km/mm

Pyörivä kumi

Paljonko kesärengas kuluu tavallisessa maantieajossa asvaltilla? Siis kuinka monta kilometriä käytössä olevaa kulutuspinnan millimeriä kohden on odotettavissa?

Entä syökö moottoritieajo rengasta nopeammin?

12

7783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • renkaasta

      eli, jos uudenkarhea pehmyt ja turvallinen "Nokialainen" ja reipasta ajoa: n.2000km/mm ja ikivanha kovettunut Baarumi: n.10000km/mm....

      Kokemuksella.. =)

      • Pyörivä kumi

        Mulla on Michelinit joiden ikää en tiedä kun tuli auton mukana. Ne on hyvin vähän epätasapainossa. Niin vähän että en oikein tiedä antaisiko olla vai tasapainoittaisiko vai vaihtaisiko kokonaan uusiin. Pintaa kyllä olisi jonkin verran jäljellä.

        Epätasapainon huomaa vasta yli 120 km/h nopeudella jolloin täristää hyvin vähän. Siis tosi vähän, mutta se ärsyttää minua. Moni matkustaja ei edes huomaa värinää.

        On muuten kaksi rengasta epätasapainossa. Niiden värinät interferoi: Välillä ne vahvistaa toisiaan, välillä heikentää riippunen pyörien vaiheesta tosiinsa nähden. Pitkässä moottoritien kaarteessa sen huomaa varsin hyvin, kun ulkokaarretta kulkeva pyörä pyörii aavistuksen verran nopeammin, jolloin ulko- ja sisäkaarteen pyörien pyörimisvaihe toisiinsa nähden muuttuu pikkuhiljaa.


    • aika nopeasti

      Nytkin jouduin lapin reissulla vaihdattamaan kaksi takarengasta ja etelään ajettuani oli nokia nre? (jotain täytyy katsoa), niin numero 7 oli jo melkein kulunut eli 1500 kilsaa ja reilusti milli. Norjassa ja lapissa on kyllä karkeat tiet...

      • Pyörivä kumi

        Sen takia mä vaihdankin etu- ja takarenkaiden paikkaa joka vuosi jotta kuluisivat tasaisesti.

        (PS. Tasapainoitin ja värinät hävis.)


    • Wilburi

      Itselläni on Nokian NRZi/Hakkapeliitta 4-renkaat ja autolla ajettu nyt noin 19 000 km, josta talvirenkailla noin 5 000 km. Eli kesärenkailla ajettu noin 14 000 km. Tarkistin viime viikolla renkaat ja edessä on ~6mm ja takana ~7mm. Olen ollut kulutuskestävyyteen tyytyväinen, koska auto on etuvetoinen ja noin 200 hv:tä, eikä aina tule ajettua kovinkaan "rauhallisesti". Edelliset olivat Goodyear Eagle F1:t, jotka kuluivat hieman nopeammin, mutta ovat myös pehmeämpää kumiseosta.

    • nipsuih22

      Valtaosin maantieajoa asfaltilla Hankook K425 185/70R14T. Riippuu paljon rengaspaineista, ajotyylistä, auton kuormauksesta ja alustan kunnosta yms miten renkaat kuluu.

      Kilometrejä tulee noin 6600 km/mm. Tai toisinpäin ilmaistuna renkaista on lähtenyt kulutuspintaa 0,15 mm / 1000 km.

    • ssfhsr
      • sfsefs

        Ainoastaan michelin tuotteet saa parhaat pisteet kestosta (energy, primacy, kleber) muut renkaat korkeintaan tyydyttäviä. Tällaisia tuloksia on vuodesta toieen noissa ADACin testeissä. Eli muut kuin Michelin eivät panosta kestoon.

        Misukalla ajaa 60tkm kun muilla ajaa 30-40tkm.


    • Kukaan ei ole kommentoinut kulumista moottoritienopeuksissa. Eroa varmasti on siinä ajaako 80km/h vai 120km/h. Polttoaineen kulutus ainakin nousee ilmanvastuksen kasvaessa ja samalla renkaisiin kohdistuva rasitus -> kuluminen voimistuu.

      Mun arvaus olisi: renkaat kuluu vähän samaan tapaan kuin polttoaineen kulutus nousee. Omassa autossa pienimmät kulutukset taitaa saada 50km/h nopeudella (ja 4 vaihde), joskin 70km/h ja vitosvaihde on melkein sama käytännössä. Tuosta ylöspäin ilmanvastus nostaa kulutusta.

      Kaarreajo ei juuri näy polttoaineen kulutuksessa, mutta renkaiden kulumisessa varmaan sitäkin enemmän. Ennakoivalla ajolla ehkä renkaatkin kestää pidempään?

      • ggs

        Kyllä kaarreajo näkyy pa-kulutuksessa, kitka joka pitää auton halutulla radalla on paljon suurempi kaarreajossa kuin suoraan ajaessa. Ajattele esim jäällä ajoa, juuri kaarteissa sitä kitkaa tarvii. Ja se on moottori joka työskentelee tätä kitkaa vasten eli polttoainetta kuluu.

        Renkaat kuluu myös enemmän korkeilla nopeuksilla kuin matalilla, vierintäkitkaa on tietenkin enemmän mitä nopeammin pyörii.


    • juodaaOmaKusikin

      Voihan perse, pitääkö kaikessa yrittää laskea ja perustaa elämä säästämisen optimointiin? Elämä on kärsimysnäytös ja kaikki rahat ne duunarilta palaa aina johonkin.

      • Alkuperäinen kysymys liittyi kulumiseen ja moottoritieajo vaikuttaa myös siihen kuten myös lämpötila, vesi tienpinnalla, ... Renkaiden ilmanpaineista puhumattakaan.

        Periaatteessa puhtaan auton renkaat kuluu vähemmän kuin likaisen ja pesemättömän. Lika maalipinnassa lisää ilmanvastusta :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1834
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      13
      1544
    3. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      109
      1311
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1125
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      67
      1094
    6. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1088
    7. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      63
      923
    8. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      903
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      861
    10. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      173
      845
    Aihe