Koiran lopettaminen

miki

Minun tehtäväkseni on tullut viedä mummon vanha koira lopetettavaksi. En ole koskaan ollut eläinlääkärissä ja tehtävä pelottaa. Tämä eläinlääkäriasema hoitaa myös tuhkauksen. Mutta mitä koiralle tehdään, annetaanko sille vaan suoraan piikki? Sattuuko siihen? Jätänkö koiran vain sinne, vai pitääkö itse olla mukana, kun se tehdään?

20

20086

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - - - -

      Sille annetaan tappava annos unilääkettä. Ensin niin, että nukahtaa ja sitten vielä ylimääräinen annos. Ei tarvitse olla mukana, kun se tehdään, tietenkään, mutta ehkä koira olisi onnellisempi/rauhallisempi, jos olisi edes joku tutumpi henkilö saattamassa "matkaan"... Koira uinuu rauhassa pois, eikä siihen varmasti satu.

    • n/a

      Tosiaan yleensä koira viedään uneen ja sitten lopetetaan yliannoksella, mutta tarpeen vaatiessa koira voidaan myös rauhoittaa ennen muita toimenpiteitä. Ympäristöstä riippuen ainakin rauhoittaminen voi tapahtua myös ulkona tarpeen vaatiessa. Lopettaminen voi tapahtua myös kotona. Koiran voi hyvästellä ennen lopettamista ja jättää sitten eläinlääkärin vastuulle tai koiran vieressä voi olla loppuun asti ja jättää koira vasta lopettamisen jälkeen eläinlääkärin vastuulle, miten vain paras kunkin tapauksessa on.

      Lopettaminen ei ole kivuliasta, mutta ongelmiakin voi esiintyä. Usein koira ei reagoi lääkeaineisiin odotetusti tai annostus on väärä. Vaikka koira on lääkkeiden vuoksi rauhallinen tai näyttää olevan unessa niin usein koira kuitenkin on sen verran hereillä että takuulla tuntee henkistä tuskaa ja pelkoa. Jos koira on lopetettava niin mahdolliset ongelmat on vain hyväksyttävä tai sitten on valittava se toinen vaihtoehto eli koiran ampuminen. Minä valitsen koiran ampumisen koska se on oikein tehtynä koiralle kaikin osin tuskattomampi, mutta tämän mielipiteen tarkoitus ei ole kyseenalaistaa eläinlääkärissä lopettamista vaan ainoastaan esittää erilainen (kuitenkin totuudellinen) näkökulma.

      Onko kaikki vaihtoehdot otettu huomioon eli onko koira välttämätöntä lopettaa? En kyseenalaista päätöstänne, mutta toivon vain että kaikki vaihtoehdot on otettu huomioon.

      Otan osaa menetykseennne ja koettelemukseenne ja kiitos sinulle että huolehdit koirasta koska usein vanhusten koirista ei kukaan oikein huolehdi.

      • sotp

        Nyt haluaisin kuulla perusteet siihen miten eläin muka tuntee narkoosissa? Ton käsityksen mukaan koirien leikkaukset yms on kidutusta jos narkoosi ei riittäisi. Koira kun herää narkoosista niin se pitää ns. känni ulinaa koska useimmiten eläimillä on pahaolo kun on narkoosissa ollut!

        Itse farmanomi ja erik. lääkkeenvalmistukseen.

        Itse olen kasvanut maalla jossa lopetettiin koiria ja kissoja ampumalla. Ja aina ei mennyt nappiin se homma vaikka ampujana oli 2 metsästysmiestä.


      • n/a
        sotp kirjoitti:

        Nyt haluaisin kuulla perusteet siihen miten eläin muka tuntee narkoosissa? Ton käsityksen mukaan koirien leikkaukset yms on kidutusta jos narkoosi ei riittäisi. Koira kun herää narkoosista niin se pitää ns. känni ulinaa koska useimmiten eläimillä on pahaolo kun on narkoosissa ollut!

        Itse farmanomi ja erik. lääkkeenvalmistukseen.

        Itse olen kasvanut maalla jossa lopetettiin koiria ja kissoja ampumalla. Ja aina ei mennyt nappiin se homma vaikka ampujana oli 2 metsästysmiestä.

        Tässä en aiheesta tämän enempää kinastele, mutta vähänpä asiasta tiedät. Anestesia on hyvin kehittynyttä, mutta kuitenkin vielä liian vähän ymmärrettyä ja nukutus on hyvin ongelmallista sekä ihmisten että eläinten kohdalla. Eläinten kohdalla ongelmia lisää eläinlääkäreiden ammattitaidottomuuden ohessa vielä se hyvin yleinen eläinlääkäreiden asenne että kyseessä on vain eläin. Nukutus epäonnistuu eläinten kohdalla hyvin usein myös normaalien hoitotoimenpiteiden yhteydessä ja kyllähän se tosiaan eräänlaista kidutusta on.


      • nimetön1234
        n/a kirjoitti:

        Tässä en aiheesta tämän enempää kinastele, mutta vähänpä asiasta tiedät. Anestesia on hyvin kehittynyttä, mutta kuitenkin vielä liian vähän ymmärrettyä ja nukutus on hyvin ongelmallista sekä ihmisten että eläinten kohdalla. Eläinten kohdalla ongelmia lisää eläinlääkäreiden ammattitaidottomuuden ohessa vielä se hyvin yleinen eläinlääkäreiden asenne että kyseessä on vain eläin. Nukutus epäonnistuu eläinten kohdalla hyvin usein myös normaalien hoitotoimenpiteiden yhteydessä ja kyllähän se tosiaan eräänlaista kidutusta on.

        Et ilmeisesti itsekään n/a tiedä asiasta paljoakaan. Luuletko tosiaan, että koira tuntee jonkinlaista tuskaa nukutuksen jälkeen? Et varmaan tiennyt, että nukutetun eläimen/ihmisen aivotoimintoja seurataan usein erillisellä laitteella, jossa ilmenevä luku kertoo sen, ettei eläin/ihminen koe minkäänlaista kipua. Kannattaisi tutkia asiaa ennen kuin moisia menet väittämään keskustelupalstalla. Jos koira nukutetaan, jonka jälkeen se lopetetaan, ei se varmasti tunne minkäänlaista kipua. Kyseessä on tutkittu asia.


      • vierasvieras
        nimetön1234 kirjoitti:

        Et ilmeisesti itsekään n/a tiedä asiasta paljoakaan. Luuletko tosiaan, että koira tuntee jonkinlaista tuskaa nukutuksen jälkeen? Et varmaan tiennyt, että nukutetun eläimen/ihmisen aivotoimintoja seurataan usein erillisellä laitteella, jossa ilmenevä luku kertoo sen, ettei eläin/ihminen koe minkäänlaista kipua. Kannattaisi tutkia asiaa ennen kuin moisia menet väittämään keskustelupalstalla. Jos koira nukutetaan, jonka jälkeen se lopetetaan, ei se varmasti tunne minkäänlaista kipua. Kyseessä on tutkittu asia.

        nimetön 1234! Totuus on, että narkoosi toisinaan epäonnistuu. Enpä ihmettelisi että eläinlääkärin pöydällä useinkin - mitään seurantalaitteita ei pikku klinikoilla ole. Googlaa vaikkapa sanoilla epäonnistunut nukutus niin näet, ettei ihmistenkään kohdalla asia ole noin yksinkertainen kuin väität.
        Mitä tulee eutanasiaan, en usko että koira kipua tuntee neulanpistoa enempää, mutta olen myös sitä mieltä, että eläimiä lopetetaan varsin heppoisin perustein - kun siitä alkaa olla liikaa vaivaa jne.


      • Anonyymi
        nimetön1234 kirjoitti:

        Et ilmeisesti itsekään n/a tiedä asiasta paljoakaan. Luuletko tosiaan, että koira tuntee jonkinlaista tuskaa nukutuksen jälkeen? Et varmaan tiennyt, että nukutetun eläimen/ihmisen aivotoimintoja seurataan usein erillisellä laitteella, jossa ilmenevä luku kertoo sen, ettei eläin/ihminen koe minkäänlaista kipua. Kannattaisi tutkia asiaa ennen kuin moisia menet väittämään keskustelupalstalla. Jos koira nukutetaan, jonka jälkeen se lopetetaan, ei se varmasti tunne minkäänlaista kipua. Kyseessä on tutkittu asia.

        oma kissa sai nukutuspiikin.nukahtaneena annettiin viimeinen piikki.piikin annon yhteydessä kissa alkoi pitämään meteliä ja tärisemään mikä ei kovin kivuttomalta ainakaan näyttänyt.en aio tätä toistaa,kun koirani aikantulee.


    • miki

      Vastaukset auttavat, kiitos! Ampumisesta siellä alkuun puhuttiinkin, mutta sitten joku sanoi, ettei sitä edes saisi nykyisin enää tehdä. Itse en tiedä säännöistä.

      Surullista on lopettaa 10-vuotias koira, joka on hyvässä kunnossa, vaikkakin ihan liian lihava. Mutta ollaan käyty sukulaisten kanssa läpi kaikki vaihtoehdot. Mummo muuttaa kaupunkikaksioon maalta, jossa koira on tottunut kulkemaan vapaasti, eikä sitä tässä iässä saisi opetettua olemaan haukkumatta jokaista rappukäytävän ääntä, eikä se ole vuosikausiin edes kulkenut talutushihnassa. Vaikea tulee olemaan viedä se, kun itsekin olen sen tuntenut koko sen elämän ajan.

      Mutta helpottaa kuulla, että sille voidaan antaa jotain rauhoittavaa myös.

      • n/a

        Eläin voidaan kyllä lopettaa ampumalla omistajan toimesta tai omistajan luvalla kunhan ase ja ampuja ja ampuminen täyttävät määräykset. Ampumisessakin on tietenkin paljon huomioitavaa, mutta tosiaan minä valitsen kyllä ampumisen.

        Tuollaisen vapauteen tottuneen vanhan maalaiskoiran lopettaminen on kyllä vissiin viisainta kaikin osin, mutta kannattaa ottaa vielä huomioon että kyllä vanhakin maalaiskoira voidaan vielä totuttaa uuteen kotiin mikäli sellainen vain löytyy. Eli ei ole täysin mahdoton vaihtoehto vielä yrittää löytää koiralle uusi koti.

        Hyvän elämän koira on varmaankin elänyt ja nyt on vissiin tuon olennon vuoro siirtyä tuntemattomaan, mutta ei toivottomaan.

        Ja muistakaa että päätöksenne on oikea oli se mikä vain. Surkaa koiran poismenoa ja muistakaa koiraa, mutta ei ole mitään syytä tuntea syyllisyyttä.


    • Pelena

      Ollut mukana saattamassa kahta koiraa ja yhtä kissaa.Ei todellakaan tarvitse olla,mutta voisit olla ainakin nukutusaineen vaikutukseen asti.Itse silittelin kokoajan enkä tiennyt milloin varsinaisesti lähti.Mitä nyt lopuksi lääkäri kuunteli sydäntä ja kertoi tai vain nyökkäsi.Selitti kokotoimenpiteen itse en pidä ampumisesta.Voimia sinulle ja mummollesi!Meillä kerrostaloon muutti koira ja hyvin sopeutui.Aluksi haukkui ääniä sitten tottui.Koiranne voi olla hankala taluttaa jos ei ole oppinut,mutta vanhakin oppii.Voisitteko kokeilla asumista missä mummosikin?

    • sen voi tehdä

      siis eikös koiran voi lopettaa itsekin..eihän sitä laissa ole kielletty vai onko.??

      • n/a

        Eläimen saa lopettaa kuka vain eläimen omistajan luvalla ja menetelmistä sallitaan käytännössä vain ampuminen ja ampuminenkin on kaikin osin säädeltyä eli aseen ja ampujan ja ampumisen on täytettävä määräykset.


      • pieleen!
        n/a kirjoitti:

        Eläimen saa lopettaa kuka vain eläimen omistajan luvalla ja menetelmistä sallitaan käytännössä vain ampuminen ja ampuminenkin on kaikin osin säädeltyä eli aseen ja ampujan ja ampumisen on täytettävä määräykset.

        Oikeat tiedot eläinten lopettamisestä täällä:

        Eläinsuojeluasetus 7.6.1996/396
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960396

        Kannattaa lukea koko asetus, mutta erityisesti seuraavat kohdat:
        "10 luku Eläinten lopettaminen
        30 §
        Yleiset vaatimukset

        Eläimen saa lopettaa vain lopettamisen osaava henkilö. Lopettamisen suorittavalla henkilöllä tulee olla riittävät tiedot kyseisen eläinlajin lopetusmenetelmästä ja lopetustekniikasta sekä riittävä taito toimenpiteen suorittamiseksi.

        Lopetettavaa eläintä on pidettävä kiinni tai sen liikkumista on rajoitettava muulla sopivalla tavalla siten, että eläin säästyy lopettamisessa kaikelta vältettävissä olevalta kivulta, tuskalta, kärsimykseltä, vahingoittumiselta ja ruhjoutumiselta. Lopetettavaa eläintä ei saa ripustaa ennen lopettamista, eikä sen raajoja saa sitoa.

        Eläimen lopetus on suoritettava siten, että eläimelle ei aiheudu tarpeetonta kipua, tuskaa tai kärsimystä ja että muille eläimille aiheutuva häiriö on mahdollisimman vähäinen.

        Eläimen lopettavan henkilön on varmistettava, että eläin on kuollut ennen kuin sen hävittämiseen tai muihin toimenpiteisiin ryhdytään."

        ja

        "32 §
        Pienikokoiset seura- tai harrastuseläimet

        Koira ja kissa sekä muu vastaava pienikokoinen seura- tai harrastuseläin saadaan lopettaa, jollei sitä lopeteta eläinlääkärin toimesta asianmukaisella nukutus- tai lopetusaineella, ainoastaan ampumalla aivoihin tai käyttämällä kaasua, joka aiheuttaa välittömän tajunnan menetyksen ja kuoleman. Jos lopettamiseen käytetään hiilimonoksidia, kaasun tulee olla asianmukaisesti jäähdytetty ja suodatettu, eikä siinä saa olla ärsyttäviä aineita.

        Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, saadaan koiran ja kissan pentu sekä muun vastaavan pienikokoisen seura- tai harrastuseläimen pentu tai poikanen alle kolmen päivän ikäisenä lopettaa lyömällä eläintä päähän niin voimakkaasti, että se välittömästi menettää henkensä.

        Eläinlääkärin valvonnassa saadaan lopettaminen suorittaa muullakin kuin 1 ja 2 momentissa mainitulla tavalla."

        Huomattavaa noissa on, että sen enempää aseelle kuin ampumisellekaan ei aseteta erityisiä vaatimuksia. Esimerkiksi koiran voi mainiosti lopettaa pienoiskiväärillä.

        Jos omaa riittävät tiedot, taidot ja tekniikan.


      • n/a
        pieleen! kirjoitti:

        Oikeat tiedot eläinten lopettamisestä täällä:

        Eläinsuojeluasetus 7.6.1996/396
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960396

        Kannattaa lukea koko asetus, mutta erityisesti seuraavat kohdat:
        "10 luku Eläinten lopettaminen
        30 §
        Yleiset vaatimukset

        Eläimen saa lopettaa vain lopettamisen osaava henkilö. Lopettamisen suorittavalla henkilöllä tulee olla riittävät tiedot kyseisen eläinlajin lopetusmenetelmästä ja lopetustekniikasta sekä riittävä taito toimenpiteen suorittamiseksi.

        Lopetettavaa eläintä on pidettävä kiinni tai sen liikkumista on rajoitettava muulla sopivalla tavalla siten, että eläin säästyy lopettamisessa kaikelta vältettävissä olevalta kivulta, tuskalta, kärsimykseltä, vahingoittumiselta ja ruhjoutumiselta. Lopetettavaa eläintä ei saa ripustaa ennen lopettamista, eikä sen raajoja saa sitoa.

        Eläimen lopetus on suoritettava siten, että eläimelle ei aiheudu tarpeetonta kipua, tuskaa tai kärsimystä ja että muille eläimille aiheutuva häiriö on mahdollisimman vähäinen.

        Eläimen lopettavan henkilön on varmistettava, että eläin on kuollut ennen kuin sen hävittämiseen tai muihin toimenpiteisiin ryhdytään."

        ja

        "32 §
        Pienikokoiset seura- tai harrastuseläimet

        Koira ja kissa sekä muu vastaava pienikokoinen seura- tai harrastuseläin saadaan lopettaa, jollei sitä lopeteta eläinlääkärin toimesta asianmukaisella nukutus- tai lopetusaineella, ainoastaan ampumalla aivoihin tai käyttämällä kaasua, joka aiheuttaa välittömän tajunnan menetyksen ja kuoleman. Jos lopettamiseen käytetään hiilimonoksidia, kaasun tulee olla asianmukaisesti jäähdytetty ja suodatettu, eikä siinä saa olla ärsyttäviä aineita.

        Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, saadaan koiran ja kissan pentu sekä muun vastaavan pienikokoisen seura- tai harrastuseläimen pentu tai poikanen alle kolmen päivän ikäisenä lopettaa lyömällä eläintä päähän niin voimakkaasti, että se välittömästi menettää henkensä.

        Eläinlääkärin valvonnassa saadaan lopettaminen suorittaa muullakin kuin 1 ja 2 momentissa mainitulla tavalla."

        Huomattavaa noissa on, että sen enempää aseelle kuin ampumisellekaan ei aseteta erityisiä vaatimuksia. Esimerkiksi koiran voi mainiosti lopettaa pienoiskiväärillä.

        Jos omaa riittävät tiedot, taidot ja tekniikan.

        Lainsäädännössä on kyllä lainaamaasi enemmän määräyksiä asetta, ampujaa ja ampumista koskien sekä eläimen lopettamiseen että yleisemmin aseisiin ja ampumiseen liittyen.


      • heipä hei!
        n/a kirjoitti:

        Lainsäädännössä on kyllä lainaamaasi enemmän määräyksiä asetta, ampujaa ja ampumista koskien sekä eläimen lopettamiseen että yleisemmin aseisiin ja ampumiseen liittyen.

        Lainsäädännössä on hyvinkin paljon määräyksiä, jotka koskevat hyvin monia asioita. Itse asiassa koko lainsäädäntö on pullollaan erilaisia määräyksiä.

        Mutta nyt oli puhe koiran lopettamisesta. Ja väitän, että jos koira lopetetaan pienoiskiväärillä tai -pistoolilla siten, ettei rikota lainaamiani asetuksen kohtia vastaan, ei Suomen laista löydy pykälää, jonka perusteella lopettaja voitaisiin tuomita rangaistukseen.

        Pykälät peliin, jos olet eri mieltä.

        Tässä vaiheessa vinkiksi se, että eläimen lopettaminen ei ole metsästystä.


      • Tapanvainihmisiä :)

        mielestäni koiran lopettaminen ampumalla päähän on vitun sairasta ja häpäisee ruumiin..


    • Älli

      alku pistos sattuu hiukan kun tulee lihakseen sitten lemmikki nukahtaa jonka jälkeen saa elintoiminnot pysäyttävän pistoksen tai jos laitetaan suoneen nii eka pisos tuntuu.Ei sinun ole pakko olla paikalla vaikka kyllä kannattaisi olla koiran kaverina ainakin nukahtamiseen asti

    • koirani

      Olen elämäni aikana joutunut 5 koiraa lopettamaan, kun kaikki koirat ovat olleet olleet 13-14 vuotiaita ja sairaita, mm. syöpä. Se on aina ollut minulle rankka paikka, kun lopetus tuli eteen harkinnan jälkeen. Koirahan eli minun kanssani. Silti jaksoin olla koiran kanssa sen viimeisellä hetkellä, kun eläinlääkäri antoi nukutuksen. Juttelin ja rauhoitin pidin sylissä. Kun koira oli unessa, poistuin ja eläinlääkäri hoiti lopun ja toimitti koirani tuhkaukseen. Halusin antaa rakkaille koiralleni hyvä lähdön sylissäni jutellen. Pitää miettiä, että koirakin on vanha ja sairas, eikä antaa kärsiä, jos koiran sairautta ei voi enää hoidolla parantaa. Koiraa ei voi pitää kärsimässä ja odottamassa kuolemaa, vaan antaa armahdus. Koirakin aistii vielä lopussa, siksi olin nukutukseen asti koirani luona. Mikään pakko ei ole jäädä siihen asti, kun viimeinen piikki annetaan. Se ei ole eläinlääkärillekään helppoa, lopettaa toisen ihmisen koira.

      • mie vaan....

        Minä olen ollut saattelemassa 3 koiravanhustani ja aina ovat vain nukahtaneet. Sitä ihmettelee että onko hän jo poissa. Kun koiran ottaa ja sitä rakastaa, ruokkii, hoitaa yli 10v niin miksi sen hylkäisi sittenkun se tekee täältä lähtöä. Niin pahalta kun se etukäteen tuntuukin, on se asia sittenkun on ajankohtainen itsestään selvä, ainakin mulle on ollut. Kaksi on tuhkattu ja yksi haudattu. Kotona on nyt 4 vuotias ihana karvakasa.


    • ikivihree

      Kuka eläimen ottaa sitä rakastaa ja luopuminen tuottaa tuskaa,12 vuotta sakanpaimenkoira ilmeisesti dm en tiedä mutta suojeli hyvin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe