Onko käymisen kannalta mitään haittaa jos laittaa liikaa sokeria? .... käykö samalla hiivamäärällä mutta eri sokerimäärillä olevat satsit samanlailla?
Eli haittaako liian sokerin lisääminen käymisen aloitamisessa itse käymisprosessia?
Mietiskelin tuossa että jos seuraavalla kerralla pistäs vähän enemmän sokeria. Ei tarteis sitte makeutella loppu vaiheessa.
Liika sokeri?
7
4062
Vastaukset
- Kotiviinin ystävä
Voi haitata. Ominaispaino ei saisi olla yli 100 alettaessa (mieluimmin 80-90). Lisäksi mustikat ja puolukat sisältävät "säilöntäainetta", joka vaikuttaa jo sinällään käymiseen (niitä ei siis pidä laittaa liikaa tai marjalisäys 2-3 erässä). Jos haluat, että viiniisi jää sokeria käymisen loputtua, tee sokerilisäys vasta 4-5 päivän kuluttua, kun viinistä on käynyt osa sokerista alkoholiksi.
- hihoum
Mikäli tavoitteena on valmistaa alkoholipitoisuudeltaan normaalin viinin (10%-15%) vahvuista ainetta, joka ei ole hirveän makeaa, niin luultavasti haittaa ei ole. Jälkimakeutus on kuitenkin minusta helpompi tapa saada viinille sopiva makua. Lisäksi ei tarvitse olla niin tarkkana käymisen keskeyttämisen kanssa.
- Jopi
Mitä enemmän laittaa sokeria sitä enemmäm tulee prosentteja.
Jos taas on paljon prosentteja, viiniä ei voi juottaa kuin anopille, eli ei kannata pilata tarpeita.
Makeutus tehdään AINA vasta kun satsi on käynyt ominaispainomittarin avulla.- %taata
Tietääkseni noin 18% on käytännössä yläraja jonka jälkeen hiiva ikäänkuin tukehtuu omaan lopputuotteeseensa ja käyminen pysähtyy riippumatta siitä miten paljon sokeria on jäljellä.
- Anonyymi
Ei haittaa. Sokeri on yhtä kuin se alkoholi.
Ja sitä tosiaan mielellään juo vahvana , eikä miettien onko tässä prosentteja vai ei. - Anonyymi
Olen tehnyt kiljua sillä 7kg taloussokeria 25L vettä. Eikä ole koskaan tullut liian makeaa. Enemminkin jäänyt sellaseksi, että siihen täytyisi lisätä sokeria. Sen käyminen pitkittyy kun on enemmän sokeria. Voihan kiljua laimentaa kun tekee uuden erän vähemmällä sokerilla ja sekoittaa ne erät keskenään.
- Anonyymi
Kyllähän se laimenee pelkällä vedelläkin, ei siihen mietoa kiljua tarvita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4711079
- 827489
- 755499
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445464Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764768Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334153- 483016
- 362915
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412475- 402430