Mistä erottaa kumpi on autossa hajoamassa vetonivel vai pyöränlaakeri eli eroaako oireet paljonkin toisista??
vetonivel Vs. pyöränlaakeri
17
48349
Vastaukset
- Erkko!
Eroaa siten, että laakeri vian aikana laakeri vonkuu. Pitää siis ulinaa.
Vetari taas kolahtaa kun veto alkaa.- aloittaja
Siinähän se vastaus tuli lyhyesti ja ytimekkäästi, kiitos.
Tuttava vaan väitti että vetarin klonksuntaa muistuttava ääni voi kuulua myös rikki menevästä pyöränlaakerista, itse väitin että ei voi millää kuulua laakerista tuollainen pauke käännyttäessä ja vedättäessä. - Pocce
aloittaja kirjoitti:
Siinähän se vastaus tuli lyhyesti ja ytimekkäästi, kiitos.
Tuttava vaan väitti että vetarin klonksuntaa muistuttava ääni voi kuulua myös rikki menevästä pyöränlaakerista, itse väitin että ei voi millää kuulua laakerista tuollainen pauke käännyttäessä ja vedättäessä.Kyllä nuo pitää paikkaansa.
Yleensä vetarin voi kokeilla kääntämällä renkaat äärimmilleen (etuvetoiset). Tällöin alkaa ääni voimistuun. Laakerin taas ajamalla jyrkästi mutkiin. Laakerin ulina muuttuu hieman. Tietysti se voi olla että laakeri on vain löysällä eikä rikki. - aloittaja
Pocce kirjoitti:
Kyllä nuo pitää paikkaansa.
Yleensä vetarin voi kokeilla kääntämällä renkaat äärimmilleen (etuvetoiset). Tällöin alkaa ääni voimistuun. Laakerin taas ajamalla jyrkästi mutkiin. Laakerin ulina muuttuu hieman. Tietysti se voi olla että laakeri on vain löysällä eikä rikki.Joo, katsos kun alunperin väittely lähti siitä kun mun subarussa alkoi viskopakan jälkeen kuulua klapina josta kuskin puolen etupäästä, Koitin kädellä tunnustella vetari mutta eihän siellä mitään välystä tuntunut mutta muistinkin sitten että kuskin puolen vetarinkumissa on pieni reikä, ilmeisesti sieltä mennyt paskaa ja hiekka väliin niin sehän on sitten siinä. Laakerissa ei ollut mitään välystä viime katsastuksessa ja uusi vetonivel on hankittu.
- Erkko!
aloittaja kirjoitti:
Siinähän se vastaus tuli lyhyesti ja ytimekkäästi, kiitos.
Tuttava vaan väitti että vetarin klonksuntaa muistuttava ääni voi kuulua myös rikki menevästä pyöränlaakerista, itse väitin että ei voi millää kuulua laakerista tuollainen pauke käännyttäessä ja vedättäessä.Jos laakeri on aivan palasina, niin pyörä pääsee lonksumaan. Eli siellä ei olisi enään laakeria ollenkaan. En ole koskaan kuullut näin käyneen..
Laakerivian tunnistaa myös sillä, että ajon jälkeen kokeilee pyörän napaa.. jos lämpimämpi kuin jokin toinen, niin laakerin kitka kasvanut -> laakeri sökö. - kyllä lonksui
Erkko! kirjoitti:
Jos laakeri on aivan palasina, niin pyörä pääsee lonksumaan. Eli siellä ei olisi enään laakeria ollenkaan. En ole koskaan kuullut näin käyneen..
Laakerivian tunnistaa myös sillä, että ajon jälkeen kokeilee pyörän napaa.. jos lämpimämpi kuin jokin toinen, niin laakerin kitka kasvanut -> laakeri sökö.aikoinaan oli alla vanha audi jota ei ollut oikein aikaa eikä rahaa korjailla vaikka syytä olisi ollut.
No takapyörän laakeri alkoi pitää elämää mutta piti mukamas niin kiirettä että en ehtinyt hakea varaosaa ja vaihtaa laakeria vaikka joka viikonloppu piti polkea 200km maantietä suuntaansa. Niinpä tuli vain hätäisesti kiristettyä kartiolaakeria aina kun kolina ja ulina alkoi häiritä.
Aika äkkiä ääni muuttui niin pahaksi että tajusin lopun olevan lähellä ja ostinkin uuden laakerin mutta yksi 400km edestakainen lenkki piti vielä heittää...
No laakerihan leikkasi kovan kolinan jälkeen lopulta kiinni 100km/h nopeudessa ja auto kampesi jokseenkin poikittain mutta sain sentään pidettyä tiellä.
Kun laakeri sitten tuli purettua ystävällisen jyväjemmarin pihalla 70km päässä kotoa osoittautui että laakerikehä oli hitsautunut kiinni pyörännapaan ja rullat olivat täydellisesti kadonneet! Laakerikehien sisällä oli vain hienan hiekanjyvän kokoisia metallihippuja ja todella pahan hajuista mustaa sintraantunutta laakerirasvan jäännettä.
- aloittaja
Tulikin mieleen että kokeilin testata ajon päätteeksi lämpöä vetarin mutterin päästä. Diagnoosi on että ihan käsin pystyy koskemaan, ei mitenkään tulikuuma eli 99% varmuudella ei ole laakerissa vikaa!
- makeasentajaNissanis
Pyöränlaakerit jos ovat menneet niin ne rahisevat ja pitävät ääntä. Eli sen kyllä huomaa. Tosin petolliseksi tuon tekee se että ääni voimistuu pikkuhiljaa. Eli voi hyvinkin olla niin ettei tuota rohinaa välttämättä kovin helposti huomaa jos sitä ei osaa kuunnella. Sinänsä todella vaarallista koska jos se laakeri hirttää kiinni niin metässä ollaan. Lisäksi kun auton nostaa ilmaan niin siellä tuntuu ihan selvää klapia kun ylä ja alareunasta ryskytät rengasta. Jos teet tunkin päällä niin varovasta. Jos on pahasti mennyt laakerit niin sitä ei tarvi edes ryskyttää, vaan tuntuu selvästi kevyelläkin voimalla.
Sisemmän vetonivelen tunnistaa siitä että auto alkaa huomattavasti täristämään kiihdytyksessä ja loppuvaiheessa tasakaasullakin. Yleensä pahin väli on 80-100km/h ja tän kyllä huomaa vaikkei osaisi siihen huomiota kiinnittääkään. Ei oirele rattia kääntäessä.
Uloimmat vetarit tunnistaa siitä että kääntäessä ohjaus potkii vastaan ja tämänkin kyllä huomaa helposti. Eli ohjauksesta saattaa tulla huomattavasti jäykempi ja jossakin vaiheessa alkaa pistämään vastaan.- Vanha.asentaja
Älä nyt viitsi make, kun sinulla ei ole hajuakaan asiasta!
- et näin testiä
Laakerivikaa voi testata ajamalla tasaisella vaikka 50kmh ja sitten kytkin pohjaan ja jarrua sopivasti painaen, jos on laakerivika, ääni muuttuu oleellisesti jarrutuksen aikana, ääni hiljenee oleellisesti, ja rumpujarruissa ääni poistuu lähes kokonaan.
- *GoldenStar*
Ei huonoja vinkkejä lainkaan. :)
Tässä myös yksi tapa huomata napalaakerin tai vetoakselin murrosnivelen kuluminen.
Napalaakeri rohisee, vikisee jne
.
Vetoakselin laakeri jurrraa voimakkaasti varsinkin jyrkissä käännöksissä.- Ymyrkäinen
Niin ja jos suoraan ajaessa n. 80 kilsaa tunnissa kuuluu ääniä ja jos siinä heittää auton vapaalle ja ääni loppuu, niin eikös silloin vika ole vetopuolella?
- narut ympärillä.
..mitähän lie tapahtunut siitä kun aloittaja teki aloituksen. Auto lienee jo lähes 10 vuoden jälkeen paalina.
- hyvä tietää
Tämä on yleistä tietoa asiasta. Autoja on muitakin teillä ja teiden vieressä.
- törppö3
Itelläni myös vissiin laakeri menossa.vetari vaihdettiin n. 1kk takaperin....
- up_ajankohtainenitelle
laakeri vian huomaa vaihtamalla laakerin ja jos vika on poistunut niin se oli se.
- Anonyymi
Takalaakerin huomaa helposti kun tunkkaa auton ylös ra pyöräyttää pyörää.
Jos pyörä pyörii kevyesti eikä jurrita yhtään vastaan, niin kaikki kunnossa. Jos vähänkään jurrittaa niin laakeri alkaa olla menossa. Kohta alkaa ulina, ehkä muutama tuhat km voi kestää. Suosittelen heti vaihtoa jos pyörä ei pyöri ihan hiljaa ja vapaasti. Tietysti pitää ottaa huomioon jarrusta johtuva mahdollinen vastustus tai ääni.
Etulaakerinkin huomaa kun tunkkaa ylös ja heiluttelee renkaasta, niin huomaa onko välystä. Myös pyöriikö vapaasti ja äänettömästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32738Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885