Ajokortti ennen 18v?

tyttönenpienoinen

Onko kellää kokemusta millä perusteella voi saada ajokortin ennen kuin täyttää 18v? Maksaako tällainen lupa jotain?

Itse olen 18-vuotias tyttö ja raskaana. Minulla on ajokortti, mutta 17v poikaystävälläni (täyttää keväällä 18) ei vielä. Laskettu aika on lokakuussa, enkä enää tässä vaiheessa jaksaisi ajaa etenkään pitkiä matkoja. Koulu- ja vauvakiireiden takia poikaystävän olisi hankalaa suorittaa ajokorttia silloin kun oikeasti pitäisi. Olisikohan mahdollista saada erikoislupa saada kortti jo nyt, mielellään ennen lokakuuta?

19

5598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eletty!

Pullamössösukupolven edustajien pitäisi saada ajokorttikin ennen aikojaan, kun lapsen alullepanoaikaan vielä itsekin lapsilisää nauttinut isipappa ei koulun puolesta niin millään ehtisi ajotunneille? Et sitten ajatellut pyydellä samalla papalle poikkeusluvalla vähän kuukausittaista bensarahaa? Tietysti autokin pitäisi saada ja vanhalla rupulla ei tietysti voi ajella, kun on se LAPSIKIN tulossa. Teitä kolmea ruokitaan vielä yhteiskunnan tuella niin pitkään, että sopisi tyttösenpienoisen istua enempiä huutelematta siellä kotona katsomassa pikkukakkosta, kunnes ambulanssi hakee laitokselle.

H%¤#¤%nmoisia veroja maksavana yksityisyrittäjänä tekisi mieli tarjota poikaystävällesi pikainen vasektomia ilmaiseksi ihan tulevaisuutta ajatellen!

• teini vielä silti

miksi tehdä perhe vielä kun oma nuoruus on viettämättä??? Onko järkeä panna lapsi tulemaan jos ei ole rahaa ja molemmat eivät ole edes aikuisia..

Sori mut teidän perheestä ei tule hyvää perhettä kun ette kerran ajattele yhtään. Ja ajokorttia ei saa ennen kuin on täyttänyt 18v. (paitti ehkä joku vammainen)

Suhteita joissa on ikäeroa esim. toinen on 16v ja toinen 19v niin en vastusta JOS siinä suhteessa tajutaan että sitä lasta voi odottaa ainakin siihen asti että molemmat ovat täysi-ikäisiä ja on hiukan rahaa!!!!!!!!!!!!

• henkisesti vanhempi

anteeksi sinä kaiken näkenyt ja kaikki tietävä, mutta 17 ei tule enää lapsilisää. Se loppuu 17 täyttäessään... JA MUUTEN vähän kunnioitusta meitä nuoria kohteen sillä me maksamme teidän eläkkeenne myöhemmin.

• SulkuOiko::DD

Tuskimpa saa...Ellei sitten joku presidentin lupa..
      jos pitää lähteä synnyttämään tuskin kukaan haluaisi
      lähteä sairaalalle tunkkasessa autossa.
      Varsinkin jos on ruuhkaa...
      Kannattaisi todellakin soittaa siinä vaiheessa ambulanssi.
      Siellä on ihmisiä jotka tietävät mitä tekee..

JA SILLE IDIOOTTI KIRJOITTAJALLE JOKA VASTASI TÄHÄN MINUA ENNEN: SENKIN SAASTAINEN MATO. MITÄ SÄÄ LUULET
      TIETÄVÄS MISTÄÄN MITÄÄN? ARVOSTELET NUORIA KUIN MIKÄKIN PYHIMYS.
      SULLA EI TAIDA LAPSIA OLLA ELI PITÄÄ TOISELLE VITTUILLA...
      JA VÄKIVALLALLA EI KUULES RATKAISTA MITÄÄN>;(

Onnea tulevalle lapselle

• palautetta

Mietipäs, kuka tuon perheen elämisen ja huvitukset kustantaa ja kuinka pitkään. Ihan tosissasi.

16-vuotiaiden lasten olisi ihan yhteiskuntamoraalin kannalta parempi pitää vehkeet housuissaan tai opetella ostamaan ehkäisyvälineitä ainakin niin kauan kuin ei omaa elantoaan pysty hankkimaan. Tätähän on kokopäiväelätin aivoilla huono älytä, vai mitä?

• SulkuOiko::DD
        palautetta kirjoitti:

Mietipäs, kuka tuon perheen elämisen ja huvitukset kustantaa ja kuinka pitkään. Ihan tosissasi.

16-vuotiaiden lasten olisi ihan yhteiskuntamoraalin kannalta parempi pitää vehkeet housuissaan tai opetella ostamaan ehkäisyvälineitä ainakin niin kauan kuin ei omaa elantoaan pysty hankkimaan. Tätähän on kokopäiväelätin aivoilla huono älytä, vai mitä?

:D
        Kumpi noista on 16?
        tyttö on 18 ja poika kohta.
        voi sinua pikkuista joka ei keksi elämälleen muuta kuin suomi24:sessa Vittuilu:DD

SOSSU ON KEKSITTY :D
        MD MF MG

• puuttuu?
        SulkuOiko::DD kirjoitti:

:D
        Kumpi noista on 16?
        tyttö on 18 ja poika kohta.
        voi sinua pikkuista joka ei keksi elämälleen muuta kuin suomi24:sessa Vittuilu:DD

SOSSU ON KEKSITTY :D
        MD MF MG

Jos lapsi on tulossa lokakuussa ja isä täyttää 18 keväällä, missä iässä isä on lapsen pannut alulle?

Mitä muuten tarkoittaa tuo "sossu on keksitty"? Sitä, että sinä olet löytänyt sen palvelut, vai sitä, että et oikein ymmärrä, mistä sossun rahat ovat peräisin?

Kirjoituksestasi muuten selviää se, että joko sinulta on jäänyt peruskoulu kesken tai olet monin tavoin hyvin oppimaton yksilö. Ettei sinullakin siis olisi muutamaa pientä yhteiskunnan elättiä siellä helmuksissa pyörimässä?

• keinonen
        puuttuu? kirjoitti:

Jos lapsi on tulossa lokakuussa ja isä täyttää 18 keväällä, missä iässä isä on lapsen pannut alulle?

Mitä muuten tarkoittaa tuo "sossu on keksitty"? Sitä, että sinä olet löytänyt sen palvelut, vai sitä, että et oikein ymmärrä, mistä sossun rahat ovat peräisin?

Kirjoituksestasi muuten selviää se, että joko sinulta on jäänyt peruskoulu kesken tai olet monin tavoin hyvin oppimaton yksilö. Ettei sinullakin siis olisi muutamaa pientä yhteiskunnan elättiä siellä helmuksissa pyörimässä?

SOSSU ON KEKSITTY.....HAHAHHAHA....ei vittu mitä porukkaa. Säälittävää pullamössöilyä...niin sossuun vaa itkeen rahaa. mitäs sitte ku sossulta loppuu kohta rahat ku kaikki verot menee suurille ikäluokille?

• ihan tuolla perusteella

No, totta on se, että ajokortin voi joillakin perusteilla hommata alle 18vuotiaana, mutta minäkin kyllä rohkenen epäillä että ei ihan vielä tolla perusteella. Ja muutenkin sun poikaystävälläs on aika kiire jo hommata se kortti ennen elokuuta, koska se on se 1kk mikä pitää minimissään olla siellä autokoulussa ennenkuin ne päästää sinne ajokokeeseen. Teoriakokeeseen kyllä pääsee heti kun ne kaikki teoriatunnit on suoritettu. Tosta kun ne ei jousta.

Olisitte voineet kyllä kieltämättä vähäsen miettiä tuota ensin. Näkee että ootte tehneet ensin ja miettineet vasta sitten, ja siitä ei aina hyvää seuraa jos tekee niinpäin. Ens kerralla ootte sit varmasti viisaampia, ainakin toivottavasti.

• en ihan

ymmärrä... Millä perusteella poikaystäväsi pitäisi saada kortti jo nyt? Julkiset liikennevälineet on keksitty. Kyllä niihin saa vauvoja viedä...

• *Jasmin*

Itse mietin ihan samaa. Nykyään tuntuu olevan tuo trendi, että heti kun on pienintäkin toivoa raskaudesta niin PAKKO saada ajokortti ja farkku että mahtuu ne yhdistelmävaunut sinne taakse.

Joopajoo, meidän perheeseen hommattiin eka ajokortti kun vanhin muksu oli melkein 2 vuotta ja nuorempi neljä kuukautta. Tuo auto oli Opel Corsa -92, eipä mahtunut vaunut takakonttiin ei, mutta helpottui kyllä kulkeminen, meilläpäin kun bussejakin kulkee niin usein, että muksujen kanssa jos halusi keskustaan mennä niin koko päivähän siihen hurahti. Yhden sai pyörän taakse, mutta kun niitä oli kaksi, alkoi ongelmia tulla.

Toinen kortti (minulle) hommattiin keväällä, kun olin suht pitkällä raskaana, eipä ole ollut ajaminen missään vaiheessa hankalaa, kivaa vain päästä itsekin hurjastelemaan eikä vain kyytiläisenä olla. Niin ja sitä farkkua ei ole edelleenkään, mutta vähän isompaan on päästy, Corollaan, kun ei sinne Corsan takapenkille mahtunut kahden turvaistuimen väliin ketään istumaan ja nyt kun on viisihenkinen perhe niin kaikki paikat pitäisi kuitenkin olla käytössä.

Että kyllä sitä ihan hyvin yhden tenavan kanssa pärjää polkupyörällä ja jos oikein pahat kelit tulee niin sitten tosiaan vaikka julkisilla, tai isommissa kaupungeissahan niitä voi käyttää vaikka koko ajan kun menee parhaimmillaan monta kertaa tunnissa. Ja toisekseen kyllä se ajaminen mahan kanssakin onnistuu, turvavyö vaan pitää muistaa aina asetella niin ettei se paina tai purista mahaa.

• menee
        *Jasmin* kirjoitti:

Itse mietin ihan samaa. Nykyään tuntuu olevan tuo trendi, että heti kun on pienintäkin toivoa raskaudesta niin PAKKO saada ajokortti ja farkku että mahtuu ne yhdistelmävaunut sinne taakse.

Joopajoo, meidän perheeseen hommattiin eka ajokortti kun vanhin muksu oli melkein 2 vuotta ja nuorempi neljä kuukautta. Tuo auto oli Opel Corsa -92, eipä mahtunut vaunut takakonttiin ei, mutta helpottui kyllä kulkeminen, meilläpäin kun bussejakin kulkee niin usein, että muksujen kanssa jos halusi keskustaan mennä niin koko päivähän siihen hurahti. Yhden sai pyörän taakse, mutta kun niitä oli kaksi, alkoi ongelmia tulla.

Toinen kortti (minulle) hommattiin keväällä, kun olin suht pitkällä raskaana, eipä ole ollut ajaminen missään vaiheessa hankalaa, kivaa vain päästä itsekin hurjastelemaan eikä vain kyytiläisenä olla. Niin ja sitä farkkua ei ole edelleenkään, mutta vähän isompaan on päästy, Corollaan, kun ei sinne Corsan takapenkille mahtunut kahden turvaistuimen väliin ketään istumaan ja nyt kun on viisihenkinen perhe niin kaikki paikat pitäisi kuitenkin olla käytössä.

Että kyllä sitä ihan hyvin yhden tenavan kanssa pärjää polkupyörällä ja jos oikein pahat kelit tulee niin sitten tosiaan vaikka julkisilla, tai isommissa kaupungeissahan niitä voi käyttää vaikka koko ajan kun menee parhaimmillaan monta kertaa tunnissa. Ja toisekseen kyllä se ajaminen mahan kanssakin onnistuu, turvavyö vaan pitää muistaa aina asetella niin ettei se paina tai purista mahaa.

kun vanhemmat ajattelevat tosiasioita. Ei vinguta sossua ostamaan vaatteita ja ajokorttia vaan kannetaan vastuu omasta itsestä ja - jos perheen haluaa missä iässä vain - perheestä. Oma perhe on pystyttävä elättämään kaikissa muissa paitsi aivan ääritapauksissa, joissa perhettä on pidetty yllä jo monta monituista vuotta ja onnettomuus yllättää.

• viisas miettii
        *Jasmin* kirjoitti:

Mun mielestä on kiva lukea täältä myös niitakin juttuja, kun on toinen todella miettinyt asian ensin ja sitten vasta tehnyt sen asian, ja valmis itse kantamaan seuraukset. Mun mielestä sä olet tästä sillein hyvä esimerkki. Mun mielestä asioista mitä tekee niin on oltava valmis itse kantamaan seuraamukset, eikä jatkuvasti valittamassa kaikkialla.

Ketjun aloittajalle tiedoksi, että olisit edes hieman miettinyt asioita ensin, etkä vasta jälikäteen. Sulla ei olis niitä kuvailemiasi ongelmia jos olisit asiaa edes hieman miettinyt ennen kuin pistät sen lapsen alulle. Mutta kun se jo on tuossa vaiheessa, niin kuten jo sanoin, niin sinun on kannettava ne seuraamukset yhdessä poikaystäväsi kanssa. Sen voin sanoa, että poikaystäväsi ei saa korttia vielä alaikäisenä, asialle ei ole riittäviä perusteita, tai ainakaan noi perusteet eivät ole riittäviä.

• MAHTAVAA
        viisas miettii kirjoitti:

Mun mielestä on kiva lukea täältä myös niitakin juttuja, kun on toinen todella miettinyt asian ensin ja sitten vasta tehnyt sen asian, ja valmis itse kantamaan seuraukset. Mun mielestä sä olet tästä sillein hyvä esimerkki. Mun mielestä asioista mitä tekee niin on oltava valmis itse kantamaan seuraamukset, eikä jatkuvasti valittamassa kaikkialla.

Ketjun aloittajalle tiedoksi, että olisit edes hieman miettinyt asioita ensin, etkä vasta jälikäteen. Sulla ei olis niitä kuvailemiasi ongelmia jos olisit asiaa edes hieman miettinyt ennen kuin pistät sen lapsen alulle. Mutta kun se jo on tuossa vaiheessa, niin kuten jo sanoin, niin sinun on kannettava ne seuraamukset yhdessä poikaystäväsi kanssa. Sen voin sanoa, että poikaystäväsi ei saa korttia vielä alaikäisenä, asialle ei ole riittäviä perusteita, tai ainakaan noi perusteet eivät ole riittäviä.

SE JOKA ALOITTI KETJUN, EI KYSYNYT NEUVOA SIIHEN, ONKO HÄN JA TULEVAN LAPSEN ISÄ VALMIITA JA MUIDEN MIELESTÄ TARPEEKSI AIKUISIA LAPSEN HANKINTAAN. HÄN KYSYI, OLISIKO POJAN MAHDOLLISTA SUORITTAA AJOKORTTI ALAIKÄISENÄ.
        VASTAUS ON EI. VAIN TÄYSI-IKÄINEN SAA SUORITTAA AJOKOKEEN, KOSKA SIINÄ OLLAAN NS. ENSIMMÄISTÄ KERTAA ITSENÄISENÄ KULJETTAJANA LIIKENTEESSÄ, JA SIKSI VAADITAAN 18 VUODEN IKÄ. EI NOILLA PERUSTEILLA VIELÄ ERIKOISLUPIA SAADA. MUTTA KYLLÄ AUTON PENKKIÄ VOI SEN VERRAN SIIRTÄÄ, ETTÄ MAHDUT MASUN KANSSA KYYTIIN KUN SE SIITÄ KASVAA :)

• etyh
        MAHTAVAA kirjoitti:

SE JOKA ALOITTI KETJUN, EI KYSYNYT NEUVOA SIIHEN, ONKO HÄN JA TULEVAN LAPSEN ISÄ VALMIITA JA MUIDEN MIELESTÄ TARPEEKSI AIKUISIA LAPSEN HANKINTAAN. HÄN KYSYI, OLISIKO POJAN MAHDOLLISTA SUORITTAA AJOKORTTI ALAIKÄISENÄ.
        VASTAUS ON EI. VAIN TÄYSI-IKÄINEN SAA SUORITTAA AJOKOKEEN, KOSKA SIINÄ OLLAAN NS. ENSIMMÄISTÄ KERTAA ITSENÄISENÄ KULJETTAJANA LIIKENTEESSÄ, JA SIKSI VAADITAAN 18 VUODEN IKÄ. EI NOILLA PERUSTEILLA VIELÄ ERIKOISLUPIA SAADA. MUTTA KYLLÄ AUTON PENKKIÄ VOI SEN VERRAN SIIRTÄÄ, ETTÄ MAHDUT MASUN KANSSA KYYTIIN KUN SE SIITÄ KASVAA :)

Penkkiä voi siirtää, mutta yltävätkö jalat silloin riittävästi polkimille?

• tyttönenpienoinen

Kiitos tosiaan palautteesta. Tuolla laki ja oikeus -palstalla keskustelu pysy vähän enemmän aiheessa, mutta mitäpä tuosta. :D

Sen verran voisin kommentoida aikaisempiin, että tällä hetkellä tulemme toimeen ilman mitään tukia, kun käymme molemmat töissä. Kun poikaystävällä alkaa taas koulut ja minulla äitiysloma, joudumme jonkun aikaa elämään tukien varassa, mutta ei toivottavasti kovin kauaa. Vauva ei ollut suunnitelmissa vielä pitkään aikaan, mutta kun raskaus alkoi oikein käytetyistä ehkäisypillereistä huolimatta, päätimme huolellisen harkinnan jälkeen pitää sen.

Täällä pienellä paikkakunnalla julkisia kulkuneuvoja ei ole oikeastaan ollenkaan. Oma auto on välttämätön jos ei asu aivan keskustassa.

Hyvää loppukesää kaikille!

• Betterlifefn

No jos vanhemmat elättää mikäs siinä että älkää valittako

• 87k

Kyllä jo 15 vuotias voi saada Suomessa ajokortin, tosin kun ajokorttiluokat kasvaa, niin ikävaatimuskin kasvaa, mutta sen muoviläpyskän jossa lukee "ajokortti" voit saada 15 vuotiaana

• lasse

kyllä autokortin saa alle 18 vuotiaana näin on käynyt

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      183
      4815
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2556
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1729
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1190
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe