KEPU petti äänestäjät

Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen ruoskii KEPUa ja etenkin pääministeri Matti Vanhasta populistisesta ja kaksinaamaisesta pelistä.

- "Keskusta ja pääministeri Vanhanen etunenässä vaativat kahden välikysymyksen voimin bensaveron alentamista edellisen hallituksen aikana. Nyt, kun he ovat vallassa, niin ei ole puhettakaan, että he menisivät niin tekemään. Tässä on kyse politiikan kuluttajan suojasta".

Sattuvasti sanottu. Mannertenvälinen nahjus Matti Vanhanen olikin pakotettu sanomaan, että ei vaalilupausten ja tekojen välillä tarvitse olla yhteyttä.

Joten: KEPU PETTÄÄ AINA!

4

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekkee

      VK 3/2000 vp - Juha Korkeaoja /kesk ym.
      VÄLIKYSYMYS 3/2000 vp
      Polttonesteiden hintojen alentaminen

      Eduskunnalle


      Polttonesteiden hinnat ovat nousseet ennätyksellisen korkealle. Viime keväänä, kun välikysymyksellä vaadimme hallitukselta tekoja polttoaineiden hintojen alentamiseksi, hallitus valtiovarainministerin johdolla lupasi palata syksyllä asiaan.

      Eduskunnan kyselytunnilla 7.9.2000 valtiovarainministeri Sauli Niinistö lupasi kertoa eduskunnalle budjettikeskustelussa 12.9.2000, mitä hallitus polttoaineiden hintojen alentamiseksi tekee ja milloin. Keskustelun aluksi ministeri ilmoitti, ettei hallitus tule millään tavoin alentamaan polttonesteiden hintoja.

      Nykyisillä hinnoilla polttonesteiden hinnat kuuluvat Suomessa koko Euroopan korkeimpiin. Keskivertoautoilijan bensalasku on vuodessa kasvanut lähes 3 500 markkaa. Suomessa bensan hinnassa veron määrä on noin 80 penniä korkeampi kuin keskimäärin EU-maissa. EMU-maista hintataso on Suomessa korkein. Suomessa liikenteen polttonesteiden verotus on ollut perinteisesti ankaraa. Muuhun energiaan verrattuna sitä on veroratkaisuilla entisestään kiristetty.

      Polttonesteiden hintojen nousu on kiihdyttänyt entisestään inflaatiota. Viime kuukausien inflaatiovauhdista polttonesteiden hintojen nousun osuus on ollut 40 prosentin luokkaa. Polttonesteiden hintojen alentaminen on välttämätöntä kansantaloutta vaurioittavan inflaatiokierteen hillitsemiseksi.

      Korkeat liikennepolttoaineiden hinnat ovat merkittävä kustannustekijä niin kaupunkiseutujen työmatka- ja asiointiliikenteessä kuin maaseudullakin, jossa autoa tarvitaan välttämättä työmatkaliikenteessä. Liikennetottumuksia on varmasti syytä pohtia, mutta monilla ei ole kuitenkaan polttoainetta vähemmän kuluttavaa liikkumisen vaihtoehtoa.

      Aivan viime aikojen polttonesteiden hintojen nousun kielteisimmät vaikutukset ovat kohdistuneet ankarimmin elinkeinonharjoittajiin ammattiliikenteessä, koneurakoinnissa ja maataloudessa. Pitkät kuljetussopimukset ovat estäneet kustannusten siirtämisen hintoihin. Tästä on seurannut kuljetusyrittäjien lisääntyneitä konkursseja. Linja-autoliikenteen lippujen hintoja on jo korotettu ja taksiliikenteen korotetut taksat on vahvistettu.

      Öljyllä lämmitettävän omakotitalon vuotuinen öljylasku on kohonnut hintojen nousun vuoksi jopa 4 000 markalla. Maatalousyrittäjille kohonneet polttoaineiden hinnat ovat tuoneet vuositasolla erittäin huomattavan lisälaskun.

      Kansalaiset, maanrakennus- ja koneyrittäjät sekä eri ammattijärjestöjen edustajat ovat viime päivinä monin tavoin vedonneet päättäjiin polttonesteiden hintojen alentamiseksi. Myös eduskunnassa on laajalla poliittisella kirjolla vaadittu hallitukselta toimenpiteitä.

      Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

      Mitä hallitus aikoo tehdä polttonesteiden hintojen pikaiseksi alentamiseksi?

      Helsingissä 15 päivänä syyskuuta 2000

      Juha Korkeaoja /kesk
      Mauri Pekkarinen /kesk
      Mirja Ryynänen /kesk
      Hannu Aho /kesk
      Olavi Ala-Nissilä /kesk
      Sirkka-Liisa Anttila /kesk
      Maria Kaisa Aula /kesk
      Jorma Huuhtanen /kesk
      Liisa Hyssälä /kesk
      Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk
      Anneli Jäätteenmäki /kesk
      Timo Kalli /kesk
      Kyösti Karjula /kesk
      Tanja Karpela /kesk
      Inkeri Kerola /kesk
      Niilo Keränen /kesk
      Mari Kiviniemi /kesk
      Katri Komi /kesk
      Seppo Kääriäinen /kesk
      Seppo Lahtela /kesk
      Markku Laukkanen /kesk
      Johannes Leppänen /kesk
      Jari Leppä /kesk
      Mika Lintilä /kesk
      Eero Lämsä /kesk
      Hannes Manninen /kesk
      Kari Myllyniemi /kesk
      Tero Mölsä /kesk
      Lauri Oinonen /kesk
      Osmo Puhakka /kesk
      Aulis Ranta-Muotio /kesk
      Antti Rantakangas /kesk
      Juha Rehula /kesk
      Pauli Saapunki /kesk
      Mauri Salo /kesk
      Hannu Takkula /kesk
      Matti Vanhanen /kesk
      Anu Vehviläinen /kesk
      Jukka Vihriälä /kesk
      Pekka Vilkuna /kesk
      Matti Väistö /kesk
      Jaana Ylä-Mononen /kesk
      Risto Kuisma /rem
      Raimo Vistbacka /ps
      Jouko Jääskeläinen /skl
      Päivi Räsänen /skl
      Sakari Smeds /skl
      Bjarne Kallis /skl
      Marja-Leena Kemppainen /skl
      Toimi Kankaanniemi /skl
      Ismo Seivästö /skl
      Kari Kärkkäinen /skl
      Sulo Aittoniemi /alk

      ************************************************

      VK 2/2000 vp - Mauri Pekkarinen /kesk ym.
      VÄLIKYSYMYS 2/2000 vp
      Polttonesteiden hintojen alentaminen

      Eduskunnalle


      Polttonesteiden hinnat ovat nousseet Suomessa viimeisten kuukausien aikana ennätyksellisen korkealle.

      Vuoden 1999 alusta 95-oktaanisen bensiinin hinta on noussut yli kahdella markalla ja tavaraliikenteen käyttämän dieselin hinta runsaalla markalla litralta.

      Kuluvan vuoden alusta lukien 95-oktaanisen bensiinin hinta on noussut noin markalla litralta. Tällä hetkellä Helsingissä bensiinilitra maksaa noin 7,50 mk. Se on kaikkien aikojen ennätys.

      Näillä lukemilla liikenteen polttonesteiden hinnat kuuluvat Suomessa koko Euroopan korkeimpiin. Yhteisvaluuttaan kuuluvista EU-maista hintataso on kaikkein korkein.

      Polttonesteiden hintojen nousun taustalla on monia eri syitä. Öljyn maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet ja neljänneksellä devalvoitunut yhteisvaluutta nostaa raakaöljyn tuontihintaa. Nousun taustalla on myös joukko kotimaisia syitä.

      Suomessa liikenteen polttonesteiden verotus on ollut perinteisesti poikkeuksellisen ankaraa. Suhteessa muuhun energiaan sitä on viimeisissä energiaveroratkaisuissa entisestään kiristetty. Bensiinilitran hinnassa on veroa noin 70 prosenttia.

      Polttonesteisiin kohdistuva arvonlisävero kasvattaa liikenteen verotaakkaa sitä mukaa kuin raakaöljyn maailmanmarkkinahinta nousee.

      Eräissä muissa Euroopan unionin jäsenmaissa öljyn hinnannousua on pehmennetty eri tavoin. Näin olisi tehtävä myös Suomessa.

      Bensiinin ja dieselöljyn hintojen nousu tuntuu sekä alan elinkeinonharjoittajien että tavallisten paljon liikkumaan joutuvien kansalaisten kukkarossa.

      Korkeat liikenteen polttonesteiden hinnat ovat merkittävä kustannustekijä yhtä lailla kaupunkiseuduilla, joissa työmatkat ovat pitkät, kuin harvaan asutulla maaseudulla, jossa autoa tarvitaan asiointi- ja työmatkoihin. Toteutuneet bensan hintojen korotukset ovat jo syöneet monelta kansalaiselta palkankorotukset ja verotarkistusten annin.

      Liikenteen polttonesteiden hintojen korotukset näkyvät myös ammattimaisessa liikenteessä. Linja-autoliikenteen taksoja ollaan korottamassa. Suoranaisiin taloudellisiin vaikeuksiin ovat joutuneet monet tavaraliikenteen yrittäjät, kun he eivät ole pystyneet siirtämään nousevia polttoainekuluja kuljetusten hintoihin.

      Hintojen nousu on jo vaikuttanut inflaation kiihtymiseen. Tilastokeskuksen arvion mukaan Suomen viime kuukausien inflaatiovauhdista polttoaineiden hintojen nousun suorat vaikutukset ovat jopa noin 30 prosenttia.

      Kansalaiset, yritykset ja liikenteen ammattijärjestöt ovat toistuvasti vaatineet hallitukselta toimenpiteitä liikennepolttonesteiden verotuksen alentamiseksi. Myös Keskustan ja Kristillisen Liiton eduskuntaryhmät ovat eri kannanotoin, kysymyksin ja aloittein vaatineet samaa. Hallituksen edustajat ovat kuitenkin toistuvasti torjuneet toimenpide-ehdotukset polttonesteiden hintojen nousun hillitsemiseksi.

      Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

      Mitä hallitus aikoo tehdä polttonesteiden hintojen pikaiseksi alentamiseksi?

      Helsingissä 30 päivänä toukokuuta 2000

      Mauri Pekkarinen /kesk
      Anneli Jäätteenmäki /kesk
      Sirkka-Liisa Anttila /kesk
      Kyösti Karjula /kesk
      Niilo Keränen /kesk
      Juha Korkeaoja /kesk
      Seppo Lahtela /kesk
      Eero Lämsä /kesk
      Tero Mölsä /kesk
      Lauri Oinonen /kesk
      Aulis Ranta-Muotio /kesk
      Pauli Saapunki /kesk
      Anu Vehviläinen /kesk
      Matti Väistö /kesk
      Hannu Aho /kesk
      Maria Kaisa Aula /kesk
      Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk
      Tanja Karpela /kesk
      Ossi Korteniemi /kesk
      Jari Leppä /kesk
      Hannes Manninen /kesk
      Petri Neittaanmäki /kesk
      Osmo Puhakka /kesk
      Juha Rehula /kesk
      Mauri Salo /kesk
      Jukka Vihriälä /kesk
      Jaana Ylä-Mononen /kesk
      Olavi Ala-Nissilä /kesk
      Jorma Huuhtanen /kesk
      Timo Kalli /kesk
      Inkeri Kerola /kesk
      Katri Komi /kesk
      Seppo Kääriäinen /kesk
      Paula Lehtomäki /kesk
      Mika Lintilä /kesk
      Kari Myllyniemi /kesk
      Pekka Nousiainen /kesk
      Antti Rantakangas /kesk
      Mirja Ryynänen /kesk
      Hannu Takkula /kesk
      Pekka Vilkuna /kesk
      Jouko Jääskeläinen /skl
      Ismo Seivästö /skl
      Leea Hiltunen /skl
      Bjarne Kallis /skl
      Sakari Smeds /skl
      Toimi Kankaanniemi /skl
      Leena Rauhala /skl
      Marja-Leena Kemppainen /skl
      Päivi Räsänen /skl
      Kari Kärkkäinen /skl

    • heh

      Tämä sisämaan sössö känä on taas asialla värittömin ja aiheettomin perustein. MIKÄHÄN KESKUSTA MANIA HÄNELLÄ OIKEIN ON?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      269
      9882
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      316
      7077
    3. Verinen koira

      Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      83
      1842
    4. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      106
      1494
    5. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1461
    6. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1181
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

      Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1119
    8. Mopokeulija

      Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      47
      926
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

      Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      24
      790
    10. MUISTATTEKO SEN?

      Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      752
    Aihe