Liika sokeri?

TuomiopaivanProfetta

Onko käymisen kannalta mitään haittaa jos laittaa liikaa sokeria? .... käykö samalla hiivamäärällä mutta eri sokerimäärillä olevat satsit samanlailla?

Eli haittaako liian sokerin lisääminen käymisen aloitamisessa itse käymisprosessia?

Mietiskelin tuossa että jos seuraavalla kerralla pistäs vähän enemmän sokeria. Ei tarteis sitte makeutella loppu vaiheessa.

4

3048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotiviinin ystävä

      Voi haitata. Ominaispaino ei saisi olla yli 100 alettaessa (mieluimmin 80-90). Lisäksi mustikat ja puolukat sisältävät "säilöntäainetta", joka vaikuttaa jo sinällään käymiseen (niitä ei siis pidä laittaa liikaa tai marjalisäys 2-3 erässä). Jos haluat, että viiniisi jää sokeria käymisen loputtua, tee sokerilisäys vasta 4-5 päivän kuluttua, kun viinistä on käynyt osa sokerista alkoholiksi.

    • hihoum

      Mikäli tavoitteena on valmistaa alkoholipitoisuudeltaan normaalin viinin (10%-15%) vahvuista ainetta, joka ei ole hirveän makeaa, niin luultavasti haittaa ei ole. Jälkimakeutus on kuitenkin minusta helpompi tapa saada viinille sopiva makua. Lisäksi ei tarvitse olla niin tarkkana käymisen keskeyttämisen kanssa.

    • Jopi

      Mitä enemmän laittaa sokeria sitä enemmäm tulee prosentteja.
      Jos taas on paljon prosentteja, viiniä ei voi juottaa kuin anopille, eli ei kannata pilata tarpeita.
      Makeutus tehdään AINA vasta kun satsi on käynyt ominaispainomittarin avulla.

      • %taata

        Tietääkseni noin 18% on käytännössä yläraja jonka jälkeen hiiva ikäänkuin tukehtuu omaan lopputuotteeseensa ja käyminen pysähtyy riippumatta siitä miten paljon sokeria on jäljellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 123
      3069
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      88
      2813
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2208
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      21
      1776
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe