Ehkä tämä paikka on huono ottaa asiaa esiin, mutta..

Tipi81

..pyydän älkää tuomitko minua suorilta, koska mitään muuta en näiltä keskustelu palstoilta ole saanut kun tuomintaa ja muutamia kannustuksia, sillä asiani on todella paha ja tärkeä ja kärsin tästä kaikesta jo ihan tarpeeksi ilman että vieraat ihmiset alkavat enempää hyökkäämään mun kimppuun. Pyydän siis että jaksaisitte ymmärtää tilanteeni ja lukea koko jutun lopuun asti.

Eli olen lääkeriippuvainen ja raskaana (viikkoja 24 2). Tämä ei ole helppoa kertoa tästä asiasta, mutta olen aloittanut projektin eräiden netti ystävieni kanssa ja tämän projektin idea on saada lääkeriippuvuus ongelma yleiseen tietoon ja sitä kautta auttaa muita samassa tilanteessa olevia ihmisiä.

Monet pitävät tätä aihetta liioiteltuna ja väheksyvät ongelman laajuutta, mutta näkemäni todellisuus kertoo jotain aivan muuta. Meitä on siis kaksi raskaana olevaa lääkeriippuvaista naista, jotka taistelevat tätä kamalaa sairautta vastaan. Minä itse olen riippuvainen kipulääkkeestä nimeltä Panacod (vastaavia tuotteita Ardinex ja paramax-cod). Olen koukussa myös bentsodiatsepiini ryhmään kuuluvaan Xanor depottiin. Tilanne on siis todella paha. Tämä netti tuttavuuteni on myöskin koukussa erääseen bentsoon ja meillä molemmilla on vierotus menossa, mutta se on rankkaa tässä raskauden ohella.

Jokainen päivä sitä vaan miettii, että miten paljon pahaa tämä lääkkeiden suuri käyttö aiheuttaa tuhoja tulevaan lapseeni. Raskaus oli siis vahinko. Ehkäisy petti ja mulla on jo yksi keskeytys takana, joten en vain pystynyt tekemään enää toista. Lääke annokset ovat hengenvaarallisilla tasoilla ja lopetus kuin seinään ei tule kysymykseenkään. Pitää vaan hitaasti vähentää ja toivoa, että jollain ihmeellä lapsestani tulisi terve.

Olen siis pahassa pulassa. Olen myöskin erikois tarkkailussa tämän lääkeongelman vuoksi. Olen liittynyt äitiys polilla päihde äiti projektiin ja minua tarkkaillaan normaalia tarkemmin. Huume seulat tehdään kerran kuussa, jotta kaikki tietävät tämän oikean totuuden. Kanssani työskentelee myös kaksi perhetyöntekijää jotka auttavat minua selviytymään ja tulevat tukemaan minua lapsen syntymän jälkeenkin. Panacodit kun sisältävät kodeiinia joka muuttuu elimistössä morfiiniksi ja siten aiheuttavat yhtä kovan riippuvuuden kuin heroiini tai morffiini, mutta siis rajallisessa käytössä tätä lääkettä saa käyttää myös raskaus aikana ja se on oikein käytettynä täysin turvallinen.

Mutta tämä turvallinen annos on 1-2tbl 1-3 kertaa/vrk (ei kuitenkaan suositella säännölliseen käyttöön, ellei ole pakko) ja minulla niitä menee tämän riippuvuuden takia 16-25tbl/vrk. Siis annos on todella vaarallinen. Ja mitä tuohon Xanoriin tulee, niin sitä ei tulisi käyttää raskaus aikana ollenkaan. Mutta lääkeriippuvuus on yhtä vahva, kuin huumeriippuvuus tai alkoholismi. Joten siitä voi päätellä kuinka pahassa koukussa olen.

En siis koskaan ole ollut narkkari, vaan lääkitykseni aloitettiin ollessani noin 15-16v migreenin hoitoon (täsmälääkkeet kun tulee niin kalliiksi päivittäin käytettynä) ja siitä asti olen käyttänyt tätä panacodia ja keskeytyksen jälkeen aloin saamaan paniikki kohtauksia joka johti siihen, että jouduin aloittamaan tämän Xanorin käytön ja kun raskaus ei kuulunut suunnitelmiin, niin ko. lääkitykselle ei ollut mitään esteitä.

Nyt sitten olen alkanut ottaa tätä lääkeriippuvuus ongelmaa esiin tuolla terveys/lääkkeet palstalla ja haukkuja on sadellut, mutta sieltä tavoitin tämän toisen lääkeriippuvaisen ja aloin auttamaan häntä tämän ongelman ratkaisemisessa ja se mitä nyt teiltä hyvät lukijat toivoisin, niin olisi, että kertoisitte jos teillä joillain on samankaltaisia ongelmia. Haluamme auttaa avun hakemisessa ja tiedon jaossa kaikkia niitä jotka sitä apua tarvitsee.

Asia on siis todella tärkeä ja kaikki kertomukset omista kokemuksista ovat kullan arvoisia, jotta me pystyisimme tulevaisuudessa auttamaan mahdollisimman monia tämän ongelman kanssa yksin taistelevia, sillä olemme huomanneet että vertaistuella on suuri merkitys tässä auttamis työssä.

Elikkä jos teillä jollakin on kysymyksiä tästä aiheesta, niin minuun voi ottaa yhteyttä s-postitse os. [email protected].

Voitte toki kirjoittaa tänne sivuillekkin, mutta monille asia on niin arka, että olen antanut tuon oman osoitteeni, jotta minuun voi ottaa yhteyttä ihan henkilökohtaisesti ja olen luvannut vaitiolon kaikille jotka minuun ottavat yhteyttä. En siis anna kenellekkään mitään tietoja kenestäkään, ilman lupaa.

Niin ja sitten pieni tilastotieto, kun tämä palsta on tarkoitettu äideille: Nyky tietojen mukaan suurin osa kodeiiniriippuvaisista ovat 12-16 vuotiaita lapsia ja nuoria, joten olkaa tarkkoja, siitä mitä lääkkeitä lääkärit lapsillenne määrää ja jos teillä no omissa lääkekaapeissa jotain tällaisia riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä (unilääkkeet, rauhottavat ja vahvat kipulääkkeet), niin pistäkää ne lukkojen taakse, sillä nuorilla on nykyään kova taipumus lähteä kokeilemaan erilaisia lääkkeitä, kun niistä ei kouluissa varotella ja siten lapset kuvittelevat, että lääkkeet olisivat parempi vaihtoehto kuin huumeet, mutta molemmat ovat yhtä pahoja, vaikka sitä ei vielä ollakkaan tajuttu kunnolla tuolla lääkäreiden keskuudessa. Lääke kuolemat ovat yleistuneet viime vuosina ja nyt on aika ottaa asia oikein kunnolla esille, sillä monet mainitsemani lääkeryhmän lääkkeet otettuna alkoholin kanssa, ovat todella vaarallisia.

KIITOS NIILLE JOTKA JAKSOIVAT LUKEA TÄMÄN!

39

4203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelen...

Miten sinä saat sitä Panacodia? Sehän on reseptilääke! Eikö lääkäri ole vaihtanut lääkettä, tai lopettanut sen kirjoittamista kokonaan, kun sinulle on ilmaantunut riippuvuutta? Tämähän on ihan edesvastuutonta...

• syyllinen

Mitä tuo tarkoittaa "älkää tuomitko minua"- ruikutus?
      Tottakai tuomitsen idiootin joka vaarantaa käytöksellään toisen ihmisen elämän jo alkumetreiltä.
      Olisit jumalauta käyttänyt e-pillereitä oman pikku tarpeesi ohessa.
      Mikset tehnyt aborttia?
      Vitunmoinen ääliö olet - ja tuollaiset kuuluvat PAKKOhoitoon.
      Tämä vitun lässynlässyn valtio ei vaan ole VIELÄKÄÄN uskaltanut tehdä moista hetkellistä vapaudenriistolakia ihmisille jotka TAHALLAAN pilaavat toisen ihmisen elämän jo alkumetreiltään.
      Nyt lopetat ne pillerin napsimiset ja yrität hiukan kestää tätä arjen puserrusta ilman HELPOTTAVIA
      ja TÄRKEINTÄ - nyt kun paskat on jo housussa-
      muista antaa vaurioitsemasi lapsi huostaan vapaaehtoisesti heti synnytyssalissa, että joku KYPSÄ ihminen voisi pelastaa edes sen mikä pelastettavissa on,
      noin itsekkäästä ihmisestä ei ole lapsen huoltajaksi.

• että jaksat

taistella jotta pääset riippuvuudestasi.
      itse olen ollut tukihenkilönä erittäin lääkeriippuvaiselle ihmiselle.
      Olet raskausviikoilla jo niin pitkällä että joko vahinkoja on tapahtunut tai ei. Mutta et niin pitkällä jotta sinun tarvitsisi syödä kyseisiä lääkkeitä raskauden loppuun.

Joudut katsomaan lastasi silmiin kun kasvatat häntä. Jos hänellä on ongelmia lääkkeittesi käytöstä ja olet kuivilla, voin vain kuvitella miten rankkaa se tulee olemaan sinulle.

Tiedän että suurikin tiputus lääkeannoksessa auttaa ja senkin ettei voi lopettaa kuin seinään. Vähentämällä annostusta joka on huolellisesti suunniteltu jokaiselle päivälle. Eli sinun käyttämäsi määrä on todella korkea ja kuukaudessa sen piäisi olla jo miniimissä. Eli kyse on myös pitkälti tahdosta. Tiedän että vaatii pitkän prosessin psyykkisesti.

Riipuvuusongelma on monimutkainen juttu. Kaikki ihmiset eivät tule mainitsemistasi lääkkeistä riippuvaisiksi. Toiset tulevat riippuvaisiksi toiset eivät.

Toivon todella että jaksat taistella koska se on vain riippuvuutesi toinen vaihtoehto tai jatkaa lääkkeiden syöntiä.
      Toivon että lapsesi on terve syntyessään ja saat itsellesi parhaimman huumeen yhteisestä elostanne.
      Päätä lopettaa!

• Tipi81

..ollut vuodesta 2002 asti. Ja syyt siihen miksi käytyän ko. lääkettä edelleen löytyy tuolta lääkkeet palstallta. En siis ole pelkkä lääkenarkkari, otin niitä tarpeeseen ja otan vieläkin muutaman päivän ajan ja sitten alkaa kovat pudotukset. Mulle tehtiin siis leikkaus viime viikon maanantaina ja tämä leikkaus ajo mut tähän tämän hetkiseen lääkemäärään. Tätä ennen käytin siis sitä 16tbl/vrk ja leikkaus nosti sen tuonne 25 tbl/vrk. Mutta siis siihen on olemassa ihan syyt, että miksi käytän lääkkeitä ja kun toleranssi nousee, niin annota on nostettava.

Kyllä tässä kuiville tähdätään ja kovaa, että lääkitys olisi kokonaan poissa ennen synnytystä, sillä luonnollisesti kaiken pahan lisäksi tämä riippuvuus estää imetyksen ja kaikkihan me tiedämme että imetys olisi tärkeää, jos se vaan onnistuu. Niin monta asiaa on tässä mukana ja niin paljon olen tämän ongelman eteen töitä tehnyt, etten vaan jaksa noita samoja kommentteja mitkä noissa parissa ekassa viestissä on.

Mulle on jo toivotettu huostaanottoja, abortteja, pakkohoitoa ja kaikkea mitä ihmiset vaan keksii, mutta uskokaa jo, ne ei tule nyt kysymykseenkään. Ja sinä joka puhuit pakkohoidosta, niin kyllä se suomessa onnistuu. Meinasin kerran saada ne M1-paperit, joilla ihmisen siis voi laittaa vasten tahtoaan suljetulle, mutta koska kyseessä on kivun hoito, niin ennen tuota leikkausta lääkkeiden vähentäminen ei tullut kysymykseen. Xanoria olen toki vähentänyt ja paljon, mutta sitä menee siis vielä 3mg/vrk.

Ja kaikille ei sovi nuo ehkäisy valmisteet. Joillekkin kondomi on ainut sopiva vaihtoehto ja joskus ne vaan hajoavat. Ja kukaan lääkäri ei ole missään vaiheessa suositellut minulle keskeytystä. Eikä he myöskään arvostele minua noin. He ovat sentään alan ammattilaisia ja tietävät mistä puhuvat ja tietävät mun kohdalla myös mitä lääkkeitä mun on käytettävä.

Joten turha yrittää lannistaa mua. Mä taistelen tosissani tätä koko ongelmaa vastaan ja yritän saada muutkin riippuvaiset mukaan tähän taisteluun.

Ja kiitos sinulle, joka ymmärsit tämän koko kuvion. Olisitko valmis lähtemään mukaan tähän auttamis projektiin? Toimimme siis lääkeriippuvaisten tukena. Ota minuun yhteyttä jos olet kiinnostunut.

• raskaana olevalle?
        Tipi81 kirjoitti:

..ollut vuodesta 2002 asti. Ja syyt siihen miksi käytyän ko. lääkettä edelleen löytyy tuolta lääkkeet palstallta. En siis ole pelkkä lääkenarkkari, otin niitä tarpeeseen ja otan vieläkin muutaman päivän ajan ja sitten alkaa kovat pudotukset. Mulle tehtiin siis leikkaus viime viikon maanantaina ja tämä leikkaus ajo mut tähän tämän hetkiseen lääkemäärään. Tätä ennen käytin siis sitä 16tbl/vrk ja leikkaus nosti sen tuonne 25 tbl/vrk. Mutta siis siihen on olemassa ihan syyt, että miksi käytän lääkkeitä ja kun toleranssi nousee, niin annota on nostettava.

Kyllä tässä kuiville tähdätään ja kovaa, että lääkitys olisi kokonaan poissa ennen synnytystä, sillä luonnollisesti kaiken pahan lisäksi tämä riippuvuus estää imetyksen ja kaikkihan me tiedämme että imetys olisi tärkeää, jos se vaan onnistuu. Niin monta asiaa on tässä mukana ja niin paljon olen tämän ongelman eteen töitä tehnyt, etten vaan jaksa noita samoja kommentteja mitkä noissa parissa ekassa viestissä on.

Mulle on jo toivotettu huostaanottoja, abortteja, pakkohoitoa ja kaikkea mitä ihmiset vaan keksii, mutta uskokaa jo, ne ei tule nyt kysymykseenkään. Ja sinä joka puhuit pakkohoidosta, niin kyllä se suomessa onnistuu. Meinasin kerran saada ne M1-paperit, joilla ihmisen siis voi laittaa vasten tahtoaan suljetulle, mutta koska kyseessä on kivun hoito, niin ennen tuota leikkausta lääkkeiden vähentäminen ei tullut kysymykseen. Xanoria olen toki vähentänyt ja paljon, mutta sitä menee siis vielä 3mg/vrk.

Ja kaikille ei sovi nuo ehkäisy valmisteet. Joillekkin kondomi on ainut sopiva vaihtoehto ja joskus ne vaan hajoavat. Ja kukaan lääkäri ei ole missään vaiheessa suositellut minulle keskeytystä. Eikä he myöskään arvostele minua noin. He ovat sentään alan ammattilaisia ja tietävät mistä puhuvat ja tietävät mun kohdalla myös mitä lääkkeitä mun on käytettävä.

Joten turha yrittää lannistaa mua. Mä taistelen tosissani tätä koko ongelmaa vastaan ja yritän saada muutkin riippuvaiset mukaan tähän taisteluun.

Ja kiitos sinulle, joka ymmärsit tämän koko kuvion. Olisitko valmis lähtemään mukaan tähän auttamis projektiin? Toimimme siis lääkeriippuvaisten tukena. Ota minuun yhteyttä jos olet kiinnostunut.

Mikä leikkaus sinulle tehtiin? Käsitykseni mukaan raskaana oleville ei tehdä leikkauskia kuin pakon edessä. Enkä vieläkään ymmärrä mitä kautta lääkkeesi saat, lääkärit niitä eivät kirjoittaisi takuulla tuollaisia määriä!

• Tipi81
        raskaana olevalle? kirjoitti:

Mikä leikkaus sinulle tehtiin? Käsitykseni mukaan raskaana oleville ei tehdä leikkauskia kuin pakon edessä. Enkä vieläkään ymmärrä mitä kautta lääkkeesi saat, lääkärit niitä eivät kirjoittaisi takuulla tuollaisia määriä!

Leikkaus oli pakollinen. Kohtauksia oli lähes joka viikko ja tilanne kävi mahdottomaksi. Jouduin syömään panacodeja juuri näihin sappikipuihin ja kun toleranssi nousi, niin kivut aina palasivat ja lääke annosta oli pakko nostaa. Normaalisti kodeiini siis laukaisee sappikohtauksen, mutta jostain oudosta syystä, minulla tapahtui juuri päinvastoin. Jos yritin vähentää, niin kohtaus iski ja sitten olin aina sairaalassa.

Nyt kun leikkaus sitten vihdoin tehtiin, kovan painostukseni jälkeen kirurgi siis suostui ko.toimenpiteeseen, niin paljastui, että sappirakkoni oli ollut kokonaan tukossa jo pitkän aikaa. Sappinesteet rakon sisällä olivat jo muutuneet ihan oudon värisiksi ja tästä selvisi, että nesteet eivät olleet kulkeneet rakon läpi, niinkuin normalilla terveellä ihmisellä tapahtuu ja tämä seikka selittikin sitten sen, miksi panacodit estivät kohtaukset sen sijaan, että ne olisivat laukaisseet ne. Mutta siis oman käsitykseni mukaan ko.rakko on luultavasti ollut poissa pelistä jo noin kolme ja puoli vuotta ja nyt ihmettelenkin että miten ihmeessä ruuan sulatus on voinut toimia ollenkaan..? Mutta siis kohtaukset alkoivat tuolloin reilut kolme vuotta sitten ja samalla lihoin 30 kiloa kahdessa kuukaudessa ja se ei kyllä ole ihan normaalia. Joten tästä siis päättelin että tämä ongelma voi olla niinkin vanha ja kun kirurgi ei sitä mulle kertonut, että kuinka kauan tätä on voinut kestää.

Ja mitä lääkemääriini tulee, niin uskokaa pois, yksi ja sama lääkäri hoitaa tätä mun riippuvuutta ja kaikki lääkkeeni ovat hänen kirjoittamiaan. Hän juuri tänään varoitti minua, siitä etten nyt vaan lähde yrittämään mitään extreme vierotusta, koska liian nopea vierotus on vaaraksi lapselleni. Mutta kun on ihan rehellisesti riippuvainen eikä salaile sitä totuutta, niin jos lääkäri osaa hoitaa myös riippuvaisia ihmisiä, niin hän tietää, että pahinta mitä hän voisi tehdä on, että hän kieltäytyisi enää kirjoittamasta mulle lääkkeitä, koska siitä saa syytteen heitteille jätöstä ja se ajaa aina riippuvaisen yksityisille lääkäreille, jolloin ongelma "katoaa" ja se kielletään. Hänen työnsä on nyt pitää huoli että saan oikean määrän lääkkeitä ja että sisäelinteni tilaa tarkkaillaan jatkuvasti, jotta mahdolliset riskit keritään ajoissa torjumaan. Lääkärini on yleislääketieteen erikoislääkäri, että ehkä juuri siksi hän pystyy käsittelemään tällaista tilannetta ihan eri tavalla, kun vähän vähemmän koulutetut tk.lääkärit. Mutta näin siis lyhyesti tämä mun leikkaus juttu.

• lähtisin kyseiseen
        Tipi81 kirjoitti:

toimintaan mukaan. Kuitenkaan nyt ei ole siihen mahdollisuutta, ei riittävästi aikaa valitettavasti.
        Minulla ammatti jossa kohtaan ihmisiä elämän eri kriiseissä ja alan koulutuksen joka vie minua pidemmälle ammatissani.

Toiseksi sanoin olleeni tukihenkilönä erittäin lääkeriippuvaiselle ihmiselle. Siihen kun lähtee niin on oltava valmis kaikkeen mahdolliseen ongelmaisen ihmisen kanssa koska riippuvuusongelmiin liittyy niin paljon proplematiikkaa. Lisäksi se vie vuosia jotta riipuvaisen ihmisen elämä normalisoituu.
        Pitkään käyttäneen ihmisen minuus kun on usein kadoksissa ja sen löytäminenkin on pitkä prosessi.
        Riippuvuuden hoitaminen ei ole vain fyysistä ja ihmiset eivät ymmärrä juuri sitä että riipuvuusongelma on kaikkein vaikeinta juuri psyykkisen puolen hoitaminen.
        Jos se olisikin niin simppeliä että fyysinenriippuvuus olisikin ainut jota tarvitsee hoitaa niin silloinhan kaikki riippuvuusongelmat olisi hoidettu hetkessä.

Sinun tapauksessa ymmärrän hyvin sen että lääkäri määrää kyseisen lääkkeen juuri vauvasi takia. Sen lopettaminen olisi vauvalle todennäköisesti hyvinkin kohtalokasta.

Mutta sydämestäni toivon sinulle voimia jotta jaksat taistelusi käydä.
        Tosiaan, älä lannistu niistä negatiivisista kommenteista joita olet saanut ja varmasti tulet saamaan. Heidän kommenttinsa tulevat ymmärtämättömyydestä joten niiden arvo on yhtä kuin ilmaa.

Onnea ja voimia sinun ja vauvasi elämän matkalla!

• Tipi81
        lähtisin kyseiseen kirjoitti:

toimintaan mukaan. Kuitenkaan nyt ei ole siihen mahdollisuutta, ei riittävästi aikaa valitettavasti.
        Minulla ammatti jossa kohtaan ihmisiä elämän eri kriiseissä ja alan koulutuksen joka vie minua pidemmälle ammatissani.

Toiseksi sanoin olleeni tukihenkilönä erittäin lääkeriippuvaiselle ihmiselle. Siihen kun lähtee niin on oltava valmis kaikkeen mahdolliseen ongelmaisen ihmisen kanssa koska riippuvuusongelmiin liittyy niin paljon proplematiikkaa. Lisäksi se vie vuosia jotta riipuvaisen ihmisen elämä normalisoituu.
        Pitkään käyttäneen ihmisen minuus kun on usein kadoksissa ja sen löytäminenkin on pitkä prosessi.
        Riippuvuuden hoitaminen ei ole vain fyysistä ja ihmiset eivät ymmärrä juuri sitä että riipuvuusongelma on kaikkein vaikeinta juuri psyykkisen puolen hoitaminen.
        Jos se olisikin niin simppeliä että fyysinenriippuvuus olisikin ainut jota tarvitsee hoitaa niin silloinhan kaikki riippuvuusongelmat olisi hoidettu hetkessä.

Sinun tapauksessa ymmärrän hyvin sen että lääkäri määrää kyseisen lääkkeen juuri vauvasi takia. Sen lopettaminen olisi vauvalle todennäköisesti hyvinkin kohtalokasta.

Mutta sydämestäni toivon sinulle voimia jotta jaksat taistelusi käydä.
        Tosiaan, älä lannistu niistä negatiivisista kommenteista joita olet saanut ja varmasti tulet saamaan. Heidän kommenttinsa tulevat ymmärtämättömyydestä joten niiden arvo on yhtä kuin ilmaa.

Onnea ja voimia sinun ja vauvasi elämän matkalla!

Näinhän se on. Tietämättömyyttä on liikaa ja sitä ongelmaa mä tässä yritän poistaa, mutta ihmiset eivät vaan oikein halua ottaa tällaista tietoa vastaan. Tänä aamuna silmiini osui tuolta murrosikä palstalta teksti 11 vuotias lääke rosvo. Se aiheutti jo jonkinlaisen toivottomuuden aallon minuunkin. 11 vuotias on niin pieni vielä ja aikaisemmin nämä iät ovat olleet vain tilastoja ja nyt kun siihen törmää ihan oikeasti, että niin nuoret todellakin tekee jotain tällaista, niin sitä on kuhean vaikea käsitellä edes omassa päässään. Ja mikäli oikein ymmärsin niin hänen kohdallaan oli kyse juurikin panacodeista.

Mihin tämä maailma on menossa? Olen vaan nyt niin järkyttynyt tuosta lukemastani kertomuksesta, että meinaa se epätoivosuus iskee päälle ja herää kysymys, oleko liian myöhässä ottanut tämän asian esille? Olen kuitenkin ollut kodeiinikoukussa jo vuosia ja vasta vuosi sitten aloin levittämään tätä tietoa täällä netissä, että kodeiiniin voi todellakin jäädä pahsti koukkuun ja että näillä lääkkeillä ei sovi lähteä leikkimään yhtään. Miksi mua ei jo aleta uskomaan ja kuuntelemaan? Mitä tässä pitää vielä tapahtua ennenkö totuus menee jokaisen ihmisen tajuntaan? Olen aina hyvin sanavalmis, mutta nyt olen melkeinpä hukassa.

Mutta kehoitan teitä kaikkia nyt lukemaan sen kertomuksen ja avaamaan silmät tälle todellisuudelle. Muuta en nyt osaa oikein tähän hätään enää sanoa. Toistaiseksi. Pitää vähän miettiä itsekkin näitä asioita. Palaillaan asiaan!

• jos..
        Tipi81 kirjoitti:

Näinhän se on. Tietämättömyyttä on liikaa ja sitä ongelmaa mä tässä yritän poistaa, mutta ihmiset eivät vaan oikein halua ottaa tällaista tietoa vastaan. Tänä aamuna silmiini osui tuolta murrosikä palstalta teksti 11 vuotias lääke rosvo. Se aiheutti jo jonkinlaisen toivottomuuden aallon minuunkin. 11 vuotias on niin pieni vielä ja aikaisemmin nämä iät ovat olleet vain tilastoja ja nyt kun siihen törmää ihan oikeasti, että niin nuoret todellakin tekee jotain tällaista, niin sitä on kuhean vaikea käsitellä edes omassa päässään. Ja mikäli oikein ymmärsin niin hänen kohdallaan oli kyse juurikin panacodeista.

Mihin tämä maailma on menossa? Olen vaan nyt niin järkyttynyt tuosta lukemastani kertomuksesta, että meinaa se epätoivosuus iskee päälle ja herää kysymys, oleko liian myöhässä ottanut tämän asian esille? Olen kuitenkin ollut kodeiinikoukussa jo vuosia ja vasta vuosi sitten aloin levittämään tätä tietoa täällä netissä, että kodeiiniin voi todellakin jäädä pahsti koukkuun ja että näillä lääkkeillä ei sovi lähteä leikkimään yhtään. Miksi mua ei jo aleta uskomaan ja kuuntelemaan? Mitä tässä pitää vielä tapahtua ennenkö totuus menee jokaisen ihmisen tajuntaan? Olen aina hyvin sanavalmis, mutta nyt olen melkeinpä hukassa.

Mutta kehoitan teitä kaikkia nyt lukemaan sen kertomuksen ja avaamaan silmät tälle todellisuudelle. Muuta en nyt osaa oikein tähän hätään enää sanoa. Toistaiseksi. Pitää vähän miettiä itsekkin näitä asioita. Palaillaan asiaan!

Lukemalla kirjoituksiasi enemmän mielipiteeni kääntyy. Mutta ymmärrän kyllä myös nämä negatiivisetkin kirjoitukset. Kirjoittajien taustallahan on puhdas huoli lapsen hyvinvoinnista!
        Sinun olisi ehkä kannattanut aloittaa kertomuksesi hiukan eri tavoin. Vain viittaukset lääke-sivustolle eivät kerro tilanteestasi, eihän siellä vieraile varmaan kovinkaan moni tämän palstan lukijosta ja harva lähtee niitä tietoja sieltä lukemaankaan.
        Olisit saattanut saada positiivisemman vastaanoton jos olisit kertonut heti miksi syöt lääkkeitä ja mitkä ovat suunnitelmat vieroituksessasi. Edelleen minulle on hiukan hämärän peitossa, miten lääkäri on suunnitellut vieroituksen toteuttaa. Jonkinlainen hoitosuunnitelmahan vieroitukselle on oltava. Ainakin aluksi sain siis sen kuvan, että olet napsinut panacodia päänsärkyyn ja jäänyt koukkuun, lääkäri kirjoittelee haluamasi määrän tabuja ja sinulla ei ole itselläsi mitään välineitä muuttaa tilannetta.
        Hoitaja, joka on toiminut lääkeriippuvaisen tukihenkilönä, ymmärsi sinua koska hänellä on tietoa lääkeriippuvuudesta ja kokemus lääkeriippuvaisen tukihenkilönä olosta. Maallikon on kuitenkin vaikea asiaa ymmärtää ilman kattavaa selitystä ja asiaan liittyviä faktoja.
        Noh, uskon kuitenkin haluusi pelastaa viattoman lapsen henki ja terveys, joten tulet varmasti tekemään kaikkesi vieroituksen onnistumiseksi! Toivon voimia sinulle ja suojelusta lapsellesi.

• Tipi81
        jos.. kirjoitti:

Lukemalla kirjoituksiasi enemmän mielipiteeni kääntyy. Mutta ymmärrän kyllä myös nämä negatiivisetkin kirjoitukset. Kirjoittajien taustallahan on puhdas huoli lapsen hyvinvoinnista!
        Sinun olisi ehkä kannattanut aloittaa kertomuksesi hiukan eri tavoin. Vain viittaukset lääke-sivustolle eivät kerro tilanteestasi, eihän siellä vieraile varmaan kovinkaan moni tämän palstan lukijosta ja harva lähtee niitä tietoja sieltä lukemaankaan.
        Olisit saattanut saada positiivisemman vastaanoton jos olisit kertonut heti miksi syöt lääkkeitä ja mitkä ovat suunnitelmat vieroituksessasi. Edelleen minulle on hiukan hämärän peitossa, miten lääkäri on suunnitellut vieroituksen toteuttaa. Jonkinlainen hoitosuunnitelmahan vieroitukselle on oltava. Ainakin aluksi sain siis sen kuvan, että olet napsinut panacodia päänsärkyyn ja jäänyt koukkuun, lääkäri kirjoittelee haluamasi määrän tabuja ja sinulla ei ole itselläsi mitään välineitä muuttaa tilannetta.
        Hoitaja, joka on toiminut lääkeriippuvaisen tukihenkilönä, ymmärsi sinua koska hänellä on tietoa lääkeriippuvuudesta ja kokemus lääkeriippuvaisen tukihenkilönä olosta. Maallikon on kuitenkin vaikea asiaa ymmärtää ilman kattavaa selitystä ja asiaan liittyviä faktoja.
        Noh, uskon kuitenkin haluusi pelastaa viattoman lapsen henki ja terveys, joten tulet varmasti tekemään kaikkesi vieroituksen onnistumiseksi! Toivon voimia sinulle ja suojelusta lapsellesi.

..kyllä aika pitkälle oikein. Eli alkuperäinen riippuvuuden aloittaja on ollut tuo migreeni, mutta sillon jäin siis ekaa kertaa koukkuun näihin panacodeihin ja sit olin välissä kuivilla ja sit repsahdin pari kertaa ja sitten alkoivat nuo sappi ongelmat. Niihin sain lääkitykseksi tramalia ja tramal kun on opioidi ja kodeiini on opiaatti, niin ne tramalit laukasi taas sen vahan riippuvuuden. Ja sitten tulin raskaaksi ja tramalit täytyi vaihtaa pikaisesti johonkin lääkkeeseen mitä saa käyttää raskaana ollessa ja näin siis jäin taas oikein kunnolla niihin koukkuun. Vierotus suunnitelma on mun ite tehtävä, koska kukaan lääkäri ei pysty sitä mun puolesta arvioimaan, että mikä on sopiva vähennys tahti, et ainut ohje oli ettei saa vähentää liian nopeasti. Mutta siis siltä pohjalta täytyy tuo homma rakentaa.

• santtu
        Tipi81 kirjoitti:

noiden särkylääkkeiden sijasta vaikka pilleri reseptin???? voi taivas. on se kiva keksiä syytä ja puolustella itseään kun vetää nappia. mutta niinhän alkoholistitkin tekee...

• Tipi81
        santtu kirjoitti:

noiden särkylääkkeiden sijasta vaikka pilleri reseptin???? voi taivas. on se kiva keksiä syytä ja puolustella itseään kun vetää nappia. mutta niinhän alkoholistitkin tekee...

Kirjoitetaan se sitten varmuuden vuoksi isolla: OLETKO KUULLUT ETTÄ KAIKILLE EI SOVI NUO EHKÄISY PILLERIT, RENKAAT, LAASTARIT YM?! Toiset siis joutuvat luottamaa kondomiin ja nekään eivät ole 100%:nen ehkäisy keino.

Että palaa vaan sieltä jalustaltasi tänne muiden ihmisten joukkoon ja ymmärrä, ettet ole yhtään sen parempi, kuin me muutkaan! Kaikki ollaan samalla tasolla.

• äitisi oli
        Tipi81 kirjoitti:

silloin, kun aloitit lääkkeiden jatkuvan käytön? Lapsia pitää valistaa, eikä lasten kuulu syödä kolmiolääkkeitä = huumeita.

• malliin

pakko abortti olisi ehkä ollut paikallaan...

• Tipi81

..sellaisiin toimenpiteisiin ei ollut syytä, koska vierotus on ihan toimiva vaihtoehto. Ettekö te todellakaan tajua tämän ongelman yleisyyttä ja vakavuutta? Lääkeriippuvaisia on suomessa todella paljon ja teidän kaltaiset ihmiset vaan pahentaa tilannetta koko ajan. Kuinka te luulette että kukaan uskaltaa ottaa tällaista asiaa esille esim. lääkärissä, jos he luulevat että tämä on se vastaanotto? Te suorastaan pakotatte lääkeriippuvaisia vaikenemaan ongelmastaan ja siten tapatte tässä parhaillaan monia ihmisiä.

Koittakaa jo tajuta, että tästä aiheesta on vaiettu jo liian kauan ja nyt kun minä yritän tuoda sen esille, niin te tuhoatte sen yrityksen pelastaa ihmishenkiä. Vai luulettteko te tosiaankin että tämä ongelma ratkeaa sillä, että siitä ei puhuta? Käsittääkseni te lukijat olette kaikki äitejä. Mitä sitten kun oma lapsi sairastuu johonkin, missä lääkityksenä käytetään joko vahvoja kipulääkkeitä tai rauhottavia? Niihin jää koukkuun. Varsinkin kaikkiin rauhottaviin. Niihin jää jokainen niitä säännöllisesti käyttävä ihminen kolmessa viikossa koukkuun ja sitten kun sairaus saadaan parenemaan, niin sitä riippuvuutta pitäisi osata hoitaa oikein.

Mutta miten hoitaa sellaista asiaa oikein, mistä kukaan ei tiedä juuri mitään ja minkä olemassa olo pitää kieltää? Haluatteko te että teidän lapsenne joutuvat käymään näitä samoja asioita läpi kuin minä? Minä yritän nimenomaan estää sitä tulevaa, kasvavaa lääkeriippuvaisten määrää. Totuus on, että näin voi käydä kenelle tahansa. Tähän tilanteeseen vaan ajaudutaan. Ensin hoidetaan sairautta ja sitten eräänä päivänä sitä huomaa olevansa riippuvainen sairauden hoitoon käytetystä lääkkeestä.

Kyse ei ole mistään tyhmyydestä. Riippuvuus on sairaus jota pitää hoitaa. Siitä ei parane koskaan, mutta riippuvainen voi olla vierotuksen jälkeen loppu elämänsä kuivilla. Yrittäkää ymmärtää että tämä ongelma on riistäytynyt käsistä ja minä yritän kovasti estää sitä laajenemasta enää yhtään enempää.

Menkää päihdelinkin sivuille keskustelu foorumiin katsomaan mitä tämä todellisuus on. Se on todella paha. Ennen eilistä en itse ollut uskaltanut käydä ko. sivuilla, koska olin kuullut juttua siitä, millaista se keskustelu siellä on. Siellä ihmiset jakaa toisilleen tietoa siitä, kuinka lääkkeitä voi käyttää väärin ja mahdollisimman paljon. Siellä opastetaan myös miten saa lääkärin kirjottamaan ns. hyviä lääkkeitä kun vähän valehtelee. Nämä hyvät lääkkeet ovat väärinkäytettynä puhtaasti huumaus aineita. Miten siis suojata lapset ja nuoret tällaisilta tiedoilta?

Siinä kysymys mitä olen tässä jo pidempään yrittänyt ratkaista. Tulevaisuus näyttää todella pahalta. Ongelma ei enää ole vain huumeet ja tupakka vaan nyt mukana on tämä yleistynyt lääke villitys. EDELLEEN SUURIN OSA KODEIINIRIIPPUVAISISTA ON 12-16 VUOTIAITA LAPSIA JA NUORIA. Asialle on siis tehtävä jotain, ennenkö on liian myöhäistä.

Älkää siis tuhlatko energiaanne mun haukkumiseen, vaan auttakaa keksimään keinoja, millä tämä ongelma saataisiin kuriin. Minä pystyn kyllä vierottautumaan itse näistä lääkkeistäni, koska tiedän mistä sitä apua ja tukea saa, mutta moni muu ei tiedä näitä asioita.

Ei siis enää vaan lakaista maton alle tätä ongelmaa, vaan nostetaan kissa pöydälle ja ratkaistaan se.

• tätä

Kysykää vaikka keneltä terveydenhuoltoalalla työskentelevältä: ei kukaan lääkäri määrää tuollaisia lääkkeitä noin isoja määriä. Eikä varsinkaan migreenin hoitoon tai leikkauksen jälkeen.

• Tipi81

..on jo käyty läpi tuolla lääkkeet palstalla. Mulla on näyttää kaikki reseptit näistä lääkkeistä ja pystyn siis todistamaan nämä lääkemääräni oikeiksi. Joten jos et usko, niin tule katsomaan. Asun Hämeenlinnassa ja voin tavata ja näyttää reseptini, mutta kuitenkin niin, että peitän tärkeimmät henkilötietoni ja lääkärini tiedot, jotta niistä ei saa meidän kummankaan täydellisiä tietoja. Mutta alkukirjaimet voin jättää näkyviin, jotta sen pystyy näkemään että kaikki reseptit on mun ja sama lääkäri on ne kirjoittanut. Joten otappa yhteyttä minuun s-postitse, niin voimme sopia tarkan tapaamis ajan.

os. [email protected]

• lääkärit määräävät

lääkkeitä todella herkästi liikaa. Olen hoitoalalan työntekijä ja usko pois: täällä tapahtuu sellaisia asioita joita ei ota uskoakseen vaikka omin korvin kuulee.
        Leikkauksista toipuvien kivun hoitoon määrätään enemmän ja vahvempia kipulääkkeitä osana hoitoa ja kuntoutusta. Kivuttomuudella vahvistetaan potilaan omatoimisuutta. Kivun määrittelee potilas itse, lääkäri arvioi ja määrää hoidon.
        Kivun hoito on valtavan suuri osa toipumista. Kivusta kärsivän ihmisen toimintakyky alenee huomattavsti verrattuna kivuttomaan.
        Ei kukaan varmasti riippuvaisuutta aiheuta tahallaan kenellekkään määräämällä lääkkeitä.
        Jo kahden viikon ajan kuurina käytetyt riippuvuutta aiheuttavat lääkkeet tulee lopettaa asteittain tai kyseessä on lääkehoitoon liittyvä virhe. Lääkkeen käytön lopettaminen kerralla aiheuttaa elimistölle sokkitilan, johon voi menehtyä.
        kävä sanoa, mutta ihmisillä on paha tapa ottaa vastaan lääke kuin lääke jos lääkäri on sen määrännyt. Eikkä sivuvaikutuksista ja lääkehoidon erityispiirteistä kysytä, luetaan vain se paperilappunen joka tulee lääkkeen mukana. Valitettavasti tämä lappunen harvoin kertoo tavalliselle kuluttajalle kaikkea.
        Ónnistunut lääkehoito vaatii valtavasti resursseja ja panostusta sekä lääkkeiden tuntemusta hoitohenkilökunnalta ja potilaalta oma-aloitteisuutta ja kiinnostusta lääkehoitoaan kohtaan.
        Suomi on lääkkeiden suurkuluttajien luvattu maa. Joka vaivaan löytyy apu apteekista ja valitettavan usein liian helposti.

Toivottavasti ketjun aloittanut saa asiat järjestykseen! Ja olen puolellasi ja pidän peukkuja!
        Tuomitsijoille: elämässä ei mene kortit tasan, sitä tekee valintoja,huonoja ja hyviä, yhtäkaikki valintoja. Niiden kanssa pärjätään ja koetetaan saada aikaiseksi jotain hyvää siihen kirjavaan soppaan jota elämäksi kutsutaan. Hieman myötätuntoa kanssaihmisiä kohtaan ei maksa mitään mutta tuo valtavasti voimia taistella jonkin paremman puolesta.

• ..kyllä uskon

Uskon että puhut asiaa ja lapsianikin olen lääkkeiden väärinkäytöstä varoittanut. Eihän tarvi kuin keskustella esim. auto-onnettomuudesta selvinneen hekilön kanssa, niin hän jo kertoo, että muuten on selvinnyt, mutta edelleen pitää vielä särkylääkkeitä syödä (ilman kun ei pärjää)vertauskuvallisesti.

Itsellä ei ole riippuvuutta, mutta ymmärrän huolesi varsinkin omasta lapsesta.

Itse teen töitä päätteellä ja joulukuussa 2003 olin todella kipeä ja ei muuta kuin työterveyteen. Siellä minulle määrättiin viox-merkkisiä tableteita kuuriluontoisesti särkyyn ja tulehdukseen (en tiedä luokitellaanko huumausaineeksi tod.näk. ei)Aloitin kuurin ja söinkin noin viikonpäivät ko. tableteita, kunnes lopetin ne omin päin. (onneksi) Olin nimittäin raskaana, mitä en kyllä sillä hetkellä tiennyt. Se koko 9 kk oli hirvittävää aikaa, kun pelkäsin tulevan vauvan puolesta ja aina kun mainitsin lääkärille/neuvolalle asiasta, niin kukaan ei oikein reagoinut mitenkään. No onneksi sain terveen lapsen ja tänä päivänä on viox-merkkiset lääkkeet poistettu markkinoilta niiden vaarallisuuden takia..ja olkapäänikin on kunnossa ilman leikkausta (kävin jäsenkorjarilla ja hän laittoi jänteen paikoilleen, siis syy ei ollut hartioissa, kuten lääkäri epäili)

Monikaan sinulle törkeyksiä kirjoittava ei ymmärrä, että jopa hänen lähipiirissä/perheessä saattaa olla lääkeriippuvainen henkilö. (mummo/pappa, oma isä/äiti tai jopa se oma lapsi)

Vai tiedättekö mitä he syövät selkäsärkyyn, reumaan tai johonki muuhun vaivaan? ja kun lääkkeet ei enään tehoa, niin annostusta isonnetaan. Te jotka ette vielä ole hoksanneet, niin käykääpäs siellä omien vanhempien lääkekaapilla ja viekää ne heidän särkylääkkeet pois ja katsokaa että miten käy..voitte yllättyä, että todellisuudessa myös he ovat LÄÄKERIIPPUVAISIA.

Tipi81:lle toivotan onnea ja ennen kaikkea jaksamista!!

• Tipi81

Väitän että jokainen meistä tuntee jonkun lääkeriippuvaisen, mutta ei vaan tiedä siitä. Minä kuulun niihin harvoihin jotka ottavat asian puheeksi joka paikassa. Mun riippuvuudestani tietää kaikki, jotka mut tuntee ja sen lisäks tietty puoli suomee, kun kerron siitä vielä netissäkin kaikille. Salailun on vaan loputtava, ennenkö apua tähän ongelmaan löytyy. Ja mun mielestä se salailu pitää loppua nyt heti. Ei tässä ole aikaa tapella tästä aiheesta vaan tiedon pitää levitä ja ihmisten pitää avata silmänsä ja huomata tämä ongelma, ennenkö on liian myöhäistä. Kuinka monen tarvii kuolla lääkkeisiin, ennenkö mun sanaa uskotaan?

• sissi

Minulla on sukulainen jolta on leikattu jalka monta kertaa ja hän on syönyt tuota panacod lääkettä ja burana 800.
      Ihmettelin itsekseni monesti, kun hän otti lääkettä monta kertaa päivässä ja leikkauksesta oli kulunut jo 3 kk. Ensin luulin, että hänellä on todellakin kipuja, mutta sitten pikku hiljaa kyllä huomasin, että ei niitä kipuja ollut vaan hän oli tullut riippuvaiseksi lääkkeestä. En ole ihan varma, että tiesikö tämä sukulaiseni olevansa riippuvainen! Asiasta ei ole ollut koskaan puhetta.

No, hän pääsi lääkkeistä yli, mutta nyt hän on enemmän tai vähemmän riippuvainen alkoholista! En tiedä siirtyikö hän suoraan alkoholiin vai tuliko se sitten jälkeenpäin mukaan.

Onko kovin yleistä, että rupeaa esim. juomaan lääkeriippuvuuden jälkeen?

Lääkeriippuvuus ei todellakaan ole ainoastaan mikään laitapuolen kulkijan ongelma. Se voi tulla juuri vaikka leikkauksien jälkeen ja ihan "kunnolliselle ihmiselle"!
      OIKEIN PALJON ONNEA JA TERVEYTTÄ SINULLE JA VAUVALLE!!!

• Zeta

ettei lääkeriippuvuus tule vain "laitapuolen kulkijoille", tmv. Itse sain tietää oman äitini lääkeriippuvuudesta vasta n.kaksi vuotta sitten vaikka lääkkeiden käyttöä on jo jatkunut parikymmentä vuotta.

• halusin vain toivottaa kaikkea mahdollista onnea yritykseesi ja jatkoon muutenkin. toivon todella, että pystyt ainakin vähentämään lääkkeiden käytön "turvallisiin" määriin. olen itse seurannut läheisen päihderiippuvuutta ja tiedän kyllä miten ristiriitaisia tunteita se jo läheisenkin kohdalla - saati sitten näin nimettömyyden suojissa - aiheuttaa.

se on hassua, miten "helppoa" se lopettaminen (ihan minkä vain riippuvuutta aiheuttavan aineen) joidenkin mielestä on. totta kai lapsi ja hänen terveytensä on ykkössijalla, mutta.. no, sanotaan nyt näin, että kokekaa se ensin jonkun TODELLA läheisen ihmisen kohdalla (tai omalla kohdallanne) ja tulkaa vasta sitten sanomaan, miten yksinkertaista se on. kyse kun ei kai useimmilla ole pelkästään fyysisestä, vaan myös henkisestä riippuvuudesta, peloista, traumoista, ahdistuksesta, syyllisyydestä... listaa voisi jatkaa loputtomiin.

mutta sinulle: yritä. on vaikea kuvailla sitä tunnetta, suojelunhalua ja vastuuta lapsesta, mikä minulle ainakin tuli kunnolla vasta hänen syntymänsä jälkeen. mutta yritä kuitenkin ajatella sitä niin, että sillä pienellä ei ole muuta kuin sinut, se on täysin riippuvainen sinun valinnoistasi.

ja yleisesti vähän asian vierestä: vieläkin on aivan liikaa esimerkiksi katkaisuhoitolaitoksia, joissa heti kättelyssä määrätään katkolle tulijalle hirvittävä lääkearsenaali käyttöön. ei ole oman näkemykseni mukaan kovinkaan pitkälle kantava ratkaisu. siinä vain muutetaan riippuvuuden laatua, ei paranneta mitään..

• ./.

Toivon, että lapsesi syntyy terveenä, etkä lopeta taisteluasi, vaikka näin tapahtuisikin. Jos ja toivottavasti kun sinun lapsesi selviää vammoitta riippuvuudestasi, se ei ratkaise muiden ongelmia, se ei pelasta muiden henkeä. Jaksa siis taistella ja kertoa, älä koskaan luovuta, kävi itsellesi ja vauvallesi kuinka vain. Olet oikealla asialla. Hyvää jatkoa.

• halunnut olla

raskaana Jannesta, mutta sillä oli pakko yhdelle lehmälle tehdä 2 poikaa ja nyt kiltisti sen lehmän kanssa kulkea.

• sinulle...

toivottavasti selviydyt ja paranet riippuvuudestasi..!
      palaathan myöhemmin kertomaan,miten sinulle ja vauvallesi kävi=)

• Tipi81

..pidän teidät kaikki ajantasalla kävi sitten miten tahansa. Ja jos jotain todella pahaa tapahtuu, niin pyydän jonkun muun kertomaan siitä jos en itse kykene. Juuri siksi lähdin tähän työhön, että aion käydä tän kaiken läpi julkisesti, jotta tieto tällaisista tapauksista tulisi julki ja että siitä olisi muille apua.

Tänään kävin A-klinikalla selvittämässä vähän tätä vierotuksen etenemis suunnitelmaa ja perjantaina saan tietää pystyvätkö he auttamaan minua tarpeeksi, vai haenko apua jostain muualta. Mutta saatan siis mennä katkolle, jolloin en voi ilmoitella itsestäni mitään, mutta tämä ei siis ole vielä yhtään varmaa, kun heiltä puuttuu kokemusta tällaisesta raskaana olevasta riippuvaisesta.

Ja kiitos kaikille tukijoille! Te toimitte minun innoittajinani tässä työssä!

• mamma.......
        Tipi81 kirjoitti:

..pidän teidät kaikki ajantasalla kävi sitten miten tahansa. Ja jos jotain todella pahaa tapahtuu, niin pyydän jonkun muun kertomaan siitä jos en itse kykene. Juuri siksi lähdin tähän työhön, että aion käydä tän kaiken läpi julkisesti, jotta tieto tällaisista tapauksista tulisi julki ja että siitä olisi muille apua.

Tänään kävin A-klinikalla selvittämässä vähän tätä vierotuksen etenemis suunnitelmaa ja perjantaina saan tietää pystyvätkö he auttamaan minua tarpeeksi, vai haenko apua jostain muualta. Mutta saatan siis mennä katkolle, jolloin en voi ilmoitella itsestäni mitään, mutta tämä ei siis ole vielä yhtään varmaa, kun heiltä puuttuu kokemusta tällaisesta raskaana olevasta riippuvaisesta.

Ja kiitos kaikille tukijoille! Te toimitte minun innoittajinani tässä työssä!

Onnea raskaudesta, ymmärsin, että kuitenkin todella halaut lapsen. Voisitko kertoa enemmän miten vauva on voinut? Miten neuvolassa on suhtauduttu? Oletko esim. käynyt rakenneultrassa, onko kaikki vauvalla ok?
        Milloin sulla on laskettuaika? Sori, jos tunkeilen.
        Kaikkea hyvää!!
        ps. ymmärrän sua 100%
        ja kyllä noita lääkkeitä saa, siis panacodia. mulle määrättiin kerran hammassärkyyn ja aina vaan sain uusittua 60 kpl reseptin.

• Tipi81
        mamma....... kirjoitti:

Onnea raskaudesta, ymmärsin, että kuitenkin todella halaut lapsen. Voisitko kertoa enemmän miten vauva on voinut? Miten neuvolassa on suhtauduttu? Oletko esim. käynyt rakenneultrassa, onko kaikki vauvalla ok?
        Milloin sulla on laskettuaika? Sori, jos tunkeilen.
        Kaikkea hyvää!!
        ps. ymmärrän sua 100%
        ja kyllä noita lääkkeitä saa, siis panacodia. mulle määrättiin kerran hammassärkyyn ja aina vaan sain uusittua 60 kpl reseptin.

Et siis tunkeile. Kaiken muun voin itsestäni kertoa, paitsi henkilö tietoni (nimi, osote, puhelinnumero).

Raskaushan siis tuli yllätyksenä. Ehkäisy petti. Alkuun tietysti shokki, mutta kun asiaa ajatteli, niin ei sitä omaa lasta vaan voi vihata, joten toivottu hän siis nyt on. Kaikkien ultrien jälkeen tulos on, että mitään näkyvää "vikaa" ei olisi. Kasvu, sydänäänet ym. normaalit, ei siis mitään hälyttäviä merkkejä.

Neuvolassa ja äitiys polilla kaikki ovat suhtautuneet minuun oikein hyvin ja tukea riittää. Hommahan meni oikeastaan niin että minä kerroin mitä kaikkea lääkkeeni voivat aiheuttaa, varsinkin neuvolassa, koska terveydenhoitajan asian tuntemukseen ei vain kuulu tällaiset asiat. Nämä ovat päihde puolen juttuja. Mutta kun olin ensin selvittänyt itse kaikki riskit, niin pystyin sitten kertomaan ne myös neuvolassa ja nyt tämä terveydenhoitaja on ainakin yhtä kokemusta "rikkaampi" ja pystyy siten auttamaan taas paremmin muita. Äitiys polilta taas sitten saan aina "tongittua" lisää tietoa näistä jutuista ja omalta lääkäriltäni ja siten opin koko ajan vaan enemmän ja enemmän ja sitä mukaan siirrän tietoa muille tahoille.

Mutta yleisesti siis kukaan ei ole koskaan sanonut mulle mitään pahaa ja kaikki haluavat vaan auttaa ja tukea (lukuun ottamatta näitä netti tuomitsijoita). Mutta nämä tuomitsijat eivät tunne minua, eivätkä kyllä sitten tiedäkkään näistä asioista mitään ja siksi he eivät kykene ymmärtämään tätä asiaa kokonaisuutena.

Voin siis hyvin sanoa, että jos on jotain tämän kaltaisia ongelmia, niin ei niitä todellakaan tarvitse salata, koska silloinhan kukaan ei voi auttaa ja ongelma jää hoitamatta.

Laskettuaika on siis 24.10.06 ja tämä kodeiini vierotukseni alkaa nyt sitten maanantaina A-klinikan avustuksella ja koko homma tehdään minun päätösteni mukaan. Suunnittelen siis koko vierotuksen itse, jotta paras tulos voidaan taata ja koska vain minä yksin tiedän millaisiin vähennyksiin pystyn ja millä tahdilla.

Ja kuten olen kertonut, niin mulla on tukena siis näitten perus juttujen lisäks kaksi perhetyöntekijää ja käyn huumeseulassa noin kerran kuussa (omasta tahdosta) jotta kaikki lääkärit näkevät, että en todellakaan käytä mitään muita aineita ja että he näkevät siinä samalla edistykseni. Minua siis tarkkaillaan oikein huolella, että jos mokaan, niin menetän lapseni. Mutta kaikki tämä tarkkailu on siis minun luvan alaista, että itse suostuin kaikkeen, jotta kenenkään ei tarvitsisi epäillä rehellisyyttäni.

• mamma.......
        Tipi81 kirjoitti:

Et siis tunkeile. Kaiken muun voin itsestäni kertoa, paitsi henkilö tietoni (nimi, osote, puhelinnumero).

Raskaushan siis tuli yllätyksenä. Ehkäisy petti. Alkuun tietysti shokki, mutta kun asiaa ajatteli, niin ei sitä omaa lasta vaan voi vihata, joten toivottu hän siis nyt on. Kaikkien ultrien jälkeen tulos on, että mitään näkyvää "vikaa" ei olisi. Kasvu, sydänäänet ym. normaalit, ei siis mitään hälyttäviä merkkejä.

Neuvolassa ja äitiys polilla kaikki ovat suhtautuneet minuun oikein hyvin ja tukea riittää. Hommahan meni oikeastaan niin että minä kerroin mitä kaikkea lääkkeeni voivat aiheuttaa, varsinkin neuvolassa, koska terveydenhoitajan asian tuntemukseen ei vain kuulu tällaiset asiat. Nämä ovat päihde puolen juttuja. Mutta kun olin ensin selvittänyt itse kaikki riskit, niin pystyin sitten kertomaan ne myös neuvolassa ja nyt tämä terveydenhoitaja on ainakin yhtä kokemusta "rikkaampi" ja pystyy siten auttamaan taas paremmin muita. Äitiys polilta taas sitten saan aina "tongittua" lisää tietoa näistä jutuista ja omalta lääkäriltäni ja siten opin koko ajan vaan enemmän ja enemmän ja sitä mukaan siirrän tietoa muille tahoille.

Mutta yleisesti siis kukaan ei ole koskaan sanonut mulle mitään pahaa ja kaikki haluavat vaan auttaa ja tukea (lukuun ottamatta näitä netti tuomitsijoita). Mutta nämä tuomitsijat eivät tunne minua, eivätkä kyllä sitten tiedäkkään näistä asioista mitään ja siksi he eivät kykene ymmärtämään tätä asiaa kokonaisuutena.

Voin siis hyvin sanoa, että jos on jotain tämän kaltaisia ongelmia, niin ei niitä todellakaan tarvitse salata, koska silloinhan kukaan ei voi auttaa ja ongelma jää hoitamatta.

Laskettuaika on siis 24.10.06 ja tämä kodeiini vierotukseni alkaa nyt sitten maanantaina A-klinikan avustuksella ja koko homma tehdään minun päätösteni mukaan. Suunnittelen siis koko vierotuksen itse, jotta paras tulos voidaan taata ja koska vain minä yksin tiedän millaisiin vähennyksiin pystyn ja millä tahdilla.

Ja kuten olen kertonut, niin mulla on tukena siis näitten perus juttujen lisäks kaksi perhetyöntekijää ja käyn huumeseulassa noin kerran kuussa (omasta tahdosta) jotta kaikki lääkärit näkevät, että en todellakaan käytä mitään muita aineita ja että he näkevät siinä samalla edistykseni. Minua siis tarkkaillaan oikein huolella, että jos mokaan, niin menetän lapseni. Mutta kaikki tämä tarkkailu on siis minun luvan alaista, että itse suostuin kaikkeen, jotta kenenkään ei tarvitsisi epäillä rehellisyyttäni.

Mä vaan toivon, että onnistut, koska näköjään haluat. Ja tuskin sitä edes alkais netissä jauhaa jotain , jos ei oikeesti oo jotain mieltä asiasta. Syö kai jotkut raskausaikana jotain vahvoja lääkkeitä koko ajan ( oisko syöpä sellanen, en tiedä, mut mut..)ja lapsi on terve. On kyl vaikee asia. Saahan juopot ja narkkaritkin terveitä lapsia ja sit jotkut ei saa ollenkaan. Elämä on vaikeeta. Mä ainakin seuraan mitä sulle kuuluu, jos vaan jaksat kirjoitella!!

• Tipi81
        mamma....... kirjoitti:

Mä vaan toivon, että onnistut, koska näköjään haluat. Ja tuskin sitä edes alkais netissä jauhaa jotain , jos ei oikeesti oo jotain mieltä asiasta. Syö kai jotkut raskausaikana jotain vahvoja lääkkeitä koko ajan ( oisko syöpä sellanen, en tiedä, mut mut..)ja lapsi on terve. On kyl vaikee asia. Saahan juopot ja narkkaritkin terveitä lapsia ja sit jotkut ei saa ollenkaan. Elämä on vaikeeta. Mä ainakin seuraan mitä sulle kuuluu, jos vaan jaksat kirjoitella!!

En aio luovuttaa tässä taistelussa lääkeriippuvuuksia vastaan. Ja se vaatii tätä julkista "päiväkirjan" pitämistä. Kun kerran lähdin tätä tekemään, niin teen tämän myös loppuun asti, eli niin pitkälle, että tämä työ alkaa tuottamaan kunnon tuloksia tämän ongelman ratkaisemiseksi. Vaikka siihen menisi koko elämäni.. Joudun tietysti aloittamaan aina uusia ketjuja, kun nämä vanhat katoavat tuonne pitkälle sivuhistoriaan, mutta säilyyhän ne sielläkin. Ja nimimerkkiäni tulen pitämään samana, jotta lukijani pysyisivät mukana, näissä uusissa ketjuissa.

• mamma.......
        Tipi81 kirjoitti:

En aio luovuttaa tässä taistelussa lääkeriippuvuuksia vastaan. Ja se vaatii tätä julkista "päiväkirjan" pitämistä. Kun kerran lähdin tätä tekemään, niin teen tämän myös loppuun asti, eli niin pitkälle, että tämä työ alkaa tuottamaan kunnon tuloksia tämän ongelman ratkaisemiseksi. Vaikka siihen menisi koko elämäni.. Joudun tietysti aloittamaan aina uusia ketjuja, kun nämä vanhat katoavat tuonne pitkälle sivuhistoriaan, mutta säilyyhän ne sielläkin. Ja nimimerkkiäni tulen pitämään samana, jotta lukijani pysyisivät mukana, näissä uusissa ketjuissa.

kirjoitatko muualla kuin täällä?

• Tipi81
        mamma....... kirjoitti:

kirjoitatko muualla kuin täällä?

Aihe on niin suuri, että en voi jättää sitä yhden palstan varaan, vaan levitän tietoa muuallakin. Aikaisemmin "paasasin" vain tuolla terveys/lääkkeet palstalla, mutta raskauteni myötä laajensin keskustelua muuallekkin. Täällä vaan tuntuu olevan suurimmat lukija määrät joten keskityn enimmäkseen tänne ja tietty aikakin on vähän rajallista. Tällä hetkellä tämä projekti Lääkeloukku vie aikaani useita tunteja päivässä, koska tuen ja autan tätä ystävääni hänen bentso vierotuksessaan ja puhun myos paljon tämän projektin toisen pääjäsenen kanssa, joka on entinen lääkkeiden väärinkäyttäjä ja vastailen sähköpostin kautta tuleviin avun pyyntöihin ja kirjoittelen vielä monilla palstoilla.

Eli koska olen hajauttanut toimintaani eri tahoille, niin vastaukseni joka puolella ovat hieman vajaita ja kun samat asiat kirjoittaa yhä uudestaa ja uudestaa, niin ne tulee joskus kerrottua vähän hutiloidusti ja joskus taas sitten tarkemmin kuin koskaa aikaisemmin. Tarinani kokonaisuus on siis sekava jos lähtisi lukemaan koko kirjoitus historiani. (Varsinkin kun aliksi peittelin muutamia faktoja itsestäni ja lääkkeiden käytöstäni, ettei minua tunnistettaisiin, mutta myöhemmin otin käyttöön täysin avoimen ja rehellisen linjan, että tämä koko totuus tulisi ilmi.)

Mutta lukija määrät puhuvat kyllä karua kieltä. Aihe tuntuu kiinostavan todella paljon, joten siitä on siis pakko puhua. Tämä työ on kyllä todella rankkaa, mutta itseppähän työni valitsin ja nyt en enää ala perääntymään. Mutta tämän hetkinen levitys tapahtuu 9 kuukautta lehden netti keskustelussa (jossa ei ole käynyt kuin muutama lukija ja vastauksia ei yhtään) ja mtv3 keskustelu:poliklinikka>keskustelua lääkkeistä, jonka olen kirjoittanut vuosi sitten eri nimimerkillä ja siellä tämä tarinani on todellakin puutteellinen ja muunneltu, koska se oli ensimmäinen kerta kun kerroin julkisesti tästä aiheesta. Mutta vuoden aikana sinne oli tullut yllättäen vastauksia, kun kävin siellä vilkaisemassa. Ja sitten samaisilla sivuilla ketjussa raskausaika, mutta sielläkään ei ole kuin yksi vastaus, joten niissä ei siis mitään kovin kummoista luettavaa suuremmalle yleisölle.

Sitten on nämä taistelu palstat.. No tällä hetkellä niitä on vain yksi aktiivisessa käytössä ja siinä aloitusviestini on sama kuin tässä ketjussa, mutta muuten jutut eroavat. Alkuun mua ei haukuttu, niinkuin täällä, mutta sitten homma räjähti käsiin ja suutuin.. Tässä linkki sinne:
        http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=498894

Sit jos mun historiaa haluu lähtee tonkimaan, niin sieltä löytyy niitä poikkeamia tämän päivän Tipin kirjoituksiin.. Mutta voin laittaa niitä linkkejä tähän, niin näet, kuinka kertomukseni on tässä vuoden aikana muuttunut ja kuinka olen joutunut taistelemaan ihmisten kanssa ihan kauheasti siitä, onko tarinani totta vai ei ja kuinka ihmeessä olen hengissä, vaikka lääketieteellisesti sen pitäisi olla mahdotonta. Tekstiä on paljon ja toistoa on paljon, mutta niistä vanhoista jutuista löytyy varmaan ne aukot mitkä nyt tästä tarinastani puuttuu. siis aukkoihin löytyy vastaukset, tarkoitan.
        No ensin tuoreimmat:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000392&posting=22000000017045389
        Tämän taistelun tulos:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000392&posting=22000000017402033
        Sitten vähän asian sivusta..
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000392&posting=22000000017479986
        Lisää taistelua, johon olin osallisena..
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000392&posting=22000000016244810
        Ja taas tappelua ja nyt myös psykoanalyysia:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000392&posting=22000000015917840
        Sit vähän haukkuja ja ehdotus kovemmista aineista..
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000392&posting=22000000015875093
        Tapellaan lisää..
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000392&posting=22000000015792042
        Ja lisää..
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000392&posting=22000000015782553
        Tässä minä riehun..
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000392&posting=22000000015754082
        Ja riehun täälläkin näköjään..
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000392&posting=22000000015708948
        No hittolainen, eihän tuolla enää näkynytkään niitä mun ekoja kirjotuksia, mutta ehkä se onkin parempi niin, eipä sitten aiheuta turhaa hämmennystä tää mun asioitten kertomisen muutaminen rehelliseen linjaan.

No kuitenkin. Näissä keskusteluissa taitaa olla koko lääke palstan suurimmat lukija määrät ja enemmän vihaa, kuin missään muissa aiheissa, mutta olen kyllä ihan tietoisesti ollut tarvittaessa sarkastinen ja ilkeä jos joku on käynyt ärsyttämässä minua tarkoituksella. Haluan niin kovasti takoa tätä aihetta ihmisten päähän, että se varmasti syöpyy tajuntaan ja myönnän kyllä riehuneeni paljon, mutta tarkoitus pyhittää keinot sanotaan..

• dksajfh

Ymmärrän hyvin tilanteesi. Itse sain panacodia selkäsärkyyn ja huomasin jo viikon kuluttua jääväni siihen koukkuun. Selkää ei särkenyt ja lopetin lääkityksen, lääkkeitä jäi siis lääkekaappiin ja huomasin että jos en saanut unta tai oli huolia alkoi "päätäni särkemään" niin että piti ottaa panacodia. Kun muutaman kerran tämän tein hävitin lääkkeet ja nyt sitten ihan vaan ibusalia kipuihin... Toivon sydämestäni että vieroituksesi onnistuu ja saat elää lapsesi kanssa ilman lääkeriippuvuutta. Onko sinulla lapsen isä kuvioissa? Toivottavasti saat tukea lähinmäisiltäsi: ) Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi!

• Tipi81

Sekä mies, että ystävät ja Lääkeloukku-projekti. Tämä keskustelu palsta antaa todella väärän kuvan tilanteesta, kun täällä tosielämässä, netin ulkopuolella meno on aivan toista, kuin mitä täällä kirjoituksissa. Kaikki tukevat minua ja täälä taas ei voi muuta kuin kiitellä jos joku edes tajuaa työni idean, eikä hauku. Uskomatonta tämä virtuaali maailma.. Mutta kiitos sinulle tuesta ja ymmärryksestä. Täältä minua ei ainakaan voida poistaa, niinkuin tuolta nuoretaidit.netistä. Sieltä saa uudet kirjoittajat kenkää aika helposti ja sisäpiiri juonii uusia vastaan. En pysty ymmärtämään tätä toimintaa.

• voisi olla kiinnostusta
        Tipi81 kirjoitti:

Sekä mies, että ystävät ja Lääkeloukku-projekti. Tämä keskustelu palsta antaa todella väärän kuvan tilanteesta, kun täällä tosielämässä, netin ulkopuolella meno on aivan toista, kuin mitä täällä kirjoituksissa. Kaikki tukevat minua ja täälä taas ei voi muuta kuin kiitellä jos joku edes tajuaa työni idean, eikä hauku. Uskomatonta tämä virtuaali maailma.. Mutta kiitos sinulle tuesta ja ymmärryksestä. Täältä minua ei ainakaan voida poistaa, niinkuin tuolta nuoretaidit.netistä. Sieltä saa uudet kirjoittajat kenkää aika helposti ja sisäpiiri juonii uusia vastaan. En pysty ymmärtämään tätä toimintaa.

Ota yhteyttä ajankohtaisohjelmiin tai päivälehtiin.Olet tärkeällä asialla ja rohkea kun olet uskoltanut puhua arasta asiasta julkisesti. On varmaan paljon lääkeriippuvuutta odottavilla äideillä, jotka eivät kehtaa/uskalla kertoa asiasta kenellekkään. Tämä lääkeriippuvuus on tabu, ja uskon että voit tehdä asialle vielä paljon! Kiitos omasta puolestani!

• en tiennytkään
        Tipi81 kirjoitti:

että voi aiheuttaa tuollaista riiippuvuutta. Alkoi hiukan karmia kun luin.
        Itselleni lääkäri määräsi kyseistä lääkettä päänsärkyyn.Päänsärkyni on migreenityyppistä ja todennäköisesti käyttämästäni ehkäisystä(Nuvaring) johtuvia, koska päänsärky alkaa aina ennen menkkoja ja jos ei lääkettä ota niin päätyy siihen että oksentelen ja makaan sängyssä toimintakyvyttömänä.Ilman ehkäisyä kun olin niin päänsärkyjä ei ollut. Lääkärin kanssa kuitenkin päädyimme että jatkan ehkäisyä (koska uusi raskaus ei vielä olisi ajankohtainen) ja aloitan tähän sen aiheuttamaan vaivaan lääkityksen.
        Nyt Panacodia meneekin aika lailla säännöllisesti kerran kuukaudessa 3-4 päivän ajan.korkeintaan kuitenkin sen 3 tbl/päivässä. otan sitä aina heti kun pienikin päänsäryn tunne tulee, jotta kipu ei pääsisi päälle.
        Suhteellisen hyvin on lääke auttanutkin.Välillä olen huomannut lääkkeen otettuani että mulle tulee tosi energinen olo. Oikeesaan vähän vaarallisen hyvä olo...
        Pitäsköhän mun alkaa olla varovaisempi ton lääkkeen kanssa?Viisaampaa olis varmaan luopua tosta hiton ehkäsyhormoonimömmöstä niin ei tarviis sen takia tollasia muita lääkkeitä käyttää.
        Oonkin nyt vakavasti harkinnu ton ehkäsyn lopettamista ja täytyy vissiin kondoomilinjalle siirtyä miehen kanssa.Vaikkakin aika epävarmoina niitä pidän.

Tipille vielä jaksuja multa! Mä oon sun puolella=)

• mitenhän on

Ihmetellä täytyy, kun olet vielä hengissä. Olen töissä ensiapupoliklinikalla, ja käsiimme on kuollut potilaita paljonkin pienemmillä Panadol-annoksilla. 25kpl Panadol 500mg tablettia vuorokaudessa on tappava annos, jos ei vastalääkettä saa riittävän nopeasti. Jo 16 tabletin jälkeen voi kuolla kolmessa vuorokaudessa totaaliseen maksavaurioon. Oudolta kuulostaa.

• Tipi81

..sitä ihmettelen minäkin ja lääkärit eivät oikein kommentoi tätä asiaa. Ehkä se sitten on vain hemmetinmoista tuuria, että olen elossa ja siksi varoittelenkin muita, että kaikki ymmärtäisivät tämän seikan, että ei ole normaalia pysyä elossa näillä määrillä. Jotkut selviää, mutta siihen ei missään nimessä kannata luottaa, että itse ei voisi kuolla lääkkeisiin, kun kerran joku muu on sattunut selviämään hengissä. Minulla kävi säkä ja ehkä siitä on ollut apua, että olen ollut kovan tutkinnan alaisena koko riippuvuus aikani ja siten on voitu koko ajan tarkkailla terveyden tilaani ja jos jotain hälyttävää olisi kokeissa ilmennyt, niin asiaan oltaisiin pystytty puuttumaan heti. Mutta missään nimessä en halua, että joku muu lähtee leikkimään hengellään, niin kuin minä, koska ihan hyvin olisin voinut jo ajat sitten kuolla ja käsittääkseni maksavaurioon kuoleminen on helvetin tuskallinen kuolema, että ei kannata myöskään yrittää tahallaan tappaa itseään näillä lääkkeillä. Jos riippuvuus pääsee syntymään, niin ei muuta kuin apua hakemaan, sillä ei tämä vieroitus nyt niin kauheaa ole, vaikka ajatus kuivilla olosta välillä pelottaakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe