FACE TO FACE MYYNTI, VINKKEJÄ ?

Jukka

Hellou vaan kaikenkarvaiset myyntitykit

nyt on aika antaa nuorelle myyntityössä face to face myynnissä vielä vähän kokemusta saaneelle kultaisia ns. varmoja vinkkejä

Kokemus puhuu näissäkin asioissa

myymään oppii myymälle ja tietysti asenne merkitsee, mutta kaipaisin jotain perusfaktoja yms "kikkoja jos tulee mieleen niin laita niitä tähän viestiin vastaukseksi

kiitos

7

8938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs vain

      En tiedä mitä myyt, mutta laitan tähän jotain keskeisiä myyntivinkkejä.


      YLEISTÄ

      - Pukeudu siististi asiakkaan tasoisesti

      - Samaistu asiakkaaseen, eli puhu, käyttäydy ja elehdi asiakkaan mukaan, eli pyri samalle tasalle

      - Pyri saavuttamaan asiakkaan luottamus, kun luottamus on saavutettu kaupanteko on helppoa

      - Ole mahdollisimman mukava, sellainen, jotta asiakas pitää sinusta ja haluaa olla kanssasi tekemisissä

      - Ole rehellinen

      - Ole aina täsmällinen

      - Kuuntele asiakasta

      - Ole sitkeä ja periksiantamaton

      - Oikea asenne on erittäin tärkeää, kun sinulla on asenne kohdallaan, olet innostunut ja ahkera. Keskinkertainenkin myyjä saavuttaa hyviä tuloksia kovalla ahkeruudella.

      - Käytä aikasi järkevästi, eli maksimoi myyntineuvottelutilanteissa viettämäsi aika.

      - Pidä myyntineuvottelu lyhyenä ja ytimekkäänä, niin kerkeät tekemään enemmän.

      - Aseta itsellesi tavoitteita ja kirjaa ne ylös. Vuositavoite, kuukausitavoite, viikkotavoite, päivätavoite.

      - Tee suunnitelma mitä sinun on tehtävä ja miten, jotta saavutat tavoitteesi. Kirjaa suunnitelma ylös ja noudata sitä sekä seuraa tavoitteiden saavuttamista. Ellet saavuta asettamiasi tavoitteita, analysoi tekemisesi mitä teit miksi teit, teitkö jotain väärin, väärällä tavalla tai liian vähän. Tarvittaessa muuta suunnitelmaasi miten tavoitteeseesi pääset.

      - Ole aina rehellinen

      - Ole asiakkaan puolella ja pidä asiakkaan puolta

      - Tee asiakaskohtaisia muistiinpanoja, jotta pystyt jatkamaan seuraavalla käynnillä siitä mihin jäit.

      MYYNTITEKNIIKASTA

      - Riippuen mitä myyt, kysy mitä asiakas tarvitsee esim. kodinkonemyyjän täytyy kysellä haluaako pakastimen, jääkaapinm, pesukoneen vai minkä ja jos asiakas vastaa pakastimen, täytyy kysellä haluaako hän arkkupakastimen, kaappipakastimen? Mitkä ovat ostopäätöksen tärkeimmät tekijät, onko se merkki, koko, hinta, väri jne. Jos kuitenkin myyt esim. toimistotarvikkeita, asiakkaalla ei ole pakosti juuri sillä hetkellä tarvetta, jolloin sinun on luotava tämä tarve.

      - Tuote-esittelyssä havainnollistat tuotteen käytön ja/tai annat asiakkaan tutkia tuotetta.

      - Argumentoi tuotteen ominaisuudet ja niistä asiakkaalle koituvat hyödyt ja kerro mitä tämä hyöty tarkoittaa asiakkaalle (yleensä rahaa) tai toisinpäin, kerrot hyödyn tuoman hyödyn ja mistä ominaisuudesta tämä johtuu. Esim. Tuote on tehty erittäin korkealuokkaisista materiaaleista, jolloin se kestää kaksi kertaa pidempään ja näin ollen säästät rahaa. jne.

      - Luo asiakkaalle tarvetta, eli kerro missä ja miten asiakas voi tuotetta käyttää/tarvita ja että miten näin ollen asiakas tuotteesta hyötyy. Hyöty on yleensä säästöä, tehokkuutta tms. joka merkitsee asiakkaalle rahaa.

      - Tämän jälkeen sitten vain kuuntelet mitä mieltä asiakas on ja tarvittaessa argumentoit lisää ja taas kuuntelet.

      - Kysy kaupanpäätöstä aina vaihtoehtoisesti, esim. laitetaanko 10 vai 20? Sopisiko toimitus maanantaina vai tiistaina? Punainen vai sininen? Idea on, että asiakas valitsee näistä kahdesta sopivimman.

      - Ellei kauppaa tule, kertaa hyötyjä pienin kysymyksin, joihin asiakas vastaa aina kyllä? Esim. Eikö olekkin ...? Olet varmasti samaa mieltä, että ...? jne. Kun asiakas on vastanut monta kertaa kyllä tuotteeseen liittyviin kysymyksiin, on hänen helpompi tehdä ostopäätös, eli nyt sitten kysy uudelleen kauppaa esim. siten, että kysyt onko sinulla mitään sitä vastaan, jos tehdään kaupat? Näin kysyessäsi asiakas pääsee helpolla sanomalla ei, mutta muuten joutuu selittämään miksi ei halua ja näin pääset taas käsittelemään tätä syytä.

      - Ellei tule kauppaa, niin kysy suoraan mikä asiassa askarruttaa/mietityttää?

      - Jos kauppa tuntuu kaatuvan, niin ehdota huumorilla höystettynä, jotta mitäs sanoisit jos laitettaisiin ihan vain koe-erä?

      -Hinta on yleisin vastaväite, jolloin voit kokeilla jakaa hinnan vuoden mukaan kuukausiksi viikoiksi tai päiviksi, jolloin voit sanoa, ettei tuote maksa kuin xx euroa viikossa jne.

      - Tarjoa aina suurempaa kauppaa, kuin mitä kuvittelet asiakkaan olevan valmis ostamaan, koska monesti asiakas tekee kaupat siitä mitä tarjotaan.

      • alan osaaja

        Kerrankin täällä kirjoittaa (tai siteeraa) joku joka on oikeasti tietoinen asioista!


      • yks yrittäjä

        Mikään ei ole epämiellyttävämpää kuin hienhajuinen tai rasvtukkainen myyjä. Ja myös yksi pikkujuttu on kielletty hyvältä myyjältä on rannekelloon vilkuilu. Asiakas saa kuvan että myyjällä on ajatus muualla ja kiire sinne ja asiakas haluaa pois tieltä.


      • alan osaaja
        alan osaaja kirjoitti:

        Kerrankin täällä kirjoittaa (tai siteeraa) joku joka on oikeasti tietoinen asioista!

        Opi lukemaan asiakkaasi kehonkieltä. Tarkkaile asiakkasi liikkeitä, pään, käsien, jalkojen ja vartalon asentoa niin tiedät missä mennään!
        Kehonkielestä voit lukea suoraan onko asiakkaan luottamus ja mielenkiinto herätetty tai saat selville puhuessasi ne asiat jotka ovat vielä kaupan esteenä asiakkaan mielestä!


      • JPIP

        Oli hyvä kirjoitus.Itsella sama tilanne,eli ikää 25v ja olen aloittamassa myyntityötä pelkästään kiinnostuksen takia.Vinkit tulee varmasti tarpeen.Tietääkö kukaan löytyykö alasta kirjallisuutta?


      • Axu_
        JPIP kirjoitti:

        Oli hyvä kirjoitus.Itsella sama tilanne,eli ikää 25v ja olen aloittamassa myyntityötä pelkästään kiinnostuksen takia.Vinkit tulee varmasti tarpeen.Tietääkö kukaan löytyykö alasta kirjallisuutta?

        Aiemmissa viesteissä oli puhetta hienhajusta... pitäisin itsestään selvyytenä suihkussa käyntiä... mutta kannattaa myös muistaa, että vastakohta hienhajulle on liika haju- ja partavesien käyttö. Sillä asiakas saattaa olla allerginen tai muuten liika hajustemäärä käy henkeen

        Itse olen havainnut hyväksi vaihtoehdoksi, ettei se ns. pakkomyynti välttämättä tuota tulosta, varsinkin jos ajattelee pitemmällä tähtäimellä. Saattaa sillä kertaa saada kaupan, mutta asiakas tajuaa jälkeenpäin, että edustajahan jymäytti minua ja seuraavalla kerralla onkin vaikeampi saada kauppaa.

        Itse olen havainnut parhaaksi taktiikaksi sen, että esittelee vain tuotteita ja ei puhu sanallakaan ostamisesta. Hetken aikaa esiteltyä asiakas alkaa luettelemaan, että tätä ja tätä voisin ottaa. Siinä samalla kun kirjaa tilausta ylös, vaivihkaa esittelee lisää tuotteita ja ruokkii asiakkaan ostohalua. Voi kysyä, että onko sinulla tätä tuotetta ja kertoo siitä jotain positiivista, mutta ei puhu mitään ostamisesta.

        Sama kun soitat asiakkaalle ennakkoon tulostasi, älä puhu mitään ostamiseen liittyvää, vaan kysy esim. "olen tulossa tiistaina sinne päin, sopiiko että poikkean luonasi?" tai jotain vastaavaa. Asiakas vastaa yleensä että "poikkea vaan, mutta en osta mitään". Siihen on helppo kuitata vaikka, että "ei ole ostopakkoa, mutta mahdollisuus kyllä". Moni asiakas ottaa sen hyvänä vitsinä ja yleensä lähdet tilaus matkassa asiakkaan luota, vaikka et ole puhunut ostamisesta mitään.

        Mutta asiakas pitää oppia tuntemaan ja joidenkin asiakkaiden kohdalla täytyy asiakas tavata muutaman kerran, ennen kuin pääsee samalle aaltopituudelle. Tälläisten vaikeampien tapausten kanssa ei välttämättä kannata edes puhua kaupanteosta paljoakaan, vaan keskittyä enemmän asiakkaan "opiskeluun". Yrittää keskustella jostain asiakasta kiinnostavasta asiasta, esim. lomasta, harrastuksista ym. Kun asiakas alkaa "avautua", niin yleensä jossain vaiheessa alkaa tulla syitä miksi asiakas ei osta. Siinä sitten pääsee ratkaisemaan ongelman ja pikkuhiljaa sitten asiaan, eli kaupantekoon. Monien asiakkaiden kanssa tarvitsee käyttää jotain aasinsiltaa, millä pääsee kaupantekoon.

        Ja ei parane unohtaa, että kannattaa tehdä asiakaskäynneistä jotain muistiinpanoja, jotta muistaa seuraavalla käynnillä mistä oli puhe.

        Kaupanteko on aikamoista psykologiaa, jossa pitää sovittaa omat ja asiakkaan kemiat yhteen. Ei pidä lannistua ensimmäisistä eikä toisistakaan vastoinkäymisistä, vaan seuraavalla kerralla taas täydellä tarmolla asiakkaan luokse.

        Tässä hieman omia kokemuksia, vähän vaikea kertoa näin kirjallisesti ja lyhyesti, mutta toivottavasti tästä on jotain apua.


      • Eräs vain

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe