KEPU petti äänestäjät

Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen ruoskii KEPUa ja etenkin pääministeri Matti Vanhasta populistisesta ja kaksinaamaisesta pelistä.

- "Keskusta ja pääministeri Vanhanen etunenässä vaativat kahden välikysymyksen voimin bensaveron alentamista edellisen hallituksen aikana. Nyt, kun he ovat vallassa, niin ei ole puhettakaan, että he menisivät niin tekemään. Tässä on kyse politiikan kuluttajan suojasta".

Sattuvasti sanottu. Mannertenvälinen nahjus Matti Vanhanen olikin pakotettu sanomaan, että ei vaalilupausten ja tekojen välillä tarvitse olla yhteyttä.

Joten: KEPU PETTÄÄ AINA!

4

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekkee

      VK 3/2000 vp - Juha Korkeaoja /kesk ym.
      VÄLIKYSYMYS 3/2000 vp
      Polttonesteiden hintojen alentaminen

      Eduskunnalle


      Polttonesteiden hinnat ovat nousseet ennätyksellisen korkealle. Viime keväänä, kun välikysymyksellä vaadimme hallitukselta tekoja polttoaineiden hintojen alentamiseksi, hallitus valtiovarainministerin johdolla lupasi palata syksyllä asiaan.

      Eduskunnan kyselytunnilla 7.9.2000 valtiovarainministeri Sauli Niinistö lupasi kertoa eduskunnalle budjettikeskustelussa 12.9.2000, mitä hallitus polttoaineiden hintojen alentamiseksi tekee ja milloin. Keskustelun aluksi ministeri ilmoitti, ettei hallitus tule millään tavoin alentamaan polttonesteiden hintoja.

      Nykyisillä hinnoilla polttonesteiden hinnat kuuluvat Suomessa koko Euroopan korkeimpiin. Keskivertoautoilijan bensalasku on vuodessa kasvanut lähes 3 500 markkaa. Suomessa bensan hinnassa veron määrä on noin 80 penniä korkeampi kuin keskimäärin EU-maissa. EMU-maista hintataso on Suomessa korkein. Suomessa liikenteen polttonesteiden verotus on ollut perinteisesti ankaraa. Muuhun energiaan verrattuna sitä on veroratkaisuilla entisestään kiristetty.

      Polttonesteiden hintojen nousu on kiihdyttänyt entisestään inflaatiota. Viime kuukausien inflaatiovauhdista polttonesteiden hintojen nousun osuus on ollut 40 prosentin luokkaa. Polttonesteiden hintojen alentaminen on välttämätöntä kansantaloutta vaurioittavan inflaatiokierteen hillitsemiseksi.

      Korkeat liikennepolttoaineiden hinnat ovat merkittävä kustannustekijä niin kaupunkiseutujen työmatka- ja asiointiliikenteessä kuin maaseudullakin, jossa autoa tarvitaan välttämättä työmatkaliikenteessä. Liikennetottumuksia on varmasti syytä pohtia, mutta monilla ei ole kuitenkaan polttoainetta vähemmän kuluttavaa liikkumisen vaihtoehtoa.

      Aivan viime aikojen polttonesteiden hintojen nousun kielteisimmät vaikutukset ovat kohdistuneet ankarimmin elinkeinonharjoittajiin ammattiliikenteessä, koneurakoinnissa ja maataloudessa. Pitkät kuljetussopimukset ovat estäneet kustannusten siirtämisen hintoihin. Tästä on seurannut kuljetusyrittäjien lisääntyneitä konkursseja. Linja-autoliikenteen lippujen hintoja on jo korotettu ja taksiliikenteen korotetut taksat on vahvistettu.

      Öljyllä lämmitettävän omakotitalon vuotuinen öljylasku on kohonnut hintojen nousun vuoksi jopa 4 000 markalla. Maatalousyrittäjille kohonneet polttoaineiden hinnat ovat tuoneet vuositasolla erittäin huomattavan lisälaskun.

      Kansalaiset, maanrakennus- ja koneyrittäjät sekä eri ammattijärjestöjen edustajat ovat viime päivinä monin tavoin vedonneet päättäjiin polttonesteiden hintojen alentamiseksi. Myös eduskunnassa on laajalla poliittisella kirjolla vaadittu hallitukselta toimenpiteitä.

      Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

      Mitä hallitus aikoo tehdä polttonesteiden hintojen pikaiseksi alentamiseksi?

      Helsingissä 15 päivänä syyskuuta 2000

      Juha Korkeaoja /kesk
      Mauri Pekkarinen /kesk
      Mirja Ryynänen /kesk
      Hannu Aho /kesk
      Olavi Ala-Nissilä /kesk
      Sirkka-Liisa Anttila /kesk
      Maria Kaisa Aula /kesk
      Jorma Huuhtanen /kesk
      Liisa Hyssälä /kesk
      Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk
      Anneli Jäätteenmäki /kesk
      Timo Kalli /kesk
      Kyösti Karjula /kesk
      Tanja Karpela /kesk
      Inkeri Kerola /kesk
      Niilo Keränen /kesk
      Mari Kiviniemi /kesk
      Katri Komi /kesk
      Seppo Kääriäinen /kesk
      Seppo Lahtela /kesk
      Markku Laukkanen /kesk
      Johannes Leppänen /kesk
      Jari Leppä /kesk
      Mika Lintilä /kesk
      Eero Lämsä /kesk
      Hannes Manninen /kesk
      Kari Myllyniemi /kesk
      Tero Mölsä /kesk
      Lauri Oinonen /kesk
      Osmo Puhakka /kesk
      Aulis Ranta-Muotio /kesk
      Antti Rantakangas /kesk
      Juha Rehula /kesk
      Pauli Saapunki /kesk
      Mauri Salo /kesk
      Hannu Takkula /kesk
      Matti Vanhanen /kesk
      Anu Vehviläinen /kesk
      Jukka Vihriälä /kesk
      Pekka Vilkuna /kesk
      Matti Väistö /kesk
      Jaana Ylä-Mononen /kesk
      Risto Kuisma /rem
      Raimo Vistbacka /ps
      Jouko Jääskeläinen /skl
      Päivi Räsänen /skl
      Sakari Smeds /skl
      Bjarne Kallis /skl
      Marja-Leena Kemppainen /skl
      Toimi Kankaanniemi /skl
      Ismo Seivästö /skl
      Kari Kärkkäinen /skl
      Sulo Aittoniemi /alk

      ************************************************

      VK 2/2000 vp - Mauri Pekkarinen /kesk ym.
      VÄLIKYSYMYS 2/2000 vp
      Polttonesteiden hintojen alentaminen

      Eduskunnalle


      Polttonesteiden hinnat ovat nousseet Suomessa viimeisten kuukausien aikana ennätyksellisen korkealle.

      Vuoden 1999 alusta 95-oktaanisen bensiinin hinta on noussut yli kahdella markalla ja tavaraliikenteen käyttämän dieselin hinta runsaalla markalla litralta.

      Kuluvan vuoden alusta lukien 95-oktaanisen bensiinin hinta on noussut noin markalla litralta. Tällä hetkellä Helsingissä bensiinilitra maksaa noin 7,50 mk. Se on kaikkien aikojen ennätys.

      Näillä lukemilla liikenteen polttonesteiden hinnat kuuluvat Suomessa koko Euroopan korkeimpiin. Yhteisvaluuttaan kuuluvista EU-maista hintataso on kaikkein korkein.

      Polttonesteiden hintojen nousun taustalla on monia eri syitä. Öljyn maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet ja neljänneksellä devalvoitunut yhteisvaluutta nostaa raakaöljyn tuontihintaa. Nousun taustalla on myös joukko kotimaisia syitä.

      Suomessa liikenteen polttonesteiden verotus on ollut perinteisesti poikkeuksellisen ankaraa. Suhteessa muuhun energiaan sitä on viimeisissä energiaveroratkaisuissa entisestään kiristetty. Bensiinilitran hinnassa on veroa noin 70 prosenttia.

      Polttonesteisiin kohdistuva arvonlisävero kasvattaa liikenteen verotaakkaa sitä mukaa kuin raakaöljyn maailmanmarkkinahinta nousee.

      Eräissä muissa Euroopan unionin jäsenmaissa öljyn hinnannousua on pehmennetty eri tavoin. Näin olisi tehtävä myös Suomessa.

      Bensiinin ja dieselöljyn hintojen nousu tuntuu sekä alan elinkeinonharjoittajien että tavallisten paljon liikkumaan joutuvien kansalaisten kukkarossa.

      Korkeat liikenteen polttonesteiden hinnat ovat merkittävä kustannustekijä yhtä lailla kaupunkiseuduilla, joissa työmatkat ovat pitkät, kuin harvaan asutulla maaseudulla, jossa autoa tarvitaan asiointi- ja työmatkoihin. Toteutuneet bensan hintojen korotukset ovat jo syöneet monelta kansalaiselta palkankorotukset ja verotarkistusten annin.

      Liikenteen polttonesteiden hintojen korotukset näkyvät myös ammattimaisessa liikenteessä. Linja-autoliikenteen taksoja ollaan korottamassa. Suoranaisiin taloudellisiin vaikeuksiin ovat joutuneet monet tavaraliikenteen yrittäjät, kun he eivät ole pystyneet siirtämään nousevia polttoainekuluja kuljetusten hintoihin.

      Hintojen nousu on jo vaikuttanut inflaation kiihtymiseen. Tilastokeskuksen arvion mukaan Suomen viime kuukausien inflaatiovauhdista polttoaineiden hintojen nousun suorat vaikutukset ovat jopa noin 30 prosenttia.

      Kansalaiset, yritykset ja liikenteen ammattijärjestöt ovat toistuvasti vaatineet hallitukselta toimenpiteitä liikennepolttonesteiden verotuksen alentamiseksi. Myös Keskustan ja Kristillisen Liiton eduskuntaryhmät ovat eri kannanotoin, kysymyksin ja aloittein vaatineet samaa. Hallituksen edustajat ovat kuitenkin toistuvasti torjuneet toimenpide-ehdotukset polttonesteiden hintojen nousun hillitsemiseksi.

      Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

      Mitä hallitus aikoo tehdä polttonesteiden hintojen pikaiseksi alentamiseksi?

      Helsingissä 30 päivänä toukokuuta 2000

      Mauri Pekkarinen /kesk
      Anneli Jäätteenmäki /kesk
      Sirkka-Liisa Anttila /kesk
      Kyösti Karjula /kesk
      Niilo Keränen /kesk
      Juha Korkeaoja /kesk
      Seppo Lahtela /kesk
      Eero Lämsä /kesk
      Tero Mölsä /kesk
      Lauri Oinonen /kesk
      Aulis Ranta-Muotio /kesk
      Pauli Saapunki /kesk
      Anu Vehviläinen /kesk
      Matti Väistö /kesk
      Hannu Aho /kesk
      Maria Kaisa Aula /kesk
      Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk
      Tanja Karpela /kesk
      Ossi Korteniemi /kesk
      Jari Leppä /kesk
      Hannes Manninen /kesk
      Petri Neittaanmäki /kesk
      Osmo Puhakka /kesk
      Juha Rehula /kesk
      Mauri Salo /kesk
      Jukka Vihriälä /kesk
      Jaana Ylä-Mononen /kesk
      Olavi Ala-Nissilä /kesk
      Jorma Huuhtanen /kesk
      Timo Kalli /kesk
      Inkeri Kerola /kesk
      Katri Komi /kesk
      Seppo Kääriäinen /kesk
      Paula Lehtomäki /kesk
      Mika Lintilä /kesk
      Kari Myllyniemi /kesk
      Pekka Nousiainen /kesk
      Antti Rantakangas /kesk
      Mirja Ryynänen /kesk
      Hannu Takkula /kesk
      Pekka Vilkuna /kesk
      Jouko Jääskeläinen /skl
      Ismo Seivästö /skl
      Leea Hiltunen /skl
      Bjarne Kallis /skl
      Sakari Smeds /skl
      Toimi Kankaanniemi /skl
      Leena Rauhala /skl
      Marja-Leena Kemppainen /skl
      Päivi Räsänen /skl
      Kari Kärkkäinen /skl

    • heh

      Tämä sisämaan sössö känä on taas asialla värittömin ja aiheettomin perustein. MIKÄHÄN KESKUSTA MANIA HÄNELLÄ OIKEIN ON?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      63
      12485
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      5351
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      4988
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      475
      2417
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2270
    6. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      1853
    7. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1491
    8. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      95
      1345
    9. Ähtärin sotkut

      Ähtärin kaupungin tilintarkastus tai mikä lie ollut LAITETTU SALAISEKSI. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      39
      1256
    10. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1225
    Aihe