Hän hankkii elämän

Varoittava esimerkki huonosta palvelusta
Ravintola Lehtovaara

Alla Ravintola Lehtovaaralle lähettämäni reklamaatio. Kuvaavaa on että ravintola tai sen johtaja ei vastannut lähettämääni kirjeeseen millään tavoin. Suosittelen välttämään ravintolaa mikäli mahdollista.

Reklamaatio, Ravintola Lehtovaara

Tarkoituksenani oli tarjota Lehtovaara ravintolassa 19.12.2003 kahdentoista hengen seurueelle pitkän kaavan mukainen illallinen. Olin varannut pöydän viikon etukäteen ja odotin voivani jakaa ystävieni kanssa Lehtovaaran kuuluisan tunnelman. Seurueeseen kuului asiallisesti pukeutuneita ja käyttäytyviä alle kolmekymppisiä akateemisesti koulutettuja kauppatieteen ja juridiikan ammattilaisia. Ilta ei kuitenkaan mennyt suunnitelmien mukaan. Minä ja seurueeni toistuvasti jouduimme ihmettelemään salihenkilökunnan palvelualttiutta ja käyttäytymistä. Seuraavassa tekemiäni huomioita illan varrelta:

Pöytämme ei ollut valmis seurueen saapuessa 19:55. Etujoukon päästessä pöytään istumaan heiltä ei kysytty tilausta. Tarjoilijan saapuessa hän ensi töikseen tylysti pyysi joukkoa näyttämään paperit. Joukon ihmetellessä tällaista menettelyä tarjoilija sanoi, että heidän pitää poistua ravintolasta, ellei henkilötodistuksia löydy. Joukon nuorin oli avovaimoni, joka on 26 vuoden ikäinen. Eteispalvelu oli moitteetonta.

Tilaaminen

Loppu seurueen saavuttua paikalle ja odotettuamme viisitoista minuuttia ruokalistojen saapumista jouduin pyytämään listoja tarjoilijalta. Seurueeseen saapui vielä yksi henkilö myöhemmin. Myös hänelle jouduttiin erikseen pyytämään ruokalistaa.

Juomat

Viinilistaa ei toimitettu ruokalistojen yhteydessä. Huomattuani, ettei kenellekään seurueessani listaa ole toimitettu, pyysin listaa. Tarjoilija toi yhden listan koko seurueelle. Seurueeni tilasi aperitiivit tässä vaiheessa. Ensimmäiset juomat saapuivat puoli tuntia saapumisemme jälkeen. Tilaamani Cassis-glögi oli kädenlämmintä, ei kuumaa.

Pyysin saada maistaa kaadettavat viinit. Osoittautuikin, että yksi pulloista oli viallinen. Tarjoilija ei halunnut uskoa asiantuntemukseeni viineistä. Olen istunut usean viinikerhon hallituksessa useita vuosia ja tunnistan TCA-yhdisteiden aromin sen kohdatessani. Tarjoilijan käytös tässäkin tilanteessa oli epäasiallista. Hän kovaan ääneen ihmetteli, miksi halusin maistaa viinit aiheuttaen kiusallisen tilanteen väittäessään vastaan viinin kelpoisuudesta.

Vettä kaadettiin seurueelle alkuruuan aikana vasta, kun sitä pyydettiin. Koko ruokailun aikana sitä kaadettiin vain yksi kaato, vaikka lasit olivat useimmilla tyhjinä jo pääruuan alkuvaiheessa.

Ruokatarjoilu

Tarjoilija toi tilaamani peuranseläkkeen sijasta minulle coeur de fileen. Annoksen jo aloitettuani tajusin, että lihasta puuttui peuralle ominainen riistan maku eikä annoksessa ollut juureksia lainkaan. Kysyin tarjoilijalta asiasta. Hän vannoi, että olin tilannut coeur de fileen. Kummallakin puolellani istuvat seuralaiseni sekä minä olimme jyrkästi eri mieltä. Tarjoilija väitti vastaan ja näytti kirjoittamaansa tilausta. Tarjoilija kysyi, haluaisinko, että ruoka vaihdetaan. Koska muu seurueeni oli jo syönyt suurimman osan pääruuasta, ehdotin, että ravintola voisi tarjota minulle sikarin sen sijaan. Tarjoilija sanoi, ettei tämä käy päinsä. Missään vaiheessa tarjoilija ei pyytänyt anteeksi sekaannusta.

Lämmin ruoka (coeur de file tarjotin) tuotiin pöytään ja se jäi jäähtymään ennen kuin se tarjoiltiin lautasille. Toinen kierros tarjoiltiin vasta, kun ruoka oli jäähtynyt. Seurueeni kiinnitti tähän menettelyyn erityisesti huomiota, koska pyysimme ohitse purjehtivaa tarjoilijaa tarjoilemaan siitä meille toisen kierroksen. Vastauksena saimme: ”Tarjoilen sen teille kohta”. Vastaus ei ollut tyydyttävä ja pöydän päässä oleva ystäväni kellotti kohta-ajaksi 8 minuuttia. Pääruoka kalat tuotiin pöytään eri aikaan kuin muun seurueen ruoka. Tämän tosin voin hyväksyä koska keittiöllä näytti olevan kädet täynnä töitä.

Seurattuani surkeinta koskaan näkemääni ravintolapalvelua ilmoitin, etten jää syömään jälkiruokaa paikkaan enkä suosittele sitä muillekaan. Pyysin laskun ja tarjoilijan ravintolapäällikön kanssa keittiöön keskustelemaan illan tapahtumista. Asiallisesti ilmoitin, ettei iltamme ollut mennyt suunnitelmien mukaan, koska saamamme palvelu oli alivertaisen huonoa. Luettelin muutamia edellä mainitsemiani tapahtumia. Meitä ”palvellut” tarjoilija oli kanssani samaa mieltä. Hän sanoi päällikölle: ”Olen samaa mieltä. Heidän saamansa palvelu ei ollut hyvää. Näillä ruokien hinnoilla voi asiakas olettaa myös palvelun olevan hyvää.” Ravintolapäällikkö syytti keittiötä kiireistä. Totesin hänelle, että keittiöllä ei ollut fiaskossa osaa eikä arpaa. Salihenkilökunnan välinpitämättömyys ja ammattitaidottomuus olivat sen sijaan syynä pettymykseemme. Kukaan henkilökunnasta ei missään vaiheessa pyytänyt minulta tai seurueeltani anteeksi aiheuttamaansa mielipahaa.

Kaikesta tästä tuli kuva, että ravintolapäällikkö olisi antanut käskyn henkilökunnalle siitä, ettei pöytäämme tarvitse palvella tai ainakin, että muut ravintolan asiakkaat palvellaan meitä ennen. Kulutan vuodessa sekä edustustehtävissä että vapaa-ajalla tuhansia euroja ravintoloissa. Kertaakaan ei eteeni ole vastaavaa tapausta tullut. Toivon ettei jatkossakaan. Tällä kertaa seurueeni koostui ystävistäni. En halua kuvitella mikä tilanne olisi, jos olisin vienyt liikekumppaneita illalliselle. Huonolla palvelulla ravintola menetti illan aikana sekä myyntiä että asiakkaita.

Helsingissä 2.1.2004

Herkko Hietanen

Oikeustieteen kandidaatti

2

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mennä2

      Mäk tonaltsii tai hespurkerii ni saatte hampurilaiset luultavasti 2 minuutissa buahahahahhhahhhaaaaa

      • nii sais joo

        mut mäkeistä ja heseistä ei saa Ruokaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4433
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3098
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2864
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      116
      2635
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2509
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      42
      2279
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2255
    8. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      13
      2194
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2015
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1717
    Aihe