Nuori:korkea verenpaine/kova syke

Pelokas..

Olen 21-vuotias tyttö/nainen ja olen 167cm ja noin 53kg. Minulla on kova syke, siis hyvin nopea ja voimakas. Leposyke on jopa 90-100krt/min.!=/
Ja verenpaineeni on myös normaalia lukemaa paljon korkeampi! Mutta olen todella kova jännittämään kaikkia asioita(esim.koulussa, uusia tilaiteita ja myös pelkkää pulssin ja verenpaineen mittaamista), joten voisiko johtua osin siitä?
Minulla on ollut joskus öisin sellaisia ihmeellisiä kohtauksia, että olen herännyt yöllä siihen etten saa henkeä(ihan pelästyn) ja pitää yrittää rauhottua, kunnes kohtaus menee ohi. Tähän ei kohtaukseen ei liity mitään kipua tai muutakaan, vain tuota hengenahdistusta. Mennessäni nukkumaan, mietin joskus pulssiani, minkä seurauksena pulssi nousee ja takoo yhä kovempaa, josta minä taas säikähdän, joten sama jatkuu aika kauankin :/
Pelkään että minulla on joku tosi vakava sepelvaltimo tai joku muu sairaus jonka vuoksi en uskalla mennä lääkäriin, koska pelkään diagnoosia :,( Olen pienestä asti pelännyt kuolemaa, jonka vuoksi tarkkailen itseäni ja aina kaikkia oireita jatkuvasti...:(

Mikä neuvoksi?

9

3000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärille,

et kerro RR-arvojasi laisinkaan. Totta kai molemmat, RR-arvot ja syke kohoaa kun jännittää.
      Mitä todennäköisimmin sinusta ei elimellistä sairautta löydy, mieleen tulee jonkin asteinen jännnitys/ahdistus/paniikkihäiriöoireyhtymä.

• pelokas...

En kertonut RR arvojani kun en niitä kunnolla muista..vain sen verran että ne oli korkeat kun niitä mittasin tossa huhti-toukokuussa =/
        Itsekkin olen miettinyt tuota jonkinnäköistä paniikki/pelkotilaa, koska minulla on jonkinverran sosiaalistentilanteiden pelkoakin...voisko vaikuttaa asiaan?

• lonely heart

Moron sulle! Mä oon Sua hiukan seniorimpi, 32 vuotias, mutta tuttuja on oireet... siis tiheä - lyöntisyys.
      Mulla tosin on pumppuvika (reikä kammioitten väliseinässä ja ilmeisesti alkava läppävika). Mä käytän sydänlääkkeenä Emconcoria, joka rauhoittaa nopean sykkeen. Mutta se ei laske verenpainetta, alapaine yli 100.
      Mulla ei kai oo ylipainoo (162/45). Niin, kyllä ilmeisesti astmalääkkeetkin kai sitä tekee.
      Toi jännittäminen... mulla tekee esim. rokotusten näkemiset pahaa ja silloin alkaa tikuttaa tiiviimmin. Mutta siinä vaan täytyy vetää keuhkot rauhallisesti ilmaa täyteen ja hengittää hitaasti ulos. Muista vaan relata!
      Mut voithan sä pistäytyä lekurin luona tai juttele sen kouluterkkaris kanssa.
      Mutt' muista, että sä et oo yksin. Kyllä mullakin jyskyttää...

Aurinkoista kesää :) & kommentoi viestiä!

T. Lonely heart

• pelokas...

Kiitos viestistä :)^
        Juup pitäis varmaan käydä juttelemassa terkkarille tai jollekkin lääkärille asiasta...vaikka seurailla sitä verenpainetta. Mutta ei oikein auta, kun jännitys aivan varmasti nostaa sen verenpaineen :S

• paineet kondikseen
        pelokas... kirjoitti:

Kiitos viestistä :)^
        Juup pitäis varmaan käydä juttelemassa terkkarille tai jollekkin lääkärille asiasta...vaikka seurailla sitä verenpainetta. Mutta ei oikein auta, kun jännitys aivan varmasti nostaa sen verenpaineen :S

Tere, pelokas! Mä unohdin sanoo... siis kirjoittaa, että mee INSTRUMENTARIUM: iin tai apteekkiin ja osta sieltä verenpainemittari! Se on yks keino saada selville, mikä on sun oikee verenpainelukema!

No, kirjoittele / kommentoi taas! t. rytmikäs!

• Eno Elviira
        paineet kondikseen kirjoitti:

Tere, pelokas! Mä unohdin sanoo... siis kirjoittaa, että mee INSTRUMENTARIUM: iin tai apteekkiin ja osta sieltä verenpainemittari! Se on yks keino saada selville, mikä on sun oikee verenpainelukema!

No, kirjoittele / kommentoi taas! t. rytmikäs!

Kotimittaus on hyvä homma, ja terveyskeskuksista ym. saa mittareita seurantaa varten lainaksikin ettei heti tarvi rynnätä ostamaan. En itse ole jännittäjätyyppiä, mutta kylläpä vaan mittaaminen hoitsun kanssa nostaa arvoja. Sitä kai pelkää että ne on korkeammat kuin onkaan.

• xoy

Vanha ketju mut jos joku tänne eksyisi vastaamaan niin kiva :) Eli siis: olen tyttö, 17v., pituus 170 cm ja paino 55, verenpaine on 93/74 ja leposyke hieman yli 100, onko jotakin häiriötä? Nopeasti noustessa pyörrytää vähän matalan verenpaineen takia

• äippä67

Käy mittauttamassa hemoglobiini-tasosi. Anemia voi nostaa leposykettä.

• vesi..

Vettä janoon 1,5-2 litraa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4403
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      45
      2051
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1723
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      828
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe