Kolminaisuus on kristillinen käsite mutta jotenkin näen sen toteutuvan myös näissä kolmessa aabrahamilaisessa uskonnossa, juutalaisuudessa, kristinuskossa ja Islamissa.
Juutalaisuus edustaa mielestäni tiukkana lakiuskontona Pyhää henkeä, joka Jeesuksen mukaan ei syntejä anteeksi anna, vaan edustaa vanhurskauden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista maan päällä.
Kristinusko puolestaan on luonnollisesti Pojan eli Kristuksen uskonto, joka perustuu paitsi vanhurskauteen, niin myös armoon.
Islam puolestaan edustaa Allahia, Isää, joka Jeesuksen mukaan antaa päivänsä paistaa niin hyville kuin pahoillekin. Suurin osa Koraanin kappaleista (suurista) alkaa kauniisti sanoilla: "Jumalan, armeliaan armahtajan nimeen."
Kolminaisuus
16
762
Vastaukset
- Minni-Matleena
että syntejä ei voi saada anteeksi millään? Entä jos on kysymyksessä joku pieni asia?
Kyllä juutalaisuuskin tuntee armo-käsitteen mutta ajattelin noissa pohdinnoissani lähinnä painotuseroja.
- Minni-Matleena
tätä aloitusta juutalaisuutta loukkaavana ja poistaa sen.
Ei tässä loukata mitään. Käsittelen noita kolmea uskontoa tässä ketjussa ihan tasavertaisina ja toisiaan täydentävinä.
.. jos oletetaan että hän olisi jumala (pois se) niin sanoo, että ei anna syntejä anteeksi... ööö mitä hän sitten itse jumalana tekisi? eikö kristinuskon ideana ollut juuri ,että jesse tuli ja kuoli jotta antas synnit anteeksi.... ?
Eikä nyt saa unohtaa niitä lukemattomia kertoja Tanachissa (Raamatussa) kun J-la sanoo, että hän on anteeksiantava.. kertoo miten synnit saa anteeksi, ja kuinka hän odottaa odottamasta päästyäänkin, että ihminen ottaisi itseään niskasta kiinni, palaisi J-lan luo ja sanoisi, että olen tehnyt sinua vastaan väärin.. anna anteeksi.. :)
Ja jumaluudesta vielä.. Tanachissa sanotaan, että jokainen joka on puuhun ripustettu, on kirottu. Jesse ripustettiin kristittyjen kertoman mukaan puuhun.. kuinka J-la siis itsensä kiroaisi.. Ja mitä tapahtui Jessen esinahalle?
Levollista iltaa.. Jaffat- Minni-Matleena
Älä sano Jeesusta Jesseksi, se on ärsyttävää! Kirjoitat muutenkin taas pilkanhenkisesti, voisitko olla asiallisempi?!
Minni-Matleena kirjoitti:
Älä sano Jeesusta Jesseksi, se on ärsyttävää! Kirjoitat muutenkin taas pilkanhenkisesti, voisitko olla asiallisempi?!
minulle teidän J*sus on epäjumala joten en sen nimeä lausu. kuten jo sanoin, en tehnyt sitä loukatakseni. (2.Mooseksen kirja:
23:13 Kaikkea, mitä minä olen sanonut teille, noudattakaa. Vierasten jumalien nimiä älkää mainitko, älköön niitä kuuluko teidän huuliltanne.)
Eikä ollut pilkkahenkeä (taas?), hyvä minni, nou nou.
Asiallisia kysymyksiä, asiallisiin sanoihin.
Jos sanana Jesse ei miellytä, voin toki käyttää joidenkin muiden suosimia sanoja, kuten Jebus tai Jees-mies..
Itse suosin kuitenkin lempeämpää Jesseä.
Hieltä tuoksahtaen, Jaffat- Minni-Matleena
Jaffa-Jaffa kirjoitti:
minulle teidän J*sus on epäjumala joten en sen nimeä lausu. kuten jo sanoin, en tehnyt sitä loukatakseni. (2.Mooseksen kirja:
23:13 Kaikkea, mitä minä olen sanonut teille, noudattakaa. Vierasten jumalien nimiä älkää mainitko, älköön niitä kuuluko teidän huuliltanne.)
Eikä ollut pilkkahenkeä (taas?), hyvä minni, nou nou.
Asiallisia kysymyksiä, asiallisiin sanoihin.
Jos sanana Jesse ei miellytä, voin toki käyttää joidenkin muiden suosimia sanoja, kuten Jebus tai Jees-mies..
Itse suosin kuitenkin lempeämpää Jesseä.
Hieltä tuoksahtaen, Jaffatoikeata nimeä niin jätä sitten kokonaan lausumatta! Sitäpaitsi lausuvat täällä muutkin, sinä yrität vain olla erikoinen.
>>Jos sanana Jesse ei miellytä, voin toki käyttää joidenkin muiden suosimia sanoja, kuten Jebus tai Jees-mies..>>
Kenen muiden suosimia? Kuka tuollaisia sanoja käyttää???
Minusta tuollainen on loukkaavaa, oli aikomus sitten mikä tahansa! Mitä itse ajattelisit, jos minä nimittelisin sinun Jumalaasi ties miksi?! Minni-Matleena kirjoitti:
oikeata nimeä niin jätä sitten kokonaan lausumatta! Sitäpaitsi lausuvat täällä muutkin, sinä yrität vain olla erikoinen.
>>Jos sanana Jesse ei miellytä, voin toki käyttää joidenkin muiden suosimia sanoja, kuten Jebus tai Jees-mies..>>
Kenen muiden suosimia? Kuka tuollaisia sanoja käyttää???
Minusta tuollainen on loukkaavaa, oli aikomus sitten mikä tahansa! Mitä itse ajattelisit, jos minä nimittelisin sinun Jumalaasi ties miksi?!on toki oikeus sanoa niinkuin haluat, sehän on selvää. En näe loukkaavaa sanassa Jesse, eikä se olekaan tarkoitukseni. Sillä nimellä aion sitä silti täällä sanoa.
Enkä yritä olla erikoinen.. OLEN erikoinen.. x )- Minni-Matleena
Jaffa-Jaffa kirjoitti:
on toki oikeus sanoa niinkuin haluat, sehän on selvää. En näe loukkaavaa sanassa Jesse, eikä se olekaan tarkoitukseni. Sillä nimellä aion sitä silti täällä sanoa.
Enkä yritä olla erikoinen.. OLEN erikoinen.. x )Voisit vähän enemmän kunnioittaa muita ihmisiä.
Voisit vähän enemmän kunnioittaa muita ihmisiä.
kehut käyvät molempiin suuntiin.
:D
Tuulistä iltaaa, Jaffat- Minni-Matleena
Jaffa-Jaffa kirjoitti:
kehut käyvät molempiin suuntiin.
:D
Tuulistä iltaaa, Jaffatkenenkään jumalaa! Meidän kahden käytöstä ei voi edes verrata toisiinsa. Sinä olet itseäsi täynnä.
kenenkään jumalaa! Meidän kahden käytöstä ei voi edes verrata toisiinsa. Sinä olet itseäsi täynnä.
ei toki ollut kuten jo toistuvasti sanoin.
Mutta jos haluat ottaa sen niin, en voi sinua estääkään.
Mukava kuulla mitä ajattelet minusta, varsinkin näin pitkän ja perusteellisen tutustumisen jälkeen.
Tuulistä päivää, JAffat- Minni-Matleena
Jaffa-Jaffa kirjoitti:
ei toki ollut kuten jo toistuvasti sanoin.
Mutta jos haluat ottaa sen niin, en voi sinua estääkään.
Mukava kuulla mitä ajattelet minusta, varsinkin näin pitkän ja perusteellisen tutustumisen jälkeen.
Tuulistä päivää, JAffatuskontoa. Se ei ole oikein. Ei pidä suhtautua halveksivasti muiden uskontoon, vaan pitää kunnioittaa erilaisia vakaumuksia.
uskontoa. Se ei ole oikein. Ei pidä suhtautua halveksivasti muiden uskontoon, vaan pitää kunnioittaa erilaisia vakaumuksia.
sinä halveksit minua, joten onko sinulla joku suurempi oikeus sanoa minulle mitä sinä ajattelet minusta, kuin minun sanoa sinulle mitä ajattelen jostakin uskonnosta? Enmpä usko.. Sama oikeus molemmilla..
Vähän nyt laajakatseisuutta kehiin, lööv.
Enkä paitevei halveksi mitään uskontoa. Jos jostakin ei pidä, ei tarkoita, että sitä halveksisi, vai?
Jaffat tuulessa ja auringossa.- Minni-Matleena
Jaffa-Jaffa kirjoitti:
sinä halveksit minua, joten onko sinulla joku suurempi oikeus sanoa minulle mitä sinä ajattelet minusta, kuin minun sanoa sinulle mitä ajattelen jostakin uskonnosta? Enmpä usko.. Sama oikeus molemmilla..
Vähän nyt laajakatseisuutta kehiin, lööv.
Enkä paitevei halveksi mitään uskontoa. Jos jostakin ei pidä, ei tarkoita, että sitä halveksisi, vai?
Jaffat tuulessa ja auringossa.halveksinut sinua tai puhunut epäkunnioittavasti sinun uskonnostasi! Tottakai jokainen saa pitää mistä haluaa ja sanoa sen, mutta pitäisi muistaa asiallinen ilmaisutapa. Asiat voi sanoa niin monella eri tavalla...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038202- 1105743
- 555191
- 2895186
- 783831
- 583021
- 662747
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481