Hengenahdistus ja verenpaineen nousu ?

Ahdistaa suuresti =(

Eli minulla on jo pitkään ollut hengenahdistusta. Eli ilmaa pitää ns. haukkoa. Tämä on todella kiusallista. Astmaa minulla ei testeissä todettu ja keuhkokuvatkin näyttivät normaalia. Samoin kilpirauhanen. Sen olen huomannut, että suunilleen samoihin aikoihin kun tämä hengenahdistus alkoi, nousi verenpaineeni myös normaalirajan yläpuolelle. En ole tästä aivan varma, mutta tuntuisi että hengitystä ahdistaa silloin enemmän kun olen juuri syönyt (mitä enemmän, sen enemmän ahdistaa). Eli voisiko joku ruoka-aine aiheuttaa tätä tms? Kokemuksia? Tämä ongelma todella häiritsee kun kokoajan saa haukkoa happea :(

11

8563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esim.

      Syitä
      Hengenahdistusta voi esiintyä monien eri sairauksien yhteydessä. Niiden joukossa on lukuisia keuhkosairauksia, mutta myös muiden sairauksien oireena voi olla hengenahdistus.

      Äkillisesti alkavan hengenahdistuksen syitä ovat jonkin esineen joutuminen kurkunpäähän tai henkitorveen, äkillinen astmakohtaus (ks. astma 1), ilmarinta (ilmaa keuhkopussissa) tai keuhkoveritulppa (ks. laskimoveritulppa 2). Päivässä parissa alkavan hengenahdistuksen syynä voi olla vaikea keuhkojen tulehdus tai astman pahenemisvaihe. Keuhkoahtaumatauti 3 on yleisin keuhkosairaus, jonka yhteydessä hengenahdistus kehittyy hitaasti kuukausien ja vuosien kuluessa.

      Sydämen vajaatoiminnassa 4 oireena on usein hengenahdistus, joka voi alkaa äkillisesti, mutta yleensä se kehittyy hitaasti viikkojen kuluessa. Anemiaan 5 liittyy hengenahdistusta, koska veren hapenkuljetuskyky on heikentynyt. Verenvuotoon liittyvässä anemiassa ahdistus voi alkaa nopeasti, raudan- ja B12-vitamiinin puutteessa se kehittyy hitaasti kuukausien kuluessa. Vaikeaan lihavuuteen liittyy hengenahdistusta, koska keuhkot eivät pysty kunnolla laajenemaan.

    • Kuulehan

      minulla on samanlaisia oireita! Olen astmaatikko ja astman tila on ollut jo pitkään huonohko: limayskää on kamalasti ja HENGENAHDISTUSTA varsinkin juuri ruokailun jälkeen. Olin viime viikolla taas keuhkolääkärillä ja mainitsin, että voisikohan minulla olla PALLEATYRÄ, kun on semmoinen kumman painostava tunne usein juuri ruokailun jälkeen, ihan niinkuin keuhkoilla ei olisi tarpeeksi "tilaa". Hän ei sitä kovin noteerannut, mutta aion pyytää kyseisen asian tutkimista, mikäli tää vaan jatkuu. Mietipäs, voisiko sinulla on palleatyrä tai ota se ainakin puheeksi lääkärillä. Googlesta löydät lisätietoa hakusanalla: palleatyrä. Tää nyt oli vaan yksi olettamus, mutta kertomuksesi tuntui kovin "tutulta"!

      • Ahdistaa suuresti

        Kiitos kaikille vastauksista.
        Tämä kuulostaa kyllä järkevältä vaihtoehdolta, mutta tuli vaan mieleen että jos on palleatyrä, niin näkyykö se keuhkokuvissa? Kävin kuvauttamassa keuhkoni siis n. vuosi sitten.


      • Vastaus oli
        Ahdistaa suuresti kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista.
        Tämä kuulostaa kyllä järkevältä vaihtoehdolta, mutta tuli vaan mieleen että jos on palleatyrä, niin näkyykö se keuhkokuvissa? Kävin kuvauttamassa keuhkoni siis n. vuosi sitten.

        "Ei aina näy keuhkokuvissa, joskus näkyy, muttei aina". Varmimmin palleatyrän voi todentaa maharöntgenissä tai tähystyksessä. Luepas googlesta lisää, hakusanalla: PALLEATYRÄ! Ei sen lukemisesta haittaakaan ole.


    • mitä tulee

      ns. hapen haukkomiseen, liuta muitakin oireita on. Muutaman vuoden lääkärissä ravaamisen jälkeen syy löytyi ja se on työpaikkani kosteus- ja homevauriot. Nyt on sitten loppuelämä pilalla....

      • Kiinnostaisi

        kovasti syy, miksi "loppuelämäsi on pilalla"? Oletko yhä työpaikallasi ja haukotko yhä happea? Kosteus- ja homevauriotkin ovat HYVIN YLEISIÄ suomalaisissa rakennuksissa, koska ilmastomme on mitä on! Vaikka on tiukat rak. määräykset, aina joku paikka voi falskata. Töissä tai kodissa! Nehän voi ja pitää korjata! En kyllä ole koskaan kuullut, että home tai kosteus panisi "happea haukkomaan"; astman ne voi kyllä laukaista, mutta astmaanhan on hyvät lääkkeet ja jos itse vielä yrittää liikkua ja on motivoitunut, ei "loppuelämä voi pilalla olla"! Hei haloo!


      • mikä pilalla
        Kiinnostaisi kirjoitti:

        kovasti syy, miksi "loppuelämäsi on pilalla"? Oletko yhä työpaikallasi ja haukotko yhä happea? Kosteus- ja homevauriotkin ovat HYVIN YLEISIÄ suomalaisissa rakennuksissa, koska ilmastomme on mitä on! Vaikka on tiukat rak. määräykset, aina joku paikka voi falskata. Töissä tai kodissa! Nehän voi ja pitää korjata! En kyllä ole koskaan kuullut, että home tai kosteus panisi "happea haukkomaan"; astman ne voi kyllä laukaista, mutta astmaanhan on hyvät lääkkeet ja jos itse vielä yrittää liikkua ja on motivoitunut, ei "loppuelämä voi pilalla olla"! Hei haloo!

        Vaikka vedät kaikista astmalääkekiekoista, niin tukehtumisen tunne on melkoinen. Jos astma on peräisin kosteusvauriomikrobeista ei ole tarkoitettu, että altistat itseäsi ja vetelet kiekosta lisää puhtia. Nyt mulla on alveoliittikin, joten elämä tosiaan on pilalla.
        Keuhkoni oireilevat jo ulkohomeista, vaikka niitä on vielä aika vähän verrattuna esim. lokakuuhun. Nytkään ei ole asiaa ulos aikaisin aamulla. Kun nenänsä pistää ulos kymmenen tienoissa (yökosteus hävinnyt) niin silti yskittää kaikista lääkeistä huolimatta.
        Motivoituneita ollaan ja kovasti, mutta miten selvitä, kun niin monissa rakennuksissa on kosteusvaurio-ongelma. Asuinpaikkakunnallani en voi mennä enää terveyskeskukseen, kirjastoon, joihinkin kauppoihin jne, koska oireilen niin pahasti, että lähtee jalat alta. Eli jos ei voi olla enää kosteusvaurioituneissa rakennuksissa ja ulkoilukin tekee tiukkaa ja tiettyinä vuoden aikoina se on todella vähäistä, niin sitä voi mietiskellä, miten se elämä olisi mahdollisesti pilalla, varsinkin kun muistaa hyvin ajan, jolloin ei tarvinnut välittää mitään koko homejutuista.


      • Onko sinulta
        mikä pilalla kirjoitti:

        Vaikka vedät kaikista astmalääkekiekoista, niin tukehtumisen tunne on melkoinen. Jos astma on peräisin kosteusvauriomikrobeista ei ole tarkoitettu, että altistat itseäsi ja vetelet kiekosta lisää puhtia. Nyt mulla on alveoliittikin, joten elämä tosiaan on pilalla.
        Keuhkoni oireilevat jo ulkohomeista, vaikka niitä on vielä aika vähän verrattuna esim. lokakuuhun. Nytkään ei ole asiaa ulos aikaisin aamulla. Kun nenänsä pistää ulos kymmenen tienoissa (yökosteus hävinnyt) niin silti yskittää kaikista lääkeistä huolimatta.
        Motivoituneita ollaan ja kovasti, mutta miten selvitä, kun niin monissa rakennuksissa on kosteusvaurio-ongelma. Asuinpaikkakunnallani en voi mennä enää terveyskeskukseen, kirjastoon, joihinkin kauppoihin jne, koska oireilen niin pahasti, että lähtee jalat alta. Eli jos ei voi olla enää kosteusvaurioituneissa rakennuksissa ja ulkoilukin tekee tiukkaa ja tiettyinä vuoden aikoina se on todella vähäistä, niin sitä voi mietiskellä, miten se elämä olisi mahdollisesti pilalla, varsinkin kun muistaa hyvin ajan, jolloin ei tarvinnut välittää mitään koko homejutuista.

        otettu homevasta-aineet ym? Minulle sanottiin myös, että astmani oli pahentunut ja polyypitkin tulleet "homeesta" ja kosteusvaurioista Ok-talossamme. Noin vuosi sitten alkoi astma pahentua huomattavasti ja polyypitkin Fess-leikattiin. Ei tuonut muutosta; sairaalan k-osastolta itseni löysin viime syksyn lopulla. Myytiin OK-talo, ostettiin koneellisesti ilmastoitu avara huoneisto = ei muutosta astmassa! Päinvastoin= nytkin kortisonitabut päällä! MUTTA HOME EI OLLUTKAAN SE SYY!!! Talostamme EI löytynyt hometta eikä minusta home-vasta-aineita! Minua on tutkittu tutkimistaan; mitään n.s. loogista syytä ei ole löytynyt: tilani on vaan aika kurja...Eli samma här, mutta home ei ollut se syy! Minäkin saan kaameita yskänkohtauksia yllättävissä paikoissa ja se on aika elämää rajoittavaa...tiedetään! Tsemppiä kuitenkin!


      • Ahdistaa suuresti
        Onko sinulta kirjoitti:

        otettu homevasta-aineet ym? Minulle sanottiin myös, että astmani oli pahentunut ja polyypitkin tulleet "homeesta" ja kosteusvaurioista Ok-talossamme. Noin vuosi sitten alkoi astma pahentua huomattavasti ja polyypitkin Fess-leikattiin. Ei tuonut muutosta; sairaalan k-osastolta itseni löysin viime syksyn lopulla. Myytiin OK-talo, ostettiin koneellisesti ilmastoitu avara huoneisto = ei muutosta astmassa! Päinvastoin= nytkin kortisonitabut päällä! MUTTA HOME EI OLLUTKAAN SE SYY!!! Talostamme EI löytynyt hometta eikä minusta home-vasta-aineita! Minua on tutkittu tutkimistaan; mitään n.s. loogista syytä ei ole löytynyt: tilani on vaan aika kurja...Eli samma här, mutta home ei ollut se syy! Minäkin saan kaameita yskänkohtauksia yllättävissä paikoissa ja se on aika elämää rajoittavaa...tiedetään! Tsemppiä kuitenkin!

        Kiitos paljon vastauksista. Ennen tuon palleatyrän pois sulkemista olisi itselleni helpompaa sulkea pois tuo home. Eli miten katsotaan onko esim. huoneessani hometta? Tarviiko tähän palkata joku ihan alan ekspertti vai voiko homevaurion mitata ihan itse jollakin laitteella?


      • terveystarkastaja
        Ahdistaa suuresti kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista. Ennen tuon palleatyrän pois sulkemista olisi itselleni helpompaa sulkea pois tuo home. Eli miten katsotaan onko esim. huoneessani hometta? Tarviiko tähän palkata joku ihan alan ekspertti vai voiko homevaurion mitata ihan itse jollakin laitteella?

        jonka tehtäviin kuuluu mm. asuntojen huoneilman puhtauden, kosteusvaurioiden ja homevaurioiden mittaus. Sillä on laitteet ja vempaimet tai sitten neuvoo semmoiselle, jolla on. Joten aloita hometarkastuksen kartoitus soittamalla asuinpaikkakuntasi kunnanviraston keskukseen ja pyytämään henkilölle, jonka tehtäviin kuuluu k.o. mittaukset. Kyllä se siitä...


    • Neuvokas2

      Vanha viestiketju, mutta omaan hengenahdistukseeni auttoi hengitettävä kortisoni. Varsinaista astmaa ei todettu, mutta allergiaan liittyy aina myös astman tapaista oireilua keuhkojen lievästi tulehtuessa allergiasta. Itselläni kausittainen allergia (siitepöly.) Siedätyshoito auttoi lopullisesti pääsemään hengenahdistuksista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe