Laitoin tämän tuonne koulutus-osioon, mutta laitetaanpa nyt tännekin.
Eli minut on valittu opiskelemaan elokuvaa ammattikorkeakouluun ( en sano minne, mutta kyseessä on yksi Suomen suosituimmista ja vaikeapääsyisimmistä alan amk:sta, alle 10% pääsee sisään.) Tutkintonimike on elokuvan medianomi.
En ole kuitenkaan mistään saanut kokemusperäistä tietoa koulutuksen sisällöstä, hyödyllisyydestä ja rakenteesta.
Pääsykokeissakin alan sisältö kuitattiin vain parilla lauseella.
Haluaisin tietää esim.jatkokoulutusmahdollisuuksista yliopistotasolla ja mahdollisesti ulkomailla (siis onko ko. papereilla edes järkeä hakea, onko niistä mitään hyötyä ja kuinka vaikeaa on päästä) sekä siitä millaista roolia sisällöllinen, kerronnallinen ja taiteellinen osuus näyttelee opetuksessa. Olen kuullut amk:a usein syytettävän liiasta teknisyydestä.
Hakisin koulutukselta nimenomaan kerronnallista sisältöä.
Olen saanut toisenkin opiskelupaikan, ja nyt mietin kumpaan mennä.
Olisin kiitollinen sekä omakohtaisista kokemuksista, että lähipiiriltä kuullulta.
Asialla on kiire, sillä pitää päättää pian.
Millaista elokuvan opetus amk:ssa? Kiire!
7
678
Vastaukset
- Wompatinpuolisko
Alalla on jo nyt yli tarjontaa medianomeista.
Ei avaa tietä tähtiin automaattisesti. Itse en pidä amk:ta merkittävänä koulutuspaikkana.
Jos pystyt luomaan oikeat kontaktit, niin niillä on merkitystä. Ota kaikki hyöty irti koulusta mitä saat.
Tervetuloa alipalkattujen pätkätyöläisten kaartiin.
Toivotan onnea!- Minä vaan
Olen enemmän kuvataideihmisiä, ja hakisin koulusta välineitä joilla monipuolistaa työskentelyäni. Mutta pelkään, että jos linja on kovin tekninen, en välttämättä viihdy siellä.
- Jayze
Minä vaan kirjoitti:
Olen enemmän kuvataideihmisiä, ja hakisin koulusta välineitä joilla monipuolistaa työskentelyäni. Mutta pelkään, että jos linja on kovin tekninen, en välttämättä viihdy siellä.
AMK.sta otetaan oppilaat ilmaisiksi harjoittelijoiksi ja that's it.
JOS on omatoiminen ja sopiva, voi luoda kontaktiverkon jonka kautta pääsee oikeisiin töihin. Muussa tapauksessa sossu auttaa... - yksi vaan
Jayze kirjoitti:
AMK.sta otetaan oppilaat ilmaisiksi harjoittelijoiksi ja that's it.
JOS on omatoiminen ja sopiva, voi luoda kontaktiverkon jonka kautta pääsee oikeisiin töihin. Muussa tapauksessa sossu auttaa...Juu, noinhan se on. AMK:ssa opiskelleena voi kertoa että tilasto pitää kaikkien tuttujeni kohdalla paikkansa: yksi ohjaa TV-elokuvaa, toinen pitkää dokumenttia, loput vakitöissä alalla tai itsensä elättäviä freelancereita. On se vaan niin kauheata. Ei tällä AMK-koulutuksella vaan pärjää.
Alkuperäiselle kirjoittajalle suosittelen syvällistä itsetutkiskelua: kannattaako todella kysyä neuvoja mahdollisesti pahansuovilta ventovierailta elämän tärkeissä käännekohdissä? - joo näin
yksi vaan kirjoitti:
Juu, noinhan se on. AMK:ssa opiskelleena voi kertoa että tilasto pitää kaikkien tuttujeni kohdalla paikkansa: yksi ohjaa TV-elokuvaa, toinen pitkää dokumenttia, loput vakitöissä alalla tai itsensä elättäviä freelancereita. On se vaan niin kauheata. Ei tällä AMK-koulutuksella vaan pärjää.
Alkuperäiselle kirjoittajalle suosittelen syvällistä itsetutkiskelua: kannattaako todella kysyä neuvoja mahdollisesti pahansuovilta ventovierailta elämän tärkeissä käännekohdissä?Ei amk eikä mikään muukaan oppilaitos opeta ihmistä tekemään elokuvaa, taidetta, viestintää, journalismia taikka mitään tältä väliltä.
Se noissa koulutusohjelmissa on taivahan tosi, että samoista töistä saisi muualla rahaa, mutta kun ne tekee oppilaitoksen kautta niin ne mehdolliset rahathan viekin se oppilaitos. Tekemällä oppii parhaiten ja näin se on myöskin sen "teknillisyyden" kohdalla. Toisaalta monet eivät nimen omaan pysty oppimaan sen teknillisyyden kautta. Yleensä viestintäalalla ylikoulutetaan nykyään porukkaa, jotan töitä ei ole kyllä kaikille millään ilveella tarjolla.. - katsos
yksi vaan kirjoitti:
Juu, noinhan se on. AMK:ssa opiskelleena voi kertoa että tilasto pitää kaikkien tuttujeni kohdalla paikkansa: yksi ohjaa TV-elokuvaa, toinen pitkää dokumenttia, loput vakitöissä alalla tai itsensä elättäviä freelancereita. On se vaan niin kauheata. Ei tällä AMK-koulutuksella vaan pärjää.
Alkuperäiselle kirjoittajalle suosittelen syvällistä itsetutkiskelua: kannattaako todella kysyä neuvoja mahdollisesti pahansuovilta ventovierailta elämän tärkeissä käännekohdissä?olen itse kiinnostunut tuonne lähteä opiskelemaan, parin vuoden päästä jos kirjotukset menee tarpeeks hyvin. En nimittäin oo elokuvaa harastanu kun vaa par vuotta tosin jotain kymmenkunta lyhytfilmiä on tullu kavereiden kanssa tehtyä. Oon kuiteski elokuvii kattonu koko ikäni. Ja sit, jos ei tosta amk:sta pääse tekee kleffoi loppuiäkseen nii mistä sit? Nimittäin paloa olisi elokuvia ihan tosissaan tehdä työkseen vaikka se palkka ei kovgin kummone oliskaa.
- vitelli
katsos kirjoitti:
olen itse kiinnostunut tuonne lähteä opiskelemaan, parin vuoden päästä jos kirjotukset menee tarpeeks hyvin. En nimittäin oo elokuvaa harastanu kun vaa par vuotta tosin jotain kymmenkunta lyhytfilmiä on tullu kavereiden kanssa tehtyä. Oon kuiteski elokuvii kattonu koko ikäni. Ja sit, jos ei tosta amk:sta pääse tekee kleffoi loppuiäkseen nii mistä sit? Nimittäin paloa olisi elokuvia ihan tosissaan tehdä työkseen vaikka se palkka ei kovgin kummone oliskaa.
Jos juuri elokuvan tekeminen kiinnostaa todella, kokeile hakea TaiKiin eli Taideteolliseen Korkeakouluun. Se on Helsingissä oleva akateeminen laitos, joka kouluttaa nimenomaan ELOKUVAN tekijöitä. TaiKilaiset myös työllistyvät alalla parhaiten. Siellä koulutetaan ohjaajia, äänisuunnittelijoita, kuvaajia, käsikirjoittajia, tuottajia, leikkaajia ja dokumenttielokuvan ohjaajia. Kuhunkin koulutusohjelmaan valitaan 2-3 opiskelijaa vuosittain. Elokuvaohjaukseen esimerkiksi hakee n. 150 vuosittain. Kannattaa hankkia elämänkokemusta ennen tuonne hakemista ja olla sitten niin tosissaan kuin mahdollista. Tsemppiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1062449
- 1061912
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee161804Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen991457Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol1921432Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41375Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals133975- 57957
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi125948- 64946