Lastenkodin perustaminen

hoitaja

Olen koulutukseltani lähihoitaja. Haluaisin perustaa (jos mahdollista) pienimuotoisen, kodinomaisen lastenkodin korkeintaan kahdeksalle lapselle. Kysymykseni kuuluu, että voinko perustaa lastenkodin ja toimia yrittäjänä/ lähihoitajan tehtävissä, jos palkkaan lastenkodin johtajan virkaan ihmisen, jolla on tarvittava koulutus, vai pitääkö minun palata koulun penkille?

15

7276

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntaan tai

      kaupunkiin soittaa, tietävät siellä. käsittääkseni perustaaksesi yrityksen sinulla ei tarvitse itselläsi olla pätevyyttä.

      • hoitaja

        tahdo saada yhteyttä keneenkään, joka osaisi neuvoa asiassa. Siksi ajattelin kokeilla, josko täällä joku tietäisi. Minullakin on vähän sellainen tuntuma, että itsellä ei tarvitse olla pätevyyttä johtajan virkaan, jos yrityksen perustaa, mutta en ole varma asiasta...


    • akk-tutkintoa

      Heips,
      Et tarvitse itse ammattikorkeakoulu tutkintoa,perustaaksesi lastenkotia.Kuten jo tiedät,johtajalla se täytyy olla.

      Onnea!

      • hoitaja

        Sellainen tuntuma tosiaan minulla asiasta oli, mutta on hyvä saada varmaa tietoa.


    • sivusta seuranneena

      voin sanoa että jätä tekemättä. isäni veljellä on ollut 20 vuotta tuollainen lastenkoti ja mies on vanhentunut tuona aikana 40 vuotta. kun olet toisella töissä (tai siis kunnallisessa lastenkodissa) sinun ei tarvitse viikonloppuja etsiä "karkulaisia" eikä olla peloissasi koska se juoppo isä koittaa tulla hakemaan niitä huostaanotettuja lapsia puukon tai kirveen kanssa kotiin.
      heillä lastenkoti on keskisuomessa ja ovat asuneet useat viikonloput ja viikkojakin täällä eteläsuomessa lastenetsintämatkoilla. lisäksi talokaan ei todellakaan ole mikään pieni, vain 1000m2 ja nekin maksaa jotain. mihinkään kirstinmäen kaksioon kun ei voi lapsia laittaa.

      tietysti tuokin ammatti on vähän niinkuin "kutsumustyö" vaikka siinä rahaakin saa....ja rakkaudesta lapsiin hekin sitä tekevät (molemmat ovat peruskoulun opettajia).

      itse en lähtisi tuohon hommaan....

      t:sivustaseuraaja

      • sosionomi amk

        Poliisi ne karkulaiset hakee, ei ohjaajien tarvitse kakaroiden perässä ympäri Suomea juosta. Kunnallisessa hoitolaitoksessa maksaa vuorokausi hieman alta 200euroa. Siis mihin on Helsinkiläisiä kakaroita sijoitettuna.

        8 x 200 = 1600vrk x 31 = n.50.000e/kk = n.600.000e/vuosi.

        Tosin 8 kakaran paimentamiseen tarvitaan jo useampi hoitaja duuniin (kolmivuorotyöhön), joten ei tuosta 600Ke jää juuri mitään käteen.

        Onnea.


      • hoitaja

        tiedostan nuo työn huonotkin puolet ja olen miettinyt niitä paljon. Tarkoitukseni olisi perustaa pieni kodinomainen yksikkö, korkeintaan kahdeksalle lapselle, joten siihen ei noin isoja tiloja (1000m2) onneksi tarvita. Tarkoitukseni olisi ottaa vastaan 0-6-vuotiaita lapsia, eli alle kouluikäisiä ja mahdollisesti hieman vanhempiakin nuorempien sisarusten ohella, joten lasten karkaamisriskiä ei sillä tavalla ole, kuin jos lapset olisivat vanhempia. Tottahan he tietysti voivat isommaksi kasvaessaankin vielä karata, mutta jospa he jo siihen mennessä kokisivat lastenkodin kodikseen niin, että sieltä ei tekisi mieli lähteä pois ;)


      • hoitaja
        sosionomi amk kirjoitti:

        Poliisi ne karkulaiset hakee, ei ohjaajien tarvitse kakaroiden perässä ympäri Suomea juosta. Kunnallisessa hoitolaitoksessa maksaa vuorokausi hieman alta 200euroa. Siis mihin on Helsinkiläisiä kakaroita sijoitettuna.

        8 x 200 = 1600vrk x 31 = n.50.000e/kk = n.600.000e/vuosi.

        Tosin 8 kakaran paimentamiseen tarvitaan jo useampi hoitaja duuniin (kolmivuorotyöhön), joten ei tuosta 600Ke jää juuri mitään käteen.

        Onnea.

        Olen laskenut (noin) työntekijöiden palkat ja muut kulut, sekä muita menoja (esim. kiinteistömenot, ruoka, muut tarvikkeet) ja kyllä menot ovat todellakin melkoisen suuret, mutta eiköhän siitä kuitenkin jonkinlainen toimeentulo itsellekin jää... toivoisin. Työntekijämenoista huolimatta haluaisin palkata henkilökuntaa sen verran, että lapset saisivat hyvän hoidon ja kasvatuksen, eikä työntekijöiden taakka olisi liian kova, eli ei mitään minimi määrää. Laskin on kovassa käytössä, vaikka pelkästään rahasta en tätä ole tekemässä, mutta perheellisenä täytyy laskea, että itsekin pärjää taloudellisesti.


      • varoittaja
        hoitaja kirjoitti:

        tiedostan nuo työn huonotkin puolet ja olen miettinyt niitä paljon. Tarkoitukseni olisi perustaa pieni kodinomainen yksikkö, korkeintaan kahdeksalle lapselle, joten siihen ei noin isoja tiloja (1000m2) onneksi tarvita. Tarkoitukseni olisi ottaa vastaan 0-6-vuotiaita lapsia, eli alle kouluikäisiä ja mahdollisesti hieman vanhempiakin nuorempien sisarusten ohella, joten lasten karkaamisriskiä ei sillä tavalla ole, kuin jos lapset olisivat vanhempia. Tottahan he tietysti voivat isommaksi kasvaessaankin vielä karata, mutta jospa he jo siihen mennessä kokisivat lastenkodin kodikseen niin, että sieltä ei tekisi mieli lähteä pois ;)

        piste. ainakin yritin auttaa.


      • auttaa?
        varoittaja kirjoitti:

        piste. ainakin yritin auttaa.

        Pelottelemallako?


      • kakarametsästäjä
        sosionomi amk kirjoitti:

        Poliisi ne karkulaiset hakee, ei ohjaajien tarvitse kakaroiden perässä ympäri Suomea juosta. Kunnallisessa hoitolaitoksessa maksaa vuorokausi hieman alta 200euroa. Siis mihin on Helsinkiläisiä kakaroita sijoitettuna.

        8 x 200 = 1600vrk x 31 = n.50.000e/kk = n.600.000e/vuosi.

        Tosin 8 kakaran paimentamiseen tarvitaan jo useampi hoitaja duuniin (kolmivuorotyöhön), joten ei tuosta 600Ke jää juuri mitään käteen.

        Onnea.

        Kyllä se nyt vain niin on, että nykyään kunnat velvoittaa hakemaan karkulaisia itse. Kilpailuttaminen alalla on johtanut siihen, että vaatimukset alan paikkoja kohtaan ovat menneet ihan ööveriksi. Poliisille tehdään katoamisilmoitus, mut eihän niiden resurssit riitä metsästään perhekotien/laitosten karkulaisia. Ottavat kiinni, mikäli tekevät jotain laitonta. Poliisilta voi pyytää virka-apua hakureissulla, mikäli tiedetään, missä karkulainen majailee.Siinäpä sit ihmetellään, kun vuorokausihinnat nousee vuosi vuodelta, kun puolet henkilökunnasta juoksee kakaroiden perässä.


      • Anonyymi
        hoitaja kirjoitti:

        Olen laskenut (noin) työntekijöiden palkat ja muut kulut, sekä muita menoja (esim. kiinteistömenot, ruoka, muut tarvikkeet) ja kyllä menot ovat todellakin melkoisen suuret, mutta eiköhän siitä kuitenkin jonkinlainen toimeentulo itsellekin jää... toivoisin. Työntekijämenoista huolimatta haluaisin palkata henkilökuntaa sen verran, että lapset saisivat hyvän hoidon ja kasvatuksen, eikä työntekijöiden taakka olisi liian kova, eli ei mitään minimi määrää. Laskin on kovassa käytössä, vaikka pelkästään rahasta en tätä ole tekemässä, mutta perheellisenä täytyy laskea, että itsekin pärjää taloudellisesti.

        Juuri luin että korkeintaan 7 lasta saa olla ja henkilökuntaa myös 7.


    • Kokemuksella...

      Olen itse perustanut(kodinomaisen) nuorten kodin pari vuotta sitten ja haluaisin kertoa, että vaikka itselläni oli kokemusta alalta jo lähes kymmenen vuotta (johtajana 5 vuotta), en lähtisei tähän rumbaan enää uudelleen. Jouduin odottamaan ensimmäistä asiakasta yli vuoden, jonka aikana talouteni kärsi niin suuria tappioita, että niiden korjaamiseen menee monta vuotta. Tälläkään hetkellä talo ei ole täynnä ja miinuksella mennään. Kuntien talous on nykyään todella tiukilla, huostaanottopäätöksiä tehdään yhä harvemmin, puitesopimukset eri yksiköiden kanssa kiristävät kilpailua entisestään ja tämän seurauksena yrityksiä kaatuu niinkuin sieniä sateella. vaikka kovasti puhutaankin lastensuojelupalveluiden tarpeesta, se ei tarkoita sitä, että yksiköitä pitäisi perustaa lisää, vaan olemassaolevia yrityksiä tulisi kehittää ja täyttää ennen uusien perustamista. Tämä vastuu on pitkälti lääninhallituksilla, jotka lupia jakavat.Alalle tullessasi huomaat kyllä mistä puhun, kilpailu on kovaa ja rautaiset hermot ovat tarpeen. Olen tehnyt yhteistyötä myös muiden yksiköiden kanssa, osalla heistä myös hyvin takkuista tällä hetkellä (uusilla yrityksillä varsinkin). Tällä kirjoituksella en tahdo lannistaa yrittämishalujasi, vaan kertoa realistisesti asioista, jotka olisin myös itse halunnut kuulla ennen yrityksen perustamista. Toivotan sinulle voimia ja jaksamista, teemme arvokasta työtä, mikä saa aivan liian vähän arvostusta!

      • näin vain

        Niin ja alle kouluikäiset pyritään AINA,sijoittamaan perheisiin.Sitäpaitsi jokaisella lapsella tulee olla oma huone ja sen kokokin on määritelty jne
        Onnea matkaan,jos viellä suunnittelet asiaa.......


    • kakkupullaviineri

      Minullakin tuli mieleen, että olisiko ensiksi järkevämpää kokeilla toimia perhekotina sen sijaan, että perustaa lastenkodin? Ystäväpiirissäni on kaksi perhettä, jotka toimivat perhekotina ja tosiaan on huutava tarve sijaisperheille, mutta kunnat eivät säästösyistä mielellään sijoita lapsia kuin todella äärimmäisessä hädässä. Toinen näistä perhekotiperheistä pystyy vastaanottamaan neljä lasta ja korkeintaan kaksi lasta on ollut heillä lyhytaikaisessa sijoituksessa.

      Kannattaisiko sinun jutella kotikuntasi lastensuojeluasioita hoitavan pomon kanssa? Ehkä häneltä voisit kysyä, että onko tarvetta ja mikä ylipäätään on kunnan tilanne.

      Jos palkkaat johtajaksi jonkun, niin oletko miettinyt sitä, että millä maksat hänen palkkansa, jos et saakaan alussa useisiin kuukausiin ketään lasta sijoitukseen? Toki jos on paljon säästöjä, niin sitten on aikaa odottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe