Gdesklets turvariski Ubuntussa!

Pärsereikä

Löysin vahingossa pienen turva-aukon tonkiessani tiedostoja tosin tämä on todella helppo korjata;

En muista toisista distroista mutta Ubuntu antaa lukuoikeudet useimpiin /home alla oleviin käyttäjäkansioihin. Jos käytössä on gdeskletin sähköposti-apletti Sidecandy Popmail niin käyttäjän sähköpostipalvelimen tunnukset ja salasanat ovat selväkielisinä luettavissa /home/'user'/.gdesklets/registry/configxxxxxxxx.db

eli heti tekemään omat tiedostot yksityisiksi ellei halua kaverin koplaavan sun sähköposteja.

Asiasta viidenteen, poistin gdesklets tray-ikonin enkä löydä asetusta millä sen saa takaisin. /usr/lin/gdesklets/config/settings.py Tray-icon = true mutta ilmeisesti oikea arvo on jossakin kotihakemistossa, tietäisikö joku nopeasti mistä se löytyy ettei tar kaikkea plärätä?

10

702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huviksesi

lukea se tiedosto toisena käyttäjänä, jossa tunnukset on..

• Pärsereikä

No niin mä kokeilinkin, kirjauduin toisena käyttäjänä jolle olen antanut mahd. vähän oikeuksia (eräänlainen vieras-tili) ja lueskelin sieltä omat tunnukseni hemmetti vieköön. Onnistuu!

• korjataan?
        Pärsereikä kirjoitti:

No niin mä kokeilinkin, kirjauduin toisena käyttäjänä jolle olen antanut mahd. vähän oikeuksia (eräänlainen vieras-tili) ja lueskelin sieltä omat tunnukseni hemmetti vieköön. Onnistuu!

ajattelin piilottaa kaikki omat tiedostot.
        chmodin manista ajattelin, että se voisi mennä:
        chmod -R 700 ~

toimiiko tuolla?

• korjataan? kirjoitti:

ajattelin piilottaa kaikki omat tiedostot.
        chmodin manista ajattelin, että se voisi mennä:
        chmod -R 700 ~

toimiiko tuolla?

parempi tapa chmod 700 /home/HaluttuKansio -R
        Edellyttäen ettei ole apassissa käyttäjien omia sivuja jaossa, koska silloin ne EI toimi!

• tuo asia

kai sen gdeskletsin developereille voi tosta mailia heittää?

• Pärsereikä

Joo, mä pistin Martin-nimiselle kaverille postia sinne kehitystiimiin, tällaisen (suokaa anteeksi kielioppivirheet, olen parempi ymmärtämään kuin kirjoittamaan mutta kai tosta tajuaa);

>>Hi! gDesklets is very nice on my gnome desktop! Anyway, I found some
        kind of a security risk in an applet. I'm using Ubuntu Dapper 6.06 and
        in that distro many files/directories in users homedirectories can be
        read by everybody as default.
        I was logged as "guest" in my computer and browsing my primary home
        directory. I,m using gDesklets SideCandy Popmail 0.1.3 by Valkyr on my
        desktop and suddenly I noticed that I can read my mailaccounts username
        and password as different user (as "guest") in
        directory /home/'myname'/.gdesklets/registry/config0xxxxxxxx.db
        Maybe directory .gdesklets should be something like drw------- by
        default?

• Pärsereikä

Eli jos et vielä ole ajanut komentoa "sudo chmod -R 700 ~" niin nyt olisi jo korkea aika tehdä se, löysin nimittäin toisen samanlaisen ohjelman ja varmaan niitä on lisääkin sellaisia jotka tallentavat tunnuksia/salasanoja kryptaamattomina.

GKrellM tekee myös vastaavan tiedoston jos käyttää sähköpostin laskijaa.

• Frum frum

On käyttäjä itse nyt tässä tapauksessa.
        Se on fakta, että ne passut tallennetaan useimmissa ohjelmissa plain textinä johonki filuun.

Se, että käyttäjä ei osaa modata omaa kotihakemistoansa siten, että sinne ei ole ulkopuolisilla asiaa onkin sitten jo oma moka!!

chmod 711 /home
        chmod 711 /home/tunnus
        chown -R tunnus:ryhma /home/tunnus

niin se tiedostojen vakiolu loppuu siihen paikkaan... ja toimii apassit ja muut..

• ihme juttu

• Pärsereikä
        Frum frum kirjoitti:

On käyttäjä itse nyt tässä tapauksessa.
        Se on fakta, että ne passut tallennetaan useimmissa ohjelmissa plain textinä johonki filuun.

Se, että käyttäjä ei osaa modata omaa kotihakemistoansa siten, että sinne ei ole ulkopuolisilla asiaa onkin sitten jo oma moka!!

chmod 711 /home
        chmod 711 /home/tunnus
        chown -R tunnus:ryhma /home/tunnus

niin se tiedostojen vakiolu loppuu siihen paikkaan... ja toimii apassit ja muut..

>>On käyttäjä itse nyt tässä tapauksessa.

Aivan, tosin entisissä distroissa oli muistaakseni aina niin että userit eivät päässeet toistensa tileille ja koska olen koneeni ainut käyttäjä ja hyvin suojattu niin en oikeastaan alkuun kiinnittänyt huomiota tuohon että defaultina OOB Ubuntussa userit pystyvät sorkkimaan toistensa tiedostoja.

>>Se on fakta, että ne passut tallennetaan useimmissa ohjelmissa plain textinä johonki filuun.

Juu, eikös se ole juuri suurin syy miksi käyttäjät pystyvät linuxia konffailemaan, plain textiin kun on helppo tehdä muutoksia.

Olenhan mä jo chmodannut ihan varmuuden vuoksi mutta ajattelin että muitakin on hyvä huomauttaa asiasta. Sitä mä en vain tajua että jos tuollaista tietoa tallennetaan plain textinä niin miksei sitä koodata valmiiksi siten että oikeudet ovat sopivat eli privaatit? En kyllä tunne linuxin ohjelmointia mutta eikös ne argumentit pistetä koodausvaiheessa siihen tiedostoon?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4372
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      54
      2935
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2501
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      113
      2311
    5. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      40
      1993
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1967
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      222
      1723
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1627
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1608
    10. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      57
      1555
    Aihe