Millaista elokuvan opetus amk:ssa? Kiire!

Minä vaan

Laitoin tämän tuonne koulutus-osioon, mutta laitetaanpa nyt tännekin.
Eli minut on valittu opiskelemaan elokuvaa ammattikorkeakouluun ( en sano minne, mutta kyseessä on yksi Suomen suosituimmista ja vaikeapääsyisimmistä alan amk:sta, alle 10% pääsee sisään.) Tutkintonimike on elokuvan medianomi.
En ole kuitenkaan mistään saanut kokemusperäistä tietoa koulutuksen sisällöstä, hyödyllisyydestä ja rakenteesta.
Pääsykokeissakin alan sisältö kuitattiin vain parilla lauseella.
Haluaisin tietää esim.jatkokoulutusmahdollisuuksista yliopistotasolla ja mahdollisesti ulkomailla (siis onko ko. papereilla edes järkeä hakea, onko niistä mitään hyötyä ja kuinka vaikeaa on päästä) sekä siitä millaista roolia sisällöllinen, kerronnallinen ja taiteellinen osuus näyttelee opetuksessa. Olen kuullut amk:a usein syytettävän liiasta teknisyydestä.
Hakisin koulutukselta nimenomaan kerronnallista sisältöä.
Olen saanut toisenkin opiskelupaikan, ja nyt mietin kumpaan mennä.
Olisin kiitollinen sekä omakohtaisista kokemuksista, että lähipiiriltä kuullulta.
Asialla on kiire, sillä pitää päättää pian.

7

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wompatinpuolisko

      Alalla on jo nyt yli tarjontaa medianomeista.
      Ei avaa tietä tähtiin automaattisesti. Itse en pidä amk:ta merkittävänä koulutuspaikkana.
      Jos pystyt luomaan oikeat kontaktit, niin niillä on merkitystä. Ota kaikki hyöty irti koulusta mitä saat.
      Tervetuloa alipalkattujen pätkätyöläisten kaartiin.
      Toivotan onnea!

      • Minä vaan

        Olen enemmän kuvataideihmisiä, ja hakisin koulusta välineitä joilla monipuolistaa työskentelyäni. Mutta pelkään, että jos linja on kovin tekninen, en välttämättä viihdy siellä.


      • Jayze
        Minä vaan kirjoitti:

        Olen enemmän kuvataideihmisiä, ja hakisin koulusta välineitä joilla monipuolistaa työskentelyäni. Mutta pelkään, että jos linja on kovin tekninen, en välttämättä viihdy siellä.

        AMK.sta otetaan oppilaat ilmaisiksi harjoittelijoiksi ja that's it.

        JOS on omatoiminen ja sopiva, voi luoda kontaktiverkon jonka kautta pääsee oikeisiin töihin. Muussa tapauksessa sossu auttaa...


      • yksi vaan
        Jayze kirjoitti:

        AMK.sta otetaan oppilaat ilmaisiksi harjoittelijoiksi ja that's it.

        JOS on omatoiminen ja sopiva, voi luoda kontaktiverkon jonka kautta pääsee oikeisiin töihin. Muussa tapauksessa sossu auttaa...

        Juu, noinhan se on. AMK:ssa opiskelleena voi kertoa että tilasto pitää kaikkien tuttujeni kohdalla paikkansa: yksi ohjaa TV-elokuvaa, toinen pitkää dokumenttia, loput vakitöissä alalla tai itsensä elättäviä freelancereita. On se vaan niin kauheata. Ei tällä AMK-koulutuksella vaan pärjää.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle suosittelen syvällistä itsetutkiskelua: kannattaako todella kysyä neuvoja mahdollisesti pahansuovilta ventovierailta elämän tärkeissä käännekohdissä?


      • joo näin
        yksi vaan kirjoitti:

        Juu, noinhan se on. AMK:ssa opiskelleena voi kertoa että tilasto pitää kaikkien tuttujeni kohdalla paikkansa: yksi ohjaa TV-elokuvaa, toinen pitkää dokumenttia, loput vakitöissä alalla tai itsensä elättäviä freelancereita. On se vaan niin kauheata. Ei tällä AMK-koulutuksella vaan pärjää.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle suosittelen syvällistä itsetutkiskelua: kannattaako todella kysyä neuvoja mahdollisesti pahansuovilta ventovierailta elämän tärkeissä käännekohdissä?

        Ei amk eikä mikään muukaan oppilaitos opeta ihmistä tekemään elokuvaa, taidetta, viestintää, journalismia taikka mitään tältä väliltä.
        Se noissa koulutusohjelmissa on taivahan tosi, että samoista töistä saisi muualla rahaa, mutta kun ne tekee oppilaitoksen kautta niin ne mehdolliset rahathan viekin se oppilaitos. Tekemällä oppii parhaiten ja näin se on myöskin sen "teknillisyyden" kohdalla. Toisaalta monet eivät nimen omaan pysty oppimaan sen teknillisyyden kautta. Yleensä viestintäalalla ylikoulutetaan nykyään porukkaa, jotan töitä ei ole kyllä kaikille millään ilveella tarjolla..


      • katsos
        yksi vaan kirjoitti:

        Juu, noinhan se on. AMK:ssa opiskelleena voi kertoa että tilasto pitää kaikkien tuttujeni kohdalla paikkansa: yksi ohjaa TV-elokuvaa, toinen pitkää dokumenttia, loput vakitöissä alalla tai itsensä elättäviä freelancereita. On se vaan niin kauheata. Ei tällä AMK-koulutuksella vaan pärjää.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle suosittelen syvällistä itsetutkiskelua: kannattaako todella kysyä neuvoja mahdollisesti pahansuovilta ventovierailta elämän tärkeissä käännekohdissä?

        olen itse kiinnostunut tuonne lähteä opiskelemaan, parin vuoden päästä jos kirjotukset menee tarpeeks hyvin. En nimittäin oo elokuvaa harastanu kun vaa par vuotta tosin jotain kymmenkunta lyhytfilmiä on tullu kavereiden kanssa tehtyä. Oon kuiteski elokuvii kattonu koko ikäni. Ja sit, jos ei tosta amk:sta pääse tekee kleffoi loppuiäkseen nii mistä sit? Nimittäin paloa olisi elokuvia ihan tosissaan tehdä työkseen vaikka se palkka ei kovgin kummone oliskaa.


      • vitelli
        katsos kirjoitti:

        olen itse kiinnostunut tuonne lähteä opiskelemaan, parin vuoden päästä jos kirjotukset menee tarpeeks hyvin. En nimittäin oo elokuvaa harastanu kun vaa par vuotta tosin jotain kymmenkunta lyhytfilmiä on tullu kavereiden kanssa tehtyä. Oon kuiteski elokuvii kattonu koko ikäni. Ja sit, jos ei tosta amk:sta pääse tekee kleffoi loppuiäkseen nii mistä sit? Nimittäin paloa olisi elokuvia ihan tosissaan tehdä työkseen vaikka se palkka ei kovgin kummone oliskaa.

        Jos juuri elokuvan tekeminen kiinnostaa todella, kokeile hakea TaiKiin eli Taideteolliseen Korkeakouluun. Se on Helsingissä oleva akateeminen laitos, joka kouluttaa nimenomaan ELOKUVAN tekijöitä. TaiKilaiset myös työllistyvät alalla parhaiten. Siellä koulutetaan ohjaajia, äänisuunnittelijoita, kuvaajia, käsikirjoittajia, tuottajia, leikkaajia ja dokumenttielokuvan ohjaajia. Kuhunkin koulutusohjelmaan valitaan 2-3 opiskelijaa vuosittain. Elokuvaohjaukseen esimerkiksi hakee n. 150 vuosittain. Kannattaa hankkia elämänkokemusta ennen tuonne hakemista ja olla sitten niin tosissaan kuin mahdollista. Tsemppiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe