Yrittäjän pakolliset vakuutukset?

tietoa kaipaava

Yrittäjän pakolliset vakuutukset?
Onko toiminimellä pienimuotoisia tuloja hankkivan hankittava jotain vakuutuksia, siis pakollista hankkia? Ovatko riippuvaisia tuloista? Entä jos tulot ovat alle 4000e/vuosi?

Eläketurvakeskuksen ohjeet yrittäjän työtulon määrittämiseksi
sanoo että YEL koskee:
-yrittäjätoimintaa joka on jatkunut yhtäjaksoisesti vähintään 4kk sen jälkeen kun yrittäjä on täyttänyt 18 vuotta
-henkilöä, jonka yrittäjätoiminnan perusteella vahvistettava YEL-työtulo on vähintään laissa säädetyn rajan suuruinen. Vuonna 2006 työtulon alaraja on 5850,92euroa vuodessa.

Eli jos työtulo on 4000e niin eikö tämä tarkoita sitä ettei kuulu YEL:n piiriin?

10

1751

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jar_

kyllä se sitä tarkoittaa että et kuulu yelin piiriin. mutta katso että jos raja menee yli ettei sua pakkovakuuteta, silloin ei puhuta enään mistään 25% starttaajan alennuksista, pikemminkin korotuksista. ja maksut tulee takautuvasti sitten pidemmältäkin ajalta.

kannattaa varmaan miettiä että tuolla ei tuo eläkekään kartu. voisit harkita jotain vapaaehtosta eläkettä mihin säästät 20e kuussa tai jotain.

mitä muuten teet?

• tietoa kaipaava

ensinnäkin, kiitos vastauksista!

raja ei mene yli, tähän mennessä koossa tuo 4000e ja tilikausi jatkuu vuoden loppuun saakka, ei ole tarkoitus tehdä enempää näitä hommia tän tilikauden aikana enää. teen toiminimellä käännöstöitä eräänlaisena sivutyönä.

mainittakoon vielä että olen päätoimisesti kokopäivätyössä muualla ja minulla on toiminimellä tehtävien töiden lisäksi 3 säännöllistä sivutulotyönantajaa. eli ei tässä ole päätoimista yrittäjyyttä tarkoitus edes aloittaa.

onkohan siis muita pakollisia yrittäjän vakuutuksia jotka minuun vaikuttaisivat näin pienine tuloineni? :) myöskin jos joku voisi vinkata kirjanpito- yms. asioiden suhteen olisin kovin kiitollinen. näistä ei nimittäin oikein mitään kunnollista hajua.

• vinkki...
        tietoa kaipaava kirjoitti:

ensinnäkin, kiitos vastauksista!

raja ei mene yli, tähän mennessä koossa tuo 4000e ja tilikausi jatkuu vuoden loppuun saakka, ei ole tarkoitus tehdä enempää näitä hommia tän tilikauden aikana enää. teen toiminimellä käännöstöitä eräänlaisena sivutyönä.

mainittakoon vielä että olen päätoimisesti kokopäivätyössä muualla ja minulla on toiminimellä tehtävien töiden lisäksi 3 säännöllistä sivutulotyönantajaa. eli ei tässä ole päätoimista yrittäjyyttä tarkoitus edes aloittaa.

onkohan siis muita pakollisia yrittäjän vakuutuksia jotka minuun vaikuttaisivat näin pienine tuloineni? :) myöskin jos joku voisi vinkata kirjanpito- yms. asioiden suhteen olisin kovin kiitollinen. näistä ei nimittäin oikein mitään kunnollista hajua.

on, että hanki kirjanpitäjä.
        Mene luotettavaan tilitoimistoon ja pyydä apua. Ne ei niin paljoa maksa, etteikö se kannattaisi. Katsot sillatavalla vuoden taikka pari ja jos sitten tuntuu, että hallitset itsekin tuon kirjnpidon ja laskennan, aloita sen tekeminen itse vasta sitten. Voit mennä niin monessa kohdassa pieleen, että tuo on turvallisinta. Siltä kirjanpitäjältä saat myös kaikki nämä aloitusvinkit, samaan rahaan!

• No ensinnäkin työtulo on eri asia kuin palkka. Jos täysipäiväiseksi yrittäjäksi ajattelit alkaa, niin miksi perustaa edes yritystä jos tulos jää alle 4000 euroon/vuosi?

• jar_

yleensä jos työtulo on 5000e/vuosi niin kuiteskin siitä oikeesti vähintään 10 jää käteen

• ei ummartaa pizzapoikaa
        jar_ kirjoitti:

yleensä jos työtulo on 5000e/vuosi niin kuiteskin siitä oikeesti vähintään 10 jää käteen

"yleensä jos työtulo on 5000e/vuosi niin kuiteskin siitä oikeesti vähintään 10 jää käteen"

10 ? tuhatta vai euroa?
        ei voi ainakaan olla tuhatta jos viidestätuhannesta koitat tuota tienata....10€ voi kyllä jäädä.....

• Jar_
        ei ummartaa pizzapoikaa kirjoitti:

"yleensä jos työtulo on 5000e/vuosi niin kuiteskin siitä oikeesti vähintään 10 jää käteen"

10 ? tuhatta vai euroa?
        ei voi ainakaan olla tuhatta jos viidestätuhannesta koitat tuota tienata....10€ voi kyllä jäädä.....

Siis työtuloa jos on 5000e eli vaikka liikevaihto 30000 tuotto jotan miinus oikeat kulut on ehkä vaikka sitten 10000 vaikka kuluju voiskin merkata vähän enemmän. kilometreisasä kusetetaan kuiteskin aina yms. sitä tässä van tarkotin

• Eräs vain
        ei ummartaa pizzapoikaa kirjoitti:

10 ? tuhatta vai euroa?

työtulolla ei ole mitään merkitystä todellisten tulojen kanssa, vaan se on arvioitu työtulo, jos vastaavaa työtä tekisi palkkatyössä jollain työnantajalla. Tämän työtulon yrittäjä saa itse arvioida ja yleensä monet pienyrittäjät arvioivat sen mahdollisimman alhaiseksi, koska tämän mukaan määräytyy sitten maksettavan YEL maksun suuruus ja mitä pienempi on työtulo sitä pienempi on maksu. Tästä sitten seuraa se, jotta kun yrittäjä joskus jää eläkkeelle, on eläke yleensä tosi pieni, koska eläkettä on kertynyt niin pieni summa.

• Eräs vain

Yrittäjällä ei ole mitään pakollisia vakuutuksia tuon YEL:n lisäksi. Vaikka työtulosi jää alle raja-arvon, on sinun silti anottava vapautusta YEL:stä tähän vedoten.

Koska tulosi ovat käännöstyöstä pienet, et tarvitse edes toiminimeä, vaan voit toimia ns. omalla nimelläsi. Eli ilmoitat tulot henkilöverotuksessasi muut tulot kohdassa ja toiminnasta aiheutuneet menot tulonhankkimiskulut kohdassa. Toiminta on omalla nimellä toimiessakin yrittämistä, joten olet kirjanpitovelvollinen. Yhdenkertaisen kirjanpidon voit järjestää lähes ilmaiseksi siten, jotta avaat toimintaa varten erillisen pankkitilin ja ohjaat kaikki tulot ja menot ko. tilille. Nyt tiliote toimii yhdenkertaisena kirjanpitonasi. Ennakkoverojakin on turha maksaa, joten ei kannata hakeutua ennakkoperintarekisteriin, vaan maksaa verot sitten vaikka mätkyinä tai maksaa ne täyteverona (tilisiirtolapun saa verotoimistosta)

• tietoa kaipaava

onko noin että yel:n maksusta täytyy anoa vapautusta? olen kysellyt näitä vakuutusasioita vakuutusyhtiöstä eikä siellä puhuttu asiasta mitään, todettiin vain ettei se koske minua pienten tulojen takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      320
      1802
    2. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      75
      1284
    3. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      83
      1277
    4. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      134
      1147
    5. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      79
      937
    6. Minkälaisessa asennossa

Haluaisit kaivattusi kanssa olla?
      Ikävä
      85
      881
    7. Sinä siellä lähistöllä

Tahtoisin tutustua paremmin 💫
      Ikävä
      48
      833
    8. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      118
      794
    9. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      48
      780
    10. Sitä saattaa vähän hölmöillä

rakkauspäissään, jos tunteita on enemmän kuin osaa käsitellä. Alkuhölmöilyt on söpöä ja sallittavaa.
      Ikävä
      60
      736
    Aihe