Mitä "hurmos/hurmoksiin joutuminen" on:
UT:n alkukielellä sana on ekstasis, joka merkitsee "tilan muutosta" (ekstaasi).
Ekstaasi. [Kreik. ekstasis: tilan muutos] Hurmio; hurmos, hurmioituminen, haltioituminen.
Apt.10:10 "de ginomai prospeinos kai thelo geuomai de ekeinos paraskeuazo autos epipipto epi ekstasis"
Apt.22:17 "de ginomai moi hupostrepho eis Hierousalem kai mou proseuchomai en hieron me ginomai en ekstasis"
Englannin kielellä nämä käännetään yleisesti sanalla "trance" eli transsi. (fall into a trance)
"Tärkeä merkki Saulille oli hurmoksissa olevan profeettajoukon kohtaaminen. Raamattu sanoo, että Herran Henki valtasi Saulin ja hänkin joutui hurmoksiin (10:10). Hurmos tarttui joukosta. Saulista sanottiin, että hän muuttui toiseksi ihmiseksi ja Jumala antoi hänelle uuden sydämen (1 Sam 10:6,9). Kuitenkaan hän ei uskollisesti kaikesta sydämestään palvellut Herraa (vert. 12:24). Jumalan Hengen valtaamaksi joutuminen merkitsi Saulille ennen kaikkea yliluonnollista kokemusta, hurmosta, ekstaasia. Hänestä tuli hurmoksen heittelemä mies niin, että siitä tuli sananparsi (10:11; 19:24). Hän jopa "riehui hurmoksissa kotonaan" (18:10). Hurmoskokemus oli sama kuin aikaisemmin, mutta sitä lopulta käyttikin paha henki. Myöhemmin näemme, että Jumalan Hengen vaikuttama uusi ja voimakas hurmoskokemus ei tukahduttanut Saulin murhanhimoa Daavidia kohtaan (19:2324; 20:30-34). Jumalan Hengen tuleminen ihmiseen sai aikaan voimakkaan kokemuksen, mutta ihminen ei antanut Hengen hallita omaatuntoaan. Hurmoskokemuksesta huolimatta ihminen jatkoi matkaansa väärällä tiellä (10:23). Samanlaisen Jumalan Hengen valtaamaksi tulemisen kyvyn näemme Bileamissa (4 Moos 24:24). Kuitenkin hän vietteli tuhoisalla tavalla Jumalan kansan syntiin (2 Piet 2:15)."
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/teemat1d.htm
"Tärkein merkki oli Saulin ja musisoivan, hurmoksissa olevan profeettaryhmän kohtaaminen. Hurmos tarttui profeetoista myös Sauliin. Hän joutui hurmoshengen valtaan. Kaikki näkivät sen. Raamattu käyttää erityistä ilmaisua hurmoksiin joutumisesta: "Jumalan henki valtasi hänet".
Hurmostilaan joutuminen ei ilman muuta ole merkki Jumalan Hengen todellisesta hallintavallasta ihmisen elämässä. Myös Baalin profeetat saavuttivat hurmostilan (1 Kun 19:29). Samoin väärä profeetta Bileam (4 Moos 24:4, KR38). Myöhemmin Saul luopiotilassaan joutui hurmoksen valtaamaksi. Silloinkin käytetään sanontaa "Jumalan Henki tuli häneen" (1 Sam 19:23). Kuitenkin Saulin sydän oli ennen ja jälkeen tämä hurmoskokemuksen täynnä murhanhimoa Daavidia kohtaan. Vielä elämänsä lopullakin Saul vaatimalla vaati saada Jumalalta apua hurmoksen yliluonnolliselta tuntuvan ilmiön kautta. Kun hän ei muuten saanut, hän turvautui noidan ja meedion apuun (1 Sam 28:7).
Hurmostilaa voi käyttää Jumalan Henki työvälineenään, mutta sitä voi käyttää myös ihmisen omat sielulliset voimat (Hes 13:2-3,17, KR38). Mutta myös demoniset valhehenget voivat käyttää hurmoskokemusta ilman, että ihminen itse sitä tajuaa (1 Kun 22:24).
Pyydä Herralta voiman ja rakkauden ja terveen harkinnan, raittiuden Henkeä (2 Tim 1:7)"
VT:n alkukielellä on hepreankielen sana "naba", jolla on useita käännösmahdollisuuksia:
hurmos, profeetallinen hurmos, profetoiminen
KR33 4 Moos 11:25 "Silloin Herra astui alas pilvessä ja puhutteli häntä (Moosesta), otti henkeä, joka hänessä oli, ja antoi sitä niille seitsemällekymmenelle vanhimmalle. Kun henki laskeutui heihin, niin he joutuivat hurmoksiin."
KR92 4 Moos 11:25 "Herra laskeutui pilveen verhoutuneena ja puhui Moosekselle. Sitten hän siirsi Mooseksen saamaa henkeä näihin seitsemäänkymmeneen vanhimpaan, ja kun henki laskeutui heihin, he joutuivat profeetalliseen hurmokseen."
Tämä on ainoa kohta Mooseksen kirjoissa ja itse asiassa ensimmäinen kohta koko Raamatussa, jossa puhutaan Pyhän Hengen vuodatuksesta ja sen yhteydessä tapahtuvista profeetallisista ilmiöistä ja hurmoksesta. Raamattu-92 kääntää "naban" selventäen sanan merkitystä avaten sitä alkukielestä laajamerkityksellisemin kuin sanatarkka Kirkkoraamattu-33.
Mutta naba-sanalla on toinenkin merkitys: "he lauloivat ylistyslauluja":
Esimerkki: "naba" = laulaa (profetoiden) ylistyslauluja.
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/sekalaista/hurmos.htm
Toinen hyvä lähdesivu hurmos-kysymyksestä on:
http://www.sro.fi/opetuksia/raamattuluennot/hurmos_tj.htm
1. Ihminen voi hurmioitua hyvästä (esim. luonto, taide)
tai pahasta (esim. viha, satanismi)
2. Hurmosilmiöitä esiintyy kaikissa uskonnoissa
3. Hurmosilmiöt eivät ole merkki tai tae asian jumalallisuudesta tai oikeudesta
4. Hurmosilmiöitä tulee arvioida samalla tavalla kuin kaikkia muitakin ilmiöitä (Matt 7:15-23; 1 Tess 5:19-22)
5. Raamattu tuntee sekä Jumalan Hengen että valheen hengen ja ”oman sydämen” vaikutuksesta syntyvää hurmosta
Raamatussa: VT:ssa naba-verbistä, jossa perusmerkitys on profetoida ja ennustaa,
- 4 Moos 11:25, seitsemänkymmentä vanhinta, kun he saivat samaa henkeä kuin Mooses, hurmoksiin joutuivat myös Eldad ja Medad. Kun Joosua pyysi Moosesta tekemään lopun heidän humoksestaan, Mooses sanoi: ”Kunpa koko Herran kansa olisi profeettoja ja saisi Herran hengen!” 4 Moos 11:29.
- 1 Sam 10:6- Saulin joutuminen hurmoksiin, samoin hänen miehensä ja hän uudelleen 1 Sam 19:19-24. Ekstaasiin voitiin päästä tanssin ja musiikin avulla (1 Sam 10:5-).
- Temppelipalveluksen hoitajista sanotaan että he hurmoksissa ylistivät Jumalaa 1 Aik 25:1.
- Baalin profeetat joutuiva hurmoksiin Karmel-vuoren mittelössä Elian kanssa 1 Kun 18:29.
- Ahab ja Josafat kysyivät neuvoa profeetoilta, jotka hurmoksissa rohkaisivat hyökkäykseen. Miika sanoi, että Herra on lähettänyt valheen hengen profeettoihin, jotta onnettomuus tulisi. Ahab ei kuunnellut Miikaa vaan hyökkäsi ja kuoli taistelussa. (2 Aik 18: 9 yms; sama myös 1 Kun 22 )
- Hesekiel varoittaa vääristä profeetoista luvussa 13. Yksi ongelma on siinä, että jotkut ”joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta” tai kuten uusi käännös sanoo: ”ovat omatekoisia ennustajia” Hes 13:17
- Myös muiden profeettojen kautta Herra varoittaa vääristä profeetoista, joita usein näyttää olleen enemmän kuin oikeita (Jer 23:9-40).
- UT:ssa ekstasis, mikä siirtymistä toiseen olotilaan. Nyk. tunnettu nuorten suosima huume!
- Pietari Jopessa Apt 10:9-16: ilmestys, joka sai hänet ymmärtämään että evankeliumi kuuluu pakanoillekin
- Paavali kertoo joutuneensa kääntymyksensä jälkeen temppelissä rukoillessaan hurmoksiin, jolloin Herra antoi hänelle tehtävän saarnata evankeliumia pakanoille Apt 22:17-21.
- 2 Kor 12:1-4 Paavali kertoo, että hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen. Se oli hurmoksellinen kokemus. Enemmän kuin tuo kokemus hänelle kuitenkin merkitsi Jumalan armo, joka tulee täydelliseksi heikkoudessa (jae 12).
6. Hurmoksen vaara on siinä, että se voi johtaa ylpeyteen ja tavoittelemaan yhä voimakkaampaa kokemusta
7. Ei tule tavoitella hurmosta vaan uskoa Kristukseen ja rakkautta lähimmäiseen.
8. Hurmoksesta ylpeilevien keskellä Paavali kerskaili heikkoudesta, jossa Jumala voima tulee täydelliseksi
Mitä hurmos on?
6
808
Vastaukset
- Hedelmät!!!
Siis Jumalan Hengen vaikutuksestakin voi mennä hurmokseen, sitähän sinä ReaAalto tahdot sanoa.
Itse en ole sitä koskaan kokenut, johtuen siitä, että en haulua hurmosta kokea ja Jeesus kunnioittaa myös minun tahtoani.
Voisiko siinä videossa olla kyse hurmokseen joutumisesta, jossa se nauru oli niin esillä ja kun sitä naurua tarkemmin kuunteli, niin se oli hyväntahtoista ja varmasti vapauttavaa.
Yhä edelleenkin tulen keskusteluusi mukaan ja muistutan, että Hedelmistään heidät tunnetaan ja se on Jeesuksen kallis opetus.
Aina niitä Hedelmiä ei voi hetkessä nähdä, vaan on tarkkailtava jopa pidempään henkilöä jota tutkii. Siis, ei ole oikeutta hutkia.
Kylväjä vertaus on opettava, sillä siinä kerrotaan, että on ihmisiä, jotka ottavat innolla vastaan Sanan, mutta vaikeuksien kohdatessa luopuvat siitä. Ehkä nämä ihmiset käyvät jossakin vaiheessa jopa hurmoksissa ja kuitenkin luopuvat Jeesuksen opetuksista ja Sanasta ja näin ollen saamastaan uskosta. Ihminenhän on vapaatahtoinen.
Hurmos ei todella kerro sitä, että sen kokenut ihminen jäisi uskoon. Me ihmiset emme voi tunnistaa uskovaista muusta, kuin hänen Hedelmistään. Jonkun hijaisen ja syrjään vetäytyvän kohdalla emme ehkä kykene edes Hedelmistä mitään näkemään, mutta Jumala näkee ja siksi meillä ei ole tuomiovaltaa, eikä sitä meille anneta.
Arvosteluvalta on meille annettu, mutta arvostelu ei ikinä sano, että tuo ihminen ei ole Jumalasta, vaan arvostelu tuo esiin arvosteltavat asiat toistenkin arvosteltavaksi. Jumala näkee totuuden, me näemme vajavaisen totuuden.
Uskossa on ihminen, joka on Sanan tekijä, ei ihminen, joka on Sanan kuulija, mutta ei tekijä. - seitsemännessä
Jeesus opettaa meitä kaikkia olemaan tuomitsematta ja Hän opettaa Hedemistä tunnistamista.
1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
9 Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää,
10 taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen?
11 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!
12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."
28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,
29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa. Kiitos Rea.
- opettaa
Joh.12
43 Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.
44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
45 Ja joka näkee minut, näkee hänet, joka on minut lähettänyt.
46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." opettaa kirjoitti:
Joh.12
43 Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.
44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
45 Ja joka näkee minut, näkee hänet, joka on minut lähettänyt.
46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."En nyt ymmärtänyt, mitä tässä yhteydessä halusit sillä sanoa; minulle jotain vai Realle vai kaikille yhteisesti?
Lainaamassasi raamatunkohta ei ole yksi kokonaisuus. Jakeet Joh. 12:42-43 kuuluvat yhteen. Siinä meille kerrotaan, että monet "hallitusmiehetkin uskoivat Jeesukseen", mutta eivät sitä julkisesti tunnustaneet, koska pelkäsivät fariseuksia ja erottamista synagoogasta. Sillä nämä olivat päättäneet, että se, joka tunnustaisi Jeesuksen Messiaaksi (Kristukseksi) erotettaisiin synagoogasta (Joh. 9:22b). Näistä hallitusmiehistä Johannes sanoo, että "he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa".
Kun lainaat Jumalan Sanaa niin pyri poimimaan sieltä yksi kokonaisuus kerrallaan. Tässä keskustelussa toivon, että jokainen osapuoli tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi ja saa näin kiitoksensa, ei ihmisiltä vaan Jumalalta.
Jos kirjoituksesi oli suunnattu minuun, niin ei se ole ihmiskunnian etsimistä, jos kiittää kirjoituksesta, joka rakentuu pääosin Jumalan Sanan kohtien esittämiseen. Rean kirjoitushan oli todella hyvää opetusta ja sen laatiminen oli vaatinut vaivaa ja aikaa. Jokainen lukija voi tutustua hiljaisuudessa aloituksessa esitettyihin raamatunkohtiin ja rukoilla Herralta viisautta, että osasisi tehdä niistä oikeat johtopäätökset ja verrata oman aikakautemme tapahtumiin.
Hyvää maanantaipäivän jatkoja Sinulle kirjoittaja.
- uskossa tänään
-hurmosta on varmasti oikeaa ja väärää
.mutta niinkuin on sanottu:Heidän Hedelmistään te Tunnette Heidät !
-uskonnollisessa kentässä on ollut nauruherätystä ja jos vaikka jonkin näköistä herätystä, mitkä ovat pidemmällä tähtäimellä näiden hedelmät ?
-tuleeko tällaisista kristityistä Sanaan perustautuvia ja srk:n yhteydessä toimivia aitoja kristittyjä joilla on hätää hukkuvista sieluista ja että he antautuvat srk:n jäseniksi ja toimivat siinä omalla paikallaan Jumalan Sanan opetusten, mukaan?
-on olemassa varmasti oikeaa hurmosta ja siinä profetoimista yms. Pyhän Hengen toimintaa, esim. kaatumisilmiöstä väännettiin kättä, vuositolkulla
-itselle siinä ei ollut mitään epäselvää sillä tajuan hyvin itsekkin asiaa kokeneena että kun Jumalan Voima koskettaa ihmistä, voi mennä jalat alta jne..kaatuminen ei kuitenkaan saisi olla päätarkoitus asiassa..
-eipä taida liikaa olla hurmosta nykyajan menossa ainakaan sitä oikeaa, ihmiset kyllä juoksevat milloin minkin, ihmisen perässä, keräten elämyksiä ja kokemuksia sillä se on tämän ajan tapa..
-Jeesus juuri varoitti näistä ja sanoi:älkääkä juosko perässä !
-mitä hyötyä on hetken tunne-elämän kuohusta ja plop, sitten kupla puhkeaa ja siinä se taas on..
eikö pitäisi päästä syvempään iloon ja uskon kokemiseen ihan henkilökohtaisessa, elämässä, tuskin se tarvitsee pitkiä reisuja, mailman ääriin
-me olemme vain lihamme puolesta sellaisi että mieluummin hakkaamme, motin halkoja kuin olemme esim.tunnin rukouksessa ja/tai sananluvussa !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865