matkailu

Tiwaz

Kertokaapa joku fiksu ihminen mitä eroa on matkailuautolla ja retkeilyautolla? Onko se sama asia vai onko nillä jotain konkreettista eroa verottajan mielestä?

4

585

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viia

verottajan näkökulmasta matkailuauto on autoverovapaa, kunhan se täyttää tietyt kriteerit. Retkeilyauto ei ole.
      Retkeilyautoja liikkuu vielä suomen teillä, mutta ne on rekisteröity ennen 1990, noin.
      siis retkeilyauto on minusta kevyemmin varusteltu eli lähinnä pyörillä kulkeva teltta.
      Minulla oli pitkään ns. peltikuorinen matka-auto. Kesti hyvin asua -20 asteessa, olikin tehty Iisalmessa. siis ei mikään retkelyauto, vaan peltikuorinen matkailuauto. Lämmitys oli vesikiertoinen, eberillä tai maavirralla. Katolla oli aurinkopaneelit jääkaapia ym. varten.
      Sängyt olivat pitkittäin kerrossänkyinä, ylempi ns. pullman.
      Tämä esitys vain siksi, että ero käsitteiden välillä ei ole kovin yksiselitteinen; maksoin autosta aikanaan 50.000€.

• Matkailuauton hinnalla voi viettää hotellissa!?
        Minusta asuntoauto on kielitaidottomien ratkaisu matkustelemisessa! Ja kallis semmoinen! Eli 'Tee kaikki itse'!

• olkaatten hyvät

Retkeilyauto on pieni asuntoauto, joka on rakennettu umpipakettiauton sisään. Tällainen oli koeajossa TM:ssäkin ((12/06). Merkki taisi olla Renault-Adria Twin M ja sitä ei tosiaankaan oltu rekisteröity ennen vuotta 1990.

Asuntoauto taas on auton ja asuntovaunun risteytys, auton alustalle nostettu lasikuitukoppi.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Asuntoauto

Asuntoautoa ei pidä sekoittaa matkailuautoon. Matkailuauto tarkoittaa autoa, joka moottorinsa, ajo-ominaisuuksiensa ja ohjaamojärjestelyidensä puolesta on suunniteltu matkailuun hammasharja ja luottokortti takaluukussa.

Esim.

http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=koeajot&article=121004
        "GTC on lyhenne sanoista Gran Turismo Compact eli urheilullinen näppäränkokoinen matkailuauto"

http://www.ajovalo.net/Historia/opel_manta_70.htm
        "Manta oli Opelin päinvastaisista väitteistä huolimatta suora vastaus vajaat 2 vuotta aikaisemmin esitellylle Ford Caprille. Pitkänokkainen kori oli tyylikäs ja urheilullinen. Mantan sanottiin olevan elegantti matkailuauto urheiluhenkisille"

http://www.ajovalo.net/Historia/ferrari.htm
        "Teknisesti 365 GTC:tä vastaava oli pitempi ja muotoilultaan erilainen 2 2-paikkainen 365 GT 2 2. Se oli sisarmalliaan hienostuneempi matkailuauto, jossa oli ensimmäisenä Ferrarina tehostettu ohjaus ja ilmastointi."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5363
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      569
      2707
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2589
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2260
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2197
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82