Haluaisin tietää, kuinka kauan kestää opiskella lääkäriksi? Ja kuinka kauan kestää erikoistua johonkin tiettyyn alaan?
Kaikki lääkärit ja lääkäriksi opiskelevat
21
10776
Vastaukset
- suurinpiirtein
10-12 vuoteen jos aiot erikoistuakin.
- LL v. 2002
Eli perusopinnot kuusi vuotta sen jälkeen erikoistuminen toiset kuusi vuotta (lähes kaikilla erikoisaloilla). Erikoistumisajan olet siis normaalisti töissä ja saat erikoistuvan lääkärin palkkaa, käyt koulutuksissa ym. alaan liittyvää. Erikoistuessa suurimman osan ajasta olet töissä sillä alalla mihin erikoistut (esim. gynekologia) ja sen lisäksi teet "reunat" eli esim. voidaan vaatia puoli vuotta kirurgiaa ja puoli vuotta terveyskeskuspalvelua ym. Nämä siis sisältyvät siihen kuuteen vuoteen.
- Olen kandidaatti
Lekurina saat töitä tehdä jo neljän ensimmäisen vuoden jälkeen ja päivystyksistä tienaa ihan kivasti jo.
Päivystyksiä saa tehdä tämän jälkeen vaikka koko työuran loppuun asti jos jaksaa. Opiskella ehtii ja jaksaa myös päivystysten lomassa. Erikoistuminen= työntekoa erikoisklinikassa.
Suosittelen tätä alaa, mainittu 12 vuotta, joopa joo... Ainahan sitä on kiva antaa itsestään "vähän kovempi" kuva että:"On tässä tullut 12 vuotta luettua näitä kirjoja!" Oikeasti neljän opiskeluvuoden jälkeen olet jo työelämässä jossa kylläkin vielä kehittymistä tapahtuu rutkasti. Oikeastaan tämän alan lopulta oppiikin vasta töissä, mutta silloin saa jo palkkaa ;-) - ehkä joskus lääkäri
Olen kandidaatti kirjoitti:
Lekurina saat töitä tehdä jo neljän ensimmäisen vuoden jälkeen ja päivystyksistä tienaa ihan kivasti jo.
Päivystyksiä saa tehdä tämän jälkeen vaikka koko työuran loppuun asti jos jaksaa. Opiskella ehtii ja jaksaa myös päivystysten lomassa. Erikoistuminen= työntekoa erikoisklinikassa.
Suosittelen tätä alaa, mainittu 12 vuotta, joopa joo... Ainahan sitä on kiva antaa itsestään "vähän kovempi" kuva että:"On tässä tullut 12 vuotta luettua näitä kirjoja!" Oikeasti neljän opiskeluvuoden jälkeen olet jo työelämässä jossa kylläkin vielä kehittymistä tapahtuu rutkasti. Oikeastaan tämän alan lopulta oppiikin vasta töissä, mutta silloin saa jo palkkaa ;-)Kiitos paljon vastauksista! Ois kiva kuulla myös millasta lääkäriksi opiskelu on noin yleensä ottaen. Omia kokemuksia ym. Ja minkälainen on lääkärien työllisyystilanne tällä hetkellä?
- ....
Olen kandidaatti kirjoitti:
Suosittelen tätä alaa, mainittu 12 vuotta, joopa joo... Ainahan sitä on kiva antaa itsestään "vähän kovempi" kuva että:"On tässä tullut 12 vuotta luettua näitä kirjoja!" Oikeasti neljän opiskeluvuoden jälkeen olet jo työelämässä jossa kylläkin vielä kehittymistä tapahtuu rutkasti. Oikeastaan tämän alan lopulta oppiikin vasta töissä, mutta silloin saa jo palkkaa ;-)Vaikka lääketiedettä opiskellaan yliopistossa jossa opinnot ovat vapaita, on lääkäriksi opiskelevilla opiskelu enemmän koulumuotoista, "luokkineen"(kursseineen) päivineen. Sen vuoksi perusopinnot KESTÄVÄT sen kuusi vuotta minimissään KAIKILLA. Toki neljän vuoden jälkeen saa jo päivystää mutta valmis et ole ja jos et tee loppuja loppuvat nämä päivystysoikeuden kymmenen vuoden sisällä opintojen aloituksesta nykylainsäädännön mukaan.
Erikoistuminen on siis työssäkäyntiä normaaliin tapaan koulutuksissä käyntiä (työajalla). - LL vm. 2002
ehkä joskus lääkäri kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista! Ois kiva kuulla myös millasta lääkäriksi opiskelu on noin yleensä ottaen. Omia kokemuksia ym. Ja minkälainen on lääkärien työllisyystilanne tällä hetkellä?
Jos on alansa oikein valinnut, ts. motivaatiota riittää, on lääk. opiskelu oikein mukavaa! Mielenkiintoista ja haastavaa. Lukea saa mutta ei mitään mihin ei normaali, kiinnostunut ihminen pystyisi. Kurssit ovat tiiviitä ja kaverisuhteita syntyy paljon. Kaikenkaikkiaan oli hyvää aikaa! :)
- kuutta vuotta.
.... kirjoitti:
Vaikka lääketiedettä opiskellaan yliopistossa jossa opinnot ovat vapaita, on lääkäriksi opiskelevilla opiskelu enemmän koulumuotoista, "luokkineen"(kursseineen) päivineen. Sen vuoksi perusopinnot KESTÄVÄT sen kuusi vuotta minimissään KAIKILLA. Toki neljän vuoden jälkeen saa jo päivystää mutta valmis et ole ja jos et tee loppuja loppuvat nämä päivystysoikeuden kymmenen vuoden sisällä opintojen aloituksesta nykylainsäädännön mukaan.
Erikoistuminen on siis työssäkäyntiä normaaliin tapaan koulutuksissä käyntiä (työajalla).Kestää vain 5,5 vuotta ja risat. Ja päivystyksillä elää todellakin ihan ruhtinaallisesti. Mahdollisuus on tienata esim. suomalaisten keskipalkka 2500 egee nettona käteen ilman mitään ongelmia ja silti valmistua määräajassa.
- ...
kuutta vuotta. kirjoitti:
Kestää vain 5,5 vuotta ja risat. Ja päivystyksillä elää todellakin ihan ruhtinaallisesti. Mahdollisuus on tienata esim. suomalaisten keskipalkka 2500 egee nettona käteen ilman mitään ongelmia ja silti valmistua määräajassa.
.. palkasta tai päivystyksistä mitään? Miksi ihmeessä väännät? Opiskelu kestää 12 lukukautta = 6 lukuvuotta (ainakin Turussa ja tietääkseni Suomessa ei pikakursseja ole lääkäriksi muuallakaan..?). Se, loppuvatko vikat kurssit maaliskuussa vaiko toukokuussa ei ole relevanttia. Itsellä viimeinen tentti oli vapun jälkeen ja sen jälkeen menin töihin, paperit toukokuun lopussa ulos.
- nyt relevanttia!
... kirjoitti:
.. palkasta tai päivystyksistä mitään? Miksi ihmeessä väännät? Opiskelu kestää 12 lukukautta = 6 lukuvuotta (ainakin Turussa ja tietääkseni Suomessa ei pikakursseja ole lääkäriksi muuallakaan..?). Se, loppuvatko vikat kurssit maaliskuussa vaiko toukokuussa ei ole relevanttia. Itsellä viimeinen tentti oli vapun jälkeen ja sen jälkeen menin töihin, paperit toukokuun lopussa ulos.
Mitä itse väännät ja yrität antaa vaikutelman kuuden vuoden kovasta työstä? Viimeinen lukukausi on pelkkää makoilua ja vapaaehtoista läsnäoloa ellei sitten ole jäänyt rästihommia tekemättä. Ja lääkäriksi valmistutaan jo maaliskuussa, kunhan ensin helmikuussa on tehty kurssimatka palmun alle.
- ehkä joskus lääkäri
nyt relevanttia! kirjoitti:
Mitä itse väännät ja yrität antaa vaikutelman kuuden vuoden kovasta työstä? Viimeinen lukukausi on pelkkää makoilua ja vapaaehtoista läsnäoloa ellei sitten ole jäänyt rästihommia tekemättä. Ja lääkäriksi valmistutaan jo maaliskuussa, kunhan ensin helmikuussa on tehty kurssimatka palmun alle.
Miten paljon pääsykokeissa tarvitaan fysiikan taitoja? Olen lukiossa nimittäin opiskellut vain yhden kurssin fysiikkaa... Kemiaa ja biologiaa on kyllä tullut luettua.
- LL 2003
... kirjoitti:
allekirjoittanut ja kurssista suuri joukko valmistui jouluksi, paperit ulos tammikuussa. Helmikuussa jo palkkatöissä. Kesällä sairaalaeurot tehtynä. Puoli vuotta on merkityksellistä. Oulussa kannattaa opiskella, saa etumatkaa teihin etelän lusmuihin
- isa
oliko lääkikseen vaikee päästä? millanen ikähaitari opiskelijoilla, ite yli 30, et olisko jo liian myöhästä alkaa opiskeleen alaa. millai luitte pääsykokeisiin?
- sairaanhoitaja76
MOI!
Itse olen kans ajatellut ja haaveillut lääketieteen opiskelusta, vaikka ikää on 30 v. Olen ammatiltani sairaanhoitaja. Haluasin mielellään myös kuulla muita samassa tilanteessa olevia, tai mielipiteitä siitä kannattaako alalle ryhtyä enää tällä iällä? - evl
sairaanhoitaja76 kirjoitti:
MOI!
Itse olen kans ajatellut ja haaveillut lääketieteen opiskelusta, vaikka ikää on 30 v. Olen ammatiltani sairaanhoitaja. Haluasin mielellään myös kuulla muita samassa tilanteessa olevia, tai mielipiteitä siitä kannattaako alalle ryhtyä enää tällä iällä?Koulunkäynti kannattaa aina. Lääkiksen pääsykokeeseen saa osallistua jokainen, jolla on jokin ammatillinen loppututkinto tai yo-paperit. Helppo tuo koe ei välttämättä ole, mutta kovalla työllä kaikki on mahdollista. Ikä tuo mukanaan pelkkää varmuutta näissä hommissa.
- ....?
evl kirjoitti:
Koulunkäynti kannattaa aina. Lääkiksen pääsykokeeseen saa osallistua jokainen, jolla on jokin ammatillinen loppututkinto tai yo-paperit. Helppo tuo koe ei välttämättä ole, mutta kovalla työllä kaikki on mahdollista. Ikä tuo mukanaan pelkkää varmuutta näissä hommissa.
En tiennytkään, että esim. peruskoulun ja putkimiehen ammattitutkinnon suorittanut voi päästä lääkikseen ilman lukion suorittamista?!?!?!
- Kandi.
....? kirjoitti:
En tiennytkään, että esim. peruskoulun ja putkimiehen ammattitutkinnon suorittanut voi päästä lääkikseen ilman lukion suorittamista?!?!?!
Noin se vaan menee, eli ei sitä lukion käymistä missään vaadita.
- vielä hyvin!
MOI!
Itse olen kans ajatellut ja haaveillut lääketieteen opiskelusta, vaikka ikää on 30 v. Olen ammatiltani sairaanhoitaja. Haluasin mielellään myös kuulla muita samassa tilanteessa olevia, tai mielipiteitä siitä kannattaako alalle ryhtyä enää tällä iällä?Mutta älä vain muuntokoulutuksen kautta hae. Lue pääsykokeisiin rinta rottingilla niin kuin muutkin niin ei tarvitse miettiä olisiko pärjännyt ominkin avuin kokeessa. Itse aloitin lääkiksen 31-vuotiaana ja voin kertoa ettei iästä haittaakaan ole tällä alalla. Tosin nuoretkin vanhenevat joten turha kääntää tätä niinpäin että lukiosta tullaan liian nuorena opiskelemaan. Lääkisnuoret ovat ikäluokkansa huippua, ja on vain ilo olla samassa porukassa.
- tarvitakaan mutta
Kandi. kirjoitti:
Noin se vaan menee, eli ei sitä lukion käymistä missään vaadita.
pääsykokeen suorittaminen siten että pääsee sisälle edellyttää kyllä kiitettäviä fysiikan ja kemian taitoja sekä hyvin hiottua laskutekniikkaa jopnka saa lukiossa. Joku voi kyllä itsekseenkin tuollaiset taidot kehittää, mutta se on monin verroin vaativampaa. Suosittelisin ainakin joitan kursseja iltalukiossa tai etälukiossa.
- sairaanhoitaja76
vielä hyvin! kirjoitti:
Mutta älä vain muuntokoulutuksen kautta hae. Lue pääsykokeisiin rinta rottingilla niin kuin muutkin niin ei tarvitse miettiä olisiko pärjännyt ominkin avuin kokeessa. Itse aloitin lääkiksen 31-vuotiaana ja voin kertoa ettei iästä haittaakaan ole tällä alalla. Tosin nuoretkin vanhenevat joten turha kääntää tätä niinpäin että lukiosta tullaan liian nuorena opiskelemaan. Lääkisnuoret ovat ikäluokkansa huippua, ja on vain ilo olla samassa porukassa.
HEI!
Sinä joka kerroit aloittaneesi lääkkiksen 31-vuotiaana, ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää minkälainen koulutuspohjasi oli ennen lääkkikseen menoa? - iltalukion.
HEI!
Sinä joka kerroit aloittaneesi lääkkiksen 31-vuotiaana, ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää minkälainen koulutuspohjasi oli ennen lääkkikseen menoa?Ylioppilaana siis osallistuin pääsykokeisiin.
- Minä vaan♥
Kauanko menisi opiskella astronomiksi? Ja paljonkohan se tulisi maksamaan :o
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871006- 18997
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98811Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740