Lapsikasteesta

sta-ra

Kirkkojen ja erityisesti Luterilaisen kirkon taholta on tiuhaan viritetty väitteitä, että ns, uskovien kaste perustuu vain kuuliaisuuteen, joka on ihmisen omaa tekoa ja lapsikaste taasen olisikin Jumalan teko, joka on näin rinnastettava suoraan Jumalan sanan ilmoitukseen.

Tuollaiset väitteet ovat harhaan johtavia ja selvässä ristiriidassa Raamatun ilmoituksesta ja uskovien kasteen kannalta. Miten kastaminen voisi olla mukamas Raamatullisempaa silloin, kun kastettava ihminen ei ole tietoisessa tilassa häntä kastettaessa, kun taas silloin, kun ihminen ottaa kasteen itse vastaan tietoisesti Raamatun kehoituksen mukaan uskoontultaessaan!

Raamatussa ei ole missään kohdin sellaista ilmoitusta, että kastettava pitää olla kastettaessa sellaisessa tilassa, ettei hän tajua itse koko toimituksen tarkoituksesta mitään!? Mikäli näin olisi, aikuinen ihminen tai lapsi (joka jo ymmärtää kasteen merkityksen) niin sen perusteella hänet jouduttaisiin "tainnuttamaan" ennen kastetoimitusta jotta hän olisi "kirkollisesti" kastettavassa tilassa, eli ettei hän tajuaisi koko toimituksen suorittamista yhtään mitään, jotta se näinollen ja ajateltuna voisi olla Jumalan teko!

Jokainen Raamatun esimerkki osoittaa aivan päinvastaista. Eli "He ottivat kasteen itse vastaan, niin miehet kuin naiset. - (Apt 8:12)!

"Mitä viivyttelet, anna kastaa itsesi"!
Mikä estää kastamasta minua, sanoi Etiopialainen hoviherra Filipukselle. Oliko hänen kastamisensa Raamatun vastaista kuuliaisuuden osoittamista, kun hän otti kasteen itse vastaan!?.

Miksi sitten Jeesus ei kastanut lapsia, kun heitä tuotiin hänen kättensä alle siunattavaksi! - (Mark 10:16) Jeesus ei siis kastanut heitä, vaan siunasi heitä, vaikka hän juuri oli opetuslapsineen kastanut jo useita ihmisiä, aivan niinkuin Raamatussa kerrotaan? -(Joh 4:1-2)!

Sellainen väite, että kaste olisi Jumalan teko, on vastoin Raamatun ilmoitusta, koska Raamatussa ei ole missään kohdin näin sanottu! Mutta sen sijaan Jeesus sanoi -(Joh. 6:29). "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt"!

Väite, että kaste jonka ihminen itse ottaa uskoontultuaan vastaan olisi ihmisen teko, on vastoin Raamatun sanan ilmoitusta ja niinollen tyystin paikkansa pitämätön väite! Silloinhan esim, Raamatun esittämät kastetapaukset, kuten ne 3000 ihmistä -(Apt 2:40-41) jotka ensimmäisenä helluntaina kastettiin uskoontultuaan, heidän kastamisensa olisi näin ajateltuna ollut tämän väitteen mukaisesti ihmisen omaa tekoa ja näin ollen Jumalan sanan ja Raamatun ilmoituksen vastaista toimintaa!

Katolinen kirkko otti lapsikasteen käyttöönsä, jossa se vakiinnutti asemansa aluksi uskovien kasteen rinnalla. Katolisesta kirkosta muodostui valtiokirkko Konstantinuksen jälkeen v. 380 Rooman keisari Theodosius Suuren toimesta, jolloin julkaistiin kuuluisa yhteiskunnallinen lakikokoelma, jota voidaan pitää roomalaisen valtiokirkon syntyhetkenä. Siinä määrättiin jokainen kansalainen tunnustamaan tuota katokisen kirkon uskoa ja kaikki muut olivat harhaoppisia, jotka määrättiin jumalallisen ja maallisen rangaistuksen alaisiksi.

Katolisen kirkon muodostuessa roomalaiseksi valtiokirkoksi se merkitsi tällöin samalla myös lapsikasteen tulemista yksinomaiseksi käytännöksi. Ylimpänä vallankäyttäjänä kirkossa oli keisari. Heti seuraavana vuonna, eli v.381 hän julisti Rooman kirkon ainoaksi hyväksytyksi uskonnoksi koko Rooman valtion alueella, joka oli silloinen maailmanvalta.

Uskovien kaste kiellettiin pian sen jälkeen v.413 kuolemanrangaistuksen uhalla. Monet uskovat saivatkin kärsiä tämän lain nojalla marttyyrikuoleman. Myöhemmin Martti Luther arvosteli voimakkaasti katolisen kirkon lapsikastetta, mutta ei sitten kuitenkaan luopunut siitä ja loi jopa sellaisen opin, että lapselle vuodatetaan oma usko kirkon ja kummien rukouksien välityksellä!

Luther kyllä sanoi kirjassaan:
(Galatalaiskirjeen selitys, (vanhempi käännös)sivulla 100, saaneensa vanhurskauttamisopin Jumalalta, mutta lapsikasteen paavilta).

Mikä enempää enään voi olla ihmisteko kuin juuri kirkollinen lapsikaste jossa aikuiset ihmiset oman harkintansa ja tuntemuksiensa mukaan itse päättävät vastustuskyvyttömän lapsen kastamisesta "mukamas" kristityksi, vaikka kastettava ei edes tiedä uskosta ja kasteen merkityksestä itse yhtään mitään!

Kirkolliset kuvittelevat, että kun perhekunnissa kastettiin uskovia, niin samalla kastettiin myös vauvoja vaikka sellaisesta ei ole minkäänlaista selvää todistetta olemassa ja samaan hengenvetoon he tuomitsevat uskoontulleiden "aikuisten kasteen" omana kuuliaisuuden tekonaan, vaikka juuri uskovien kasteellemeno on Raamatullinen ja sanaan nojaava kuuliaisuuden suoritus Jumalaa ja Hänen ilmoitustaan kohtaan.

7

255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä aika

Miksi sitten Jeesus ei kastanut lapsia, kun heitä tuotiin hänen kättensä alle siunattavaksi! -
      ---

Jeesus valmisti Kristillisen kasteen vasta kuolemallaan ja antoi kastekäskyn VASTA kuolemansa jälkeen.(Matt.28:19-20)

Kristillinen kaste on kastamista eli liittämistä Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen.

3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
      4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
      5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11]

• taappo

...Pyhällä Hengellä ja tulella.

Johannes vastasi kaikille: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan en ole kelvollinen päästämään. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella." (Luuk.3:16)

"Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle, ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt!
        Mutta minut on kasteella kastettava, ja kuinka olenkaan ahdistettu, kunnes se on toteutettu!"(Luuk.12:49-50)

Jeesus kastettiin verikasteella Golgatan keskimmäisellä ristillä meidän syntien tähden.

Tuo kallis veri pelastaa meidätkin, ei mikään muu rituaali tai toimitus.

"Kuinka paljoa paremmin Kristuksen veri - jonka hän ikuisen Hengen kautta uhrasi viattomana Jumalalle - puhdistaa meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa." (Hepr.9:14)

• pitävät yhtä
        taappo kirjoitti:

...Pyhällä Hengellä ja tulella.

Johannes vastasi kaikille: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan en ole kelvollinen päästämään. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella." (Luuk.3:16)

"Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle, ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt!
        Mutta minut on kasteella kastettava, ja kuinka olenkaan ahdistettu, kunnes se on toteutettu!"(Luuk.12:49-50)

Jeesus kastettiin verikasteella Golgatan keskimmäisellä ristillä meidän syntien tähden.

Tuo kallis veri pelastaa meidätkin, ei mikään muu rituaali tai toimitus.

"Kuinka paljoa paremmin Kristuksen veri - jonka hän ikuisen Hengen kautta uhrasi viattomana Jumalalle - puhdistaa meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa." (Hepr.9:14)

Kristuksen kosketus lapselle tapahtuu kasteessa uuden liiton aikana. Henki, vesi ja veri pitävät yhtä kasteessa.

6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

• näin.

Kiitos hyvästä kirjoituksesta, noin se menee oikein kuten kirjoitit, sanopa "lutkut" mitä tahansa.

• sta-ra: "juuri uskovien kasteellemeno on Raamatullinen ja sanaan nojaava kuuliaisuuden suoritus Jumalaa ja Hänen ilmoitustaan kohtaan."
      ---
      Kirjoituksestasi en oikein saanut selvää, mitä hyötyä kasteesta on uskovalle.
      Puhut ihmisen osuuudesta (kuuliaiuudesta) siinä, mutta mitä tekemistä Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä on kasteessasi (Matt. 28:19)?

• taappo

"Meillä on uhrialttari, josta majassa palvelevilla ei ole lupa syödä.
        Niiden eläinten ruumiit, joiden veren ylimmäinen pappi syntien sovitukseksi vie kaikkeinpyhimpään, poltetaan leirin ulkopuolella.
        Siksi myös Jeesus kärsi portin ulkopuolella pyhittääkseen kansan verellään.
        Menkäämme siis hänen luokseen "leirin ulkopuolelle" hänen tähtensä pilkkaa kärsien. (Hepr.13:10-13)

Jeesuksen veressä meillä on pelastus.
        Hän on uhrannut kalliin verensä meidän syntien tähden.
        Missään ihmisrituaalissa ei ole pelastusta, ainoastaan Jeesuksen veressä.
        Me saamme tuon pelastuksen lahjaksi uskossa Jeesukseen.

Jeesus kärsi verikasteen leirin ulkopuolella.
        Saman esimerkin mukaan mekin uudestisynnyttyämme ylhäältä uskon kautta otamme Jeesuksen häpeän päällemme näkyvällä kasteella.

• yks toinen

Kiitos kirjoituksestasi.

Toivon, että saat voittaa yhä enemmän sieluja Jeesukselle.

Taivaassa on varmasti pian monet juhlat, kun uskovat lähtevät kasteelle. Ja Jumalan siunaukset pääsevät laskeutumaan kansamme keskuuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      127
      5251
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      2022
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      138
      1423
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      106
      1272
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      95
      1252
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      187
      1111
    7. Huono grilli kokemus

Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      27
      1049
    8. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      47
      1042
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      65
      1010
    10. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      861
    Aihe