Kolminaisuus

Kolminaisuus on kristillinen käsite mutta jotenkin näen sen toteutuvan myös näissä kolmessa aabrahamilaisessa uskonnossa, juutalaisuudessa, kristinuskossa ja Islamissa.

Juutalaisuus edustaa mielestäni tiukkana lakiuskontona Pyhää henkeä, joka Jeesuksen mukaan ei syntejä anteeksi anna, vaan edustaa vanhurskauden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista maan päällä.

Kristinusko puolestaan on luonnollisesti Pojan eli Kristuksen uskonto, joka perustuu paitsi vanhurskauteen, niin myös armoon.

Islam puolestaan edustaa Allahia, Isää, joka Jeesuksen mukaan antaa päivänsä paistaa niin hyville kuin pahoillekin. Suurin osa Koraanin kappaleista (suurista) alkaa kauniisti sanoilla: "Jumalan, armeliaan armahtajan nimeen."

16

797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minni-Matleena

      että syntejä ei voi saada anteeksi millään? Entä jos on kysymyksessä joku pieni asia?

      • Kyllä juutalaisuuskin tuntee armo-käsitteen mutta ajattelin noissa pohdinnoissani lähinnä painotuseroja.


    • Minni-Matleena

      tätä aloitusta juutalaisuutta loukkaavana ja poistaa sen.

      • Ei tässä loukata mitään. Käsittelen noita kolmea uskontoa tässä ketjussa ihan tasavertaisina ja toisiaan täydentävinä.


    • .. jos oletetaan että hän olisi jumala (pois se) niin sanoo, että ei anna syntejä anteeksi... ööö mitä hän sitten itse jumalana tekisi? eikö kristinuskon ideana ollut juuri ,että jesse tuli ja kuoli jotta antas synnit anteeksi.... ?

      Eikä nyt saa unohtaa niitä lukemattomia kertoja Tanachissa (Raamatussa) kun J-la sanoo, että hän on anteeksiantava.. kertoo miten synnit saa anteeksi, ja kuinka hän odottaa odottamasta päästyäänkin, että ihminen ottaisi itseään niskasta kiinni, palaisi J-lan luo ja sanoisi, että olen tehnyt sinua vastaan väärin.. anna anteeksi.. :)

      Ja jumaluudesta vielä.. Tanachissa sanotaan, että jokainen joka on puuhun ripustettu, on kirottu. Jesse ripustettiin kristittyjen kertoman mukaan puuhun.. kuinka J-la siis itsensä kiroaisi.. Ja mitä tapahtui Jessen esinahalle?

      Levollista iltaa.. Jaffat

      • Minni-Matleena

        Älä sano Jeesusta Jesseksi, se on ärsyttävää! Kirjoitat muutenkin taas pilkanhenkisesti, voisitko olla asiallisempi?!


      • Minni-Matleena kirjoitti:

        Älä sano Jeesusta Jesseksi, se on ärsyttävää! Kirjoitat muutenkin taas pilkanhenkisesti, voisitko olla asiallisempi?!

        minulle teidän J*sus on epäjumala joten en sen nimeä lausu. kuten jo sanoin, en tehnyt sitä loukatakseni. (2.Mooseksen kirja:
        23:13 Kaikkea, mitä minä olen sanonut teille, noudattakaa. Vierasten jumalien nimiä älkää mainitko, älköön niitä kuuluko teidän huuliltanne.)


        Eikä ollut pilkkahenkeä (taas?), hyvä minni, nou nou.

        Asiallisia kysymyksiä, asiallisiin sanoihin.

        Jos sanana Jesse ei miellytä, voin toki käyttää joidenkin muiden suosimia sanoja, kuten Jebus tai Jees-mies..

        Itse suosin kuitenkin lempeämpää Jesseä.

        Hieltä tuoksahtaen, Jaffat


      • Minni-Matleena
        Jaffa-Jaffa kirjoitti:

        minulle teidän J*sus on epäjumala joten en sen nimeä lausu. kuten jo sanoin, en tehnyt sitä loukatakseni. (2.Mooseksen kirja:
        23:13 Kaikkea, mitä minä olen sanonut teille, noudattakaa. Vierasten jumalien nimiä älkää mainitko, älköön niitä kuuluko teidän huuliltanne.)


        Eikä ollut pilkkahenkeä (taas?), hyvä minni, nou nou.

        Asiallisia kysymyksiä, asiallisiin sanoihin.

        Jos sanana Jesse ei miellytä, voin toki käyttää joidenkin muiden suosimia sanoja, kuten Jebus tai Jees-mies..

        Itse suosin kuitenkin lempeämpää Jesseä.

        Hieltä tuoksahtaen, Jaffat

        oikeata nimeä niin jätä sitten kokonaan lausumatta! Sitäpaitsi lausuvat täällä muutkin, sinä yrität vain olla erikoinen.

        >>Jos sanana Jesse ei miellytä, voin toki käyttää joidenkin muiden suosimia sanoja, kuten Jebus tai Jees-mies..>>

        Kenen muiden suosimia? Kuka tuollaisia sanoja käyttää???

        Minusta tuollainen on loukkaavaa, oli aikomus sitten mikä tahansa! Mitä itse ajattelisit, jos minä nimittelisin sinun Jumalaasi ties miksi?!


      • Minni-Matleena kirjoitti:

        oikeata nimeä niin jätä sitten kokonaan lausumatta! Sitäpaitsi lausuvat täällä muutkin, sinä yrität vain olla erikoinen.

        >>Jos sanana Jesse ei miellytä, voin toki käyttää joidenkin muiden suosimia sanoja, kuten Jebus tai Jees-mies..>>

        Kenen muiden suosimia? Kuka tuollaisia sanoja käyttää???

        Minusta tuollainen on loukkaavaa, oli aikomus sitten mikä tahansa! Mitä itse ajattelisit, jos minä nimittelisin sinun Jumalaasi ties miksi?!

        on toki oikeus sanoa niinkuin haluat, sehän on selvää. En näe loukkaavaa sanassa Jesse, eikä se olekaan tarkoitukseni. Sillä nimellä aion sitä silti täällä sanoa.

        Enkä yritä olla erikoinen.. OLEN erikoinen.. x )


      • Minni-Matleena
        Jaffa-Jaffa kirjoitti:

        on toki oikeus sanoa niinkuin haluat, sehän on selvää. En näe loukkaavaa sanassa Jesse, eikä se olekaan tarkoitukseni. Sillä nimellä aion sitä silti täällä sanoa.

        Enkä yritä olla erikoinen.. OLEN erikoinen.. x )

        Voisit vähän enemmän kunnioittaa muita ihmisiä.


      • Minni-Matleena kirjoitti:

        Voisit vähän enemmän kunnioittaa muita ihmisiä.

        kehut käyvät molempiin suuntiin.

        :D

        Tuulistä iltaaa, Jaffat


      • Minni-Matleena
        Jaffa-Jaffa kirjoitti:

        kehut käyvät molempiin suuntiin.

        :D

        Tuulistä iltaaa, Jaffat

        kenenkään jumalaa! Meidän kahden käytöstä ei voi edes verrata toisiinsa. Sinä olet itseäsi täynnä.


      • Minni-Matleena kirjoitti:

        kenenkään jumalaa! Meidän kahden käytöstä ei voi edes verrata toisiinsa. Sinä olet itseäsi täynnä.

        ei toki ollut kuten jo toistuvasti sanoin.

        Mutta jos haluat ottaa sen niin, en voi sinua estääkään.

        Mukava kuulla mitä ajattelet minusta, varsinkin näin pitkän ja perusteellisen tutustumisen jälkeen.

        Tuulistä päivää, JAffat


      • Minni-Matleena
        Jaffa-Jaffa kirjoitti:

        ei toki ollut kuten jo toistuvasti sanoin.

        Mutta jos haluat ottaa sen niin, en voi sinua estääkään.

        Mukava kuulla mitä ajattelet minusta, varsinkin näin pitkän ja perusteellisen tutustumisen jälkeen.

        Tuulistä päivää, JAffat

        uskontoa. Se ei ole oikein. Ei pidä suhtautua halveksivasti muiden uskontoon, vaan pitää kunnioittaa erilaisia vakaumuksia.


      • Minni-Matleena kirjoitti:

        uskontoa. Se ei ole oikein. Ei pidä suhtautua halveksivasti muiden uskontoon, vaan pitää kunnioittaa erilaisia vakaumuksia.

        sinä halveksit minua, joten onko sinulla joku suurempi oikeus sanoa minulle mitä sinä ajattelet minusta, kuin minun sanoa sinulle mitä ajattelen jostakin uskonnosta? Enmpä usko.. Sama oikeus molemmilla..
        Vähän nyt laajakatseisuutta kehiin, lööv.

        Enkä paitevei halveksi mitään uskontoa. Jos jostakin ei pidä, ei tarkoita, että sitä halveksisi, vai?

        Jaffat tuulessa ja auringossa.


      • Minni-Matleena
        Jaffa-Jaffa kirjoitti:

        sinä halveksit minua, joten onko sinulla joku suurempi oikeus sanoa minulle mitä sinä ajattelet minusta, kuin minun sanoa sinulle mitä ajattelen jostakin uskonnosta? Enmpä usko.. Sama oikeus molemmilla..
        Vähän nyt laajakatseisuutta kehiin, lööv.

        Enkä paitevei halveksi mitään uskontoa. Jos jostakin ei pidä, ei tarkoita, että sitä halveksisi, vai?

        Jaffat tuulessa ja auringossa.

        halveksinut sinua tai puhunut epäkunnioittavasti sinun uskonnostasi! Tottakai jokainen saa pitää mistä haluaa ja sanoa sen, mutta pitäisi muistaa asiallinen ilmaisutapa. Asiat voi sanoa niin monella eri tavalla...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      24
      447
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe