhistyneenä paskakekona suoristuu pikkuhiljaa oikeaksi.
        Ja että mitenkö uskaltaa muka lähestyä ihmisiä kun pelkää heitä? Harjoitus ja em. oikea asenne, jossa lakataan säälimästä ja paapomasta omaa ujouttaa. Mennään vaan korskasti tilanteisiin. Mitä tapahtuu jos mokaan? Ei yhtään mitään! Siinä kärsii ainoastaan ja vain ujon hypersuper kasvanut/kasvatettu itsetarkkailuego, ei kukaan muu!!!Terveisin ex-kammo-ujo.

Eihän ujo ihminen teekkään muuta kuin ajattelee muita ihmisiä.

"Anteeksi että olen olemassa"- periaatteella ne ujot ihmiset ovat ja tästä on väännetty vitsiäkin yltiösosiaalisten ihmisten keskuudessa, että kuinka se on niin perisuomalaista käyttäytymistä ja noloakin jopa.

Eivät kaikki tarvitse ystävällisyyttä, etenkään ujon ihmisen. Ujoilla ei ole mitään ns. valttikorttia taskussaan jonka avulla tämä toinen ihminen menestyisi jnp. niin ei tällaisella ujolla tee ystävänä mitään.
        Sitä paitsi jos jollakin on tietynlainen asema niin kyllä hän siitä haluaa kiinni pitää kynsin ja hampain.

Ai mitä tapahtuu jos lähestyy ihmistä tutustumis tarkoituksessa ja sitten epäonnistuukin? Tietenkin puskaradio lähtee soimaan ja nykyaikana se ehkä jopa taltioidaan videolle.

• ikkunasta

onko ketään pihalla kun vien roskat, tai menen muuten vaan ulos. En halua että kohtaan ketään naapureita. En käytä lähikauppaa kun siellä voi törmätä naapureihin, valitsen kauempana olevia kauppoja. Ravintolassa käyn syömässä vain jos näen että se on lähes tyhjillään ja valitsen sieltä sellaisen pöydän että lähelle ei pääsisi ketään. Elokuvissa en käy ollenkaan. Eniten ujostelen naapureita kun monta vuotta olen tässä asunut-he kun kyselevät aivan liikaa. ventovieraita on helpompi kohdata he kun eivät liiemmin kysele.

• nella3567

Ei apua...ihan kuin mun tekstiä!Joo toi postilaatikko homma on vähän...Mut minkäs teet kun ei pysty!
      Mut vielä mä tästä ponnistan!

Mulla number 1 stressinaihe on täys bussi, et on pakko mennä istuun jonkun viereen..Pikemminkin kävelen, oli matkaa sitten 2 tai kymmenen kilsaa, oikeesti.

• ärrh

Tuo bussijuttu on meikäläiselläkin. Nykyään kuljen lähinnä ainoastanaan autolla, mutta kun vielä käytin bussia niin inhosin sitä todella. Parasta on, jos bussiin noustessa se on täysin tyhjä, silloin voi mennä taakse istumaan. Yleensä kun bussillap iti mennä, nousin kyytiin yleensä päätepysäkiltä jolloin siellä ei ollut paljon ihmisiä. Kamalinta on, jos bussi on melkein täynnä kyytiin noustessa, sinua tuijotetaan ja melkein panikoit mihin pääset itumaan. Missään nimessä en halua jäädä seisomaan, siinä on liian näkyvä paikka.

Kerran annoin liian vähän rahaa ja jouduin kaivelemaan kukkaroa kassistani hyvän tovin, en meinannut löytää sitä millään ja puoliksi täynnä oleva bussi odotti vain minua. Todella noloa.

• lime

Tsemppiä kovasti teille kaikille! Minulla sosiaalinen pelko ei ole päässyt ihan tuollaiseen mittakaavaan, mutta jonkinasteista arkuutta aina joskus on, vaikka joskus tunnen itseni melko sosiaaliseksikin. Olen ollut pienestä asti ujo. Nyt myöhemmin minusta on tullut ehkä hivenen rohkeampi.

Yrittäkää kuitenkin mennä rohkeasti tilanteisiin, vaikka se tuntuisi vaikealta, koska mitä enemmän jotakin asiaa välttelee, sitä vaikeammaksi se varmasti tulee.

• ihan kuin mä

melkein rivistä riviin..uskomatonta! Mä luulin ettei yhtä outoa ihmistä kuin mä ole missään! Paitsi toi postin haku..asun kerrostalossa niin postia ei tartte hakea ulkoa,he hee.

Varsinkin toi syömis juttu iski hermoon..mulle täydessä kahvilassa oleminenkin on hankalaa,alkaa ahistaa:(( puhumattakaan sitten illalla ravitelissa kolmen ruokalajin menyystä.Ei ei eiiiiiiii..

• Omituistaelämää

Vanha aloitus, mutta ajankohtainen itselle.. Onko täällä muita kohtalotovereita?
      Olen ujo ja olen ollut koulukiusattu ala-asteella. Vanhempana itsevarmuutta tuli enemmän. Olen ollut vakituisessa työssä vuosia ennen irtisanomista. Painoa on tullut parissa vuodessa kiitettävästi. Tällä hetkellä itsetunto lähentelee nollaa.. Olen alkanut aristelemaan ihmisiä. Häpeän sitä että olen ylipainoinen, sitä ettei minulla ole vakituista työpaikkaa ym.. Välttelen tuttujen näkemistä. Olemukseni on sellainen ("anteeksi että olen olemassa") ulospäin että tuntuu että muutkin välttelevät jo minua.. En halua nähdä oikein ketään kavereita koska ei ole oikeastaan mitään keskusteltavaa, elämässäni ei tapahdu mitään erityistä ja ajattelen että tuskin asiani ketään kiinnostaa.. En kehtaa lähteä ulos koska olen päästänyt itseni tähän kuntoon ja pelkään ihmisten tuomitsevia katseita. En edes katso kauheasti ympärilleni kun kuljen jossain. En osaa olla oma itseni ihmisten seurassa, olen varautunut. Haluaisin tehdä vaikka mitä mutten uskalla enkä kehtaa. Haluaisin olla taas se iloinen ja naurava ihminen joka olen ennen ollut. Kauhea tilanne ja koen ettei elämässä ole mitään mieltä tällä hetkellä. Itse teen itselleni rajoituksia ja kärsin siitä. Kuinka saisin itseni nousemaan tästä? Päivät vaan lipuvat ohitse nopeasti ja tuntuu että ne jäävät minulta kokonaan elämättä. Ajoittain on parempia päiviä ja mietin että kyllä tämä tästä mutta rehellisesti ajateltuna minulla on todellinen ongelma, paha sellainen.

• pitkäännaimaton

Minäkin häpeän työttömyyttä, mutta koen sosiaalista eriarvoistamista myös sitä, että minulla ei ole lapsia, eikä puolisoa, eikä naimisia, koska ne ovat sosiaalisen kanssakäymisen avaimia. Seksuaalisuuden nostaminen esille auttaa kyllä yleensä, mutta ei sitäkään voi tyrkyttää koko aikaa, eikä välttämättä tunnu luontevalta ilman aitoa kiinnostusta.

Muistakaa tarkkailla näitä seikkoja, kun seuraavan kerran joudutte ahdistavaan tilanteeseen.

• MrJuha82outolintu

Samaa täällä, mutten ihan varma siitä, että häpeänkö itteeni?
      Mahdollisesti tai en.
      Ehken sitä ajattele, vaikka saatan pian hävetä itseäni.
      En tiedä.
      En ole varma.
      Joku minussa on semmonen, että ujostelen ihan turhaan.
      Lätkäpelissä menen aina taaimmaiseen riviin yläriviin, jossa rauhallisempi olla.
      Ja ravintoloissa en viihdy isoissa porukoissa.
      Enkä hae seuraa ja jännitän kovasti ihmiskontaktia.
      En ole kovin energinen ja pirteä.

• MrJuha82outolintu

Näillä keskustelupalstoilla en tosin ujostele =)
      Oon jopa hieman narskunoloinen =)

• uuuu6

Olen oikea friikki varmasti monen ulospäinsuuntautuneen ja reippaan ihmisen mielestä. Aina pakko valita ravintolassa tai elokuvateatterissa joku rauhallinen nurkkaus. En pidä siitä että elokuvateatterissa joku istuu ihan vieressä tai edessä. Mieluiten mahdollisimman monta tyhjää penkkiriviä minun ja muiden välissä. Kamalin tilanne olisi iso ja täysi elokuvateatteri jossa itse istuisin keskellä! Miten ihmiset pystyy ottamaan niin rennosti. Toisaalta ahdistun kaikista eniten esim. pienistä hiljaisista tiloista joissa on useita ihmisiä esim. opiskellessa koulussa oli ahdistavaa istua hiljaisessa pienessä huoneessa. Sen sijaan jos on pieni tila ja ihmiset ottaa rennosti, on musiikkia tai tv-päällä ja/tai ihmiset puhuvat niin ihan ok. Ravintolassa pystyn syömään mutta vain tuttujen kanssa ja toisaalta on mulla myös lääkitys ahdistukseen ja jännitykseen. Eli siis joissain tilanteissa en vain pysty olemaan mitenkään ja joissain sos.tilanteissa pystyn jonkun aikaa mutta väsähdän aika nopeasti. Varmaan vaikutan hankalalta ihmiseltä joillekin mutta koitan olla vaivaamatta muita omilla ongelmillani mahdollisimman vähän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3316
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe