Luotamme kuolleeseen Elleniin

ihmispalvonta

Ellen Whiten kirjojen massajakelu kiihtyy näin lopun aikoina ja luottamus uususkonnolliseen amerikkalaiseen Ellen-oppiin ja Elleniin lisääntyy SPA-kirkoissa.

OPINKOHTIEN MERKITYS JA SITOUTUMINEN NIIHIN

Lähtökohtaisesti SPA-kirkko antaa korkeimman vallan Jumalalle, mutta todellisesti korkeinta valtaa käyttää kansainvälinen viiden vuoden välein kokoontuva yleiskokous. Adventtiseurakunnalla ei ole uskontunnustusta vaan nykyisin 28 perustavan laatuista opinkohtaa. Opinkohtien lukumäärä ja jopa sisältö on hieman vaihdellut eri aikoina.

SPA:n VIRALLINEN KANTA ELLEN WHITEEN:

##Perusluonteiset opinkohdat 17
PROFETOIMISEN LAHJA

Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja se ilmeni Ellen G. Whiten palvelutyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta.##

Pari kysymystä:
Onkohan adventtikirkko virallisesti SE jäännösseurakunta?
Ellen Whiten opillinen painoarvo ja sen mitätöinti?

20

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lohduttaja

      "Onneksi Ellen elää!"

      Voiko kuollut lohduttaa, niinkuin ihan oikeasti Sinua?

    • naispappiuni

      Ellen White oli ensimmäinen naispappi adventtikirkossa (jopa useammassakin) vastoin Raamattua.

    • kirjoitettu on

      Ihmekäsitys! Tuon mukaan emme voisi luottaa Raamatun kirjoittajiin, sillä hekin ovat kuolleet.

      Opinkohtien tuleekin vaihdella. Aivan sen mukaan miten seurakunta asiat ymmärtää. Ymmärrys lisääntyy. Aivan kuten Raamatun ajallakin, kirjoituksia tuli koko ajan lisää ja tieto lisääntyi.

      Jos opinkohdat ovat pysyviä (luterilainen kirkko, katolinen kirkko), ollaan sellaisessa tilanteessa että ei voida ottaa vastaan uutta tietoa ja uskonpuhdistus pysähtyy.

      • drubatuuri

        Ei ole olemassakaan "uutta tietoa".
        Se on vihollisen propagandaa.
        Jeesus toi tullessaan tänne jo kaiken uuden tiedon.

        Lisätiedoista Raamattu sanookin vakuuttavasti;
        2.Tessalonikalaiskirje:
        2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

        Matteuksen evankeliumi:
        7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.

        Muita profeettoja kuin vääriä, ei ole Jeesuksen jälkeen luvattukaan.
        Joh.10:14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,


      • kirjoitettu on
        drubatuuri kirjoitti:

        Ei ole olemassakaan "uutta tietoa".
        Se on vihollisen propagandaa.
        Jeesus toi tullessaan tänne jo kaiken uuden tiedon.

        Lisätiedoista Raamattu sanookin vakuuttavasti;
        2.Tessalonikalaiskirje:
        2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

        Matteuksen evankeliumi:
        7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.

        Muita profeettoja kuin vääriä, ei ole Jeesuksen jälkeen luvattukaan.
        Joh.10:14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,

        Jos ei ole olemassa, niin miksi sitten on luterilainen, helluntalainen, baptisti tai adventisti? Kaikkien tulisi olla katolisia vai?

        Jumalalla on koko ajan uutta ja entisiä selventävää totuutta tarjolla. Huomaathan sen jo Raamatustakin. Aadamilla ja Eevalla ei oolut sitä totuutta mikä meillä on. Israelein kansakin oli sitä vailla. Jumala on antanut "tipoittain" totuuttaan. Jos se otetaan avoimin mielin vastaan.


      • ymmärretty on
        drubatuuri kirjoitti:

        Ei ole olemassakaan "uutta tietoa".
        Se on vihollisen propagandaa.
        Jeesus toi tullessaan tänne jo kaiken uuden tiedon.

        Lisätiedoista Raamattu sanookin vakuuttavasti;
        2.Tessalonikalaiskirje:
        2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

        Matteuksen evankeliumi:
        7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.

        Muita profeettoja kuin vääriä, ei ole Jeesuksen jälkeen luvattukaan.
        Joh.10:14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,

        Käsitykseni mukaan "kirjoitettu on" nimim. on oikeaoppinen adventisti.
        Ei hänen opissaan ole mitään väärää adventismia.

        Hänen henkilökohtainen uskontodistus on todella vajavainen ja epämääräinen.
        Usko jää silloin vaille mitään pohjaa kun ei tiedä uudestisyntymisestä mitään.
        Usko on silloin adventtiopillisia pakkosyötettyjä adventtiopin fariselaista tautofoniaa.

        Näköjään adventtioppi on muttunut tällälailla eläväksi adventismiuskoksi sillä kaikki muut adventistit näköjään siunaavat tälläisen mainostavan adventtiuskon.

        EIVÄTKÖ TOSIAAN ADVENTISTIT HALUA TAI TARVITSE OMAA PALSTAANSA?

        Ps. "Kirjoitettu on" loukkaa uskonnonvapautta.


      • kirjoitettu on
        ymmärretty on kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan "kirjoitettu on" nimim. on oikeaoppinen adventisti.
        Ei hänen opissaan ole mitään väärää adventismia.

        Hänen henkilökohtainen uskontodistus on todella vajavainen ja epämääräinen.
        Usko jää silloin vaille mitään pohjaa kun ei tiedä uudestisyntymisestä mitään.
        Usko on silloin adventtiopillisia pakkosyötettyjä adventtiopin fariselaista tautofoniaa.

        Näköjään adventtioppi on muttunut tällälailla eläväksi adventismiuskoksi sillä kaikki muut adventistit näköjään siunaavat tälläisen mainostavan adventtiuskon.

        EIVÄTKÖ TOSIAAN ADVENTISTIT HALUA TAI TARVITSE OMAA PALSTAANSA?

        Ps. "Kirjoitettu on" loukkaa uskonnonvapautta.

        Sinähän sekoilet täysillä! Loukannut uskonnonvapautta? Hahaa! Vitsikö tuo oli vai mikä?

        Tiedätkö mitä uskonnonvapaus tarkoittaa? Tuskinpa.

        Suomessa todella loukataan uskonnonvapautta. Sapattia ei monessakaan työpaikassa saa vapaaksi, jolloin joutuu ottamaan lopputilin. Koulujen päättäjäisiin ei adventistien lapset voi osallistua sillä ne ovat poikkeuksetta sapattina. Talvisin ei pääse viikonloppuna kauppaan kun ovat sunnuntaina kiinni vaikka aikaa olisi shoppailla.

        Uskonnonvapauttamme loukataan jatkuvasti!


      • tarvitaan
        ymmärretty on kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan "kirjoitettu on" nimim. on oikeaoppinen adventisti.
        Ei hänen opissaan ole mitään väärää adventismia.

        Hänen henkilökohtainen uskontodistus on todella vajavainen ja epämääräinen.
        Usko jää silloin vaille mitään pohjaa kun ei tiedä uudestisyntymisestä mitään.
        Usko on silloin adventtiopillisia pakkosyötettyjä adventtiopin fariselaista tautofoniaa.

        Näköjään adventtioppi on muttunut tällälailla eläväksi adventismiuskoksi sillä kaikki muut adventistit näköjään siunaavat tälläisen mainostavan adventtiuskon.

        EIVÄTKÖ TOSIAAN ADVENTISTIT HALUA TAI TARVITSE OMAA PALSTAANSA?

        Ps. "Kirjoitettu on" loukkaa uskonnonvapautta.

        Adventisteilla on jo oma palstansa muualla, mutta hyvä olisi tännekin sellainen saada.

        Oma palsta olisi tarpeen, mutta käsittääkseni sitä ei voi kukaan perustaa itse, vaan ylläpito luo uusia palstoja. Kaikenmaailman eri bändien faneille ja joka kunnallekin on kohta oma palstansa, mutta adventisteille sitä ei ole tullut.

        En tiedä miksi, koska sitä on käsittääkseni pyydetty kuitenkin muutamaan kertaan.


      • ## () () ##
        kirjoitettu on kirjoitti:

        Sinähän sekoilet täysillä! Loukannut uskonnonvapautta? Hahaa! Vitsikö tuo oli vai mikä?

        Tiedätkö mitä uskonnonvapaus tarkoittaa? Tuskinpa.

        Suomessa todella loukataan uskonnonvapautta. Sapattia ei monessakaan työpaikassa saa vapaaksi, jolloin joutuu ottamaan lopputilin. Koulujen päättäjäisiin ei adventistien lapset voi osallistua sillä ne ovat poikkeuksetta sapattina. Talvisin ei pääse viikonloppuna kauppaan kun ovat sunnuntaina kiinni vaikka aikaa olisi shoppailla.

        Uskonnonvapauttamme loukataan jatkuvasti!

        Kiihkoilet sapatin puolesta kuin fariseus.

        Muutkin adventistit pitävät sinua kiihkoadventistina eikä minään lähimmäisen rakkaudellisena.

        Eikös Jumala ole sydämessäsi järjestyksen Jumala?


      • adv oma palstA
        tarvitaan kirjoitti:

        Adventisteilla on jo oma palstansa muualla, mutta hyvä olisi tännekin sellainen saada.

        Oma palsta olisi tarpeen, mutta käsittääkseni sitä ei voi kukaan perustaa itse, vaan ylläpito luo uusia palstoja. Kaikenmaailman eri bändien faneille ja joka kunnallekin on kohta oma palstansa, mutta adventisteille sitä ei ole tullut.

        En tiedä miksi, koska sitä on käsittääkseni pyydetty kuitenkin muutamaan kertaan.

        A. Adventistit eivät itse halua omaa palstaa

        B. Adventistit ovat saamattomia nahjuksia ja eivät kykene edes toimimaan, että saisivat oman palstan


      • kirjoitettu on kirjoitti:

        Sinähän sekoilet täysillä! Loukannut uskonnonvapautta? Hahaa! Vitsikö tuo oli vai mikä?

        Tiedätkö mitä uskonnonvapaus tarkoittaa? Tuskinpa.

        Suomessa todella loukataan uskonnonvapautta. Sapattia ei monessakaan työpaikassa saa vapaaksi, jolloin joutuu ottamaan lopputilin. Koulujen päättäjäisiin ei adventistien lapset voi osallistua sillä ne ovat poikkeuksetta sapattina. Talvisin ei pääse viikonloppuna kauppaan kun ovat sunnuntaina kiinni vaikka aikaa olisi shoppailla.

        Uskonnonvapauttamme loukataan jatkuvasti!

        Kukaan ei pakota ottamaan lopputiliä mistään työpaikasta. Ihan oma valinta. Kukaan ei myöskään pakota osallistumaan koulunpäättäjäisiin, koska varmasti todistuksen saa käteensä jollain muullakin tavalla.

        Lauantai on sitäpaitsi kaikille hyvä päivä, koska vanhemmat pääsevät helpommin mukaan päättäjäisiin, kun monilla on viikonloppu vapaata. Enkä edes näe mitään syytä siihen, etteikö voisi adventistikin päättäjäistilaisuuteen osallistua. Eihän se edes ole varsinaista koulunkäyntiä tai työtä, vaan JUHLA kuten häät yms. Kai sinä hyvä nimimerkki "Kirjoitettu on" käyt häissä tai hautajaisissa (kun sellainen kohdalle osuu) sapattisin.

        Kaupassa voi käydä vaikka kerran viikossa, kun hyvin ostokset suunnittelee. Sunnuntai-aukiolo osoittaa sen, ettei kunnioiteta enää mitään mikä ennen on ollut pyhää. Vaikka adventisti olenkin, niin toivoisin silti, että kaupat olisivat enemmän sunnuntaina kiinni ja kunnioitan niitä jotka vielä haluavat silloin pyhää viettää. En päräyttele moottorisahaa tai ruohonleikkuria käyntiin ainakaan ennen kirkonmenojen päättymistä.

        Meillä on monenlaisia tapoja. Kukin saa toimia miten parhaaksi näkee, mutta turha alkaa muille saarnaamaan.


      • adv oma palstA kirjoitti:

        A. Adventistit eivät itse halua omaa palstaa

        B. Adventistit ovat saamattomia nahjuksia ja eivät kykene edes toimimaan, että saisivat oman palstan

        Ehkä osa haluaa ja osa ei. Mitään galluppia asiasta ei ole tehty.

        Jos kirjoittelu jatkuu samanlaisena p:n jauhamisena, vaikka uusi palsta saataisiinkin, niin mitä hyötyä siitä on. Muutama harva jaksaa kirjotella ja seurata suomi24-palstojen tasoista keskustelua.

        Sen takia onkin hyvä, että se oma keskustelupaikka on jo nyt olemassa ja tyydyttää varmaan niiden tarpeet jotka asiallista keskustelua kaipaavat. Täällä pääsee kommentoimaan nimettömänä ja keskustelun taso laskee.


      • Suloisessa Suomessamme
        tarvitaan kirjoitti:

        Adventisteilla on jo oma palstansa muualla, mutta hyvä olisi tännekin sellainen saada.

        Oma palsta olisi tarpeen, mutta käsittääkseni sitä ei voi kukaan perustaa itse, vaan ylläpito luo uusia palstoja. Kaikenmaailman eri bändien faneille ja joka kunnallekin on kohta oma palstansa, mutta adventisteille sitä ei ole tullut.

        En tiedä miksi, koska sitä on käsittääkseni pyydetty kuitenkin muutamaan kertaan.

        Suloisessa Suomessammehan on vähemmän adventisteja kuin alkuseurakunnassa tuli uskoon parhaana päivänä.

        Adventisteja on jopa vähemmän kuin asukkaita pikkuriikkisessä kunnassa.


      • keskimäärin noin
        Suloisessa Suomessamme kirjoitti:

        Suloisessa Suomessammehan on vähemmän adventisteja kuin alkuseurakunnassa tuli uskoon parhaana päivänä.

        Adventisteja on jopa vähemmän kuin asukkaita pikkuriikkisessä kunnassa.

        3000 henkilöä adventtikirkkoon. Jumalan sana leviää. Jeesus tule pian!Lopun-ajan herätykten aika on nyt!. Siunattua kesää kaikille. Herra on Hyvä.


      • Hirvensalmen tyttö
        keskimäärin noin kirjoitti:

        3000 henkilöä adventtikirkkoon. Jumalan sana leviää. Jeesus tule pian!Lopun-ajan herätykten aika on nyt!. Siunattua kesää kaikille. Herra on Hyvä.

        Saalista lasketaan oikein pääluvun kanssa.
        Minusta ei tule adventistit kenellekään lukua kehumaan.


      • yksi usko yksi kaste
        keskimäärin noin kirjoitti:

        3000 henkilöä adventtikirkkoon. Jumalan sana leviää. Jeesus tule pian!Lopun-ajan herätykten aika on nyt!. Siunattua kesää kaikille. Herra on Hyvä.

        ##Tänääkin kastetaan
        Kirjoittanut: keskimäärin noin 13.7.2006 klo 16.43 3000 henkilöä adventtikirkkoon.##

        Ei pidä paikkaansa, koska adventtikirkoissa ei tänään kasteta.
        Montako on kastettu tällä viikolla seurakunnassasi?


      • Keisari===?
        drubatuuri kirjoitti:

        Ei ole olemassakaan "uutta tietoa".
        Se on vihollisen propagandaa.
        Jeesus toi tullessaan tänne jo kaiken uuden tiedon.

        Lisätiedoista Raamattu sanookin vakuuttavasti;
        2.Tessalonikalaiskirje:
        2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

        Matteuksen evankeliumi:
        7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammasten vaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.

        Muita profeettoja kuin vääriä, ei ole Jeesuksen jälkeen luvattukaan.
        Joh.10:14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,

        Constantiuksen antaman määräyksen, Jossa sen ajan viisaille anneettiin Keisarin käsky tehdä
        pyhistä kirjoituksista sellaisia, että niiden avulla voittiin yhdistää Mithraismi ja Kristillisyys yhdeksi uskonnoksi. Siksi uskon,
        että siellä raamatussakin on jossain ihahan totuuttakin, mutta missä? Jeesus ainakin sieltä löytyy ja paljon muutakin. Missä mennään harhaan. Tää on vain Totuuden etsiäin kysymys?


      • Suomessa
        Suloisessa Suomessamme kirjoitti:

        Suloisessa Suomessammehan on vähemmän adventisteja kuin alkuseurakunnassa tuli uskoon parhaana päivänä.

        Adventisteja on jopa vähemmän kuin asukkaita pikkuriikkisessä kunnassa.

        Helluntaina tuli Herätykseen 3000 tuhatta tässä lienee se ero. Kuitenkin Maailman laajuisesti
        heitä lienee 15 miljoonaa. 203 messa maassa, siis
        pieni kansa laajalla alueella.


      • Jumalalle
        nettihiiri kirjoitti:

        Kukaan ei pakota ottamaan lopputiliä mistään työpaikasta. Ihan oma valinta. Kukaan ei myöskään pakota osallistumaan koulunpäättäjäisiin, koska varmasti todistuksen saa käteensä jollain muullakin tavalla.

        Lauantai on sitäpaitsi kaikille hyvä päivä, koska vanhemmat pääsevät helpommin mukaan päättäjäisiin, kun monilla on viikonloppu vapaata. Enkä edes näe mitään syytä siihen, etteikö voisi adventistikin päättäjäistilaisuuteen osallistua. Eihän se edes ole varsinaista koulunkäyntiä tai työtä, vaan JUHLA kuten häät yms. Kai sinä hyvä nimimerkki "Kirjoitettu on" käyt häissä tai hautajaisissa (kun sellainen kohdalle osuu) sapattisin.

        Kaupassa voi käydä vaikka kerran viikossa, kun hyvin ostokset suunnittelee. Sunnuntai-aukiolo osoittaa sen, ettei kunnioiteta enää mitään mikä ennen on ollut pyhää. Vaikka adventisti olenkin, niin toivoisin silti, että kaupat olisivat enemmän sunnuntaina kiinni ja kunnioitan niitä jotka vielä haluavat silloin pyhää viettää. En päräyttele moottorisahaa tai ruohonleikkuria käyntiin ainakaan ennen kirkonmenojen päättymistä.

        Meillä on monenlaisia tapoja. Kukin saa toimia miten parhaaksi näkee, mutta turha alkaa muille saarnaamaan.

        Kuuluu sunnuntain pyhitys. Pitää aina olla kuuliainen sille Jumalalle joka on sunnuntain
        meille antanutkin. Emmehän me voi tahallamme
        loukata Hänen Pyhyyttään Benedixtus xv1 toista
        se on kerta kaikkiaan pyhäin loukkausta.
        Sunnuntai kunniaan.


      • Herra ohjaa Henkensä kautt...
        Keisari===? kirjoitti:

        Constantiuksen antaman määräyksen, Jossa sen ajan viisaille anneettiin Keisarin käsky tehdä
        pyhistä kirjoituksista sellaisia, että niiden avulla voittiin yhdistää Mithraismi ja Kristillisyys yhdeksi uskonnoksi. Siksi uskon,
        että siellä raamatussakin on jossain ihahan totuuttakin, mutta missä? Jeesus ainakin sieltä löytyy ja paljon muutakin. Missä mennään harhaan. Tää on vain Totuuden etsiäin kysymys?

        Herra ohjaa meitä Henkensä kautta.

        Johanneksen evankeliumi:
        7:17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.

        Herran Henki yhdessä meidän henkemme kanssa näyttää Raamatun Sanasta totuudet. Näin on kolme todistajaa läsnä yhtäaikaa.
        Kyllä koko Raamattu on Jumalan ohjauksessa meillä aivan oikeassa muodossa.
        Kaikki ,mitä siellä on sanottu, on tarkoitettu meitä varten.

        2.Korinttolaiskirje:
        3:4. Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan;
        5. ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta,
        6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

        Voit aivan huoleti unohtaa muut kirjat kuin Raamatun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko nainen siis

      Ihastunut vai rakastunut?
      Ikävä
      75
      2343
    2. Mies rakkain

      Meidän rakkaus ei pala tulessakaan❤️‍🔥
      Ikävä
      49
      2063
    3. Sointu Borg keikistelee vartaloa nuolevassa mekossa -Kohukaunotar Marika Fingerroos kuittaa "Mikä.."

      Sointu Borg ei jätä kylmäksi edes aikansa kohukaunotarta, Marika Fingerroosia. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      2057
    4. Sinulle kaunis ihana yh...

      Kerro jotain lisää elämäntilanteestasi ja itsestäsi. 😊
      Ikävä
      74
      1949
    5. Karpo kujalla

      PrimeTimessä joku demari pyörittää Karpoa 100-0.
      Ähtäri
      53
      1902
    6. Näytit minulle

      aivan uudenlaisen maailman. Sellaisen, jossa peilien pinta ei ole säröillä. Ihastuin sinuun mitä paremmin opin sinut tun
      Ikävä
      49
      1509
    7. Persut eivät lähde mukaan hallituksen rasisminvastaiseen kampanjaan

      Ja sekö on sille yhdelle hallitusta johtavalle töppöselle ihan ok? 🤪 https://www.is.fi/politiikka/art-2000010657169.htm
      Maailman menoa
      303
      1418
    8. Kuka huijasi Suomea hakemaan NATO jäsenyyttä?

      Huh huh huh… Nuoret sotaintoilijat eivät ymmärrä mitä kirjoittavat. Suomella on mennyt aina hyvin, kun suhteet itäiseen
      Maailman menoa
      469
      1350
    9. Lapinlahtelaisessa koulussa laulettiin virsiä ja ruokarukouksia, rehtorille vakava huomautus

      Suomen kulttuuriin kuuluu jo kristillisyys. Käsittämättömäksi on aika muuttunut. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/la
      Helluntailaisuus
      172
      1346
    10. Mä oon niin patti tilanteessa

      Vaikeassa sellaisessa!!
      Ikävä
      26
      1320
    Aihe