Onko Nilla paikalla? Olen se nimim. perhostelija joka usein käy täällä... pyysin viime viikon su. 2
häiveperhosen urosta, aiemmin saanut naaraita 2 eräältä toiselta harrastajalta vaihtareiden yhteydessä.
Sen lajin urokset ovat kauniita, sinihohtoisia ja lähes identtisiä, samoin kuin naaraat ovat sieviä rusehtavan tummia isoja päiväperhosia valkeine kuvioineen, ja niitä saa myös rysillä kuten myös ukkoja. Ja siinä onkin iso MUTTA: Minusta kokoelma A.iristä on täynnä kun on 2 urosta ja 2 naarasta, ei niillä ole muuntelua.
Mutta jos joillain on syöttirysiä häivärin eli iriksen elinalueilla, ottakaa pöntöt rysistä päiväksi pois! Antaa sen lajin lisääntyä ja levitä. Ei me Suomen perkkuharrastajat tehdä samaa kuin Englannissa, missä keräilijät liki hävittivät komean lajin.
Tämä on vetoomus... Koska itse näin Kirkkonummen Masalassa, miten yksi koiras tuli puuhun pistämälleni viinisyötille joka uutettu vessapaperipalaan, toinen hikiselle sukalle appivanhempien pihapiirissä ja kolmannen, jota en ottanut, pari muuta pyörien taustalla, oli Humaljärvelle vievällä metsätiellä linnunraadon kimpussa. Ja tuntui kun olisi vauvoja pyydystänyt. Urokset kun jonkin vahvan hajun huumaan joutuvat, ne eivät varo mitään.
Kai me haluamme lajin leviävän, eli keräilijätkin ottavat vain 2 per sukupuoli, mikä mahtuu normaalin luonnon hävikin piikkiin? Minusta se on hieno ja kaunis laji, vaikka olis yhtä yleinen kuin suruvaippa tai nokkosperhonen. Minä toivotan lajille menestystä!
Muuten kait on suositeltavaa rysäpyynnin kieltäminen iriksen lentoaikana!
Häiveperhosen päivinä ei syöttirysiä, please
2
385
Vastaukset
- *Nilla
aikanaan laji liki pyydettiin hävyksiin kaupallisen pyynnin takia. Sitä ei Suomessa tapahdu.
Ei ihmisten pyynti A.iriksen kantoihin pahemmin vaikuta. Se on jo levinnyt niin laajalle koko Suomen alueelle, että kokoelmayksilöitä voi ottaa suht vapaasti. Tietenkin luonnossa komea laji on kotonaan enemmän kuin kokoelmalaatikoissa, siellä sitä voi useampi ihastellakin kuin vähän "itsekkäässä" kokoelmakeräilyssä.
Yksi kova talvi tai sateinen kesä voi hävittää koko kannan Suomesta - se voi olla jo vaikka ensi talvi tai kesä. Paras nauttia tästäkin "herkusta" nyt, kun sitä on saatavilla! - ötis
olen kanssasi tuosta keräilystä. Varsinkin kun tuntuu, että keräily on nykyisin yleistymässä - hyvä sinänsä, sillä se kyllä yleensä tuottaa myös luonnonsuojelijoita! Omat poikani keräilevät, mutta olemme sopineet vain kahdesta yksilöstä per laji!
Tutkijat tietty ovat asia erikseen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232456- 1351753
- 661582
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m271316KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.431224Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771179- 1171144
Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571067Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(581037Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na311000