Opettajan työ

minä vaan

Autokoulun opettajan työ on verrattavissa James Bondin työhön: Vauhtia, vaarallisia tilanteita ja kauniita naisia.

15

2521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      Totta puhut! =)

    • näinhän sen

      voi sanoa. ;)

    • klonk

      Jätetään kuitenkin se vauhti poies :) Muuten kyllä vastaa varmasti työn kuvaa.

      • minä vaan

        Jos otetaan kuvioon mukaan rekka-autojen ja linjavaunujen opettajat, niin voi tulla jo vähän vauhtiakin. Tosin sitten ei välttämättä ole enää niin kauniita naisia ;)


      • cindy*
        minä vaan kirjoitti:

        Jos otetaan kuvioon mukaan rekka-autojen ja linjavaunujen opettajat, niin voi tulla jo vähän vauhtiakin. Tosin sitten ei välttämättä ole enää niin kauniita naisia ;)

        kenties ite autokoulun opettaja ;)


      • minä vaan
        cindy* kirjoitti:

        kenties ite autokoulun opettaja ;)

        Täytyy sanoa, että pedagogista koulutusta alalle ei kyllä ole (harmi?). Enkä tällä hetkellä kyllä työskentele edes opettajana. Sanotaanko vaikka näin, että suorittaessani raskaan kaluston korttia, kuulin eräältä päätoimiselta autokoulun opettajalta tuon lausahduksen. Kaikki kunnia siis hänelle, minä vain kirjasin sen tänne. Mielestäni se oli hauskasti sanottu.


      • yks toinen
        minä vaan kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että pedagogista koulutusta alalle ei kyllä ole (harmi?). Enkä tällä hetkellä kyllä työskentele edes opettajana. Sanotaanko vaikka näin, että suorittaessani raskaan kaluston korttia, kuulin eräältä päätoimiselta autokoulun opettajalta tuon lausahduksen. Kaikki kunnia siis hänelle, minä vain kirjasin sen tänne. Mielestäni se oli hauskasti sanottu.

        tutustu HAOKK:n tai HAMK:n sivuihin, niin tiedät enemmän. Noin lukion mittainen opintoviikkoina, tai pisteinä mitattuna!
        Suoritetaan vaan ilman kesä- tai lukulomia yms. alle kahdessa vuodessa.
        Kasvatustieteen opinnot pitää olla valmiina, esim. apropatur.


      • 10 0v kasviksia
        yks toinen kirjoitti:

        tutustu HAOKK:n tai HAMK:n sivuihin, niin tiedät enemmän. Noin lukion mittainen opintoviikkoina, tai pisteinä mitattuna!
        Suoritetaan vaan ilman kesä- tai lukulomia yms. alle kahdessa vuodessa.
        Kasvatustieteen opinnot pitää olla valmiina, esim. apropatur.

        ja senkin voi käydä siellä samassa paikassa...


      • minä vaan
        yks toinen kirjoitti:

        tutustu HAOKK:n tai HAMK:n sivuihin, niin tiedät enemmän. Noin lukion mittainen opintoviikkoina, tai pisteinä mitattuna!
        Suoritetaan vaan ilman kesä- tai lukulomia yms. alle kahdessa vuodessa.
        Kasvatustieteen opinnot pitää olla valmiina, esim. apropatur.

        Kiitoksia vihjeistä. En ole ikinä kuitenkaan kauhean tosissani harkinnut liikenneopettajan työtä. Ehkä mun hermot ei kestäisi niitä vaarallisia tilanteita ;)

        Toisekseen olen jo ehtinyt hankkia kattavan koulutuksen toiselta alalta, mutta tällä hetkellä ajelen ihan mielelläni raskasta kalustoa.


      • että näin
        yks toinen kirjoitti:

        tutustu HAOKK:n tai HAMK:n sivuihin, niin tiedät enemmän. Noin lukion mittainen opintoviikkoina, tai pisteinä mitattuna!
        Suoritetaan vaan ilman kesä- tai lukulomia yms. alle kahdessa vuodessa.
        Kasvatustieteen opinnot pitää olla valmiina, esim. apropatur.

        lähes jokaisella tulevalla opella on myös muiden alojen tutkintoja ja riittävän monipuolisesti. Osalla kaksikin. Vanhoilla jääräpäillä ei juuri muuta kuin se silloinen yhden vuoden opekoulutus eri oppilaitoksissa opiskeltuna.
        Nythän se muuttuu ylemmäksi orkeakoulututkinnoksi, n. 3,5 v.


      • Meikku
        10 0v kasviksia kirjoitti:

        ja senkin voi käydä siellä samassa paikassa...

        - koska et näytä tuntevan liikenneopettajien ops:ia. Löytyy myös netistä HAOKK / HAMK:n sivuilta etc.

        Lienet niitä, jotka menevät sieltä, missä rima on alimmillaan. Hyvää jatkoa vaan!
        Muut opiskelevat ja tosissaan, voidakseen antaa sitä tieto-taitoa muillekin. Asiallisesti.


      • Sara
        Meikku kirjoitti:

        - koska et näytä tuntevan liikenneopettajien ops:ia. Löytyy myös netistä HAOKK / HAMK:n sivuilta etc.

        Lienet niitä, jotka menevät sieltä, missä rima on alimmillaan. Hyvää jatkoa vaan!
        Muut opiskelevat ja tosissaan, voidakseen antaa sitä tieto-taitoa muillekin. Asiallisesti.

        Kyllä Meikku asia vain on niin, että sen kasvatustieteen appron voi suorittaa Lokessa. Ja ihan 2000-luvulla on näin tapahtunut. Ja meitä suorittajia oli varmaan parikymmentä.


    • Juuri kuvaamasi käsitys on monilla... liian monilla.

      Ensinnäkin: Työ on kutsumus, koska jos se ei sitä ole, niin opettajaksi henkilöstä ei ole. Opetuksesshan on kyse vain tietojen, taitojen ja asenteiden siirtämisestä oppilaalle.

      Vasta valmistuneet liikenneopet pysyvät alalla yleensä noin kaksi vuotta, sitten he huomaavat, että työ on henkisesti liian rankkaa. Tämä pätee noin 70:llä %:lla opetajista.

      Vauhti sielä puuttuu, koska mennään aina rajoitusten mukan ja yleensä vieläpä alle sen, varsinkin kaupunkiajossa, että oppilas ennättäisi havainnoida kaiken tärkeän. Jopa niin hiljaa, että voi pelastaa toistenkin tekemät virheet, joka muuten on yksi korkeimmista autoilejoiden tehtävistä.

      Sit ne kaunit naiset.
      Toki niitäkin tulee opelle, mutta ulkonäkö ei vaikuta opetuksen laatuun.
      Ihan sama jos opetetavaksi tulee vaikka Somali, mustalainan, blondi...yms., niin opettaja suhtautuu ainaskin ajotunnilla samalla lailla jokaiseen.

      Jos ei osaa suhtautua, niin HUHHUH, sillon ei kyllä ole sopiva ko. alalle.

      Vaarallisia tilanteita ei juurikaan synny, koska liikennettä seuraa tarkasti koko ajan kaksi silmäparia. Molemmat keskittyy vain omaan osaansa.
      Eli oppilas harjoitukseen, jonka ope on kertonut ennen ajotuntia.
      Ja ope keskittyy seuraamaan oppilaan havaintoja ja liikennetilanteiden kehittymistä.

      Ope elää noin kaksi sekuntia oppilasta edellä koko ajan ja silloin hänen on helppo kertoa oppilaalle, esim. mihin katse on suunnattava yms...

      Et sillai...

      • muttakun

        Opettajan kuuluu elää n. 10s-50min oppilasta edellä... alkoiko "ammattimiestä" nyt pänniin kun näin nälvitään?


      • on...
        muttakun kirjoitti:

        Opettajan kuuluu elää n. 10s-50min oppilasta edellä... alkoiko "ammattimiestä" nyt pänniin kun näin nälvitään?

        aika outo ja seko viesti...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe