Viimeaikoina on kuulunut paljon uutisia mopoilijoiden lisääntyneistä onnettomuuksista, tässä yksi: http://www.verkkouutiset.fi/tulosta.php?id=94701
Tänä vuonna tuon verkkouutisen/liikenneturvan mukaan yhdeksän kuollutta (ellei tuon jälkeen ole sattunut joitain tapauksia lisää).
Eihän tuo mikään ihme ole, vaikka muutama vuosittain kuoleekin, mutta aika vähän kuolemaan johtavia onnettomuuksia nykyään sattuu, verrattuna vaikkapa vuoteen 1970, jolloin kuoli 95 mopoilijaa: http://statfin.stat.fi/StatWeb/start.asp?PA=Tielonn7&D1=a&D2=a&LA=fi&DM=SLFI&TT=2
Oliskohan 1970 ollut mopoja huomattavasti enemmän liikenteessä kuin nykyään? Tuskin, eikä varmaan edes yhtä paljoa. Autojakin on liikenteessä nykyisin varmasti enemmän.
Mistä sitten johtuu mopoilijoiden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien väheneminen? Mopokortti ei kauan ole ollut pakollinen ja kypäräpakko vuodesta -82. Kypäräpakosta huolimatta vuonna -88 kuoli 35 mopoilijaa ja vasta vuonna 1999 päästiin alle kymmenen (8).
Maanteiden nopeusrajoituksia on alennettu 70 -luvulta, otettu talvirajoitukset käyttöön ja laajennettu niitä entisestäänkin, jopa kesäksi. Tästäkö siis johtuu mopoilijoiden vähentyneet kuolemantapaukset? Niinhän sen tietysti täytyy olla!!?? ...Muttamutta eihän niitä mopoja näe vieläkään maata halkovilla valta- ja kantateillä kuin jonkun satunnaisen jollain korpipolulla, vaikka ajan 100 000 km/v ja vaikka mopojen määrä on lisääntynyt ja lisääntyy koko ajan.
No, nyt sitten huolestuneena uutisoidaan mopoilijoiden lisääntyneistä onnettomuuksista, jota on tapahtunut muutaman vuoden lyhyellä jaksolla. Kehitys on lähtenyt huonompaan suuntaan, eli pitänee siis jälleen laskea maanteiden nopeusrajoituksia ja talvirajoitukset jätetään voimaan kesäksi moottoriteillekin, vai kuinka?
Mopoja paljon liikenteessä
12
581
Vastaukset
- Tainio
Lisääntynyt tyttöenergia moporintamalla. Niillä ei ole useasti ensimmäistäkään tajua miten liikenteessä pitää ajaa. Mennään kylille bilekuteet päällä,siideripullo sivutaskussa -ja holit letissä, saatana!!
Törmäilevät jopa kahden-kolmen jonossa toistensa perään. Toista oli kun pojat mopoili ennen tätä skooterivillitystä tuntureilla ja solikoilla-pieniä kolhuja tuli mutta ei huudeltu. Muutenkin osattiin pitää ainakin kaveriin joku turvaväli!
Ja mopoilu on liian vaikeaa 15 vuotiaalle kaupungissa.
Autoilijana olen oppinu varomaan noita skootterimopoja -varsinkin jos kuski näyttää sellaiseelta sirommalta.- Eivät valvo kersojaan
Jumalauta jos mun kersavirittäis moponsa... sais ympäri korvien.
- Mopo ja lapsi = varoitusmerkki
Missäköhän sinä 100 tonnia saat mittariisi? Joka päivä ne ovat vaaraksi, ja anteeksi vain, ennenkaikkea tytärpuoliset joilla kaupunkiliikenteessä on täysin omat ratkaisut varsinkin risteysajosta. Vaikkapa: punainen valo-koukataan jalkakäytävän kautta jalankulkijoiden vihreällä yli ja takaisin ajoväylälle jossa taas painellaan sitä neljääkymppiä seuraavaan risteykseen. Ja tällaiset koukkaukset tapahtuvat oikean kautta kadun vasemmalle puolelle ja sieltä taas takaisin oikealle puolelle ajoradalle kun ne valot tuli hienosti ohitettua. Ainakin valtateillä on yleistä että yksivaloinen vastaantulija oikealla on mopo. Ota siinä sitten selvää pimeällä mikä se on.
Eipä se ole kovin harvinaista että ainakin ykkösmotarilla joku moposkootteri ajelee kohti kehä ykköstä tai-kolmosta H:gistä ulospäin.
Sinänsä todella ihmeellistä että tilastot näyttävät parannusta mopokolareihin eli vähennystä kuolemankolareissa.
Ovat todella järkeviä liikkumispelejä kaupungeissa ja sääntöjä noudattaen.Otit puheeksi kaupungit, joita minä en maininnut sanallakaan. Kyllä minäkin mopoilijoita kaupunkien ja muiden taajamien lähellä näen. Eipä niitä kuitenkaan näe Varkaudesta pohjoiseen lähdettäessä viitostietä kiitämässä, eikä Kajaanista Ouluun mentäessä, eikä Iisalmi-Pulkkila-Oulu -väleillä, eikä Tampereelta Jyväskylän kautta pohjoiseen ajettaessa, eikä Oulu-Ylivieska-Sievi-Kaustinen-Vimpeli-Alajärvi-Kuortane-Alavus-Kuru-Ylöjärvi -Tampere -väleillä, eikä kasitiellä Kokkolasta Ouluun ja nelostietä Lappiin -reitillä, eikä Kokkolan ja Tampereen välillä, mitä reittiä nyt milloinkin ajaa, eikä Jämsä-Lahti -välillä, eikä Kemi-Rovaniemi-Kuusamo, tai Kemi-Rovaniemi-Kemijärvi-Kuusamo-Posio-Ranua-Simo -väleillä. Noiden reittien varrella olevissa taajamissa joskus joitakin mopoilijoita näkee, mutta ei ne noita pitkiä matkoja aja. Taajamissa 50-60 rajoitukset ok, mutta nuo pitkät välimatkat on kyllä alennettu lapsellisen alhaisiksi.
- Toistaiseksi hyvin
Kairakettu kirjoitti:
Otit puheeksi kaupungit, joita minä en maininnut sanallakaan. Kyllä minäkin mopoilijoita kaupunkien ja muiden taajamien lähellä näen. Eipä niitä kuitenkaan näe Varkaudesta pohjoiseen lähdettäessä viitostietä kiitämässä, eikä Kajaanista Ouluun mentäessä, eikä Iisalmi-Pulkkila-Oulu -väleillä, eikä Tampereelta Jyväskylän kautta pohjoiseen ajettaessa, eikä Oulu-Ylivieska-Sievi-Kaustinen-Vimpeli-Alajärvi-Kuortane-Alavus-Kuru-Ylöjärvi -Tampere -väleillä, eikä kasitiellä Kokkolasta Ouluun ja nelostietä Lappiin -reitillä, eikä Kokkolan ja Tampereen välillä, mitä reittiä nyt milloinkin ajaa, eikä Jämsä-Lahti -välillä, eikä Kemi-Rovaniemi-Kuusamo, tai Kemi-Rovaniemi-Kemijärvi-Kuusamo-Posio-Ranua-Simo -väleillä. Noiden reittien varrella olevissa taajamissa joskus joitakin mopoilijoita näkee, mutta ei ne noita pitkiä matkoja aja. Taajamissa 50-60 rajoitukset ok, mutta nuo pitkät välimatkat on kyllä alennettu lapsellisen alhaisiksi.
v...lla. Täällä H:gin seudullahan aina tuolle kehä kolmoselle saakka se probleema on jo pitkään ollut.
Samoja km-määriä tulee mittariin vuosittain ja on ne jokasuuntaiset mopokohtaamiset aina olleet täällä arvauksia. Koska, minne, mitenkä ja ei sittenkään.
Tämä lyhyesti on kuorma-autolijan sanaristikko. Ja kun kaikki peilitkään aina näytä mitä siellä takaviistossa oleva poika/tyttö mopollaan aikoo yht`äkkiä tehdä.
Hyvä jos reiteilläsi ei ole näitä pulmia, eikä koskaan tulekaan. Täällä ne ovat jokapäiväisiä. - Tarkennus
Toistaiseksi hyvin kirjoitti:
v...lla. Täällä H:gin seudullahan aina tuolle kehä kolmoselle saakka se probleema on jo pitkään ollut.
Samoja km-määriä tulee mittariin vuosittain ja on ne jokasuuntaiset mopokohtaamiset aina olleet täällä arvauksia. Koska, minne, mitenkä ja ei sittenkään.
Tämä lyhyesti on kuorma-autolijan sanaristikko. Ja kun kaikki peilitkään aina näytä mitä siellä takaviistossa oleva poika/tyttö mopollaan aikoo yht`äkkiä tehdä.
Hyvä jos reiteilläsi ei ole näitä pulmia, eikä koskaan tulekaan. Täällä ne ovat jokapäiväisiä.Enhän mä muuta kaupunkia maininnut kuin Helsingin ja siinä sivussa kehä kolmosen alueen. No mun ajot rajoittuu Hki-Lohja-Hyvinkää- Riihimäki-H:linna-Tampere-Lahti-Kouvola-L:ranta-Kotka-Loviisa-Porvoo-Vantaa alueille. Samoja nuo pulmat ovat näilläkin alueilla. Varsinkin kaupungeissa. Ei tosin noilla pienemmillä maanteillä joita joskus huvikseni ilman kiirettä ajelen.
Tarkennus kirjoitti:
Enhän mä muuta kaupunkia maininnut kuin Helsingin ja siinä sivussa kehä kolmosen alueen. No mun ajot rajoittuu Hki-Lohja-Hyvinkää- Riihimäki-H:linna-Tampere-Lahti-Kouvola-L:ranta-Kotka-Loviisa-Porvoo-Vantaa alueille. Samoja nuo pulmat ovat näilläkin alueilla. Varsinkin kaupungeissa. Ei tosin noilla pienemmillä maanteillä joita joskus huvikseni ilman kiirettä ajelen.
...ennakkoon jo noista muistakin kaupungeista jotka vasta nyt otit esiin. :-)
En kyllä usko, että esim. Tampereen ja Lahden välisellä tiellä kovinkaan paljon mopoilijoita näkee, joissain taajamien lähistöillä tietysti, mutta tuskin montaa 80:n ja satasen rajoitusalueilla (en kyllä muista onko siellä enää satasen pätkiä?).
Kevyt liikenne pois pääteiltä ja lisää taajamien ohitusteitä, samalla rajoitukset ylemmäs.- sinivilkku
Kairakettu kirjoitti:
...ennakkoon jo noista muistakin kaupungeista jotka vasta nyt otit esiin. :-)
En kyllä usko, että esim. Tampereen ja Lahden välisellä tiellä kovinkaan paljon mopoilijoita näkee, joissain taajamien lähistöillä tietysti, mutta tuskin montaa 80:n ja satasen rajoitusalueilla (en kyllä muista onko siellä enää satasen pätkiä?).
Kevyt liikenne pois pääteiltä ja lisää taajamien ohitusteitä, samalla rajoitukset ylemmäs.vielä jokunen satasen pätkäkin :)
Sillä välillä ei edes kummoisesti taajamien läpi ajeta, vaan ne ohitetaan. Ajelen siellä aika usein ja oikein pistin "muistelumyssyn" päähäni; en edes muista, koska olisin 12-tiellä nähnyt mopon!
....ajatella "päättäjien" näkökulmasta????
Kätännössähän moottoriteiden nopeurajoitukset eivät vaikuta mopoilijoiden kuolemiin, koska mopolla ei saa ajaa moottoritiellä!
Nuorista kehuttu "itseluottamus" (mainittu esim. keskivartalomakkaroitaan näyttävistä nuorista) on tämänkin ilmiön kaiken pahan A ja O.
Tässä viikko sitten 40km rajoitusalueella kääntyi auto minun edestäni vasemmalle niin, että jouduin vähän jarruttamaan. Koska olin jo lähes pysähtynyt, siitä ei enää syntynyt varsinaista vaaratilannetta, kun skootteri veti vielä tuon auton imussa sujuvasti edestäni kanssa vasemmalle.
Mikähän niille takoisi päähän, että skootterin ketteryys ei riitä siihen, että voi mennä sääntöjen vastaisesti joka välistä?Sitä päättäjien logiikkaahan tuossa yritin hiukan tuoda esiin ja vähän sitäkin, että mitkä liikennekuolemat ovat vähentyneet sinä aikana, kun nopeusrajoituksia on laskettu. Aina käytetään samaa perustelua niiden jatkuvalle laskemiselle ("liikennekuolemat vähentyneet nopeusrajoitusten käyttöönoton jälkeen"), mutta ei se oikein hyvin perustellulta näytä.
Vuosikymmenten aikana on rakennettu kevyen liikenteen väyliä ja taajamien ohitusteitä, se on ehkä parantanut kevyen liikenteen turvallisuutta. Mitään tarvetta ei olisi ollut laskea rajoituksia niillä osilla päätieverkkoa, jossa asutusta on vähän ja kevyttä liikennettä ei juuri ollenkaan. Eikä sielläkään, missä kevyelle liikenteelle on omat väylänsä.
Tuossa moottoriteiden nopeurajoitusten laskussa mopokuolemien vähentämiseksi on sitä samaa logiikkaa kuin talvirajoitusten laajentamisessa Konginkankaan tapaisten onnettomuuksien vähentämiseksi.- vieköön
Kairakettu kirjoitti:
Sitä päättäjien logiikkaahan tuossa yritin hiukan tuoda esiin ja vähän sitäkin, että mitkä liikennekuolemat ovat vähentyneet sinä aikana, kun nopeusrajoituksia on laskettu. Aina käytetään samaa perustelua niiden jatkuvalle laskemiselle ("liikennekuolemat vähentyneet nopeusrajoitusten käyttöönoton jälkeen"), mutta ei se oikein hyvin perustellulta näytä.
Vuosikymmenten aikana on rakennettu kevyen liikenteen väyliä ja taajamien ohitusteitä, se on ehkä parantanut kevyen liikenteen turvallisuutta. Mitään tarvetta ei olisi ollut laskea rajoituksia niillä osilla päätieverkkoa, jossa asutusta on vähän ja kevyttä liikennettä ei juuri ollenkaan. Eikä sielläkään, missä kevyelle liikenteelle on omat väylänsä.
Tuossa moottoriteiden nopeurajoitusten laskussa mopokuolemien vähentämiseksi on sitä samaa logiikkaa kuin talvirajoitusten laajentamisessa Konginkankaan tapaisten onnettomuuksien vähentämiseksi.kirjoitit: "Sitä päättäjien logiikkaahan tuossa yritin hiukan tuoda esiin ja vähän sitäkin, että mitkä liikennekuolemat ovat vähentyneet sinä aikana, kun nopeusrajoituksia on laskettu. Aina käytetään samaa perustelua niiden jatkuvalle laskemiselle ("liikennekuolemat vähentyneet nopeusrajoitusten käyttöönoton jälkeen"), mutta ei se oikein hyvin perustellulta näytä." // eli, kun ne kuolemat eivät ole vähentyneet, jatketaan nopeusrajoitusten laskua, niin kauan, että alkaa näkymään tilastoissa, sitten voidaan sanoa: nop.rajoitusten lasku on laskenut liikennekuolemien määrää ;)), silloin ajellaan koko maassa n. 30-40km/h .. heh.. heh.. päättäjät on vekkuleita ...
- Menee liikenne yhä huonompaan
todellakaan ajatellut. Itsekin olet kokenut näitä ihmeellisyyksiä moposkootterikuskeilta. Siis extempore päättömiä ajatuksia joilla ei ole mitään yhteyskohtaa edes omaan turvallisuuteensa. Siksi toisekseen en tarkoittanutkaan nimenomaan näitä valtaväyliä, tosin ainakin 2-tiellä ovat melko tuttu näky, vaan "rinnakkaisteitä" joilla ne ajelevat melko huolettomasti omien sääntöjensä mukaan. Niillä varsinkin pimeänä aikana ei voi koskaan olla varma onko se valo yksisilmäisen auton vai mopon ja milläköhän puolella tietä se lähestyy. No näkeehän sen n. 100 m:n etäisyydeltä viimeistään, mutta pysyykö se siellä valitsemallaan tienpuoliskalla. Vain hän tietää.
Seuraava pelonaihe tulee olemaan "maantiemönkijät" joiden nopeudet saattavat olla yli satasen ja meno sen mukaista. Ei tahdo aina ajokaista riittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.1298275Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m1047509Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot925686Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,905633Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1194820Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1322624Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys592495Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e81475Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol71444Kohta taas mesikämmeneen
Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa531319