Vanha katekismus

Hommasin siis sen Martti Lutheri / Olaus Svebiliuksen katekismuksen. On Uskovaiset sanoneet, että se vastaa alkuperäistä Lutherin opetusta.

Katekismus mm. kysyy: Minkätähden Kristus on asettanut ehtoollisen?

Vastaus: "Että me nöyryydessä muistaisimme ja julistaisimme niitä suuria hyviä töitä, joita Hän on piinallansa ja kuolemallansa meille tehnyt ja osoittanut, ja häntä niiden edestä kiittäisimme.

Luuk.22:19. "Ja Jeesus otti leivän, kiitti ja mursi, ja antoi heille, sanoen: tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan: se tehkäät minun muistokseni"

1.kor.11:26. Sillä niin usein kuin te syötte tästä leivästä ja juotte tästä kalkista, pitää teidän Herran kuoleman julistaman, siihenasti kuin hän tulee.

Tärkeä kohta:

Kuinka meidän tulee menetellä kun astumme Herran pöytään?

Vastaus: Sitten kun olemme saaneet saarnanviralta synninpäästön, niin meidän tulee

1. astua edes totisessa parannuksessa, poispannen kaikki vieraat ja maailmalliset ajatukset.

2. itse sakramentin nauttimisessa jumalallisella, raittiilla ja siveällä käytöksellä, ajatellen, ettei meillä ole ihmisten, vaan Jumalan kanssa tekemistä, ja 3. koska me sieltä lähdemme, meidän tulee iloita hengessä Jumalan uudistetusta armosta, ja sydämestämme häntä kiittää sen edestä, pitäen hyvää aikomusta ja tahtoa vaeltaa uudessa elämässä.

1

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siinä on tosiaan "Rippi ja synninpäästöosa", jonka ilmeiseti uudemmat katekismukset jättävät pois.

      -Kuinka yksinkertaiset pitää opettaman syntejänsä tunnustamaan.

      Mikä rippi on?

      Vastaus: Ripissä on kaksi kappaletta: ensimmäinen, että me tunnustamme meidän syntimme, ja toinen, että me otamme rippi-isältä synninpäästön, niinkuin itse Jumalalta, ja emme mitään siitä epäile, vaan vahvasti uskomme, että synnit ovat sen kautta Jumalan edessä taivaassa meille anteeksiannetut.

      Mitkä synnit pitää tunnustaman?

      Vastaus: Jumlaan edessä meidän pitää tunnustaman kaikkiin synteihin vikapääksi, niihinkin, joita emme tunne tai tiedä, niinkuin teemme Isä meidän rukouksessa; mutta rippi-isän edessä pitää meidän nimittämän ainoastansa ne synnit, jotka me tiedämme ja tunnemme meidän stdämissämme ja omaatuntoa vaivaavat... .

      Aivan sitten lopuksi todetaan tämä:

      Minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.
      Ottakaa Pyhä Henki:
      Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      201
      4783
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      279
      2912
    3. 134
      1747
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      211
      1480
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1186
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1119
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1087
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1081
    Aihe