Hiusten leikkaus

beatles-look-alike

Hei!

Kävin ennestään tuntemattomalla kampaajalla leikkauttamassa jo pitkät hiukseni maanantaina (nyt torstai). Hän leikkasi omavaltaisesti lapaluihin yltäneen tukkani niin lyhyeksi, että nyt se yltää tuskin koskemaan hartioita. Hiusten lyhentämisestä ei ollut mitään puhetta, eikä hän kysynyt, kuinka paljon halusin otettavan pois.

En nähnyt, mitä kampaaja puuhasi selkäni takana ja oletin hänen vain poistavan pari senttiä kuivaa latvoista. Lyhennys oli kuitenkin kymmenisen senttiä. Kun huomasin, mitä hän oli tehnyt, järkytyin täysin, enkä voinut sanoa yhtään mitään, koska tunsin, että purskahtaisin itkuun - eihän tilannetta olisi voinut mitenkää korjata, vaikka olisin haljennut siihen paikkaan. Leikattu hiusmalli ei vastannut sovittua muiltakaan osin; pyysin kevyttä otsatukkaa ja vähän lyhkäisempiä suortuvia eteen, kampaaja sanoi ymmärtävänsä ja leikkasi sitten beatleseita muistuttavan lookin (en avannut suutani etuosan leikkauksen edetessä, koska luulin kampaajan aidosti ymmärtäneet, mitä hain takaa, ja vaikka muodostunut malli näyttikin huolestuttavalta, luulin sen olevan vain välietappi matkalla lopputulokseen). Tuloksena oli lopulta kamalin hiusmalli, mikä minulla on ikinä ollut - olen joskus aiemminkin joutunut pettymään kampaamokäyntiin, mutta mitään vastaavaa en ole kokenut aikaisemmin, enkä nyt valita aivan turhasta.

Maksoin leikkauksen (40€) ja poistuin kampaajalta sanomatta mitään, koska olin todella murtumispisteessä; olin kasvattanut hiuksiani sinnikkäästi ja ne olivat lopulta alkaneet olla olla toiveideni mukaiset. Huolimatta siitä, etten ole alkuunkaan itkupilli, itkinkin koko illan, koska hiukseni näyttivät niin kamalilta ja olin niin pettynyt, kun vuosia jatkunut kasvatustyö valui hukkaan. Nyt on kulunut pari päivää, ja hiukseni näyttävät edelleen kamalilta, vaikka olen yrittänyt laittaa niitä eri tavoin. Tunnen itseni todella rumaksi ja kamala pehkoni nolottaa minua ihmisten ilmoilla.

Onko minulla mahdollisuutta valittaa, ja mikäli on, mitä voin vaatia korvaukseksi? Miten pitäisi edetä? Hiusteni ulkonäkö on minulle nyt niin arka asia, etten halua mennä kampaajan luo valittamaan, ennen kuin tiedän oikeuksistani.

20

15336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin!

Vaihda parturia. Korvauksia ei parturin tarvitse maksella.

• varmaan

kannataisi ottaa ensiksi yhteyttä. Täällä on turhaa itkeä jos ei osaa suutansa avata leikkausvaiheessa.
        Kyseessä ei kuitenkaan mikään kuolemanvakava asia.

• beatles-look-alike
        varmaan kirjoitti:

kannataisi ottaa ensiksi yhteyttä. Täällä on turhaa itkeä jos ei osaa suutansa avata leikkausvaiheessa.
        Kyseessä ei kuitenkaan mikään kuolemanvakava asia.

Et ole ihan niin väärässä kuin todennäköisesti luulet olevasi. Olen syömishäiriöinen tyttö, joten olen ulkonäköni kanssa koko ajan veitsenterällä. Tämä kampaajaepisodi on tässä vaiheessa kuitenkin oikeastaan lähinnä periaatteellinen kysymys, koska pituutta ei saa enää takaisin kuin kasvattamalla. Taidan silti säästää itseni enemmältä mielipahalta jättämällä valitukset valittamatta, koska maksettu 40€:n hinta on sinänsä yhdentekevä. Täytyy yrittää korjata tehtyä virhettä etutukan osalta kivalla värjäyksellä ja keventävällä leikkauksella - jossakin toisessa kampaamossa...! ;)

• en tosin

silloin valittanut asiasta, koska mun hiuksissa liian suurta leikattua senttimäärää ei juuri kukaan muu kuin minä huomannut.

Voit mennä valittamaan samalle kampaajalle siitä, että tulos ei ollut sovitunlainen, mutta ainoa, mitä siitä olet oikeutettu saamaan, on korjausleikkaus. Eikä ole mitään takeita, että onnistuu nyt yhtään paremmin.

Mieheni on mennyt pari kertaa valittamaan, kun kampaukseen jäi törkeitä tupsuja törröttämään päälaelle. Pitäisi korjata ilmaiseksi, mutta sun tapauksessa apua voi saada vaan tuohon etutukkaan.

Soita kotikuntasi kuluttajaneuvojalle voitko vaatia mitään siitä, että parturi leikkasi sinulta kysymättä reilusti takahiuksiasi.

• korvauksia vaatimaan

saatika todistelemaan, että kampaaja olisi tehnyt jotain muuta, kuin olet tilannut. Jos olet sanonut, että otetaan huonot latvat, niin kampaaja on voinut katsoa latvojen olevan huonossa kunnossa, pitkältä matkalta. Itse kyllä neuvottelen asiakkaan kanssa ja näytän sen määrän, mitä leikkaan...Asiakkaan kanssa kyllä katsotaan malleja ja neuvotellaan, ennenkuin ryhdytään työhön. Onneksi hiukset kasvavat takaisin.

• faktaa2

Parturin vastuukysymykset koskevat tilanteita, joissa on aiheutettu epäpätevyydellä, ns. väärien aineiden käytöllä tms. vaurioita, vammoja tai SELKEITÄ vääriä lopputuloksia.

Toisinsanoen jos on esim. hiusten värjäyksen yhteydessä lopputulos täysin sutta ja vaikkapa hiuspohja pahoin palanut siihen päälle jne. ja ei ole kyse mistään yksilöllisestä ongelmasta vaan hutaistusta hommasta ja tosiaan vielä yleisesti tiedetyistä vääränlaisista menetelmistä/aineista niin voisi olla mahdollisuus reklamointiin.

Samoin kuin nyt tietty, jos on ilmiselvää ettet olisi jotain tiettyä lopputulosta voinut pyytää. Nämä nyt käytännössä sitten ovat aina jo melkein, että leikkaa hiukset jo maalaisjärjellä arvioiden tökerön näköiseksi.

Jos jälki muutoin on siistiä ja ihan ok, niin eipä tuossa aineksia ole mihinkään reklamointiin. Käytännössä kun törmätään jo näyttökysymykseen: Olette olleet kahden parturin kanssa ja miten näytät mitä olette puhuneet? Monesti parturia kohtaan tulevat valitukset heräävätkin vasta kotona, kun itse on pyydetty tietynlainen leikkaus ja ei ollakaan tyytyväisiä tarkemmin ajatellen. Sitten mennään parturiin meuhkaamaan, että ymmärsi aivan väärin. Sitä paitsi kyllä LEIKKAUSTILANTEESSA reklamaatio kuuluu esittää jo paikan päällä. Näytetäänhän lopputulos kuitenkin jo siellä. Ei jälkikäteen enää ole mitään valitusoikeutta muutoin asiallisissa jutuissa.

Eli sanotaan nyt vielä tiivistetysti: Tietenkin parturi voi ihan sovinnon eleenä antaa sinulle vaikkapa yhden ilmaisen kerran tms. jos valitat, mutta tosiaan tällaisessa tapauksessa mitään lakiinperustuvaa velvoitetta ei ole.

Jos niin pitkälle tuossa asiassa mentäisiin, että veisit jutun pidemmälle, kaatuisi kyllä automaattisesti tuohon näyttöasiaan. Eli a) et pysty mitenkään näyttämään mitä loppupeleissä pyysit b) lopputulos on kuitenkin ihan sivullisenkin arvoiden asiallinen (hiuksia ei ole pilattu tms.) ja c) nostit äläkän jälkikäteen, sillä kyllä se olisi pitänyt ottaa puheeksi jo parturissa.

Itse olin alalla useamman vuoden, eli nämä reklamaatio-asiatkin ihan kuluttajansuojalakia sivuten tulivat kokolailla tutuiksi. Yllättävän paljon ihmiset valittavat lopputuloksista nykypäivänä. Tosin yksikään ei johtanut mihinkään, aina katsottiin että jälkikäteen on sitten alkanut itseä kismittää kun on pyytänyt jotain tiettyä mallia eikä se ollutkaan enää kotona kiva.

Eli mitäpä tuohon voi muuta sanoa, kuin että uusia hiuksia vain kasvattamaan ja artikulaatio parturissa selvemmäksi mitä haluat. Eipä parturi nyt tahallaan keturalleen leikkaa ja tahdonvastaisesti kun tulee selväksi mitä haluat.

• vaihtoehto

Etsi joku hattu jota voit käyttää siihen asti kun kuontalosi taas näyttää normaalilta.

Mutta älä laita silinteriä tms. se saattaa herättää turhaa huomiota.

Voithan toivoa että 70-luku tulee taas muotiin, sitten voit esitellä beatles-tukkaasi hymyssä suin.

• heti tutkimukset

Täältä netistä löytyy aineita, millä saa hiusten kasvua lisättyä. Ilmeisesti kampaaja on poistanut kuivuneet hapsut ja monen tuttusikin mielestä tukkasi on kiiltävä ja terve.
      Jos ei osaa ilmoittaa todella selkeästi, että tukkaa lyhennetään vain 1cm, ei yhtään enempää, niin ei se ole kampaajan vika.
      Voithan nyt istua sisätiloissa huppu päässä ja masentua tai ottaa ilon uudesta luukista, tiedä vaikka sytyttäisi vastapuolta.

• Turhaa tuollaisesta on nyt alkaa valittamaan. Vähän sama asia kun kävisit ravintolassa syömässä tänään ja alkuviikosta kävisit sitten haukkumassa syömäsi aterian ja vaatisit rahasi takaisin. Tietenkin tilanne on toinen, jos kokin tai kampaajan työssä ilmenee jälkikäteen ongelmia, mutta hiustenleikkuun kohdalla lopputulos oli heti nähtävissä. Ja silloin oli oikea hetki reklamoida, jos sen aiheelliseksi koki.

• Money Get Me Going

KRIITTISELLE ENSIN:
        Eikö ole aiheellista valittaa, jos on kerran maksanut palvelusta ja palvelu ei ole ollut sellainen mitä on rahan vastineeksi halunnut.
        ------------------------------------------------
        ALKUPERÄISELLE KIRJOITTAJALLE:

Reklamoida voit paikan päälle työn jälkeen tai sitten mielellään lähiaikana, koska parturit eivät kovin jää muistelemaan minkä näköisiä asiakkaita heillä on käynyt, jos ei ole tietenkään kanta-asiakas, mutta näin en olettaisi olevan.

Ainut mitä voit saada reklamoinnillasi on ainoastaan
        uusi kampaamo käynti. Yleensä annetaan jos ei asiakasta loppujen lopuksi lopputulos miellyttänytkään.

• markrt

tonpa takia en ole uskaltautunut menemään partureihin, koska mua pelottaa et jos en olisikaan tyytyväinen tulokseen. ja mulle se on hirveentärkeetä et on päässä just sellaset hiukset minkälaiset itte haluun..! :D

• vastaa

En usko että sinulla on mahdollisuuksia edes kuluttaja asiamiehen kautta.

Milläs todistat minkälaiset hiukset olisit halunnut?

On valitettavaa että tällaisia kampaajia on vielä olemassa!

Itse kyselin aikoinaan millaiset hiukset asiakas halusi ja yritin toteuttaa leikkaukset/muut käsittelyt sen mukaan.

Joskus minulla oli sellaisia työkavereita, mitkä vähät välitti asiakkaan toivomuksista, vaan leikkasivat hiukset oman mielensä mukaan.

Harmi että tällaisia tapauksia on vielä olemassa.

Yritä etsiä itsellesi uusi kampaaja (varmaan on kavereita ketkä suosittelee)

Otan osaa "pilalle" menneen mallisi takia!!!

Terveisin 22 vuotta kampaajana työskennellyt

• hölömö..

Kyllä kukaan kampaaja ei vastoin asiakkaan tahtoa noinvain leikkaa mielivaltaisesti. Kyllä niitä on sellaisia kolmella hiuksella varustettuja jotka valittaa aina huolimatta siitä miten niitä kuuntelee. Hae jotain rauhoittavaa ja anna tukan kasvaa...

• Ent.parturi

Jos sinulla sittenkin olisi voimia mennä tekemään kyseiseen liikkeeseen reklamointi?Itselläni kävi vuosi sitten hieman samalla tavalla.Kampaaja halusi välttämättä leikata etuhiuksiani,seurauksena koko mallin muutos,koska otti liikaa.Menin ja tein valituksen.Sain 2 ilmaista käyntiä kyseiseen liikkeeseen,joista vain toisen käytin,koska minäkin olin niin pettynyt lopputulokseen.Eihän liikaa leikattua korvaa mikään.Vain aika sitten lopulta tekee tehtävänsä.Mutta jos jätät asian sikseen tuo parturi jatkaa vääränlaista työtään.Sen sijaan tekemällä valituksen autat ehkä seuraavaa asiakasta saamaan parempaa palvelua.

• ??????

Tämä ei varmaan ole totta, mutta yksi kaverini aina epäili, että osa kampaajista saattaa olla alitajuisesti kateellisia nuorelle nätille tytölle ja tämän takia pilaavat hiusten leikkauksella "tahlallan" ulkonäön.

Kaverini halusi tämän takia käydä aina mieskampaajilla!

• opi kirjoittamaan

hiustenleikkaus kirjoitetaan yhteen...Jäikö peruskoulusi käymättä? Kuluttajaviranomaiset nauraisivat kun tekisit jonkun valituksen. Eihän ihmistä joka ei osaa edes kirjoittaa voi ottaa tosissaan.

• kieli

Oikeastaan sen voi kirjoittaa joko yhteen tai erikseen. Hiusten leikkauksen ja hiustenleikkauksen välillä on merkitysero. Muutoinkin tämän foorumin yleistasoon (ja edelliseen viestiin) nähden hienokielisestä keskustelun avausviestistä voi päätellä, että ensimmäisen viestin kirjoittakin tietää sen ja viitannee otsikolla hiuksissaan olevaan leikkaukseen (malliin), ei hiustenleikkaukseen. Tai ehkä otsikossa on kirjoitusvirhe; siitä riippumatta ainakin minä ymmärrän sen vaivatta.

• kampaajamyöskin

Viesti on jo vanha, mutta pakko kommentoida jos tänne eksyy hakukoneiden kautta muita samassa tilanteessa olevia. Koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että pieleen menneestä leikkauksesta pitää sanoa ja pitää sanoa heti!

Jos asiasta sanoo heti, voidaan sovitella joku korvaus (esm. alennusta hintaan, shampoota kaupan päälle, korjausleikkaus vaikkapa liikkeen jonkun muun työntekijän toteuttamana) tai voidaan koittaa korjata leikkausta heti parempaan suuntaan niin ei tarvitse ihan hattu päässä kulkea. Varmasti jokainen kampaaja skarppaa siinä vaiheessa kun asiakas alkaa itkemään pieleen menneen leikkauksen takia.

Jälkeenpäin sanomisessa on tosiaan se ongelma, että kampaaja ei enää varmasti muista monen asiakkaan jälkeen juuri sinua. Ei voida muistaa minkälaisesta leikkauksesta on sovittu eikä voida varmuudella tietää että et ole myöhemmin itse leikellyt tukkaasi lisää.

Lisäksi on typerää jättää sanomatta ja sitten mennä nettiin valittamaan asiasta. Kampaaja ei saa ikinä tietää tehneensä virhettä ja saattaa tehdä saman virheen jonkun toisen kohdalla.

Nyt hei ihmiset järkeä käteen ja suu auki siellä kampaajalla! Jos hiukset on pilalla niin sitten sanotaan, että tämä leikkaus on p*ska enkä tule enää ikinä tänne uudestaan! Eikä vaan sanota ujosti kiitos ja lähdetä paikalta.

T: Entinen kampaaja ja nykyinen asiakas

• sokissa kampaajalta.

Minulle kävi vastaava tapaus, avasin kyllä suuni mutta liian myöhään! Pahin virhe oli se että aloin etsimään lehdestä tulevan otsatukan mallia ja luotin siihen että sovittu max. 2cm pituudesta (koska kampaajan mielestä hiukset olivat hyvässä kunnossa) ja edestä ohut kaistale kerrostetaan - pitää paikkansa. Hän näytti vielä paljon ottaa. Havahduin siihen kun lukemalleni lehdelle tippui tukko 10cm hiuksia, eli liian myöhään. Kampaajan asenne oli se että mitä sitten haluan? Sanoin että halusin sitä mitä sovittiin, hänen mielestä ko. lopputulos oli hyvä ja hiukset edelleen pitkät. No pakkohan toine puolikin päätä oli kyniä. Ja kuulemma kuvittelin vaan että leikattu niin paljon. 1,5v. kasvatustyö tippu lattialle samantien, eritoten harmitti koska oli ollut pitkän ajan tavoite. Kävin 2h sen jälkeen reklamoimassa, kampaaja sanoi mitä haluan, leikataanko lisää? Ts. suoranaista pään aukomista. Käski puhua esimiehensä kanssa joka sanoin että heidän kampaajat ovat taiteilijoita, joskus leikkaavat niin mikä asiakkaalle sopii paremmin - keskeytin että eikö asiakas kuitenki itse tiedä mitä haluaa mutta kuulemma minulla on nyt tosi hienot hiukset, lupasi 10e alennuksen kun tulen ensikerralla. Kävin aamulla vielä uudestaan koska lopputulos oli järkyttävämpin kun muistin, tällä kertaa vastaus oli tylympi: mitä haluan, koitat vaan saada alennus, tee valitus, numero on..Ei tainnut siis olla eka kerta. En valita pikkuasioista mutta hiuksistani olen erityisen tarkka, miksi koitin antaa mahdollisimman tarkat ohjeet ja kampaaja hyväksyi ne.

Tuhersin kans itkua koko eilisen päivän, se että maksan kampaajan taiteilijanvapaudesta tahtomattani ja taas vuoden sinnikäs kasvatusprojekti edessä. Joudun myös eka kertaa elämässä turvautumaan hiusten pidennyksiin, mitkä tunnetusti heikentävät vaan omaa hiusta. Mutta haluan tärkeisiin juhliin "oman pituiset" hiukset!

Paikka oli muuten WTC Barbers

• 6

leikatkaa itse karvanne satte mitä haluutte ja säästyy rahatkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe