Älkää puhuko murteita vieraille!

epäteennäinen

Murteiden puhuminen vieraille ihmisille on kuulijalle kärsimystä. Puhukaa murteita omassa piirissä kuten luonnollista on. On karmeaa kun murteenraiskaajat alkavat teennäisesti korostaa omaa murrettaan. Sellainen on yksinkertaisesti hirvittävää kuultavaa. Kuvottavinta on murteella kirjoitettu teksti, jota vielä luetaan paperista. HYI YÄK!

16

2145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mää vaan

      Mää en taaskaan tykkää kirijakielestä, jos sitä puhutaan sillai teennäisesti korostaen...mut en mää tykkää siitä teinix-kielestäkkään,jossa ks muutetaan x:ksi

      • Bää

        Ärtsyä on sekin, kun jotkut yrittävät kirjoittaa sellaista mitä eivät osaa. Päätalokin hallitsi täydellisesti Taivalkosken murteen, mutta oli heti ihan röpelikössä, kun yritti kirjoittaa peräpohjalaisen sotamiehen puhetta. Ei hallinnut kunnolla sitäkään sääntöä, että "Ei sitä senthän ihan joka sanhan hootakhan panna."


      • mies.
        Bää kirjoitti:

        Ärtsyä on sekin, kun jotkut yrittävät kirjoittaa sellaista mitä eivät osaa. Päätalokin hallitsi täydellisesti Taivalkosken murteen, mutta oli heti ihan röpelikössä, kun yritti kirjoittaa peräpohjalaisen sotamiehen puhetta. Ei hallinnut kunnolla sitäkään sääntöä, että "Ei sitä senthän ihan joka sanhan hootakhan panna."

        Käytetään kaksoiskonsonantteja mahollisimman palijon ja jos ei onnistu tungetaan vaan vokkaaleja välliin;
        Ookko nää oulusta, pelekääkkö nää polliisia?
        ah,tätä kaunista oulun murretta! :)


      • mirhava
        mies. kirjoitti:

        Käytetään kaksoiskonsonantteja mahollisimman palijon ja jos ei onnistu tungetaan vaan vokkaaleja välliin;
        Ookko nää oulusta, pelekääkkö nää polliisia?
        ah,tätä kaunista oulun murretta! :)

        kun oululainen kyssyy "Ketä nää oot?" ,eli kuka olet


      • mukavalta
        mirhava kirjoitti:

        kun oululainen kyssyy "Ketä nää oot?" ,eli kuka olet

        Mukavaltahan tuo kuulostaa!


      • nää nää
        mirhava kirjoitti:

        kun oululainen kyssyy "Ketä nää oot?" ,eli kuka olet

        Kirjoitetaan, että "kuka nää oot"


      • mirhava
        nää nää kirjoitti:

        Kirjoitetaan, että "kuka nää oot"

        Nuoriso sannoo ussein sen *Ketä nää oot*
        ärsyttävää vain,kun puhutaan kieliopillisesti niin väärin


    • Karjalan kajaus

      ...on se kun joku luulee pystyvänsä uskottavasti hallitsemaan jonkin muun murteen kuin omansa. Yksi ärsyttävimpiä esimerkkejä takavuosilta oli Kalle Juurela, joka usein esitti radiossa karjalaisrooleja. Ei onnistunut kuulostamaan muulta kuin itseltään eli hämäläiseltä joka yrittää matkia karjalaista.

      Joskus tunsin sievän ja herttaisen tytön, joka oli muuttanut Kainuusta Turun liepeille. Piti muuten tyylinsä hyvin, mutta se itsetunnon heikkous kuului heti siinä aivan avuttomassa Turun murteen matkimisessa, joka varmaan alkuperäisistä turkulaisista kuulosti vielä kammottavammalta kuin minusta!

      • SiiliII

        En ole ikinä huomannut Turun murteen jäljittelemisen ottavan korvaan, jos se tapahtuu positiivisessa hengessä. Tarkoitan siis ihan arkipäiväisiä tilanteita, en huonoja vitsejä. Ihan hauskalta kuulosti mielestäni se, kun töissä yksi riihimäkeläinen tyttö totesi "No niin se ainakin sanos."

        Kivampaa se on, että johonkuhun tuokin piirre tarttuu, kuin että jatkuvasti haastetaan selittämään, miksi hitossa pitää sanoa meniSISISISI. Etenkin kun Turun murteessa meni on kaiken lisäksi vain meni.. Enkä kai sentään ole itse ilmiöstä vastuussa, vaan lapsena raasu sen ainoana oikeana oppinut..

        Tietysti luonnollinen tarttuminen on eri asia kuin hampaat irvessä jäljitteleminen, myönnän.

        Pidän murteista, ne ovat hauskoja ja kiinnostavia - suurin osa muualta tulleista kuuntelee omaa turkuanikin ihan asiallisina, se tuntuu meistä usein mollatuista kivalta!. =)


    • niin kun tuntuu

      Minä kyllä aion puhuva just niinku parraalta sattuu tuntummaan. Kyllä se on ihan viho viimenen homma yrittee viäntee virallisesti kirjakieltä, jota ee kuitenkaa täävelleen ossoo. Siinä ne on niin puhujan kiel kun kuulijan korvatkii ihan solomussa.

      Jonnii jootava hienostelua ja tärkeeks heettäätymistä tuo sinun kommenttis. Puhu sinä niin ku puhut ja myö muut puhutaan niin ku puhutaan. Se jos sinä et sitä kestä, niin se on sinun ongelmas, ee meejän.

    • ertyui.

      Eihä sitä oo pakko kuunnella. Mutta se o totta että savoks kiriotettu teksti o aika kamalaa lukkee, ku tuntuu että järki mennee solomuu. Seki olis kyllä hyvä huomata että ylleiskieliki o tavallaa murre.

      • tienny?

        Mut tietääks kukaa, mitä murretta miä nyt kirjotan?
        Minust tää ei ees tunnu murteelle, mut varmaa jonkun muun miälest tuntuu.

        En miä kyl tiiä, onko tän nimist murretta olemassakaa, mut täälpäin ainakii puhutaa tällee, ja myä sanotaa tät
        KUUSAAN MURTEEKS !


    • puhun kun puhuttaa

      Vae on se kärsimystä murtteen puhuminen. Minä aenahi puhun uhallanihi murretta jokapaekassa.Vaekka oesin ulukomaella käömässä ni siellähi puhun vaekka eivät ymmärtäsikkään.
      Murrehhan on kielen rikkaos.
      Minkähän seovvun murretta mahon puhhuo, arvatkkoopa?

      • asukas peräkylältä

        Koellismaan murretta? Tämä oli arvaous.Minä aenahi puhun omaa murretta ja pijän siitä visusti kiini.Se joka ei kestä kuulla niin saapi tukkie korvasa minun puhheelta.


    • yksi savolainen

      "Murteiden puhuminen vieraille ihmisille on kuulijalle kärsimystä."

      Sinunpa on ongelmasi.

      "Puhukaa murteita omassa piirissä kuten luonnollista on."

      Minä puhun, miten puhun enkä vaihda kieltä kuin ulkomaalaiselle puhuessani.

      "On karmeaa kun murteenraiskaajat alkavat teennäisesti korostaa omaa murrettaan."

      Murteenraiskaajia ovat sellaiset, jokta eivät puhumaansa murretta osaa - esim. hesalaisten onnettomat yritykset matkia Turun tain Savon murretta.

      "Sellainen on yksinkertaisesti hirvittävää kuultavaa.""

      Edelleenkin se on sinun oma itse kehittämäsi ongelma.

      "Kuvottavinta on murteella kirjoitettu teksti, jota vielä luetaan paperista."

      Viime vuosien parhaat runot on Heli Laaksonen kirjoittanut jollain Varsinais-Suomen murteella. Nautinto lukea ja kuulla Helin niitä ääneen lausuvan. Myöskin positiivisia ilmestyksiä ovat eri murteille käännetyt sarjakuvat.

      • Joops..

        Näihn on.
        Olen sammmaa mieltä, et oma on ongelmansa.
        Jokainen puhukkoot miten puhhuu..ja jossei kestä kuunnella niin lyökhöön korvat tukkoon..

        Voihan se tieten olla, että harmittaa jossei ymmärrä muiden puhetta ja siks pithää alkaa rääkkyyn. Mut suu son meille kaikille luotu, kysyä voip jossei jotaki förstoijaa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2180
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1701
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1577
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe