Appelssiinifriikki

ii-li

Talvella appelssiineja, kesällä greippejä, satsumia ja mandariineja. Ja tietysi viimarjoja ja muita happamia marjoja kuten puolukoita. Happoisia kaikki joka tapauksessa. Minun täytyy saada niitä iso määrä päivittäin. Ei makeaa, vaan hapanta. Minä en ole muuten erityisen himokas ihminen, mutta tässä asiassa olen. ;)

Nyt hampaani alkavat murentua ja kulua. Mikä neuvoksi? Hapokkaista hedelmistä minun on erittäin vaikea luopua. Minä suorastaan elän niillä. - Hammaslääkärini ei ota asiaa kuuleviin korviinsa. Hän ei varmaan usko, että joku voi syödä 5-6 appelssiinia tai greippiä tai 10 mandariinia tai litran punaisia viinimarjoja joka ainoa päivä. Totuus kuitenkin on, että hampaani murenevat ja kuluvat kiihtyvällä vauhdilla.

Olen kuullut, että lasten hampaita suojataan jonkinlaisella muovikalvolla. Voisiko sellaisesta olla apua vanhalle äijällekin?

Onko kellään kokemusta tai muuta lähempää tietoa?

(Tämä omituinen ruokavalioni on sellainen, jota haluan jatkaa. Ihan loppukesästä on sellaista aikaa, ettei näitä tuotteita ole saatavilla, mutta silloin juurekset ovat parhaimmillaan.)

20

976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hapanta marjaa

Minäkin pidän happamista ja etikkaisista ruuista. En nyt ihan päivittäin syö,mutta kaikki hedelmät ja marjat maistuvat happamina parhaiten.

• Tankavaari

Ruokavaliostasi voi puuttua jotakin tärkeää. Kannattaisi kokeilla sopivaa lisäravinnetta. Itse käytän lääkärini suosituksesta men vita kapseleita. Olen pysynyt kasassa - hampaita myöten.

• hedelmiä kilo päivässä

Omenoita, appelsiineja ym. ja lisäksi etikkaa.
      Happaman syönnin jälkeen ei hampaita saa pestä kahteen tuntiin. Otan aina syönnin jälkeen xylitoli-purukumin. Katkaisee happohyökkäyksen.
      Raparperin jälkeen tuntuu ettei hampaissa ole mitään kiillettä....mutta kun on niin hyvää.
      Jo noin kymmenen vuotta olen yöllä pitänyt hammaslääkärin tekemää muovikiskoa suussani, etten narskuta hampaitani palasiksi.
      Jospa tässä pientä apua.

• ii-li

En usein uskalla sen vuoksi pestä hampaitani illalla, vaan pureskelen ksylitolipastilleja. Niitä on aina yöpöydällä. (Ainoat, joita uskallan panna suuhuni ruvetessani nukkumaan ovat Lä**rol-pastillit. Ne voi litistää kitalakea vasten eikä tarvitse pelätä, että niihin tukehtuu nukkuessaan. Pari kauhukokemusta muista pastilleita minulla on. Ja sitten oli sellainen kova ksylitolipastilli, jonka löysin aamulla korvastani. :D)

Etikasta en pidä, ja olen lopettanut happoisten hedelmämehujen juonnin.

Minulla tuskin on mineraalivajausta. -- Kun melkein 30 vuotta on syönyt ainakin kilon sitrushedelmiä päivässä, niin hampaat kertakaikkiaan kuluvat.

Sen vuoksi kysyinkin siitä muovisuojasta, jota lapsille pannaan maitohampaisiin(?).

Minulla on ilmeisesti purenta jotenkin virheellinen. Hampaat murenevat kärjistä ja etuhampaat kuluvat takapinnalta. Kärjissä on paksulti kiillettä, joten reikiä ei niihin vielä synny. Reikiä en päästä tulemaan, mutta pieniä hampaanmurusia on suussa aika usein. Hampaat madaltuvat kaiken aikaa. -- En narskuttele hampaitani nukkuessani, mutta puren usein kieleeni yöllä. Voisiko tuollainen käyttämäsi muovikisko estää sitä?

[PS: Kun olin koulussa, niin terveysopin opettaja oli sitä mieltä, ettei hampaita saa ollenkaan pestä. Pitää syödä sen sijaan raakoja juureksia aamuin, illoin. Hän on ainoa ihminen, jonka suusta olen kuulut vastaavanlaisesta "hammashoidosta". :)]

• Catleija
        ii-li kirjoitti:

En usein uskalla sen vuoksi pestä hampaitani illalla, vaan pureskelen ksylitolipastilleja. Niitä on aina yöpöydällä. (Ainoat, joita uskallan panna suuhuni ruvetessani nukkumaan ovat Lä**rol-pastillit. Ne voi litistää kitalakea vasten eikä tarvitse pelätä, että niihin tukehtuu nukkuessaan. Pari kauhukokemusta muista pastilleita minulla on. Ja sitten oli sellainen kova ksylitolipastilli, jonka löysin aamulla korvastani. :D)

Etikasta en pidä, ja olen lopettanut happoisten hedelmämehujen juonnin.

Minulla tuskin on mineraalivajausta. -- Kun melkein 30 vuotta on syönyt ainakin kilon sitrushedelmiä päivässä, niin hampaat kertakaikkiaan kuluvat.

Sen vuoksi kysyinkin siitä muovisuojasta, jota lapsille pannaan maitohampaisiin(?).

Minulla on ilmeisesti purenta jotenkin virheellinen. Hampaat murenevat kärjistä ja etuhampaat kuluvat takapinnalta. Kärjissä on paksulti kiillettä, joten reikiä ei niihin vielä synny. Reikiä en päästä tulemaan, mutta pieniä hampaanmurusia on suussa aika usein. Hampaat madaltuvat kaiken aikaa. -- En narskuttele hampaitani nukkuessani, mutta puren usein kieleeni yöllä. Voisiko tuollainen käyttämäsi muovikisko estää sitä?

[PS: Kun olin koulussa, niin terveysopin opettaja oli sitä mieltä, ettei hampaita saa ollenkaan pestä. Pitää syödä sen sijaan raakoja juureksia aamuin, illoin. Hän on ainoa ihminen, jonka suusta olen kuulut vastaavanlaisesta "hammashoidosta". :)]

Minulla kipeytyi kieli usein ja aloin epäillä, että puren kieltäni yöllä. Varsinkin kielen pää oli usein kipeä ja siihen kehittyi nyppy, joka piti poistaa. Kerroin epäilystäni hammaslääkärilleni ja kyselin sellaista muovikiskoa yötä varten. Hän tutki hampaitani sillä silmällä ja havaitsi niissä merkkejä(kulumista) yöpurennasta. Minulla on jo kauan ollut se kisko ylähamaiden suojana. Eikä enää kipeydy kieli eikä posket.

• Kevättalvella (jos on aihetta) laihdutan itseni nopeasti appelsiineilla. Saatan syödä 1½ kg päivässä. Ihme ja kumma, tuo sitrushedelmien himo tulee juuri kevätpuolella.
      Odotusaikana himoni oli ohut raparperisoppa! Sitä minulla oli aina lasipurkissa jääkaapissa. Kävin yölläkin juomassa pari lasillista. Kylmä raparperisoppa oli mielestäni parasta herkkua.
      Suolakurkut ovat myös houkuttelevia naposteltavia.

Syön verenpainelääkkeitä ja suu tuntuu aina kuivalta. En ole koskaan juonut hiilihapotettua mineraalivettä, mutta aloin sitten juomaan sitä ja mielestäni se oli "tehokkaampaa" kuin tavallinen vesi, mutta sain siitä närästystä.
      Lääkärini sanoi että saan lopettaa mineraaliveden juonnin, se ei ollut hyvä yhdistelmä lääkkeitten kanssa.
      Hammaslääkäri määräsi fluoriliuosta hampaitten huuhteluun pari kertaa päivässä. Se suojelisi hammaskiillettä.
      Hammaslääkärithän voivat laittaa fluorilakkauksen hampaisiin, jos on kovin suuri vaara saada reikiä.

Tässä on eräs linkki hampaitten hoidosta ja happamista hedelmistä.
      http://www.kotiposti.net/pirmu/expert.html

• ii-li

Onko se mahdollista? Niissähän on runsaasti kaloreja.

Minulle iskee hillitsemätön appelssiinien himo kevättalvisin, koska silloin appelssiinit ovat parhaimmillaan ja valikoima on suurin. Silloin saa uusia Jaffoja ja veriappelssiineja. Harmi, että niiden aika on niin lyhyt, ja ne tulevat kauppoihin samaan aikaan. Monet marketit eivät myy ollenkaan veriappselssiinenja, ilmeisesti niillä ei ole riittävän suuri menekki. - Jaffat ovat minusta parhaita, koska ne ovat tuoreena happoisempia kuin muut.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksei Suomesta saa kesäisin kunnollisia appelssiinenja, kun muissa maissa kuitenkin saa. Ennen Suomessa oli kesällä hedelmien tuontikielto, mutta sehän loppui EU:n myötä.

• ii-li kirjoitti:

Onko se mahdollista? Niissähän on runsaasti kaloreja.

Minulle iskee hillitsemätön appelssiinien himo kevättalvisin, koska silloin appelssiinit ovat parhaimmillaan ja valikoima on suurin. Silloin saa uusia Jaffoja ja veriappelssiineja. Harmi, että niiden aika on niin lyhyt, ja ne tulevat kauppoihin samaan aikaan. Monet marketit eivät myy ollenkaan veriappselssiinenja, ilmeisesti niillä ei ole riittävän suuri menekki. - Jaffat ovat minusta parhaita, koska ne ovat tuoreena happoisempia kuin muut.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksei Suomesta saa kesäisin kunnollisia appelssiinenja, kun muissa maissa kuitenkin saa. Ennen Suomessa oli kesällä hedelmien tuontikielto, mutta sehän loppui EU:n myötä.

Yhdessä 110 g:n appelsiinissa on 51 kcal ja koska ne ovat hyviä niin syön mieluummin appelsiineja kuin esim. rääkkään itseäni jollakin Nutriletilla. Parin viikon kuuri yleensä saa aikaan vauhtia aineenvaihduntaan ja kilot katoavat helposti.
        Tuota menetelmää käytin siihen aikaan kun en viitsinyt harrastaa liikuntaa tai kuntoilua yleensä.
        Nykyään kävelen ahkerasti, uin näin kesällä ja treenaan kun hankin oman kuntokeskuksen, joka on ahkerassa käytössä.
        Minulle on tehty 1320 kcal:n ruokavalio-ohjelma netillä ja sitä on helppo seurata. Olen tullut hyvin tietoiseksi mikä on terveellistä suuhunpantavaa ja mikä ei :).

• ii-li
        MdK-MdK kirjoitti:

Yhdessä 110 g:n appelsiinissa on 51 kcal ja koska ne ovat hyviä niin syön mieluummin appelsiineja kuin esim. rääkkään itseäni jollakin Nutriletilla. Parin viikon kuuri yleensä saa aikaan vauhtia aineenvaihduntaan ja kilot katoavat helposti.
        Tuota menetelmää käytin siihen aikaan kun en viitsinyt harrastaa liikuntaa tai kuntoilua yleensä.
        Nykyään kävelen ahkerasti, uin näin kesällä ja treenaan kun hankin oman kuntokeskuksen, joka on ahkerassa käytössä.
        Minulle on tehty 1320 kcal:n ruokavalio-ohjelma netillä ja sitä on helppo seurata. Olen tullut hyvin tietoiseksi mikä on terveellistä suuhunpantavaa ja mikä ei :).

Taatusti appelssiini voittaa jonkin Nutriletin tai vastaavan. Appelssiinista tulee vatsa täyteen. Täyttäviä ovat myös esimerkiksi porkkanat ja muut juurekset. Harmi, ettei kunnollisia nauriita saa enää mistään kaupasta.

Kaikki vihannekset ovat toivottuja esim. Painonvartijoiden ohjelmassa. Tavoite on syödä niitä vähintään 600 gr päivässä.

Kaikki vihannekset, kasvikset ja hedelmät antavat kylläisen olon. Kun sitten sen lisäksi syö jotakin lihaa tai kanaa ja maitotuotteita,niin vähäkalorisen dieetin ylläpitäminen on aika helppoa. Se tietysti edellyttää, että pitää kasviksista. Ja se edellyttää, että ruuansulatus kestää niin paljon kuituja. - Minun kestää hyvinkin. Pidän lähes kaikista vihanneksista, juureksista ja hedelmistä. Sinimailasesta en pidä, mutta mungopapujen sun muiden idut ovat hyviä.

PS: Suomessa tomaatinviljelijät ovat tänä vuonna siirtyneet johonkin uuteen lajikkeeseen. Tomaatit ovat kauniita ja kiinteitä, mutta paksukuorisia ja aivan mauttomia. - Mitä järkeä on ostaa kotimaisia tomaatteja, kun ulkomiset ovat sekä paremman makuisia että halvempia?

• Kalle Kyllikki
        ii-li kirjoitti:

Taatusti appelssiini voittaa jonkin Nutriletin tai vastaavan. Appelssiinista tulee vatsa täyteen. Täyttäviä ovat myös esimerkiksi porkkanat ja muut juurekset. Harmi, ettei kunnollisia nauriita saa enää mistään kaupasta.

Kaikki vihannekset ovat toivottuja esim. Painonvartijoiden ohjelmassa. Tavoite on syödä niitä vähintään 600 gr päivässä.

Kaikki vihannekset, kasvikset ja hedelmät antavat kylläisen olon. Kun sitten sen lisäksi syö jotakin lihaa tai kanaa ja maitotuotteita,niin vähäkalorisen dieetin ylläpitäminen on aika helppoa. Se tietysti edellyttää, että pitää kasviksista. Ja se edellyttää, että ruuansulatus kestää niin paljon kuituja. - Minun kestää hyvinkin. Pidän lähes kaikista vihanneksista, juureksista ja hedelmistä. Sinimailasesta en pidä, mutta mungopapujen sun muiden idut ovat hyviä.

PS: Suomessa tomaatinviljelijät ovat tänä vuonna siirtyneet johonkin uuteen lajikkeeseen. Tomaatit ovat kauniita ja kiinteitä, mutta paksukuorisia ja aivan mauttomia. - Mitä järkeä on ostaa kotimaisia tomaatteja, kun ulkomiset ovat sekä paremman makuisia että halvempia?

kirjoita appelssiini kahdella ässällä. Yksi siihen vaan tulee:appelsiini.

• merimona1
        Kalle Kyllikki kirjoitti:

Kirjoitin aikani kuluksi kerran horoskooppipalstalle "skorpiooni", mihin joku näpsäkkä kirjoittaja vastasi, että skorppioni kirjoitetaan yhdellä o-lla. Hänelle kolmas "keskustelija" taas vastasi, että skorpionia ei kirjoiteta kahdella p - kirjaimella.
        Ettei tässäkin totuus unohtuisi, niin voisin sanoa mielipiteeni appelsiineista. En ole koskaan pitänyt niistä erikoisemmin. Jos saisin valita omenan ja appelsiinin välillä, niin ottaisin omenan.(Eevan tytär:))
        Laihduttaessa apelsiinit ovat hyvä keino pudottaa painoa, sekä c - vitamiinin tarve tulee ainakin hoidettua, mutta itse en uskaltaisi niin yksipuolisella menetelmällä laihduttaa. Enkä oikeastaan millään menetelmällä. Olen alkanut tarkkailla näin vanhemmalla iällä syömisiäni erikoisen tarkkaan. Kaikkea tasapuolisesti ja muutama vitamiini ja hivenainetabu päälle.

• ii-li
        Kalle Kyllikki kirjoitti:

Se kirjoitetaan yhdellä ässällä.

Omassa viestissäsi oli kolme virhettä, mutta ketäpä se haittaa.

• Miettiskä

...minä Sinuna vaihtaisin hammaslääkäriä, jos hän ei todellakaan "ota asiaa kuuleviin korviinsakaan"

Mikä hemmetin hammaslääkäri se sellainen on, joka ei huolehdi potilaansa hampaista ja anna neuvoja, varsinkin, jos vielä potilas niitä pyytää.

• kannattaa olla tosi

tarkkana, sillä on monenlaista yrittäjää.

Tässä esimerkki; pääsin kaupungin hammaslääkärille ja ensimmäiseksi hän "putsasi hampaani" ja veti kaiken kiilteen irti. Tämä lääkäri oli nuori nainen, ei-suomalainen.
        Samalla lohkesi 3 hammasta tämän kovakouraisen työskentelyn vuoksi.
        Hän vain päivitteli, että voi voi kun sattui lohkeamaan tässä, seuraava aika olisi 10 päivän päästä. Tehdään sitten juurihoito.
        Arvaatkaa suutuinko? Sanoin, etten lähde tästä mihinkään ennen kuin kaikki on korjattu.

Tein kyllä valituksen kaupungin johtavalle hammaslääkärille ja vaadin korvausta, en saanut kumminkaan mitään huonosti tehdystä työstä.

Tarkoitus oli paikkauttaa pari reikää ja nyt sitten saan jatkuvasti paikkauttaa useampaa reikää, että semmosta kunnalla.

• Hampaanhoidon Tallinnassakin

Ja siellähän se on yksi kolmasosa Suomen hinnoista.En tiedä kuinka sinne hakeudutaan.
        Maksusitoumuksen varmaankin tarvitsee?
        Kelaan aion mennä kyselemään.
        Söin aikoinaan haponpuutteeseen suolahappotabletteja.Hampaat siitäkin vaurioituu.
        Nyt otan olutta ja homma hoituu.En ole "deeku"

• niinpaljon appaesiinia päivässä.Hampaathan tarvitsevat kalsiumia.Puolukassa ainakin ja raparperissa on sellaista happoa joka estää kalkin hajoamista ja vereen liukenemista.Jos niillä sitrushedelmillä on samanlainen vaikutus.Ne pitäisi syödä aina maidon kanssa.Kalan ja kalamaksaöljyn syöminen takaa että luusto pysyy lyjana.

Minä en laihduttaisi niin yksipuolisella syönnillä.Sitä laihtuu jos syö vähemmän.Tänä aamuna heräsin viiden aikana nälkään.Ei muuta kun alkaa juomaan kahvia ja syömään.En ollut syönyt edellisenä päivänä tarpeeksi.

Helposti se syöminen unohtuu jos ei pidä huolta.Tässä iässä ei saisi laihtua.

• Catleija

Tämä ei nyt sivua lainkaan aloituksen aihepiiriä, mutta pakko tähän on nyt jotain sanoa. Kun tuo pääsky sanoi että syöminen unohtuu helposti jos ei pidä huolta. Onko sitä sellaisiakin, jota eivät muista syödä. Meikäläinen vaikka muut asiat unohuisi niin se ei unohdu. Liekkö aina edes nälästä kysymys, pikemminkin mieliteosta.
        Kun on tuollainen lahja, niin on varmaan helppo pysyä hoikkana. §;=)

• Tankavaari

Mikä on johtopäätöksesi käydyistä keskusteluista ja lausutuista mielipiteistä? Jos hampaasi hajoavat, kuinka käy muun luuston. Jotain Sinun on tehtävä, mutta mitä?

• ii-li

Ei ole kalkin puutetta ei muutakaan luustoon vaikuttavaa. Veriarvot ovat kohdallaan.

Aion jatkaa appelsiinien syöntiä ja käydä hammaslääkärissä vielä useammin kuin nyt. Minulle ei hammaslääkärillä käynti ole mikään muu ongelma kuin taloudellinen. Haluan pitää suussani omat hampaat niin kauan kuin se on mahdollista. Täällä meillä on aivan turha luulla pääsevänsä terveyskeskuksen hammaslääkärille.

Varsinainen kysymykseni oli se muovipinnoite hampaille. Siitä kukaan ei kirjoittanut mitään. Kysyn nyt vielä uudelleen hammaslääkäriltä, onko se mahdollista.

Edellinen hammaslääkäri jatkoi hampaitani. Hän lisäsi etuhampaitten kärkiin muovia. Ne muovit ovat kyllä säilyneet, mutta muut hampaat kuluvat.

Kun himot kohdistuvat suurimmaksi osaksi appelsiineihin, niin täytyy vain hyväksyä himokkaan elämäntapansa seuraukset. :)

• uzma-m
        ii-li kirjoitti:

Ei ole kalkin puutetta ei muutakaan luustoon vaikuttavaa. Veriarvot ovat kohdallaan.

Aion jatkaa appelsiinien syöntiä ja käydä hammaslääkärissä vielä useammin kuin nyt. Minulle ei hammaslääkärillä käynti ole mikään muu ongelma kuin taloudellinen. Haluan pitää suussani omat hampaat niin kauan kuin se on mahdollista. Täällä meillä on aivan turha luulla pääsevänsä terveyskeskuksen hammaslääkärille.

Varsinainen kysymykseni oli se muovipinnoite hampaille. Siitä kukaan ei kirjoittanut mitään. Kysyn nyt vielä uudelleen hammaslääkäriltä, onko se mahdollista.

Edellinen hammaslääkäri jatkoi hampaitani. Hän lisäsi etuhampaitten kärkiin muovia. Ne muovit ovat kyllä säilyneet, mutta muut hampaat kuluvat.

Kun himot kohdistuvat suurimmaksi osaksi appelsiineihin, niin täytyy vain hyväksyä himokkaan elämäntapansa seuraukset. :)

minulla on samanlainen himo happamiin hedelmiin ja syon niita valtavasti,syonnin jalkeen huuhtelen suuni ja myos ennen nukkumaan menoa,omat hampaat ovat suussa ja ei ole reikia tullut,juotkos tarpeeksi maitoa tai syotko jokurtteja,viilia,juustoa ym tarpeeksi tai otatko paivittain kalkki tabletteja?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      639
      2807
    2. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      25
      2247
    3. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      430
      2179
    4. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      89
      2016
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      20
      1829
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      67
      1590
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      128
      1372
    8. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1300
    9. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      27
      1241
    10. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      66
      1174
    Aihe