Epilepsia-ranneke?

jossuli

Kuinka monella on epilepsia-ranneke käytössä?

Ostin rannekkeen itselleni, kun "hyväksyin" sairauteni... ts. kun olin saanut yht. kolme kohtausta (tajuttomuuskouristuskohtauksia). Juttelin ystävättäreni kanssa, joka on tehnyt työtä sekä ambulanssissa että päivystyksessä, sairaanhoitajana. Hän sanoi, että eivät itse asiassa tarkistele "ranteita". Olenko ostanut rannekkeen turhaan?

Jotenkin ranneke tuo minulle "turvaa". Hassua, mutta ajattelen todellakin noin. Olen kaiverruttanut rannekkeen toiselle puolelle sosiaaliturvatunnukseni(kin). Näin kesällähän ranneke on selkeästi näkyvissä, mutta talvella piilossa vaatekerroksien alla.

20

10694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkuvasti ranteessa.

      Onko siitä apua on taas toinen asia.

      Tuoksahda hiukan vaikka viskille(mikä tahansa kelpaa), niin apuun tulleiden ensi reaktio on viinakramppi.

    • jossuli

      En ollut vielä ehtinyt lukea vanhempia kirjoituksia ja huomasinkin, että siellä on aiheesta keskusteltu. Anteeksi toistaminen!

      Jäin kuitenkin pohtimaan, että itselleni ranneke todellakin tuo turvaa... olen kouristuskohtauksen jälkeen aivan pönttö sekaisin enkä tajua mistään mitään! En tiedä edes nimeäni!! Pelkäänkin kohtausta todella paljon ja olen onnellinen rannekkeestani :-/

      Aurinkoisia päiviä kaikille!

      • katja

        minä koen, että sos-passi ja epiranneke ovat jotenkin turvana. EA-kursseilla (olen käynyt useita) on kehoitettu etsimään tunnusta, joten kenties lapsellisestikin luotan "helyihini", muita koruja en juurikaan käytä joten sillain ovat erotettavissa.


      • katja kirjoitti:

        minä koen, että sos-passi ja epiranneke ovat jotenkin turvana. EA-kursseilla (olen käynyt useita) on kehoitettu etsimään tunnusta, joten kenties lapsellisestikin luotan "helyihini", muita koruja en juurikaan käytä joten sillain ovat erotettavissa.

        hätäensiapukurssit olen käynyt, mutta kertaakaan ei ole tullut esille rannekkeet tai kaulakotut -miksi??

        Ainakin täällä pk-seudulla tuntuu tapana olevan se, että ensin haistellaan ja sitten päätetään -putkaan/lääkäriin.


      • katja
        Pärre kirjoitti:

        hätäensiapukurssit olen käynyt, mutta kertaakaan ei ole tullut esille rannekkeet tai kaulakotut -miksi??

        Ainakin täällä pk-seudulla tuntuu tapana olevan se, että ensin haistellaan ja sitten päätetään -putkaan/lääkäriin.

        A.P.U.A eli alkeiskurssi, EA1, 2 ja 3 sekä PePa (pelastuspalvelu) Lisäksi olen toiminut aktiivisesti pelastus- ja etsintäpartioissa koiralla ja ilman.

        Ero voi johtua tosiaan siitä, että minä olen palloillut täällä rauhallisimmilla seuduilla, mutta uskon että asiaan vaikuttaa ihan vaan kouluttajan oma asenne - kuka minkäkin näkee tärkeäksi...

        Kolmosta olen uusinut eri kouluttajien vetämillä kursseilla ja erojakin on ollut...silti uskon, että epiranneke ja sos-riipus voivat olla SE juttu!!! =)


    • Hugo

      Itsekin olen tuota mieltä, että sairaanhoitajat eivät aina todellakaan katso ranneketta. Lisäturva se varmasti on, mutta oikeasti se ranneke on kamalan epäselvä, kun eihän siinä lue selvästi edes sanaa epilepsia. Nythän se on hopeisella pohjalla heikosti kaiverrettu, josta ei kyllä äkkipäätä huomaa, että siinä mitään lukee. Luulen oikeasti, että SOS-ranneke on paljon enemmän infoa antava ja valitettavasti sairaanhoitajat eivät tunnista liekkitunnusta epilepsiaan... itse olen tehnyt kyselyitä ja pitäneet ranneketta ja liekkiä tyylikkäänä koruna ja eivät todellakaan ole mitenkään osanneet yhdistää sitä epilepsiaa.

      On tietenkin varmasti ihmisiä, jotka tunnistavat tunnuksen, mutta sanoisin, että aika harvassa ne ovat. Miksi muuten sairaanhoitaja ei katso, että onko ranneketta, kertoiko hän sen?

      • katja

        rannekkssessani ainakin lukee aika isoilla kirjaimilla EPILEPSIA ja se liekkijutska on pienenmpi osanen vaan. Ja tuosta olen kyllä tasan samaa mieltä, ettei liekki-tunnusta tunnisteta, en olis vuosi sitten itekään välttämättä muistannu mikä se on vaikka niistä on ollu puhetta.


      • epikorussa on selvästi liekki(?) ja sana epilepsia.

        Laatta on hopeaa ja kaiverrukseen on laitettu mustaa maalia, joten hyvin erottuu.

        Koruni tilasin Epilepsialiitosta.


      • Peeth.

        ehkäpä koruja on erilaisia sillä mun korussa se lukee mustalla ja isoilla kirjaimilla niin että pidempääkin sen pystyy lukemaan (testattu :))


      • Hugo
        Pärre kirjoitti:

        epikorussa on selvästi liekki(?) ja sana epilepsia.

        Laatta on hopeaa ja kaiverrukseen on laitettu mustaa maalia, joten hyvin erottuu.

        Koruni tilasin Epilepsialiitosta.

        Itse olen nähnyt vain sellaisen kaiverretun ilman tuota mustaa pränttiä. Muuttaa asian, sen todellakin erottaa.


      • minä.

        Mistä ihmeestä tulee tuo luulo että epi-rannekkeessa on vaan se "eräseuran merkki". On siinä ketjussa ainaki erittäin selvillä ja ISOILLA kirjaimilla epilepsia. Se mitä jotku käyttää, jonka saa myös kellonrannekkeeseen kiinni niin siitä en oo 100%varma. Tarkotushan on että pelastuspalvelun ukot sen tuntee.


    • tammetar

      epilepsia laatta kellon rannekkeessa siitä lähtien, kun sain ensimmäsen kohtauksen, jonka aikana kaaduin.
      Äitini(sairaanhoitaja) sanoi kyllä, että ranne on parhaimpia paikoja tunnukselle sen takia, että useimmiten pulssi tunnustellaan ranteesta ja silloin tunnus huomattaisiin. Ketju on toinen sillä pulssin löytää myös kaulalta.
      Laatassa lukee epilepsia liekki tunnuksen lisäksi. Eli jos ei tunnusta tunnista niin ei ongelmaa lukutaitoinen kyllä näkee mitä siinä lukee.

      • Hugo

        Lienee rannekkeessa sitten on se mustalla ja kaulakorussa huomaamattomasti vaan painettuna vaaleana.


    • jaanakka

      Heipä hei!

      Ise olen käynyt ensiapukursseja joskus 15 ja 20 v. sitten; minun kursseillani opetettiin aina tarkistamaan ranteet kahdesta syystä - diabetes ja epilepsia. Minulla on rannekkeen lisäksi laukussani kohtauskalenterini ja kohtauskuvaukseni ensiapuohjeineen. Tietty, kun keskiverto ihminen tapaa maassa kouristelevan tai makaavan, ihan ekaksi he eivät kouri ranteita esille, puhumattakaan että penkoisivat laukkua lisätietoja saadakseen! SILTI, tuo ranneke luo turvallisuuden tunteen, eikä se sitä paitsi varmaan ketään kanssaihmistäkään mitenkään haittaa!!

    • IhmisetEnsin

      Ethän silti, pidä sos.turvatunnustasi rannekkeessa, se on turvallisuusriski tänä päivänä, jos sos-passisi katoaa.

    • BBBB

      Mulla on ranneke, muttta en käytä sitä, koska töissä (keittiössä) ei saa hygieniasyistä käyttää mitään koruja, ja sen laittaminen ja poisottaminen on semmoista sähläystä. Mutta mulla on puhelimen lukitusnäytössä teksti "Epilepsy, ICE xxx xxxx xxx" (miehen puhelinnumero). Jotkut ensihoitajat tarkistaa puhelimen just tuosta syystä, ei varmaan kaikki, muttta tyhjää parempi.

    • Mattivaan

      Itse en käytä ranneketta, koska se eriarvoistaa ihmisen tässä yhteiskunnassa. Esimerkkinä olin saamassa palkkatukipaikan, mutta kun kerroin epilepsiasta niin kaikkia virkailija perui ja sanoi: sinut laitetaan kuntoutukseen.
      Itse olen koulutukseltani DI ja olisin täysin työkykyinen lähes 10v tutkijakokemuksella mutta sairauteni takia tämä yhteiskunta sortaa enkä uskalla enää mainostaa epilepsiaa edes rannekkeessa.

    • HeiHan

      Nyt maailmalla on muotia tatuoida epilepsia tunnus tai sana ranteeseen. Minusta hyvä idea. Aina mukana ja kun pulssia kokeillaan niin pitäisi myös näkyä.

    • Anonyymi

      Tätä voisiki. kysyä uudestaan, näkee harvalla näitä vaikka epilepsia on aika yleinen (Suomessa yli 50 000 potilasta).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe