Kirkko-oppia

Laitan tämän tännekkin, jonka laitoin lestadiolaisten palstalle. Jospa synnyttäisi asiallista keskustelua.

teologiaa

Haluan kertoa tässä miten ajattelen pelastuskysymyksestä. Keskustelin tästä erään tunnustuksellisen luterilaisen kanssa ja hän alkoi olla samoilla linjoilla.

Nämähän tiukimmat luterilaiset haluavat perustaa omaa seurakuntaa ja näitähän on maassa jo useampia. Eivät sovi hekään samaa paikkaan, vaan aina syntyy uusiakin.

Aloitan keskustelun:

He opettavat myös, että esim. helluntaiseurakunnissa on uskovaisia Jumalan lapsia. Kysyin että kuinka voi olla kun he opettavat niin eritavalla? Heillä meikäläisittäin ajateltuna, on ratkaisukristillisyys, uudelleen kaste, ihmeet, henkikasteoppeja, eli ellei puhu kielillä, ei ole täyttynyt hengellä jne. Kuinka siellä voisi olla Jumalan lapsia, kun seuraavat näitä vieraita opettajia ja oppeja? Tehän viette omalta seurakunnalta pohjan, kun sanotte, että sielläkin pelastuu. Mitä hyötyä on ylipäänsä kuulla erilaisia pappisetiä, jotka opettavat kukin tavallaan? Ja jos kerran pärjään ja voin sopia Jumalan kanssa kahden kesken asiat, en tarvitse siihen muita.

Mutta ei…en voisi ainakaan mennä tilaisuuksiin, jossa opetetaan eritavalla, tulee huono omatunto ja paha mieli. Pyhä henki opettaa vain yhdellä tavalla.

Tämä tunnustuksellinen luterilainen oli kuullut paljon vääristettyä opetusta vanhoillislestadiolaisuudesta. Oli niitä hyvä hänelle kertoa ja hän oli kovasti ihmeissään.

17

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiinaliina

      Olisipa mukava kuulla mainitun tunnustuksellisen luterilaisen oma kommentti asiaan, että minkä verran hän itse kokee alkavansa olemaan samoilla linjoilla. Etkös pyytäisi häntä osallistumaan keskusteluun?

      T: Tiinaliina

      • voin kysyä. Hän voi vastata, ehkä tähän. Tuskin hän haluaa muuten jatkaa...hän ei ole netti tyyppiä.


      • Luterilaisuutta parhaimmill...

        Luther opettaa Isossa katekismuksessaan, sen kolmannessa uskonkappaleessa:


        "Pyhä Henki saattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut. Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä.

        Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO.

        `Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``


      • taappo
        Luterilaisuutta parhaimmill... kirjoitti:

        Luther opettaa Isossa katekismuksessaan, sen kolmannessa uskonkappaleessa:


        "Pyhä Henki saattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut. Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä.

        Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO.

        `Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``

        Siteerasit Lutheria, jonka sanoissa oli vinha perä:

        `Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. ...jne


        Tuo on kaikki totta. Tuo pyhien joukko, Jeesuksen seurakunta muodostuu kaikista Jeesukseen uskovista ihmisistä. Tuo joukko on hajallaan tässä maailmassa, mutta yhteistä heille on usko Jeesukseen. "Vanhurskas on elävä uskosta", sanoi Luther.

        Se, missä asiat menevät pieleen, ohi sen, mitä Raamattu opettaa, tapahtuu silloin, kun ihmisiä liitetään erilaisin menoin (usein kastein) johonkin tietyn nimiseen kuppikuntaan. Silloin hajoaa tuo ykseys, johon Jeesus kutsuu meitä! Syntyy "meikäläisiä" ja "teikäläisiä", onpa joku liittynyt "heikäläisiinkin"! Ykseydestä ei voida enää puhua mitään!

        On armotalouden viimeiset ajat käsillä. Jeesus kokoaa Pyhän Hengen kautta morsiusseurakuntaa Ylkää vastaan. On aika luopua kaikista erottavista raja-aidoista ja tunnustaa rehellisesti: "Olen tehnyt paljon virheitä, kun olen ollut hajottamassa, rakas Jeesus, sinun silmäterääsi, seurakuntaa eri nimisiin lahkoihin! Anna minulle anteeksi ja anna minulle anteeksiantavaa mieltä niitä uskovaisia kohtaan, joista olen ajatellut pahaa. Anna minulle rakkautta, jotta voin pitää näitä itseäni parempina. Amen!"


    • profetian henki

      Kannattaa lukea aikamme tunnetun profeetan Helena Konttisen kirja helluntailaisuudesta. Siinä mennään asian ytimeen, eli mikä henki vaikuttaa, se kannattaa selvittää, sillä lopun ajan eksytykset ovat väkeviä ja valkoisia. Eksytys tapahtuu Jeesuksen-nimessä, mutta henki on villitsevä valheen henki.

      Matt.24:24
      Matt.7:22-23

    •    
         Silloin astui esille Sidkia, Kenaanan poika,
         löi Miikaa poskelle ja sanoi:
            "Mitä tietä Herran henki on poistunut minusta
             puhuakseen sinun kanssasi?"    (1Kun.22:24)

      Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla. On kuitenkin sellainenkin mahdollisuus, että me joudumme harhaan, emme kuuntelekaan Jumalan ääntä, vaan menemme omien harhojemme perässä. Oikeassa oleminen ei ole mikään automaatio. Jopa pelastuksesta voi eksyä pois.

         Jeesus vastasi ja sanoi heille:
            "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia
             ettekä Jumalan voimaa.    (Matt.22:29)

      Vaikka lestadiolaisuus on monissa perusasioissa lähempänä Raamattua kuin esimerkisi kirkon viralliset opit, on siinä yllättäviäkin harhoja. Eräs näistä on juuri tämä "vain me olemme oikeassa ja vain meidän lahkossa pelastuu" -oppi. Samanlainen oppi on vartiotorniseurallakin. Koska harhainen seura "on aina oikeassa", on myös jokainen sen jäsen samassa harhassa. Yksinkertaistenkin Raamatun totuuksien ymmärtäminen voi olla toivottoman vaikeaa, jos opittu "totuus" on toinen.


      Otit esimerkiksi harhaisuudesta helluntailaisen lahkon kristityt ja luettelit malliksi heidän syntejään:

      - opettavat eri tavalla
      Siitähän oli juttua tuossa edellä.

      - ratkaisukristillisyys
      Sana kuuluu: "Tehkää parannus...!" Ihminen ei pelastu pyörittelmällä peukaloitaan synnissä eläen ja "kasteen armoon luottaen"! Usko on Jeesuksen usko ja se on Jumalan lahja - ei mitään meistä itsestämme - mutta se pitää ottaa vastaan, jotta se olisi pelastukseksi. Siis otatko vastaan Jeesuksen uskon vai et - se päätös on sinun.

      - uudelleenkaste
      Uudellen vaan kastettiin efesolaisetkin - Herran Jeesuksen nimeen - vaikka heidät oli jo kerran kastettu sinänsä raamatullisella Johanneksen kasteella. Ristiäisistä Raamattu ei sen sijaan puhu halaistua sanaa. Koska käsittely pakanallisella sakramentilla ei ole mikään kaste, on epäasiallista puhua tässä yhteydessä uudelleen kastamisesta.

      - ihmeet
      Ihmeiden ei tule koskaan olla itsetarkoitus. Valitettavasti näin usein on. Mukana voi olla sielullisuutta ja jopa suoranaista petosta. Samanlaista menoa on kirkonkin piirissä. Mutta, jos onkin paljon eksytystä liikkeellä, kiellätkö sinä sitten Jumalan lupauksen nimeämällä kaikki ihmeet harhaisuuden merkiksi?

      - henkikaste
      Kun Pyhä Henki vuodatettiin, opetuslapsia pilkattiin: he ovat täynnä makeaa viiniä. Herännäisyys alkoi siitä, kun Pyhä Henki tuli heinäväen päälle. He puhuivat kielillä. Eikös pilkkanimi "hihhuli" kuulunut alkujaan lestadiolaisille. Osaksi samasta syystä. Toinen Yhteistä kaikille näille oli uskonnollisen valtakoneiston vastustus. Vaikka Pyhän Hengen täyteys on Jumalan lupaus Jeesuksen omille. Ei se aina ole automaattinen ja itsestään selvä asia. Mutta hyvin raamatullinen. Jeesus kehoittaa anomaan sitä kärsivällisesti.

      • taappo

        Luterilaisilla on "identiteettikriisi", kun ei tiedä oikein, mille perustukselle rakentaisi.

        Raamattu olisi hyvä lähtökohta, mutta kun on nämä omat tunnustuskirjat, joita ei voisi unohtaa. Syntyy hankalia teologisia kysymyksiä, joihin vastausta ei oikein löydy...

        Joten, on parempi pitäytyä "tyhmien-neitsyiden-linjassa", ettei tule hihhuloitua vahingossakaan!

        Jeesuksen opetus oli aivan toisenlainen:
        "Tuuli puhaltaa mistä tahtoo, kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita".
        Ei mitään turvallista (ihmisjärjelle), paikalleen jähmettyneisyyttä, vaan eteen päin, rohkeasti ja täysillä, kuitenkin turvallisesti Jumalan kämmenellä!

        Paras omien virheiden puolustuskeino on toista mieltä olevien arvosteleminen. Sen taidon osaa jokainen! (En tee poikkeusta!)
        Jos haluan nähdä oman taloni todellisen kunnon, minun on mentävä ulos - pihaakin kauemmas - jotta voin tarkastella rakennukseni kunnon!
        Onko se rakennettu oikealle perustalle. Millaisista materiaaleista se on tehty. jne.

        Ulos lähteminen on joskus vaikeaa, toisille mahdotonta.

        Vain vahvoista aineista Kristus -kalliolle rakennettu talo kestää tuulet ja tuiskut!


      • Menee laki ja evankeliumi kovasti sinulta ja helluntaiopissa sekasin. Jos ei tiedä omaa syntisyyttääm Raamatusta, kuinka voi tietää mitään muutakaan?

        Hengellisesti kuollut ihminen ei ota mitään vastaan. Se on alusta loppuun Jumalan teko.

        Uskonpuhdistaja Martti Luther taisteli oppia ihmisen tahdonratkaisua vastaan kirjassaan "sidottu ratkaisuvalta".

        Me Jumalanlapset hylkäämme ihmisen oman ratkaisun mitä perkeleellisempänä oppina, kun monet puolustaa tuota turmiollista oppia.

        Ei hengellisesti kuollut ihminen, voi tuota hengellistä ratkaisua tehdä (1.kor.2:14; room.3:10-11).
        En minäkään ole sitä ratkaisua koskaan tehnyt, enkä tule koskaan sitä ratkaisua tekemäänkään, sillä ratkaisunteko on perkeleestä; Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa.

        Ihminen on perisynnin turmelema, lihasta syntynyt tähän maailmaan (Joh.3:6; room.5:12,18).Perisynti on äärettömän syvä turmellus ihmisen lihassa, ettei sitä voi ihmisen luuloteltu vapaa tahto poistaa (Joh.6:63), vaan Kristuksen työ (room.5:18).

        On kolme oppia, joista pidän luterilaisena kiinni, nimittäin perisyntiopista, Jumalan lain ja evankeliumin oikeasta erottamisesta, sekä Lutherin kirjasta "sidottu ratkaisuvalta", unohtamatta oppia ihmisen vanhurskauttamisesta.

        Turha meidän on perustaa uskoontuloamme turmeltuneisiin kokemuksiimme.
        Kyllä meidän tunteemme ja kokemuksemme saavat synnin rotat ja hiiret järsiä. Silloin kun ihminen muuta väittää, hän ei ole nähnyt omaa syntisyyttään, kun laki ei ole sitä hänelle näyttänyt, eikä voi ymmärtää kuinka perisynnin turmelema on. Sillä me olemme luonnostamme läpeensä kyyn myrkyttämiä, eikä meissä asu mitään hyvää, sillä olemme luonnostamme perisyntiin kuolleita. Apostolit eivät koskaan sanoneet pelastuksestaan, näin minä koen tai näin minä tunnen, vaan näin sanoo Herra.

        Kaiken Jumalan työn perustan, Jumalan Pojan perustamaan työhön, enkä turmiolliseen ihmisen vapaaseen tahtoon. On turha puhua kasteesta, ellei ensin selvitetä perisyntioppia ts. turmiollista ihmisen vapaata tahtoa. Oppia laista ja evankeliumista, on selvitettävä ensin. Emme voi vähätellä perisyntiä, pakenemalla, Kristuksen sovitustyöhön, vaan perisyntioppi on selvitettävä pohjaan saakka. Perisynnistä sikiävät myös tekosynnit.

        Todellinen evankeliumi ilmenee Jeesuksen sovitustyössä ja veljien keskinäisenä lohdutuksena. Jeesus vanhurskauttaa meidät syntiset ihmiset, ilman lain tekoja yksin uskon kautta. Sillä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on, vanhurskas on elävä uskosta. Vanhurskauttamisesta käsin lähtee oikea pyhitys. Oikea pyhitys, ei ole muuta kuin syvenevää synnin ja armon tuntemista. Epäuskoiselle sanotaan, että Joka ei synny uudesti ylhäältä, ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Pelastus on kokonaan armosta, eikä meistä itsestämme, eikä meidän teoistamme. Pyhä kristillinen kaste on Jumalan tekemä armoliitto, eikä siedä rinnalleen mitään ihmistekoja, eikä ihmisoppeja. Jumala on hyvin tarkka kunniastaan.

        Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, jossa kastetaan uudelleen ihminen. Kysymys oli Johanneksen kasteesta (joka kuului juutalaisille apt.13:24), jonka tilalle tuli kristillinen/uudenliiton kaste kaikille kansoille.

        lävitse ylimaakuntain, ja tuli Ephesoon, ja löysi muutamia opetuslapsia,
        2. Ja sanoi heille: oletteko te saaneet Pyhän Hengen, sittenkuin te uskoitte? He sanoivat hänelle: emme ensinkään ole kuulleet, josko Pyhää Henkeä lieneekään.
        3. Ja hän sanoi heille: milläs te olette kastetut? He sanoivat: Johanneksen kasteella.
        4. Niin sanoi Paavali: Johannes tosin kasti parannuksen kasteella, sanoen kansalle, että heidän piti uskoman sen päälle, joka hänen jälkeensä tuleva oli, se on, Kristuksen Jesuksen päälle.
        5. Niin ne, jotka sen kuulivat, kastettiin Herran Jesuksen nimeen.
        6. Ja kuin Paavali pani kätensä heidän päällensä, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

        Oli kyse erikielitä helluntaina. Olet ymmärtänyt perin väärin Joelin kautta sanotun helluntaina.

        apt.2:1.Kun sitten koitti helluntaipäivä*, he olivat kaikki yhdessä koolla.
        2. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat.
        3. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle.
        4. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
        5. Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on.
        6. Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään.
        7. He kysyivät ihmeissään: "Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia?
        8. Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä?
        9. Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta,
        10. Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta,
        11. toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia - ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
        12. He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: "Mitä tämä oikein on?"
        13. Mutta jotkut pilkkasivat: "He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä."


      • taappo kirjoitti:

        Luterilaisilla on "identiteettikriisi", kun ei tiedä oikein, mille perustukselle rakentaisi.

        Raamattu olisi hyvä lähtökohta, mutta kun on nämä omat tunnustuskirjat, joita ei voisi unohtaa. Syntyy hankalia teologisia kysymyksiä, joihin vastausta ei oikein löydy...

        Joten, on parempi pitäytyä "tyhmien-neitsyiden-linjassa", ettei tule hihhuloitua vahingossakaan!

        Jeesuksen opetus oli aivan toisenlainen:
        "Tuuli puhaltaa mistä tahtoo, kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita".
        Ei mitään turvallista (ihmisjärjelle), paikalleen jähmettyneisyyttä, vaan eteen päin, rohkeasti ja täysillä, kuitenkin turvallisesti Jumalan kämmenellä!

        Paras omien virheiden puolustuskeino on toista mieltä olevien arvosteleminen. Sen taidon osaa jokainen! (En tee poikkeusta!)
        Jos haluan nähdä oman taloni todellisen kunnon, minun on mentävä ulos - pihaakin kauemmas - jotta voin tarkastella rakennukseni kunnon!
        Onko se rakennettu oikealle perustalle. Millaisista materiaaleista se on tehty. jne.

        Ulos lähteminen on joskus vaikeaa, toisille mahdotonta.

        Vain vahvoista aineista Kristus -kalliolle rakennettu talo kestää tuulet ja tuiskut!

        Mistä pitäisi ulos lähteä? Kirkostako?
        Ei. Evankeliumi kuuluu kaikille. Missäpä sitä on maassamme parempi julistaa kuin kirkoissa? Näin toimi Jeesuskin, joka saarnasi synagogissa, vaikka siellä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia. Naispappeus on vain kaiken luopumuksen jatkumoa. Näin seuraamme mekin ihan Jeesuksen omaa esimerkkiä. Huomionarvoista on, että näin toimivat apostolitkin, jos saivat siihen luvan.

        Jos haluat tietää muuta, kerron lisää...


      • taappo
        weha kirjoitti:

        Mistä pitäisi ulos lähteä? Kirkostako?
        Ei. Evankeliumi kuuluu kaikille. Missäpä sitä on maassamme parempi julistaa kuin kirkoissa? Näin toimi Jeesuskin, joka saarnasi synagogissa, vaikka siellä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia. Naispappeus on vain kaiken luopumuksen jatkumoa. Näin seuraamme mekin ihan Jeesuksen omaa esimerkkiä. Huomionarvoista on, että näin toimivat apostolitkin, jos saivat siihen luvan.

        Jos haluat tietää muuta, kerron lisää...

        ...fariseuksille ja ulkokullatuille.

        Kuinka moni kirkossa saarnaa parannusta syntien anteeksi saamiseksi?

        Jeesus kielsi ketään ihmistä kutsuttamasta itseään rabbiksi tai isäksi.

        Miten on kirkon laita tämän noudattamisessa?

        Ekumeeninen maailman uskonto suvaitsee kaikenlaisen puuhastelun rakkauden nimessä.

        Jeesus on tie, totuus ja elämä. Hän on rakkaus.
        Ekumenia kieltää (tai tulee ainakin kieltämään) puheet Jeesuksesta muita uskontoja loukkaavina.

        Mitä kirkko silloin julistaa?

        Kerro vaan lisää!


      • taappo kirjoitti:

        ...fariseuksille ja ulkokullatuille.

        Kuinka moni kirkossa saarnaa parannusta syntien anteeksi saamiseksi?

        Jeesus kielsi ketään ihmistä kutsuttamasta itseään rabbiksi tai isäksi.

        Miten on kirkon laita tämän noudattamisessa?

        Ekumeeninen maailman uskonto suvaitsee kaikenlaisen puuhastelun rakkauden nimessä.

        Jeesus on tie, totuus ja elämä. Hän on rakkaus.
        Ekumenia kieltää (tai tulee ainakin kieltämään) puheet Jeesuksesta muita uskontoja loukkaavina.

        Mitä kirkko silloin julistaa?

        Kerro vaan lisää!

        julistamme kirkossa parannukseen saarnaa ja Jumalan armosta, joku saa parannuksen armon. Tämä tapahtuu, vain hänen omiensa kautta.


      • höhöhöhöhöhh
        weha kirjoitti:

        Menee laki ja evankeliumi kovasti sinulta ja helluntaiopissa sekasin. Jos ei tiedä omaa syntisyyttääm Raamatusta, kuinka voi tietää mitään muutakaan?

        Hengellisesti kuollut ihminen ei ota mitään vastaan. Se on alusta loppuun Jumalan teko.

        Uskonpuhdistaja Martti Luther taisteli oppia ihmisen tahdonratkaisua vastaan kirjassaan "sidottu ratkaisuvalta".

        Me Jumalanlapset hylkäämme ihmisen oman ratkaisun mitä perkeleellisempänä oppina, kun monet puolustaa tuota turmiollista oppia.

        Ei hengellisesti kuollut ihminen, voi tuota hengellistä ratkaisua tehdä (1.kor.2:14; room.3:10-11).
        En minäkään ole sitä ratkaisua koskaan tehnyt, enkä tule koskaan sitä ratkaisua tekemäänkään, sillä ratkaisunteko on perkeleestä; Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa.

        Ihminen on perisynnin turmelema, lihasta syntynyt tähän maailmaan (Joh.3:6; room.5:12,18).Perisynti on äärettömän syvä turmellus ihmisen lihassa, ettei sitä voi ihmisen luuloteltu vapaa tahto poistaa (Joh.6:63), vaan Kristuksen työ (room.5:18).

        On kolme oppia, joista pidän luterilaisena kiinni, nimittäin perisyntiopista, Jumalan lain ja evankeliumin oikeasta erottamisesta, sekä Lutherin kirjasta "sidottu ratkaisuvalta", unohtamatta oppia ihmisen vanhurskauttamisesta.

        Turha meidän on perustaa uskoontuloamme turmeltuneisiin kokemuksiimme.
        Kyllä meidän tunteemme ja kokemuksemme saavat synnin rotat ja hiiret järsiä. Silloin kun ihminen muuta väittää, hän ei ole nähnyt omaa syntisyyttään, kun laki ei ole sitä hänelle näyttänyt, eikä voi ymmärtää kuinka perisynnin turmelema on. Sillä me olemme luonnostamme läpeensä kyyn myrkyttämiä, eikä meissä asu mitään hyvää, sillä olemme luonnostamme perisyntiin kuolleita. Apostolit eivät koskaan sanoneet pelastuksestaan, näin minä koen tai näin minä tunnen, vaan näin sanoo Herra.

        Kaiken Jumalan työn perustan, Jumalan Pojan perustamaan työhön, enkä turmiolliseen ihmisen vapaaseen tahtoon. On turha puhua kasteesta, ellei ensin selvitetä perisyntioppia ts. turmiollista ihmisen vapaata tahtoa. Oppia laista ja evankeliumista, on selvitettävä ensin. Emme voi vähätellä perisyntiä, pakenemalla, Kristuksen sovitustyöhön, vaan perisyntioppi on selvitettävä pohjaan saakka. Perisynnistä sikiävät myös tekosynnit.

        Todellinen evankeliumi ilmenee Jeesuksen sovitustyössä ja veljien keskinäisenä lohdutuksena. Jeesus vanhurskauttaa meidät syntiset ihmiset, ilman lain tekoja yksin uskon kautta. Sillä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on, vanhurskas on elävä uskosta. Vanhurskauttamisesta käsin lähtee oikea pyhitys. Oikea pyhitys, ei ole muuta kuin syvenevää synnin ja armon tuntemista. Epäuskoiselle sanotaan, että Joka ei synny uudesti ylhäältä, ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Pelastus on kokonaan armosta, eikä meistä itsestämme, eikä meidän teoistamme. Pyhä kristillinen kaste on Jumalan tekemä armoliitto, eikä siedä rinnalleen mitään ihmistekoja, eikä ihmisoppeja. Jumala on hyvin tarkka kunniastaan.

        Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, jossa kastetaan uudelleen ihminen. Kysymys oli Johanneksen kasteesta (joka kuului juutalaisille apt.13:24), jonka tilalle tuli kristillinen/uudenliiton kaste kaikille kansoille.

        lävitse ylimaakuntain, ja tuli Ephesoon, ja löysi muutamia opetuslapsia,
        2. Ja sanoi heille: oletteko te saaneet Pyhän Hengen, sittenkuin te uskoitte? He sanoivat hänelle: emme ensinkään ole kuulleet, josko Pyhää Henkeä lieneekään.
        3. Ja hän sanoi heille: milläs te olette kastetut? He sanoivat: Johanneksen kasteella.
        4. Niin sanoi Paavali: Johannes tosin kasti parannuksen kasteella, sanoen kansalle, että heidän piti uskoman sen päälle, joka hänen jälkeensä tuleva oli, se on, Kristuksen Jesuksen päälle.
        5. Niin ne, jotka sen kuulivat, kastettiin Herran Jesuksen nimeen.
        6. Ja kuin Paavali pani kätensä heidän päällensä, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

        Oli kyse erikielitä helluntaina. Olet ymmärtänyt perin väärin Joelin kautta sanotun helluntaina.

        apt.2:1.Kun sitten koitti helluntaipäivä*, he olivat kaikki yhdessä koolla.
        2. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat.
        3. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle.
        4. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
        5. Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on.
        6. Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään.
        7. He kysyivät ihmeissään: "Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia?
        8. Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä?
        9. Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta,
        10. Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta,
        11. toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia - ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
        12. He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: "Mitä tämä oikein on?"
        13. Mutta jotkut pilkkasivat: "He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä."

        Koska puolet äärettömän maailmankaikkeuden miehistä tajuaa todellisuuden naisellisella
        tavalla (sielunlaki),kristinusko on ihmiskunnan
        suurin erehdys ja rahavallan hapatus.


      • Raamattua
        weha kirjoitti:

        Mistä pitäisi ulos lähteä? Kirkostako?
        Ei. Evankeliumi kuuluu kaikille. Missäpä sitä on maassamme parempi julistaa kuin kirkoissa? Näin toimi Jeesuskin, joka saarnasi synagogissa, vaikka siellä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia. Naispappeus on vain kaiken luopumuksen jatkumoa. Näin seuraamme mekin ihan Jeesuksen omaa esimerkkiä. Huomionarvoista on, että näin toimivat apostolitkin, jos saivat siihen luvan.

        Jos haluat tietää muuta, kerron lisää...

        Ilmestyskirjassa puhutaan suuresta luopiosta, porttokirkosta,
        Baabelista,joka on liittoutunut maallisten hal-
        litsijoiden kanssa.
        Tästä valtiokirkosta käsketään lähtemään ulos, ettei
        jouituisi osalliseksi sen synneistä. Teillä lestareilla ei ole rohkeutta läheä siitä ulos, vaan
        roikutte kynsin hampain kirkon helmoissa ja samalla
        haukutte sitä. Tämäkö on sitä rehellisyyttä?????


      • Raamattua kirjoitti:

        Ilmestyskirjassa puhutaan suuresta luopiosta, porttokirkosta,
        Baabelista,joka on liittoutunut maallisten hal-
        litsijoiden kanssa.
        Tästä valtiokirkosta käsketään lähtemään ulos, ettei
        jouituisi osalliseksi sen synneistä. Teillä lestareilla ei ole rohkeutta läheä siitä ulos, vaan
        roikutte kynsin hampain kirkon helmoissa ja samalla
        haukutte sitä. Tämäkö on sitä rehellisyyttä?????

        on hyvä olla ja julistaa, jos missä. Raamattu sanoo, että eriseuat on oleva keskuudessamme...pakeneminen on hengellistä.

        Mihin suuntaan itse kuulut?


      • päässyt
        weha kirjoitti:

        Menee laki ja evankeliumi kovasti sinulta ja helluntaiopissa sekasin. Jos ei tiedä omaa syntisyyttääm Raamatusta, kuinka voi tietää mitään muutakaan?

        Hengellisesti kuollut ihminen ei ota mitään vastaan. Se on alusta loppuun Jumalan teko.

        Uskonpuhdistaja Martti Luther taisteli oppia ihmisen tahdonratkaisua vastaan kirjassaan "sidottu ratkaisuvalta".

        Me Jumalanlapset hylkäämme ihmisen oman ratkaisun mitä perkeleellisempänä oppina, kun monet puolustaa tuota turmiollista oppia.

        Ei hengellisesti kuollut ihminen, voi tuota hengellistä ratkaisua tehdä (1.kor.2:14; room.3:10-11).
        En minäkään ole sitä ratkaisua koskaan tehnyt, enkä tule koskaan sitä ratkaisua tekemäänkään, sillä ratkaisunteko on perkeleestä; Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa.

        Ihminen on perisynnin turmelema, lihasta syntynyt tähän maailmaan (Joh.3:6; room.5:12,18).Perisynti on äärettömän syvä turmellus ihmisen lihassa, ettei sitä voi ihmisen luuloteltu vapaa tahto poistaa (Joh.6:63), vaan Kristuksen työ (room.5:18).

        On kolme oppia, joista pidän luterilaisena kiinni, nimittäin perisyntiopista, Jumalan lain ja evankeliumin oikeasta erottamisesta, sekä Lutherin kirjasta "sidottu ratkaisuvalta", unohtamatta oppia ihmisen vanhurskauttamisesta.

        Turha meidän on perustaa uskoontuloamme turmeltuneisiin kokemuksiimme.
        Kyllä meidän tunteemme ja kokemuksemme saavat synnin rotat ja hiiret järsiä. Silloin kun ihminen muuta väittää, hän ei ole nähnyt omaa syntisyyttään, kun laki ei ole sitä hänelle näyttänyt, eikä voi ymmärtää kuinka perisynnin turmelema on. Sillä me olemme luonnostamme läpeensä kyyn myrkyttämiä, eikä meissä asu mitään hyvää, sillä olemme luonnostamme perisyntiin kuolleita. Apostolit eivät koskaan sanoneet pelastuksestaan, näin minä koen tai näin minä tunnen, vaan näin sanoo Herra.

        Kaiken Jumalan työn perustan, Jumalan Pojan perustamaan työhön, enkä turmiolliseen ihmisen vapaaseen tahtoon. On turha puhua kasteesta, ellei ensin selvitetä perisyntioppia ts. turmiollista ihmisen vapaata tahtoa. Oppia laista ja evankeliumista, on selvitettävä ensin. Emme voi vähätellä perisyntiä, pakenemalla, Kristuksen sovitustyöhön, vaan perisyntioppi on selvitettävä pohjaan saakka. Perisynnistä sikiävät myös tekosynnit.

        Todellinen evankeliumi ilmenee Jeesuksen sovitustyössä ja veljien keskinäisenä lohdutuksena. Jeesus vanhurskauttaa meidät syntiset ihmiset, ilman lain tekoja yksin uskon kautta. Sillä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on, vanhurskas on elävä uskosta. Vanhurskauttamisesta käsin lähtee oikea pyhitys. Oikea pyhitys, ei ole muuta kuin syvenevää synnin ja armon tuntemista. Epäuskoiselle sanotaan, että Joka ei synny uudesti ylhäältä, ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Pelastus on kokonaan armosta, eikä meistä itsestämme, eikä meidän teoistamme. Pyhä kristillinen kaste on Jumalan tekemä armoliitto, eikä siedä rinnalleen mitään ihmistekoja, eikä ihmisoppeja. Jumala on hyvin tarkka kunniastaan.

        Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, jossa kastetaan uudelleen ihminen. Kysymys oli Johanneksen kasteesta (joka kuului juutalaisille apt.13:24), jonka tilalle tuli kristillinen/uudenliiton kaste kaikille kansoille.

        lävitse ylimaakuntain, ja tuli Ephesoon, ja löysi muutamia opetuslapsia,
        2. Ja sanoi heille: oletteko te saaneet Pyhän Hengen, sittenkuin te uskoitte? He sanoivat hänelle: emme ensinkään ole kuulleet, josko Pyhää Henkeä lieneekään.
        3. Ja hän sanoi heille: milläs te olette kastetut? He sanoivat: Johanneksen kasteella.
        4. Niin sanoi Paavali: Johannes tosin kasti parannuksen kasteella, sanoen kansalle, että heidän piti uskoman sen päälle, joka hänen jälkeensä tuleva oli, se on, Kristuksen Jesuksen päälle.
        5. Niin ne, jotka sen kuulivat, kastettiin Herran Jesuksen nimeen.
        6. Ja kuin Paavali pani kätensä heidän päällensä, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

        Oli kyse erikielitä helluntaina. Olet ymmärtänyt perin väärin Joelin kautta sanotun helluntaina.

        apt.2:1.Kun sitten koitti helluntaipäivä*, he olivat kaikki yhdessä koolla.
        2. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat.
        3. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle.
        4. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
        5. Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on.
        6. Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään.
        7. He kysyivät ihmeissään: "Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia?
        8. Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä?
        9. Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta,
        10. Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta,
        11. toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia - ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
        12. He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: "Mitä tämä oikein on?"
        13. Mutta jotkut pilkkasivat: "He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä."

        Raamtunluvussasi jo Ílmestyskirjaan asti, niin olet törmännyt kohtaan, jossa valkean valtaistuimen edessä seisoo lukematon joukko pelastuneita joita on kaikista kielistä ja kansoista ja kansanheimoista jne. Tahdon kertoa tällä, että mukana on myös helluntailaisia, joten opettele vaan rakastamaan heitäkin veljinäsi. Muistathan, että joka ei veljeänsä rakasta, se ei tunne Jumalaa.


      • päässyt kirjoitti:

        Raamtunluvussasi jo Ílmestyskirjaan asti, niin olet törmännyt kohtaan, jossa valkean valtaistuimen edessä seisoo lukematon joukko pelastuneita joita on kaikista kielistä ja kansoista ja kansanheimoista jne. Tahdon kertoa tällä, että mukana on myös helluntailaisia, joten opettele vaan rakastamaan heitäkin veljinäsi. Muistathan, että joka ei veljeänsä rakasta, se ei tunne Jumalaa.

        kertynyt, ja myös pienenä kuolleet lapset, tottakai.

        Täälläkin on varmaan pari hurmahenkistä helluntailaista kirjoitellut.

        Uskon, että he ovat näitä Raamtun vääriä profeetoja, sillä jotakinhan nekin on.

        Matt.24:24. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin.
        25. Katso, minä olen teille sen ennen sanonut.

        Tämä on ihan selkeä Raamatun opetus ja kokemukseni myö antaa ´saman ymmärryksen.


    • Varo!

      http://www.share.fi/esittely/2.php

      Ylläoleva on saatanallista petosta, tekstiä jossa ei ole Jeshuan Kristuksen Nasaretilaisen sovintoveren ansiosta mitään eikä sen kautta saatavan syntien anteeksi saamisesta mitään.

      share maitreyassa on kyllä humaanin ajattelun saatanallisia saavutuksia joilla ei sielu pelastu ja ovat muutenkin pääosin itsestään selvyyksiä jo 10 käskyn kautta. Mukamas hienoja korulauseita vailla tietä, totuutta ja aitoa elämää.

      maitreyaa odottavat Buddhalaiset, uuden Buddhan saapumista. Muslimien odottaessa Imam Mahdia, Hindut odottavat Krishnan jälleensyntymistä ja Juutalaiset Messiasta saapuvaksi. Kaikkien odotuksen kohdetta maitreyaa, "opettajaa" varokaa kaikin voimin. Eksytys tulee olemaan niin voimakas että jopa juutalaiset eksyvät hetkeksi...

      Aito kristitty, Jeshuan/Jeesuksen morsian/seurakunta/ruumis ei eksy jos sovintoverestä ja Raamatun totuuksista pitää kiinni. Maailman Kristityistä on noin 90% nimikristittyjä tällä hetkellä. Nimikristityt ovat petoja lammasten vaatteissa... Heidän joukostaan löytyy myös vapaamuurarit, illuminaatit, sotakoneistojen luojat, poliitikot jne.

      http://www.free-webspace.biz/heavenlyjerusalem/antikristus.html
      http://www.mantta.fi/~patato/cef1004r.html

      T: Sherwood-Mediat-EJsvP
      Palvelijoista vähäisin
      http://galleria.suomi24.fi/Jeshua_morsiusseurakunta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1788
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1325
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1173
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe