Adventus= Jeesuksen toisen tulemuksen odotus ja Adventtikirkon synty lyhyesti kirjoitettuna. Referaatin lähteenä Toivo N. Ketolan tutkielma "Hengellisiä liikkeitä, historiallinen tutkielma Suomen Adventtiliikkeestä", joka kattaa ensimmäisessä luvussaan myös tutkimuksen siitä, miten adventtikirkko yleensä alkoi. Luvun otsikko on "Adventtiliikkeen historiallinen tausta".
Toisen adventin (adventus) odotus näyttää olleen ominaista kristityille jo ensimmäisellä vuosisadalla. (H. Holmquist: Kirkkohistoria I, s. 78) Toisen vuosisadan keskivaiheilla montanolaisuus korosti toisen adventin merkitystä. (Emt. ss. 91,92) Vainojen aikana adventtitoivo kannusti uskovaisia kestämään vaikeuksia.
Kun kristinuskosta tuli valtionuskonto keisari Konstantinus Suuren hallitessa, alettiin syntynyttä valtionkirkkoa pitää tuhatvuotista valtakuntaa koskevien ennustusten täyttymyksenä. (Eusebius) Tämä käsitys juurtui paavin kirkon voittaessa jalansijaa, kunnes viidennellä vuosisadalla se tuli vallitsevaksi käsitykseksi kirkkoisä Augustinuksen esittämässä muodossa.
Augustinuksen mukaan tuhatvuotinen valtakunta alkoi kristillisen ajanlaskun alussa ja päättyi vuoden 1000 vaiheilla. Tämä käsitys poisti toisen adventin odotuksen ihmisten mielistä siirtämällä sen kauas tulevaisuuteen.
Se elpyi vasta vuoden 1000 vaiheilla, jolloin maaliskuun 25 p:nä odotettiin toisen adventin ja maailman lopun tapahtuvan. Silloin muutamat lahjoittivat pois omaisuutensa, menivät kirkkoihin, pyhäinjäännösten läheisyyteen, jopa Pyhään Maahankin. (O. Tiililä: Tuhatvuotinen valtakunta, s. 34, vuosi 1944)
Kun aika meni ohi, useat arvelivat toisen adventin tapahtuvan vasta 1033, jolloin uskottiin olevan 1000 vuotta Jeesuksen taivaaseen astumisesta. Tämän jälkeen adventtitoivo heikkeni, ja voimistui vasta uskonpuhdistuksen ajalla, jolloin Martti Luther kirjoitti Kirkkopostillansa I osassa maailman lopun ja toisen adventin lähestymisestä.
Tämä tosiasia historiassa vahvistaa, että myös Martti Luther oli Jeesuksen toisen tulon odottaja. (joku täällä sanoi, että adventisti) Monet luonnonilmiöt, joita tapahtui 1800-luvun alkupuolella eri kirkkokuntien keskuudessa molemmin puolin Atlanttia, saivat aikaan erikoisen herätyksen. Näitä olivat Lissabonin maanjäristys v. 1755, erikoislaatuinen pimeä päivä toukok. 19 p:nä 1780 ja valtava tähtisade, meteorisade, marraskuun 13 p:nä 1833. Nämä johdattivat ihmiset miettimään Ilmestyskirjan 6:12,13 mainittuja enteitä varsinkin mainitun tähtisateen jälkeen.
Myös poliittiset tapahtumat, Ranskan vallankumous hirmuhallituksineen ja järjenpalveluksineen, Paavi Pius VI:n vangitseminen v. 1798, Napoleonin kauheat sodat ja myös monet muut vallankumoukset myöhemmin sekä keksintöjen, tiedon ja työn ja pääoman välinen taistelu vaikuttivat ihmisten mieliin kasvavalla voimalla.
Vaikka näillä eri maissa syntyneillä ja ulottuneilla herätyksillä ei näytä olleen paljoakaan tekemistä adventtiliikkeen kanssa, niin heillä oli samoja uskonnollisia käsityksiä siinä määrin, että adventistien melkein koko oppirakennelma voitaisiin panna kokoon heidän kirjoituksistaan.
Heillä ei ollut adventistien kanssa yhteistä vain kristinuskon suuret perusopit, vaan heillä oli yhteistä myös suuri arvonanto uskoa vahvistavia Raamatun ennustuksia kohtaan. He selittivät ennustuksia jokseenkin yhdenmukaisella tavalla ja toisen adventin voimakas korostaminen oli tyypillistä.
Roomalaiskatolinen pappi Manuel DeLacunza tuli vakuuttuneeksi, että Raamatun tulisi olla ylin auktoriteetti uskonnollisissa asioissa. Hän oli sitä mieltä, että toinen adventti lähestyy ja tulee tapahtumaan ennen tuhatvuotista valtakuntaa, jonka alussa antikristus tuhotaan. Hänen täytyi käyttää salanimeä Juan Josafat Ben-Ezra, koska hänen kirjoituksensa oli vastoin katolisen kirkon opetuksia.
Uusiutuvasti paavi kielsi hänen teoksensa La Venida Del Messias (Messiaan tuleminen) kirjan painamisen, koska se herätti niin valtavaa huomiota Etelä-Amerikan katolisissa maissa, Meksikossa , Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa. V. 1826 skotlantilaissyntyinen pappi Edward Irving (1792-1834) käänsi kirjan englanniksi ja se levitettiin Englantiin ja Pohjois-Amerikan Yhdysvaltoihin. Irving myös levitti tietoa voimakkaasti puhutun sanan välityksellä Lontoossa. Hän valtasi kuin taikavoimalla kaikki kansanluokat, varsinkin ylimystön. Kansaa kokoontui jopa 8000-10000 häntä kuulemaan ja syntyi herätys.
Irving tutustui eräisiin hyvin oppineisiin miehiin, ja tästä seurasi, että he kokoontuivat tutkimaan Raamattua kesällä 1826 erään parlamentinjäsenen, rikkaan pankkiiri Henry Drummondin (1786-1860) palatsimaisessa kodissa . Kokoukset saivat nimen Albury-konferenssi, ja sitä pidettiin kerran vuodessa vuosina 1826-1830. Osanottajat olivat eri puolilta Englantia ja teologeja ja pappeja.
Heidän tutkimuksensa päättyivät samaan kuin myöhemmin adventistien, toiseen adventtiin, paavikuntaan suurena antikristuksena ja Ilmestyskirjan Babylonina.
Tunnetuimpia henkilöitä näistä tutkijoista olivat Joseph Wolff, teol. tri, Daniel Wilson, myöh. Kalkutan piispa, John Tudor, myöh. uskonn. lehden ”Morning Watch”in toimittaja. uskonnollinen kirjailija Frere, lordi Mandeville. Kaikkiaan läsnä oli 44 henkilöä, joista vain nämä mainittu.
Myös muissa Euroopan maissa julistettiin ja kirjoitettiin toisesta adventista. Tunnetut ovat myös Ruotsissa toimineet lapsisaarnaajat (6-12), joihin ei lain koura ulottunut. Ruotsissa saivat saarnata lain mukaan vain papit. Lapset eivät osanneet lukea eikä kirjoittaa, mutta heidän esityksensä olivat kuitenkin vaikuttavia. Saarnan sisältö oli kuin yhdestä sopimuksesta Ilm. 14:7. Pitkien matkojen takaa ihmiset tulivat heitä kuulemaan, ja monet päättivät uudeistaa elämänsä ja näin syntyi herätystä.
Nämä profetioiden tulkitsijat lapsia lukuun ottamatta, ovat kuuluneet aikansa valistuneitten joukkoon. Näiden kirjoitukset kulkeutuivat hyvin pian Amerikkaan, jonne oli 1802 perustettu lehti Chiristian Observer. Kirkkoherra Josiah Pratt toimitti sitä ja se oli anglikaanisen kirkon kustantama. Sen palstat olivat avoimia monien erilaisten uskonnollisten käsitysten ilmitulolle varsinkin ennustusten tulkitsemisen alalla.
Näin siis englantilaisten jumaluusoppineiden ja profetioiden tutkijain kirjoittamat ennustusten selitykset menivät nopeasti Amerikan lukijoille. Mm Danielin – ja Ilmestyskirjaa koskevat, joista monet muistuttavat nykyisten adventistien selityksiä.
Ensin oli toista sataa huomattavaa amerikkalaista, jotka kirjoittivat viime vuosisadan alkupuolella profetioiden selityksiä ja korostivat adventin lähestymistä. Lopulta tullaankin jo sitten henkilöihin, jotka olivat adventistien kanssa tekemisissä. Tunnetuin oli kapteeni ja jonkun aikaa tuomarinakin toiminut William Miller. Hän aloitti Raamatun tutkimuksensa 1816 ja jatkoi sitä vuoteen 1823, jolloin hän oli vakuuttunut, että Jeesuksen toinen tuleminen on lähellä.
Hän vakuuttui seuraavista asioista:
1. 1000-vuotiskauden alussa vuodatetaan seitsemän viimeistä vitsausta.
2. toinen adventti tapahtuu
3. vanhurskaat herätetään kuolleista
4. paholainen sidotaan
5. pyhät viedään taivaaseen
6. jumalattomat kuolevat toisen adventin kirkkaudessa
7. tuhatvuotiskautena maa on autio ja tyhjä
8. vanhurskaat hallitsevat taivaassa
9. sen päättyessä taivaallinen Jerusalem laskeutuu maan päälle mukanaan pyhien joukko
10. jumalattomat herätetään kuolleista
11. he kärsivät rangaistuksensa tulijärvessä
12. ja koko maa uudistetaan pyhien ikuiseksi kodiksi
Nämä asiat siirtyivät myös Seitsemännen päivän adventistien opetukseen, mutta William Miller pysyi loppuun asti Ensimmäisen päivän adventistina. Jossain vaiheessa Miller löysi tuon maagisen päivänkin 1843 tai 1844 selittämällä Danielin kirjan 8:14 jakeessa mainitut 2300 iltaa ja aamua. Nämä päivät luettiin vuosiksi (Hes. 4:6) ja ajankohdan alku oli vuosi 457 eKr ja päättyisi 1843 tai 1844.
William Miller piti ensimmäisen puheensa v. 1831, ja siitä alkoi hänen esitelmiensä sarja, joiden ansiosta muodostui suuri adventtiherätys. Lopulta tämä liike johti Seitsemännen Päivän Adventtikirkon syntymään ja lopulta rekisteröintiinkin v. 1863.
Miten adventtikirkko syntyi?
37
1135
Vastaukset
- Hierarkkia sama
Kiitos paljon kirjoitatjalle lähetyssaarnaaja Ketosen Toivon siteeraamasta ja omasta osuudestasi tekstissä......tämä selittänee pienen Adventtikirkon opit ja merkityksen harhaopissaan, ...ja että he ovat ottaneet Yleisen Katolisen kirkon hampaisiinsa ja pitävät Paavia lähes Saatanan inkarnaationa...huomaamatta sitä itse olevansa?!
Minusta historian tunteminen on myös nykyajan ymmärtämistä ja tulevaisuuden ennusteen hahmottamista...ja kykyä ymmärtää menneitä ja tulevia! :)
Ys. terveisin Johan von Bro - Pasa.
Olipa paljon sellaistarinaa, jota ei ole Raamatussa.
En missään tilanteessa halua olla mokomien asioittenne kanssa missään tekemisessä.- eikös me sovittu?
Miksi annu taas mainostaa adventtikirkkoa.
Miksi mielesi on kaksijakoinen kun joku suuri "suljettu ovi" estää liittymästä adventtikirkkoon?
Yrittäisit edes olla olematta kahden tien kulkija ja Ramatustasi löytyy lisää valaistusta kakshaaraiseen kielen lipomiseen.
Liity ihmeessä adventtikirkkoon mutta opeta parannuksenteosta siellä.
- hömppäluulia nainen
Todella typerä ja tarkoituksenhakuinen aloitus.
Se ei mainitse ollenkaan nimeltä, ketkä ovat olleet synnyttämässä adventtikirkkoa.
Täällä on aivan liikaa mainostettu adventtikirkkoa ja jokainen tietää miten adventismi, uususkonnollinen liike on syntynyt.
Adventtikirkko muka syntyi tyhjästä, anna mun kaikki kestää. Oletko Annu eksyttäjä ja vääristelijä?- enkelien sanomaa
Perustiko adventismin profeetta?
Syntyikö adventismi valkeuden enkeleiden sanomalle? - annu42
enkelien sanomaa kirjoitti:
Perustiko adventismin profeetta?
Syntyikö adventismi valkeuden enkeleiden sanomalle?en mitään Raamatun tekstejä, joten suonette anteeksi. Minä ymmärrän, kuten Danielin kirjassa sanotaan(Dan. 2:19-23), että Jumala taivaassa paljastaa salaisuudet, nostaa kuninkaat valtaan, antaa viisaille ymmärryksen ja myös johtaa kansaansa kaikkialla maailmassa ajasta aikaan, hetkestä hetkeen.
Tätä taustaa vasten ymmärrän, että Jumala on myös johtanut niitä ihmisiä, jotka ovat häneen uskoneet. Näin aina Jeesuksen maan päällä olemisen ajasta asti Jumalalla on ollut kansaa, joka on odottanut häntä palaavaksi takaisin. Siitähän lähti myös Adventtikirkon historia 1800-luvun puolivälissä, Jeesuksen takaisin tulon odotuksesta.
Vasta Milleristä eteenpäin heistä eronneet sapatin pyhittäjät muodostivat lopulta adventtikirkon. Ensimmäinen yleinen adventistiyhdyskunnan kokous oli Battle Greekissä, Michiganissa 20-23.5.1863, jolloin päätettiin yhdeksän kohtaa sisältävistä säännöistä, jotka olivat voimassa aina 1897 asti. Vasta 1901 lisättiin johtokunnan jäsenmäärää ja harkittiin lähetystyötä vieraissa maanosissa, joiden hyväksi laadsittiin myös kymmenys- ja uhrijärjestelmä ulkolähetystyön hyväksi. Perustajina mainitaan ensimmäiseen johtokuntaan kuuluviksi puheenjohtaja John Bunyan, sihteeri Uriah Smith, rahastonhoitaja E.S.Walker, muiksi jäseniksi James White ja J.N. Loughborough.
Tämän tarkemmin en voi tai osaa seurakunnan alkua teille esitellä, koska seurakuntaa ei perustanut yksi ihminen vaan joukko (alussa n. 50 henkilöä), joka oli löytänyt sanoman, jota julistaa. Ei tässä mitään ihmeellistä ole. Kuka mitäkin oivasi yhteiseksi hyväksi ja yhdessä he toimivat. Tulos on nykyään nähtävissä. Se on seurakunta, joka virallisesti toimii yli kahdessa sadassa maassa. "Profeetan" tai "valkeuden enkelin" perustamaa kirkkoa ei adventismista löydy. On vain adventisteja, jotka odottavat Jeesuksen paluuta. - maxsimi
annu42 kirjoitti:
en mitään Raamatun tekstejä, joten suonette anteeksi. Minä ymmärrän, kuten Danielin kirjassa sanotaan(Dan. 2:19-23), että Jumala taivaassa paljastaa salaisuudet, nostaa kuninkaat valtaan, antaa viisaille ymmärryksen ja myös johtaa kansaansa kaikkialla maailmassa ajasta aikaan, hetkestä hetkeen.
Tätä taustaa vasten ymmärrän, että Jumala on myös johtanut niitä ihmisiä, jotka ovat häneen uskoneet. Näin aina Jeesuksen maan päällä olemisen ajasta asti Jumalalla on ollut kansaa, joka on odottanut häntä palaavaksi takaisin. Siitähän lähti myös Adventtikirkon historia 1800-luvun puolivälissä, Jeesuksen takaisin tulon odotuksesta.
Vasta Milleristä eteenpäin heistä eronneet sapatin pyhittäjät muodostivat lopulta adventtikirkon. Ensimmäinen yleinen adventistiyhdyskunnan kokous oli Battle Greekissä, Michiganissa 20-23.5.1863, jolloin päätettiin yhdeksän kohtaa sisältävistä säännöistä, jotka olivat voimassa aina 1897 asti. Vasta 1901 lisättiin johtokunnan jäsenmäärää ja harkittiin lähetystyötä vieraissa maanosissa, joiden hyväksi laadsittiin myös kymmenys- ja uhrijärjestelmä ulkolähetystyön hyväksi. Perustajina mainitaan ensimmäiseen johtokuntaan kuuluviksi puheenjohtaja John Bunyan, sihteeri Uriah Smith, rahastonhoitaja E.S.Walker, muiksi jäseniksi James White ja J.N. Loughborough.
Tämän tarkemmin en voi tai osaa seurakunnan alkua teille esitellä, koska seurakuntaa ei perustanut yksi ihminen vaan joukko (alussa n. 50 henkilöä), joka oli löytänyt sanoman, jota julistaa. Ei tässä mitään ihmeellistä ole. Kuka mitäkin oivasi yhteiseksi hyväksi ja yhdessä he toimivat. Tulos on nykyään nähtävissä. Se on seurakunta, joka virallisesti toimii yli kahdessa sadassa maassa. "Profeetan" tai "valkeuden enkelin" perustamaa kirkkoa ei adventismista löydy. On vain adventisteja, jotka odottavat Jeesuksen paluuta.Selon teon menneisyydestä. Se oli hyvin selostettu. Kirjoituksesi oli helppotajuinen
kaikille lukutaitoisille.
Maran ata - valaisusta
maxsimi kirjoitti:
Selon teon menneisyydestä. Se oli hyvin selostettu. Kirjoituksesi oli helppotajuinen
kaikille lukutaitoisille.
Maran ata===>Ensimmäinen yleinen adventistiyhdyskunnan kokous oli Battle Greekissä, Michiganissa 20-23.5.1863, jolloin päätettiin yhdeksän kohtaa sisältävistä säännöistä, jotka olivat voimassa aina 1897 asti. Vasta 1901 lisättiin johtokunnan jäsenmäärää....
- Niitähän on useita.
valaisusta kirjoitti:
===>Ensimmäinen yleinen adventistiyhdyskunnan kokous oli Battle Greekissä, Michiganissa 20-23.5.1863, jolloin päätettiin yhdeksän kohtaa sisältävistä säännöistä, jotka olivat voimassa aina 1897 asti. Vasta 1901 lisättiin johtokunnan jäsenmäärää....
Olisi kiva kuulla miten muut kirkot ovat syntyneet. Alkuseurakunnan me tiedämme.
- Mr. Dollar-Smile
valaisusta kirjoitti:
===>Ensimmäinen yleinen adventistiyhdyskunnan kokous oli Battle Greekissä, Michiganissa 20-23.5.1863, jolloin päätettiin yhdeksän kohtaa sisältävistä säännöistä, jotka olivat voimassa aina 1897 asti. Vasta 1901 lisättiin johtokunnan jäsenmäärää....
Rahastonhoitajaksi valittiin E.S.Walker.
Kuka on sinun rahastohoitajasi tänään. Tiedätkö vai oletko tietämätön? - vietto
valaisusta kirjoitti:
===>Ensimmäinen yleinen adventistiyhdyskunnan kokous oli Battle Greekissä, Michiganissa 20-23.5.1863, jolloin päätettiin yhdeksän kohtaa sisältävistä säännöistä, jotka olivat voimassa aina 1897 asti. Vasta 1901 lisättiin johtokunnan jäsenmäärää....
Ihmiset päättivät: Jumala ja Pyhähenki on siitäkin jäänyt sivuun. Kun ihmiset päättävät mennä itse tekemään omiaan puuttuu varmasti se pyhähenki. Senhän näkee raamatun vastustajien
kirjoituksistakin.
- kiitos!
Mitä sinun aloituksesi tekee täällä herätyskristillisyyspalstalla?
Mormooneillakin on omat sivunsa; miksei teillä?
Olette törkeitä oman asianne esittelijöitä joilla ei ole mitään yhteistä kristittyjen kanssa! - niille, jotka
haluavat tietää asioita. Mutta jätetään adventtikirkon mainostaminen, koska ihmiset ei ymmärrä sitä. Meille Ilmestyskirja paljastaa tulevaisuuden salaisuuksia, mutta kaikki ei ajattele sillä tavoin. Joten keskitytään siihen mikä on helppotajuisempaa. Jumalan valtakuntahan on tarkoitettu lapsenmielisille. Sisaresi.
- mainospellet oy
Vastaisitko aiemmin esittetyihin kysymyksiin ihan ASIALLISESTI?
Kummallista propagandaa kun asiallisiin kysymyksiin EI SAA VASTAUSTA? - saavasi
mainospellet oy kirjoitti:
Vastaisitko aiemmin esittetyihin kysymyksiin ihan ASIALLISESTI?
Kummallista propagandaa kun asiallisiin kysymyksiin EI SAA VASTAUSTA?Älä luulekaan saavasi vahingossakaan adventistia vastaamaan kysymykseesi suoralla vastauksella.
Adventisti ei tee sellaista koskaan, tai sitten hän on luopioadventisti. - vastata mihinkään.
saavasi kirjoitti:
Älä luulekaan saavasi vahingossakaan adventistia vastaamaan kysymykseesi suoralla vastauksella.
Adventisti ei tee sellaista koskaan, tai sitten hän on luopioadventisti.Otin vain kantaa Annun kirjoitukseen. Annu ei kysynytkään mitään. Että silleen.
- valitettavasti tosi
Raamatun totuudesta puhuttaessa ei adventtikirkon sanomalla ole sen kanssa mitään yhteistä.
Siksi meillä ei ole vähintäkään tarvetta tietää tai tutustua adventisteihin.
Heillä on sairas käsitys opmasta asemastaan maailmassa.
He ovat täällä aikaansaamassa enimmäkseen kielteistä vaikutusta totuuden etsijöiden polulle.
Adventismilla ei ole mitään hyvää ja oikeaa tarjottavanaan.
On vain yksi, jolla sitä on hallussaan;Jeesus Kristus.
Eikä Hän asu ihmistekoisissa kirkkokunnissa.- päältä kaunis
Ei voi vastata rehellisesti ja suoraan jos vilpittämyys on vain puheissa ja peitettynä OMAN KEHUN kermakuorrutuksella.
Haluavatko adventistit vilpittömästi olla kermannuolijoina siihen asti kun Elämänkirjat avataan? - maxsimi
päältä kaunis kirjoitti:
Ei voi vastata rehellisesti ja suoraan jos vilpittämyys on vain puheissa ja peitettynä OMAN KEHUN kermakuorrutuksella.
Haluavatko adventistit vilpittömästi olla kermannuolijoina siihen asti kun Elämänkirjat avataan?Silloinhan se totuus selviää, kuka on todellinen
ja kuka ei ole? - ajan henki
maxsimi kirjoitti:
Silloinhan se totuus selviää, kuka on todellinen
ja kuka ei ole?Totuutta voi myös muunnella.
Totuutta voi myös vääristellä.
Totuus voidaan myös kääriä oikeaoppisuudeen kiiltopaperiin.
Totuus tarvitsee tuekseen profeetan kirjoja.
Totuus kuolee jos ei olisi Adventistien Pääkonferenssia.
Totuus on, että liittymällä meihin saat sinetin.
"Minä tiedän totuuden" sillä olen oppinut adventtipastori ja minulla on eturivinpaikka varattu Taivaaseen."
Totuus on ulko-opittuja opinkohtien toistelua ja niitäkin luetaan kuin mantraa.
- lutherus
Adventtikirkko perustuu Raamatun ulkopuoliseen oppiin.
Raamatun sanat katalasti väännetään tukemaan valheellista sanomaa.
Sekasotku ja puolustelun kierre on siitä lähtien ilmiselvä seuraus vilpillisyyden peittelemiseksi.- valheita löytyy
muistakin uskonsuunnista. Pitäisi enemmän tutkia Raamattua."Katsomalla Häneen me muutumme".
- vastaus puhuttelee?
Paavali oli rehellinen...ja se oli mahdollista taloudellisesti riippumattomana evankelistana ja teltantekijänä...
Lue 1 Kor 3:1 ja ...4:1-4
Siinä pedofiliaan ja muihin perversioihin yllistyneet ja taloudelliseen vilppiin säätiössä syyllistyneet eivät pääse karkuun tuomiota...?!
Jos Adventtikirkko on kirkkokuntana käänny ja tunnusta syntejään...tulessa he hukkuvat...Hänen tulemuksessaan?! - lutherus
valheita löytyy kirjoitti:
muistakin uskonsuunnista. Pitäisi enemmän tutkia Raamattua."Katsomalla Häneen me muutumme".
On totta, että kaikkien kirkkojen opit ovat vääriä, mutta se ei tee adventtikirkon valheista yhtään sen parempia.
- joita on kaikkialla.
vastaus puhuttelee? kirjoitti:
Paavali oli rehellinen...ja se oli mahdollista taloudellisesti riippumattomana evankelistana ja teltantekijänä...
Lue 1 Kor 3:1 ja ...4:1-4
Siinä pedofiliaan ja muihin perversioihin yllistyneet ja taloudelliseen vilppiin säätiössä syyllistyneet eivät pääse karkuun tuomiota...?!
Jos Adventtikirkko on kirkkokuntana käänny ja tunnusta syntejään...tulessa he hukkuvat...Hänen tulemuksessaan?!Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää ne, hän saa armon. Adventtikirkko ja kaikki muutkin kirkot hukkuvat. Vain yksityiset ihmiset sieltä pelastuvat. Jokainen joutuu henkilökohtaisesti tekemään ratkaisunsa Jumalan puoleen.
- Käy eespäin,
vaikka joudut taistohon.
Ei elon tiellä silloin ole vaaraa,
kun Jeesus itse kanssasi vain on.
- kasi
Surullista todeta kuinka näinkin asiallinen viestisi saa niin monet puhisemaan ja syytämään asiattomia syytöksiään, epäkristillistä touhua - mihin onkaan lähimmäisen rakkaus kadonnut? Tältä palstalta sitä on ainakin erittäin vaikea löytää.
- huh!
Mitä ihmeen tekemistä adventtikirkon syntymisellä on kristinuskon alkuperäisen tutkimisen kanssa?
Eihän tuolla aiheella ollut oikeastaan mitään tekemistä palstan puheenaiheiden kanssa!
Eihän täällä ole tarkoitus pohtia minkään amerikkalaisen lahkon syntyjä?
Herätysliikkeiden sivut ovat tarkoitetut kotimaisten aiheiden keskusteluun.
Mitä tekemistä lähimmäisenrakkaudella on harhaopin hyväksymisen perusteluna? - Miksi sitten
huh! kirjoitti:
Mitä ihmeen tekemistä adventtikirkon syntymisellä on kristinuskon alkuperäisen tutkimisen kanssa?
Eihän tuolla aiheella ollut oikeastaan mitään tekemistä palstan puheenaiheiden kanssa!
Eihän täällä ole tarkoitus pohtia minkään amerikkalaisen lahkon syntyjä?
Herätysliikkeiden sivut ovat tarkoitetut kotimaisten aiheiden keskusteluun.
Mitä tekemistä lähimmäisenrakkaudella on harhaopin hyväksymisen perusteluna?puhutte palturia ja vääristelette kaiken?Annun selostus oli vain asiallinen selostus ja todellinen sellainen,eikä propakandasivustojen vääriteltyä "totuutta."Että silleen!Kiitos Annu asiallisesta yhteenvedosta.
- Kristinuskoa,siinä
huh! kirjoitti:
Mitä ihmeen tekemistä adventtikirkon syntymisellä on kristinuskon alkuperäisen tutkimisen kanssa?
Eihän tuolla aiheella ollut oikeastaan mitään tekemistä palstan puheenaiheiden kanssa!
Eihän täällä ole tarkoitus pohtia minkään amerikkalaisen lahkon syntyjä?
Herätysliikkeiden sivut ovat tarkoitetut kotimaisten aiheiden keskusteluun.
Mitä tekemistä lähimmäisenrakkaudella on harhaopin hyväksymisen perusteluna?kuin helluntalaisuus tai mikä muu tahansa!Myöskin virallisessa mielessä.Että silleen!
- "kukako on lähimäisesi?
huh! kirjoitti:
Mitä ihmeen tekemistä adventtikirkon syntymisellä on kristinuskon alkuperäisen tutkimisen kanssa?
Eihän tuolla aiheella ollut oikeastaan mitään tekemistä palstan puheenaiheiden kanssa!
Eihän täällä ole tarkoitus pohtia minkään amerikkalaisen lahkon syntyjä?
Herätysliikkeiden sivut ovat tarkoitetut kotimaisten aiheiden keskusteluun.
Mitä tekemistä lähimmäisenrakkaudella on harhaopin hyväksymisen perusteluna?Säteileekö sinusta Kristuksen rakkaus?Jos saan arvata,et ole USKOSSA,sanan varsinaisessa mielessä olenkaan,vai kuis on?
- Sinun lähelläsi on kylmä,
huh! kirjoitti:
Mitä ihmeen tekemistä adventtikirkon syntymisellä on kristinuskon alkuperäisen tutkimisen kanssa?
Eihän tuolla aiheella ollut oikeastaan mitään tekemistä palstan puheenaiheiden kanssa!
Eihän täällä ole tarkoitus pohtia minkään amerikkalaisen lahkon syntyjä?
Herätysliikkeiden sivut ovat tarkoitetut kotimaisten aiheiden keskusteluun.
Mitä tekemistä lähimmäisenrakkaudella on harhaopin hyväksymisen perusteluna?ja sydäntä paleltaa,niin ei saisi olla Kristuksen omien lähellä!Sinulta puuttuu rakkaus ja sen myötä ja kaikki muukin!Mene pois panettelia syyttäjä!
- miksi ette perusta omaa
Sinun lähelläsi on kylmä, kirjoitti:
ja sydäntä paleltaa,niin ei saisi olla Kristuksen omien lähellä!Sinulta puuttuu rakkaus ja sen myötä ja kaikki muukin!Mene pois panettelia syyttäjä!
Miksi ette perusta omaa palstaa?
Helluntailaisilla, mormooneilla, ja Jehovan todistajillakin on omat nimikkosivunsa!
Eihän se ole herätysliikkeiden vika ,että te olette pieni ryhmä? Sitä ei siis voi pitää perusteluna.
Ettehän te kuulu otsikon tarkoittamiin herätysliikkeisiinkään muiden, kuin OMAN tulkintanne mukaan.Siinäkin te olette itse muuttaneet sanalle uuden merkityksen. - annu42
Muistan lukeneeni täällä jonkun kysymyksen adventtikirkon synnystä, ja myöskin väitteen, että Luther olisi ensimmäinen adventisti. Nämä saivat kirjoittajien koneet laulamaan. Tämä oli mielessäni, kun aloin itsekin pohtia, miten Jeesuksen odottajat (=adventistit) näkyvät historiassa ja tutkin historiakirjoista tuota asiaa. Itsekin hämmästyin sitä, että heistä kerrotaan heti Jeesuksen taivaaseen nousun jälkeen ensimmäisellä vuosisadalla.
Nimenomaan asiallisen viestin halusin kirjoittaa ja totean, että "taidolliset ovat ymmärtäneet" viestin tarkoituksen. Kiitos jokaiselle, joka ymmärsi yritykseni. Minua ei myöskään yhtään haittaa toisenlaiset viestit. Tässä maailmassa on noustava niiden yli ja nähtävä niistäkin se, mikä rakentaa ja missä kohdin niissä on asiaa, jotta voi itse tehdä parannusta.
Huomaan, että Adventtikirkko mainittuna tavalla tai toisella saa valtavan ryöpyn jokaisen kirjoittajan, ei vaan minun, silmille noin kuvaannollisesti sanoen. Elämme sitä aikaa, että se on monelle kuin punainen vaate härälle taiteluareenalla. Paavalin sana "...meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti." (1. Kor. 4:13 ) on käynyt toteen kohdallamme.
Siitä olen iloinen, että keskustelua syntyi, koska sitä varten tämä palsta on olemassa. Olkoonkin vaikka negatiivista, mutta keskustelua kuitenkin. Jokaisen kirjoittajan viestistä selviää, millä asteella hän on. Jokainen olemme "suuren takojan alasimella", joten taivaan joukot ovat valppaina meitä ja tekemisiämme tarkkailemassa. Muutenhan ei seuraavaa lausetta Raamatussa olisi. "Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä." (Matt. 12:36)
Kuinka varovaisia meidän tulisikaan olla, kun ajattelemme noita sanoja kukin kohdallemme. Niin paljon turhia sanoja tulee jokaisella taivaan kirjoissa olemaan. Siellä ne punnitaan vanhurskaasti ja totuuden mukaan, ja tilin tekee itse Jumala jokaisen kohdalla.
"Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä." (Luuk. 21:28) "Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä." (Mark. 13:29)
Näemme, että olemme Jeesuksen toisen tulemuksen edessä, joten saamme hänen todistajinaan varautua siihen, mitä tälläkin palstalla on nähty --- ja tämä on vain kirjoittelua, miten sitten, kun tartutaan tosi toimiin vainoamaan kristittyjä. Kuka silloin kestää? Silloin, vasta silloin on lähimmäisen rakkaus lopullisesti kadonnut. - Pusa
annu42 kirjoitti:
Muistan lukeneeni täällä jonkun kysymyksen adventtikirkon synnystä, ja myöskin väitteen, että Luther olisi ensimmäinen adventisti. Nämä saivat kirjoittajien koneet laulamaan. Tämä oli mielessäni, kun aloin itsekin pohtia, miten Jeesuksen odottajat (=adventistit) näkyvät historiassa ja tutkin historiakirjoista tuota asiaa. Itsekin hämmästyin sitä, että heistä kerrotaan heti Jeesuksen taivaaseen nousun jälkeen ensimmäisellä vuosisadalla.
Nimenomaan asiallisen viestin halusin kirjoittaa ja totean, että "taidolliset ovat ymmärtäneet" viestin tarkoituksen. Kiitos jokaiselle, joka ymmärsi yritykseni. Minua ei myöskään yhtään haittaa toisenlaiset viestit. Tässä maailmassa on noustava niiden yli ja nähtävä niistäkin se, mikä rakentaa ja missä kohdin niissä on asiaa, jotta voi itse tehdä parannusta.
Huomaan, että Adventtikirkko mainittuna tavalla tai toisella saa valtavan ryöpyn jokaisen kirjoittajan, ei vaan minun, silmille noin kuvaannollisesti sanoen. Elämme sitä aikaa, että se on monelle kuin punainen vaate härälle taiteluareenalla. Paavalin sana "...meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti." (1. Kor. 4:13 ) on käynyt toteen kohdallamme.
Siitä olen iloinen, että keskustelua syntyi, koska sitä varten tämä palsta on olemassa. Olkoonkin vaikka negatiivista, mutta keskustelua kuitenkin. Jokaisen kirjoittajan viestistä selviää, millä asteella hän on. Jokainen olemme "suuren takojan alasimella", joten taivaan joukot ovat valppaina meitä ja tekemisiämme tarkkailemassa. Muutenhan ei seuraavaa lausetta Raamatussa olisi. "Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä." (Matt. 12:36)
Kuinka varovaisia meidän tulisikaan olla, kun ajattelemme noita sanoja kukin kohdallemme. Niin paljon turhia sanoja tulee jokaisella taivaan kirjoissa olemaan. Siellä ne punnitaan vanhurskaasti ja totuuden mukaan, ja tilin tekee itse Jumala jokaisen kohdalla.
"Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä." (Luuk. 21:28) "Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä." (Mark. 13:29)
Näemme, että olemme Jeesuksen toisen tulemuksen edessä, joten saamme hänen todistajinaan varautua siihen, mitä tälläkin palstalla on nähty --- ja tämä on vain kirjoittelua, miten sitten, kun tartutaan tosi toimiin vainoamaan kristittyjä. Kuka silloin kestää? Silloin, vasta silloin on lähimmäisen rakkaus lopullisesti kadonnut.Adventistit näköjään antavat itse asioille nimityksiä joita niillä ei ole muiden kielenkäytössä.
Tahdotteko te tehdä itsestänne hengellisen kielen uudelleenmuokkaajia ilman muiden kuulemista.
Eikö sentään olisi parasta pitäytyä niissä nimityksissä asioille jotka ovat vakiintuneet.
Alkuseurakunta kuvaa paljon selkeämmin kristinuskon alkua kuin jäkikäteen nimetä joku adventismiksi.
Teillä on jo ennestään sotkua tuolla saralla enemmän kuin mittariin sopii. - herännäisiltä
miksi ette perusta omaa kirjoitti:
Miksi ette perusta omaa palstaa?
Helluntailaisilla, mormooneilla, ja Jehovan todistajillakin on omat nimikkosivunsa!
Eihän se ole herätysliikkeiden vika ,että te olette pieni ryhmä? Sitä ei siis voi pitää perusteluna.
Ettehän te kuulu otsikon tarkoittamiin herätysliikkeisiinkään muiden, kuin OMAN tulkintanne mukaan.Siinäkin te olette itse muuttaneet sanalle uuden merkityksen.puuttuu oma palsta ja he eivät tule toimeen toisten herätysliikkeiden kanssa.Adventistit ovat hyväntahtoisina ja tosi Kristittyinä yrittäneet sovussa keskustella ja tuoda omatkin näkemyksensä esille,ja mikä on ollut seuraus?Inhoittavaa syyttelyä ja panettelua,asioiden valheellista väärentämistä,ilkeyttä ja pahansuopuutta.Sekö on Kristityn rakkautta,jota Herramme ja Vapahtajamme opetti?
- Vähäisen
Pusa kirjoitti:
Adventistit näköjään antavat itse asioille nimityksiä joita niillä ei ole muiden kielenkäytössä.
Tahdotteko te tehdä itsestänne hengellisen kielen uudelleenmuokkaajia ilman muiden kuulemista.
Eikö sentään olisi parasta pitäytyä niissä nimityksissä asioille jotka ovat vakiintuneet.
Alkuseurakunta kuvaa paljon selkeämmin kristinuskon alkua kuin jäkikäteen nimetä joku adventismiksi.
Teillä on jo ennestään sotkua tuolla saralla enemmän kuin mittariin sopii.Minäkin olen lukenut Alkuseurakunnan vaiheista,
Ne vaiheet olivat vielä melko Kristillisiä
Jeesuksen Apostolien kuolemaan asti, kuitenkin
alkuapostolien kuoltua alkoi tapahtua poik-keaminen Alkuapostolien opetuksesta. Alkoi
hiljalleen tulla Jeesuksen opetuksen vastaista
oppia. Vihdoin tuli aika vainojen Jälkeen, jolloin Rooman Keisari Constantine otti Kristin-
uskon valtion uskonnoksi. Tämä oli todellisten
Kristittyjen kannalta hieman hankala, koska
Keisari Halusi yhdistää vanhan Rooman valtion
uskonnon ja Kristin uskon sulattamalla ne yhdeksi
uskoksi.
Takuuksi Keisari halusi varmistaa Tämän yhdistymisen onnistumiseksi. Hän itse Keisari
palkkasi tämän työn onnistumiseksi viisaita kirjoittajia, Jotka Kirjoittivat Evankeliumien
lisäyksiä tavalla joka sopi parhaiten Kahden
uskonnon sulautumiseen, Ne kirjan taitajat, jotka eivät taipuneet Keisarin tahtoon Teloitettiin. Näinhän se todellinen Historia
meille kertoo. Näin me olemme saaneet hieman
tätä pakanuuden sivumakua uskoomme. Ne sivumaku-
asiat selviävät siitä, että niitä ei ole koskaan
mainittu Raamatussa. Jotta silleen .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203