Kannattaako yksityisleasing?

Voisiko liisaus olla autonostoa kannattavampi vaihtoehto?

Oletetaan, että minulla olisi rahaa 25 000 € ja haluaisin uuden auton. Jostakin syystä en kuitenkaan haluaisi käyttää tätä summaa auton ostamiseen käteisellä.

Jos ostan auton kolmen vuoden maksuajalla, niin kolmen vuoden jälkeen minulla ei ole rahaa, mutta on auto.

Jos vuokraan auton kolmeksi vuodeksi, niin kolmen vuoden jälkeen minulla ei ole autoa, mutta on rahaa.

Kysymys kuuluu, että saanko kolmen vuoden jälkeen autoa myydessäni sellaisen hinnan siitä, joka on vähintää yhtä suuri, kuin vuokrausvaihtoehdossa säästämäni summa.

42

109076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Kalliimpihan tuo on kuin omaksi ostaminen. Toisaalta huollot ja kahdet renkaat sisältyy hintaan. Huonoahan on se, että jos eroon haluat, niin maksat kolmasosan jäljellä olevasta ajasta sakkona.
      Toisaalta ei tarvitse välittää vaihtoautojen hyvityshinnoista tai seurustella renkaanpotkijoiden kanssa.

      Kohderyhmäksi lienee ajateltu työsuhdeautoon tottuneita ihmisiä, jotka jostain syystä eivät ko. etuutta nykyisestä työpaikastaan saa.

      Moni on valmis maksamaan huolettomuudesta jokusen kympin enemmän kuukaudessa.

      • Tein huvin vuoksi pieniä laskeskelmia. Ford Focus Wagon maksaa esim. 21 900 ekeä. Kolmen vuoden vuokrasopimuksella maksat autosta 360 €/kk, kolmen vuoden aikana yhteensä 12960.

        Ostat auton vähittäismaksulla. Maksat 10% käsirahan. Kuukausieräksi tulee 607,76 €. Yhteensä tulet maksamaan autosta 24069,36 €.

        Ostovaihtoehdossa olet maksanut autosta kolmen vuoden jälkeen 11109,33 € enemmän. Tämän lisäksi tulevat huolto- ja korjauskulut, joita vuokrauksessa ei tarvitse maksaa.

        Mutta. Mitä tosiaan arvostaa...


      • Kannattaako?

        Tein uuden avauksen aiheesta kun en millään löytänyt tätä avausta. Parasta huoltosopparissa
        on varmaan just helppous ja varmuus (jos et vaan
        joudu purkamaan sop. 3v aikana) sekä:
        ei tartte seurustella renkaan potkijien kanssa
        -> loistavaa!!!! Erittäin hyvin oivallettu, jotkut niistä aivan omaa luokkaansa.


      • Eixvaan, vai
        Erasmus kirjoitti:

        Tein huvin vuoksi pieniä laskeskelmia. Ford Focus Wagon maksaa esim. 21 900 ekeä. Kolmen vuoden vuokrasopimuksella maksat autosta 360 €/kk, kolmen vuoden aikana yhteensä 12960.

        Ostat auton vähittäismaksulla. Maksat 10% käsirahan. Kuukausieräksi tulee 607,76 €. Yhteensä tulet maksamaan autosta 24069,36 €.

        Ostovaihtoehdossa olet maksanut autosta kolmen vuoden jälkeen 11109,33 € enemmän. Tämän lisäksi tulevat huolto- ja korjauskulut, joita vuokrauksessa ei tarvitse maksaa.

        Mutta. Mitä tosiaan arvostaa...

        Oletkohan nyt laskenut ihan loppuun asti. Vertaat vuokraa omistukseen mutta et arvosta jäännösarvoa minkään arvoiseksi...vai enkö minä vaan ymmärrä ajatustesi juoksua...

        Lisäsin laskelmiisi auton jäännösarvon->
        Maksoit siis autosta 24.069,36. Saat siitä kolmen vuoden jälkeen myydessäsi sen, 55% uuden Wagonin hinnasta, 12.045EUR. Auton kolmen vuoden "käyttö" on siis maksanut sinulle erotuksen verran, siis 12.024,36EUR. Sinulle jää siis ostaessasi auton renkaisiin ja huoltoihin/korjauksiin n 935EUR.

        Ja jos olet pitänyt autoa hyvänä, ja/tai olet taitava myyjä (ja markkinat eivät putoa alta) ja myyt auton vaikka 60% hintaan jää sinulle rahaa jopa vanteisiin ;-)


      • Eixvaan, vai kirjoitti:

        Oletkohan nyt laskenut ihan loppuun asti. Vertaat vuokraa omistukseen mutta et arvosta jäännösarvoa minkään arvoiseksi...vai enkö minä vaan ymmärrä ajatustesi juoksua...

        Lisäsin laskelmiisi auton jäännösarvon->
        Maksoit siis autosta 24.069,36. Saat siitä kolmen vuoden jälkeen myydessäsi sen, 55% uuden Wagonin hinnasta, 12.045EUR. Auton kolmen vuoden "käyttö" on siis maksanut sinulle erotuksen verran, siis 12.024,36EUR. Sinulle jää siis ostaessasi auton renkaisiin ja huoltoihin/korjauksiin n 935EUR.

        Ja jos olet pitänyt autoa hyvänä, ja/tai olet taitava myyjä (ja markkinat eivät putoa alta) ja myyt auton vaikka 60% hintaan jää sinulle rahaa jopa vanteisiin ;-)

        En ollut unohtanut jäännösarvoa, olin aloitusviestissäni maininnut, että kolmen vuoden kuluttua omistusvaihtoehdossa omistaa auton, mutta ei rahaa. Jäännösarvon suuruus on luonnollisesti tuuripeliä; yleisestihän autoa pidetään mahdollisimman huonona sijoituskohteena...

        Esimerkissäsi mainittu bonus ostovaihtoehdossa: 935 €, tekee kolmen vuoden ajalle kuukausittain n. 26 €. Riittääkö se huoltoon ja korjauksiin, on herrassaan...


    • Rahoitus on bisnes

      Niin, miksi joku pankki tai rahoitustaho lähtee tällaiseen - siksikö, että se on kannattamatonta? Leasing = vuokraus = saada jotain käyttöönsä siten, että vuokralleantaja saa sijoitetulle pääomalleen haluamansa tuoton, käytännössä aina enemmän kuin pääoman kannattava tuotto kulujen jälkeen pankkisijoituksiin verrattuna(tuotot alkaen 6%). Tosiasiassa tuotto on nettona 10 % luokkaa - onko se siis todellakin edullisempaa kuin omistaminen. Eri asia sitten on, jos ei rahaa ole - silloin maksaa aina rahoittajalle pitkän pennosen, niin tässäkin. On turha luulla, että leasing olis halpa tapa saada hieno auto - köyhä autonhamuilija kylläkin saadaan koukkuun. Sama meninki on nyt myös kännybisneksessä - ja ihmiset hulluna tekee älyttömiä vuosia kestäviä sitoumuksia laskematta asiaa. Olisikohan koululaitoksen surkealla matematiikan opetuksella osuutta asiaan?

      • Järkeilijä

        Minä en ainakaan näe mitään järkeä sijoittaa omaa pääomaa autoon, jonka arvo laskee aivan huimasti parissa-kolmessa vuodessa. Tänä päivänä markkinat ovat täynnä käytettyjä autoja ja hyvityshinnat todella surkeita, kun olet uuteen autoon vaihtamassa. Mulla on ainakin seuraava vaihtoehto yksityisleasing. Tiedän monta kaveria, jotka vaihtavat autoa ennen kuin vanha on maksettu ja velkaa otetaan velan päälle, ja loppupelissä velkaa on enemmän kuin mitä auton arvo on. Tähän kierteeseen en ainakaan minä halua. Sitä paitsi ei siinä kuukausimaksussa kovin suurta eroa ole siihen verrattuna että teet kaupan osamaksulla. Vuokrahintaan sisältyy vielä huolto- ja korjauskulut, jotka ovat tänä päivänä aivan pilvissä autojen monimutkaisen tekniikan vuoksi ja usein ongelmat alkavat viimeistään takuuajan jälkeen kun yks´ sun toinen tietokone hajoaa ja mittaristo vilkkuu kuin joulukuusi.


      • Rahoittaja se olen minäkin
        Järkeilijä kirjoitti:

        Minä en ainakaan näe mitään järkeä sijoittaa omaa pääomaa autoon, jonka arvo laskee aivan huimasti parissa-kolmessa vuodessa. Tänä päivänä markkinat ovat täynnä käytettyjä autoja ja hyvityshinnat todella surkeita, kun olet uuteen autoon vaihtamassa. Mulla on ainakin seuraava vaihtoehto yksityisleasing. Tiedän monta kaveria, jotka vaihtavat autoa ennen kuin vanha on maksettu ja velkaa otetaan velan päälle, ja loppupelissä velkaa on enemmän kuin mitä auton arvo on. Tähän kierteeseen en ainakaan minä halua. Sitä paitsi ei siinä kuukausimaksussa kovin suurta eroa ole siihen verrattuna että teet kaupan osamaksulla. Vuokrahintaan sisältyy vielä huolto- ja korjauskulut, jotka ovat tänä päivänä aivan pilvissä autojen monimutkaisen tekniikan vuoksi ja usein ongelmat alkavat viimeistään takuuajan jälkeen kun yks´ sun toinen tietokone hajoaa ja mittaristo vilkkuu kuin joulukuusi.

        - Hei haloo - Etkö ymmärrä, häviät AIVAN VARMASTI SAMAN RAHAN, ei vuokraaja häviä siinä auton hinnassa mitään, sehän rahoittaa!!! Turha sössöttää kavereista, jotka tekevät velkaa ja häviävät sen sitten autoa vaihtaessaan, niin teet sinäkin, erona on vain se, ettet edes tajua, kuinka sinulta se raha viedään. Rahoittaja ei häviä koskaan!!! Onhan se ikävää, ettei sinulla ole rahaa, mutta tuolla ajattelulla ei koskaan tule olemaankaan! Ja mulla on maksettuja mersuja kax...ja kolmen vuoden päästä mulla ja muijalla on taas uudet autot - käteisellä :)


      • järkeilijä
        Rahoittaja se olen minäkin kirjoitti:

        - Hei haloo - Etkö ymmärrä, häviät AIVAN VARMASTI SAMAN RAHAN, ei vuokraaja häviä siinä auton hinnassa mitään, sehän rahoittaa!!! Turha sössöttää kavereista, jotka tekevät velkaa ja häviävät sen sitten autoa vaihtaessaan, niin teet sinäkin, erona on vain se, ettet edes tajua, kuinka sinulta se raha viedään. Rahoittaja ei häviä koskaan!!! Onhan se ikävää, ettei sinulla ole rahaa, mutta tuolla ajattelulla ei koskaan tule olemaankaan! Ja mulla on maksettuja mersuja kax...ja kolmen vuoden päästä mulla ja muijalla on taas uudet autot - käteisellä :)

        Koita sinä ymmärtää, et se leasing omistaja tee tiliä sillä vuokraamisella, vaan sillä et se myy 3 vuoden jälkeen sen liisatun auton kalliilla pois!! Sitä ne perustelee yhdellä käyttäjällä ja luotettavilla huolloilla jne. Siinä se tili tulee.. et kannattaa miettiä ennen kuin muille avautuu!


      • Tana
        järkeilijä kirjoitti:

        Koita sinä ymmärtää, et se leasing omistaja tee tiliä sillä vuokraamisella, vaan sillä et se myy 3 vuoden jälkeen sen liisatun auton kalliilla pois!! Sitä ne perustelee yhdellä käyttäjällä ja luotettavilla huolloilla jne. Siinä se tili tulee.. et kannattaa miettiä ennen kuin muille avautuu!

        Koita nyt ymmärtää et aina on halvempaa ostaa auto kateisellä kuin rahoittaa.

        Esim. Ostat 20000 auton käteisellä ja ajat kolme vuotta. Saat autosta myydessäsi jotain 12000 eli kuluja tuli 8000.
        Vaitoehtoisesti leasing sopimuksella maksoit kolmena vuonna 14200. (36*400) Eli turpaan tuli 6200.

        Tietysti tosta voi vielä vähentää niitä huoltoja ja renkaita mut yleensä kilometrimäärät kolmen vuoden sopimuksessa on sitä luokkaa, että vähennettävää tulee korkeintaan pari tonnia.

        Mutta ihan mitä kukin arvostaa :)


      • muistutus
        Tana kirjoitti:

        Koita nyt ymmärtää et aina on halvempaa ostaa auto kateisellä kuin rahoittaa.

        Esim. Ostat 20000 auton käteisellä ja ajat kolme vuotta. Saat autosta myydessäsi jotain 12000 eli kuluja tuli 8000.
        Vaitoehtoisesti leasing sopimuksella maksoit kolmena vuonna 14200. (36*400) Eli turpaan tuli 6200.

        Tietysti tosta voi vielä vähentää niitä huoltoja ja renkaita mut yleensä kilometrimäärät kolmen vuoden sopimuksessa on sitä luokkaa, että vähennettävää tulee korkeintaan pari tonnia.

        Mutta ihan mitä kukin arvostaa :)

        Tana, unohdit laskelmastasi rahan vaihtoehtoiskustannuksen, mikä kääntää tuon laskeman huoltoineen, korjauksine, renkaine sun muineen leasingin puolelle.


      • kaikessa
        muistutus kirjoitti:

        Tana, unohdit laskelmastasi rahan vaihtoehtoiskustannuksen, mikä kääntää tuon laskeman huoltoineen, korjauksine, renkaine sun muineen leasingin puolelle.

        kirjoituksessa on se että tyyppi millä ei ole oikeasti tarpeeksi rahaa uuteen autoon.
        HALUAA KUULLA TARPEEKSI PUOLUSTAVIA PUHEITA YKSITYIS LEASINGIN PUOLESTA JOTTA VOISI KANTAA RAHANSA KAUPPIAAN TASKUUN.

        jos mulla on vaikka 10000e auto millä pärjään oikein hienosti kun välillä tulppia vaihtelen ja öljyä lisäilen,kuukausi kustanukset ovat edulliset ja arvon aleneminen on maltillista.
        möisin tämän 10000e auton pois ja ottaisin leasingista toisen 3 v sopimuksella.
        lopputulos sopimuksen lopussa on se että rahat ovat kauppiaan taskussa, itsellä ei autoa eikä rahaakaan koska edellisestä autos saadut varat eivät riittäneet kattamaan edes täyttä sopimus aikaa leasingissa.
        okei olet sitten uudestaan leasingin pauloissa ja maksat ylihintaista korvausta auton käytöstä sen sijaan että ostaisit vaihtoauton ja veisit vaikka sen 10000e auton vaihdossa.
        lopputulos sulla on huomattavasti parempi auto maltillisilla kustannuksilla.

        omat rahat olisivat autossa eikä kauppiaan taskussa.

        autoilu maksaa aina mutta mieti onko järkevää kantaa kauppiaan taskuun kaikki työlläsi ansaittu tuohi.


      • Autokauppias...
        kaikessa kirjoitti:

        kirjoituksessa on se että tyyppi millä ei ole oikeasti tarpeeksi rahaa uuteen autoon.
        HALUAA KUULLA TARPEEKSI PUOLUSTAVIA PUHEITA YKSITYIS LEASINGIN PUOLESTA JOTTA VOISI KANTAA RAHANSA KAUPPIAAN TASKUUN.

        jos mulla on vaikka 10000e auto millä pärjään oikein hienosti kun välillä tulppia vaihtelen ja öljyä lisäilen,kuukausi kustanukset ovat edulliset ja arvon aleneminen on maltillista.
        möisin tämän 10000e auton pois ja ottaisin leasingista toisen 3 v sopimuksella.
        lopputulos sopimuksen lopussa on se että rahat ovat kauppiaan taskussa, itsellä ei autoa eikä rahaakaan koska edellisestä autos saadut varat eivät riittäneet kattamaan edes täyttä sopimus aikaa leasingissa.
        okei olet sitten uudestaan leasingin pauloissa ja maksat ylihintaista korvausta auton käytöstä sen sijaan että ostaisit vaihtoauton ja veisit vaikka sen 10000e auton vaihdossa.
        lopputulos sulla on huomattavasti parempi auto maltillisilla kustannuksilla.

        omat rahat olisivat autossa eikä kauppiaan taskussa.

        autoilu maksaa aina mutta mieti onko järkevää kantaa kauppiaan taskuun kaikki työlläsi ansaittu tuohi.

        No kauppiaan taskuun se menee silti ostitko uuden auton tai käytetyn liikkeestä tai leasing auton. Itse olen pyöritellyt käytettyjen autojen myyjänä jos jonkin näköstä menopeliä uudesta vanhempaan, ja kyllä on pakko sanoa näin kun itsekin ajan 100 000 km vuodessa niin kyllä leasing auto tulee loppujen lopuksi edullisemmaksi vaikka ajaisit vaan sen 100 000 km 3 vuodessa. Leasing autossa kun siihen kuukausi erään kuuluu vakuutus maksut niin kuin huolto kustannukset, joten se on aika edullista loppujen lopuksi. Koska yksi omista autoistani maksoi 14900 e vuonna 2005 jolloin sillä oli ajettu 180 000 km ja nyt 2 vuotta myöhemmin kun autolla on ajettu 350 000 km. niin auton hinta arvo on enään noin 4000-5000 e. ja korjauksiin ja huoltoihin on 2 vuodessa mennyt noin 2500 e joista ison loven teki tietysti uudemmat renkaat ja sitten vielä vakuutukset. Joten 14900e auto 2 vuotta myöhemmin ja 170 000 km enemmän ajettuna auto on maksanut minulle huoltojen ja vakuutuksien kanssa noin 19500 e. jonka arvo on nytten noin 4000-5000 e. Mutta siis tässäkin täytyy muistaa että mihin tarvitset autoa ja tarvitsetko ollenkaan. JA MUISTAKAA KAIKKI MAKSAA; MIKÄÄN EI OLE ILMAISTA NÄINÄ PÄIVINÄ, KUN ELETÄÄN MATERIAALIN IHANNOINNIN KULTA AIKAA. Ja Suomalaiset on kateellisia jos joku hakee uuden kalliin Mersun leasing autona. Sit täällä joku hehkuttaa sen vuoden -88 tuonti Mersua et oma on, ettei leasing kannata missään nimessä. Monelle niillekin ketkä ei itse osaa huoltaa tai korjata autoa niin leasing on hyvä ja helppo ratkaisu. Tietysti jos olet lotto voittaja niin osta vaikka 10 omaa autoa, mutta kyllä Leasing on hyvä ja helppo uuden auton hankita tapa.


      • L.I.T
        Autokauppias... kirjoitti:

        No kauppiaan taskuun se menee silti ostitko uuden auton tai käytetyn liikkeestä tai leasing auton. Itse olen pyöritellyt käytettyjen autojen myyjänä jos jonkin näköstä menopeliä uudesta vanhempaan, ja kyllä on pakko sanoa näin kun itsekin ajan 100 000 km vuodessa niin kyllä leasing auto tulee loppujen lopuksi edullisemmaksi vaikka ajaisit vaan sen 100 000 km 3 vuodessa. Leasing autossa kun siihen kuukausi erään kuuluu vakuutus maksut niin kuin huolto kustannukset, joten se on aika edullista loppujen lopuksi. Koska yksi omista autoistani maksoi 14900 e vuonna 2005 jolloin sillä oli ajettu 180 000 km ja nyt 2 vuotta myöhemmin kun autolla on ajettu 350 000 km. niin auton hinta arvo on enään noin 4000-5000 e. ja korjauksiin ja huoltoihin on 2 vuodessa mennyt noin 2500 e joista ison loven teki tietysti uudemmat renkaat ja sitten vielä vakuutukset. Joten 14900e auto 2 vuotta myöhemmin ja 170 000 km enemmän ajettuna auto on maksanut minulle huoltojen ja vakuutuksien kanssa noin 19500 e. jonka arvo on nytten noin 4000-5000 e. Mutta siis tässäkin täytyy muistaa että mihin tarvitset autoa ja tarvitsetko ollenkaan. JA MUISTAKAA KAIKKI MAKSAA; MIKÄÄN EI OLE ILMAISTA NÄINÄ PÄIVINÄ, KUN ELETÄÄN MATERIAALIN IHANNOINNIN KULTA AIKAA. Ja Suomalaiset on kateellisia jos joku hakee uuden kalliin Mersun leasing autona. Sit täällä joku hehkuttaa sen vuoden -88 tuonti Mersua et oma on, ettei leasing kannata missään nimessä. Monelle niillekin ketkä ei itse osaa huoltaa tai korjata autoa niin leasing on hyvä ja helppo ratkaisu. Tietysti jos olet lotto voittaja niin osta vaikka 10 omaa autoa, mutta kyllä Leasing on hyvä ja helppo uuden auton hankita tapa.

        Itseäkin kiinnostaa kovasti tuo yksityisleasing. Minkä hintaiseksi kokonaiskustannukset tulevat, jos auton lunastaa sopimusajan jälkeen itselleen? Hyvitetäänkö aiemmin maksettuja eriä hinnassa? Vai onko pointti juuri siinä, että silloin leasingyhtiö myy auton kalliilla?
        Tsekatkaa vielä tämä, jos kiinnostaa:
        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Suomalaiset innostuneet autojen yksityisleasingistä/1135225758263


      • Puolesta
        L.I.T kirjoitti:

        Itseäkin kiinnostaa kovasti tuo yksityisleasing. Minkä hintaiseksi kokonaiskustannukset tulevat, jos auton lunastaa sopimusajan jälkeen itselleen? Hyvitetäänkö aiemmin maksettuja eriä hinnassa? Vai onko pointti juuri siinä, että silloin leasingyhtiö myy auton kalliilla?
        Tsekatkaa vielä tämä, jos kiinnostaa:
        http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Suomalaiset innostuneet autojen yksityisleasingistä/1135225758263

        Autoa ei kannata koskaan ostaa käteisellä. Jos sulla on käteistä vaikka 25.000e autoa varten, niin maksa vaikka käsiraha ja laita loput osakkeisiin/rahastoon tai johonkin mistä saat tuottoa rahalle. Rahoita loput vaikka lainalla ennemmin. Auto on huonoin mahdollinen sijoitus rahalle.

        25.000e osaketuotto esim 3 vuodessa on varmasti enemmän kuin 25.000e autolainan korot maksettuna. -> Älä sido pääomaa autoon.

        Yksityisleasing on ihan ok vaihtoehto. Vaivaton ennenkaikkea! Parin vuoden soppari, jolloin voit parin vuoden välein vaihtaa uuteen autoon. Esim. Automaan sopimus on hyvä, jossa ei tartte laittaa käteistä kiinni sopimukseen, mutta kuukausittain saat rahaa takaisin S-kortilla.

        Se mikä on varma, on se, että autokauppa voittaa joka tapauksessa. Toisilla on varaa 50.000 mersuun käteisellä, toisilla varaa korkeintaan tonnin autoon. Autokauppa ottaa osuutensa aina. Jos saat uuden auton vaivattomasti 2-4 vuodeksi käyttöösi jollain 200-300e niin ota ihmeessä. Eipähän tartte murehtia enää auton hajoamisesta tai muustakaan arvon laskusta. Sen kun ajelee.

        Pääasia, että sulla on hyvä fiilis autosta ja sun ei tartte perustella järkisyillä auton valintaa. Jos tuntuu, että et halua peogeot 1007, mutta rahat ei riitä muuhun, niin älä ota. Osta mielummin 1982 mersu, se on kuitenkin mersu, eikä sitä tartte perustella.


      • Yksityiskleasing rulettaa.
        Puolesta kirjoitti:

        Autoa ei kannata koskaan ostaa käteisellä. Jos sulla on käteistä vaikka 25.000e autoa varten, niin maksa vaikka käsiraha ja laita loput osakkeisiin/rahastoon tai johonkin mistä saat tuottoa rahalle. Rahoita loput vaikka lainalla ennemmin. Auto on huonoin mahdollinen sijoitus rahalle.

        25.000e osaketuotto esim 3 vuodessa on varmasti enemmän kuin 25.000e autolainan korot maksettuna. -> Älä sido pääomaa autoon.

        Yksityisleasing on ihan ok vaihtoehto. Vaivaton ennenkaikkea! Parin vuoden soppari, jolloin voit parin vuoden välein vaihtaa uuteen autoon. Esim. Automaan sopimus on hyvä, jossa ei tartte laittaa käteistä kiinni sopimukseen, mutta kuukausittain saat rahaa takaisin S-kortilla.

        Se mikä on varma, on se, että autokauppa voittaa joka tapauksessa. Toisilla on varaa 50.000 mersuun käteisellä, toisilla varaa korkeintaan tonnin autoon. Autokauppa ottaa osuutensa aina. Jos saat uuden auton vaivattomasti 2-4 vuodeksi käyttöösi jollain 200-300e niin ota ihmeessä. Eipähän tartte murehtia enää auton hajoamisesta tai muustakaan arvon laskusta. Sen kun ajelee.

        Pääasia, että sulla on hyvä fiilis autosta ja sun ei tartte perustella järkisyillä auton valintaa. Jos tuntuu, että et halua peogeot 1007, mutta rahat ei riitä muuhun, niin älä ota. Osta mielummin 1982 mersu, se on kuitenkin mersu, eikä sitä tartte perustella.

        Itse alan vahvasti kallistua yksityisleasing kannalle. Alla on nyt V70 350 Tkm, alkaa huollot ja rempat oleen sillä tasolla että ei kannata, kilometrejä tulee vuodessa n. 30-35000. Toinen vaihtoehto olisi ottaa omasta yrityksestä autoetuna liisari, mutta yritys maksaa leasing vuokran (toki saa vähennyksiin) sitten itselle rapsahtaa autoetua n.600 e/kk. Yksityisliisarissa pääsee rokottamaan yritykseltä kilometrikorvaukset oman auton mukaisesti.

        Tällä hetkellä en näe yhtään järkevää syytä purkaa rahastosta rahaa auton ostoon, varsinkin kun viimeisen vuoden tuotto-% oli päälle 13%


      • ???
        Yksityiskleasing rulettaa. kirjoitti:

        Itse alan vahvasti kallistua yksityisleasing kannalle. Alla on nyt V70 350 Tkm, alkaa huollot ja rempat oleen sillä tasolla että ei kannata, kilometrejä tulee vuodessa n. 30-35000. Toinen vaihtoehto olisi ottaa omasta yrityksestä autoetuna liisari, mutta yritys maksaa leasing vuokran (toki saa vähennyksiin) sitten itselle rapsahtaa autoetua n.600 e/kk. Yksityisliisarissa pääsee rokottamaan yritykseltä kilometrikorvaukset oman auton mukaisesti.

        Tällä hetkellä en näe yhtään järkevää syytä purkaa rahastosta rahaa auton ostoon, varsinkin kun viimeisen vuoden tuotto-% oli päälle 13%

        Huomioitavaa on, että omistusautoa myytäessä saatu raha sijoitetaan mitä ilmeisemmin seuraavaan autoon. Ei siis jää voittona omaan taskuun vasta kun kyseessä on viimeinen auto poliisin ottaessa kortin pois vanhuuden tai sairauden vuoksi.


      • HLL
        Tana kirjoitti:

        Koita nyt ymmärtää et aina on halvempaa ostaa auto kateisellä kuin rahoittaa.

        Esim. Ostat 20000 auton käteisellä ja ajat kolme vuotta. Saat autosta myydessäsi jotain 12000 eli kuluja tuli 8000.
        Vaitoehtoisesti leasing sopimuksella maksoit kolmena vuonna 14200. (36*400) Eli turpaan tuli 6200.

        Tietysti tosta voi vielä vähentää niitä huoltoja ja renkaita mut yleensä kilometrimäärät kolmen vuoden sopimuksessa on sitä luokkaa, että vähennettävää tulee korkeintaan pari tonnia.

        Mutta ihan mitä kukin arvostaa :)

        Jotenkin yksipuoliselta tuntuu tarkastelutapa. Eihän kaikilla ole käteistä. Laskelmasi muuttuu tuosta melkoisesti, jos sen rahan joutuisi ottamaan lainaksi.
        Jos tähän toteat, että älä sitten osta niin kallista lainarahalla. Vastaan juuri niin kuin tuolla monet: "riippuu mitä arvostaa"
        On mukavampi ja turvallisempi ajaa uudella kunnollisella autolla. Sitä paitsi minulla on itselläni kokemusta melko uudesta "maanantaipäivän yksilöstä" Sen korjauskulut olivat sitten oma juttu...


      • nwwwn
        HLL kirjoitti:

        Jotenkin yksipuoliselta tuntuu tarkastelutapa. Eihän kaikilla ole käteistä. Laskelmasi muuttuu tuosta melkoisesti, jos sen rahan joutuisi ottamaan lainaksi.
        Jos tähän toteat, että älä sitten osta niin kallista lainarahalla. Vastaan juuri niin kuin tuolla monet: "riippuu mitä arvostaa"
        On mukavampi ja turvallisempi ajaa uudella kunnollisella autolla. Sitä paitsi minulla on itselläni kokemusta melko uudesta "maanantaipäivän yksilöstä" Sen korjauskulut olivat sitten oma juttu...

        Jos rahaa on vaikka 20000, niin rahan sijoittaminen tuottavasti esim. 10% tuo vuodessa 2000e ja leasing ajan lopussa on myös rahaa jäljellä aika mukavasti.


      • ...opettaja...
        Autokauppias... kirjoitti:

        No kauppiaan taskuun se menee silti ostitko uuden auton tai käytetyn liikkeestä tai leasing auton. Itse olen pyöritellyt käytettyjen autojen myyjänä jos jonkin näköstä menopeliä uudesta vanhempaan, ja kyllä on pakko sanoa näin kun itsekin ajan 100 000 km vuodessa niin kyllä leasing auto tulee loppujen lopuksi edullisemmaksi vaikka ajaisit vaan sen 100 000 km 3 vuodessa. Leasing autossa kun siihen kuukausi erään kuuluu vakuutus maksut niin kuin huolto kustannukset, joten se on aika edullista loppujen lopuksi. Koska yksi omista autoistani maksoi 14900 e vuonna 2005 jolloin sillä oli ajettu 180 000 km ja nyt 2 vuotta myöhemmin kun autolla on ajettu 350 000 km. niin auton hinta arvo on enään noin 4000-5000 e. ja korjauksiin ja huoltoihin on 2 vuodessa mennyt noin 2500 e joista ison loven teki tietysti uudemmat renkaat ja sitten vielä vakuutukset. Joten 14900e auto 2 vuotta myöhemmin ja 170 000 km enemmän ajettuna auto on maksanut minulle huoltojen ja vakuutuksien kanssa noin 19500 e. jonka arvo on nytten noin 4000-5000 e. Mutta siis tässäkin täytyy muistaa että mihin tarvitset autoa ja tarvitsetko ollenkaan. JA MUISTAKAA KAIKKI MAKSAA; MIKÄÄN EI OLE ILMAISTA NÄINÄ PÄIVINÄ, KUN ELETÄÄN MATERIAALIN IHANNOINNIN KULTA AIKAA. Ja Suomalaiset on kateellisia jos joku hakee uuden kalliin Mersun leasing autona. Sit täällä joku hehkuttaa sen vuoden -88 tuonti Mersua et oma on, ettei leasing kannata missään nimessä. Monelle niillekin ketkä ei itse osaa huoltaa tai korjata autoa niin leasing on hyvä ja helppo ratkaisu. Tietysti jos olet lotto voittaja niin osta vaikka 10 omaa autoa, mutta kyllä Leasing on hyvä ja helppo uuden auton hankita tapa.

        ...loppuenlopuksi kysehän on pelkästään laskelmista, mutta nykyisten leasingvaihtoehtojen puolesta on alkanut puhumaan hinta. Etenkin, jos ja kun leasingautoa hamuava haluaa uuden, hyvän auton, joka ei rasita suuresti kukkaroa. Tottakai rahoittaja hyötyy myös toiminnasta, mutta tarkkaan laskettuna voi hyötyä myös kuluttaja...

        Eihän itseasiassa moni viisaampi miljonaarikään käytä omaa pääomaansa uusien juttujen rahoittamiseen. Sama pätee asuntokauppaan, jos havittelet 100 000 euron asuntoa, puhumattakaan autosta, jossa arvo vain laskee, niin todella kannttaa miettiä myös vaihtoehtoa lainata raha,vaikka raha olisi olemassakin. Tosin myös leasingin korko on se tärkeä juttu, toinen on se, minkälaista mukavuustasoa haluaa itselleen. Leasingilla ajatelet sen kolme vuotta suht huolettomasti bemarilla, tai omalla Fiat Puntolla, johon kolmen vuoden sisään tai jälkeen alkaa ongelmia ilmenemään melko varamsti ja arvo on jo jotain aivan muuta. Kuin se n. 14 000. Parhaassa tapauksessa säästetty 14.000 pääoma tuottaa tuon kolmenvuoden aikana niin hyvin, että leasingista tulee käyttännössä edullinen vaihtoehto.


      • tuoton vuodessa 20000:lle?
        nwwwn kirjoitti:

        Jos rahaa on vaikka 20000, niin rahan sijoittaminen tuottavasti esim. 10% tuo vuodessa 2000e ja leasing ajan lopussa on myös rahaa jäljellä aika mukavasti.

        Ja vaikka saisitkin, menee totoista 29 pros. veroa, että se siitä...


      • sivustaseuraaja
        Tana kirjoitti:

        Koita nyt ymmärtää et aina on halvempaa ostaa auto kateisellä kuin rahoittaa.

        Esim. Ostat 20000 auton käteisellä ja ajat kolme vuotta. Saat autosta myydessäsi jotain 12000 eli kuluja tuli 8000.
        Vaitoehtoisesti leasing sopimuksella maksoit kolmena vuonna 14200. (36*400) Eli turpaan tuli 6200.

        Tietysti tosta voi vielä vähentää niitä huoltoja ja renkaita mut yleensä kilometrimäärät kolmen vuoden sopimuksessa on sitä luokkaa, että vähennettävää tulee korkeintaan pari tonnia.

        Mutta ihan mitä kukin arvostaa :)

        Sijoittaisin mieluummin sen 20 000 euron käteisen tuottavaan kohteeseen. En näe järkeä laittaa noin isoa rahaa kiinni autoon, joka ei tuota kuin kruisailun mielihyvää. Sijoitetun pääoman tuotolla voisin sitten vuokrata autoa "ilmaiseksi".


    • Spaceman

      Heh heh...hauskaa kinastelua. Hauskaa oli myös toi että kuin halpaa on ostaa käteisellä autoja :) Hienoa että joku voi tehdä noin, ehkä minäkin joskus.

      Anoppi tarjoutui maksamaan mulle liisariauton kun kuskaan sen tyttöö. Tämäkin "maksaa" jotain, mutta hinta nähdään vasta pidemmällä ajalla :P

      • Vaikka piti olla että ei.

        Täällä suomi 24:ssä kirjoiteltaisi enää, mutta toisin näkyy olevan asiat kyllähän sen jo olen tiennytkin!


      • kysynpä vain
        Vaikka piti olla että ei. kirjoitti:

        Täällä suomi 24:ssä kirjoiteltaisi enää, mutta toisin näkyy olevan asiat kyllähän sen jo olen tiennytkin!

        Yksityisleasing kieltämättä kiinnostaisi, mutta entäpä jos tulee olosuhteisiin muutos kesken sopimuskauden (esim. 24 kk). Itselläni saattaa olla ulkomaankomennus edessä. Ovatko nämä sopimukset niin joustamattomia, että joutuisin ulkomaankomennustapauksessa makselemaan kuukausimaksua, vaikka olisin toisella puolella maapalloa?

        Pahimmassa tapaukessahan voisi käydä niin että olosuhteet muuttuvat sopimuksen allekirjoitusta seuraavana päivänä, tällöin pitäisi maksaa 24 kk turhaan? (esim. nainen tapaa unelmiensa miehen ulkomailta, muuttaa miehen perässä ulkomaille, autoleasingsopimus allekirjoitettu eilen. Epätodennäköistä, mutta mahdollista!)


    • Laskija

      Oletetaan, että haluat ostaa uuden auton, eikä sinulla ole pääomaa, että voisit ostaa auton suoraan.
      Vertaan Peugeot 206 auton huoltoleasingia ja lainalla ostoa:

      Auton hinta uutena = 14800€. Otetaan leasing tai laina 36kk.

      1. Lainalla maksan 464€ kuukaudessa (Nordean lainalaskuri) 36kk:den ajan eli kokonaisuudessaan maksan 16700€ 36kk aikana. Auton jäännösarvo 3 vuoden päästä 55% eli 14800*0,55= 8140€. Yhteensä olen siis menettänyt puhdasta rahaa kolmena vuotea autoon 16700-8140= 8560 (tässä ei ole tietysti otettu huomioon huoltokuluja ja renkaita)
      2. Otan leasingin 36kk:den ajaksi huoltoleasingilla, eli maksan kuukaudessa 286€. Yhteensä kolmen vuoden aikana olen siis menettänyt autoon yhteensä 286€ *36= 10300€ (tässä on huoltokulut ja renkaat mukana). Laitan kuitenkin lainan ja leasingin kuukausimaksujen välisen erotuksen kuukausittain rahastosäästämiseen eli 464€-286€= 178€ /kk. Rahastosäästöjen arvo sijoitusajan päättyessä (tuotto-odotus 5%, rahastosäästämisen laskin Nordean sivuilta)= 6900€
      Leasingilla olen siis maksanut auton käytöstä kolmena vuotena tällä tavalla laskiessa 3400€ verrattuna lainaan 8560€!!! Ja täysin huolettomasti ajellen!
      Jos unohdin jotain, lähettäkää mielellään tarkennusta!

      • joulumenijo

        Mitä sä sekoilet.

        Lainaa ottamalla sulla on siis 8500e arvoinen pösö ja liisinki sijoitus vaihtoehdolla sulla on 6500e niitä sijoituksia.

        Eli lainaa ottaminen on kannattavampaa.


      • Laskija
        joulumenijo kirjoitti:

        Mitä sä sekoilet.

        Lainaa ottamalla sulla on siis 8500e arvoinen pösö ja liisinki sijoitus vaihtoehdolla sulla on 6500e niitä sijoituksia.

        Eli lainaa ottaminen on kannattavampaa.

        Ei vaan lainalla maksaisin autosta yhteensä korkoineen 16700€ ja arvo 3 vuoden päästä autolla 8140, eli menetin auton pitämisestä kolmen vuoden aikana 16700-8140=8560€. En siis pääse plussalle auton ostamisella, vaikka kuinka yrittäisin laskea. Tämähän on jo yleisestikin tiedossa ettei auton ostolla pääse rikastumaan...

        Leasingissa menettäisin kolmena vuotena 10300€, mutta lainan ja liisingin kuukausimaksun välisen erotuksen sijoittamisella saisin kolmena vuotena 6900€. Eli menetin 10300-6900=3400€.

        Tämän vuoksi siis ilmeisesti peruskoulussa opetetaan taloustietoa... Toiset vaan osallistuvat tunneille ja toiset ei.


      • Itse mietin leasingiä tosis...
        Laskija kirjoitti:

        Ei vaan lainalla maksaisin autosta yhteensä korkoineen 16700€ ja arvo 3 vuoden päästä autolla 8140, eli menetin auton pitämisestä kolmen vuoden aikana 16700-8140=8560€. En siis pääse plussalle auton ostamisella, vaikka kuinka yrittäisin laskea. Tämähän on jo yleisestikin tiedossa ettei auton ostolla pääse rikastumaan...

        Leasingissa menettäisin kolmena vuotena 10300€, mutta lainan ja liisingin kuukausimaksun välisen erotuksen sijoittamisella saisin kolmena vuotena 6900€. Eli menetin 10300-6900=3400€.

        Tämän vuoksi siis ilmeisesti peruskoulussa opetetaan taloustietoa... Toiset vaan osallistuvat tunneille ja toiset ei.

        Lisäys edelliseen.
        5% tuotolla 36kk = 6900€

        -29% voitosta veroa -> 6900€ x0,71 = 4899€

        10300€-4899€= 5401€ olisi menetys leasauksessa.

        Mikäli ajajalle kelpaa käytetty auto (esim. 3vuotta vanha) niin yksityisleasingiä ei kannata ajatella!


      • Autoa vailla

        Kiitos tästä vastauksesta. Auto lunastuksessa ja uusia vaihtoehtoja tarkastelen. Jos kaikki kirjoitukset olisivat täällä yhtä fiksuja ja avaavia, niin ilokseen näilläkin sivuilla vierailisi!


      • ejejej
        Itse mietin leasingiä tosis... kirjoitti:

        Lisäys edelliseen.
        5% tuotolla 36kk = 6900€

        -29% voitosta veroa -> 6900€ x0,71 = 4899€

        10300€-4899€= 5401€ olisi menetys leasauksessa.

        Mikäli ajajalle kelpaa käytetty auto (esim. 3vuotta vanha) niin yksityisleasingiä ei kannata ajatella!

        anteeksi vanha nosto, mutta eihän se 6900€ ole voitoa, vaan siitä voiton osuus on vai 492€. Olethan kuitenki oletetusti sijoittanut sen 178€x36kk sinne tilille= 6408€.

        eli:
        6408 492x0.71=6757.32

        eli menetys liisauksessa
        10300€-6757.32=3542,68


      • tarkennus
        ejejej kirjoitti:

        anteeksi vanha nosto, mutta eihän se 6900€ ole voitoa, vaan siitä voiton osuus on vai 492€. Olethan kuitenki oletetusti sijoittanut sen 178€x36kk sinne tilille= 6408€.

        eli:
        6408 492x0.71=6757.32

        eli menetys liisauksessa
        10300€-6757.32=3542,68

        Paljonko rahaa palaa kolmessa vuodessa em. vaihtoehdoilla:

        Auton osto: 36kk x 464€ - 8140€ = 8564€ (lisäksi huoltokulut, ym)

        Leasing: 36kk x (286€ 178€) - 6757€ = 9947€

        Molemmissa kuvioissahan kuukaudessa "sijoitettiin" rahaa saman verran eli 464€, ostossa rahaa takaisin auton myynnistä ja leasingissa sijoitusten rahastuksessa!

        Näin ollen leasing kalliimpi niinkuin pitääkin (liiketoimintaa), mutta huolettomampi. Siitähän siinä maksetaan, eikö?


      • tuurilla ja taidolla
        tarkennus kirjoitti:

        Paljonko rahaa palaa kolmessa vuodessa em. vaihtoehdoilla:

        Auton osto: 36kk x 464€ - 8140€ = 8564€ (lisäksi huoltokulut, ym)

        Leasing: 36kk x (286€ 178€) - 6757€ = 9947€

        Molemmissa kuvioissahan kuukaudessa "sijoitettiin" rahaa saman verran eli 464€, ostossa rahaa takaisin auton myynnistä ja leasingissa sijoitusten rahastuksessa!

        Näin ollen leasing kalliimpi niinkuin pitääkin (liiketoimintaa), mutta huolettomampi. Siitähän siinä maksetaan, eikö?

        Leasing olisi jo edullisempi jos rahastosäästöille saataisiin n.20 pinnan vuosituotto.....


    • enemmän.

      Liisarinkin on oltava kunnossa liisauksen loputtua. Eli maksat kyllä sen kunnon mukaan. Jos on ihan romuna joudut maksamaan lisää liisauksen loputtua.

    • Cityvihreä

      Aloittaja on saanut kysymykseensä paljon asiallisia vastauksia, mutta on jotain minkä kaikki tuntuvat unohtavan tai josta eivät ole tietoisia.

      Leasing-autolla on aina tietty alhainen kilometrilukema, jota ei saa ylittää - tai ylikilometrit tulevat tosi kalliiksi !!! Tämä tietenkin siksi että auto olisi sopimuskauden loputtua vielä sellainen että sen voi myydä eteenpäin !!!

      Esimerkki - olemme ostaneet ALD Automotivelta kolme autoa, joista kahdella oli ajettu kolmen vuoden ikäisenä 25 ja 41 tuhatta, ja yhden jolla oli ajettu viiden vuoden aikana vain 34 tuhatta.

      Meille ei yksityisleasing voisi olla optio paitsi hintansa vuoksi, myöskään siksi että km-rajoitus ei riitä meille.

    • ei kannata

      Koska kaikki mitä liisarista maksat menetät, tosin täytyyhän aina laskea arvo sillekkin että saahan sille rahalla vastinetta oli ostotapa mikä hyvänsä.
      Mutta liisauksessa jos kokonaisliisausmaksut on 15.000e niin sen menettää
      kun taas osamaksussahan osa siitä jää auton arvoon kun sitä myy.

      Jos ostan 20.000e auton jota maksetaan 5 vuotta ja sitten myydään
      niin sitä saa vaikka 8.000 euroa vielä mutta tässä on se ero liisaukseen että liisauksessa et tuota 8.000 saa koska vain vuokraat autoa et omista/maksa sitä itselle.

      Käsittääkseni liisauksen ja osamaksun kuukausihinnat menee aika lähellä toisinaan että onko oikeasti todellakin noin suuria eroja kuten joku kertoi että
      20te auton osamaksuhinta on 600e/kk ja liisauksen muka 300e/kk?
      Tai sitten liisauksessa on todella tiukkoja rajoja jo.

      Liisausta ja osamaksu pitää verrata yhtä pitkässä jaksossa mitä se osamaksukin kestää.

      • Uusi sopimus

        Itselläni on alla Deltan yksityisleasig-Fiat, jonka sopimus loppuu keväällä. Delta ei taida tarjota tänä päivänä enää mitään vastaavaa, ei ainakan Fiateja. Automaalla on omansa, mutta onkohan muita vaihtoehtoja?


    • 454654666654

      Vuokrauksen jälkeen häviät vähintään sen mitä on autonarvo silloin. Jos ostat siis 25 000 euron auton 3 vuodeksi niin on kai sillä se 10 000 vielä arvoa sen jälkeen eli aikamoisen summan otat takkiin.

      3 vuodessa mitä pitää huoltaa niin kustannukset ei taida olla kovin suuria, olisiko 1000e luokkaa korkeintaan kun hyväksy ja ota kaikkea varsinkaan turhia tarkistuksia vaan huolletaan autoa tarpeen mukaan.

      Liisaamisessakin on autolle kilometriraja eli ei sillä voi ajaa 3 vuodessa 300 000tkm sillä edullisimmalla liisaushinnalla vaan kilometriraja on jossain maksimissaan 100 000tkm ja todennäköisesti paljon sen alle jonka voi kai usein valita. Jos ajaa erittäin paljon niin silloin se huoltoliising voi olla jo järkevämpi harkita.
      Takuuhan kattaa joka tapauksessa yllätykset mitkä aiheutuu ei itse aiheutetetuista vioista että tähän sitä huoltoliisaria ei tarvitse. Mutta jarrut voi mennä loppuun ainakin kerran jos paljon ajaa ja ajotyylistä riippuen ja niiden remppaaminen esimerkiksi voi kustantaa jopa 500e.

      Mutta kaikkein oleellisinta miksi ei kannata liisata on tosiaan se että häviää niin huomattavan summan sen auton jälleenmyyntiarvossa että ei vuokraaminen ei kannata mitenkään päin. Yritys kai voi kikkailla veroilla tai jollain muulla en tiedä kun en ole yrittäjä että voi olla kannattavaa liisata kuin ostaa, ainakin näin tehdään, mitähän kummaa veronkiertämistä sekin taas on en ymmärrä :)

      • Liisaaja

        Jos halpa hinta olisi ainoa merkitsevä tekijä, niin esim. Stockman olisi ollut konkassa jo 50 vuotta sitten. Hassua että sillä menee kuitenkin ihan hyvin.


      • Anonyymi

        vai meneekö?


    • yuiopåui

      RAHALLISESTI AJATELTUNA EI KANNATA, JOS ON TARKOITUS SÄÄSTÄ RAHAA.

    • Sisältää mainoslinkkejä, jotka on merkitty * -merkillä.

      Kaupallinen yhteistyö

      Keskustelunavaus on jo melko vanha, mutta yksityisleasing on yhä näkyvämmin markkinoitu vaihtoehto näinä päivinä. Monia kuluttajia houkuttaa autoleasing sen helppouden ja helposti hahmotettavien kustannusten vuoksi. Miinuspuoliakin toki on: leasing voi tuntua esimerkiksi elämäntilanteen ja ajattevien kilometrien tarpeen muuttuessa melkoiselta riippakiveltä.

      Edullisin vaihtoehto leasing harvoin on, vaikka siitä onkin edullisempaa tällä vuosikymmenellä tullut yksityishenkilöiden kannalla. Luotto tai autolaina

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe