Nykypäivän innovaatioita

MB

Innovaatiot
Jatkuvasti aikaansa edellä - suuri osa nykypäivän autoihin liittyvästä teknologiasta on lähtöisin Mercedes-Benziltä.



Active Body Control, ABC-aktiivijousitus
Antilock Braking System, ABS-lukkiutumattomat jarrut
Assyst-huoltonäyttö
Baby Smart-lastenistuintunnistus
Brake Assistant System, BAS-jarruassistentti
CDI-moottorit
DISTRONIC-etäisyystutka
ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä
KeylessGo
Monitoimiohjauspyörä
4 ETS-nelivetoluistonestojärjestelmä
Parktronic-pysäköintitutka
RDK-rengaspaineiden valvontajärjestelmä
Sequentronic-vaihteisto
Sensotronic Brake Control, SBC-sähköhydrauliset jarrut
Turvatyynyt


Mercedes-Benzin nimi merkitsee paljon enemmän kuin mukavia ja urheilullisia autoja, lisäksi niissä on myös lukemattomia teknisiä innovaatioita. Mercedes-Benzin insinöörit ovat olleet tärkeässä osassa luodessaan uusia suuntaviivoja turvallisuudelle, tehokkuudelle ja ympäristösuojelulle autojen suunnittelussa.

Active Body Control, ABC-aktiivijousitus



Mercedes-Benzin kehittämä Active Body Control –aktiivijousitus (ABC) sovittaa jousituksen ajotilanteen mukaan tarjoten aina optimaalisen mukavuuden ja hyvät ajo-ominaisuudet. Järjestelmä reagoi auton liikkeisiin, tärinään ja kallisteluun sekunnin murto-osassa korjaten aktiivisesti korin asentoa.

ABC-aktiivijousitus vähentää auton kallistelua kaarteissa, korjaa äkillisten väistöliikkeiden vastaheilahduksen ja käyttäytyy mukavasti epätasaisella pinnalla. Järjestelmä myös laskee koria kovassa vauhdissa ja muuttaa ohjauksen vastusta ajotilanteen mukaan.

ABC-aktiivijousitukseen kuuluu mikroprosessori, joka saa jatkuvasti tietoa korin liikkeistä 13:lta autoon asennetulta sensorilta. Joustintuissa olevat hydrauliset sylinterit puolestaan korjaavat ylimääräiset kallistelut ja pehmentävät epätasaisen tien aiheuttamaa tärinää välittömästi tietokoneen antamien käskyjen mukaan.

Mercedes-Benzin ABC-aktiivijousituksen prototyyppi, ensimmäinen aktiivisesti säädettävä joustintuki keksittiin vuonna 1978. Yhdeksän vuotta myöhemmin esiteltiin ensimmäinen tätä teknologiaa hyödyntävä tutkimusauto. Tällä hetkellä ABC on vakiona koko CL-mallistossa sekä S 600-mallissa, muihin S-malleihin saatavana lisävarusteena.


Antilock Braking System, ABS-lukkiutumattomat jarrut


Lukkiutumattomat jarrut (ABS) takaavat parhaan mahdollisen jarrutustehon säilyttäen kuitenkin ajoneuvon ohjattavuuden. ABS-jarrujärjestelmä perustuu siihen, että jarrupoljinta painettaessa pyörät eivät lukkiudu kokonaan, vaan jarrut vapautuvat ja lukkiutuvat erittäin nopeassa tahdissa.

Paras mahdollinen jarrutusteho saavutetaan silloin, kun pyörät ovat lukkiutumaisillaan. Ei silloin, kun täysjarrutuksessa renkaat liukuvat tien pintaa pitkin.

ABS-jarrujärjestelmässä auton jokaisessa pyörässä on anturi, joka tarkkailee kunkin pyörän pyörimisnopeutta. Järjestelmä vertaa sitä muihin pyöriin sekä korin nopeuteen. Jos pyörä ei pyöri (lukkiutuu), poikkeaa sen nopeus korin nopeudesta ja ABS-järjestelmän tietokone vapauttaa jarrun kunnes liukuminen lakkaa. Kaikki tämä tapahtuu sekunnin tuhannesosissa.

Pyörien lukkiutumattomuus mahdollistaa väistöliikkeet sekä parantaa auton hidastuvuutta.

ABS on vakiona kaikissa Mercedes-Benzeissä.



Assyst-huoltonäyttö

Laskeakseen matkan/ajan auton seuraavaan huoltoajankohtaan mittaristoon sijoitettu huoltonäyttö käyttää seuraavia parametrejä:

- moottorin kuormitusmomentti

- kierrosluku

- öljymäärä

- moottoriöljyn lämpötila

- jäähdytysnesteen lämpötila

- kylmäkäynnistysten määrä

Huoltoajankohta riippuu täten todellisista käyttöolosuhteista, eikä huoltoja tarvitse tehdä "varmuuden vuoksi" turhan usein

- ympäristörasitukset aiempaa pienemmät

- huoltokulut alhaisemmat

- omalla ajotavalla voi vaikuttaa huoltoväleihin



Baby Smart -lastenistuintunnistus

Koko MB-henkilöautomallistossa vakiona automaattinen lastenistuintunnistus oikeassa etuistuimessa.

Etuistuimen elektroniikka tunnistaa sellaisen alkuperäisen MB-lastenistuimen, jossa on Transponder, ja etumatkustajan turvatyyny kytkeytyy pois toiminnasta. Merkkinä tästä Airbag Off -merkkivalo keskikonsolissa/kojetaulussa syttyy. Sivuturvatyyny ja ikkunaturvatyyny toimivat kolaritilanteessa kuitenkin normaalisti, sillä ne suojaavat myös lastenistuimessa matkustavaa lasta.

Kun etuistuimella istuu aikuinen matkustaja, turvatyyny toimii kolaritilanteessa normaalisti tarjoten parhaan mahdollisen suojan.



Brake Assistant System, BAS-jarruassistentti



Jarrutusta vaativissa hätätilanteissa suuri osa autoilijoista painaa jarrupoljinta epäröiden tai liian varovaisesti. Toisaalta tällaisessa tilanteessa jokainen siirtää jalan jarrulle paljon nopeammin kuin tavallisessa jarrutuksessa. Mercedes-Benzin BAS-jarruassistentti perustuu elektroniikkaan, joka ymmärtää milloin on kyseessä hätäjarrutus ja tarvitaan täyttä jarrutustehoa. Jarruassistentin avulla auton pysähtymismatka lyhenee huomattavasti hätäjarrutuksissa.

BAS tekee päätöksen tilanteeseen puuttumisesta jarrupolkimen liikenopeuden perusteella. Kun kuljettaja painaa jarrupoljinta tiettyä raja-arvoa nopeammin, tunnistaa järjestelmä sen hätäjarrutukseksi. Vaikka polkaisu ei olisikaan riittävän voimakas, tuottaa suoraan jarrutehostimeen yhteydessä oleva BAS-järjestelmä täysjarrutukseen vaadittavan tehon. Jarrutus päättyy vasta, kun hätäjarrutuksen tarve on selkeästi ohitse, eli kun polkimeen kohdistuva voima on alle 20 Newtonia.

BAS-järjestelmän aivot on elektroninen ohjainyksikkö, joka valvoo jarrupolkimen asentoa ja nopeutta 12 millisekunnin välein.

BAS-jarruassistentti on vakiona kaikissa Mercedes-Benzeissä.



CDI-moottorit

Teho.

CDI-moottorit ovat tehokkaampia vastaaviin edellisen sukupolven dieselmoottoreihin verrattuna.

Vääntömomentti.

Moottoreissa riittää vääntöä myös alhaisemmilla kierroksilla. Se tarkoittaa, että moottoria ei tarvitse huudattaa suurilla kierroluvuilla, sillä voimaa on enemmän.

Kiihtyvyys.

Moottorin turbo vaikuttaa ennen kaikkea kiihtyvyyteen. Turbo kytkeytyy myös automaatti-vaihteistoon: Automaattivaihteistollakin kiihtyvyys on hyvä. Itse asiassa automaattia jopa suositellaan turbomoottoriin. Polttonesteen kulutuskaan ei merkittävästi kasva.

Kulutus.

Moottori on erittäin taloudellinen, koska polttonesteen ruiskutusmäärä optimoidaan elektroniikan avulla.

Pakokaasupäästöt.

CDI-moottorit alittavat kaikki tulevaisuudessa tiedossa olevat normit. Moottoria voidaan vielä kehittää niin, että tiettyjä päästöjä voidaan jatkossa edelleen pienentää.

Käyntiääni.

Kun CDI-moottorin käyntiääntä verrataan aikaisempiin suoraruiskutus-dieseleihin sekä moniin nykyisiinkin, käyntiääni on selvästi hiljaisempi. Käyntiääni on ajon aikana jopa bensiinimoottoria hiljaisempi.


CDI:n tekniikka Mercedes-Benzeissä

Common-rail-suoraruiskutustekniikka perustuu yhdysputkeen, jossa polttonesteen paine ylläpidetään korkeana ennen ruiskutusta. Aikaisemmin paine luotiin kullekin ruiskutus-kerralle erikseen. Yhdysputkessa olevan polttonesteen paine säädetään moottorin elektroniikan avulla kierrosluvun ja voimansiirron kuormituksen mukaan. Vakiona säilyvän paineen ansiosta polttoaine jakaantuu palotilassa tasaisemmin:

Palaminen on täydellisempää ja polttoaineen kulutus pienenee. Pienempiin päästöihin päästään esiruiskutuksen avulla. Esiruiskutuksen vuoksi lämpötila ei kohoa liikaa palamisen aikana ja typenoksidien osuus pienenee. Ja koska lämpötila ja paine nousevat tasaisesti, käyntiääni on hiljaisempi.



Distronic


Mercedes-Benzin innovatiivinen DISTRONIC –järjestelmä huolehtii oikean turvavälin säilymisestä liikenteessä. Järjestelmä hidastaa auton vauhtia automaattisesti, jos väli lyhenee liikaa ja kiihdyttää takaisin normaaliin ajonopeuteen etäisyyden niin salliessa

Oikean etäisyyden säilyttäminen edellä ajavaan vaihtelevassa liikennevirrassa on hermoja rasittavaa jarru- ja kaasupolkimen vuoronperäistä polkemista. Vakionopeussäädintä ei voi käyttää, sillä monesti turvaväli typistyy olemattomaksi ja onnettomuusriski kasvaa. Tähän ongelmaan Mercedes-Benz on kehittänyt DISTRONIC –järjestelmän.

DISTRONIC –järjestelmään kuuluu auton maskiin upotettu tutka sekä tehokas mikrotietokone, joka analysoi jatkuvasti saamaansa tietoa. Jos tietokone havaitsee, että tasanopeudella ajettaessa etäisyys edellä ajavaan autoon on kutistumassa liian pieneksi, se hiljentää automaattisesti vauhtia ja käyttää tarvittaessa jopa auton jarruja. Maksimi hidastuvuus tällaisessa tilanteessa on 20% täysjarrutustehosta. Tilanteen selkiydyttyä järjestelmä nostaa auton vauhdin säädetyksi.

DISTRONIC on kätevä apu moottori- ja maantiellä, joilla liian lyhyet etäisyydet johtavat helposti henkilövahinkoihin. Kuljettajan pitää vain ohjelmoida haluttu ajonopeus ja järjestelmä huolehtii tarvittaessa hiljentämisestä ja kiihdyttämisestä. DISTRONIC ei kuitenkaan ole automaattinen hätäjarru, vaan kuljettajan pitää olla koko ajan valppaana. Järjestelmä varoittaa kuljettaja äänimerkillä ja merkkivalolla, jos se ei ehdi hidastaa tarpeeksi. Haluttaessa etäisyysvaroitus voidaan aktivoida toimintaan myös ilman etäisyyssäätöä.

DISTRONIC –järjestelmään ohjelmoitu turvaväli on 1,5 sekuntia, mikä tarkoittaa 100 km/h nopeudessa 42 metriä. Kuljettaja voi kuitenkin itse muuttaa turvaväliä 1,0 - 2,0 sekunnin välillä. Järjestelmä tarkkailee liikennettä edessä aina 150 metriin asti ja toimii 40 metrin etäisyydestä alkaen. Etäisyyttä voi seurata myös mittariston monitorista.



ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä

Tärkeämpi turvavaruste kuin turvatyyny, vakiona Mercedes-Benzissä.

Mercedes-Benzin kehittämä ESP on järjestelmä, jossa jokaisen pyörän jarrutusta ohjataan erikseen. Järjestelmän ansiosta auto säilyttää ohjattavuutensa eli kuljettajan valitseman ajolinjan. Mikään muu järjestelmä ei pysty samaan kuin elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä. ESP parantaa myös auton liikkeellelähtöä liukkaalla, autoa on samoin vakaampi ajaa kaarteissa, jarrutettaessa sekä suoralla. Ajovakauden hallintajärjestelmä ESP on vakiona jokaisessa uudessa Mercedes-henkilöautossa.

Oheiset kaaviokuvat havainnollistavat todellista koeajotilannetta, jossa tien pinnan kitka vaihtelee. Ainoastaan ESP ajovakauden hallintajärjestelmällä varustettu auto pystyy seuraamaan kuljettajan valitsemaa, ympyränmuotoista ajolinjaa.

Mistä osista ESP-järjestelmä koostuu?

järjestelmä täydentää lukkiutumattoman jarrujärjestelmän (ABS), luistonestojärjestelmän (ASR) ja moottorijarrutusmomentin säätöjärjestelmän (MSR) toimintoja
ABS estää pyörien lukkiutumisen jarrutettaessa ja säilyttää siten ohjattavuuden ja ajovakauden autoa hidastettaessa
ASR estää vetävien pyörien luiston ajon aikana parantaen ajovakautta ja lisää tarvittaessa vetovoimaa koko nopeusalueella
MSR estää vetävien pyörien luiston moottorijarrutuksessa parantaen ajovakautta
Esimerkki A: Aliohjautuva auto (kaarteessa vasemmalle): Auto puskee suoraan. Auton vasenta takapyörää jarrutetaan tarkasti tilanteen mukaan.



a = Haluttu suunta
b = Jarrutettu pyörä
c = Tuotettu auton korjausmomentti
d = Aliohjautuvan auton liike


Esimerkki B: Yliohjautuva auto (kaarteessa vasemmalle): Auton perä luistaa ulos. Auton oikeaa etupyörää jarrutetaan tarkasti tilanteen mukaan.



a = Haluttu suunta
b = Jarrutettu pyörä
c = Tuotettu auton korjausmomentti
e = Yliohjautuvan auton liike



Keyless Go

- auton ovien ja takaluukun sisällä on antennit, jotka tunnistavat alle metrin etäisyydellä autosta kuljettajalla (esimerkiksi taskussa) olevan korttiavaimen. Kun kortti on tunnistettu, oven kahvasta vetämällä auton keskuslukitus avautuu.

- auto käynnistetään painamalla jarrupoljinta ja vaihdevivun päässä olevaa käynnistys-/sammutuspainiketta, lisäksi korttiavaimen täytyy olla auton sisäpuolella ja automaattivaihteiston vaihdevivun asennossa P. Jos käynnissä olevan auton sisältä korttiavain viedään ulos, moottori pysyy käynnissä, mutta jos moottori sammutetaan, se ei enää käynnisty. Moottori sammutetaan painamalla käynnistys-/sammutuspainiketta vaihdevivun ollessa asennossa P.

- keskuslukitus lukitaan painamalla oven ulkokahvassa olevaa näppäintä. Keskuslukitus ei lukitu, jos korttiavain on edelleen auton sisällä.



Monitoimiohjauspyörä



Mercedes-Benzin monitoimiohjauspyörän näppäimillä kuljettaja voi mm. säätää radion äänenvoimakkuutta, hakea radioasemia, vaihtaa CD-levyn soitettavaa kappaletta, kelata kasettia, ottaa vastaan ja päättää puheluja sekä ohjata auton ajotietokonetta. Koska ohjauspyörä sijaitsee suoraan kuljettajan edessä ja lähes samassa tasossa kuin etutuulilasi, kuljettajan katse pysyy mahdollisimman tiukasti tiessä.

Tietokone autossa on todellisuutta

Mercedes-Benzin monitoiminäytöllä on monta käyttötarkoitusta. Sen avulla kuljettaja voi seurata moottorin toimintaa tarkistamalla moottorin öljymäärän. Se kertoo tulevan huollon ajankohdan. Lisäksi monitoiminäyttöön saadaan radion asema, soitettavan CD-levyn kappaleen numero sekä soivan kasetin puoli. Samoin alkuperäisellä puhelimella/puhelinvalmiudella saadaan puhelimen muistissa olevat nimet/numerot näyttöön ja niitä voidaan selata sekä lopulta näppäinten avulla soittaa puhelu. Monitoiminäytössä on myös ajotietokone. Se näyttää ajetun matkan, matkaan käytetyn ajan, keskinopeuden ja keskikulutuksen sekä arvion jäljellä olevasta matkasta tankissa olevalla polttoainemäärällä.

Määrittele näyttö omien tarpeittesi mukaan

Monitoiminäyttöä on helppo muokata kuljettajan henkilökohtaisten tarpeitten mukaan. Kuljettaja voi säätää mm. kelloa, valita 12 tai 24 h:n näytön, valita ulkolämpötilan näytön yksikön (C/F), nopeus-/matkanäytön yksikön (km/mailit), valita näytön kielen (englanti/saksa/ ranska/ italia/espanja) ja valita radion asemahaun joko taajuuden tai muistin mukaan haettavaksi (lähin seuraava taajuus joko ylös- tai alaspäin, seuraavassa tai edellisessä muistipaikassa oleva asema). Asetukset voidaan myös tarvittaessa kerralla palauttaa tehdasasetuksiin.



4-ETS nelivetoluistonestojärjestelmä

4-ETS on mikroprosessiohjattu järjestelmä, joka jakaa suurimman sallitun vääntömomentin tasaisesti pitäville pyörille ja jarruttaa samalla luistavia pyöriä. Ero perinteiseen tasauspyörästön lukkoon on se, että jokaista pyörää voidaan ohjata tarkasti ja erillisesti. Lisäksi saavutetaan merkittävä painonsäästö, jatkuva neliveto ja 4-ETS-järjestelmä tarjoavat täten tasapainoisen ajotuntuman kaikissa tilanteissa.

4-ETS -järjestelmä saa ABS-järjestelmän pyöränantureista tietoa yksittäisten pyörien pidosta. Kun pyörimisanturit havaitsevat, että yksi tai useampi pyörä luistaa, mikroprosessori jarruttaa kyseistä pyörää automaattisesti ABS-järjestelmän avulla. Näin käytettävissä oleva vääntömomentti jakautuu pitäville pyörille ja auto palaa nopeasti vakaaseen ajotilaan.

4-ETS-järjestelmä käyttää elektronisen ajovakauden hallintajärjestelmän ESP aktiivista jarrutehostusta sekä BAS-jarruassistenttia, ja reagoi niiden ansiosta nopeammin ja parantaa suorituskykyä liukkaalla alustalla ajettaessa.



Parktronic-pysäköintitutka

Etu- ja takapuskureihin sijoitetut tunnistimet valvovat etäisyyttä auton läheisyydessä oleviin esteisiin alle 15 km/h nopeudessa. Eteenpäin ajettaessa järjestelmä valvoo auton edessä olevaa aluetta, peruuutettaessa sekä edessä että takana olevaa aluetta.

0Lähestyttäessa estettä syttyvät noin metrin etäisyydestä alkaen ensin varoitusnäytön keltaiset kentät yksi kerrallaan, sitten punaiset kentät. Punaisten kenttien syttyessä kuuluu radion kaiuttimien kautta myös varoitusääni. Varoitusnäyttö on edessä sijoitettu kojetaulun yläosaan luontevasti näkökenttään, takana mallista riippuen yleensä takasisävalon yhteyteen, josta se on sisätaustapeilinkin kautta nähtävissä.



Rengaspaineiden valvontajärjestelmä (RDK)

Rengaspaineiden valvontajärjestelmä lisää ajoturvallisuutta ja mukavuutta, sekä pidentää renkaiden käyttöikää ja laskee polttonesteen kulutusta. Rengaspaine on yksi harvoin mitattavista arvoista, joita autossa ei tarkasteta säännöllisesti. Näin siitäkin huolimatta, että numero ykkösenä teknisistä onnettomuuksien aiheuttajista on tilastojen mukaan liian pieni rengaspaine sellaisissa onnettomuuksissa, joissa syntyy henkilö- ja aineellisia vahinkoja.

Elektroninen järjestelmä tunnistaa rengaskohtaisesti rengaspaineen alenemisen, vähimmäispaineen alituksen ja rengaspaineen ensimmäisen raja-arvon alittumisen. Järjestelmä sisältää neljä pyöräelektroniikkayksikköä, joilla on omat antennit ja yksi yhteinen keskusohjauslaite. Elektroniikkayksikkö on kiinnitetty metalliventtiiliin ja se mittaa renkaan paineen ja lämpötilan perustilassa ja muuttuneissa olosuhteissa. Nämä tiedot elektroniikka lähettää radiosignaalin välityksellä pyöräkotelossa sijaitsevalle antennille, joka välittää edelleen tiedot ohjainlaitteelle. Jos paine pienenee nopeasti, mittaus- ja vastaanottotiheyttä kasvatetaan hetkeksi. Mittaus ja lähetys tapahtuu normaalia useammin myös tietystä pyörän lämpötilasta alkaen.



Sequentronic

Sequentronicissa on kuusi vaihdetta, mutta ei kytkintä


Elektronisesti ohjattu sekventaalivaihteisto tekee kytkinpolkimen tarpeettomaksi tarjoten sekä automaatti- että käsivaihteiston edut.

Uusi elektronisesti ohjattu 6-ivaihteinen Sequentronic –vaihteisto toimii ilman kytkinpoljinta erittäin dynaamisesti. Kuljettaja voi vaihtaa vaihdetta liikuttamalla vaihdekeppiä eteen tai taakse. Vaihteisto reagoi välittömästi vaihdekepin liikkeeseen vapauttaen kytkimen. Kuljettajan ei tarvitse huolehtia muusta kuin vaihdekepin käytöstä.

Vaihteiston elektroninen yksikkö tarkkailee koko ajan muun muassa moottorin käyntinopeutta ja monia muita vaihtamiseen vaikuttavia tunnuslukuja. Järjestelmä puuttuu moottorin käyntinopeuden liialliseen nousuun tai laskuun. Esimerkiksi käyntinopeuden laskiessa liikaa järjestelmä aktivoi kytkimen ja estää moottorin sammumisen. Kulloinkin käytössä oleva vaihde näkyy mittariston näytössä.

Sequentronic –vaihteisto sisältää myös täysautomaattisen vaihtamisohjelman. Kun vaihteenvalitsinta liikutetaan vasemmalle, syttyy mittaristossa merkkivalo A ja kuljettaja voi keskittyä rauhassa esimerkiksi pysähtelevään ruuhkaliiken-teeseen. Järjestelmä huolehtii vaihteiden valitsemisesta täysin automaattisesti.



Sensotronic Brake Control (SBC)

Uudet SL-mallit ovat ensimmäisinä autoina maailmassa varustettu sähköhydraulisilla jarruilla (Sensotronic Brake System). Järjestelmän ansiosta kutakin pyörää voidaan jarruttaa tarvittaessa erisuuruisella jarrupaineella, minkä ansiosta esimerkiksi jarrututettaessa kaarteessa tai liukkaalla kelillä saadaan suuntavakavuus ja jarrutusmatka optimoitua. Lisäksi järjestelmä tunnistaa jo nopeasti tapahtuvan jalan noston kaasupolkimelta ja valmistaa jarrujärjestelmää hätäjarrutukseen puristamalla jarrupaloja kevyesti jarrulevyjä vasten, minkä ansiosta jarrutus alkaa välittömästi jarrupolkimeen koskettaessa ja jarrutusmatkaa saadaan lyhennettyä.

SBC-jarruissa on myös Softstop-toiminto, jonka avulla jarrutuksen lopussa hiukan ennen auton pysähtymistä jarrutuspainetta vähennetään automaattisesti, jotta auton pysähtyessä ei tulisi epämukavaa nykäystä taaksepäin. Softstop-toiminto on automaattinen, nopeassa jarrutuksessa tai hätäjarrutuksessa se on kuitenkin pois käytöstä.

Sadesäällä jarrujärjestelmä reagoi lasinpyyhkimen käyttöön ja jarruttaa kevyesti 5-10 minuutin välein (jos jarruja ei tällöin muuten ole käytetty), jotta ohut vesikerros kuivuu jarruista. Näin täysi jarrutusteho saadaan käyttöön heti jarrutuksen alussa myös märällä kelillä.

SBC-jarruissa ei tunnu enää jarrutettaessa värinää ABS-säätötoiminnan aikana, kun pyörät pyrkivät lukkiutumaan.

Jarrutusteho riippuu myös auton nopeudesta, suurilla nopeuksilla järjestelmä reagoi jarrupolkimen liikkeeseen herkemmin kuin pienillä nopeuksilla, ts. täysjarrutusteho saadaan aikaan nopeammin.



Turvatyynyt




Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyyny (airbag)

Vähentää vammautumisriskiä keulakolareissa.
Suojaa erityisesti päätä ja rintakehää.
Antaa optimaalisen suojan yhdessä kolmipisteturvavyön ja sen kiristimen kanssa
Mercedes-Benz käyttää vain isokokoista US-Airbag-turvatyynyä, jotka antavat paremman suojan kuin ns. Eurobag-turvatyynyt.
Sivuturvatyyny (sidebag)

Vähentää vammautumisriskiä sivukolareissa.
Suojaa erityisesti päätä, rintakehää ja niskaa.
Mercedes-Benzin sivuturvatyyny on parhaan suojan varmistamiseksi tilavuudeltaan suuri (16,1 litraa).
Ikkunaturvatyyny (windowbag)

Estää sekä etu- että takamatkustajia lyömästä päätään sivuikkunaan tai korirakenteisiin.
Lisäksi turvatyyny estää lasinsirpaleiden ja muiden ulkoa tunkeutuvien esineiden pääsyä ohjaamoon, jotka voisivat muuten aiheuttaa vammoja matkustajille.
Kattorakenteisiin (A-pilarista C-pilariin) asennettu ikkunaturvatyyny laukeaa samanaikaisesti sivuturvatyynyn kanssa. Sen pituus on kaksi metriä, korkeus 35 senttiä ja paksuus viisi senttiä. Turvatyynyssä on yhdeksän kammiota, joiden yhteinen tilavuus on 13 litraa. Turvatyyny täyttyy 25 millisekunnissa.
Ikkunaturvatyyny pysyy kauemmin täytettynä kuin muut turvatyynyt, joten se suojaa hyvin myös esimerkiksi ympäriajotilanteessa.
Etumatkustajan turvatyynyn älykäs ohjaus

Etumatkustajan turvatyynyn ohjainlaite tunnistaa, istutaanko istuimella vai ei, ja onko istuimelle asennettu Mercedes-Benz-lastenistuin.
Tämän lisäksi ohjainlaite sopeuttaa turvatyynyn toiminnan onnettomuuden vakavuuden mukaan.
Turvavöiden kiristimet ja turvavyövoiman rajoittimet

Poistavat turvavöistä liian löysyyden onnettomuuksissa.
Elektroninen järjestelmä, toimii ennen kuin matkustaja on liikkunut eteenpäin.
Täydentävät tehokkaasti turvatyynyn antamaa suojaa.
Turvavyövoiman rajoittimet vähentävät niskan rasituksia.
Turvavöiden korkeussäätö

Matkustajakohtaisen säädön avulla saadaan optimaalinen hyöty turvavyön ja kiristimen suojasta.

12

2853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapa

      mistä keksit että nuo olisivat erityisesti mersun kehittämiä... osa on, osa vain pienin muunnoksin toisten järjestelmistä. osa taas ei edes mersun kehittämiä. tuo loistava nelivetojärjestelmä.. jarruttava pyörä ei vedä.. todistettu tosipaikassa, jarruilla toimiva "älykäs neliveto" ei korvaa tasauspyörästön lukkoja.

      • MB

        Eihän niin ole väitettykään,että ne kaikki olisivat yksinomaan mersun kehittämiä.


      • Kapa
        MB kirjoitti:

        Eihän niin ole väitettykään,että ne kaikki olisivat yksinomaan mersun kehittämiä.

        sain vaan sen kuvan..suuri osa nykypäivän autoihin liittyvästä teknologiasta on lähtöisin Mercedes-Benziltä.


        ja kun tuossa oli nykypäivän autotekniikasta vain pieni murto-osa esiteltynä, sai siitä kuvan et nää on nyt erityisesti mersun aikaansaannoksia..


      • MB
        Kapa kirjoitti:

        sain vaan sen kuvan..suuri osa nykypäivän autoihin liittyvästä teknologiasta on lähtöisin Mercedes-Benziltä.


        ja kun tuossa oli nykypäivän autotekniikasta vain pieni murto-osa esiteltynä, sai siitä kuvan et nää on nyt erityisesti mersun aikaansaannoksia..

        Historian havinaa
        Kirjoittanut: MB, 10.12.2002 klo 14.19

        Innovaatioita vuosina 1939-2000
        1939

        Daimler-Benz perustaa kehitysosaston parantamaan autojen turvallisuutta.

        1940

        Ensimmäinen henkilöauton prototyyppi, jossa on "kolari-todistettu" runko, muotonsa palauttava kuljettajan paikka sekä suojaus sivutörmäyksen varalta.

        1951

        Daimler-Banz paljastaa ensimmäisen turvakorin, jossa on turvallisuusvyöhyke.

        1953

        Mercedes-Benz 180 on ensimmäinen sarjavalmisteinen auto, jossa on stabiili sivusuojaus, jäykkä runko ja kolmiosainen ohjauspilari.

        1957

        Daimler-Benziltä lantiovyö lisävarusteena.

        1959

        Ensimmäinen sarjavalmisteinen auto, jossa turvakori ja pehmustettu kojelauta - Mercedes-Benz 220. Ensimmäiset törmäystestit järjestettiin Mercedeksen Sindelfingenin tuotantolaitoksella.

        1960

        Turvallinen ohjauspilari patentoidaan.

        1962

        Diagonaalinen kolmepisteturvavyö (olkapään yli) lisävarusteena

        1967

        Turvallinen ohjauspilari vakiovarusteeksi kaikkiin Mercedeksen malleihin.

        1968

        Daimler-Benz esittelee niskatuen.

        1969

        Onnettomuustutkimusosaston perustaminen. Istuinvöiden kiristimien kehitystyöt aloitetaan.

        1970

        Automaattinen kolmepisteturvavyö saatavana lisävarusteena ensimmäistä kertaa. Lukkiutumattomat jarrut (ABS) esitellään.

        1971

        Daimlerin insinöörit jättävät patenttihakemuksen turvatyynyistä.

        1972

        Laminoidut tuulilasit sarjatuotantoon ensimmäistä kertaa.

        1973

        Automaattinen kolmepisteturvavyö ja niskatuet vakiovarusteeksi kaikkiin Mercedeksen malleihin. Turvaistuin saatavana lisävarusteena ensimmäistä kertaa.

        1978

        Offset -etutörmäys määritellään seinätörmäystestillä. Elektroniset lukkiutumattomat jarrut (ABS) valmiina sarjatuotantoon.

        1979

        S-sarja kehitetään erityisesti kestämään offset-törmäyksiä. Mercedeksen kaikkille istuinpaikoille turvavyöt.

        1981

        Turvavöiden kiristimet ja kuljettajan turvatyynyt saatavana. Luistonestojärjestelmä (ASR) saatavana S-sarjaan ensimmäistä kertaa.

        1984

        Daimler-Benz varustaa kaikki mallinsa turvavöiden kiristimillä edessä. ABS vakiovarusteeksi S- ja SL-malleihin.

        1987

        Daimler-Benz esittelee ensimmäisen kerran etumatkustajan turvatyynyn IAA:sa, saatavana lisävarusteena S-sarjaan.

        1988

        ABS vakiovarusteeksi W124 malliin.

        1989

        Daimler-Benz esittelee SL:n , jossa integroitu turvavyö ja automaattinen turvakaari.

        1991

        Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyyny vakiovarusteeksi malleihin 600 SE/SEL ja sen jälkeen vaiheittain muihin malleihin. ABS vakioksi kaikkiin Mercedes-Benz -henkilöautoihin.

        1993

        Daimler-Benz esittelee sivuturvatyynyjen prototyypin. Monipuolinen turvallisuusvarustelu uuteen C-sarjaan. Integroidun turvaistuimen esittely.

        1994

        Daimler-Benz esittelee elektronisen ajovakauden hallintajärjestelmän (ESP).

        1995

        Uuteen E-sarjaan turvavyön voimanrajoittimet ensimmäistä kertaa. Kuljettajan ja etumatkustajan sivuturvatyynyt saatavana lisävarusteena. Daimler-Benz esittelee uuden, entistä realistisemman turvatestin: törmäys offset -estettä vastaan.

        1996

        Turvavyön voimanrajoittimet vakiovarusteeksi useisiin Mercedeksen malleihin. Jarruassistentti sarjatuotantoon.

        1997

        A-sarja tarjoaa Mercedekselle tyypillisen turvallisuuden, sandwich-konseptin ansiosta. Sivuturvatyynyt, turvavöiden kiristimet ja kiristysvoiman rajoittimet vakiovarusteeksi ensimmäiseen tämän kokoluokan autoon.

        1998

        ESP vakiovarusteeksi A-sarjaan. Uuteen S-sarjaan vakioksi 8 turvatyynyä: kuljettajan ja etumatkustajan airbag-turvatyynyt (2 kpl), sivuturvatyynyt etuovissa (2 kpl), sivuturvatyynyt takaovissa (2 kpl) ja ikkunaturvatyynyt auton A- ja C-pilareiden välillä (2 kpl).

        1999

        ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä vakiovarusteeksi kaikkiin Mercedes-Benz henkilöautoihin. ABC-järjestelmä Mercedes-Benz CL Coupén vakiovarusteeksi.

        2000

        Uuteen C-sarjan sedaniin vakioksi 6 turvatyynyä. Uudessa C-sarjassa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyissä kaksivaiheinen täyttyminen


      • Kapa
        MB kirjoitti:

        Historian havinaa
        Kirjoittanut: MB, 10.12.2002 klo 14.19

        Innovaatioita vuosina 1939-2000
        1939

        Daimler-Benz perustaa kehitysosaston parantamaan autojen turvallisuutta.

        1940

        Ensimmäinen henkilöauton prototyyppi, jossa on "kolari-todistettu" runko, muotonsa palauttava kuljettajan paikka sekä suojaus sivutörmäyksen varalta.

        1951

        Daimler-Banz paljastaa ensimmäisen turvakorin, jossa on turvallisuusvyöhyke.

        1953

        Mercedes-Benz 180 on ensimmäinen sarjavalmisteinen auto, jossa on stabiili sivusuojaus, jäykkä runko ja kolmiosainen ohjauspilari.

        1957

        Daimler-Benziltä lantiovyö lisävarusteena.

        1959

        Ensimmäinen sarjavalmisteinen auto, jossa turvakori ja pehmustettu kojelauta - Mercedes-Benz 220. Ensimmäiset törmäystestit järjestettiin Mercedeksen Sindelfingenin tuotantolaitoksella.

        1960

        Turvallinen ohjauspilari patentoidaan.

        1962

        Diagonaalinen kolmepisteturvavyö (olkapään yli) lisävarusteena

        1967

        Turvallinen ohjauspilari vakiovarusteeksi kaikkiin Mercedeksen malleihin.

        1968

        Daimler-Benz esittelee niskatuen.

        1969

        Onnettomuustutkimusosaston perustaminen. Istuinvöiden kiristimien kehitystyöt aloitetaan.

        1970

        Automaattinen kolmepisteturvavyö saatavana lisävarusteena ensimmäistä kertaa. Lukkiutumattomat jarrut (ABS) esitellään.

        1971

        Daimlerin insinöörit jättävät patenttihakemuksen turvatyynyistä.

        1972

        Laminoidut tuulilasit sarjatuotantoon ensimmäistä kertaa.

        1973

        Automaattinen kolmepisteturvavyö ja niskatuet vakiovarusteeksi kaikkiin Mercedeksen malleihin. Turvaistuin saatavana lisävarusteena ensimmäistä kertaa.

        1978

        Offset -etutörmäys määritellään seinätörmäystestillä. Elektroniset lukkiutumattomat jarrut (ABS) valmiina sarjatuotantoon.

        1979

        S-sarja kehitetään erityisesti kestämään offset-törmäyksiä. Mercedeksen kaikkille istuinpaikoille turvavyöt.

        1981

        Turvavöiden kiristimet ja kuljettajan turvatyynyt saatavana. Luistonestojärjestelmä (ASR) saatavana S-sarjaan ensimmäistä kertaa.

        1984

        Daimler-Benz varustaa kaikki mallinsa turvavöiden kiristimillä edessä. ABS vakiovarusteeksi S- ja SL-malleihin.

        1987

        Daimler-Benz esittelee ensimmäisen kerran etumatkustajan turvatyynyn IAA:sa, saatavana lisävarusteena S-sarjaan.

        1988

        ABS vakiovarusteeksi W124 malliin.

        1989

        Daimler-Benz esittelee SL:n , jossa integroitu turvavyö ja automaattinen turvakaari.

        1991

        Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyyny vakiovarusteeksi malleihin 600 SE/SEL ja sen jälkeen vaiheittain muihin malleihin. ABS vakioksi kaikkiin Mercedes-Benz -henkilöautoihin.

        1993

        Daimler-Benz esittelee sivuturvatyynyjen prototyypin. Monipuolinen turvallisuusvarustelu uuteen C-sarjaan. Integroidun turvaistuimen esittely.

        1994

        Daimler-Benz esittelee elektronisen ajovakauden hallintajärjestelmän (ESP).

        1995

        Uuteen E-sarjaan turvavyön voimanrajoittimet ensimmäistä kertaa. Kuljettajan ja etumatkustajan sivuturvatyynyt saatavana lisävarusteena. Daimler-Benz esittelee uuden, entistä realistisemman turvatestin: törmäys offset -estettä vastaan.

        1996

        Turvavyön voimanrajoittimet vakiovarusteeksi useisiin Mercedeksen malleihin. Jarruassistentti sarjatuotantoon.

        1997

        A-sarja tarjoaa Mercedekselle tyypillisen turvallisuuden, sandwich-konseptin ansiosta. Sivuturvatyynyt, turvavöiden kiristimet ja kiristysvoiman rajoittimet vakiovarusteeksi ensimmäiseen tämän kokoluokan autoon.

        1998

        ESP vakiovarusteeksi A-sarjaan. Uuteen S-sarjaan vakioksi 8 turvatyynyä: kuljettajan ja etumatkustajan airbag-turvatyynyt (2 kpl), sivuturvatyynyt etuovissa (2 kpl), sivuturvatyynyt takaovissa (2 kpl) ja ikkunaturvatyynyt auton A- ja C-pilareiden välillä (2 kpl).

        1999

        ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä vakiovarusteeksi kaikkiin Mercedes-Benz henkilöautoihin. ABC-järjestelmä Mercedes-Benz CL Coupén vakiovarusteeksi.

        2000

        Uuteen C-sarjan sedaniin vakioksi 6 turvatyynyä. Uudessa C-sarjassa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyissä kaksivaiheinen täyttyminen

        Innovaatioita vuosina 1939-2000 .. tuon oon lueskellu aikasemminkin.. annetaan selkeästi ymmärtää että ne olisivat mersun innovaatioita.. näin ei läheskään aina kuitenkaan ole.. no.. mainonta on aina enemmän tai vähemmän kusetusta


      • MB
        Kapa kirjoitti:

        Innovaatioita vuosina 1939-2000 .. tuon oon lueskellu aikasemminkin.. annetaan selkeästi ymmärtää että ne olisivat mersun innovaatioita.. näin ei läheskään aina kuitenkaan ole.. no.. mainonta on aina enemmän tai vähemmän kusetusta

        Kyllähän se tuulilasikin joutuu lukijoilleen välillä selittelemään,että miksi kirjoittavat mersusta enemmän juttuja kuin muista autoista.
        Tähän toimittaja vastaa,että on pakko kirjoittaa kun sieltä mersun tehtaalta pukkaa tulemaan koko ajan uutta ennen-näkemätöntä innovaatiota.


      • Kallonkutistaja

        "...jarruttava pyörä ei vedä..."

        Kyse onkin siitä, että vaikkei sitä jarrutettaisikaan, niin silti se ei vetäisi. Jarruttamalla ohjataan vetovoimaa niille pyörille, jotka vetävät. Tämä on yleensä riittävä henkilöautokäyttöön. Teoriassa hieno keksintö, että pelkällä elektroniikalla voidaan hyödyntää autossa joka tapauksessa valmiina olevia laitteita. Ja onhan liikenteessä autoja joissa vain yksi pyörä vetää, ja niilläkin pärjätään aika pitkälle.

        Myöskin tasauspyörästön lukoilla on raja jossain. Esim. puskutraktori/kauhakuormaaja voi pyörittää kaikkia pyöriään, eikä silti liiku mihinkään.


    • Eemeli

      Kylläpä vain,minusta MB;n mainososaton muutama vuosi sitten lanseeraama slogan;"Autoilun historia on oikeastaan yhtä kuin MB;n historia",ei tuon listan katveessa olisi vieläkään mihinkään vanhentunut.

      Ja Kapolle;Jos joku/tahi useampi noista on nyt ollut jonkun toisen innovatiivion tulos,MB sen todennäköisesti on tuotantotasolle kehittänyt,se vaatii monta kertaa vastaavia voimavaroja kuin itse keksintö.

      Ja samanlaisista keksinnön jatkoonkehittelyistä monet muutkin napsivat irtopisteitä,esim.oikeastaan melkein koko Japanin autoteollisuus.Historiaa huonommin tuntevat luulevat monet ,että esim:Wankel-moottori,nelipyöräohjaus,moniventtiilitekniikka jne,ovat japanilaisten innovatiivioita.

    • funny

      Täytyy aina muistaa, että jos valmistaja antaa keksinnölle oman nimen tai eksoottisen lyhenteen, niin ei se silti välttämättä ole kyseisen keksinnön isä. Mercedes-Benzillä on suuri ja tehokas mainososasto.

    • on

      mutta vastaavia, tai pidempiä, listoja löytyy muiltakin merkeiltä

    • JTD

      Mersu kehitti CDI:tä Fiatin kanssa yhteistyössä, mutta italialaiset toivat sen ennen Mersua markkinoille!

      • Kapa

        2-piirijarrut 1963 Saab
        3-pisteturvavyöt 1959 Volvo
        3-tiekatalysaattori 1976 Saab
        Airbag (kuljettajan) 1974 Oldsmobile Toronado
        Ajonestolaite 1994 Mercedes-Benz
        Ajotietokone 1977 Cadillac
        Ajovakavuuden hallintajärjestelmä 1997 Mercedes-Benz
        Ajovaloautomatiikka (käynnistettäessä syttyvät) 1969 Saab
        Ajovalon pesimet 1970 Saab
        Aktiivinen pääntuki 1996 Saab 9-5
        Automaatti-ilmastointi 1963 Cadillac
        Automaattivaihteisto 1937 Buick & Oldsmobile
        Autoradio 1933 Crossley
        Avaimella sammutuksen jälkeen suljettavat ikkunat 1984 Lancia Thema
        Bluetooth 2002 Saab 9-3
        Elektroninen suihkutusjärjestelmä 1969 VW 411
        Elektroninen sytytysjärjestelmä 1972 Chrysler USA
        Etuspoileri 1972 Porsche 911 Carrera RS
        GPS 1989 Mazda Eunos Cosmo
        Hehkutuksen aktivointi ovesta ? VW
        Hiukkassuodatin (dieselmoottoriin) 2000 Peugeot 607
        Ilmastointi 1938 Nash
        Integroitu lasten turvaistuin 1990 Volvo
        Internet-yhteys 2001 VW Golf
        Itsekantava kori 1934 Citroën 7 CV
        Jarruassistentti 1996 Mercedes-Benz
        Jäähdytetyt jarrulevyt 1967 Porsche 911 S
        Laajakulmapeili 1981 Saab
        Laminoitu tuulilasi 1944 Volvo
        Lasinpyyhkimien sadetunnistin 1993 Mercedes-Benz
        Lastenistuintunnistus matkustajan airbagissä 1996 MB SLK
        Levyjarrut (4 pyörässä) 1949 Crossley
        Lukkiutumattomat jarrut 1966 Jensen FF
        Lukkiutumattomat jarrut (elektronisesti ohjatut) 1969 Lincoln Mark III
        Lukkiutumattomat jarrut (ABS) **) 1978 Mercedes-Benz
        Luistonestojärjestelmä 1966 Jensen FF
        Lämmitettävä istuin 1966 Cadillac
        Lämmitettävä takalasi 1948 Rolls-Royce
        Lämmitettävät lasinpesusuuttimet 1986? Saab 900/9000
        Lämmityslaite 1931 Lincoln
        Läpivirtaustuuletus 1960 Humber
        Matkustajan turvatyyny 1987 Mercedes-Benz S
        Muuttuva venttiilien ajoitus 1984 Alfa Romeo
        Mäkilukko 1980 Subaru Leone
        Nelipyöräohjaus *) 1986 Honda Prelude
        Nelivalojärjestelmä 1957 Cadillac Eldorado Brougham
        Neliveto henkilöautossa 1939 GAZ 61-40
        Neliveto (voimanjako akseleiden välillä) 1966 Jensen FF
        Night Panel 1993 Saab 9-3
        Night Vision -kamera 2000 Cadillac Seville
        Ohjaustehostin 1950 Chrysler
        Ovilukon sulatus kahvasta 1977? BMW 700
        Polttoaineen suihkutusjärjestelmä *) 1954 MB SL
        Polttoainetoiminen lämmitys 1954 Dyna-Panhard
        Portaaton automaattivaihteisto 1958 DAF
        Pääntuet 1964? Volvo
        Pääturvatyynyt 1997 BMW 500/700
        Raitisilmasuodatin 1978 Saab 900
        Rengaspaineen valvontajärjestelmä 1985 Porsche 959
        Sinkitty kori 1975 Porsche
        Sivuturvatyynyt 1995 Volvo
        Sivutörmäyssuoja 1972 Saab
        Suorasuihkutus henkilöauton dieselmoottorissa *) 1989 Audi 100 TDI
        Sähköhydrauliset jarrut 2001 MB SL
        Sähköisesti kaadettavat takapääntuet 1985 MB E
        Sähköiset lasinnostimet 1946 Daimler
        Sähköistuimen muisti 1956 Cadillac Eldorado Brougham
        Säädettävä ohjauspyörä 1964 Cadillac
        Takaistuimen 3-pisteturvavyöt 1972 Volvo
        Takaistuimen turvavyöt 1967 Volvo
        Takalasin lämmittimen ajastin 1982 Ford Sierra
        Takaovien lapsilukot 1972 Volvo
        Takaspoileri 1972 Porsche 911 Carrera RS
        Turboahdin 1961 Oldsmobile Jetfire
        Turvakori 1951 Mercedes-Benz
        Turvavyön kiristimet 1984 Mercedes-Benz
        Turvavyön voimanrajoitin 1996 Renault Safrane
        Tuuletetut istuimet 1997 Saab 9-5
        Tuulilasinpesin 1935 Triumph Gloria Vitesse
        Vakionopeussäädin 1958 Cadillac
        Varoitusvalot (öljynpaine) 1926 Talbot
        Viiveellä sammuvat valot 1957 Mercury Turnpike Cruiser
        Xenon-valot 1996 Mercedes-Benz

        lista näyttää olevan melkoisen vajaa mutta täydentynee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      231
      16695
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      22
      2108
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      189
      1709
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1443
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      847
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      211
      728
    Aihe