Apua loikkimiseen

janus

Mikä vikana, kun minulla yamarin 435 tuulilasivene ja siihen hommasin 80hp yamahan. Yhdistelmä todella herkkä alkamaan pomppimaan(keula hakkaa)etenkin suurilla kuormilla.
Pintaan nousu vaatii myös 5hlö kuormalla takapenkkiläisten siirtymisen eteenpäin. Nyt moottorin vaakaevä pohjaa ehkä pari milliä ylempänä. Auttaisiko siis jos siirtäisin moottorin yhden reikävälin alemmas, jolloin moottorin evä noin 3cm alempana veneen pohjaa.

39

9330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loikkii

      Mikäli sinulla on moottorissa trimmi niin trimmaa keula alespäin kun loikkii. Sitten kun vauhtia enemmän niin kestää enemmän trimmiä ja sitä myötä taas vauhtia.

      Mikäli ei ole trimmiä joudut tekemään komprommissin, eli keula hieman turhaan alhaalla huippunopeuksiin.

    • yasmin

      jos tämä ei ole provo, niin jospa tarkistaisit ensin vaikka kyseisen veneen moottorisuosituksen selviää vastaus kysymyksiisi.

      Auttaa siis kun otat puolet pienemmän koneen.

      • Anonyymi

        Huono vastaus! Miksi pitää pienentää kulkua ???
        Jos saa laittaa 37 KW moottori silloin laiteteaan 50 hv tai isompi!
        Oma vene on 50 llä moottorilla aivan laiska en voi edes kuvitella kuinka jos ottaa kyytiin kolme ihmistä miten käy!Plaaniin ei pääse!
        Ja jos joku sanoo että laita uusi nelitahtinen 50nen !
        Miten vielä painavampi siihen pystyy kun ei 89 kilon jonhsonikaan!
        Edellinen tuulilasi vene Bella 440 sekin vasta alkoi toimimaan kun moottoriksi tuli 75 nelikymppinen tilalle!


    • janus

      Koneessa on trimmi, mutta trimmailulla ei loikintaa saa kuriin sitten loikinta lakkaa kun vauhtia 35s. Luulisi että kun moottori vähän alempana vedessä niin vakauttaisi koko venettä.

      Yasmin taitaa olla vain rannikoiden kirja oppinu kippari:)

      • Elviskin sen tiesi

        Veneessä on liian iso moottori. Veneen painopiste on väärässä kohdassa. Loikkimiseen voisi auttaa koneen nosto, painopisteen siirto ja trimmilevyt. Kannattaa ensin kokeilla painopisteen siirrolla, esim. polttoainesäiliö keulaan. Konetta kannattaa nostaa ylemmäksi, jos cleaver-potkuri, niin sen voi nostaa melkein irti vedestä (muista jäähdytys). Trimmilevyillä voi passata veneen kulkuasentoa.
        Luulen vain, että suurta apua näistä ei ole, koska kone on liian iso (painava).


      • janus
        Elviskin sen tiesi kirjoitti:

        Veneessä on liian iso moottori. Veneen painopiste on väärässä kohdassa. Loikkimiseen voisi auttaa koneen nosto, painopisteen siirto ja trimmilevyt. Kannattaa ensin kokeilla painopisteen siirrolla, esim. polttoainesäiliö keulaan. Konetta kannattaa nostaa ylemmäksi, jos cleaver-potkuri, niin sen voi nostaa melkein irti vedestä (muista jäähdytys). Trimmilevyillä voi passata veneen kulkuasentoa.
        Luulen vain, että suurta apua näistä ei ole, koska kone on liian iso (painava).

        Eikä se liian iso ole.
        Ennen siinä oli vanha 55hp yamaha, joka oli vain 25kg kevyempi. Eli paino ei ole ratkaiseva tekijä.
        Eikö vaaka evän tarkoitus ole vakavoittaa venettä trimmilevyn tavoin, eli mitä järkeä nostaa konetta ja ruuvailla rimmilevyjä kiinni?
        Joskus nähnyt samaan veneeseen laitettu 90hp moottori.


      • F115
        janus kirjoitti:

        Eikä se liian iso ole.
        Ennen siinä oli vanha 55hp yamaha, joka oli vain 25kg kevyempi. Eli paino ei ole ratkaiseva tekijä.
        Eikö vaaka evän tarkoitus ole vakavoittaa venettä trimmilevyn tavoin, eli mitä järkeä nostaa konetta ja ruuvailla rimmilevyjä kiinni?
        Joskus nähnyt samaan veneeseen laitettu 90hp moottori.

        Nykymallistossa lähin vastaava on hyväksytty korkeintaan 40 hv:n koneelle, joten sinulla on 100% liian suuri kone. Voihan siihen perälautaan pultata vaikka minkälaisen koneen, mutta kuten olet huomannutkin, ei siinä ole mitään järkeä, koska veneen kaikki ajo-ominaisuudet katoaa. Lisäksi voit olla varma, että vakuutusyhtiö ei onnettomuustapauksessa korvaa euroakaan, sinut todetaan erittäin suurella todennäköisyydellä vähintääkin osa-syylliseksi onnettomuuteen ja saanet tuntuvat sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.


      • janus
        F115 kirjoitti:

        Nykymallistossa lähin vastaava on hyväksytty korkeintaan 40 hv:n koneelle, joten sinulla on 100% liian suuri kone. Voihan siihen perälautaan pultata vaikka minkälaisen koneen, mutta kuten olet huomannutkin, ei siinä ole mitään järkeä, koska veneen kaikki ajo-ominaisuudet katoaa. Lisäksi voit olla varma, että vakuutusyhtiö ei onnettomuustapauksessa korvaa euroakaan, sinut todetaan erittäin suurella todennäköisyydellä vähintääkin osa-syylliseksi onnettomuuteen ja saanet tuntuvat sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

        Veneeni maks. suositus on 70hv.
        Katso juuri tätä mallistoa ÄLÄKÄ MITÄÄN VASTAAVAA!!!


      • F115
        janus kirjoitti:

        Veneeni maks. suositus on 70hv.
        Katso juuri tätä mallistoa ÄLÄKÄ MITÄÄN VASTAAVAA!!!

        Siinäkin tapauksessa menee yli suositusten. Ja se on tässä asiassa aika herttaisen yhdentekevää vaikka suositus olisi 200 hv, koska selvästi pystyt itsekkin toteamaan, että koneesi on aivan liian iso. Ainoa edes jotenkin turvallinen vaihtoehto on tässä tapauksessa trimmilevyjen asentaminen veneeseen. Jos et halua sähköisiä tai hydraulisia levyjä laittaa, niin vilkaise Smart Tabseja http://www.usamarineshop.fi/smart_tabs.htm


      • loikkii
        janus kirjoitti:

        Veneeni maks. suositus on 70hv.
        Katso juuri tätä mallistoa ÄLÄKÄ MITÄÄN VASTAAVAA!!!

        Ensiksi: veneen maksimihevosvoima suositukset ovat niitä varten jotka eivät ole varovaisia, eli tumpeloita varten, mallia amerikka. Tosin jenkeissä brass boat kalastusveneet ovat EU mittapuun mukaan hyvikin reippaasti koneistettuja.

        EU:ssa maksimikonesuosituksella on pystyttävä tiukkaan mutkaan kaasu pohjassa kun taas esim. jokainen autoilija on jo oppinut sen että tiukassa mutkassa kaasua voi keventää.. Miksei esim. hirviväistötestit tehdä autojen huippunopeudessa taikkapa törmäystestit? Sehän olisi ihan saman ajattelutavan mukaista toimintaa.

        Janus: tuo vene on suht lyhyt, näin ollen on herkkä loikkimaan takapainoisena. Samoin tuon veneen pohja on muutenkin suht herkkä loikkimaan, kaipaisi lisää nousulistoja. Kuten jo itse olet huomannut niin loikkiminen lakkaa kun nopeutta tulee lisää, tämä johtuu kasvaneesta nosteesta veneen perässä nopeuden myötä.

        Siirrä esim akku tai tankki eteenpäin niin homma paranee. Tietämättä miten korkealla sinulla on kone niin yleisohje on että kone korkealle ja pintapotkuri alle, ja muista siis jäähdytys. Älä laske konetta, se heikentää ominaisuuksia korkeissa nopeuksissa.

        Trimmilevyt tietysti auttaisi mikäli koneen trimmaaminen ales ja painon siirto eteenpäin ei riitä. Kuitenkin noin pienessä veneessä harvoin käytetään trimmejä. Koska sinulla on trimmi koneessa niin voisit asentaa peräpeilin ja koneen väliin kiilamuotoisen levyn jolloin saisit koneen trimattua vielä enemmän sisäänpäin hitaissa nopeuksissa, itse testaisin varmasti tätä ensisijaisesti kun on käytänössä melkein ilmainen keino.


      • loikkii....
        F115 kirjoitti:

        Siinäkin tapauksessa menee yli suositusten. Ja se on tässä asiassa aika herttaisen yhdentekevää vaikka suositus olisi 200 hv, koska selvästi pystyt itsekkin toteamaan, että koneesi on aivan liian iso. Ainoa edes jotenkin turvallinen vaihtoehto on tässä tapauksessa trimmilevyjen asentaminen veneeseen. Jos et halua sähköisiä tai hydraulisia levyjä laittaa, niin vilkaise Smart Tabseja http://www.usamarineshop.fi/smart_tabs.htm

        Älä laita mitään smarttabseja. Ne ei sovellu korkesiin nopeuksiin keveillä veneillä.

        Mikäli päädyt trimmilevyhin (tuskin tarvitset) niin sitten ihan perinteisiä säädettäviä pitäsi olla, eli sähköiset tai hydrauliset.

        Tuon pohjan ajoominaisuudet testattiin aikanaan valmistajan toimesta 50solmun nopeuksiin. Sinällään ihan toimiva pohja hieman isomallekin koneelle, hieman märkä ajettava kuitenkin aallokossa.

        Selvästi huomaa että nimimerkki F115 ei koskaan ole ajellut saatikka rakentanut jotain vene/moottoriyhdistelmää itse. On ilmeisesti ostanut valmiin paketin (Buster?).


      • janus
        loikkii kirjoitti:

        Ensiksi: veneen maksimihevosvoima suositukset ovat niitä varten jotka eivät ole varovaisia, eli tumpeloita varten, mallia amerikka. Tosin jenkeissä brass boat kalastusveneet ovat EU mittapuun mukaan hyvikin reippaasti koneistettuja.

        EU:ssa maksimikonesuosituksella on pystyttävä tiukkaan mutkaan kaasu pohjassa kun taas esim. jokainen autoilija on jo oppinut sen että tiukassa mutkassa kaasua voi keventää.. Miksei esim. hirviväistötestit tehdä autojen huippunopeudessa taikkapa törmäystestit? Sehän olisi ihan saman ajattelutavan mukaista toimintaa.

        Janus: tuo vene on suht lyhyt, näin ollen on herkkä loikkimaan takapainoisena. Samoin tuon veneen pohja on muutenkin suht herkkä loikkimaan, kaipaisi lisää nousulistoja. Kuten jo itse olet huomannut niin loikkiminen lakkaa kun nopeutta tulee lisää, tämä johtuu kasvaneesta nosteesta veneen perässä nopeuden myötä.

        Siirrä esim akku tai tankki eteenpäin niin homma paranee. Tietämättä miten korkealla sinulla on kone niin yleisohje on että kone korkealle ja pintapotkuri alle, ja muista siis jäähdytys. Älä laske konetta, se heikentää ominaisuuksia korkeissa nopeuksissa.

        Trimmilevyt tietysti auttaisi mikäli koneen trimmaaminen ales ja painon siirto eteenpäin ei riitä. Kuitenkin noin pienessä veneessä harvoin käytetään trimmejä. Koska sinulla on trimmi koneessa niin voisit asentaa peräpeilin ja koneen väliin kiilamuotoisen levyn jolloin saisit koneen trimattua vielä enemmän sisäänpäin hitaissa nopeuksissa, itse testaisin varmasti tätä ensisijaisesti kun on käytänössä melkein ilmainen keino.

        Kiilapaloilla ja tankin siirrolla koitan ensimmäiseksi. Koneen annan olla siinä korkeudessa.
        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Ainoa joka ei tyrmännyt konettani:)


      • loikkiii....
        janus kirjoitti:

        Kiilapaloilla ja tankin siirrolla koitan ensimmäiseksi. Koneen annan olla siinä korkeudessa.
        Kiitos asiallisesta vastauksesta! Ainoa joka ei tyrmännyt konettani:)

        Samanhenkiset veneilijät löydät www.rusetti.com, eli "kilpaveneily"

        Sielläkin on keskustelupalsta joka poikkeaa tästä suomi24:sta huomattavasti. Siellä nimittäin vastataan asiallisesti. Tämä suomi24 on enemmänkin viihteellinen kuin asiallinen.


      • F115
        loikkii.... kirjoitti:

        Älä laita mitään smarttabseja. Ne ei sovellu korkesiin nopeuksiin keveillä veneillä.

        Mikäli päädyt trimmilevyhin (tuskin tarvitset) niin sitten ihan perinteisiä säädettäviä pitäsi olla, eli sähköiset tai hydrauliset.

        Tuon pohjan ajoominaisuudet testattiin aikanaan valmistajan toimesta 50solmun nopeuksiin. Sinällään ihan toimiva pohja hieman isomallekin koneelle, hieman märkä ajettava kuitenkin aallokossa.

        Selvästi huomaa että nimimerkki F115 ei koskaan ole ajellut saatikka rakentanut jotain vene/moottoriyhdistelmää itse. On ilmeisesti ostanut valmiin paketin (Buster?).

        Kyllä noita Smart Tabseja Venemestarin testeissä kehuttiin ihan toimiviksi. Siinä yhdistelmänä oli Utternin 4602 50 hv:n nelitahtisella koneella, eli pituus ja paino mielestäni hyvinkin verrattavissa tähän yhdistelmään. Etenkin liukuun nousu helpottui huomattavasti Smart Tabseilla, joten en ymmärrä mikseivät toimisi tässäkin tapauksessa?

        Ja mitä tulee tuohon veneilykokemukseen, niin 27 vuoden ajan on tullut vesillä ajeltua kaikenlaisilla kapistuksilla ilmapatjasta 46 jalkaiseen sportfisheriin. Bustereitakin on ollut 5 tai 6 kappaletta, ei tosin enää. Sen kyllä myönnän, että venettä en ikinä ole rakentanut, mutta jos se on jonkinlainen kriteeri veneilyosaamiselle ja veneiden ominaisuuksien arviointiin, niin eipä taida kovin monesta muustakaan siihen olla...


      • F115
        loikkii kirjoitti:

        Ensiksi: veneen maksimihevosvoima suositukset ovat niitä varten jotka eivät ole varovaisia, eli tumpeloita varten, mallia amerikka. Tosin jenkeissä brass boat kalastusveneet ovat EU mittapuun mukaan hyvikin reippaasti koneistettuja.

        EU:ssa maksimikonesuosituksella on pystyttävä tiukkaan mutkaan kaasu pohjassa kun taas esim. jokainen autoilija on jo oppinut sen että tiukassa mutkassa kaasua voi keventää.. Miksei esim. hirviväistötestit tehdä autojen huippunopeudessa taikkapa törmäystestit? Sehän olisi ihan saman ajattelutavan mukaista toimintaa.

        Janus: tuo vene on suht lyhyt, näin ollen on herkkä loikkimaan takapainoisena. Samoin tuon veneen pohja on muutenkin suht herkkä loikkimaan, kaipaisi lisää nousulistoja. Kuten jo itse olet huomannut niin loikkiminen lakkaa kun nopeutta tulee lisää, tämä johtuu kasvaneesta nosteesta veneen perässä nopeuden myötä.

        Siirrä esim akku tai tankki eteenpäin niin homma paranee. Tietämättä miten korkealla sinulla on kone niin yleisohje on että kone korkealle ja pintapotkuri alle, ja muista siis jäähdytys. Älä laske konetta, se heikentää ominaisuuksia korkeissa nopeuksissa.

        Trimmilevyt tietysti auttaisi mikäli koneen trimmaaminen ales ja painon siirto eteenpäin ei riitä. Kuitenkin noin pienessä veneessä harvoin käytetään trimmejä. Koska sinulla on trimmi koneessa niin voisit asentaa peräpeilin ja koneen väliin kiilamuotoisen levyn jolloin saisit koneen trimattua vielä enemmän sisäänpäin hitaissa nopeuksissa, itse testaisin varmasti tätä ensisijaisesti kun on käytänössä melkein ilmainen keino.

        Noista suosituksista oli juuri juttua Kippari-lehdessä, jossa todettiin, että valmistajat laskevat lähes järjestäen nuo suositukset jo valmiiksi yläkanttiin. Tästä johtuen käy helposti niin, että pienetkin ylitykset voivat aiheuttaa rakenteellisia vaurioita veneisiin. Ja mitä vanhempi vene, sen pahemmin luulisi tämän korostuvan, vettyneiden perälautojen yms. rakenteellisten heikentymien vuoksi.

        Ja vaikka vene kestäisikin vaikka minkälaisen ylityksen, jää jäljelle vielä se oikeudellinen vastuukysymys. Jos joudut osalliseksi onnettomuuteen, on hyvinkin todennäköistä että sinut todetaan syylliseksi ainakin liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

        Ja todettakoon nyt vielä, että minulle on aivan sama minkälaisilla vehkeillä porukka ajelee, kunhan ette muiden yli ajele, ja muutenkin pidätte järjen mukana touhuissanne. Ja tämän saman voi kyllä toivottaa ihan kaikille vesillä liikkujille...


      • loikkiii.....
        F115 kirjoitti:

        Kyllä noita Smart Tabseja Venemestarin testeissä kehuttiin ihan toimiviksi. Siinä yhdistelmänä oli Utternin 4602 50 hv:n nelitahtisella koneella, eli pituus ja paino mielestäni hyvinkin verrattavissa tähän yhdistelmään. Etenkin liukuun nousu helpottui huomattavasti Smart Tabseilla, joten en ymmärrä mikseivät toimisi tässäkin tapauksessa?

        Ja mitä tulee tuohon veneilykokemukseen, niin 27 vuoden ajan on tullut vesillä ajeltua kaikenlaisilla kapistuksilla ilmapatjasta 46 jalkaiseen sportfisheriin. Bustereitakin on ollut 5 tai 6 kappaletta, ei tosin enää. Sen kyllä myönnän, että venettä en ikinä ole rakentanut, mutta jos se on jonkinlainen kriteeri veneilyosaamiselle ja veneiden ominaisuuksien arviointiin, niin eipä taida kovin monesta muustakaan siihen olla...

        Varmasti Utternissa toimivatkin 50hp konella. Mikäli kone olisi ollut 100hp niin ei enää olekaan järkevää pitää niitä smarttabseja. Eli jos vene kulkee yli 35 solmua niin unohtakaa smarttabsit.

        Veneilykokemuksesta sen verran: onko ykiskään vene kulkenut yli 45solmua jotta sinulla olisi kokemusta antaa vihjettä myöskin sille alueelle, eli tällekin veneilijälle. Ja tällä tarkoitan siis kevyen veneen kulkemistä yli 45 solmua, raskaassa pitkässä veneessä tuon ylittäminen ei ole mitenkään mielenpainuvaa.

        Nopeusalueesta voit poislukea ilmapatjan se nimittäin käyttäytyy eri tavalla kuin kevyt yksirunkoinen vene. Kokemusta vene/kone yhdistelmistä saa parhaiten kun pitää veneen samana ja testaa eri konetehoilla ja tässä en kyllä tarkoita muuttamalla muutamia hp vaan ihan reippaita kokeiluja. Tätä siis tarkoitin kokemuksella "rakentelusta" Ajelemalla vaikkapa samantyylisiä ja tehoisia pulpettiveneitä 10 eri mallia ei opeta läheskään yhtä paljon kun samaan veneen ajaminen eri tehoilla (myöskin yli suositustehojen).

        Muutamia ääriesimerkkejä:
        Raskaassa veneessä jossa pienitehoinen kone joutuu huomioimaan rantautumisessa jarrutusmatkat yms. Laivat tästä ääriesimerkkin. Harrastemielessä näitä vastaavia tilanteita syntyy eniten purjeveneellä joissa on suht iso paino mutta pieni kone.

        Nopeassa kilpaveneessä on sitten hallittava koneen trimmien säätöä, koneen korkeuden säätöä, vastaohjausliikkeet voblaukseen yms.

        Kun molemista ääripäistä on useista veneistä kokemusta niin silloin on varsin kokenut veneilijä. Silloin et todennäköisesti smarttabsejakaan suosittelisi tälle yamarinin omistajalle.


      • loikkii.. .. ..
        F115 kirjoitti:

        Noista suosituksista oli juuri juttua Kippari-lehdessä, jossa todettiin, että valmistajat laskevat lähes järjestäen nuo suositukset jo valmiiksi yläkanttiin. Tästä johtuen käy helposti niin, että pienetkin ylitykset voivat aiheuttaa rakenteellisia vaurioita veneisiin. Ja mitä vanhempi vene, sen pahemmin luulisi tämän korostuvan, vettyneiden perälautojen yms. rakenteellisten heikentymien vuoksi.

        Ja vaikka vene kestäisikin vaikka minkälaisen ylityksen, jää jäljelle vielä se oikeudellinen vastuukysymys. Jos joudut osalliseksi onnettomuuteen, on hyvinkin todennäköistä että sinut todetaan syylliseksi ainakin liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

        Ja todettakoon nyt vielä, että minulle on aivan sama minkälaisilla vehkeillä porukka ajelee, kunhan ette muiden yli ajele, ja muutenkin pidätte järjen mukana touhuissanne. Ja tämän saman voi kyllä toivottaa ihan kaikille vesillä liikkujille...

        Niin? Ihan varmasti se yli maks. suositusta oleva kone pysyy perälaudassa kiinni ilman että se sieltä tippuu laiturissa. Ja vauhdissa on sitten rajoitettava nopeus veneen ominaisuuksiin, mm. rakenteelliseen kestävyyteen.

        Kipparilehti olettanee että vene ei saa mennä rikki kun sitä ajetaan täysillä isossa aallokossa. Mitä jos kipparilehden toimittajat vähentäisivät silloin nopeutta, mitä haittaa isommasta koneesta silloin olisi(hivenen raskaampi mutta kuitenkin.). Iso kone josta otetaan irti pieni teho on suht lähellä pieni kone josta otetaan irti täysi teho.

        Kestääkö esim. autosi huippuvauhdissa nopeusesteen ylittäminen? Miksi hiljennät mikäli hiekkatie on nimismieskiharalla, täysillähän pitäsi pystyä ajamaan kuten veneellä joka tilanteessa ainakin jos on kipparilehden toimittaja.

        Täytynee kuitenkin myöntää että useimmissa omissa veneissä on tullut peräpeili vahvistettua. Tuossa yamariinin tapauksessa se tuskin on tarpeellista vielä tuolla koneella mikäli peräpeili on muuten kunnossa.

        Jos on JOUTUNUT osalliseksi onnettomuuteen on syy ilmeisesti jo toisessa henkilössä kuin itsessään.

        Jos on itse aiheuttanut omalla toiminnallaan onnettomuuden niin silloin joutuu tietysti vastaamaan, tuskin kuitenkaan iso kone aiheuttaa ongelmia, vaan veneen käyttäjä omalla toiminnallaan.


      • F115
        loikkii.. .. .. kirjoitti:

        Niin? Ihan varmasti se yli maks. suositusta oleva kone pysyy perälaudassa kiinni ilman että se sieltä tippuu laiturissa. Ja vauhdissa on sitten rajoitettava nopeus veneen ominaisuuksiin, mm. rakenteelliseen kestävyyteen.

        Kipparilehti olettanee että vene ei saa mennä rikki kun sitä ajetaan täysillä isossa aallokossa. Mitä jos kipparilehden toimittajat vähentäisivät silloin nopeutta, mitä haittaa isommasta koneesta silloin olisi(hivenen raskaampi mutta kuitenkin.). Iso kone josta otetaan irti pieni teho on suht lähellä pieni kone josta otetaan irti täysi teho.

        Kestääkö esim. autosi huippuvauhdissa nopeusesteen ylittäminen? Miksi hiljennät mikäli hiekkatie on nimismieskiharalla, täysillähän pitäsi pystyä ajamaan kuten veneellä joka tilanteessa ainakin jos on kipparilehden toimittaja.

        Täytynee kuitenkin myöntää että useimmissa omissa veneissä on tullut peräpeili vahvistettua. Tuossa yamariinin tapauksessa se tuskin on tarpeellista vielä tuolla koneella mikäli peräpeili on muuten kunnossa.

        Jos on JOUTUNUT osalliseksi onnettomuuteen on syy ilmeisesti jo toisessa henkilössä kuin itsessään.

        Jos on itse aiheuttanut omalla toiminnallaan onnettomuuden niin silloin joutuu tietysti vastaamaan, tuskin kuitenkaan iso kone aiheuttaa ongelmia, vaan veneen käyttäjä omalla toiminnallaan.

        Samaa mieltä kanssasi olen, paitsi että onnettomuuteen voi kyllä joutua ilman "ulkopuolista" syytäkin, esim. tekniset viat (ohjaus pettää, kaasu hirttää kiinni). Ja kyllähän liian iso kone voi ihan hyvälläkin kelillä täydellä kaasulla ajettaessa aiheuttaa liian suuren rasituksen peräpeiliin.

        Joka tapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että ne veneen suunnitelleet ja rakentaneet insinöörit omaavat paremmat näkemykset veneeseen soveltuvasta koneesta kuin satunnainen harrastelija. Tässä tapauksessa kuitenkin vaikuttaisi kyseessä olevan "järki mukana", joten ei muuta kuin onnea ja menstystä vaan ongelman ratkomiseen.


      • loikkiii...
        F115 kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi olen, paitsi että onnettomuuteen voi kyllä joutua ilman "ulkopuolista" syytäkin, esim. tekniset viat (ohjaus pettää, kaasu hirttää kiinni). Ja kyllähän liian iso kone voi ihan hyvälläkin kelillä täydellä kaasulla ajettaessa aiheuttaa liian suuren rasituksen peräpeiliin.

        Joka tapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että ne veneen suunnitelleet ja rakentaneet insinöörit omaavat paremmat näkemykset veneeseen soveltuvasta koneesta kuin satunnainen harrastelija. Tässä tapauksessa kuitenkin vaikuttaisi kyseessä olevan "järki mukana", joten ei muuta kuin onnea ja menstystä vaan ongelman ratkomiseen.

        Esimerkkinä voisi ottaa esimerkiksi vajaa 6metriä pulpettiveneen. CE-merkintä vaatii että pitää pysyä pinnalla kuormattuna. Joissakin tapauksissa tulee silloin harkinnan alle luokitellaanko esim. 6 tai 7 hengelle ja silloin voi olla kriittinen millä koneella luokitus tehdään (varmastikaan ei kannata valita raskas nelitahtikone VTT testeihin).

        Sitten kun markkinoilta kuuluu että tuo luokiteltu 6 henkilöä on hieman vähän niin miten kyseinen vene kannataa muuttaa jotta saadaan luokiteltu esim 8 hengelle? Vastaus, pultataan uimataso kiinni veneeseen tehtaalla, pituus menee yli 6 metriä jolloin venen ei enää tarvikaan kellua... Eli veneen ominaisuudet muuttuivat oleellisesti paremmaksi kun uimataso pidensi venettä? Ja tiedoksi: tämä on ihan jokapäiväistä luokitusmaailmassa.

        Itse en näkisi tuota "ulkopuolista" syytä ulkopuolisena (eli tekniset viat). Jokainen muutos veneessä ja koneistuksessa täytyy siis miettiä loppuun asti, mikäli mokaa niin ihan oma henk.kohtainen moka eikä mikään ulkopuolinen.

        Hyvällä kelillä peräpeili kyllä kestää. Lentoloikasta alastullessa koneen ryöpytys on ihan eri luokkaa ja siihen täytyy mitoittaa.

        Ohjaus pettää: tietysti mahdollinen. Nopean veneen kuski kyllä varmistaa että on toimivat ja huollettut ohjauslaitteet. Normaaliveneilijä useinmiten ei varmista. Tässäkin tarvitaan siis kokemusta ja näkemystä. Tuo ohjaus pettää tilanne ei kuitankaan vastaa CE luokitusta, eli normaalimoottoroidussa veneessäkin ohjauksen pettäminen voi aihettaa isomman ongelman joka ei ole tullut luokituksessa esiin.

        Kaasun hirttäminen: käytä tappokytkintä! Sama periaate kuten esim. moottoripyörässä.

        Siitä olen kuitenkin täysin samaa mieltä että satunnainen harrastelija voi aiheuttaa isojakin ongelmia itselleen isolla koneella. Tässä tapauksessa sanoisin että hyvä että henkilö nyt kyselee apuja ennen kun tekee tyhmiä päätöksiä tietämättömänä. Veikkaisin kuitenkin että henkilö on vielä suht alkumetreillä "vauhtiveneilyyn" joten toivon mukaan maltti pysyy kokeiluissa kunnes kokemus karttuu. Kun kokemusta on karttunut on jo oivaltanut että kaikkea täytyy testata maltillisesti.

        Veneen suunnitellut insinöörit joutuvat mitoittamaan tyhmimmän käyttäjän mukaan, joten veneet kestävät kyllä suht paljon mikäli järki on mukana käytössä.


      • F115
        loikkiii..... kirjoitti:

        Varmasti Utternissa toimivatkin 50hp konella. Mikäli kone olisi ollut 100hp niin ei enää olekaan järkevää pitää niitä smarttabseja. Eli jos vene kulkee yli 35 solmua niin unohtakaa smarttabsit.

        Veneilykokemuksesta sen verran: onko ykiskään vene kulkenut yli 45solmua jotta sinulla olisi kokemusta antaa vihjettä myöskin sille alueelle, eli tällekin veneilijälle. Ja tällä tarkoitan siis kevyen veneen kulkemistä yli 45 solmua, raskaassa pitkässä veneessä tuon ylittäminen ei ole mitenkään mielenpainuvaa.

        Nopeusalueesta voit poislukea ilmapatjan se nimittäin käyttäytyy eri tavalla kuin kevyt yksirunkoinen vene. Kokemusta vene/kone yhdistelmistä saa parhaiten kun pitää veneen samana ja testaa eri konetehoilla ja tässä en kyllä tarkoita muuttamalla muutamia hp vaan ihan reippaita kokeiluja. Tätä siis tarkoitin kokemuksella "rakentelusta" Ajelemalla vaikkapa samantyylisiä ja tehoisia pulpettiveneitä 10 eri mallia ei opeta läheskään yhtä paljon kun samaan veneen ajaminen eri tehoilla (myöskin yli suositustehojen).

        Muutamia ääriesimerkkejä:
        Raskaassa veneessä jossa pienitehoinen kone joutuu huomioimaan rantautumisessa jarrutusmatkat yms. Laivat tästä ääriesimerkkin. Harrastemielessä näitä vastaavia tilanteita syntyy eniten purjeveneellä joissa on suht iso paino mutta pieni kone.

        Nopeassa kilpaveneessä on sitten hallittava koneen trimmien säätöä, koneen korkeuden säätöä, vastaohjausliikkeet voblaukseen yms.

        Kun molemista ääripäistä on useista veneistä kokemusta niin silloin on varsin kokenut veneilijä. Silloin et todennäköisesti smarttabsejakaan suosittelisi tälle yamarinin omistajalle.

        On jonkin verran kokemusta noista mäkäräisistä (vai millä nimellä ne yhden/kahden istuttavat pikku pikaliipparit kulkevatkaan) ja yhden tutun pienestä tuulilasiveneestä joka nätillä kelillä kulki siinä 50 solmua. Aallokossa sillä taas ei viitsinyt ajaa metriäkään, mutta ei siitä sen enempää.

        Mikäs noiss Smart Tabseissa sitten alkaa pykimään kovissa vauhdeissa? Kyllähän niiden pitäisi vielä noissakin nopeuksissa tuoda lisää nostetta perään ja täten hieman rauhoittaa kulkua? Se on selvä, että yhtä hyvää hyötyä niistä ei saa kuin säädettävistä trimmilevyistä, mutta tuskin ne sentään aivan hyödyttömät olisi? Ja parantavat kuitenkin liukuun nousua.

        Noista ääriesimerkeistäsi löytyy kyllä molemmista päistä kokemuksia. Uppoamarunkoisesta 10-11 metrisestä matkaveneestä 42 hv:n koneella, ja kun mennään toiseen päähän, niin Wellcraft, Baja, Cougar jne. olen päässyt tutustumaan.


      • janus
        loikkiii... kirjoitti:

        Esimerkkinä voisi ottaa esimerkiksi vajaa 6metriä pulpettiveneen. CE-merkintä vaatii että pitää pysyä pinnalla kuormattuna. Joissakin tapauksissa tulee silloin harkinnan alle luokitellaanko esim. 6 tai 7 hengelle ja silloin voi olla kriittinen millä koneella luokitus tehdään (varmastikaan ei kannata valita raskas nelitahtikone VTT testeihin).

        Sitten kun markkinoilta kuuluu että tuo luokiteltu 6 henkilöä on hieman vähän niin miten kyseinen vene kannataa muuttaa jotta saadaan luokiteltu esim 8 hengelle? Vastaus, pultataan uimataso kiinni veneeseen tehtaalla, pituus menee yli 6 metriä jolloin venen ei enää tarvikaan kellua... Eli veneen ominaisuudet muuttuivat oleellisesti paremmaksi kun uimataso pidensi venettä? Ja tiedoksi: tämä on ihan jokapäiväistä luokitusmaailmassa.

        Itse en näkisi tuota "ulkopuolista" syytä ulkopuolisena (eli tekniset viat). Jokainen muutos veneessä ja koneistuksessa täytyy siis miettiä loppuun asti, mikäli mokaa niin ihan oma henk.kohtainen moka eikä mikään ulkopuolinen.

        Hyvällä kelillä peräpeili kyllä kestää. Lentoloikasta alastullessa koneen ryöpytys on ihan eri luokkaa ja siihen täytyy mitoittaa.

        Ohjaus pettää: tietysti mahdollinen. Nopean veneen kuski kyllä varmistaa että on toimivat ja huollettut ohjauslaitteet. Normaaliveneilijä useinmiten ei varmista. Tässäkin tarvitaan siis kokemusta ja näkemystä. Tuo ohjaus pettää tilanne ei kuitankaan vastaa CE luokitusta, eli normaalimoottoroidussa veneessäkin ohjauksen pettäminen voi aihettaa isomman ongelman joka ei ole tullut luokituksessa esiin.

        Kaasun hirttäminen: käytä tappokytkintä! Sama periaate kuten esim. moottoripyörässä.

        Siitä olen kuitenkin täysin samaa mieltä että satunnainen harrastelija voi aiheuttaa isojakin ongelmia itselleen isolla koneella. Tässä tapauksessa sanoisin että hyvä että henkilö nyt kyselee apuja ennen kun tekee tyhmiä päätöksiä tietämättömänä. Veikkaisin kuitenkin että henkilö on vielä suht alkumetreillä "vauhtiveneilyyn" joten toivon mukaan maltti pysyy kokeiluissa kunnes kokemus karttuu. Kun kokemusta on karttunut on jo oivaltanut että kaikkea täytyy testata maltillisesti.

        Veneen suunnitellut insinöörit joutuvat mitoittamaan tyhmimmän käyttäjän mukaan, joten veneet kestävät kyllä suht paljon mikäli järki on mukana käytössä.

        Nyt laitettu kiilapaloja.
        Nostatin palojen avulla 8mm jalan peräpeilistä irti, siis tietysti vain yläreunan.
        Nyt pohjan vahaukset ja avot.
        Peräpeili on muuten vahvistettu ja on uudet vanerit ja kaik.

        Onkohan kukaan kuullut kuinka iso kone tämmöiseen paattiin olisi laitettu.

        Ei tämä ison koneen vaihto tarkoita että ajetaan latikka pohjassa. Pelkkä tunne tietää että paukkuja vielä vivun takana tuntuu mukavalta;)


      • loikkii... ...
        F115 kirjoitti:

        On jonkin verran kokemusta noista mäkäräisistä (vai millä nimellä ne yhden/kahden istuttavat pikku pikaliipparit kulkevatkaan) ja yhden tutun pienestä tuulilasiveneestä joka nätillä kelillä kulki siinä 50 solmua. Aallokossa sillä taas ei viitsinyt ajaa metriäkään, mutta ei siitä sen enempää.

        Mikäs noiss Smart Tabseissa sitten alkaa pykimään kovissa vauhdeissa? Kyllähän niiden pitäisi vielä noissakin nopeuksissa tuoda lisää nostetta perään ja täten hieman rauhoittaa kulkua? Se on selvä, että yhtä hyvää hyötyä niistä ei saa kuin säädettävistä trimmilevyistä, mutta tuskin ne sentään aivan hyödyttömät olisi? Ja parantavat kuitenkin liukuun nousua.

        Noista ääriesimerkeistäsi löytyy kyllä molemmista päistä kokemuksia. Uppoamarunkoisesta 10-11 metrisestä matkaveneestä 42 hv:n koneella, ja kun mennään toiseen päähän, niin Wellcraft, Baja, Cougar jne. olen päässyt tutustumaan.

        Mäkärästä itselläni ei ole kokemusta. Sen verran kuitenkin niitä tunnen että sellaisella en haluaisi ajella paljoa yli 30 solmua.

        Tuo 50 solmun vaihti on jo ihan hyvä pienelle tuulilasiveneelle (mikäli oli oikea "gps" vauhti). Hyvin säädettynä todennäköisesti ihan ilo ajella.

        Isossa nopeudessa haluaa keulan maksimin nostettua ja sitä myöden ei ole kovinkaan mielekästä ajella smarttabselilla jotka tappavat ne viimeiset solmut ja "lentämisen" tunteen. Lisäksi tuollaiset muuttuvat tabsit ovat vähintäänkin epäilyttäviä kun lennosta tullaan ales, ei oikein tunnu hyvältä kun tabsit alhaalla ja vetää nokan ales seuraavaan aaltoon. Liukuun nousua parantavat tosin varmasti.

        Noi kokemaasi "vauhtiveneet" ovat suht raskaita ja käyttäytyvät sitä myöden rauhallisemmin kuin kevyet veneet. Lienevät kuitenkin ihan hyviä aallokossa.

        Itselläni kokemusta ääripäistä laskettuna teho/painosuhteessa:
        "heikot":
        n. 0.0007hp / kg (ei kylläkään enää huvivene. Huvivene kokemusta löytyy 0,0025hp/kg.)

        "vahvat":
        n. 0,5hp/kg ja 0,45hp/kg


      • moottori...
        janus kirjoitti:

        Nyt laitettu kiilapaloja.
        Nostatin palojen avulla 8mm jalan peräpeilistä irti, siis tietysti vain yläreunan.
        Nyt pohjan vahaukset ja avot.
        Peräpeili on muuten vahvistettu ja on uudet vanerit ja kaik.

        Onkohan kukaan kuullut kuinka iso kone tämmöiseen paattiin olisi laitettu.

        Ei tämä ison koneen vaihto tarkoita että ajetaan latikka pohjassa. Pelkkä tunne tietää että paukkuja vielä vivun takana tuntuu mukavalta;)

        ...sen todennäköisempää on ettet ainakaan huku vesillä.
        Kipparissa oli aikoinaan tilastoja ja alle 30hv perämoottorit ovat kaikkein vaarallisimpia.

        Bensa V8 moottorit ovat kaikkein turvallisempia, niillä kun ei ollut vesillä ainuttakaan hukkumistapausta.

        Eli tämän tilaston pohjalta voisi kuvitella että veneesi on entistä turvallisempi isommalla moottorilla.


      • yasmin
        moottori... kirjoitti:

        ...sen todennäköisempää on ettet ainakaan huku vesillä.
        Kipparissa oli aikoinaan tilastoja ja alle 30hv perämoottorit ovat kaikkein vaarallisimpia.

        Bensa V8 moottorit ovat kaikkein turvallisempia, niillä kun ei ollut vesillä ainuttakaan hukkumistapausta.

        Eli tämän tilaston pohjalta voisi kuvitella että veneesi on entistä turvallisempi isommalla moottorilla.

        Kun tilastoja sopivasti tulkitsee, niin saatiin aikanaan sellainenkin tulos, että kaurapuuro aiheuttaa sydäreitä.

        Ymmärsin kuitenkin, että vastineesi oli kirjoitettu pilke silmäkulmassa.


      • Anonyymi
        F115 kirjoitti:

        Nykymallistossa lähin vastaava on hyväksytty korkeintaan 40 hv:n koneelle, joten sinulla on 100% liian suuri kone. Voihan siihen perälautaan pultata vaikka minkälaisen koneen, mutta kuten olet huomannutkin, ei siinä ole mitään järkeä, koska veneen kaikki ajo-ominaisuudet katoaa. Lisäksi voit olla varma, että vakuutusyhtiö ei onnettomuustapauksessa korvaa euroakaan, sinut todetaan erittäin suurella todennäköisyydellä vähintääkin osa-syylliseksi onnettomuuteen ja saanet tuntuvat sakon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

        Vakuutusyhtiöt maksaa aina.oli Kone minkä kokoinen hyvänsä.ja moottorina 90 hv ei ole vielä liian iso.jossain muussa vika.tänne ei kannata kirjoitella olettamuksia sellaisista asioista mitä ei ole koskaan omistanut.kokemus on kuulkaa sellainen asia että se opettaa.


    • paino takana

      Selkeesti sulla on tullut painoa perään niin paljon että trimmaamalla et saa konetta riittävän "alas" eli kallistettua moottoria negatiiviseen kulmaan.
      Tarkista jos siellä on joku rajoitin estämässä sitä.
      Toinen konsti voi olla se että laitat jonkinlaisen kiilan moottorin peräpeilin kiinnitykseen mikäli siinä on liikkumavaraa. Eli kiristysruuvien kohdalle laitat kiilat laidan sisäpuolelle ja yläreunassa kiilaat moottorikiinnityksen ulkopuolelta. Tällätavalla voit saada moottorin kallistumaan muutaman asteen lisää. En vaan tiedä miten moottorisi on kiinnitettynä ja paljon siinä on pelivaraa. Koko moottorin laskeminen ei paljon auta vaan moottorin kulma pitää saada siten että se painaa keulaa alaspäin. Noin ison moottorin pitää pienessä veneessä mennä todella paljon "negatiiviseen kulmaan" jotta liukuun lähdöt onnistuvat kunnolla. Jos kone on kunnossa niin eiköhän yamarin lennä tuolla koneella ihan kivasti.

      • Yamaaa

        Niin varmaan... Minulla on sama vene joten sen verran voin sanoa että jopa 50:lla koneella saa kyseisen rungon ominaisuuet loppumaan. Veneeni kulkee semmoset 37,5 solmua. Vene on liian peräpainoinen jo 50:lla koneella joten kannattaa siirtää tankki esim. keulaan. Omasssa veneessä looppu loikkiminen kun laitoin moottorin pykälää alemmaksi.


      • janus
        Yamaaa kirjoitti:

        Niin varmaan... Minulla on sama vene joten sen verran voin sanoa että jopa 50:lla koneella saa kyseisen rungon ominaisuuet loppumaan. Veneeni kulkee semmoset 37,5 solmua. Vene on liian peräpainoinen jo 50:lla koneella joten kannattaa siirtää tankki esim. keulaan. Omasssa veneessä looppu loikkiminen kun laitoin moottorin pykälää alemmaksi.

        435S BigRide 88-89
        Pituus435 Leveys175 Paino220 Henkilöluku4 Moot.suositus30-70hv Nopeus50hv/35kn

        Nämä tiedot suoraan valmistajan lehtisestä.

        Laita sinäkin veneesi säädöt kohdilleen niin ei ominaisuudet lopu aivan alkumetreillä.
        Olen voin sanoa, että veneeni yks päällä 42s oli suorastaan erinomainen ajettava, tosin keli oli aivan tyyni.
        Oskon että saan veneen pomput myös suuremmalla kuormalla kuntoon tuolla moottorin jalan asennon muutoksella ja keulatankilla. Kävin aamupäivällä hakemassa jo kälkät keulatankin rakentamiseen.
        Sitten tankkauskin helpottuu kun pääsee kannelta tankkaamaan.


      • Yamaa
        janus kirjoitti:

        435S BigRide 88-89
        Pituus435 Leveys175 Paino220 Henkilöluku4 Moot.suositus30-70hv Nopeus50hv/35kn

        Nämä tiedot suoraan valmistajan lehtisestä.

        Laita sinäkin veneesi säädöt kohdilleen niin ei ominaisuudet lopu aivan alkumetreillä.
        Olen voin sanoa, että veneeni yks päällä 42s oli suorastaan erinomainen ajettava, tosin keli oli aivan tyyni.
        Oskon että saan veneen pomput myös suuremmalla kuormalla kuntoon tuolla moottorin jalan asennon muutoksella ja keulatankilla. Kävin aamupäivällä hakemassa jo kälkät keulatankin rakentamiseen.
        Sitten tankkauskin helpottuu kun pääsee kannelta tankkaamaan.

        Tyynellä menee mikä vaan hyvin. Ominaisuudet loppuu heti kun on aallokkoa. Minun veneeni ei pomopota aallokkossa eikä tyynellä joten minun ei tarvitse mitään säädellä. Kaikenlisäksi näyttäisi olevan nopein 50:lla koneella oleva 435. Muut ovat vertailussa jääneet 1-2 solmua, eikä minulla ole edes mitää cleaveria, joten kyllä säädöt ovat kohdallaan. Teholla ei tee mitään jos sitä ei osaa käyttää oikein.


      • masmar 33
        Yamaa kirjoitti:

        Tyynellä menee mikä vaan hyvin. Ominaisuudet loppuu heti kun on aallokkoa. Minun veneeni ei pomopota aallokkossa eikä tyynellä joten minun ei tarvitse mitään säädellä. Kaikenlisäksi näyttäisi olevan nopein 50:lla koneella oleva 435. Muut ovat vertailussa jääneet 1-2 solmua, eikä minulla ole edes mitää cleaveria, joten kyllä säädöt ovat kohdallaan. Teholla ei tee mitään jos sitä ei osaa käyttää oikein.

        Masmarilla voi ajaa 40 solmua yli 10m/s kelissä, eikä edes tee tiukkaakaa.
        Minkä laiset nousulistat muuten yamariinissa on? Jos vene kulkee liian pinnassa niin se vielä herkemmin pompottaa?


      • loikkii..,
        masmar 33 kirjoitti:

        Masmarilla voi ajaa 40 solmua yli 10m/s kelissä, eikä edes tee tiukkaakaa.
        Minkä laiset nousulistat muuten yamariinissa on? Jos vene kulkee liian pinnassa niin se vielä herkemmin pompottaa?

        Masmar on hieman eri hintaluokan vene. Sitäpaitsi tunnelma on painavassa veneessä ihan erilainen joten siltä osin jos haluaa pitää hauskaa niin kevyessä veneessä onnistuu parhaiten.


        Nousulistoista sanoisin että ovat hieman turhan miedot jolloin perään ei tule nostetta riittävästi ennen kuin nopeus on yli 35solmua.

        Yamrini testasi tuota ruonkoa 50solmuun saakka ennen kuin päästivät markkinoille, kirjoittivat siitä aikanaan jopa markkinoinitmateriaaliissa. Siltä osin kyllä useimmat pärjää tuon kanssa korkeissa nopeuksissa (ei ole yliherkkä runko voblamaan), ongelmanan kuitenkin lyhyen rungon myötä toi pomppiminen ja jostain syystä toi on myöskin suht märkä runko, eli heittää herkästi vettä kannelle...


      • plaaplaa12345
        masmar 33 kirjoitti:

        Masmarilla voi ajaa 40 solmua yli 10m/s kelissä, eikä edes tee tiukkaakaa.
        Minkä laiset nousulistat muuten yamariinissa on? Jos vene kulkee liian pinnassa niin se vielä herkemmin pompottaa?

        Tervetuloa kokeilemaan Porkkalan selälle 10m/s tuulessa ajamaan 40 solmun nopeudella. Onko koneteho yli 600 hv?


    • Anonyymi

      juu on koneteho yli 600.perämoottoreita 2 kpl ja yhden teho 425.nyt ollaan vuodessa 2022.kaikki nuo keskustelut ihan puuta heinää.90 luvun v pohjaisissa nykyään ihan älyttömät koneet.eikä pompi.esim yamarin 600 big ride 300 hv ei ole mitään.90 luvulla olit laiturin kingi jos oli 200.mailma muuttuu.

      • Anonyymi

        Kirjoitustaitosikin kertoo jotain tietämyksestäsi...


      • Anonyymi

        montako tonnia menee venereissuilla rahaa polttoaineeseen 🤣


    • Anonyymi

      ja muuten nykyään sulla siellä porkkalassa ei ole edes venettä.hyvä jos asut vuokralla jossain kontulassa kun olet ryssinyt asias oikein kunnolla ja kusettanut ihmisiä. velkavankeudessa ja ulosotossa asiat on.

    • Anonyymi

      Joka lippispää unelmoi Skodan osamaksuhaitari pöydän kulmalla isosta perämoottorista.

      Sitten tulee katsottua bensan hintaa ja havahdutaan, että muijan "tyttöjen ilta" on näköjään venähtänyt. Perjantain jälkeen ei ole mitään kuulunut....

      No muijahan saa, parasta aikaakin mutta Skodamies haaveilee ISOSTA perämoottorista.
      Mercury perseeseen jää kuitenkin haaveeksi ihan tosielämän syistä.

      • Anonyymi

        Freddie Mercury ???


    • Anonyymi

      Nämä ovat kovia aikoja.
      Tänne kirjoittaminen helpottaa joidenkin arjesta selviämisessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2128
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2068
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1377
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1176
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1143
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      172
      858
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      834
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe