Finlandia valmisolutpakkaus

perapera

Laitoin tänään tuommoisen pakkauksen valmistumaan, mutta ei tahdo oikein alkaa käymään, olisinko laittanut liian haaleaan veteen hiivan? Jos siitä on kyse niin alkaako se käymään ajan myötä. Ilmaus on myöskin tehty miltein olemattomasti. Kauanko kannattaisi odotella tuon käymisen alkamista, ja jos se ei ala niin mitä sitten pitäisi tehdä? Astiana käymissanko vesilukolla.

Ekaa kertaa teen yllättäen :)

4

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomipoju24

      Alkaa käymään muutaman tunnin sisällä, kylmyys ei haittaa, jos nestettä säilytetään sisätiloissa koska ajan myötä kuitenkin nesteen lämpötila on sopivan lämmin käymiselle. Jos ei 24 tunnin sisään tule pulputusta niin uutta hiivaa sitten vain. Missään nimessä ei pidä kantta availla turhaan.

    • style^

      Tein Finlandia siideriä, eli samasta aineesta kysymys. Ekalla kerralla lähti melkeen heti käymään, mutta toisella kerralla tehdessä ei lähtenyt perästäkään käymään (ei edes vaikka laitoin re-start hiivan), mutta oli tämä toinenkin satsi silti käynyt ainakin jonkin verran. Eli kannattaa jokatapauksessa antaa olla loppuun asti, vaikka pulputusta ei näkyisikään.

    • perapera

      Olut on nyt valmista ja jotain kyllä meni pieleen. Ominaispainomittaria minulla ei ole, mutta prosentteja ei ole varmaan ykkösolutta enempää. Hiiva ei varmaan toiminut kunnolla? Käymisestä en osaa varsinaisesti sanoa itse, koska jätin oluen kotiin käymään ja olin viikon poissa. Olisiko hiiva kuollut ja käyminen mennyt pieleen?

      • Jerkku

        Kokeileppas ensi kerralla Coopersin Ale "olutpakettia". Ale ahdottomasti siksi, että se on pinta hiivaolut, jonka käymislämpötila on 21-25. Lager olut vaatii n. 10 asteen käymislämpötilan, mikä on vaikea saavuttaa ilman kylmäkellaria tms.

        Ale maistuu erilaiselle kuin suomalainen kaupan kalja, mutta kun siitä oppii tykkäämään, niin suomalainen teollisesti tuotettu olut ei enää oikein meinaa maistuakkaan.

        Finlandiasta itselläni huonoja kokemuksia.

        Käytä myös panimosokeria. Saa ruokakaupoista; kahden kilon pussi n. 4 euroa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe