G: Minkä ikäisenä ensimmäinen laina?

mikä laina tahansa?

Itse olin 31 v. ja kyseessä ensiasunnon osto. Sitä ennen ei ollut yhtään opinto- tai autolainaa eikä edes kulutusluottoa. Nyt onkin sitten iso laina ja maksettavaa jäljellä vielä 24 v.

13

2088

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnea matkaan!

Ensimmäisen lainan otin 19 vuotiaana. Se oli opintolaina. Sitten 30-vuotiaana asuntolaina ja kulutusluotto. Kaikki yhdestä pankista aluksi. Lainat tarkoittavat sitä, että sinulla pitää olla vakituinen työpaikka seuraavaksi 24 vuodeksi, ellet ole valmis myymään joka hetki asuntoasi. Olet sidottu lainojen kautta siis vakituiseen työpaikkaan, asuntoon ja sitä kautta kotipaikkakuntaasi. Laina tarkoittaa melkoista vakiintumista, ellet ole hyvätuloinen ja koko ajan suunnittele talouttasi. Muuten et matkustele tai harrasta, jos vain kartutat irtaimistoa tai teet taloremonttia tms. Mitä suuremmat vastuut, sitä suurempi sitoutuminen. Itse arvostan vapautta positiivisessa merkityksessä enemmän kuin suuria lainoja ja omaisuuden suurta määrää.

• vastuunkantaja

Mitä ongelmaa on asunnon myynnissä? Siis unohdetaan nyt se hintojen -70%, jookos? Ei elämää voi suunnitella niin, että miettii koko ajan että entäs jos? Ja voihan sen asunnon aina laittaa vuokralle jos haluaa lähteä landelle töihin.

Jos puoliso kuolee tai itse joutuu työkyvyttömäksi niin onhan siinä muitakin ongelmia kuin asunnon myynti. Jos niin käy niin sitten käy, mitä sitä etukäteen murehtimaan. Yhtä hyvin voisi etukäteen fiilistellä tulevalla lottovoitolla tai isolla perinnällä mutta eletään nyt vaan tätä viikkoa ja vuotta ensin.

• syvä rintaääni

Omaisuus tuo vapautta pikku hiljaa yhä enemmän verrattuna kädestä suuhun periaatteeseen. Lainanmaksusta voi myös pitää välivuosia ja inflaatio syö pitkää lainaa mukavasti. 15 vuoden kuluttua kaikki on kallistunut kovasti ja palkat kasvaneet. Lainaa onkin helpompi lyhentää. Se näet ei kasva vaan alenee, toisin kuin vuokrat. Yleensä kaikki maksavatkin lainansa etuajassa pois tai muuttavat suurempaan tai laadukkaampaan asuntoon hyvissä ajoin ennen laina-ajan loppua.

Kannattaa myös säästää lainan maksun ohella. Laihoja vuosia tulee varmasti pitkän lainanmaksun aikana. Ei tarvitse heti alkaa realisoimaan omaisuuttaan vaan pääsee pahimman yli. Laina tulee myös mitoittaa niin, että selviää jonkun aikaa vaikka jäisi työttömäksi.

Keskituloinenkin lyhentää kohtuullista lainaa helposti ja rahaa jää sitten elämiseen, matkusteluun ja sen semmoiseen.

• Vekkulivikke

Parikymppisenä nuorena, ensimmäisessä vakituisessa työpaikassa ollessani rahoitin auton remontteja ja kapakoissa käyntiä senaikaisilla 'pikavipeillä', jotka pankkivekselin nimellä tunnettiin. Yllykkeen tuohon typerään yli varojen elämiseen sain samaa tapaa harrastaneelta kaveriltani. Kaipa sitä koki itsensä myös jotenkin tärkeäksi jonottaessaan laina-asioita hoitavalle virkailijalle. Kierrekin siitä syntyi, eli heti kun olin entisen maksanut, hain samantien uutta vippiä. Ihan niinkuin tuntuu tapahtuvan nyt monille noiden tekstiviestivippien ja vastaavien kanssa.

Omaksi onnekseni kierteeni katkesi lyhyeen. Ollessani anomassa lisävippiä jo ennen edellisen takaisinmaksua, minulle sanottiin että ei käy.
      Hetken tiskillä kiukuteltuani sisuunnuin niin, että maksoin vipin pois, enkä ole sen koommin tosissani minkäänlaista lainaa anonut. Muutama vuosi sitten kun lainamarginaalikilpailu alkoi, kävin kyllä useammassakin pankissa 'neuvottelemassa' asuntolainasta, jota en todellisuudessa aikonut ottaa. Tyhmää turhamaisuutta tuokin toki, mutta suhteellisen harmitonta.

Velattomana on ollut hyvä elää, ja suosittelen tapaa muillekin, vaikka päätös on toki jokaisen itse tehtävä.

Jos aiotte ottaa velkaa, ehdottaisin että toimisitte kuten ennen vanhaan tehtiin: säästettiin vähintään pari-kolme vuotta omarahoitusosuutta samaa tahtia kuin velanmaksu aikanaan tulisi tapahtumaan. Sitä säästäessä oppii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä.

• Nainen 25

Ensimmäisen (ja tähän asti ainoan) lainani otin 19-vuotiaana. Kyseessä oli opintolaina jolla kustansin opiskelussa tarvittavaa materiaalia (sanakirjoja, tietokone, muita kirjoja) ja sängyn itselleni. Lainan suuruus oli 11 000mk.

Olen vasta valmistunut, joten pakolliset takaisinmaksut eivät ole vielä alkaneet, mutta vapaaehtoisesti olen lyhentänyt lainaa satunnaisesti koko opiskeluaikanani. Tällä hetkellä lainaa on jäljellä n. 1000e, ja suunnitelmissa on maksaa tuo pois vuoden sisällä.

• Reijo-setä

Asuntolaina 23-vuotiaana omien säästöjen ja valtiontakauksen kanssa. Ensimmäinen asunto myyty jo pois ja toinen menossa ja tuosta aikaa jo 10v. Oli muuten hyvä diili vaikka kaikki kädestä suuhun elävät kaverit olivat silloin toista mieltä.

Opintolainaa oli pari vuotta, maksoin pois tuon asunnon myynnin yhteydessä.

Nyt asuntolainaa 153.000 EUR 20v jäljellä, ei muita lainoja, asunnon käypä arvo n 225.000 EUR eli ei hätää jos joku menee pommiin, kämpän hinta kestää hintojen laskun koska ei ne hinnat nyt kuitenkaan romahda.

• .......

23v ja 260 tonnii maksettavaa.. itse elelen vuokralla yksiössä :D

• olet ostanut pirun kalliin yksiön. ?

• niin että

hän on nyt 33v. Kymmenenvuotta ollut asuntovelallisena ja edelleen velkaa 153000€.
        Itse otin n.32v. ensiasuntolainan omakotitaloon pääkaupunki seudulta, n.4 vuotta nyt maksettu, alle 50000 jäljellä.

• ......
        klin kirjoitti:

olet ostanut pirun kalliin yksiön. ?

itse asun vuokralla toisen omistamassa yksiössä.. ja tuon verran on suunnilleen maksettavaa nyt jäljellä.. kaikki tuo on sijotettu eteenpäin..

Sijotuskohde tuntui hyvältä, mutta jos korot nousee tuonne 90-luvun alun tuntumaan niin voi olla että ei ollutkaan ihan niin hyvä sijotus.

• Ainoastaan asuntolainaa on tullut otettua ja sitäkin hyvin kohtuullisesti, mitattiinpa sen suuruutta euromääränä tai osuuten asunnon kokonaishinnasta.

Mitään kulutusluottoja ei tulisi mieleenkään ottaa. Vanhan kansan viisautta mukaillen: Kun tänään ostat jotain tarpeetonta velaksi, niin huomenna joudut luopumaan jostain tarpeellisesta sen velan maksaaksesi.

• Siilinen

Ensimmäinen lainani oli asuntolaina 21-vuotiaana, opintojeni alussa. Vieläkin välillä ihmettelen, miten siitä selvisin...

• Elämän kokemusta yli 50 v

Kun puhutte asuntolainoista niin muistakaa,mitä ihan oikeasti lainojen koroissa voi tapahtua vuosien kuluessa aika paljon.
        Minun ensimmäinen asuntolainani n. 430000 korko oli aluksi 11,2%(3 v. euribor) ja kolmen vuoden päästä se oli jo 13,2%. Tästä voitte päätellä,missä lukemissa korot voivat pahimillaan liikkua.Nyt korkotaso(12-v. eurobor marginaali) on n. 4,03%. Maailman talouden tila on se voimakkain asia,joka tähän vaikuttaa ja tällä hetkellä on monen sortin maailmanpoliitista kriisiä tarjolla(sotia,öljyn hinta).Ei kannata vetää velkasilmukkaa kaulaansa liian kireälle,jotta jää edes pieni vara päästä silmukasta pois.Minä olen lopulta päätynyt asumaan asumisoikeusasuntoon.Ihan hyvä vaihtoehto sekin.Asunnot on suhteellisen uusia ja lähes aina saunalla varusteltuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe