Mistäköhän johtuu, että vhh herättää ihmisissä niin paljon ennakkoluuloja ja kuvitelmia..? Se johtuu siitä, että ihmiset, jotka eivät ole ottaneet asioista selvää, tulevat tänne kertomaan mukamas totuuksia meistä ''pekoninmussuttajista''! Seuraavan teksti toivottavasti aukaisee silmänne, tämä on kirjoitettu etenkin teitä vastustajia ajatellen!
Tämän tekstin tarkoituksena ei ole syyttää leivänsyöjiä eikä patistaa ketään hiilarittomalle linjalle. Haluan vain kertoa miksi mielestäni vhh on terveellinen ruokavalio. Esimerkit ovat yleiskarpillisia, eli suurin osa karpeista tukee sanomaani asiaa. Älkää ottako nokkiinne vertailusta jota teen vhh:n ja hiilaripitoisen ruokavalion kesken.
Ensiksi lienee syytä mainita, että vaikka karppi olenkin, minua ärsyttää se, että paltsalla liikkuu myös niitä hiilarivastustajia, jotka tuovat elämäntapaansa joka paikassa esiin ehdottoman oikeana ja ainoana hyvänä vaihtoehtona. Siihen minä en kirjoituksessani ala.
Kun mainitsin kaverilleni ensimmäistä kertaa, että olen vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, hän tietenkin nosti esiin ne perinteiset kysymykset ja väitteet, jotka kumpuavat tietämättömyydestä:
''Etkö syö sit muuta ku voita ja pekonia''
''Eihän tommonen rasvanmättö voi olla terveellistä, kuolet sydänkohtaukseen''
''Eihän lääkkäritkään suosittele tota''
No, miksi sitten sain ystäväni tukemaan minua pienen juttuhetken jälkeen elämäntapamuutoksessani? Sen kerron nyt teille:
Suurin luulo, mikä vhh-ruokavalioon liittyy on se, että karppi ei syö muuta kun rasvaa ja lihaa. Tämä ei pidä missään nimessä paikkaansa. Seuraavassa tarkemmin:
RASVA: Käytän nykyään terveellisiä kasviöljyjä, ennen käytin teollisia rasiamargariineja. Kuitenkaan en läträä rasvoilla vieläkään. Käytän siihen pihvin paistamiseen samanverran rasvaa, kuin aiemminkin, rasvanlaatu on vaan parantunut. Voi kuuluu ruokavaliooni samoissa määrin kun aiemminkin, eli esimerkiksi kukkakaalimuusin maustamiseen, ennen olisin samanlaisen köntin viskannut perunamuusiin.
KASVIKSET: Perunan, pastan ja riisin sijaan käytän nykyään aterioiden lisäkkeenä kasviksia. Lihapataan pilkon perunan sijasta paprikaa, kesäkurpitsaa, munakoisa jne. Muuten resepti on edelleen sama. En usko, että yksikään voi tosissaan väittää, että pihvi ja makarooni voisi olla terveellisempi annos, kuin pihvi ja keitetyt kasvikset ja salaatti.
LIHA, MAITOTUOTTEET: Kovasti tunnutaan kuvittelevan, että karppi nauttii lihansa läskin muodossa ja juo kermaa suoraan purkista. Väärin! Nautimme sen samanlaisena kuin te muutkin! Emme myöskään syö sitä sen enempää kun hiilareja syövät. Te syötte yhtälailla lounaalla jauhelihakeittoa, niin mekin, emme vaan laita soppaan perunaa! Te syötte yhtälailla päivälliseksi pihvin, niin mekin, mutta syömme perunan sijasta kasviksia! Te käytätte kermaa ruoanvalmistuksessa, niin mekin käytämme, emme lotraa sillä sen enempää kun tekään. Toiset karpit suosivat kuohukermaa, toiset vähärasvaisempaa kermaa, mutta ei sitä niin litratolkulla syödä, että tuo tekisi vielä pahaa. Sama asia kermajuustojen ja meetvurstien kanssa, ei niitä niin paljon kuitenkaan syödä, varsinkaan kun ei ole leipää siellä alla, syöttehän tekin hiilarinsyöjät noita aivan samoja tuotteita.
HERKUT: Kuten olette edellä voineet todeta, vhh ei ole paha. Sen lisäksi, että nautimme terveellisiä kasviksia, rasvoja ja paljon proteiineja, ei meidän tule syötyä niitä perinteiseksi laskettavia herkkuja, kuten karkkia, pullaa, sipsejä, jätskiä. Me herkuttelemme kyllä, niinkuin tekin. Meidän herkutteluamme kuitenkin syyllistetään jostain syystä enemmän kuin hiilariherkkuja! Mielestäni on terveellisempää syödä rahka-kermavaahto seosta marjoilla, kuin syödä viineri tai keksejä. Me herkuttelemme lisäksi pähkinöillä, juustoilla, turkkilaisella jugurtilla ja tummalla, yli 70% kaakaota sisältävällä suklaalla.
Ruokavaliommehan ei suinkaan ole täysin hiilihydraatiton. Useimmat karpit syövät hiilareita 20-100g päivässä, riippuen siitä, hakevatko he ruokavaliollaan laihdutusta vai painon ylläpitoa. Karppien nauttimat hiilihydraatit ovat laadultaan vain erilaisia. Vältymme nopeilta hiilihydraateilta syödessämme kasviksia, pähkinöitä ja jonkun verran maitotuotteita, useat karpit syövät lisäksi hieman ylimääräisiä kuituja esimerkiksi leseiden, pellavasiemenrouheen tai fibrexin muodossa. Sallivimmat karpit sisällyttävät ruokavalioonsa vielä 100% ruisleipää ja täysjyväriisiä/-pastaa.
Monet kuvittelevat, että kalorimäärämme nousee vhh:lla pilviin. Näin ei kuitenkaan ole. Syömämme ruoka on täyttävää, koska se sisältää runsaasti proteiinia ja sopivasti hyviä rasvoja. Tämän takia emme joudu syömään useita aterioita päivässä tai napostelemaan sieltä täältä, vaan useamalle meistä riittää 3 ateriaa päivässä. Tämän takia kalorimäärämme pysyy sopivana, vaikka lorauttaisimmekin silloin tällöin pataamme kermaa ja juustoa.
Ja se mikä tukee vhh-ruokavaliota on se, että elimistömme ei tarvitse hiilihydraatteja mihinkään elintoimintoonsa!
Unohtakaa jo siis ennakkoluulonne ja väitteenne rasvanhimoisista karpeista, antakaa meidän nauttia ruokavaliostamme terveinä, niinkuin meistä karpeista suurin osa antaa teidän tehdä.
Vhh:sta jälleen
175
18768
Vastaukset
- Asafoetida
"Mistäköhän johtuu, että vhh herättää ihmisissä niin paljon ennakkoluuloja ja kuvitelmia..?"
Eivät ne ole kuvitelmia. Kukaan ei halua tulla sellaiseksi kuin Kiril, VHH:n ylipappi ja ortopedisen ravitsemustietämyksen profeetta, joka syytää tulta ja tulikiveä jokaisen yhden keksinkin syöneen niskaan.
Syön mieluummin pastaa margariinissa ainoana ravintonani kuin tulen kirililäiseksi vhh-kultin jäseneksi, rummuttamaan tamburiinia kadunkulmassa:
"Hare läski, hare rasva,
hare kanta, hare relli.
Hare smeta, hare tana,
hare rasva, hare läski."- ...
Valitettavan lapsellinen vastaus sinulta, Asafoetida. Kukapa järkevä, omilla aivoillaan ajattelva ihminen leimaisi ruokavalion yhdellä paltsatalla riehuvan provoilijan kultiksi...
Vain siinä olet oikeassa, että Kiril on pelle! Ei kukaan aito vhh-lainen mainostaisi omaa ruokavaliotaan rasvan ja läskin liittona. Häntä pidetään karppikunnankin puolesta vitsinä! Ja käsittääkseni aloittajakin viittasi että palstalla todella on noita kiihkoilijoita. Luitko ollenkaan tuota tekstiä?? Se oli mielestäni varsin asiallinen, siinä ei keksin syönnistä toruttu!
Okei, toi hare-juttu hieman nauratti :D - rallatus!
Jei,tuo kuulostaa hassulta.Pisti naurattamaan:D
- Kiril
vaan esität tällaisia typeriä kirjoituksia täällä palstoilla.
- who´s
Kiril kirjoitti:
talking now!
- kuvaus Kirilistä
...
- PowerForward
Aikuisilta ihmisiltä olettaisi löytyvän kuitenkin kykyä erottaa yksittäisen ihmisen tekemiset kytkemättä niitä perusteettomasti laajemman joukon yleiseksi käyttäytymistavaksi. Ovatko kaikki vihreät "pössyttelijöitä", muslimit terroristeja ja saksalaiset natseja?
Vai onko Kirilin osoittama käytös hyvä keppihevonen sinulle kaataa paskaa kaikkien niiden niskaan, joiden ruokavalio on mielestäsi väärä? - Asafoetida
PowerForward kirjoitti:
Aikuisilta ihmisiltä olettaisi löytyvän kuitenkin kykyä erottaa yksittäisen ihmisen tekemiset kytkemättä niitä perusteettomasti laajemman joukon yleiseksi käyttäytymistavaksi. Ovatko kaikki vihreät "pössyttelijöitä", muslimit terroristeja ja saksalaiset natseja?
Vai onko Kirilin osoittama käytös hyvä keppihevonen sinulle kaataa paskaa kaikkien niiden niskaan, joiden ruokavalio on mielestäsi väärä?Kun (ja tätä tapahtuu usein) minulta kysytään neuvoa laihtumiseen, ensimmäiset asiat, jotka otan esiin, ovat hiilihydraatit ja rasvat: vähemmän edellisiä, enemmän jälkimmäisiä.
Profeetta Kirilin mielestä kuitenkin normaalipainoisenkin, kenties jopa alipainoisen, on vaarallista syödä viljatuotteita ja perunaa - niistä saa syövän 24 tunnin sisällä keksin tai perunalastun nauttimisesta.
Muunlaisia vhh-henkilöitä ei ole näkynyt, joten en voi "erottaa" fanaatikkoja muista. - Asafoetida
Kiril kirjoitti:
Milloin sinä olet keskustellut järkevästi, hyvä vainoharhainen Kiril?
- karppi.
Asafoetida kirjoitti:
Kun (ja tätä tapahtuu usein) minulta kysytään neuvoa laihtumiseen, ensimmäiset asiat, jotka otan esiin, ovat hiilihydraatit ja rasvat: vähemmän edellisiä, enemmän jälkimmäisiä.
Profeetta Kirilin mielestä kuitenkin normaalipainoisenkin, kenties jopa alipainoisen, on vaarallista syödä viljatuotteita ja perunaa - niistä saa syövän 24 tunnin sisällä keksin tai perunalastun nauttimisesta.
Muunlaisia vhh-henkilöitä ei ole näkynyt, joten en voi "erottaa" fanaatikkoja muista.Sen takia et ole törmännyt muun laisiin karppeihin, koska ainoat kokemuksesi meistä on täälä, provoilijoiden mekasta, suomi24:sta! Vhh-ihmiset keskustelevat järkevästi muualla, omalla forumillaan. Täällähän käy vaa Kirileitä. Eipähän kukaan forumin karppi lähtisi selittämään samaa paskaa ku Kiril. Siksi halusin tulla vierailemaan tänne ja kertomaan teille muutakin kun rasvan ja pekonin ilosanomaa.
En ymmärrä sinua Asafoetida! Miksi sun on pakko leimata kaikki vhh-ihmiset yhden helvetin provoilijan takia! Btw, sanoit ettet ole tällä palstalla muita kuin Kirilin kaltaisia nähnyt... Väitätkö, että olen samaa kastia hänen kanssaan? Mielestäni vain kerroin teille, mitä vhh oikeasti on, enkä alkanut sättimään keksin syönnistä. Minun puolestani kukin saa keksinsä syödä. Istun lähes päivittäin kahvipöydässä, jossa muut ottavat sen keksinsä, enkä taatusti ala valittamaan mistään syövistä tai muistakaan. - Asafoetida
karppi. kirjoitti:
Sen takia et ole törmännyt muun laisiin karppeihin, koska ainoat kokemuksesi meistä on täälä, provoilijoiden mekasta, suomi24:sta! Vhh-ihmiset keskustelevat järkevästi muualla, omalla forumillaan. Täällähän käy vaa Kirileitä. Eipähän kukaan forumin karppi lähtisi selittämään samaa paskaa ku Kiril. Siksi halusin tulla vierailemaan tänne ja kertomaan teille muutakin kun rasvan ja pekonin ilosanomaa.
En ymmärrä sinua Asafoetida! Miksi sun on pakko leimata kaikki vhh-ihmiset yhden helvetin provoilijan takia! Btw, sanoit ettet ole tällä palstalla muita kuin Kirilin kaltaisia nähnyt... Väitätkö, että olen samaa kastia hänen kanssaan? Mielestäni vain kerroin teille, mitä vhh oikeasti on, enkä alkanut sättimään keksin syönnistä. Minun puolestani kukin saa keksinsä syödä. Istun lähes päivittäin kahvipöydässä, jossa muut ottavat sen keksinsä, enkä taatusti ala valittamaan mistään syövistä tai muistakaan.En minä aio ruveta troolaamaan nettiä saadakseni (mahdollisesti) oikeampaa tietoa jostain aiheesta kuin se, mitä saan enemmän kuin ikinä haluan. Hömppädieetit eivät kerta kaikkiaan ole kiinnostava aihe.
En myöskään kykene muistamaan jokaista ohimenevää nimimerkkiä; rekisteröimättömistä etenkin on vaikea pitää lukua. Yksi "jussi" kirjoittaa tänään, toinen huomenna.
Yksi provoilija? Ei, kyllä niitä on ollut liuta ihan samanhenkisiä. - Kiril
Asafoetida kirjoitti:
En minä aio ruveta troolaamaan nettiä saadakseni (mahdollisesti) oikeampaa tietoa jostain aiheesta kuin se, mitä saan enemmän kuin ikinä haluan. Hömppädieetit eivät kerta kaikkiaan ole kiinnostava aihe.
En myöskään kykene muistamaan jokaista ohimenevää nimimerkkiä; rekisteröimättömistä etenkin on vaikea pitää lukua. Yksi "jussi" kirjoittaa tänään, toinen huomenna.
Yksi provoilija? Ei, kyllä niitä on ollut liuta ihan samanhenkisiä.ymmärtää, että kun kirjoitat samalla nimimerkillä koko ajan niin sun täytyy olla johdonmukainen eikä sekoilla asioissa.
- hoijaa
luulisi sinunkin jossain vaiheessa aikuistuvan.
- VHH-peikko
who´s kirjoitti:
talking now!
biisi Dr. Albanilta joidenkin vuosien takaa.
- VHH-peikko
Asafoetida kirjoitti:
En minä aio ruveta troolaamaan nettiä saadakseni (mahdollisesti) oikeampaa tietoa jostain aiheesta kuin se, mitä saan enemmän kuin ikinä haluan. Hömppädieetit eivät kerta kaikkiaan ole kiinnostava aihe.
Yksi provoilija? Ei, kyllä niitä on ollut liuta ihan samanhenkisiä.selityksiä. Mutta ne on vain selityksiä.
- Tepi.
Kiril kirjoitti:
Entä omat tyhmät kirjoituksesi??
Ainiin, ethän sinä rasvaisilla kukkakaaliaivoilasi muista niitä. - gessle
Aivan upea revitys Asa. Kiitos !
- omppu
Asafoetida kirjoitti:
Kun (ja tätä tapahtuu usein) minulta kysytään neuvoa laihtumiseen, ensimmäiset asiat, jotka otan esiin, ovat hiilihydraatit ja rasvat: vähemmän edellisiä, enemmän jälkimmäisiä.
Muunlaisia vhh-henkilöitä ei ole näkynyt, joten en voi "erottaa" fanaatikkoja muista.Hyvä Asafoetida
Sisälukutaito olisi monessa asiassa poikaa. Mielestäni esim. Karpin kirjoitus oli oikein fiksu ja asiallinen. Minä (toivottavasti) ex-pastapöhö ja suht ajatteleva ja kyyninen ihminen aloin viikko sitten uteliaisuudesta kokeilla hiilihydraatitonta dieettiä ja hyvältä tuntuu. En nyt oikein ymmärrä mitä puolustelemista löydät valkoisista jauhoista ja sokereista? Tumma leipä ja täysjyväpastat ovat tietysti asia erikseen,niihin aion itsekin pikapuoliin kohtuullisessa määrin palata. Mahdatko olla mukana leipomobisneksessä? - Asafoetida
omppu kirjoitti:
Hyvä Asafoetida
Sisälukutaito olisi monessa asiassa poikaa. Mielestäni esim. Karpin kirjoitus oli oikein fiksu ja asiallinen. Minä (toivottavasti) ex-pastapöhö ja suht ajatteleva ja kyyninen ihminen aloin viikko sitten uteliaisuudesta kokeilla hiilihydraatitonta dieettiä ja hyvältä tuntuu. En nyt oikein ymmärrä mitä puolustelemista löydät valkoisista jauhoista ja sokereista? Tumma leipä ja täysjyväpastat ovat tietysti asia erikseen,niihin aion itsekin pikapuoliin kohtuullisessa määrin palata. Mahdatko olla mukana leipomobisneksessä?Missä olen puolustellut valkoisia vehnäjauhoja ja sokeria?
- annaduuni11
Kerroppa mistä saa lisätietoa ja ruokaohjeita.
- ALKUUN
... kirjoitti:
Valitettavan lapsellinen vastaus sinulta, Asafoetida. Kukapa järkevä, omilla aivoillaan ajattelva ihminen leimaisi ruokavalion yhdellä paltsatalla riehuvan provoilijan kultiksi...
Vain siinä olet oikeassa, että Kiril on pelle! Ei kukaan aito vhh-lainen mainostaisi omaa ruokavaliotaan rasvan ja läskin liittona. Häntä pidetään karppikunnankin puolesta vitsinä! Ja käsittääkseni aloittajakin viittasi että palstalla todella on noita kiihkoilijoita. Luitko ollenkaan tuota tekstiä?? Se oli mielestäni varsin asiallinen, siinä ei keksin syönnistä toruttu!
Okei, toi hare-juttu hieman nauratti :DETTÄ KAIKKI NÄÄTTE. MIKSI TE HYVÄT IHMISET TAPPELETTE ETTEKÄ OSAA KEHITTÄVÄSTI KESKUSTELLA. SYYTTELETTE TOISIANNE TOISTENNE SYÖMISISTÄ. EKSYIN SATTUMALTA TÄHÄN JA MIELESTÄNI JOKAINEN SAA SYÖDÄ VAIKKA HIEKKAA JA PIKKUKIVIÄ!
Elä ja anna toistenkin elää, eiks je?!:) - täältä
annaduuni11 kirjoitti:
Kerroppa mistä saa lisätietoa ja ruokaohjeita.
- alskdjfadif
Ensinnäkin: kaikki varmaan arvaavat, että asia on juuri kuten Asafoetida sanoi. Kiril ja selkääntaputtelijansa ovat tällä palstalla tehneet hyvää työtä. Siis mikäli on saada ihmiset karttamaan vhh:ta tai ainakin salaamaan sen muilta.
Itse asiassa minulla on kokemus myös elävästä elämästä. Eräs tuttuni (ennen olimme mielestäni ystäviä) "hurahti" vhh:hon. Tämän jälkeen hänen kanssaan oli mahdoton puhua mistään muusta kuin ruoasta. Hän myös otti asiakseen löytää minun ruoastani kaikki huonot puolet ja valisti minua joka kerta rasvoista ja hiilareista kun näki minun syövän. Hänellä ei ollut paino-ongelmia, mutta yrittää epätoivoisesti laihduttaa, siinä kuitenkaan (vhh:sta huolimatta) onnistumatta. Minulla taas ei ole ollut koskaan ongelmia ruoan, painon tai arvojen suhteen.
Läheisilläni on hyviä ja huonoja kokemuksia vhh:sta. Eräs laihtui kunnolla, mutta ei jaksanut enää urheilla, joten palasi entiseen. Myös päänsärky oli kuulemma sietämätön vielä usean viikon jälkeenkin. Tämä henkilö edelleenkin pitää vhh:ta hyvänä ja tiedostaa kaikki opit, mutta ei enää sovella sitä itseensä, sillä urheilu on hänelle tärkeintä. Myöskään korkeaan verenpaineeseen ja kolesteroliin tällä ruokavaliolla ei ollut mitään vaikutusta.
Yksi asia, jota en voi sietää, on fanaattisuus. Ja valitettavasti minun on yhdistettävä se vhh:ta noudattaviin, perustuen tähän palstaan ja omaan kokemukseen elävästä elämästä. Tiedän kyllä, että kaikki eivät ole samasta puusta, mutta valitettavasti ne tyhjät tynnyrit kolisevat tässäkin tapauksessa eniten.
Vhh:ssa minulla tökkää ruoka-aineiden "kieltäminen". Esimerkiksi nyt perunan tai porkkanan, jotka luetaan todella pahoiksi ja kokonaan vältettäviksi. Unohtaen, että esimerkiksi porkkanan hyvät ominaisuudet ovat kiistattomat ja mielestäni on selkeää, että niitä hyviä on enemmän kuin pahoja.
Tahtoisin myös tuoda julki oman puoleni, eli kumota karppaajien väitteet ja kuvitelmat siitä, että kaikki "normaalia" ruokavaliota noudattavista olisivat ylipainoisia, hiilarihumalaisia syöpöttelijöitä. Mieleni tekisi kirjoittaa "me", mutta koska aloittajakin kirjoittaa "minä"-muodossa niin jatkan samalla linjalla:
"RASVA: Käytän nykyään terveellisiä kasviöljyjä, ennen käytin teollisia rasiamargariineja. Kuitenkaan en läträä rasvoilla vieläkään. Käytän siihen pihvin paistamiseen samanverran rasvaa, kuin aiemminkin, rasvanlaatu on vaan parantunut. Voi kuuluu ruokavaliooni samoissa määrin kun aiemminkin, eli esimerkiksi kukkakaalimuusin maustamiseen, ennen olisin samanlaisen köntin viskannut perunamuusiin."
- minä en ole koskaan käyttänyt voita enkä aio aloittakaan. en pidä sen mausta. en ole koskaan käyttänyt myöskään rasiamargariineja, vaan leivän päällä syön juustoa ja muutoin rasvana oliivi-, rypsi-, seesami- ja helokkiöljyä. Kalaöljyä unohtamatta. En paista pihvejä, koska en syö lihaa, mutta wokkailen paljon. Uunivuokaan (kalaa tai kasviksia laittaessa) käytän oliivi- tai rypsiöljyä. En tee kukkakaalimuusia, mutta en myöskään peruna-. Syön kukkakaalini mieluiten raakana tai höyrytettynä.
"KASVIKSET: Perunan, pastan ja riisin sijaan käytän nykyään aterioiden lisäkkeenä kasviksia. Lihapataan pilkon perunan sijasta paprikaa, kesäkurpitsaa, munakoisa jne. Muuten resepti on edelleen sama. En usko, että yksikään voi tosissaan väittää, että pihvi ja makarooni voisi olla terveellisempi annos, kuin pihvi ja keitetyt kasvikset ja salaatti."
- minä taas syön pelkän sen salaatin, jonka höystän avokadolla, rae- ja muilla juustoilla. usein vierellä menee pari palaa ruisleipää. pataruokia en juuri tee, mutta käytän esim. uuniruokiin ja keittoihin perunaa JA paprikaa, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, munakoisoa, juureksia...
LIHA, MAITOTUOTTEET: Kovasti tunnutaan kuvittelevan, että karppi nauttii lihansa läskin muodossa ja juo kermaa suoraan purkista. Väärin! Nautimme sen samanlaisena kuin te muutkin! Emme myöskään syö sitä sen enempää kun hiilareja syövät. Te syötte yhtälailla lounaalla jauhelihakeittoa, niin mekin, emme vaan laita soppaan perunaa! Te syötte yhtälailla päivälliseksi pihvin, niin mekin, mutta syömme perunan sijasta kasviksia! Te käytätte kermaa ruoanvalmistuksessa, niin mekin käytämme, emme lotraa sillä sen enempää kun tekään. Toiset karpit suosivat kuohukermaa, toiset vähärasvaisempaa kermaa, mutta ei sitä niin litratolkulla syödä, että tuo tekisi vielä pahaa. Sama asia kermajuustojen ja meetvurstien kanssa, ei niitä niin paljon kuitenkaan syödä, varsinkaan kun ei ole leipää siellä alla, syöttehän tekin hiilarinsyöjät noita aivan samoja tuotteita.
- en syö jauhelihakeittoa, vaan kaali- tai kasvissosekeittoa. kaalikeiton teen ilman lihaa, maustan sen reilusti chilillä ja tomaatilla. lautaselle lisään lusikallisen oliiviöljyä ja joskus kevytkermaviiliä sekä raejuustoa.
en syö päivälliseksi pihviä ja perunaa, vaan pelkästään niitä kasviksia, joko keiton tai salaatin muodossa. ehkä ruisleipäpalasen kera, jos oikein nälättää. kermaa en käytä ollenkaan. tai ehkä kaksi kertaa vuodessa johonkin leipomukseen. Kermajuustot kuuluvat harvoin nautittavien herkkujen listalle.
HERKUT: Kuten olette edellä voineet todeta, vhh ei ole paha. Sen lisäksi, että nautimme terveellisiä kasviksia, rasvoja ja paljon proteiineja, ei meidän tule syötyä niitä perinteiseksi laskettavia herkkuja, kuten karkkia, pullaa, sipsejä, jätskiä. Me herkuttelemme kyllä, niinkuin tekin. Meidän herkutteluamme kuitenkin syyllistetään jostain syystä enemmän kuin hiilariherkkuja! Mielestäni on terveellisempää syödä rahka-kermavaahto seosta marjoilla, kuin syödä viineri tai keksejä. Me herkuttelemme lisäksi pähkinöillä, juustoilla, turkkilaisella jugurtilla ja tummalla, yli 70% kaakaota sisältävällä suklaalla.
- ei tule meidänkään syötyä herkkuja! minä en saisi alas mitään rahkamömmöä, jos siinä on kermaa. karkkia tulee syötyä muutaman kerran vuodessa. Suklaata jos tarjotaan ja sama pätee kakkuihin ja muihin. minäkin herkuttelen juustoilla ja pähkinöillä. sekä silloin tällöin pitsalla, sushilla, tex-mexillä, thaimaalaisella jne. ruoalla. sipsejä en ole koskaan syönyt, mutta en kuole vaikka niitä kylässä maistaisin. herkuttelu liittyy muutenkin sosiaalisiin tilanteisiin, ei makean- tai hiilarinhimoon.
Kuten ehkä huomaat, ei normaali ruokavaliokaan ole paha. Se, miten tämä poikkeaa karppien ruokavaliosta on se, että hiilihydraatteja saa syödä ja kaikkea muutakin, kohtuudella.
Tunnustaudun hiilarinpurijaksi, mutta tässä pari faktaa:
- en koskaan syö keitettyjä perunoita. en yleensä edes käytä niitä ruoanlaittoon, vaan vuoden perunaostokseni voi laskea yhden käden sormilla
- syön pastaa, mutta mieluiten vain täysjyvää. ja sitäkin maksimissaan kerran viikossa, jos sitäkään.
- syön riisiä. noin kerran kolmessa kuukaudessa tulee käytyä thaimaalaisessa ravintolassa ja kotona laitan riisi (täysjyvä- tietenkin) -ruokaa samalla frekvenssillä.
- syön pullaa. pari kertaa vuodessa on tilaisuuksia, joissa pullaa on tarjolla ja kyllä se silloin maistuu.
- syön leipää. leipää syön lähes joka päivä ja yleensä pari palaa päivässä. suosin varrasleipää, mutta ostan myös jälkiuunileipää kun oikein herkututtaa.
- syön sokeria. totta tosiaan, käytän hunajaa ruoanvalmistuksessa. silloin tällöin herkuttelen jäätelöllä (viimeksi pari viikkoa sitten söin yhden puikon, kesän ensimmäiseni). otan myös palan kakkua jos on tarjolla.
Mikä tukee tätä ruokavaliota on se, että elimistöni tarvitsee hiilihydraatteja. Ilman niitä en jaksa sportata ja päätä särkee.
Syömämme ruoka on täyttävää, koska se sisältää hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvaa. Tämän takia kaksi ateriaan päivässä riittää eikä koskaan tarvitse ajatellakaan että tekisi mieli napostella jotakin. Urheilusuorituksen jälkeen tarvitsee pientä välipalaa, joka voi olla hedelmä, mehu tai palkkari.
Tämän takia kalorimäärä pysyy oikeana. Tai luulisin, sillä sitä ei ole koskaan tarvinnut miettiä tai laskea. Eikä maailmamme koskaan kaadu yhteen hyvässä seurassa nautittuihin pitsaan ja oluttuoppiin.
Unohtakaa tekin ennakkoluulonne pullaa mussuttavista "normaalisyöjistä" ja antakaa meidän nauttia ruokavaliostamme ja elämästämme terveinä, kuten suurin osa meistäkin antaa teidän tehdä.- Asiaa!
Tyhjentävä ja asiallinen kirjoitus!
- kommenttia
Pidät itseäsi normaalisyöjänä, mutta et syö lihaa. Minusta tuntuu, että olet omalla tavallasi poikkeava ja karpit omalla. Hiilihydraattitietoisella ei ole kiellettyjä ruokia. Tosin joillain voi olla tyyliin, eihän entisten juoppojenkaan usein parane ottaa ryyppyäkään ettei mopo karkaa käsistä. Toki runsaasti hiilihydraatteja sisältäviä ruokia vältellään, varsinkin jos ko ruoka ei ole muuten ravitseva tai hiilarit eivät ole hidasta tyyppiä.
Täytekakkua, normaalia pitsaa yms. tulee syötyä silloin tällöin. Ei maailma siihen kaadu. - VHH-peikko
että yksi totuus ei ole ainut totuus. Vaikka moni niin luuleekin.
Lähes kaikki mitä kirjoitat ei pidä kohdallani tai tuutujen karppien kodalla paikkaansa. Mutta tätä on varmaan turhaa edes yrittää todistaa todeksi, koska näinhän ei voi olla.
Esim.
Urheilu sujuu erittäin hyvin karpeilla.
Ei ole mikään pakko kertoa totuuksia muille, etsiköön he omansa.
Päänsärky on erittäin harvinaista.
Lähes kaikilla tuntuu verenpaineet ja kolesterolit alenevan.
Fanaattisia ovat enimmäkseen VHH-vastustajat, tämä kokemus varsinkin näiltä palstoilta.
Porkkana kielletty, minkä uskonlahkon mukaan?
Peruna ei ole edes Atkinsilla kielletty, joten mitä huuhaata tänne oikein kirjoitat?
Mitä ruokavaliota ne suomen ylipainoiset noudattavat? Mistä löytyy tästä faktaa?
Mahdatkohan edes tietää käyttämäsi rasvan määrää E%?
Se että joku ei koskaan syö karkkia, tai käytä kermaa, niin tokihan sopii odottaa että kukaan muukaan ei niin tee. heh
Kyllä VHHlla saa syödä hiilihydraatteja. Missä sanotaan että ei saa syödä?
Oletko koskaan laskenut paljon saa hiilareita. Grammoina tai E%:na? Jos et käytä yleisempiä hiilarilahteitä, niin miten onnistut saamaan hiilareista 60E% tai enemmän? - VHH-peikko
Asiaa! kirjoitti:
Tyhjentävä ja asiallinen kirjoitus!
jos noin söisin, niin vessassa saisi juosta jatkuvasti.
- sdkajfldki
VHH-peikko kirjoitti:
Lähes kaikki mitä kirjoitat ei pidä kohdallani tai tuutujen karppien kodalla paikkaansa. Mutta tätä on varmaan turhaa edes yrittää todistaa todeksi, koska näinhän ei voi olla.
Esim.
Fanaattisia ovat enimmäkseen VHH-vastustajat, tämä kokemus varsinkin näiltä palstoilta.
Peruna ei ole edes Atkinsilla kielletty, joten mitä huuhaata tänne oikein kirjoitat?
Mitä ruokavaliota ne suomen ylipainoiset noudattavat? Mistä löytyy tästä faktaa?
Se että joku ei koskaan syö karkkia, tai käytä kermaa, niin tokihan sopii odottaa että kukaan muukaan ei niin tee. heh
Oletko koskaan laskenut paljon saa hiilareita. Grammoina tai E%:na? Jos et käytä yleisempiä hiilarilahteitä, niin miten onnistut saamaan hiilareista 60E% tai enemmän?En minä sanonut, etteivät karpit voi urheilla. Mutta tiedän yhden tapauksen, jonka voimaharjoittelu kärsi vhh-dieetistä.
Kun olemassa urheilua ja kuntoilua (esim. kävely, jumpat ja sählykerhot).
Peruna ja porkkana ovat Kirilin mukaan kiellettyjä kokonaan. Ja hän täällä on enemmän ollut äänessä. Jatkossa voisitte myös te muut karppaajat oikaista Kiriliä, niin voisi tulle oikeampi kuva koko ruokavaliosta. Hänhän on väittänyt, että porkkana aiheuttaa syöpää. Ja että peruna ei kelpaa ihmisravinnoksi. Ja että banaaniohjeita toisille netissä antavat ovat vastuuttomia. Jne.
En minä tiedä mitä ylipainoiset noudattavat, mutta väittäisin etteivät mitään. Eivät ainakaan syö KTL:n suositusten mukaan.
En tiedä paljonko saan rasvaa tai hiilihydraatteja, miksi pitäisikään tietää tarkkoja määriä?
Niin kauan kun voin hyvin ja arvoni sekä painoni ovat kunnossa, en aio tehdä syömisestä elämääni hallitsevaa tiedettä. Kyllä minä suositukset tiedän ja perusasiat ovat sen verran kunnossa että hanskaan syömiseni.
Miksi pitäisi saada 60 prosenttia tai enemmän hiilareita (ei sillä, on varmasti päiviä, että se on 80 prosenttia ja päiviä jolloin alle 20)? Miksei saa itse hakea sitä tasoa mikä hyvältä tuntuu? En minä väitä kenenkään muun kerman- tai karkinsyönnistä mitään, mutta kerroin omista tavoistani ja siitä, etten varmasti ole ainoa laatuani. Pointti siis oli, että ei ehkä kannatta meitä hiilarisyöjiäkään tuomita aina ylipainoisiksi pullanmussuttajiksi.
Ja pointtihan oli siinä, että kyllä käytän kaikkia yleisimpiä hiilarilähteitä enkä ole vieläkään kuollut! Teen myös n. kaksi kertaa vuodessa kastikketta, joka suurustetaan vehnäjauholla. Kirilin mielestä minun pitäisi olla paitsi ylipainoinen niin myös mullan alla tämän pahan tavan takia :)
Miksi minun pitäisi antaa sinulle mitään faktoja ylipainoisten syömisistä tai omista prosenteistani?
Kokeile vaikka googlea jos kaipaat tilastoja ja prosentteja.
Kirjoitin vastineen yhdeltä ei-vhh:laiselta sekä omia kokemuksiani ja näkemyksiäni. Toivoisinkin, että saan perustaa omat ajatukseni ja tapani syödä niihin, kiitos.
Ja edelleenkin: jos äänekkäin teistä jakaa väärää tietoa, niin korjatkaa ihmeessä. Muuten tosiaan voi käydä niin, että Kirilin tapa nähdään vhh:na ja lienee turha sanoa, että siitä ei ole koko liikkeellenne kuin hallaa. - asklfjasdf
VHH-peikko kirjoitti:
Esim.
Oletko koskaan laskenut paljon saa hiilareita. Grammoina tai E%:na? Jos et käytä yleisempiä hiilarilahteitä, niin miten onnistut saamaan hiilareista 60E% tai enemmän? - asödlafjdi
VHH-peikko kirjoitti:
jos noin söisin, niin vessassa saisi juosta jatkuvasti.
niin vessassa ei tarvitsisi käydä koskaan :)
(kokeiltu juttu) - VHH-peikko
sdkajfldki kirjoitti:
En minä sanonut, etteivät karpit voi urheilla. Mutta tiedän yhden tapauksen, jonka voimaharjoittelu kärsi vhh-dieetistä.
Peruna ja porkkana ovat Kirilin mukaan kiellettyjä kokonaan. Ja hän täällä on enemmän ollut äänessä. Jatkossa voisitte myös te muut karppaajat oikaista Kiriliä, niin voisi tulle oikeampi kuva koko ruokavaliosta. Hänhän on väittänyt, että porkkana aiheuttaa syöpää. Ja että peruna ei kelpaa ihmisravinnoksi. Ja että banaaniohjeita toisille netissä antavat ovat vastuuttomia. Jne.
En minä tiedä mitä ylipainoiset noudattavat, mutta väittäisin etteivät mitään. Eivät ainakaan syö KTL:n suositusten mukaan.
En tiedä paljonko saan rasvaa tai hiilihydraatteja, miksi pitäisikään tietää tarkkoja määriä?
Niin kauan kun voin hyvin ja arvoni sekä painoni ovat kunnossa, en aio tehdä syömisestä elämääni hallitsevaa tiedettä. Kyllä minä suositukset tiedän ja perusasiat ovat sen verran kunnossa että hanskaan syömiseni.
Miksi pitäisi saada 60 prosenttia tai enemmän hiilareita (ei sillä, on varmasti päiviä, että se on 80 prosenttia ja päiviä jolloin alle 20)? Miksei saa itse hakea sitä tasoa mikä hyvältä tuntuu? En minä väitä kenenkään muun kerman- tai karkinsyönnistä mitään, mutta kerroin omista tavoistani ja siitä, etten varmasti ole ainoa laatuani. Pointti siis oli, että ei ehkä kannatta meitä hiilarisyöjiäkään tuomita aina ylipainoisiksi pullanmussuttajiksi.
Ja pointtihan oli siinä, että kyllä käytän kaikkia yleisimpiä hiilarilähteitä enkä ole vieläkään kuollut! Teen myös n. kaksi kertaa vuodessa kastikketta, joka suurustetaan vehnäjauholla. Kirilin mielestä minun pitäisi olla paitsi ylipainoinen niin myös mullan alla tämän pahan tavan takia :)
Miksi minun pitäisi antaa sinulle mitään faktoja ylipainoisten syömisistä tai omista prosenteistani?
Kirjoitin vastineen yhdeltä ei-vhh:laiselta sekä omia kokemuksiani ja näkemyksiäni. Toivoisinkin, että saan perustaa omat ajatukseni ja tapani syödä niihin, kiitos.
Ja edelleenkin: jos äänekkäin teistä jakaa väärää tietoa, niin korjatkaa ihmeessä. Muuten tosiaan voi käydä niin, että Kirilin tapa nähdään vhh:na ja lienee turha sanoa, että siitä ei ole koko liikkeellenne kuin hallaa.vastata kunnolla, mutta kaikki tietää että Kiril ei ole = VHH. Kirilin väittämiä myös korjataan jatkuvasti, ainakin VHH palstalla.
Mistä tiedät että ylipainoiset ei syö KTLn mukaan, eli reilusti kasviksia ja HHta n.60E%?
Jos et tiedä miten makroravinteesi jakautuu, mistä tiedät että et ole itsekkin VHHlla? - asdälkfjai
VHH-peikko kirjoitti:
vastata kunnolla, mutta kaikki tietää että Kiril ei ole = VHH. Kirilin väittämiä myös korjataan jatkuvasti, ainakin VHH palstalla.
Mistä tiedät että ylipainoiset ei syö KTLn mukaan, eli reilusti kasviksia ja HHta n.60E%?
Jos et tiedä miten makroravinteesi jakautuu, mistä tiedät että et ole itsekkin VHHlla?Sillä mielestäni tarvitsen hiilihydraatteja. Eikös vhh:lla pidä olla sitä mieltä, että mitä vähemmän hiilareita, sen parempi? Ja että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja mihinkään, vaan että ne ovat pakollinen paha?
Toisekseen en syö lihaa, ja ainakin Kirilin mukaan on mahdotonta noudattaa vhh:ta ilman sitä.
Kaikki ehkä tietävät, että Kiril ei ole yhtä kuin vhh, mutta sen hän on saanut aikaan, että vaikka vahingossa noudattaisinkin vhh:ta niin en haluaisi sitä tunnustaa julkisesti.
Tänään olen muuten syönyt ruisleipää, avokado-mozzarellasalaattia, kasvispitsan, lisää ruisleipää ja lisää salaattia sekä jäätelöpuikon ja muutaman karkin ynnä palan suklaata.
En usko, että vhh:lla tällaiset päivät ovat sallittuja. Vai ovatko?
KTL:stä sen verran, että ei siellä kehoiteta ihmisiä syömään yli oman kulutuksensa.
Ja se on se ylipainoisuuden aiheuttaja. - asdktjai
asklfjasdf kirjoitti:
Rasvan ylipapin julistuksia:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=601&posting=22000000009871998#22000000009871998
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000654&posting=22000000009892227#22000000009892227
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=4500000000000353&posting=22000000009917059#22000000009917059
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=601&posting=22000000009921345#22000000009921345
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001093&posting=22000000009928735#22000000009928735
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=4500000000000223&posting=22000000009950059#22000000009950059
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=4500000000000353&posting=22000000010026500#22000000010026500
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=4500000000000223&posting=22000000009873281#22000000009873281
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=4500000000000223&posting=22000000009886457#22000000009886457
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=4500000000000223&posting=22000000009896682#22000000009896682
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=4500000000000223&posting=22000000010026766#22000000010026766
Ymmärrätte varmaan, että ei voi olla mikään positiivinen ja houkutteleva vaikutus? ...ja näitä riittää. - kaaga
olen keliaakikko joka haluaisi vähentää ruokavalionsa hiilaripitoisuutta. pidän kuitenkin leivästä ja aion sitä 3-5 palaa per pvä syödä jatkossakin. kaikki terveellisesti syövät käyttävät ruisleipää, mutta koska en itse sitä voi käyttää, syön tällä hetkellä tattarileipää sillä oletan sen olevan gluteenittomista leivistä terveellisen vaihtoehto. mitä olet mieltä?
- skäldkfjaoity
kaaga kirjoitti:
olen keliaakikko joka haluaisi vähentää ruokavalionsa hiilaripitoisuutta. pidän kuitenkin leivästä ja aion sitä 3-5 palaa per pvä syödä jatkossakin. kaikki terveellisesti syövät käyttävät ruisleipää, mutta koska en itse sitä voi käyttää, syön tällä hetkellä tattarileipää sillä oletan sen olevan gluteenittomista leivistä terveellisen vaihtoehto. mitä olet mieltä?
Valitettavasti en osaa vastasta, sillä itselläni ei ole keliakiaa. Lähipiirissäni on kaksi, ja toinen heistä on luopunut leivän syönnistä (syö kyllä riisikakkuja ja gluteenittomia karjalanpiirakoita) ja toinen syö gluteenitonta leipää (mitä vain sattuu olemaan).
Jos minulla olisi keliakia (mikä itse asiassa voi vielä ollaki edessä kun sukuni naisia katsoo) niin leipoisin itse gluteenitonta leipää. Testaisin eri reseptit ja vaihtoehdot ja söisin sitä parhaimmanmakuista. :) Ja varmasti paljon riisi- ja maissikakkuja. - VHH-peikko
asdälkfjai kirjoitti:
Sillä mielestäni tarvitsen hiilihydraatteja. Eikös vhh:lla pidä olla sitä mieltä, että mitä vähemmän hiilareita, sen parempi? Ja että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja mihinkään, vaan että ne ovat pakollinen paha?
Toisekseen en syö lihaa, ja ainakin Kirilin mukaan on mahdotonta noudattaa vhh:ta ilman sitä.
Kaikki ehkä tietävät, että Kiril ei ole yhtä kuin vhh, mutta sen hän on saanut aikaan, että vaikka vahingossa noudattaisinkin vhh:ta niin en haluaisi sitä tunnustaa julkisesti.
Tänään olen muuten syönyt ruisleipää, avokado-mozzarellasalaattia, kasvispitsan, lisää ruisleipää ja lisää salaattia sekä jäätelöpuikon ja muutaman karkin ynnä palan suklaata.
KTL:stä sen verran, että ei siellä kehoiteta ihmisiä syömään yli oman kulutuksensa.
Ja se on se ylipainoisuuden aiheuttaja.Sillä mielestäni tarvitsen hiilihydraatteja. Eikös vhh:lla pidä olla sitä mieltä, että mitä vähemmän hiilareita, sen parempi? Ja että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja mihinkään, vaan että ne ovat pakollinen paha?
- Ei tuo ole VHHn idea, ei ketoosi ole se mihin tarvitsee pyrkiä.
Hiilihydraatteja ei tarvitse, mutta vitamiinit ja hivenaineet kylläkin.
- Kirilin tapa ei ole ainut tapa noudattaa VHHta, kumma kun ihmiset ei sitä tajua.
- Kukin noudattaa ruokavaliotaan kuten parhaakseen näkee. En minä voi tietää kuinka paljon kukin voi hiilareita syödä ilman ongelmia.
Ja se on se ylipainoisuuden aiheuttaja.
- On helppo sanoa että ei saa syödä enemmän kuin kuluttaa. Ympäripyöreillä ohjeilla sen toteuttaminen vain voi olla erittäin hankalaa. - VHH-peikko
asdktjai kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=601&posting=22000000009871998#22000000009871998
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000654&posting=22000000009892227#22000000009892227
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=4500000000000353&posting=22000000009917059#22000000009917059
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=601&posting=22000000009921345#22000000009921345
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001093&posting=22000000009928735#22000000009928735
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=4500000000000223&posting=22000000009950059#22000000009950059
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=4500000000000353&posting=22000000010026500#22000000010026500
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=4500000000000223&posting=22000000009873281#22000000009873281
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=4500000000000223&posting=22000000009886457#22000000009886457
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=4500000000000223&posting=22000000009896682#22000000009896682
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=4500000000000223&posting=22000000010026766#22000000010026766
Ymmärrätte varmaan, että ei voi olla mikään positiivinen ja houkutteleva vaikutus? ...ja näitä riittää.näitä pellejä näillä palstoilla siis.
- Kiril
VHH-peikko kirjoitti:
Sillä mielestäni tarvitsen hiilihydraatteja. Eikös vhh:lla pidä olla sitä mieltä, että mitä vähemmän hiilareita, sen parempi? Ja että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja mihinkään, vaan että ne ovat pakollinen paha?
- Ei tuo ole VHHn idea, ei ketoosi ole se mihin tarvitsee pyrkiä.
Hiilihydraatteja ei tarvitse, mutta vitamiinit ja hivenaineet kylläkin.
- Kirilin tapa ei ole ainut tapa noudattaa VHHta, kumma kun ihmiset ei sitä tajua.
- Kukin noudattaa ruokavaliotaan kuten parhaakseen näkee. En minä voi tietää kuinka paljon kukin voi hiilareita syödä ilman ongelmia.
Ja se on se ylipainoisuuden aiheuttaja.
- On helppo sanoa että ei saa syödä enemmän kuin kuluttaa. Ympäripyöreillä ohjeilla sen toteuttaminen vain voi olla erittäin hankalaa.täytyy muistuttaa, että minun vhh ei ole ainoa tapa noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota vaan jokainen voi kokeilujen kautta löytää itselleen parhaimman mahdollisen vähähiilihydraattisen muodon. Tämä jo siksi, että ihmisten aineenvaihdunta on erilainen, joten samaa kaavaa ei voi suositella kaikille. Minä kirjoitan omista kokemuksista ja omista syömisistä, koska niiden vaikutuksista minulla on tietoa eniten.
- Kiril
asdktjai kirjoitti:
Ymmärrätte varmaan, että ei voi olla mikään positiivinen ja houkutteleva vaikutus? ...ja näitä riittää.Loistava kokoelma kirjoituksiani, joiden takana on helppo seistä. Jatka vaan keräilyäsi, näitä helmiä löytyy ja keräile vaan niitä ja levitä asiallista tietoa muillekin.
- VHH-peikko
asdälkfjai kirjoitti:
Ja se on se ylipainoisuuden aiheuttaja."Kaikki ehkä tietävät, että Kiril ei ole yhtä kuin vhh, mutta sen hän on saanut aikaan, että vaikka vahingossa noudattaisinkin vhh:ta niin en haluaisi sitä tunnustaa julkisesti."
Ei se ole VHHn vika mitä ihmiset siitä tai Kirilistä ajattelee. Ei ole myöskään minun vika, että ihmiset ei ymmärrä VHHn ideaa. Miksi minun siis pitäisi häpeillä sitä, että muut hölmöilee? - sipuli
Hyvä kirjoitus, olen monilta osin samaa mieltä, esimerkiksi siinä, että en siedä fanaattisuutta näissä asioissa. Ja että kaikki ns. normaalia ruokavaliota noudattavat eivät ole pullan mussuttajia. Mutta...
Kirjoitit:
"Tahtoisin myös tuoda julki oman puoleni, eli kumota karppaajien väitteet ja kuvitelmat siitä, että kaikki "normaalia" ruokavaliota noudattavista olisivat ylipainoisia, hiilarihumalaisia syöpöttelijöitä. Mieleni tekisi kirjoittaa "me", mutta koska aloittajakin kirjoittaa "minä"-muodossa niin jatkan samalla linjalla"
Sinun oli tosiaan hyvä kirjoittaa minä muodossa, sillä minusta tuo kuvailemasi ruokavalio ole kovin "normaali". Minusta se kuullostaa melko terveelliseltä ja vaatii monelta paljon itsekuria. Minunkin ruokavaliooni mahtuisi paljon enemmän kasviksia, mutta jostain syystä niitä tulee syötyä tarpeeksi vain ajoittain. Olen monta kertaa halunnut ryhtyä kasvissyöjäksi, mutta en laiskuuttani ole pystynyt. Sekä sinun ruokavaliossasi ja vhh:ssa on hyvää se, että kasviksia syödään paljon.
Mutta se mitä minä käsitän valtaväestön normaaliksi ruokavalioksi, sisältää lihaa, kasvimargariineja, makkaraa, perunaa, karkkia, sipsejä, olutta... Näitä ainakin näkee kaupasta kannettavan. Siinä tosiaan olisi parantamisen varaa. Lisää kasviksia! - PowerForward
sdkajfldki kirjoitti:
En minä sanonut, etteivät karpit voi urheilla. Mutta tiedän yhden tapauksen, jonka voimaharjoittelu kärsi vhh-dieetistä.
Ja edelleenkin: jos äänekkäin teistä jakaa väärää tietoa, niin korjatkaa ihmeessä. Muuten tosiaan voi käydä niin, että Kirilin tapa nähdään vhh:na ja lienee turha sanoa, että siitä ei ole koko liikkeellenne kuin hallaa.Terve. Jos joku ihminen on niin naiivi tai idiootti, että pitää yhden henkilön sanomisia vhh-ruokavaliosta absoluuttisena totuutena, meidän muiden karppaajien on aivan turha puuttua kenenkään sanomisiin, koska emme voi vaikuttaa kenenkään naiviuteen tai tyhmyyteen. Hedelmättömään maaperään on turha kylvää.
Kiril sitä, Kiril tätä... plaa plaa plaa...jos Kirilin sanomiset kolahtavat noin kovasti, lopeta sitten helvetin äkkiä se porkkanan syöminen ettet saa syöpää. Minä ja monet muut kulttimme/liikkeemme/salaliittomme pakanallisiin menoihin osallistuvista jäsenistä popsii silti porkkanoita. - kuntoilija78
kyllä! piste.
ja keskustelun aloittajalle kysymys: mistä saat nopeaa energiaa monipuoliseen kuntoiluun?? - johtua...
kuntoilija78 kirjoitti:
kyllä! piste.
ja keskustelun aloittajalle kysymys: mistä saat nopeaa energiaa monipuoliseen kuntoiluun??tämä harhaluulo, että ilman runsaita hiilareita ei ihminen voisi urheilla?
- alskejtai
johtua... kirjoitti:
tämä harhaluulo, että ilman runsaita hiilareita ei ihminen voisi urheilla?
Ilman kohtuullista määrää hiilareita ei voi urheilla kunnolla. Siis urheilla, ei kuntoilla.
Oletko itse kokeillut? - Kraan
alskejtai kirjoitti:
Ilman kohtuullista määrää hiilareita ei voi urheilla kunnolla. Siis urheilla, ei kuntoilla.
Oletko itse kokeillut?Onko yksikään huippu-urheilija vhh? Kasvissyöjiä tiedetään jopa voimalajeissa, mutta jos ei syö hh:ta, niin hankalaksi taitaa mennä?
- asldkjgti
Kraan kirjoitti:
Onko yksikään huippu-urheilija vhh? Kasvissyöjiä tiedetään jopa voimalajeissa, mutta jos ei syö hh:ta, niin hankalaksi taitaa mennä?
Ainakaan voimalijoista tuskin löytyy montaakaan vhh:ta kannattavaa.
Kasvisruokavaliolla (ainakin laktovegetaarisella) pärjää sen sijaan hyvin. Ainakin minulla on kymmenen vuoden henkilökohtainen kokemus. - sulla on
asldkjgti kirjoitti:
Ainakaan voimalijoista tuskin löytyy montaakaan vhh:ta kannattavaa.
Kasvisruokavaliolla (ainakin laktovegetaarisella) pärjää sen sijaan hyvin. Ainakin minulla on kymmenen vuoden henkilökohtainen kokemus.kuinka pitkä kokemus? Se mitä olet näiltä palstoilta lukenut.
Itse en seuraa urheilua, niin nimiä en muista, mutta kyllä niitä täällä on ollut esillä. Karpeista löytyy myös porukkaa jotka käyvät juoksemassa maratooneja. Pyöräilypalstalla on myös juttua pitkänmatkan pyöräilijöistä jotka elävät vähillä hiilareilla. Pakkotoistosta löytyy myös juttua urheilusta ja VHHsta. - Atkins
Kraan kirjoitti:
Onko yksikään huippu-urheilija vhh? Kasvissyöjiä tiedetään jopa voimalajeissa, mutta jos ei syö hh:ta, niin hankalaksi taitaa mennä?
Matti Mononen ja Tommi Evilä nyt ainakin.
- Kraan
Atkins kirjoitti:
Kuka vahvistaa? Tämä on minusta ainakin todella mielenekiintoista kuulla.
- normaalisyöjiä?
Atkins kirjoitti:
Ko, kö?
Olisi muuten tosiaan kiva saada tietää mistä olet tuon tiedon hankkinut. Ihan oikeasti, kiinnostaa. - asdktji
Atkins kirjoitti:
Tommi Evilän ruokavaliota koskien:
"Äiti-Evilän tehtävänä on myös valmistaa pojalle terveellistä, vähärasvaista purtavaa. Pituushyppääjän kropassa ei saa olla grammaakaan ylimääräistä.
– Tommi syö paljon salaatteja, kevyitä keittoja ja kokojyväleipää. Broileri ja kalkkuna maistuvat erityisen hyvin." - haastattelu
Kraan kirjoitti:
Kuka vahvistaa? Tämä on minusta ainakin todella mielenekiintoista kuulla.
Tommi Evilä: "Esimerkiksi leipää en juuri mussuttele, pastaa ja makaronia en syö ollenkaan. Kaikki hiilihydraatit, hapolliset ja sokerijuomat jätän pois. Syön paljon lihaa, vihanneksia, kalaa, hedelmiä." -Aamulehti 9.7.2005
- Kraan
Atkins kirjoitti:
Että Evilä olisi vhh, ei oikein saanut vahvistusta tästä. Pastaa hän ei käytä, mutta esim. perunasta ei puhuttu mitään. Leipää syö ,joten?
- aslkdjt
Kraan kirjoitti:
Että Evilä olisi vhh, ei oikein saanut vahvistusta tästä. Pastaa hän ei käytä, mutta esim. perunasta ei puhuttu mitään. Leipää syö ,joten?
vähärasvaista ruokaa
- Kraan
aslkdjt kirjoitti:
vähärasvaista ruokaa
Mikäs se sellainen ruokavalio on, jossa on muka niukasti hiilihydraatteja ja niukasti rasvaa. Eli edelleen: onkos olemassa urheilijoita (siis urheilijoita, eikä esim. jotain autonajajia) jotka ovat vhh?
- vahvistamaan
Kraan kirjoitti:
jonkun muun ruokavalion jos ei tarkkaan tiedä mitä hän syö?
Viimevuotisten kirjoitusten perusteella Evilän ruokavalio voisi hyvinkin olla Zonen tyyppinen eli VHHta. Myöskin jossain jutuissa oli että hän vähentää hiilihydraatteja valmistautuessaan kisoihin. - urheilijat.
Kraan kirjoitti:
Mikäs se sellainen ruokavalio on, jossa on muka niukasti hiilihydraatteja ja niukasti rasvaa. Eli edelleen: onkos olemassa urheilijoita (siis urheilijoita, eikä esim. jotain autonajajia) jotka ovat vhh?
hirveästi mainosta ruokavalioitaan. Mutta mitään estettä ei ole ainakaan sille että kestävyys urheilija olisi VHHlla.
- rallikuskeista
Kraan kirjoitti:
mutta kyllä ainakin formulakuskit ja monet rata-autoilijat tarvitsevat rautaisen kunnon ammatissaan ja ovat täysiverisiä urheilijoita.
- urheiluharrastaja
urheilijat. kirjoitti:
hirveästi mainosta ruokavalioitaan. Mutta mitään estettä ei ole ainakaan sille että kestävyys urheilija olisi VHHlla.
"Mutta mitään estettä ei ole ainakaan sille että kestävyys urheilija olisi VHHlla."
Paitsi tarve & halu menstyä kestävyyslajissa.
Kestävyyslajiin (maraton, 10000 m juoksu, triatlon, hiihto...) yleensä ennen kisaa tekevät tyhjennysharjoituksen ja sen jälkeen tankkaavat _hiilareita_. Hiilarit takaa heille kisan aikana riittävän ja jatkuvan energiansaannin, jota tietenkin täydennetään kisan aikana hiilaripitoisilla nesteillä. Koko energiatalous pelaa hiilareiden varassa - ei kisassa energiaa otetaa vyötärön rasvavarastoista. - saada.
urheiluharrastaja kirjoitti:
"Mutta mitään estettä ei ole ainakaan sille että kestävyys urheilija olisi VHHlla."
Paitsi tarve & halu menstyä kestävyyslajissa.
Kestävyyslajiin (maraton, 10000 m juoksu, triatlon, hiihto...) yleensä ennen kisaa tekevät tyhjennysharjoituksen ja sen jälkeen tankkaavat _hiilareita_. Hiilarit takaa heille kisan aikana riittävän ja jatkuvan energiansaannin, jota tietenkin täydennetään kisan aikana hiilaripitoisilla nesteillä. Koko energiatalous pelaa hiilareiden varassa - ei kisassa energiaa otetaa vyötärön rasvavarastoista.energiaa tarpeeksi hiilareista jos kulutus suorituksen aikana on tuhansia kilokaloreita? Tankkauksella et kovin montaa tuhatta saa talteen, etkä myöskään tarpeeksi suorituksen aikana ellet kokoajan syö jotain. Myös imeytymisnopeus ei taida riittää.
- pakkomielle
Hyvä terveellinen ruokavalio ei sisällä roskaruokia eikä turhia hiilihydraatteja, oli sitten kyseessä vhh tai normaali, KTL:n suositusten mukainen ruokavalio. Erot ovat pääasiassa vhh-ruokavalion runsaammassa rasvan käytössä, jolla korvataan hiilareita.
Sitten on suuri ero siinä, miten ruokaan suhtaudutaan eri "leireissä". Ruoka ei ole koko elämä, vaikka on tietysti osattava syödä terveellisesti varsinkin arkielämässä. Kun tapasin kerran erään nuoren naistuttavani vapaa-ajan huvituksissa, hätkähdin, sillä hän alkoi kiihkeästi julistamaan, kuinka hiilihydraatit ovat turhia. Oikeastaan mistään muusta ei voinut siinä lasin ääressä keskustella, koska häntä kiinnosti vain tämä yksi aihe. Hänet oli joku vhh-lainen ilmeisesti käännyttänyt uskoonsa.
Täysin samaa mieltä olen siinä, että meidän pitää kyllä hallita syömisemme ja painomme ja valita terveelliset vaihtoehdot, sillä niistä ei nykyisissä ruokakaupoissa saa oikeaa käsitystä.
Mutta jos ruoka on aina mielessä, se on ruokariippuvuuden toinen muoto, jos sitä ennen ruoan syöminen aiheutti ongelmia. Jokainen saa minun puolestani valita intohimonsa ja kiinnostuksen kohteensa, mutta minua ainakin ruoan ainainen ajatteleminen tympii. Tarvitsen muitakin ja henkisempiä ilon aiheita.- Karppi.
Mielestäni yleistät nyt vahvasti! Jos eteesi on sattunut nyt naikkonen joka puhuu vhh:sta ainoana aiheenaan, se ei tarkota että kaikki ovat samanalaisia. Yhtälailla pakkomielteisiä löytyy virallisterveellisellä tavalla laihduttavista, kehonrakentajista ja mistä muusta syöjäryhmästä tahansa!
Kerronpa taas teille hieman karppikunnan keskusteluita aiheesta. Keskustelemme forumilla siitä, mitä tehdä, kun menee kylään jossa tarjotaan vaikkapa makaronilaatikkoa. Suurin osa karpeista pistelee poskeensa laatikon, ei mainitse omasta ruokavaliostaan tai hiilarien ''pahuudesta'' mitään ja jatkaa omalla ruokavaliollaan seuraavana päivänä. Entäpä jos todella istutaan kahvilassa kaverin kanssa. Itse juo kupposen kahvia kun kaveri syö kahvinsa kanssa herkullisen viinerin, tuskin kukaa karppi alkaa hänelle valittamaan asiasta.
Se mikä tulee pakkomielteisiin, veikkaampa ettei karpinkaan elämä ruoan ympärillä pyöri. Alussa toki joutuu miettimään tarkemmin, keskustelemaan asiasta ihmettelevien kanssa, mutta eipähän kukaan ala asiasta saarnaamaan kellekää treffiseuralaiselleen! Ei karpit julista mitään! Eikä ruoka taatusti ole mielessä koko ajan, vaan yhtäpaljon kun kenellä tahansa.
Vittu ku vituttaa tämmönen touhu kun vaan vastustetaan ja vielä ilman JÄRKEVIÄ perusteluja! - pakkomielle
Karppi. kirjoitti:
Mielestäni yleistät nyt vahvasti! Jos eteesi on sattunut nyt naikkonen joka puhuu vhh:sta ainoana aiheenaan, se ei tarkota että kaikki ovat samanalaisia. Yhtälailla pakkomielteisiä löytyy virallisterveellisellä tavalla laihduttavista, kehonrakentajista ja mistä muusta syöjäryhmästä tahansa!
Kerronpa taas teille hieman karppikunnan keskusteluita aiheesta. Keskustelemme forumilla siitä, mitä tehdä, kun menee kylään jossa tarjotaan vaikkapa makaronilaatikkoa. Suurin osa karpeista pistelee poskeensa laatikon, ei mainitse omasta ruokavaliostaan tai hiilarien ''pahuudesta'' mitään ja jatkaa omalla ruokavaliollaan seuraavana päivänä. Entäpä jos todella istutaan kahvilassa kaverin kanssa. Itse juo kupposen kahvia kun kaveri syö kahvinsa kanssa herkullisen viinerin, tuskin kukaa karppi alkaa hänelle valittamaan asiasta.
Se mikä tulee pakkomielteisiin, veikkaampa ettei karpinkaan elämä ruoan ympärillä pyöri. Alussa toki joutuu miettimään tarkemmin, keskustelemaan asiasta ihmettelevien kanssa, mutta eipähän kukaan ala asiasta saarnaamaan kellekää treffiseuralaiselleen! Ei karpit julista mitään! Eikä ruoka taatusti ole mielessä koko ajan, vaan yhtäpaljon kun kenellä tahansa.
Vittu ku vituttaa tämmönen touhu kun vaan vastustetaan ja vielä ilman JÄRKEVIÄ perusteluja!Hyvin puolustit kantaasi kertomalla, että muitakin keskustelunaiheita on kuin ruokavalio. Lähinnä on kyse tästä, että jotkut vhh-laiset paasaavat joka tilanteessa ruokavaliostaan, mutta ei aihe kaikkia kiinnosta, saati että haluaisi ryhtyä sitä noudattamaan.
Kun tutustuin näihin ruokavalio- ja laihdutuskeskusteluihin, oli pienoinen pettymys huomata, että palstat ovat täynnään vhh:n esittelyä ja tyrkytystä. Ymmärränhän senkin, sillä palstoilla on vapaus kirjoittaa siitä, mikä kiinnostaa.
Sitten ärsyttää vielä enemmän se, että vhh on "ominut" kylttinsä alle sellaistakin, mikä kuuluu _normaaliin_ tehokkaaseen laihduttamiseen, ikäänkuin kaikki muut laihduttajat ahmisivat hiilareita rajatta. Asia ei ole niin.
Järkevästi syövät työkaverini ja ystäväni vahtivat painoaan taitavasti ja välttävät yhdenkään ylimääräisen leipäpalan tai kahvileivän syömistä, puhumattakaan vegetaristisukulaisistani: heille on turha tarjota edes jouluna pipareita tai kakkuja.
Täällä pitääkin keskustella, mutta jatkuva vhh:n ylitarjonta tympii. Muussa elämässä, vaikka terassilla auringon paisteessa luulisi saavan iloa muustakin. Enkä nyt tarkoita sinua vaan em. tuttavaa.
Jos tekin osaisitte olla tyrkyttämättä ruokavaliotanne joka tilanteessa, me toisinajattelevat soisimme teille ilomielin ruokavalionne ja periaatteenne.
Jokainen kuitenkin päättää ihan itse, mitä syö. - VHH-peikko
kun joku alkaa puhua uskonnosta ja ruokavaliosta samassa yhteydessä, kyseinen henkilö lähes aina menettää uskottavuutensa kirjoitustensa suhteen.
- VHH-peikko
Karppi. kirjoitti:
Vittu ku vituttaa tämmönen touhu kun vaan vastustetaan ja vielä ilman JÄRKEVIÄ perusteluja!jos Kiril ja yksi nainen ei osaa muusta puhua, niin tottakai kaikki muutkin on silloin samanlaisia.
Näistä kirjoituksista juuri erottaa nämä fanaattiset VHH-vastustajat. Mistään ei pysty asiallisesti keskustelemaan.
Se että joku miettii miten ruokavalionsa olisi parempi, niin siinä ei ole mitään pahaa... ennenkuin mainitsee VHHn. Varsinaisia pellejä nämä ovat. - VHH-peikko
pakkomielle kirjoitti:
Hyvin puolustit kantaasi kertomalla, että muitakin keskustelunaiheita on kuin ruokavalio. Lähinnä on kyse tästä, että jotkut vhh-laiset paasaavat joka tilanteessa ruokavaliostaan, mutta ei aihe kaikkia kiinnosta, saati että haluaisi ryhtyä sitä noudattamaan.
Kun tutustuin näihin ruokavalio- ja laihdutuskeskusteluihin, oli pienoinen pettymys huomata, että palstat ovat täynnään vhh:n esittelyä ja tyrkytystä. Ymmärränhän senkin, sillä palstoilla on vapaus kirjoittaa siitä, mikä kiinnostaa.
Sitten ärsyttää vielä enemmän se, että vhh on "ominut" kylttinsä alle sellaistakin, mikä kuuluu _normaaliin_ tehokkaaseen laihduttamiseen, ikäänkuin kaikki muut laihduttajat ahmisivat hiilareita rajatta. Asia ei ole niin.
Järkevästi syövät työkaverini ja ystäväni vahtivat painoaan taitavasti ja välttävät yhdenkään ylimääräisen leipäpalan tai kahvileivän syömistä, puhumattakaan vegetaristisukulaisistani: heille on turha tarjota edes jouluna pipareita tai kakkuja.
Täällä pitääkin keskustella, mutta jatkuva vhh:n ylitarjonta tympii. Muussa elämässä, vaikka terassilla auringon paisteessa luulisi saavan iloa muustakin. Enkä nyt tarkoita sinua vaan em. tuttavaa.
Jos tekin osaisitte olla tyrkyttämättä ruokavaliotanne joka tilanteessa, me toisinajattelevat soisimme teille ilomielin ruokavalionne ja periaatteenne.
Jokainen kuitenkin päättää ihan itse, mitä syö.Jotkut, eli siis vähemmistö. Silti yksi enemmistö hyökkää jatkuvasti toisen enemmistön kimppuun. Miksi näin pitää jatkuvasti tehdä? Miksi te muka olette parempia kuin muut?
Täynnä VHHta. Mitä olet mahtanut lukea kun näin väität. VHH on vähemmistönä näissä keskusteluissa, pois lukien muutamat viestiketjut joissa tarkoituksellisesti puhutaan VHHsta.
Ja kun jo otsikko kertoo aiheen, niin miten voi olla vaikeaa pysyä kyseisistä ketjuista poissa?
Miksi yleensä VHH viestiketjuja luetaan enemmän kuin muita? Ja sitten päälle valitetaan että täällä keskustellaan VHHsta? Ongelma on ninmenomaan näissä vastustajissa, eikä VHHn noudattajissa. - niinkään
VHH-peikko kirjoitti:
kun joku alkaa puhua uskonnosta ja ruokavaliosta samassa yhteydessä, kyseinen henkilö lähes aina menettää uskottavuutensa kirjoitustensa suhteen.
Palstaa lukeneet todella tietävät sen,että tuputtamistyyli muistuttaa uskonnollista käännytystä.
Hyökätään (perusteettomin) väittein jotakuta viatonta kysyjää vastaan tyrkyttäen hänelle Vhh:ta,kun kysymys koskee aivan jotain muuta ja lopuksi viellä mielellään nimitellään vähä-älyiseksi,pullasorsaksi tms.Eipä anna hyvää kuvaa,ei. - VHH-peikko
niinkään kirjoitti:
Palstaa lukeneet todella tietävät sen,että tuputtamistyyli muistuttaa uskonnollista käännytystä.
Hyökätään (perusteettomin) väittein jotakuta viatonta kysyjää vastaan tyrkyttäen hänelle Vhh:ta,kun kysymys koskee aivan jotain muuta ja lopuksi viellä mielellään nimitellään vähä-älyiseksi,pullasorsaksi tms.Eipä anna hyvää kuvaa,ei.Ei täällä palstoilla taida olla kuin yksi VHH-tuputtaja, joten turha yleistää sitä koskemaan kaikkia muitakin.
Tämä kyllä pitää paikkansa jos yrittää VHHsta keskustella esim VHH-palstalla:
"Hyökätään (perusteettomin) väittein jotakuta viatonta kysyjää vastaan."
Siis nämä lukuisat VHH-vastustajat käyttäytyvät juuri näin. - VHH-peikko
niinkään kirjoitti:
Hyökätään (perusteettomin) väittein jotakuta viatonta kysyjää vastaan tyrkyttäen hänelle Vhh:ta,kun kysymys koskee aivan jotain muuta ja lopuksi viellä mielellään nimitellään vähä-älyiseksi,pullasorsaksi tms.Eipä anna hyvää kuvaa,ei.tuossa alla on juuri hyvä esimerkki tästä "Hyökätään (perusteettomin) väittein jotakuta viatonta kysyjää vastaan". Tässä tapauksessa kylläkin kirjoittajaa ei kysyjää.
Otsikolla "Utopistista"
kirjoittaja "ja harhailevaa" - mietoa
VHH-peikko kirjoitti:
tuossa alla on juuri hyvä esimerkki tästä "Hyökätään (perusteettomin) väittein jotakuta viatonta kysyjää vastaan". Tässä tapauksessa kylläkin kirjoittajaa ei kysyjää.
Otsikolla "Utopistista"
kirjoittaja "ja harhailevaa"oli tuo sanomasi "hyökkäys".On täällä pahempaakin nähty.
- Micci_67
jotenkin vain epäilen että sitä ymmärrettäisiin tai haluttaisiin ymmärtää.
Mutta melko samoilla linjoilla olen, näin vuoden VHHta kokeilleena. - ja harhailevaa
tekstiä johon ei Erkkikään usko.
Mistä moinen into ja vimma uskotella toisille kaikkea kökköä syntyy ?
Jos joku haluaa kuisata itseään syömällä jonkin toisen hörhön oppien perusteella niin siitä vaan, mutta älkää esittäkö juttujanne totuutena.
Antakaa ihmisten syödä juuri niin kuin he haluavat, en kaipaa minkään sortin valistusta, varsinkaan siitä mitä pitäisi syödä.
Ajatelkaa omilla aivoillanne, älkääkä uskoko kaiken maailman poppamiehiä joiden jutut muuttuvat trendien mukaan milloin rasvattomiin, milloin vähähiilihydrattiseen.
Syökää miten itse haluatte, ainoa vinkki jonka voin antaa on se, että sekasyöjät pingoittavat vähiten ja nauttivat ruuasta eniten.- VHH-peikko
lukea viestiä josta jo otsikosta näkee että kyse on VHHsta?
Kuka sinut pakotti viestin lukemaan?
Tai missä kohtaa sulle tuputettiin VHHta? - hyvää ruokaa
VHH-peikko kirjoitti:
lukea viestiä josta jo otsikosta näkee että kyse on VHHsta?
Kuka sinut pakotti viestin lukemaan?
Tai missä kohtaa sulle tuputettiin VHHta?siinä taas yksi kiihkomielinen.
- VHH-peikko
hyvää ruokaa kirjoitti:
siinä taas yksi kiihkomielinen.
ei sitten kiihkoissaan osannut edes kysymykseen vastata.
- Ja tuo
VHH-peikko kirjoitti:
ei sitten kiihkoissaan osannut edes kysymykseen vastata.
edellinen teksti kuvastaa mitä?Osata ja haluta on kaksi eri asiaa.
- Äippä
Karppi, voisitko kertoa esimerkkipäivän millainen ruokalistasi on ? aamiainen ,lounas ,päivällinen ja iltapala.
Voisihan tuota kokeilla. - Syökää kanaa...
Pienen harkinnan jälkeen päätin minäkin laittaa lusikkani soppaan, mikä sanonta tässä asiayhteydessä sopiikin hyvin kuvaamaan tilannetta...
Luin pari kirjoitusta ja olen aikaisemminkin lukenut vastaavasta aiheesta erilaisia kannanottoja.
En ymmärrä, miksi aiheesta pitää vatvoa niin kovasti? Jos joku syö hiilaritonta ruokaa, syököön rauhassa. Ja jos kertoo asiasta jollekin, sekin mielestäni ok. Kunhan ketään ei aleta väkisin pakottaa tuohon valintaan.
Mutta eivätköhän täysikasvuiset ja -järkiset ihmiset osaa kertoa, jos alkaa mennä tuputtamisen puolelle.
Onhan noita dieetti- ynnä muita terveysruokavalioita ollut kautta maailman sivun. Ja tälläkin hetkellä monet ovat puheenaiheena.
Itselläni on iso kaveripiiri, johon mahtuu monenlaista tallaajaa. Ja luonnollisesti on monia, jotka eivät mistään hinnasta syö tiettyjä ruokia, joka allergian tai muun syyn vuoksi.
Nämä huomioidaan aina kun tehdään ruokaa tai valitaan ravintolaa ruokapaikaksi. Ja tähän asti n pärjätty oikein mainiosti.
Isossa porukassa on myös monia, jotka ovat kokeilleet eri vaihtoehtoja painon pudottamisen yms suhteen. Kokemuksia on vaihdettu kovasti. Mutta ei siitä mitään riitaa ole koskaan saatu aikaan.
Pari kaveriani on pudottanut paljon painoa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja olen tyytyväinen heidän puolestaan. Ovat hengissä ja voivat hyvin. Eikä heillä ole ollut mitään negatiivista sanottavaa asian suhteen. Syövät muuten välillä kaikenlaista ruokaa, eli eivät ole mitenkään hullaantuneet tuohon ruokavalioon.
Aion kokeilla sitä nyt syksyllä itsekin, jos vaikka saisin vihdoin ne 5 kiloa pois!
Syödään kaikki oman halumme mukaan ja jätetään arvostelut pois muiden osalta. Käytetään se aika parempaan, vaikkapa ystävyyssuhteiden ylläpitämiseen tai luomiseen!
t Antti- VHH-peikko
niin etsi tarvittava tieto jostain muualta kuin S24n palstoilta!!!
Kuten tästäkin "keskustelusta" näkee niin nämä palstat eivät ole tarkoitettu asialliseen keskusteluun VHHsta, tai VHH tiedon jakamiseen/kysymiseen.
Näillä palstoilla myös jatkuvasti kirjoitetaan väärää tietoa VHHsta ja useimmiten vielä tahallaan vääristeltyä. - Vääristeltyä
VHH-peikko kirjoitti:
niin etsi tarvittava tieto jostain muualta kuin S24n palstoilta!!!
Kuten tästäkin "keskustelusta" näkee niin nämä palstat eivät ole tarkoitettu asialliseen keskusteluun VHHsta, tai VHH tiedon jakamiseen/kysymiseen.
Näillä palstoilla myös jatkuvasti kirjoitetaan väärää tietoa VHHsta ja useimmiten vielä tahallaan vääristeltyä.puoleen jos toiseenkin.....
- VHH-peikko
Vääristeltyä kirjoitti:
puoleen jos toiseenkin.....
Yleistykset unohdin mainita.
- mie vaan..
Olen lukenut useista erilaisista ruokavalioista,myös VHH:sta.Se on hyvä ruokavalio,jolla saa laihduttua ja ylläpidettyä painoa.Itse olen kuitenkin sitä mieltä että yksi ja sama ruokavalio ei sovi kaikille,esimerkiksi minulle ei sovi vhh koska liikun paljon ja tarvin hieman hiilihydraatteja jaksaakseni,kuten tummaa pastaa tai ruisleipää,en kuitenkaan syö kovinpaljoa hiilihydraatteja,suurin osa lautasesta täyttyy kasviksilla ja proteiineilla.
- VHH-peikko
VHHlla. Miksi tätäkin väittämää täällä jatkuvasti näkee.
Useimmat kyllä pystyvät liikkumaan paljonkin vaikka pitäisivät HHt alle 50g. Onhan noita maratoonejakin juostu VHH ruokavaliolla.
Heti VHHn alussa saattaa olla vaikeuksia, mutta lähes aina kroppa oppii käyttämään rasvaa tehokkaasti polttoaineena joten HHta ei siihen myöhemmin enää tarvitse.
- VAII
Yksinkertaisin ja toimivin dietti on LIIKU ENEMMÄN JA SYÖ VÄHEMMÄN JA AINA TOIMII
on taas yksi pöljä joka ei tiedä mitä dietti tarkoittaa...... dietti on ruokavaljo ja niitä on monenlaisia. esim hiilihydraattitiettidietti anorektikoille.
- hyvää ruokaa
markkos64 kirjoitti:
on taas yksi pöljä joka ei tiedä mitä dietti tarkoittaa...... dietti on ruokavaljo ja niitä on monenlaisia. esim hiilihydraattitiettidietti anorektikoille.
ennen kuin alat pöljitellä muita niin selitä mitä nämä kirjoittamasi asiat ovat.
RUOKAVALJO JA HIILIHYDRAATTITIETTIDIETTI?
- Teuvo Teleksi
Eiköhän tämäkin ruokavalio perustu energian saanin vähenemiseen: peruna, pasta -> kasvikset.
Tämä on kuitenkin paras juttu:
>>että elimistömme ei tarvitse hiilihydraatteja mihinkään elintoimintoonsa .. heheh.
Vhh on vaan pieni muunnelma vanhasta lautasmallista: Puolet lautasesta täytetään ensin kasviksilla, tuoreilla tai keitetyillä, neljännes perunalla, tummalla pastalla tai riisillä, viimeinen neljännes vähärasvaisella ja -suolaisella lihalla, kanalla, kalalla tai palkokasveilla. Hiilareita tossa on aika vähän ja jos haluaa saatavaa ENERGIAMÄÄRÄÄ vähentää, helpoin on ottaa pottu/pastaosasta pois. Ei mitään ihmeellistä.
Sitten vielä tää: Sallivimmat karpit sisällyttävät ruokavalioonsa vielä 100% ruisleipää ja täysjyväriisiä/-pastaa. Täh, mitkä karpit?? normaalia terveellistä perusruokaa joka sisältää sopivasti hiilareita. Höpöhöpöä koko tekastu karppihössötys.- hyvää ruokaa.
yksinkertaisia on juoksutettu erilaisten "karppi" juttujen perässä kautta-aikain.
- VHH-peikko
asiantuntijoita riittää, vai pitäisikö käyttää oikeaa termiä eli hössöttäjiä. Ei pienintäkään hajua VHHn ideasta tai toteutuksista, mutta suurta ääntä täytyy silti pitää.
Näitä on aina yhtä huvittavaa lukea. - uusi nimi, vanha konsti
Juuri näin on kautta vuosikymmenten laihdutettu sekä myös syöty niin, ettei lihoteta itseään. Mutta "karpit" ym. "vhh-t" ovat OMINEET kylttinsä alle järkevät ruokailutavat, aivan kuin niissä olisi jotain ihmeellistä.
Sillä keinoin voi sitten alkaa julkaista erilaisia keittokirjoja ja "vhh-oppaita", kun laihduttajat ovat epätoivoisia ja tarvitsevat jotain "ihmettä", johon nojata. Olen seurannut tätä rumbaa täällä, ja kyllä ihmisiä viilataan linssiin oikein kunnolla, houkutellaan kuitenkin lopulta ostamaan vhh-gurujen kovakantisia kalliita kirjoja, kun samat ohjeet saa mistä tahansa terveyskeskuksesta.
Onhan se nyt päivänselvää, että jos aikoo laihtua ja pysyä hoikempana, pitää syödä vähemmän energiaa ja liikkuakin lisäksi, jotta laihtuisi. Monet sanovat, ettei laihtuminen lähde käyntiin, ellei myös lisää liikuntaa. Siis todella vanhoja hyviä konsteja. - VHH-peikko
uusi nimi, vanha konsti kirjoitti:
Juuri näin on kautta vuosikymmenten laihdutettu sekä myös syöty niin, ettei lihoteta itseään. Mutta "karpit" ym. "vhh-t" ovat OMINEET kylttinsä alle järkevät ruokailutavat, aivan kuin niissä olisi jotain ihmeellistä.
Sillä keinoin voi sitten alkaa julkaista erilaisia keittokirjoja ja "vhh-oppaita", kun laihduttajat ovat epätoivoisia ja tarvitsevat jotain "ihmettä", johon nojata. Olen seurannut tätä rumbaa täällä, ja kyllä ihmisiä viilataan linssiin oikein kunnolla, houkutellaan kuitenkin lopulta ostamaan vhh-gurujen kovakantisia kalliita kirjoja, kun samat ohjeet saa mistä tahansa terveyskeskuksesta.
Onhan se nyt päivänselvää, että jos aikoo laihtua ja pysyä hoikempana, pitää syödä vähemmän energiaa ja liikkuakin lisäksi, jotta laihtuisi. Monet sanovat, ettei laihtuminen lähde käyntiin, ellei myös lisää liikuntaa. Siis todella vanhoja hyviä konsteja.Ainakin kaksi tulee nyt mieleen.
- Toimiva ruokavalio jolla voi hyvin ja painonhallintakin onnistuu ilman jatkuvaa laskemista.
- Ruokavalio jota erittäin moni vastustaa vastustamisen ilosta, ilman että olisi mitään todellista tietoa kyseisistä ruokavalioista (huom. monikko).
Ainoita todellisia rahastajia ovat pussikuurien ja pillereiden myyjät, sekä maailmanlaajuinen painonvartijat järjestö, joka vielä sorsii työntekijöitään jos eivät pidä painoaan kurissa.
VHHsta ei kenenkään tarvitse maksaa yhtään mitään. Itse asiassa VHHlla olijat ovat elintarviketeollisuudellekkin erittäin huonoja asiakkaita, pikaruoka paikoista puhumattakaan.
Terveyskeskuksesta saa ainoastaan sitä samaa tietoa jota KTL meille tarjoaa. Mutta miksi kaikkien pitäisi syödä saman kaavan mukaan? Miksi ei saa olla esim vegaani tai jonkin muun erikoisruokavalion noudattaja? Entä jos liha, kala, maitotuotteet, viljat tai jokin muu ruoka-aine aiheuttaa ongelmia, miksi silloinkin pitäisi syödä kuten "kaikki muutkin"?
Jos on enemmän ylipainoa, niin ensimäisenä ei todellakaan pidä alkaa harrastaa liikuntaa lisää. Todennäköisesti vain hajoittaa paikkojaan ja homma jää siihen. Tärkeintä on saada painoaan ensin putoamaan jotta liikkuminen tulee mahdolliseksi, varsinkin siinä määrin että se myös kuluttaa selvästi energiaa. Tätä ei toki ne yleensä ymmärrä jotka eivät ole olleet selvästi ylipainoisia.
Ja luulisi jo ihmisten tajuavan jo senkin, että "syö vähemmän kuin kulutat", on erittäin huonosti toimiva laihtuskeino. Katselkaa ympärillenne ja miettikään kuinka hyvin se toimii. - hyvää ruokaa
VHH-peikko kirjoitti:
Ainakin kaksi tulee nyt mieleen.
- Toimiva ruokavalio jolla voi hyvin ja painonhallintakin onnistuu ilman jatkuvaa laskemista.
- Ruokavalio jota erittäin moni vastustaa vastustamisen ilosta, ilman että olisi mitään todellista tietoa kyseisistä ruokavalioista (huom. monikko).
Ainoita todellisia rahastajia ovat pussikuurien ja pillereiden myyjät, sekä maailmanlaajuinen painonvartijat järjestö, joka vielä sorsii työntekijöitään jos eivät pidä painoaan kurissa.
VHHsta ei kenenkään tarvitse maksaa yhtään mitään. Itse asiassa VHHlla olijat ovat elintarviketeollisuudellekkin erittäin huonoja asiakkaita, pikaruoka paikoista puhumattakaan.
Terveyskeskuksesta saa ainoastaan sitä samaa tietoa jota KTL meille tarjoaa. Mutta miksi kaikkien pitäisi syödä saman kaavan mukaan? Miksi ei saa olla esim vegaani tai jonkin muun erikoisruokavalion noudattaja? Entä jos liha, kala, maitotuotteet, viljat tai jokin muu ruoka-aine aiheuttaa ongelmia, miksi silloinkin pitäisi syödä kuten "kaikki muutkin"?
Jos on enemmän ylipainoa, niin ensimäisenä ei todellakaan pidä alkaa harrastaa liikuntaa lisää. Todennäköisesti vain hajoittaa paikkojaan ja homma jää siihen. Tärkeintä on saada painoaan ensin putoamaan jotta liikkuminen tulee mahdolliseksi, varsinkin siinä määrin että se myös kuluttaa selvästi energiaa. Tätä ei toki ne yleensä ymmärrä jotka eivät ole olleet selvästi ylipainoisia.
Ja luulisi jo ihmisten tajuavan jo senkin, että "syö vähemmän kuin kulutat", on erittäin huonosti toimiva laihtuskeino. Katselkaa ympärillenne ja miettikään kuinka hyvin se toimii.useat lääkärit ja asiantuntijat varoittavat vhh ruokavaliosta.vhh:lla ei ole pitkäaikaisissa tutkimuksissa saavutettu parempaa laihdutustulosta kuin vähäenergisellä ruokavaliolla johon on yhdistetty liikunta.
lähde: wikipedia. - Asafoetida
VHH-peikko kirjoitti:
Ja luulisi jo ihmisten tajuavan jo senkin, että "syö vähemmän kuin kulutat", on erittäin huonosti toimiva laihtuskeino. Katselkaa ympärillenne ja miettikään kuinka hyvin se toimii."Ja luulisi jo ihmisten tajuavan jo senkin, että "syö vähemmän kuin kulutat", on erittäin huonosti toimiva laihtuskeino. Katselkaa ympärillenne ja miettikään kuinka hyvin se toimii."
En minä ainakaan ympärilleni katsellessani pysty sanomaan, kuinka moni käyttää tätä laihdutuskeinoa. Sinä ilmeisesti pystyt.
No, joka tapauksessa, "syö vähemmän kuin kulutat" on aivan erinomainen laihdutuskeino, täysin pettämätön. Ei ole mitenkään mahdollista olla laihtumatta, jos syö vähemmän kuin kuluttaa. - Asafoetida
VHH-peikko kirjoitti:
Ja luulisi jo ihmisten tajuavan jo senkin, että "syö vähemmän kuin kulutat", on erittäin huonosti toimiva laihtuskeino. Katselkaa ympärillenne ja miettikään kuinka hyvin se toimii."Mutta miksi kaikkien pitäisi syödä saman kaavan mukaan? Miksi ei saa olla esim vegaani tai jonkin muun erikoisruokavalion noudattaja?"
Nimenomaan näin. Päivystävä VHH-profeetta on kuitenkin aivan eri mieltä. - Tepi.
VHH-peikko kirjoitti:
Ja luulisi jo ihmisten tajuavan jo senkin, että "syö vähemmän kuin kulutat", on erittäin huonosti toimiva laihtuskeino. Katselkaa ympärillenne ja miettikään kuinka hyvin se toimii."Ja luulisi jo ihmisten tajuavan jo senkin, että "syö vähemmän kuin kulutat", on erittäin huonosti toimiva laihtuskeino. Katselkaa ympärillenne ja miettikään kuinka hyvin se toimii. "
Kyllähän tuo pitää paikkansa, jos kuluttaa enemmän kuin energiaa nauttii, niin kyllä se keho alkaa varastojaan kuluttamaan, ei siinä muutakaan vaihtoehtoa keholla ole. Tietenkin VHH-pellejen mielestä, keho imee energiaa ympäristöstä, tuulesta, auringosta jne. - Kuka mahtaa
uusi nimi, vanha konsti kirjoitti:
Onhan se nyt päivänselvää, että jos aikoo laihtua ja pysyä hoikempana, pitää syödä vähemmän energiaa ja liikkuakin lisäksi, jotta laihtuisi. Monet sanovat, ettei laihtuminen lähde käyntiin, ellei myös lisää liikuntaa. Siis todella vanhoja hyviä konsteja.käskeä ostamaan kovakantisia? Paperback riittää monille, toisekseen karppikirjallisuus ei suuresti eroa muun vastaavan kirjallisuuden hinnasta. Toisekseen tahtoisin tietää mistä terveyskeskuksesta saa ohjeet oikeaan karppaukseen?
- VHH-peikko
hyvää ruokaa kirjoitti:
useat lääkärit ja asiantuntijat varoittavat vhh ruokavaliosta.vhh:lla ei ole pitkäaikaisissa tutkimuksissa saavutettu parempaa laihdutustulosta kuin vähäenergisellä ruokavaliolla johon on yhdistetty liikunta.
lähde: wikipedia.Miksi VHHlla pitäisi saada parempi laihdutus tulos? Eikö se riitä että saavuttaa normaalipainon?
Liikunta kuuluu osana myös VHH-ruokavalioon. - VHH-peikko
Asafoetida kirjoitti:
"Ja luulisi jo ihmisten tajuavan jo senkin, että "syö vähemmän kuin kulutat", on erittäin huonosti toimiva laihtuskeino. Katselkaa ympärillenne ja miettikään kuinka hyvin se toimii."
En minä ainakaan ympärilleni katsellessani pysty sanomaan, kuinka moni käyttää tätä laihdutuskeinoa. Sinä ilmeisesti pystyt.
No, joka tapauksessa, "syö vähemmän kuin kulutat" on aivan erinomainen laihdutuskeino, täysin pettämätön. Ei ole mitenkään mahdollista olla laihtumatta, jos syö vähemmän kuin kuluttaa.niin vääntäisin siitä. Mitä ohjeita kyseinen lause sisältää, jolla tavallinen kadun tallaaja pystyy muuttamaan ruokavaliotaan terveellisempään suuntaan? Miten se ottaa huomioon ihmisten erilaiset ruokailutottumukset? Miten tietää kuinka paljon pitäisi syödä rasvaa ja proteiineja, tai kuinka monta pottua saa syödä ja kuinka paljon ja millaisia kasvikunnan tuotteita tuon ohjeen mukaan pitää syödä? Ai niin, vähemmän, mutta todellisuudessa kumminkin enemmän.
- VHH-peikko
Asafoetida kirjoitti:
"Mutta miksi kaikkien pitäisi syödä saman kaavan mukaan? Miksi ei saa olla esim vegaani tai jonkin muun erikoisruokavalion noudattaja?"
Nimenomaan näin. Päivystävä VHH-profeetta on kuitenkin aivan eri mieltä.Kuka jaksaa ottaa sen kirjoituksia tosissaan?
Tai Tepin?
Tai eräiden muiden häiriköiden. Itse ainakin jatkuvasti pyydän poistamaan asiattomia viestejä. - hyvänen aika
VHH-peikko kirjoitti:
niin vääntäisin siitä. Mitä ohjeita kyseinen lause sisältää, jolla tavallinen kadun tallaaja pystyy muuttamaan ruokavaliotaan terveellisempään suuntaan? Miten se ottaa huomioon ihmisten erilaiset ruokailutottumukset? Miten tietää kuinka paljon pitäisi syödä rasvaa ja proteiineja, tai kuinka monta pottua saa syödä ja kuinka paljon ja millaisia kasvikunnan tuotteita tuon ohjeen mukaan pitää syödä? Ai niin, vähemmän, mutta todellisuudessa kumminkin enemmän.
Sehän nimenomaan ottaa huomioon ihmisten erilaiset tavat syödä!
Ja jos köksäntunneilla käyneelle ihmiselle on mahdoton sisäistää tuota ajatusta, niin sitten tosiaan kannattaa varmaan hakeutua spesialistin pakeille. Enkä nyt välttämättä suosittele ortopediä.. :)
Minä olen joskus tehnyt niin, että olen laskenut oman kulutukseni (netistä ja kirjastosta löytyy ohjeet) ja sen jälkeen katsonut elintarvikkeiden ravintosisällöt paketista tai finelin sivuilta. Nän olen pystynyt varmistamaan, että syön ainakin sen mitä kulutan, ettei paino pääse putoamaan liiaksi. Tämä siis aikana, jolloin olin alipainon puolella.
Samoin silloin kun urheilin niin yritin pitää kiinni siitä, että syön riittävästi kulutukseen nähden.
Jos laihduttaisin, niin tekisin varmaan samoin, pyrkien syömään vähemmän kuin mitä kulutan.
Tällä keinolla voi säilyttää helposti lautasmallin tai pyramidin, jotka löytyvät helposti vaikka siitä vanhasta köksän kirjasta, netistä tai kirjastosta.
Minä itse luotan siihen, että kroppani tietää ja että olen kotoa oppinut suht. koht. oikeat suhteet. Vanhempani, varsinkin isäni, ovat erittäin tiedostavia ihmisiä siinä, mikä tulee ravintoon ja terveyteen. - VHH-peikko
hyvänen aika kirjoitti:
Sehän nimenomaan ottaa huomioon ihmisten erilaiset tavat syödä!
Ja jos köksäntunneilla käyneelle ihmiselle on mahdoton sisäistää tuota ajatusta, niin sitten tosiaan kannattaa varmaan hakeutua spesialistin pakeille. Enkä nyt välttämättä suosittele ortopediä.. :)
Minä olen joskus tehnyt niin, että olen laskenut oman kulutukseni (netistä ja kirjastosta löytyy ohjeet) ja sen jälkeen katsonut elintarvikkeiden ravintosisällöt paketista tai finelin sivuilta. Nän olen pystynyt varmistamaan, että syön ainakin sen mitä kulutan, ettei paino pääse putoamaan liiaksi. Tämä siis aikana, jolloin olin alipainon puolella.
Samoin silloin kun urheilin niin yritin pitää kiinni siitä, että syön riittävästi kulutukseen nähden.
Jos laihduttaisin, niin tekisin varmaan samoin, pyrkien syömään vähemmän kuin mitä kulutan.
Tällä keinolla voi säilyttää helposti lautasmallin tai pyramidin, jotka löytyvät helposti vaikka siitä vanhasta köksän kirjasta, netistä tai kirjastosta.
Minä itse luotan siihen, että kroppani tietää ja että olen kotoa oppinut suht. koht. oikeat suhteet. Vanhempani, varsinkin isäni, ovat erittäin tiedostavia ihmisiä siinä, mikä tulee ravintoon ja terveyteen.niin tuo yksittäinen lause ei auta mitään, vaan tietoa ja apuvälineitä pitää etsiä lukuisia että homma onnistuu. Useimpien pitää _lisätä_ esim kasviksia, täysjyvää ja jopa rasvaa ruokavalioonsa, jotta laihtuminen onnistuu ja saa riittävät vitamiinit ja hivenaineet. Ei siis suinkaan vain yksinkertaisesti vähentää kaikkea.
- Asafoetida
VHH-peikko kirjoitti:
niin vääntäisin siitä. Mitä ohjeita kyseinen lause sisältää, jolla tavallinen kadun tallaaja pystyy muuttamaan ruokavaliotaan terveellisempään suuntaan? Miten se ottaa huomioon ihmisten erilaiset ruokailutottumukset? Miten tietää kuinka paljon pitäisi syödä rasvaa ja proteiineja, tai kuinka monta pottua saa syödä ja kuinka paljon ja millaisia kasvikunnan tuotteita tuon ohjeen mukaan pitää syödä? Ai niin, vähemmän, mutta todellisuudessa kumminkin enemmän.
Ilmeisesti VHH-harrastajat ovat auktoriteettiuskoisia, jotka tarvitsevat tarkat ohjeet siitä, mihin aikaan päivässä kumarrutaan rukoilemaan Eiran Sairaalaa kohti ja mitä milloinkin saa syödä.
Jos jossain yleisperiaatteessa ei ole yksityiskohtaisia määräyksiä kielletyistä ja sallituista ruoista, uskonveljet ja -sisaret eivät osaa tehdä mitään, esim. vähentää syömistään.
No hyvä: jos on aikaisemmin syönyt 3 pottua, vastedes syö vain kaksi. Jos on sivellyt paksulti voita ruisleivälle, vastedes sivelee ohuelti.
Tavallista ruokavaliota harrastaville tämän pitäisi olla aivan selvää. Lähetä se rautalanka tänne, palautan sen sitten sopivasti väännettynä. - VHH-peikko
Asafoetida kirjoitti:
Ilmeisesti VHH-harrastajat ovat auktoriteettiuskoisia, jotka tarvitsevat tarkat ohjeet siitä, mihin aikaan päivässä kumarrutaan rukoilemaan Eiran Sairaalaa kohti ja mitä milloinkin saa syödä.
Jos jossain yleisperiaatteessa ei ole yksityiskohtaisia määräyksiä kielletyistä ja sallituista ruoista, uskonveljet ja -sisaret eivät osaa tehdä mitään, esim. vähentää syömistään.
No hyvä: jos on aikaisemmin syönyt 3 pottua, vastedes syö vain kaksi. Jos on sivellyt paksulti voita ruisleivälle, vastedes sivelee ohuelti.
Tavallista ruokavaliota harrastaville tämän pitäisi olla aivan selvää. Lähetä se rautalanka tänne, palautan sen sitten sopivasti väännettynä.riitti jälleen siihen, että asiattomien viestiesi lukeminen ei jaksa kiinnostaa viestin loppuun saakka.
- nasevasta
ja hienosta kirjotuksesta.
- Ei dieetillä
Että Vhh kyllä laihduttaa, koska rasva ei sioudu rasvakudoksiin niin tehokkaasti. Kuitenkin veren rasvapitoisuus nousee Vhh dieetillä reippaasti, mikä saattaa lisätä äkkikuolemaan johtavien sydänveritulppien mahdollisuutta.
En tiedä, mutta varovaisuutta kehiin kuitenkin.- Sonet
Kiril on minun mielestäni Atkinsin puolustaja, miksei tänne voi perustaa omaa osioita sille?
Totta ihmeessä saa ja pitää keskustella asioissa niiden omilla nimillä mutta se minkä virheen Kiril on tehnyt, on se, että hän on suututtanut ihmiset muiden aiheiden alla. Ei kasvissyöjät halua neuvoja karpilta. Hänen tyylinsä on töksähtelevä ja käskevä. Sain joskus itsekin niskaani speltin käytöstä kuraa, vaikka olin täysin eri palstalla kyselemässä.
Ja vaikka kuinka hänen tyylinsä ärsyttää, pitää muistaa että kyseessä on yksilö.
Toivoisin kuitenkin, että hänkin pitäisi asiallisen keskustelun omasta ruokavaliostaan omalla palstalla, eikä tulisi tuputtamaan sitä muille. Se on sama kuin pakkokäännyttäisit kristittyä islamilaiseksi. Ei sitä halua, ellei itse halua.
Mutta ketjun aloittajalta hyvä kirjoitus. Sääli että pitää puolustella omaa elämäntapaansa muille.
Itsekin olen laihduttanut hyväkarpaten. Ja piruvie söin sitä perunaakin, enkä ole vielä lihonut takaisin.
Jos sun koira kakkii pihanurmelle, vika on omistajassa, mutta yhtäkkiä kaikki ovat koiravihaajia. - painajainenko ohi?
Sonet kirjoitti:
Kiril on minun mielestäni Atkinsin puolustaja, miksei tänne voi perustaa omaa osioita sille?
Totta ihmeessä saa ja pitää keskustella asioissa niiden omilla nimillä mutta se minkä virheen Kiril on tehnyt, on se, että hän on suututtanut ihmiset muiden aiheiden alla. Ei kasvissyöjät halua neuvoja karpilta. Hänen tyylinsä on töksähtelevä ja käskevä. Sain joskus itsekin niskaani speltin käytöstä kuraa, vaikka olin täysin eri palstalla kyselemässä.
Ja vaikka kuinka hänen tyylinsä ärsyttää, pitää muistaa että kyseessä on yksilö.
Toivoisin kuitenkin, että hänkin pitäisi asiallisen keskustelun omasta ruokavaliostaan omalla palstalla, eikä tulisi tuputtamaan sitä muille. Se on sama kuin pakkokäännyttäisit kristittyä islamilaiseksi. Ei sitä halua, ellei itse halua.
Mutta ketjun aloittajalta hyvä kirjoitus. Sääli että pitää puolustella omaa elämäntapaansa muille.
Itsekin olen laihduttanut hyväkarpaten. Ja piruvie söin sitä perunaakin, enkä ole vielä lihonut takaisin.
Jos sun koira kakkii pihanurmelle, vika on omistajassa, mutta yhtäkkiä kaikki ovat koiravihaajia.Jos tämä mainittu henkilö olisikin oikea laihduttaja, mutta epäilen pahasti, että hän on vain A. Heikkilän kirjojen markkinoija, joka voi saada hommasta palkkaa. Todellisuus on usein ihan muuta kuin miltä näyttää. Ei kukaan "normaali" laihduttaja tms. jaksaisi täällä jatkuvasti toistaa samaa sanomaa, ellei ole maksettu.
Mutta juuri näin humpuukia levitetään uskottelemalla viattomille nettipalstalla, että kaikki on niin ja niin helppoa ja terveyden nimissä kuitenkin jujutetaan. Sillä lihavat ovat pahassa pinteessä, kun laihtuminen ei aina onnistu eikä kilot pysy poissa. Juuri jotain kroonista tautia sairastavat ovat sopiva kohde, helppo, otollinen saalis.
Miksi ei kuitenkaan koskaan huomata kertoa, että vhh:lla laihduttaminen on lähes samaa kuin tiukka normaali laihdutustapa? Jos ainoa erottava tekijä on pari siivua ruisleipää sinne tai tänne. Joten, parin ruisleipäviipaleen takia ei kenenkään kannata istua vuositolkulla kirjoittelemassa viestejä yhden ainoan tavan erinomaisuudesta. Ellei siitä makseta. - Kiril
ja vhh ruokavaliolla estetään tehokkaasti sydän- ja verisuonitauteja sekä parannetaan kolesteroliarvot normaaleiksi. Itsellä se on toiminut näin ja terveellisistä eläinrasvopista en luovu ja vaihda niitä keinorasvoihin.
- Kiril
Sonet kirjoitti:
Jos sun koira kakkii pihanurmelle, vika on omistajassa, mutta yhtäkkiä kaikki ovat koiravihaajia.enkä tuputa omaa ruokavaliota muille. Osallistun keskusteluun, joskus kärkevästikin kun runsashiilihydraattipommia pidetään kevyenä herkkuna. Tarkoitukseni on vain herättää keskustelua ja en tarvitse mitään omaa "kanavaa". Minulle riittää nämä nykyiset ja kirjoitan siellä missä minulla on jotain sanottavaa. Minulle on loppujen lopuksi ihan sama mitä kukin suuhunsa pistää. Kerron vain omista kokemuksista ja asioista joita olen tutkinut. Ei kaikkien tarvitse olla samaa mieltä ja paras keskustelu syntyy kun vastakkaiset mielipiteet kohtaa. Kyllä vhh:n kannattajiakin saattaa ärsyttää jos joku kirjoittaa hiilihydraattien terveellisyydestä ja silloin voisi vaatia hiilari-ihmisille omaa palstaa jossa voisivat mässätä jauhoilla ja sokereilla.
- VHH-peikko
Mitä ihmettä mahdat tarkoittaa veren rasvapitoisuuden nousulla?
VHH lähes poikkeuksetta parantaa veren kolesteroliarvoja joten sairastumisriski pienenee. - VHH-peikko
painajainenko ohi? kirjoitti:
Jos tämä mainittu henkilö olisikin oikea laihduttaja, mutta epäilen pahasti, että hän on vain A. Heikkilän kirjojen markkinoija, joka voi saada hommasta palkkaa. Todellisuus on usein ihan muuta kuin miltä näyttää. Ei kukaan "normaali" laihduttaja tms. jaksaisi täällä jatkuvasti toistaa samaa sanomaa, ellei ole maksettu.
Mutta juuri näin humpuukia levitetään uskottelemalla viattomille nettipalstalla, että kaikki on niin ja niin helppoa ja terveyden nimissä kuitenkin jujutetaan. Sillä lihavat ovat pahassa pinteessä, kun laihtuminen ei aina onnistu eikä kilot pysy poissa. Juuri jotain kroonista tautia sairastavat ovat sopiva kohde, helppo, otollinen saalis.
Miksi ei kuitenkaan koskaan huomata kertoa, että vhh:lla laihduttaminen on lähes samaa kuin tiukka normaali laihdutustapa? Jos ainoa erottava tekijä on pari siivua ruisleipää sinne tai tänne. Joten, parin ruisleipäviipaleen takia ei kenenkään kannata istua vuositolkulla kirjoittelemassa viestejä yhden ainoan tavan erinomaisuudesta. Ellei siitä makseta.Luuletko todellakin että Kirilin tyylillä lisätään Heikkilän kirjojen myyntiä?
VHHssa ei kylläkään ole mitään humpuukia, vaan se todellakin on ollut monelle se toimiva laihdutuskeino (kun muut ei ole toimineet) ja tie parempaan ruokavalioon. - alksdjti
Kiril kirjoitti:
enkä tuputa omaa ruokavaliota muille. Osallistun keskusteluun, joskus kärkevästikin kun runsashiilihydraattipommia pidetään kevyenä herkkuna. Tarkoitukseni on vain herättää keskustelua ja en tarvitse mitään omaa "kanavaa". Minulle riittää nämä nykyiset ja kirjoitan siellä missä minulla on jotain sanottavaa. Minulle on loppujen lopuksi ihan sama mitä kukin suuhunsa pistää. Kerron vain omista kokemuksista ja asioista joita olen tutkinut. Ei kaikkien tarvitse olla samaa mieltä ja paras keskustelu syntyy kun vastakkaiset mielipiteet kohtaa. Kyllä vhh:n kannattajiakin saattaa ärsyttää jos joku kirjoittaa hiilihydraattien terveellisyydestä ja silloin voisi vaatia hiilari-ihmisille omaa palstaa jossa voisivat mässätä jauhoilla ja sokereilla.
yhteen sun toiseen keskusteluun, joissa ei kysytä vhh:sta. Olet mm. tuominnut kastikekeskusteluissa liharuokapalstalla, mesonnut kasvisruokapalstalla sekä tuputtanut yleistä ruoasta -osiossa.
Ja nimenomaan tyyliin: "miksi pilata kastike vehnäjauhoilla..", "peruna ei sovi ihmisravinnoksi", "porkkana aiheuttaa syöpää", jne. Vaikea näitä on lukea pelkästään omaksi kokemukseksi. - Kiril
alksdjti kirjoitti:
yhteen sun toiseen keskusteluun, joissa ei kysytä vhh:sta. Olet mm. tuominnut kastikekeskusteluissa liharuokapalstalla, mesonnut kasvisruokapalstalla sekä tuputtanut yleistä ruoasta -osiossa.
Ja nimenomaan tyyliin: "miksi pilata kastike vehnäjauhoilla..", "peruna ei sovi ihmisravinnoksi", "porkkana aiheuttaa syöpää", jne. Vaikea näitä on lukea pelkästään omaksi kokemukseksi.siinä missä muillakin osallistua keskusteluun millä palstalla tahansa. Jos joku tunkee liharuokapalstalle ja kehottaa laittamaan runsaasti vehnäjauhoja kastikkeeseen tai jos peruna ja muut hiilihydraattipommit ovat kevyttä herkkua niin voin kommentioida asiaa. Miksi vain minä muka tungen yhteen sun toiseen keskusteluun. Muita keskustelijoita et arvostele samalla tavoin että he tuputtavat, käännyttävät ja tunkevat joka paikkaan levittämään jauhoja ja kevytlevitteitä. Miksi?
- Tepi.
Kiril kirjoitti:
enkä tuputa omaa ruokavaliota muille. Osallistun keskusteluun, joskus kärkevästikin kun runsashiilihydraattipommia pidetään kevyenä herkkuna. Tarkoitukseni on vain herättää keskustelua ja en tarvitse mitään omaa "kanavaa". Minulle riittää nämä nykyiset ja kirjoitan siellä missä minulla on jotain sanottavaa. Minulle on loppujen lopuksi ihan sama mitä kukin suuhunsa pistää. Kerron vain omista kokemuksista ja asioista joita olen tutkinut. Ei kaikkien tarvitse olla samaa mieltä ja paras keskustelu syntyy kun vastakkaiset mielipiteet kohtaa. Kyllä vhh:n kannattajiakin saattaa ärsyttää jos joku kirjoittaa hiilihydraattien terveellisyydestä ja silloin voisi vaatia hiilari-ihmisille omaa palstaa jossa voisivat mässätä jauhoilla ja sokereilla.
Et hyväksy muita ruokavalioita kuin vhh-lihotuksen (siksi käytän ko. nimitystä). Tyrmäät ja haukut kaikki hiilareita sisältävät ruokakommentit.
Rasvapitoiset ruuat eivät ole kevyitä herkkuja, koska sisältävät energiaa niin paljon.
Ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta miksi sitten tyrmäät ja haukut kaikki muut ruokavaliot?? - minkäänlaista,
Kiril kirjoitti:
ja vhh ruokavaliolla estetään tehokkaasti sydän- ja verisuonitauteja sekä parannetaan kolesteroliarvot normaaleiksi. Itsellä se on toiminut näin ja terveellisistä eläinrasvopista en luovu ja vaihda niitä keinorasvoihin.
faktaa asiasta. Vhh.n ei ole todettu missään tutkimuksessa ehkäisevän sydän- ja verisuonisairauksia. Etkä voi tietää, missä kunnossa omat suonesikaan ovat.
- meidän
Kiril kirjoitti:
nauraa. Kenenkään muun kuin sinun oma kokemus ei merkitse mitään.
- aösldkti
Kiril kirjoitti:
siinä missä muillakin osallistua keskusteluun millä palstalla tahansa. Jos joku tunkee liharuokapalstalle ja kehottaa laittamaan runsaasti vehnäjauhoja kastikkeeseen tai jos peruna ja muut hiilihydraattipommit ovat kevyttä herkkua niin voin kommentioida asiaa. Miksi vain minä muka tungen yhteen sun toiseen keskusteluun. Muita keskustelijoita et arvostele samalla tavoin että he tuputtavat, käännyttävät ja tunkevat joka paikkaan levittämään jauhoja ja kevytlevitteitä. Miksi?
Ilman muuta sinulla on oikeus! Mutta älä sitten hurskastele väittämällä, ettet muka tuputa tai yritä käännyttää ketään! Tai valehtele, että puhut vain omasta kokemuksestasi tai että sinun puolestasti muka jokainen saa syödä mitä haluaa.
Sinä olet näkyvin (ja ainoa), joka tunkee keskusteluun "keskustelemaan" asian vierestä ja mollaamaan toisten antamia reseptejä.
Reseptien vaihtaminen tai antaminen pyydettäessä ei ole "tunkemista" tai käännyttämistä. Olen todella pahoillani jos et osaa lukea niin hyvin, että ymmärtäisit mitä kysytään. Mutta kohtelias kehoitukseni on, että edes myöntäisit oman toimintasi ja sen tarkoitusperät etkä väittäisi muuta. - Kiril
Tepi. kirjoitti:
Et hyväksy muita ruokavalioita kuin vhh-lihotuksen (siksi käytän ko. nimitystä). Tyrmäät ja haukut kaikki hiilareita sisältävät ruokakommentit.
Rasvapitoiset ruuat eivät ole kevyitä herkkuja, koska sisältävät energiaa niin paljon.
Ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta miksi sitten tyrmäät ja haukut kaikki muut ruokavaliot??vaikka ymmärrän että se on sinulle vaikeaa. Ethän sinäkään hyväksy yhtään vähähiilihydraattista ruokavaliota vaikka niitä on kymmeniä eri variaatioita. Yleensä joka kirjoituksessasi haukut ja tyrmäät rasvapitoiset ruoat ja vielä erikseen eläinrasvat. Miksi minulla ei sitten ole oikeutta kirjoittaa runsashiilihydraattisuuden vaaroista ihmisen terveydelle.
- asdkjgti
Kiril kirjoitti:
vaikka ymmärrän että se on sinulle vaikeaa. Ethän sinäkään hyväksy yhtään vähähiilihydraattista ruokavaliota vaikka niitä on kymmeniä eri variaatioita. Yleensä joka kirjoituksessasi haukut ja tyrmäät rasvapitoiset ruoat ja vielä erikseen eläinrasvat. Miksi minulla ei sitten ole oikeutta kirjoittaa runsashiilihydraattisuuden vaaroista ihmisen terveydelle.
Jos kerran sinulle on ihan sama mitä muut suuhunsa pistävät?!?
- Tepi.
Kiril kirjoitti:
Mutta mitä olen kirjoittanut aiemmin, on nyt julkaistu tutkimuksena Kuopion yliopistossa:
Runsas voin ja muiden eläinrasvojen käyttö lisää Alzheimerin tautia ja dementiaa.
Tutkimuksesta kun oli jo tietoa minulla, mutta sinä tyrmäsit jutun aiemmin, kuinka suu nyt pannaan? Lisää rasvaa ja dementiaosastolle? - Kiril
aösldkti kirjoitti:
Ilman muuta sinulla on oikeus! Mutta älä sitten hurskastele väittämällä, ettet muka tuputa tai yritä käännyttää ketään! Tai valehtele, että puhut vain omasta kokemuksestasi tai että sinun puolestasti muka jokainen saa syödä mitä haluaa.
Sinä olet näkyvin (ja ainoa), joka tunkee keskusteluun "keskustelemaan" asian vierestä ja mollaamaan toisten antamia reseptejä.
Reseptien vaihtaminen tai antaminen pyydettäessä ei ole "tunkemista" tai käännyttämistä. Olen todella pahoillani jos et osaa lukea niin hyvin, että ymmärtäisit mitä kysytään. Mutta kohtelias kehoitukseni on, että edes myöntäisit oman toimintasi ja sen tarkoitusperät etkä väittäisi muuta.joka tunkee "keskustelemaan" ja mollaamaan reseptejä. Oletko sä sokea vai etkö ymmärrä tai halua ymmärtää. Jokainen minun reseptini kasvissose-, avokadokeitoista ja smetanaa, kermaa ja majoneesia sisältävistä ohjeista on saanut muutamia mollaajia kirjoittamaan rasvan käytöstä ja epäterveellisyydestä. Olen todella pahoillani jos et ymmärrä tasapuolisuudesta mitään.
- Tepi.
Kiril kirjoitti:
vaikka ymmärrän että se on sinulle vaikeaa. Ethän sinäkään hyväksy yhtään vähähiilihydraattista ruokavaliota vaikka niitä on kymmeniä eri variaatioita. Yleensä joka kirjoituksessasi haukut ja tyrmäät rasvapitoiset ruoat ja vielä erikseen eläinrasvat. Miksi minulla ei sitten ole oikeutta kirjoittaa runsashiilihydraattisuuden vaaroista ihmisen terveydelle.
Koska sinä et hyväksy muuta kun vhh:n, niin minä kommentoin aina sinun vhh-lihotus juttujasi.
Niin, yrittäisit pysyä asiassa, etkä kirjoittaisi aina vhh:sta, kuten usein kevyet herkut- palstalla kysymyksiin saarnaat vhh-uskontoa fanaattisesti. - VHH-peikko
aösldkti kirjoitti:
Reseptien vaihtaminen tai antaminen pyydettäessä ei ole "tunkemista" tai käännyttämistä. Olen todella pahoillani jos et osaa lukea niin hyvin, että ymmärtäisit mitä kysytään. Mutta kohtelias kehoitukseni on, että edes myöntäisit oman toimintasi ja sen tarkoitusperät etkä väittäisi muuta.Tepi on esim. paljon pahempi häirikkö täällä kuin Kiril.
Voit myös käydä katsomassa VHH-palstan keskusteluita. Ei taida olla juurikaan keskusteluita jossa ei joku hiilarintuputtaja olisi sotkemassa keskustelua. - Sehän on vain tutkimus
Tepi. kirjoitti:
Mutta mitä olen kirjoittanut aiemmin, on nyt julkaistu tutkimuksena Kuopion yliopistossa:
Runsas voin ja muiden eläinrasvojen käyttö lisää Alzheimerin tautia ja dementiaa.
Tutkimuksesta kun oli jo tietoa minulla, mutta sinä tyrmäsit jutun aiemmin, kuinka suu nyt pannaan? Lisää rasvaa ja dementiaosastolle?ja hra.n oma-kokemus ei puolla sitä. Tosin kiril ei voi tietää, kuinka huonossa/hyvässä kunnossa verisuonistonsa on, varsinkin kun polttaa tupakkaa, kaiken rasvan kanssa.
- tällaisen
VHH-peikko kirjoitti:
VHH lähes poikkeuksetta parantaa veren kolesteroliarvoja joten sairastumisriski pienenee.tutkimuksen voi lukea,että lähes poikkeuksetta parantaa veren kolesteroliarvoja ja sairastumisriski pienenee?
- VHH-peikko
Tepi. kirjoitti:
Tutkimuksesta kun oli jo tietoa minulla, mutta sinä tyrmäsit jutun aiemmin, kuinka suu nyt pannaan? Lisää rasvaa ja dementiaosastolle?niin Kirilin rasvan käyttö vähentyi kun siirtyi VHHlle, joten sairastumisriskikin pieneni.
Vai etkö muistakkaan enää Kirilin kirjoituksia?
Ja jos luit uutisen, niin kyse oli tyydyttyneistä rasvoista. Joita siis margariinikin sisältää yhtäläillä kuin esim sika-nauta jauheliha. - kaverin verisuonet
VHH-peikko kirjoitti:
niin Kirilin rasvan käyttö vähentyi kun siirtyi VHHlle, joten sairastumisriskikin pieneni.
Ja jos luit uutisen, niin kyse oli tyydyttyneistä rasvoista. Joita siis margariinikin sisältää yhtäläillä kuin esim sika-nauta jauheliha.pullottavat rasvasta, koska hän on maininnut "syövänsä rasvaa niin että suupielistä valuu", mitä se on mahtanutkaan olla ennen vhh.ta? Rasvoja kehoitetaan syömään kohtuudella.
- Miksi sittenkin
VHH-peikko kirjoitti:
niin Kirilin rasvan käyttö vähentyi kun siirtyi VHHlle, joten sairastumisriskikin pieneni.
Ja jos luit uutisen, niin kyse oli tyydyttyneistä rasvoista. Joita siis margariinikin sisältää yhtäläillä kuin esim sika-nauta jauheliha.Kiril laihtuu VHH:lla.Jos hän on ennen käyttänyt viellä enemmän rasvaa kuin nyt VHH:n aikana,niin ei ole ihme,että kilot karisevat.
- kyllä toimii
VHH-peikko kirjoitti:
Luuletko todellakin että Kirilin tyylillä lisätään Heikkilän kirjojen myyntiä?
VHHssa ei kylläkään ole mitään humpuukia, vaan se todellakin on ollut monelle se toimiva laihdutuskeino (kun muut ei ole toimineet) ja tie parempaan ruokavalioon.mutta huomasitko myös,että tässä samaisessa ketjussa kerroit,että ei ole vain yhtä totuutta?
Nyt sitten kerrot,että vhh:ssa ei ole mitään humpuukia.Siinä on tasan yhtä paljon humpuukia kuin missä muussa dieetissä tahansa. - Tepi.
VHH-peikko kirjoitti:
Ja jos luit uutisen, niin kyse oli tyydyttyneistä rasvoista. Joita siis margariinikin sisältää yhtäläillä kuin esim sika-nauta jauheliha.Epäilen Kirilin rasvan käytön vähenemistä, jos vetelee kyljyksiä, jossa possun ihraa 60 grammaa, ja kaikessa voita, kermaa, smetanaa oliiviöljyä.
Olen itse lukenut tutkimuksen, en pelkkää uutista. - Tepi.
painajainenko ohi? kirjoitti:
Jos tämä mainittu henkilö olisikin oikea laihduttaja, mutta epäilen pahasti, että hän on vain A. Heikkilän kirjojen markkinoija, joka voi saada hommasta palkkaa. Todellisuus on usein ihan muuta kuin miltä näyttää. Ei kukaan "normaali" laihduttaja tms. jaksaisi täällä jatkuvasti toistaa samaa sanomaa, ellei ole maksettu.
Miksi ei kuitenkaan koskaan huomata kertoa, että vhh:lla laihduttaminen on lähes samaa kuin tiukka normaali laihdutustapa? Jos ainoa erottava tekijä on pari siivua ruisleipää sinne tai tänne. Joten, parin ruisleipäviipaleen takia ei kenenkään kannata istua vuositolkulla kirjoittelemassa viestejä yhden ainoan tavan erinomaisuudesta. Ellei siitä makseta.Itse olen myös joskus epäillyt Kirilin olevan A. Heikkilän mainosmies, kummasti epäilyviestit ovat kadonneet...
- Kiril
VHH-peikko kirjoitti:
Ja jos luit uutisen, niin kyse oli tyydyttyneistä rasvoista. Joita siis margariinikin sisältää yhtäläillä kuin esim sika-nauta jauheliha.kun enää en syönyt niitä suositusten mukaisia voileipiä ja siinä keinorasvaa päällä. Voipaketti kestää yli kuukauden kun sitä käytetään vain paistamiseen. Verenpaine laski ja kolesteroliarvot tulivat kuntoon. Teolliset keinorasvat jäivät pois ja tilalle tulivat voi, oliivi- ja kookosöljy.
- VHH-peikko
tällaisen kirjoitti:
tutkimuksen voi lukea,että lähes poikkeuksetta parantaa veren kolesteroliarvoja ja sairastumisriski pienenee?
tutkimuksista joiden mukaan sairastumisriski pienenee kun kolesteroli arvot paranee?
Vai eikö ne koskekkaan VHHta jostain kumman syystä. - VHH-peikko
kyllä toimii kirjoitti:
mutta huomasitko myös,että tässä samaisessa ketjussa kerroit,että ei ole vain yhtä totuutta?
Nyt sitten kerrot,että vhh:ssa ei ole mitään humpuukia.Siinä on tasan yhtä paljon humpuukia kuin missä muussa dieetissä tahansa.Ei nuo kirjoitukset mitenkään kumoa toisiaan. Jotkut onnistuu vaikkapa paikkareilla ja jotkut taasen ei. Toiset onnistuu VHHlla ja jotkut ei.
Jos mikä tahansa ruokavalio on humpuukia, niin olkoot sitten, KTLn suosituksia ja vegaaneja myöten. Mulle se on ihan sama. - VHH-peikko
Tepi. kirjoitti:
Itse olen myös joskus epäillyt Kirilin olevan A. Heikkilän mainosmies, kummasti epäilyviestit ovat kadonneet...
että asiattomia viestejä poistetaan. Kummallista on vain se että eräät ei ymmärrä asiallisen ja asiattoman viestin eroa.
- Tepi.
Kiril kirjoitti:
kun enää en syönyt niitä suositusten mukaisia voileipiä ja siinä keinorasvaa päällä. Voipaketti kestää yli kuukauden kun sitä käytetään vain paistamiseen. Verenpaine laski ja kolesteroliarvot tulivat kuntoon. Teolliset keinorasvat jäivät pois ja tilalle tulivat voi, oliivi- ja kookosöljy.
Paljonko söit silloin rasvoja päivässä ja paljonko mielestäsi nautit nykyisin päivässä rasvoja, osaatko heittää noin arviota??
- sinäkin
Kiril kirjoitti:
joka tunkee "keskustelemaan" ja mollaamaan reseptejä. Oletko sä sokea vai etkö ymmärrä tai halua ymmärtää. Jokainen minun reseptini kasvissose-, avokadokeitoista ja smetanaa, kermaa ja majoneesia sisältävistä ohjeista on saanut muutamia mollaajia kirjoittamaan rasvan käytöstä ja epäterveellisyydestä. Olen todella pahoillani jos et ymmärrä tasapuolisuudesta mitään.
koko ajan teet. Tunget joka keskusteluun tyrkyttämään ainoaa oikeaa uskontoasi, muiden omasta kokemuksesta välittämättä.
- mistä
VHH-peikko kirjoitti:
tutkimuksista joiden mukaan sairastumisriski pienenee kun kolesteroli arvot paranee?
Vai eikö ne koskekkaan VHHta jostain kumman syystä.kyseinen tutkimus on luettavissa.Olen kyllä monenkin kuullut sanovan omakohtaisista kokemuksista kolesteroliarvoihin ja tottakai sairastumisriskin tiedän pienenevän kun kolesteroliarvot ovat kohdallaan.
Mutta siis se tutkimus olisi kiva nähdä. - tutkimus
VHH-peikko kirjoitti:
VHH lähes poikkeuksetta parantaa veren kolesteroliarvoja joten sairastumisriski pienenee.jossa kerrotaan että "vhh lähes poikkeuksetta parantaa veren kolesteroliarvoja?"
- evy
olematon merkitys ruokavaliolla sydän tmv tulppaan, kenellekään ihmiselle ei ole suotu kuin 30 sekuntia takuu varmaa elinikää ,koska kaikilla veressä emboleja jotka tuurilla menee ohi sepelvaltimosta tai muista keuhko- tai aivoveritulpan aiheuttavista suonista. Eli ei kannata suotta stressata, kuolema tulee milloin vaan.
- VHH-peikko
mistä kirjoitti:
kyseinen tutkimus on luettavissa.Olen kyllä monenkin kuullut sanovan omakohtaisista kokemuksista kolesteroliarvoihin ja tottakai sairastumisriskin tiedän pienenevän kun kolesteroliarvot ovat kohdallaan.
Mutta siis se tutkimus olisi kiva nähdä.ole lukuisat kerrat jaeltu niitä linkkejä joista löytyy tutkimuksia kolesterolin ja SV-tautiriskien yhteydestä. Itse en viitsi kyseisiä linkkejä keräillä, kun ne kumminkin näiltä sivuilta löytyy.
- VHH-peikko
tutkimus kirjoitti:
jossa kerrotaan että "vhh lähes poikkeuksetta parantaa veren kolesteroliarvoja?"
VHHlla olijoiden (varsinkin pidempään) kokemuksiin. Suomesta tuskin löytyy tutkimuksia asiasta tai halukkaita niitä tekemään, joten käyttäjien kokemus on silloin paras lähde.
- oli,että
VHH-peikko kirjoitti:
ole lukuisat kerrat jaeltu niitä linkkejä joista löytyy tutkimuksia kolesterolin ja SV-tautiriskien yhteydestä. Itse en viitsi kyseisiä linkkejä keräillä, kun ne kumminkin näiltä sivuilta löytyy.
VHH lähes poikkeuksetta parantaa kolesteroliarvoja.Niin tätä tutkimusta vaan peräänkuulutin,en yleisiä kolesterolitutkimuksia.
- terveysinfo sivustoa
oli,että kirjoitti:
VHH lähes poikkeuksetta parantaa kolesteroliarvoja.Niin tätä tutkimusta vaan peräänkuulutin,en yleisiä kolesterolitutkimuksia.
Lehdet ovat nykyisin pullollaan jos jonkinlaisia dieettiohjeita, osa suosii hiilihydraattien karttamista, osa vannoo rasvan välttämisen nimeen.
Mutta kumpi onkaan loppujenlopuksi se suositeltavampi tapa laihtua, vähäkalorinen vaiko vähähiilihydraattinen?
Kaksi hiljattain tehtyä amerikkalaista tutkimusta keskittyi näiden molempien ruokavalioiden hyviin ja huonoihin puoliin. Kummassakin tutkimuksessa huomattiin, että ne henkilöt, jotka olivat karsineet ruokavaliostaan kaikki hiilihydraatit - leivän, pastan ja perunan - laihtuivat puolessa vuodessa enemmän kuin vähärasvaista ruokavaliota noudattavat. Mutta yhden vuoden kohdalla vähärasvaiset olivat painonpudotuksessaan saaneet vähähiilihydraattiset kiinni. Eli loppujen lopuksi tulos oli sama molemmilla dieeteillä.
Koska painonpudotuksessa molemmat dieetit päätyivät samalle viivalle, tärkeämmäksi kysymykseksi nousi dieettien terveydelliset riskit. Tässä kategoriassa hitaampi, vähärasvainen ruokavalio selvisi voittajaksi. Tutkijoiden mukaan vähähiilihydraattinen dieetti näyttäisi lisäävän (jonkin verran) sydäntautiriskiä kohottamalla kolesteroliarvoa. Tämän lisäksi vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavilla esiintyi enemmän sivuvaikutuksia kuten esimerkiksi ummetusta, päänsärkyjä, pahanhajuista hengitystä, kramppeja, yleistä heikkoutta, kutinaa ja ripulia.
- jeps.
Hyvä kirjoitus. Tuot hyvin esille sen, miten ennen söit huonosti. Nyt olet vhh:n tai muun kimmokkeen takia ymmärtänyt terveellisen ravinnon osasista: sopivasti makroja H,P,R (=rasvat hyviä, proteiinia tarpeeksi, hiilarit mieluummin hitaita ja ei ylenmäärin, kaloreita sopivasti). Mielestäni kirjoitus osoitti sinun "heräämisen" laadukkaaseen ravintoon, joka edesauttaa terveyttä. Nyt herääminen tapahtui vhh:n varjolla. Se olisi voinut olla joku muukin ismi, mutta tärkeintä mielestäni on, se, että kiinnität huomiota terveelliseen ravintoon.
Ne jotka noudattavat sokeasti atkinssin mantraa ovat aika kaukana...- mmmmmmmmmmm
Näissä vhh-dieteissä proteinien syönti hillitsee ruokahalua ja sen takia energian saanti pienenee.
Tästä seuraa tietenkin painon lasku. Mutta tämä lienee mainittu täällä jo satoja kertoja. - .....
mmmmmmmmmmm kirjoitti:
Näissä vhh-dieteissä proteinien syönti hillitsee ruokahalua ja sen takia energian saanti pienenee.
Tästä seuraa tietenkin painon lasku. Mutta tämä lienee mainittu täällä jo satoja kertoja.Yhtä hyvin voisi yleistää, että mikä tahansa syöminen hillitsee ruokahalua (täysi vatsa). Hienoinen aavistus on sen sijaan siitä, että ajatustyötä tekevälle on hiilareiden pois jättö vaikeampaa, sillä se on aivojen pääasiallinen energian lähde.
- Kiril
..... kirjoitti:
Yhtä hyvin voisi yleistää, että mikä tahansa syöminen hillitsee ruokahalua (täysi vatsa). Hienoinen aavistus on sen sijaan siitä, että ajatustyötä tekevälle on hiilareiden pois jättö vaikeampaa, sillä se on aivojen pääasiallinen energian lähde.
lainkaan ja elimistö tuottaa itse tarvitsemansa sokerin. Rasva taas on aivoille välttämätön. Ajatustyötä tekevälle runsaat hiilihydraatit ovat todella pahasta. Ne aiheuttavat väsymystä, haukotusta ja keskittymiskyvyn puutetta. Kun syön lounaaksi pihvin ja salaatin niin aivot toimivat loistavasti koko päivän eikä tarvitse välipaloja jatkuvasti.
- asdkjgtt
Kiril kirjoitti:
lainkaan ja elimistö tuottaa itse tarvitsemansa sokerin. Rasva taas on aivoille välttämätön. Ajatustyötä tekevälle runsaat hiilihydraatit ovat todella pahasta. Ne aiheuttavat väsymystä, haukotusta ja keskittymiskyvyn puutetta. Kun syön lounaaksi pihvin ja salaatin niin aivot toimivat loistavasti koko päivän eikä tarvitse välipaloja jatkuvasti.
Älä taas yleistä! Jos sinun kroppasi ei tarvitse hiilareita niin älä väitä, etteikö muiden tarvitsisi. Varsinkin urheilevat (siis oikeasti urheilevat) ihmiset tarvitsevat myös hiilihydraatteja.
Sitäpaitsi ihmisen lienee täysin mahdotonta syödä täysin hiilihydraatittomasti. Eikö vain? - Tepi.
Kiril kirjoitti:
Eipä ihminen mitään kermoja, smetanaa, rasvaista possunkylkeä tai voitakaan tarvitse, oliiviöljystä puhumattakaan.
- VHH-peikko
..... kirjoitti:
Yhtä hyvin voisi yleistää, että mikä tahansa syöminen hillitsee ruokahalua (täysi vatsa). Hienoinen aavistus on sen sijaan siitä, että ajatustyötä tekevälle on hiilareiden pois jättö vaikeampaa, sillä se on aivojen pääasiallinen energian lähde.
Tässä muutama lainaus:
"aivot käyttävät ketoaineita ravintolähteenään mieluummin kuin glukoosia. Aivojen koko glukoosin tarvetta ei voi kuitenkaan korvata ketoaineilla. Maksan glukoneogeneesin tuotantokyky riittää kaikkiin elämälle välttämättömiin aina pakollisiin glukoosin tarpeisiin."
"Aivot tarvitsevat aina täydellisen ketoaineadaptaationkin jälkeen yleesä vähintäin 20-30% energintarpeestaan glukoosina. Niillä on yleensä aina valmius käyttää ketoaineita noin 30-40% energiantarpeestaan."
"Erityisesti sydän ja aivot käyttävät ketoaineita energianlähteenään, mutta osa aivoista tarvitsee aina glukoosia." - Huvittuuntunut
Kiril kirjoitti:
>Kun syön lounaaksi pihvin ja salaatin niin
>aivot toimivat loistavasti koko päivän
Olet loistava huumoriveikko - sitä tosin tietämättäsi ja ymmärtämättäsi... - dementia(?)
Huvittuuntunut kirjoitti:
>Kun syön lounaaksi pihvin ja salaatin niin
>aivot toimivat loistavasti koko päivän
Olet loistava huumoriveikko - sitä tosin tietämättäsi ja ymmärtämättäsi...teettää
- ....
Kiril kirjoitti:
Hups... sammakko tais päästä. Nyt ennenkuin jatkat muiden neuvomista ravintoasioissa, niin tutustu edes perusasioihin.
- .....
VHH-peikko kirjoitti:
Tässä muutama lainaus:
"aivot käyttävät ketoaineita ravintolähteenään mieluummin kuin glukoosia. Aivojen koko glukoosin tarvetta ei voi kuitenkaan korvata ketoaineilla. Maksan glukoneogeneesin tuotantokyky riittää kaikkiin elämälle välttämättömiin aina pakollisiin glukoosin tarpeisiin."
"Aivot tarvitsevat aina täydellisen ketoaineadaptaationkin jälkeen yleesä vähintäin 20-30% energintarpeestaan glukoosina. Niillä on yleensä aina valmius käyttää ketoaineita noin 30-40% energiantarpeestaan."
"Erityisesti sydän ja aivot käyttävät ketoaineita energianlähteenään, mutta osa aivoista tarvitsee aina glukoosia."Lainauksistasi päätellen näyttäisi olevan samaa mieltä.
- Kiril
.... kirjoitti:
Hups... sammakko tais päästä. Nyt ennenkuin jatkat muiden neuvomista ravintoasioissa, niin tutustu edes perusasioihin.
Tässä linkki sivulle mistä saat tietoa perusasioista.
http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0203/3.htm
"Kasvirasvat ja sokeri aiheuttavat tulehduksia
Rasvat ovat elintärkeä rakennusaine mm. aivoille ja solukalvoille. Jotta solukalvojen tietyt ominaisuudet ja niiden säätelykyky pysyisivät normaaleina, elimistön on saatava oikeassa suhteessa erilaisia rasvahappoja. Rasvoista omega-6-rasvahappojen tiedetään lisäävän tulehdusta kun taas sen vastavaikuttaja omega-3 lievittää tulehdusta. Näiden rasvojen ihanteellinen suhde olisi 1:1.
- Nykyään kasvirasvoja ja etenkin transrasvoja sisältäviä hydrogenoituja kasvirasvoja syödään suhteessa muihin rasvoihin aivan liikaa. Sen jälkeen kun teollisuus siirtyi 1900-luvun alkupuolella käyttämään "terveellisiä" kasvirasvoja ja ihmiset ovat meilläkin oppineet välttämään "pahoja" eläinrasvoja, sydäntaudit ovat johtaneet kuolinsyytilastoja niin meillä Suomessa kuin USA:ssakin.
- Toinen keskeinen kudostulehdusta aiheuttava aineryhmä ovat hiilihydraatit. Varsinkin puhdistettu sokeri ja valkoiset jauhot sekä paljon tärkkelystä sisältävät kasvikset kuten peruna syövät elimistön tärkeitä hivenaine- ja antioksidanttivarastoja. Elimistössä ne muuttuvat nopeasti sokeriksi".
Tässä lisää luettavaa. Kahden eri lääkärin näkemys asioista.
http://koti.mbnet.fi/lowcarb/dieetith.html - VHH-peikko
..... kirjoitti:
Lainauksistasi päätellen näyttäisi olevan samaa mieltä.
"Se on ihan fifti - sixti" jos näin ajattelee, niin silloin 20-30% voi todellakin tarkoittaa pääasiallista.
- liu
Kaverihan puhuu täyttä asiaa. =)
- *Sirkku
Kiitos asiallisesta valistuksesta. Tämän palstan tiedoilla ei tosiaankaan pitkälle pötkitä vaan oikeaa tietoa on etsittävä syvemmältä. Oli ihan hyvä että viitsit tulla tänne kertomaan ja poistamaan harhaluuloja. Palkaksi tuli mitä tuli, mutta on juttusi lukenut monikin, joka ei sen kummemmin kommentoi, vain lukee ja ymmärtää. Kiitos sinulle!
- Fiberisti
Tuli mieleeni että mistä näitä tärkeitä imeytymättömiä hiilareita saa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ravintokuitu - vegaani
liha pois ja siirtykää kasviksiin,ni ei tarvi näin typerästä aiheesta höyrytä!!!!
- juukyllä
Ala syömään lihaa niin ei tarvitse noin typerästä asiasta vettä haihduttaa.
- jepjep1
Ala syömään lihaa niin ei tarvitse noin typerästä asiasta vettä haihduttaa!!!!!
(huomatkaa viides huutomerkki, se lisää viestin tehoa ja oikeellisuutta merkittävästi :)) - mieltä
Voiko turhempaa olla kuin lihan syönti?Sen viellä ymmärrän,että silloin tällöin,mutta tällainen lihalla mässäily on epäeettistä ottaen huomioon eläinten elinolosuhteet ja maailman nälänhädän.
- pellejä
joukkoon, siitähän ne bileet paranoo.
- mässäile
mieltä kirjoitti:
Voiko turhempaa olla kuin lihan syönti?Sen viellä ymmärrän,että silloin tällöin,mutta tällainen lihalla mässäily on epäeettistä ottaen huomioon eläinten elinolosuhteet ja maailman nälänhädän.
käytä sitä normaalisti ravinnoksi kuten muutkin tekee.
- VHH:lla
mässäile kirjoitti:
käytä sitä normaalisti ravinnoksi kuten muutkin tekee.
käytetä lihaa "normaalisti".
- tervetuloa vaan
pellejä kirjoitti:
joukkoon, siitähän ne bileet paranoo.
Pellekö sä olit?
- båstad
Kaikki mitä tarvitset tietää terveellisestä ruokavaliosta on tässä: Kasvisruokavaliolla on kiistattomat terveyttä parantavat vaikutukset. Tällä ruokavaliolla voit pienentää riskiäsi sairastua mm. sydäntauteihin, syöpään ja diabetekseen. Asiasta kiinnostuneille tässä hyvä linkki : http://www.goveg.com/veganism_health.asp .
- VHH-peikko
VHH:lla kirjoitti:
käytetä lihaa "normaalisti".
propakandan levittäjiä. Ei VHHlla tarvii lihaa käyttää normaalia enempää.
- lukutaidossa
båstad kirjoitti:
Kaikki mitä tarvitset tietää terveellisestä ruokavaliosta on tässä: Kasvisruokavaliolla on kiistattomat terveyttä parantavat vaikutukset. Tällä ruokavaliolla voit pienentää riskiäsi sairastua mm. sydäntauteihin, syöpään ja diabetekseen. Asiasta kiinnostuneille tässä hyvä linkki : http://www.goveg.com/veganism_health.asp .
vialla, kun vegaani ei osaa erottaa VHHta ja vegaaniruokavaliota toisistaan (mikä olikaan ketjun aihe).
Eikös teille vegaanpelleille ole ihan oma palstakin missä saatte rauhassa mellastaa ja levittää sanaa. - huomasit
lukutaidossa kirjoitti:
vialla, kun vegaani ei osaa erottaa VHHta ja vegaaniruokavaliota toisistaan (mikä olikaan ketjun aihe).
Eikös teille vegaanpelleille ole ihan oma palstakin missä saatte rauhassa mellastaa ja levittää sanaa.sitten miltä tuputus tuntuu.
- tuputtanut
huomasit kirjoitti:
sitten miltä tuputus tuntuu.
VHHta missään, kuten ei suurin osa muistakaan VHHlla olijoista. Sinä puhut vain YHDESTÄ henkilöstä. Mikä siinä on niin vaikeaa että pyytäisi poistamaan asiattomia viestejä? Osaattehan valittaa asiasta, joten luulisi poistopyyntöjen tekemisenkin onnistuvan.
- yksinkertainen?
Arvatkaa mikä pitää minut laihana??? Herään syön puuroa, menen töihin syön lounasta, tulen töistä ja syön päivällistä. Sitten tietysti liikkuu kun haluaa, ja lauantaisin saatan ostaa karkkipussin. Siihen kyllä tottuu ei enää tee mieli ruokaa. Ja muutenkin asun landella jtn. matkat on vähän pidempiä ja tulee muutenkin liikuttua enemmän. Joten ei oikeasti tarvihe mitään dieettejä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847