Liika sokeri?

TuomiopaivanProfetta

Onko käymisen kannalta mitään haittaa jos laittaa liikaa sokeria? .... käykö samalla hiivamäärällä mutta eri sokerimäärillä olevat satsit samanlailla?

Eli haittaako liian sokerin lisääminen käymisen aloitamisessa itse käymisprosessia?

Mietiskelin tuossa että jos seuraavalla kerralla pistäs vähän enemmän sokeria. Ei tarteis sitte makeutella loppu vaiheessa.

7

4062

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotiviinin ystävä

Voi haitata. Ominaispaino ei saisi olla yli 100 alettaessa (mieluimmin 80-90). Lisäksi mustikat ja puolukat sisältävät "säilöntäainetta", joka vaikuttaa jo sinällään käymiseen (niitä ei siis pidä laittaa liikaa tai marjalisäys 2-3 erässä). Jos haluat, että viiniisi jää sokeria käymisen loputtua, tee sokerilisäys vasta 4-5 päivän kuluttua, kun viinistä on käynyt osa sokerista alkoholiksi.

• hihoum

Mikäli tavoitteena on valmistaa alkoholipitoisuudeltaan normaalin viinin (10%-15%) vahvuista ainetta, joka ei ole hirveän makeaa, niin luultavasti haittaa ei ole. Jälkimakeutus on kuitenkin minusta helpompi tapa saada viinille sopiva makua. Lisäksi ei tarvitse olla niin tarkkana käymisen keskeyttämisen kanssa.

• Jopi

Mitä enemmän laittaa sokeria sitä enemmäm tulee prosentteja.
      Jos taas on paljon prosentteja, viiniä ei voi juottaa kuin anopille, eli ei kannata pilata tarpeita.
      Makeutus tehdään AINA vasta kun satsi on käynyt ominaispainomittarin avulla.

• %taata

Tietääkseni noin 18% on käytännössä yläraja jonka jälkeen hiiva ikäänkuin tukehtuu omaan lopputuotteeseensa ja käyminen pysähtyy riippumatta siitä miten paljon sokeria on jäljellä.

• Anonyymi

Ei haittaa. Sokeri on yhtä kuin se alkoholi.
      Ja sitä tosiaan mielellään juo vahvana , eikä miettien onko tässä prosentteja vai ei.

• Anonyymi

Olen tehnyt kiljua sillä 7kg taloussokeria 25L vettä. Eikä ole koskaan tullut liian makeaa. Enemminkin jäänyt sellaseksi, että siihen täytyisi lisätä sokeria. Sen käyminen pitkittyy kun on enemmän sokeria. Voihan kiljua laimentaa kun tekee uuden erän vähemmällä sokerilla ja sekoittaa ne erät keskenään.

• Anonyymi

Kyllähän se laimenee pelkällä vedelläkin, ei siihen mietoa kiljua tarvita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      47
      11079
    2. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      82
      7489
    3. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      75
      5499
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      44
      5464
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      76
      4768
    6. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      33
      4153
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      48
      3016
    8. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      2915
    9. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      41
      2475
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      40
      2430
    Aihe