Utelu ..

Seija ...

Monenko maan kulttuurin olette pilanneet lähetystyöllänne?

Kuuluiko tähän pakkokäännytykset?

5

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakavasti vastaan

      Hyvin monissa maissa lähetystyöntekijät ovat olleet kehittämässä kansan kieltä kirjoitetuksi kieleksi, antaneet kansalle lukutaito-opetusta, terveydenhoitoa on edistetty, pyritty oikeudenmukaisuuteen. Jos tämä on kulttuurin pilaamista, niin voin myöntää, aika monen.
      Mitä tarkoitat pakkokäännytyksellä? Et usko siihen itsekään.

      • vastaan

        Ollako puolesta vai vastaan? Oletteko miettineet, mitä hyötyä tai haittaa lukutaidosta on? Onko se aina tarpeen? Meilläkin on lukutaidottomia henkilöitä, esim. osa kehitysvammaisista. Onko heidän elämä kurjaa ilman lukutaitoa? Jos elää ja haluaa elää paimentolaisena jossain Mongolian vuorilla koko ikänsä niin tarvitseeko lukutaitoa?

        Mielestäni lähetystyöntekijät tekevät hyvää työtä, jos opettavat ja auttavat kohdemaan kulttuurin ehdoilla eivätkä vie meidän kulttuuria sinne. Haluammehan me pitää omamme itse vai haluammeko?

        Saavat opettaa jatkossakin luku- ja kirjoitustaitoja ja auttaa niin paljon kuin jaksavat ja osaavat. Jos yksi kaivo saadaan heidän toimestaan kylään, niin tuskin siinä uskon pakkotuputtamista on. En ole työskennellyt lähettinä joten en tiedä heidän tapaansa toimia.


    • reija 55

      Muslimi -sekä afrikkalaiseen pakanakulttuuriin kuuluvaa naisten ympärileikkausta ei ole vielä pilattu täysin.
      Joten voit olla onnellinen nainen.

      • kädenvääntö

        Niin monta on uskojaa sen asian puolesta kuin vastaan. Yksi perustelu on kummallekin yhteinen eli terveys. Kuka siis on oikeassa? Mitäs sanot, häh


      • vs Raamattu
        kädenvääntö kirjoitti:

        Niin monta on uskojaa sen asian puolesta kuin vastaan. Yksi perustelu on kummallekin yhteinen eli terveys. Kuka siis on oikeassa? Mitäs sanot, häh

        Minulle on jäänyt epäselväksi se miten Raamattu suhtautuu tyttöjen ympärileikkauksiin, joista me useimmiten käytämme nimitystä silpominen. Koraanilla ympärileikkausta myös perustellaan eli jos toiset perustelevat Raamatulla niin onhan melkoinen työ, että asiasta saataisiin yksimielisyys joskus syntymään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe