En osaa keittää kahvia. Mittalusikoiden koot vaihtelee paikasta toiseen, samoin "yhtä kuppia" vastaava vesimäärä kahvinkeittimestä toiseen. Siispä olen nyt etsimässä itselleni sopivaa suhdetta. Mittayksikkönä tietty paikasta toiseen samana pysyvä litra. Minkälaista suhdetta itse käytätte?
Äsken laitoin tippumaan:
2dl vettä
30ml puruja (kulta katriina)
Tulos: Ei erityisen hyvää. En kyllä osaa sanoa onko tämä liian laihaa vai liian vahvaa.
puru/vesi suhteet
4
670
Vastaukset
- Oho!
Kyse on makukysymyksestä ja oikea suhde selviää vain kokeilemalla. Usein mitallinen kahvijauhetta per kahvikupillinen on tavallinen annostus, mutta kokeilemalla selviää omaa mieltymystäsi vastaava annostus. Paljon helpompaa on käyttää yksiköinä sen oman kahvinkeittimen kupillista ja omaa kahvimittaa.
Huomioithan että veden laatu ja kahvinkeittimen laatu vaikuttavat oikeastaan kaikkein eniten kahvin miellyttävyyteen. Ja toisaalta pieneen määrään vettä täytyy usein käyttää vähän enemmän kahvijauhetta koska vettä on niin vähän että siihen ei voi liueta kovin paljon kahvia.- plim
Makukysymyshän se on. Ja saattaapi olla etten vain pidä kulta katriinasta. Toisaalta keittimenikin on kyllä vanha ja halvan oloinen (ei mikään mocca master).
Mutta ne suhteet haluan selvittää mitoilla jotka pysyy vakiona: jos onnistunkin kotona keittelemään lähes täydelliset kahvit, niin muualla menisi enemmän tai vähemmän metsään eri kokoisten mittojen ja kupillisten takia. Miksei tähänkin kehitetä jonkinmoista standardia!
No pitää aamulla taas jatkaa kokeiluja. - poksu2
plim kirjoitti:
Makukysymyshän se on. Ja saattaapi olla etten vain pidä kulta katriinasta. Toisaalta keittimenikin on kyllä vanha ja halvan oloinen (ei mikään mocca master).
Mutta ne suhteet haluan selvittää mitoilla jotka pysyy vakiona: jos onnistunkin kotona keittelemään lähes täydelliset kahvit, niin muualla menisi enemmän tai vähemmän metsään eri kokoisten mittojen ja kupillisten takia. Miksei tähänkin kehitetä jonkinmoista standardia!
No pitää aamulla taas jatkaa kokeiluja.tahtoo myös haihtua pussista, eli juuri avatusta kahvipaketista saa samalla mitalla vahvemman kahvin .. mutta tämän jo tiesit
- kahvirotta
poksu2 kirjoitti:
tahtoo myös haihtua pussista, eli juuri avatusta kahvipaketista saa samalla mitalla vahvemman kahvin .. mutta tämän jo tiesit
vaikuttaa...
vesi: sen tulee olla raikasta ja puhdasta. (älä kaada kahvipannulla, vaan erillisellä kannulla)
kahvinjauhatus: kahvitoimii kuin hiekka ja kivet eli jos vettä laittaa valumaan kivien välistä se valuu nopeasti, jos taas hiekan seasta, se valuu hitaampaa. Mitä pienempijakoista jauhatusta käytät sitä kauemmin vesi valuu.
Veden valumisnopeus: onko kahvinkeittimessä tippalukko vai ei? Mitä kauemmin vesi valuu sen kauemmin vesi on tekemisissä kahvin kanssa.
Puhdistus: Kahvipannu ja kahvisuodattimet puhdistetaan soodalla. Se irroittaa kahvirasvan toisin kuin tiskiaine.
Eli kuten aikaisemmassa vastauksessa jo sanottiin, kokeilemalla omalla keittimelläsi eri määrillä löydät itsellesi parhaimman annostuksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628