Millaista elokuvan opetus amk:ssa? Kiire!

Minä vaan

Laitoin tämän tuonne koulutus-osioon, mutta laitetaanpa nyt tännekin.
Eli minut on valittu opiskelemaan elokuvaa ammattikorkeakouluun ( en sano minne, mutta kyseessä on yksi Suomen suosituimmista ja vaikeapääsyisimmistä alan amk:sta, alle 10% pääsee sisään.) Tutkintonimike on elokuvan medianomi.
En ole kuitenkaan mistään saanut kokemusperäistä tietoa koulutuksen sisällöstä, hyödyllisyydestä ja rakenteesta.
Pääsykokeissakin alan sisältö kuitattiin vain parilla lauseella.
Haluaisin tietää esim.jatkokoulutusmahdollisuuksista yliopistotasolla ja mahdollisesti ulkomailla (siis onko ko. papereilla edes järkeä hakea, onko niistä mitään hyötyä ja kuinka vaikeaa on päästä) sekä siitä millaista roolia sisällöllinen, kerronnallinen ja taiteellinen osuus näyttelee opetuksessa. Olen kuullut amk:a usein syytettävän liiasta teknisyydestä.
Hakisin koulutukselta nimenomaan kerronnallista sisältöä.
Olen saanut toisenkin opiskelupaikan, ja nyt mietin kumpaan mennä.
Olisin kiitollinen sekä omakohtaisista kokemuksista, että lähipiiriltä kuullulta.
Asialla on kiire, sillä pitää päättää pian.

7

709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wompatinpuolisko

Alalla on jo nyt yli tarjontaa medianomeista.
      Ei avaa tietä tähtiin automaattisesti. Itse en pidä amk:ta merkittävänä koulutuspaikkana.
      Jos pystyt luomaan oikeat kontaktit, niin niillä on merkitystä. Ota kaikki hyöty irti koulusta mitä saat.
      Tervetuloa alipalkattujen pätkätyöläisten kaartiin.
      Toivotan onnea!

• Minä vaan

Olen enemmän kuvataideihmisiä, ja hakisin koulusta välineitä joilla monipuolistaa työskentelyäni. Mutta pelkään, että jos linja on kovin tekninen, en välttämättä viihdy siellä.

• Jayze
        Minä vaan kirjoitti:

Olen enemmän kuvataideihmisiä, ja hakisin koulusta välineitä joilla monipuolistaa työskentelyäni. Mutta pelkään, että jos linja on kovin tekninen, en välttämättä viihdy siellä.

AMK.sta otetaan oppilaat ilmaisiksi harjoittelijoiksi ja that's it.

JOS on omatoiminen ja sopiva, voi luoda kontaktiverkon jonka kautta pääsee oikeisiin töihin. Muussa tapauksessa sossu auttaa...

• yksi vaan
        Jayze kirjoitti:

AMK.sta otetaan oppilaat ilmaisiksi harjoittelijoiksi ja that's it.

JOS on omatoiminen ja sopiva, voi luoda kontaktiverkon jonka kautta pääsee oikeisiin töihin. Muussa tapauksessa sossu auttaa...

Juu, noinhan se on. AMK:ssa opiskelleena voi kertoa että tilasto pitää kaikkien tuttujeni kohdalla paikkansa: yksi ohjaa TV-elokuvaa, toinen pitkää dokumenttia, loput vakitöissä alalla tai itsensä elättäviä freelancereita. On se vaan niin kauheata. Ei tällä AMK-koulutuksella vaan pärjää.

Alkuperäiselle kirjoittajalle suosittelen syvällistä itsetutkiskelua: kannattaako todella kysyä neuvoja mahdollisesti pahansuovilta ventovierailta elämän tärkeissä käännekohdissä?

• joo näin
        yksi vaan kirjoitti:

Juu, noinhan se on. AMK:ssa opiskelleena voi kertoa että tilasto pitää kaikkien tuttujeni kohdalla paikkansa: yksi ohjaa TV-elokuvaa, toinen pitkää dokumenttia, loput vakitöissä alalla tai itsensä elättäviä freelancereita. On se vaan niin kauheata. Ei tällä AMK-koulutuksella vaan pärjää.

Alkuperäiselle kirjoittajalle suosittelen syvällistä itsetutkiskelua: kannattaako todella kysyä neuvoja mahdollisesti pahansuovilta ventovierailta elämän tärkeissä käännekohdissä?

Ei amk eikä mikään muukaan oppilaitos opeta ihmistä tekemään elokuvaa, taidetta, viestintää, journalismia taikka mitään tältä väliltä.
        Se noissa koulutusohjelmissa on taivahan tosi, että samoista töistä saisi muualla rahaa, mutta kun ne tekee oppilaitoksen kautta niin ne mehdolliset rahathan viekin se oppilaitos. Tekemällä oppii parhaiten ja näin se on myöskin sen "teknillisyyden" kohdalla. Toisaalta monet eivät nimen omaan pysty oppimaan sen teknillisyyden kautta. Yleensä viestintäalalla ylikoulutetaan nykyään porukkaa, jotan töitä ei ole kyllä kaikille millään ilveella tarjolla..

• katsos
        yksi vaan kirjoitti:

olen itse kiinnostunut tuonne lähteä opiskelemaan, parin vuoden päästä jos kirjotukset menee tarpeeks hyvin. En nimittäin oo elokuvaa harastanu kun vaa par vuotta tosin jotain kymmenkunta lyhytfilmiä on tullu kavereiden kanssa tehtyä. Oon kuiteski elokuvii kattonu koko ikäni. Ja sit, jos ei tosta amk:sta pääse tekee kleffoi loppuiäkseen nii mistä sit? Nimittäin paloa olisi elokuvia ihan tosissaan tehdä työkseen vaikka se palkka ei kovgin kummone oliskaa.

• vitelli
        katsos kirjoitti:

olen itse kiinnostunut tuonne lähteä opiskelemaan, parin vuoden päästä jos kirjotukset menee tarpeeks hyvin. En nimittäin oo elokuvaa harastanu kun vaa par vuotta tosin jotain kymmenkunta lyhytfilmiä on tullu kavereiden kanssa tehtyä. Oon kuiteski elokuvii kattonu koko ikäni. Ja sit, jos ei tosta amk:sta pääse tekee kleffoi loppuiäkseen nii mistä sit? Nimittäin paloa olisi elokuvia ihan tosissaan tehdä työkseen vaikka se palkka ei kovgin kummone oliskaa.

Jos juuri elokuvan tekeminen kiinnostaa todella, kokeile hakea TaiKiin eli Taideteolliseen Korkeakouluun. Se on Helsingissä oleva akateeminen laitos, joka kouluttaa nimenomaan ELOKUVAN tekijöitä. TaiKilaiset myös työllistyvät alalla parhaiten. Siellä koulutetaan ohjaajia, äänisuunnittelijoita, kuvaajia, käsikirjoittajia, tuottajia, leikkaajia ja dokumenttielokuvan ohjaajia. Kuhunkin koulutusohjelmaan valitaan 2-3 opiskelijaa vuosittain. Elokuvaohjaukseen esimerkiksi hakee n. 150 vuosittain. Kannattaa hankkia elämänkokemusta ennen tuonne hakemista ja olla sitten niin tosissaan kuin mahdollista. Tsemppiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      70
      17843
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5611
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      304
      3000
    4. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      47
      2809
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      181
      2563
    6. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      9
      2180
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      25
      2015
    8. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      12
      1872
    9. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      141
      1762
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      411
      1658
    Aihe