hevosen näkökyky

himmeli

Tahtoisin tietää hieman hevosen näköaistista...elikkäs näkeekö hevonen paremmin pimeässä kuin ihminen? Entä kuinka pimeällä voi ratsastaa ihan raviakin, niin että hevonen tietää vielä missä menee tien reuna? Ja sitten miten hevonen näkee värit?Näkeekö se jotkut värit paremmin ku toiset?

8

3034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heppahullu

hevonen näkee paljon paremmin kuin ihminen sekä päivällä että pimeällä!
      ei mielellään ratsastettais pimeällä...koska voi tulla kuoppia eikä niitä hevonen hyvin näe...mutta aistii!katsos jos sen jalka osuu siihen niin huonosti voi käydä!
      jos hevosen tallissa on ennemän punasta,vihreetä,valkosta,mustaa ja jne.vaikka enemmän vihreetä niin se kun joutuu kattelee sitä joka päivä niin se tottuu siihen ja oppii näkemään sen.eli kun äsken kerroin niin toiset paremmin ja toiset ei...toivottavasti tästä oli apua!

• Heini

ollut tuosta mitään apua kenellekkään.

• ponnytyttö

Hevonen näkee ihmista paremmin pimeällä. ehkä myöskin vahvojen aistiensa takia. Koska jos hevonen kuulee, haistaa, aistii jotain niin sehän tekee siitä mielikuvan... Kuitenkin hevonenhan on "riistaeläin" luonnossa.

Mutta ihminen näkee pienet asiat PALJON tarkemmin kuin hevonen.. sillä hevonenhan EI näe värejä mitenkään... ainakaan mitenkään tarkasti eli hevosella ei ole sellaista näkömaailmaa kuin ihmisellä... Kuten esim. varjo on hevoselle "kuoppa" maassa. Eli senhän takia jotkut hevoset stoppaavat oman varjon nähdessään ja eikä suostu liikkumeen "tyhjään aukkoon"... ja myöskin joku puun oksa maassa voi hevosen mielestä muistuttaa käärmettä tai hämärällä tuttu kuusipuu muistuttaa kauheaa pelottavaa sutta tai karhua... Eli hevonen ei hahmota niin selvästi kuin ihminen ja sen takia monet hevoset luottava ehkä liikaakin ihmisen ohjaamiseen ratsastus/ajo tilanteissa.

Itse ainakin tiedän hevosia jotka eivät paljoakaan käy maastoilemassa niin ne säikkyvät kaikkea ja varma jalkaisuutta ei ole niin paljoa kuin omalla hevosellani joka käy maastoissa päivittäin... Mutta tässä oli jotain tietoa voi olla että on jonkun verran puutteellista mutta hevonen näkee kuitenkin huonommin kuin ihminen mutta toisaalta paremmin mielikuviensa takia.. pimeässä kun hevonen haistaa sinut niin se ei välttämättä säntää karkuun paitsi jos tulet puun takaa ja hevonen säpsähtää... mutta se ei painele suoraa päätä laitumin toiseen päähän=o)

• jarmo10

Heips kirjoitti aika hyvin asiasta hevoisen näkö ei ole hyvä vaikka onkin saalis eläin.Hevonen tunnistaa ihmisen liikkeistä hajulla ja kuulolla.Ravihevosten kanssa olen huomannut usein että hevoset pelkäävät ihan olemattomia varjoja ym.Joistakin hevosista olen oppinut lukemaan että pian lenkillä tulee toinen hevonen vastaan kun se nostaa korvia ja höristelee ja pirteänä kiristää vauhtia.Hevonen kuulee ja haistaa kaukaa toisen hevoisen.Myös hirvet se vaistoaa ennen minua mutta käytös on jo toinen hevonen rupeaa korskumaan ja puhaltamaan sieraimiinsa.Kesällä kun vien kaurat laitumelle niin hevoiset eivät näe minun kaura astioitani ne eivät välitä minun tulostani mitään,mutta kun ravistelen astioita niin että ne kuulevat niin voi sitä vauhtia millä ne tulevat veräjälle.

• Jossu

Värinäöstä en ole 100% varma kuinka on, mutta olen kuullut, että voisi nähdä vihreän, punaisen ja keltaisen (luonnossa nämä värit välittävät tärkeätä infoa esim. myrkyllisistä kasveista ja hyönteisistä). Musta, harmaa ja valkoinen ainakin tarkasti. Murrettuja (violetti yms.) ja sinistä ei näe.

Tärkeämpää on kuitenkin ymmärtää, että hevosen näkökenttä on erilainen kuin ihmisellä. Eli silmät ovat pään sivuilla -> stereonäköalue pieni ja näkee sivuilleen hyvin. Eli hevosta pitäisi tämän takia mielellään lähestyä sivusta. Jos laitat kätesi kohti hevosen otsaa, se kadottaa sen näkökenttien leikkauspisteen jälkeen näkyvistä.

Hevosella voi ratsastaa hämärässä. Tärkeämpää on, että ratsastaja näkee, koska hevonen luottaa suuresti apuihin. Hevosen kolmiuloitteinennäkö on heikompi kuin ihmisellä, mutta se erottaa valon ja varjon rajat (musta-valko) tarkemmin. Siis ravata ja laukata voi, mutta kannattaa mennä tuttuja reittejä! Jos itse et näe kunnolla ja vaikutat hermostuneelta, hevonen vaistoaa sen ja voi hermostua itsekin.

• Queenly Mckinney

mieltä Jossun kanssa.

Lisäisin vielä että että mielestäni hevosen näkö ei ole hyvä. Eli siis (Jossua nyt toistelemalla) että ääriviivat näkee yms. mutta se "tarkka näkö" on heikko.

Ja eihän se ole tärkeintä että näkee hevonen sen tien reunan, sinähän piuhoja pitelet. Ratsastetaanhan sokeillakin hevosella oikein hienosti.

• mimmi
        Queenly Mckinney kirjoitti:

mieltä Jossun kanssa.

Lisäisin vielä että että mielestäni hevosen näkö ei ole hyvä. Eli siis (Jossua nyt toistelemalla) että ääriviivat näkee yms. mutta se "tarkka näkö" on heikko.

Ja eihän se ole tärkeintä että näkee hevonen sen tien reunan, sinähän piuhoja pitelet. Ratsastetaanhan sokeillakin hevosella oikein hienosti.

ratsastaahan sokeatkin hevosilla, joten täytyy niidenkin nähdä=)tämä nyt oli sitten vaan ihan huumorijuttu=) mutta mukavampi on ratsastaa hevosella joka näkee eikä tarvii varsinkaan maastossa joka askelta ohjata.

oma heppani kiertää jopa lantakasat ja pienetkin lätäköt. puiden kiemurat oksat on myös kierrettävien listalla, vaistomainen käytös kai, luulee käärmeeksi.

olen kuullut että hevoset näkisi kaksiulotteisesti kun taas me ihmiset näemme kolmiulotteisesti. mutta luulen että on hevosillakin jonkin asteinen kolmiulotteisuuden taju. hypätäänhän niillä esteitä ja mennään maastoissa. eikä ne lähde juoksenetelemaan ojiin ja muihin jyrkkiin paikkoihin yms.

tämä onkin aika mielenkiintoinen juttu. täytynee lähteä kirjastoon=)

• Queenly Mckinney
        mimmi kirjoitti:

ratsastaahan sokeatkin hevosilla, joten täytyy niidenkin nähdä=)tämä nyt oli sitten vaan ihan huumorijuttu=) mutta mukavampi on ratsastaa hevosella joka näkee eikä tarvii varsinkaan maastossa joka askelta ohjata.

oma heppani kiertää jopa lantakasat ja pienetkin lätäköt. puiden kiemurat oksat on myös kierrettävien listalla, vaistomainen käytös kai, luulee käärmeeksi.

olen kuullut että hevoset näkisi kaksiulotteisesti kun taas me ihmiset näemme kolmiulotteisesti. mutta luulen että on hevosillakin jonkin asteinen kolmiulotteisuuden taju. hypätäänhän niillä esteitä ja mennään maastoissa. eikä ne lähde juoksenetelemaan ojiin ja muihin jyrkkiin paikkoihin yms.

tämä onkin aika mielenkiintoinen juttu. täytynee lähteä kirjastoon=)

minullekin mitä olet selville saanut. Pakko myöntää että on tämä alue jäänyt hiukan pimentoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2540
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      891
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      829
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      700
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe