Koska täällä on heitetty julkisesti varjoa arvoisan piispa Pihkalan ylle, haluan saattaa tässä tiedoksi erään hänen puheensa, jotta itse kukin voi itse nähdä kuinka oppinut ja syvällinen hän pappina on:
Hämeenlinnan Raamattutapahtuman avauspuhe
5.5.2006
JULKINEN SALAISUUS
Alussa oli Sana.
Sana oli Jumalan luona,
ja Sana oli Jumala.
Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
Kaikki syntyi Sanan luomana.
Mikään, mikä on syntynyt,
ei ole syntynyt ilman häntä.
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo.
Valo loistaa pimeydessä,
pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.
Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
oli tulossa maailmaan.
Maailmassa hän oli,
ja maailma oli hänen luomansa,
mutta se ei tuntenut häntä.
Hän tuli omaan maailmaansa,
mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
kaikille, jotka uskovat häneen.
He eivät ole syntyneet verestä,
eivät ruumiin halusta,
eivät miehen tahdosta,
vaan Jumalasta.
Sana tuli lihaksi
ja asui meidän keskellämme.
Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,
kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa.
Hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Sanasta on tänään kysymys, Sanasta isolla ja sanoista pienellä kirjaimella. Millainen olisi maailma, jossa kyllä kuuluisi tuulen humina puissa ja pensaissa, sateen ropina ja kohina, ukkosen jylinä, purojen solina ja koskien pauhu, hyönteisten surina ja lintujen laulu, maaeläinten vikinät, yninät, huudot ja karjaisut, mutta ei yhtään ainoata sanaa? Millainen olisi maa ilman ihmistä? Millainen olisi elävä maa ilman tietoisuutta itsestään?
Useimpien tutkijoiden mielestä jo elämä sinänsä on maailmankaikkeudessa äärimmäisen epätodennäköinen asia. Maamme päällä sitä kuitenkin arvellaan olleen jossain muodossa jo 3,5 miljardin vuoden ajan. Sanoja täällä sen sijaan on kuultu korkeintaan parisen sataa vuosituhatta. Se on tapahtumana vielä suunnattomasti epätodennäköisempi kuin elämä. Vaikka elämä jatkuisi vielä toiset kolme miljardia vuotta, uusia puhujia tuskin enää nousisi sen rikkaasta helmasta. Maapallomme miljoonista elämänmuodoista vain yhdelle on annettu sanat.
Maailmankaikkeuden tilan ja ajan käsittämätön suuruus alkoivat avautua ihmisille juuri niihin aikoihin kun ensimmäinen koko Raamattu saatiin suomeksi. Sen salaisuus, kosmoksen salaisuus on siitä lähtien syvästi koskettanut monia. Se on järkyttänyt monia, pieneen ja turvalliseen maailmaan tottuneita ihmisiä. Ranskalainen kristitty matemaatikko Blaise Pascal kirjoitti 1650-luvulla: Tämä äärettömän avaruuden ikuinen hiljaisuus kauhistuttaa minua.
Niin kauan kuin on ollut sanoja, on ollut myös kysymyksiä. Ihminen on kysynyt: Mikä minä olen, kuka minä olen? Mikä on elämäni mieli ja merkitys? Mihin minä menen? Mikä on päämääräni? Miksi minä kärsin ja olen syyllinen? Näitä kysymyksiä on tehty silloin, kun maailma tuntui vielä pieneltä, ja niitä tehdään edelleenkin. Niihin saataviin vastauksiin on kätkeytynyt ihmisenä olemisen salaisuus.
Ihmisen kysymykset ovat pysyneet samoina. Kun selaan vuoden 1642 Raamatun näköispainosta, joka on tehty valokuvaamalla alkuperäiset sivut, huomaan monessa kohdassa alleviivauksia. Omasta Raamatustani löydän usein omia merkintöjäni samoista paikoista. Se on sekä riipaiseva että iloinen asia. Kysymykset ovat olleet samoja, ehkä myös vastaukset. Muuttuvassa on läsnä muuttumaton.
Vaikka maailmassa on hirvittävän paljon sanoja ja monet turhien, valheellisten ja väärien sanojen tulvaan kyllästyneet ja pettyneet etsivät hiljaisuutta, silti kykymme sanoa edes jotakin on todiste ainutlaatuisuudestamme ja ihmeellisyydestämme käsittämättömän suuressa kosmoksessa. Vain ihminen osaa kirota ja rukoilla. Vain ihminen osaa sopertaa sanan Jumala tai sitten puhua roskaa.
Johanneksen evankeliumin alussa avautuu valtava näköala, joka repäisee auki salaisuuden verhon. Se ulottuu vielä kauemmaksi kuin ulottuvat Raamatun ensimmäiset sanat: Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Se alku, josta Johannes puhuu, on Jumala itse ennen maailmankaikkeuden olemassaoloa. Silloin ei ollut mitään muuta kuin kolmiyhteinen Jumala yksin eikä tämä Jumala ollut mikään persoonaton voimavaikutus tai energia, vaan Sana, kreikaksi Logos.
Vaikka meidän on mahdotonta käsittää, millainen Jumala on ikuisuudessa, ennen maailmaa ja maailman ulkopuolella, Raamattu viestii meille, että hänen olemukseensa kuuluu sana. Jumala on keskusteleva, puhutteleva Jumala. Kirkkoisät käyttivätkin – tietysti hyvin inhimillistä – sanontaa, että Poika on Isän keskustelukumppani ja että Pyhä Henki on heidän keskinäisen rakkautensa side.
Kun Jumalan Sana loi maailman, hän loi lopulta myös ihmisen. Meille hän, joka on Sana, antoi sanat. Ihmisen silmissä ja sanoissa kaikki tässä maailmassa on saanut nimen ja merkityksen.
Mutta ihmistä ei ole luotu vain sitä varten, että maailma olisi tietoinen itsestään, vaan myös sitä varten, että maailma olisi tietoinen alkuperästään ja etsisi yhteyttä siihen. Meille on annettu sanat, että me puhuisimme Jumalalle, luottavaisesti kertoisimme hänelle ilomme ja surumme, luovuttaisimme hänelle kiitollisina koko elämämme. Sana on luonut meidät keskustelukumppaneikseen.
Vaikka ihmiskunta on synnin vallassa ja monin tavoin sen turmelema, Jumala on aina sitä puhutellut. Valo on aina loistanut ihmisille, pahan pimeys ei ole voinut Jumalan kirkkautta sammuttaa. Maailma on aina ollut Jumalan maailma. Pimeydessäkin elävä ihminen kuuluu Jumalalle. Omaansa hän on puhutellut, vaikka hänen sanansa onkin otettu huonosti vastaan.
Kokonaan ilman vastausta sana ei ole jäänyt, sitä osoittavat ihmiskunnan uskonnot. Vaikka niissä on paljon pimeyttä ja harhaa, ne eivät ole pelkkää pimeyttä ja harhaa. Syvällä niissä kytee syntiin langenneen ihmisen pelastuksen kaipuu, ikuisuuden ikävä, kaikille meille tuttu. Jos Jumalan Sana ei olisi lainkaan puhutellut ihmistä, hän ei enää kaipaisi pelastusta. Hän olisi joko paatuneen tyytyväinen pimeyteensä tai sitten siitä epätoivoinen. Mutta pelastusta hän ei odottaisi.
Jumala on aina puhunut ihmisille, valo on aina loistanut pimeydessä, mutta erityisesti hän on puhunut ihmisille siinä pelastushistoriassa, jota Vanha testamentti kuvaa ja joka saa täyttymyksensä Uuden testamentin sanomassa. Vanhassa testamentissa toistuu toistumistaan ilmaus: Jumalan sana tuli siinä ja siinä tilanteessa sille ja sille ihmiselle, useimmiten sellaiselle, jota kutsutaan profeetaksi.
Miten ja millaisena Jumalan sana tuli profeetoille tai muille hänen valitsemilleen ihmisille? Se ei tullut taivaallisella kielellä, vaan tavallisella, ihmisten kielellä. Jumalan puhuttelu ja viesti muuttui profeetan sanaksi, ihmisen sanaksi. Se kulki profeetan persoonan lävitse, imi itseensä sen ominaislaadun, imi itseensä hänen aikakautensa ja ympäristönsä ominaislaadun, värittyi siitä. Se tuli kokonaan ihmisen sanaksi, mutta säilyi myös Jumalan sanana. Näin syntyi vähitellen se kirjakokoelma, jonka tunnemme Vanhana testamenttina. Se on juutalaisten koko Raamattu ja suurin osa meidän Raamatustamme.
Millaista sitten on Vanhan testamentin sana, Jumalan sana ihmisen sanoissa ja ihmisen sanoina? Se on elämän sanaa, totuuden sanaa ja armon sanaa.
Se on elämän sanaa, koska se avaa silmiemme eteen ja kertoo meille ihmiselämän sellaisena kuin se on. Vaikka maailman ulkonainen muoto on historian kuluessa muuttunut, meidän ajassamme ei ole mitään sellaista, mitä Vanha testamentti ei olisi jo kertonut. Siellä on koko ihmiselämä kaikessa ihanuudessaan ja kauheudessaan. Se kertoo äärimmäisen rehellisesti, millaiseen maailmaan Jumalan Sana on tullut.
Se on totuuden sanaa, koska se kertoo meille järisyttävän tinkimättömästi, mitä ja millaisia me olemme Jumalan edessä. Hänen totuutensa, hänen vaativa tahtonsa, hänen lakinsa, ne välähtävät ja jyrisevät Vanhan testamentin teksteissä, iskevät ihmiseen ja paljastavat hänet kokonaan. Jumalan huikaisevan valon edessä minä olen läpikuultava kuin kirkkain lasi. Jumalan sana valaisee jokaisen ihmisen.
Se on armon sanaa, koska se lupaa pelastuksen synnin, kuoleman ja pimeyden vallassa olevalle ihmiselle. Se lupaa uuden yhteyden Jumalaan. Se lupaa armon hyvän valon lain pelottavan valon tilalle. Vanha testamentti on lupausten kirja. Lupaus toisensa perään on kantamassa niitä, jotka elämä ja laki ovat paljastaneet, niitä jotka ovat nöyrtyneet elämän ja Jumalan totuuden edessä. Evankeliumi on jo Vanhassa testamentissa. Se ei ole vain lain kirja. Se on myös armon kirja. Tähän kaikkeen Johanneksen alkujakeet viittaavat.
Johannes jatkaa kuitenkin eteenpäin:
Sana tuli lihaksi
ja asui meidän keskellämme.
Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,
kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa.
Hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Jeesuksessa Kristuksessa eivät vain Jumalan sanat tulleet ihmiselle, niin kuin Moosekselle Siinailla tai Pyhäkköteltassa Israelin erämaavaelluksen aikana, tai niin kuin monille profeetoille historian myllerryksissä, vaan hän, joka itse oli Sana, kaikkien totuuden ja armon sanojen lähde, hän itse tuli Jeesuksessa kokonaan ihmiseksi ja asui meidän keskellämme. Hän ei vain tuonut totuutta ja armoa, vaan hän oli täynnä armoa ja totuutta. Hän ei ollut vain armon ja totuuden välikappale, vaan oli itse armo ja totuus. Hän oli itse elämä, kaiken elämän luoja ja lähde:
Kaikki syntyi Sanan luomana.
Mikään, mikä on syntynyt,
ei ole syntynyt ilman häntä.
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo.
Sana tuli lihaksi.
Hän ei tullut vain ihmisen hahmossa, vaan sulautui täydellisesti katoavan elämän ehtoihin, historian lainalaisuuksiin, siihen todellisuuteen, mikä on meidän todellisuuttamme. Hän, joka oli Jumalan ikuinen Sana, kuolee ristille naulittuna Jerusalemin muurien vieressä keisari Tiberiuksen hallintokauden lopulla. Johannes sanoo saman asian kuin Sardeen piispa Meliton muutama vuosikymmen myöhemmin:
Hän joka ripusti maan, ripustetaan
joka takoi taivaat, on taottu puuhun
joka kiinnitti kaiken, on kiinni puussa,
Valtiasta on pahoin pidelty
Jumala on surmattu.
Tämä on hän, joka teki taivaan ja maan
ja muovasi alussa ihmisen
jota laki ja profeetat julistavat
joka tuli lihaksi neitsyessä
joka ripustettiin puuhun
joka haudattiin maahan
joka herätettiin kuolleista
ja nousi taivasten korkeuksiin
joka istuu Isän oikealla puolella
jolla on valta kaikki tuomita
ja pelastaa
jonka kautta Isä teki kaiken
alusta iankaikkisuuteen asti.
Tämän käsittämättömän tapahtuman vuoksi syntyi Uusi testamentti. Tämän pohjattoman syvän salaisuuden vuoksi meillä on koko Raamattu.
Kristuksessa Sana on tullut lihaksi. Hän on elävä ja todellinen Jumalan sana, sekä maan päällä kulkeneena Jeesus Nasaretilaisena että Isän luona olevana korotettuna Kristus Kaikkivaltiaana. Jumalan Sana tuli ihmiseksi, puhui ihmisen sanoja, eli ihmisen elämän ja kuoli ihmisen kuoleman, mutta nousi kuolleista kuin Jumala, jotta me voisimme tuntea Jumalan pelastavan rakkauden syvyyden sekä heittäytyä kokonaan sen varaan.
Tavallaan myös Uudessa testamentissa tai oikeastaan koko Raamatussa myös Jumalan Sana tulee lihaksi. Jumalan Sana on ihmissanoissa. Uusi testamentti kertoo Kristuksesta, hänen persoonastaan ja työstään kymmenin kuvin ja näkökulmin: ihmisen sanoin. Maailmasta ihmisen sanat voivat sanoa syviä ja selkeitä asioita. Maailman voivat ihmisen sanat vangita täsmällisiksi matemaattisiksi lauseiksi. Jumalasta ne voivat puhua vain kuvin ja vertauksin.
Mutta Jumala on läsnä näissä ihmisen kuvissa ja vertauksissa. Ne eivät ole tyhjiä kuvia, vaan täynnä armoa ja totuutta, yhtä täynnä kuin oli Kristus itse. Nämä sanat puhuttelevat monasti hyvin syvältä meidän ajatteluamme. Ne avaavat silmämme näkemään maailman mielen ja merkityksen, oman paikkamme tässä kaikessa. Salaisuudesta on tullut julkinen. Sanoissa on läsnä Jumalan Logos, joka kohtaa meidän inhimillisen logiikkamme, sen logiikan, jonka hän itse on luonut. Mutta nämä sanat ovat myös kädet, joka tarttuvat meihin ja ottavat meidät syliinsä, kantavat meitä ja siunaavat meitä niin kuin Jeesus maan päällä vaeltaessaan otti lapsia syliinsä ja siunasi heitä. Nämä sanat ovat enemmän kuin meidän ymmärryksemme ja ne kantavat meitä silloinkin, kun me emme enää ymmärrä mitään, sekä elämän ahdistuksissa että astuessamme viimeiselle matkallemme.
Raamattu on syntynyt historiassa. Se on syntynyt tiettyyn aikaan, tiettyyn paikkaan, tietyille ihmisille. Heille Jumalan “sana tuli”. Sillä tavalla myös Kristus tuli ihmiseksi. Hän eli roomalaisten miehittämässä Palestiinassa ja puhui arameaa. Hänen sanojaan on kuitenkin heti käännetty kreikan kielelle ja pelkästään sellaisina ne ovat välittyneet meille. Kaikki Uuden testamentin kirjat on kirjoitettu tavallisella, tavallisen kansan jokapäiväisessä elämässään käyttämällä myöhäisantiikin yleiskreikalla. Vanha testamentti taas on kirjoitettu tavallisella heprean kielellä.
Jos meidän on määrä kuulla Jumalan puhuttelu, meidän on joko opeteltava nämä kielet tai sitten Raamatun tekstit on käännettävä meidän kielellemme. Ne on käännettävä tavallisesta hepreasta ja kreikasta tavalliselle suomenkielelle.
Uuden testamentin käänsi ensimmäisen kerran suomeksi 1500-luvun puolivälissä Mikael Agricola. Ensi vuonna juhlimme hänen muistoaan, kun hänen kuolemastaan tulee kuluneeksi 450 vuotta. Moni salaisuus on hänen ansiostaan tullut julkiseksi. Koko Raamatun saimme noin sata vuotta myöhemmin. Jumalan ikuinen sana välittyi meidän esi-isillemme ja äideillemme suomen kielen sanoissa, heidän sanoissaan. Nämä sanat tarttuivat heihin ja kantoivat heitä elämän ilossa ja tuskassa. Ne välittivät heille Jumalan armon. Siitä me olemme tänään kiittämässä Jumalaa.
Mutta vuosisadat ovat muuttaneet kieltämme. Kun yritämme tavata Mikael Agricolan Uutta testamenttia tai vuoden 1642 Raamatun tekstiä, kielemme on mennä solmuun ja meidän on vaikea tavoittaa ajatusta. Sama koskee jo vuoden 1938 Raamattuakin. Niin kieli muuttuu.
Vuosisadat ovat muuttaneet myös maailmaamme. Sana pysyy, mutta vain siten, että se nytkin kääntyy meidän sanoiksemme. Muuttumattoman on kohdattava meidät muuttuvalla kielellä. Raamatun on saatava puhua meille omalla äidinkielellämme, ei isoäitiemme tai isoisoäitiemme kielellä. Niin on myös muiden ihmisten oman aikamme maailmassa saatava kuulla pelastuksen salaisuus julkisena salaisuutena omalla kielellään. Siksi Pipliaseura tekee työtään, tukee raamatunkäännöstyötä sekä lähellä että kaukana.
Kun kuulemme Jumalan sanaa omalla kielellämme, tämän hetken kielellä, sana tulee taas lihaksi ja asuu meidän keskellämme. Se on meille armon ja totuuden sana, elämän sana. Kun me rukoillen etsimme siitä elävää Jumalaa ja olemme sille kuuliaisia, se kantaa meitä ajassa ja vie meidät ikuisuuteen.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään niistä, jotka häneen uskovat, joutuisi kadotukseen, vaan he kaikki saisivat ikuisen elämän.
Juha Pihkala
Tampereen hiippakunnan piispa
Arvioi itse
38
833
Vastaukset
- tapakristitty
Vai onko? En jaksanut lukea koko juttua...
- jdfkskj
....vaikuttaa laiskalta.
- Matti E Simonaho
Suomen kieli on jatkomuotoinen kieli. Se tarkoittaa luhyesti sitä, että kaikki sanojen aspektit kerätään alkuperäisen sanan jälkeen. Esimerkiksi "talo", "talo ssa", "talo sta" j.n.e.
Se merkitsee myös sitä, että kielioppi muuttuu, mutta sälyy koko kielen olemassaolon ajan ja että sen voi ajoittaa tarkalleen.
Jos 1500 -luvulla kirjoitettu kirja sisältää 1800 -luvulta peräsisin olevaa kielioppia, ei kirjaa ole kirjoitettu 1500 -luvulla vaan 1800 -luvulla riippumatta siitä mikä vuosiluku on kanteen painettu.
ISA:n sana ei ole missään mikä on kuollutta, vaan kaikessa mikä elää. Elävän ISA:n sanoja et löydä Raamatusta koska se on kuollutta puuta ja painomustetta. Jokainen IMmeinen syntyy Elämän Kirjan mukaan ja Elämän Kirja mukanaan. Elämän Kirja löytyy Sielun kautta josta alkuperäinen Raamattu on kirjoitettu. Suomen kielellä on yhteys Sieluun ja Elämän Kirjaan.
Kun katson ulos ikkunasta, näen hymyileviä ihmisiä. Lapset juoksevat ympäriinsä. Näen taivaan, puut, kukat ja koko luonnon kauneudessaan. Se on minulle todistus Luojan olemassaolosta. Jos joku tulee ja sanoo; "Usko sanoihini tai palat Helvetissä", minä vastaan; "Näen todistuksen Luojan työstä ja sen kauneuden. Näytä minulle Helvetti.". Jos hän ei pysty sitä näyttämään, ei Helvettiä ole kuten se on kuvailtu vaan hän on tuomassa sitä. Hän voi vastata; "Jeesus mainitsee Helvetin monessa kohtaa Raamattua". Minä vastaan; "Totta on että Raamatussa manitaan Helvetti, mutta mitä nimeä Helvetistä käytettiin 10000 vuotta sitten?". Jos hän ei osaa vastata, Helvettiä ei ollut. Hän on Vuohi (HE.WÅ.HE) joka oppeineen on tuomassa Helvettiä. Vuohen tunnistaa aina siitä että se opettaa pelon kautta ja alentaen IMmeisen jossain mielessä. Jos siihen uskoo, on kohta IHEmeinen.
Kaikki nykyiset kristinuskoiset ovat jälkeläisiä niille joille Helvetti aikanaan tuotiin ja joille väärät opit aikanaan pakotettiin. Osoittamalla ihmisä ja tuomitsemalla heidät jostain syystä "vääriksi" tänään, tuomitsee kristinuskon. Nyky-yhteiskunta on suurimmilta osin muovautunut kristinuskon oppien kautta niin hyvässä kuin pahassakin. Se mikä on hyvää, on hyvän opin tulos. Se mikä on pahaa on pahan opin tulos. Se mikä on hyvä ja jonka tulos on hyvää, on Elämän Kirjan mukaan. Se mikä on pahasta ja jonka tulos on pahuus, on Kuoleman Kirjan mukaan.
Ainoa aito Antikristus on se joka Tappoi ISAn (Jeesus) ja kaikki syyttömät hänen jälkeensä. Ne opit mitä on levitetty historian aikana ja vielä tänäänkin osittain vielä viljellään, perustuu osittain Antikristuksen levittämiin oppeihin ja propagandaan. Kristinusko menettää kannattajiaan syystä että vielä 2000 -luvulla, se seuraa 1500 -luvulla eläneen rasistisen, proto-natsin, juopon munkin tekemiä mielivaltaisia tulkintoja muinaisista kirjoituksista. Se seuraa vääristyneen mielen, kielen ja Sielun kehittämiä oppeja jotka ei lähimainkaan vastaa 2000 -luvun mieltä ja Sielua. Tuomiopäivänä ei katsota sitä kuinka paljon tuntee ja tietää Raamatusta, eikä sitä mihin lahkoon kuuluu, tai mitä Raamattuun on kirjoitettu.eikä sitä kuinka paljon on rukoillut ja kuinka useasti on käynyt kirkossa. Niillä ei ole merkitystä, koska Tuomiopäivänä katsotaan vain se mitä Sieluusi on kirjoitettu.
Suurin osa nykyisistä kristinuskoisista, ovat sukua kaikille syyttömille jotka aikanaan tapettiin Herran toimesta, jotta henkiin jääneet kääntyisivät sen uskoon. Suurin osa kristinuskoisista on sukua kaikille syyttömille joille väkivallan ja terrorin uhalla aikanaan pakotettiin Herran levittämä usko ja oppi. Riippumatta siitä mitä nimiä Herra heistä käytti propagandassaan tappaen miljoonia ihmisiä m. m. Jeesuksen ja Jumalan nimeen, he kaikki ovat syyttömiä.
Syyttömänä tulee sinun katsoa historiaan. Ota totuus vastaan sellaisena kuin se on. Koska se mikä on Suomen kansalle kuvailtu "sivistyksen ja kristinuskon tuomisena", toi terrorin, väkivallan, Helvetin jonka jälkeen se levitti vääriä oppejaan syövyttäen kieltämme ja mieltämme. Opin myötä valmistaudut ottamaan vastaanottamaan tulevaisuuden - edellyttäen että olet syytön.
Yksikään ihminen ei synny Raamattu korvien välissä. Jokainen ihminen syntyy Elämän Kirjan mukaan ja Elämän Kirja mukanaan. Elämän Kirja - Sielu - on ainut kirja mihin alkuperäiset Luojan Sanat on kirjoitettu. Jos et sitä osaa lukea, katso ja opi lapsista ja heidän kielestä ja mielestä, sillä jokainen lapsi on Uusi Luku Elämän Kirjassa. Lasten kaltaisia, syyttömiä ja viattomia, jokaisen ihmisen pitäisi olla, koska heidän kaltaisten on tuleva Valtakunta jossa ei sitä jonka nimeä ei ole Elämän Kirjassa.
Kysy itseltäsi ja mieti: "Kuka kantaa ja levittää syntiä? Lapset jotka syntyvät Elämän Kirjan mukaan ja Elämän Kirjan mukanaan? Vai he, jotka opettavat Kuoleman Kirjan mukaan syyttäen lapsia siitä että ovat IMmeisiä? ". ISA ei kuulunut tappajiin, murhaajiien, polttajiin, teloittajiin, varkaisiin ja valehtelijoihin. Hän ei kuollut heidän puolesta jotka Hänen ja Luojan nimeä käyttäen levittävät vääräiä oppeja. ISA kuoli heidän uhrien, syyttömien puolesta.
Minä puhun niiden syyttömien puolesta jotka aikanaan tapettiin jotta loput uskoisivat. Minä puhun niiden syyttömien puolesta jotka tänään elävät. Kenen puolesta sinä puhut?
" 8 Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä - kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan. "
Minä olen Matti Simonaho, ja minä puhun Elämän Kirjan kautta nille joilla Elänän Kirja on ja jotka ovat siihen kirjoitettu.
Haluatko tietää onko Mikael Agricola Elämän Kirjassa?
Totta totisesti minä sanon Teille, että joka ikinen harhaanjohdettu on syytön, mutta joka ikinen joka tietoisesti harhaan johtaa ja opettaa väärin, ei näe taivasten Valtakuntaa. Siellä ei ole HE.WÅ.HE:ja.
http://www.suomalaiset.org- sdfgdfl
...vaikuttaa ahkeralta, mutta haluttomalta ymmärtää realiteetteja.
- Matti E Simonaho
sdfgdfl kirjoitti:
...vaikuttaa ahkeralta, mutta haluttomalta ymmärtää realiteetteja.
Kun uskoo voi seurata pirua itseään. Kun tietää niin ei seuraa. Kun uskoo, niin uskoo että esi-isiemme tappaminen oli oikein. Kun tietää, niin tietää että ei ollut. Kun uskoo, niin uskoo että ristinusko on suomalaista kansanperinnettä. Kun tietää, niin tietää ettei se ole, eikä koskaan ole, koska se tuhosi ja kielsi Suomen kansan kansanperinteet pakottaen kaikille omansa. Kun uskoo, uskoo siihen että ruotsalaiset toivat sivistyksen ja kristinuskon. Kun tietää, niin tietää että mitä se toi, se ei perustu sivistyneisyyteen kuten sivistyneet sivistys -sanan ymmärtävät.
Kun uskoo, uskoo siihen että suomalaiset oli pakanoita ennen kristinuskoa. Kun tietää, tietää ettei niin ole koska pakanoita ei ollut ennen kristinuskoa. Kun uskoo, uskoo että suomalaiset oli noitia ja että suomen kieli on pirun kieli. Kun tietää, tietää ettei niin ole koska on vain yksi kieli joka suoraan juurtuu numeroon 666. Kun uskoo, uskoo että piru helvetti ja saatana on olemassa. Kun tietää, tietää että se on totta, koska se itse toi sanat ja käsitykset suomen kieleen. Kun uskoo, uskoo että suomalainen on alempaa rotua tai että yleensä on alempia rotuja. Kun tietää, tietää ettei niin ole. Kun uskoo, uskoo että IMmeinen on alempiarvoinen ulkonäkönsä, kielensä tai kulttuurinsa perusteella. Kun tietää, niin tietää ettei niin ole, koska se mitä kovien välissä on, on aina tärkeämpi kuin mitä sen ulkopuolella on. Kun uskoo, uskoo että Viikinkiaika on joskus ollut olemassa. Kun tietää, tietää että koskaan ei ole todistettu löydösten olevan Viikinkien tekemiä.
Kun uskoo, niin uskoo että alkuperäisessä Elämän Kiriassa on Herra tai Gootti jossain muodossa. Kun tietää, niin tietää ettei niin ole. Kun uskoo, niin uskoo että Herra ja Jumala on sama. Kun tietää, niin tietää ettei ole koska Raamattu on kirjoitettu sen jälkeen kun Herra oppi lukemaan ja kirjoittamaan ja että Raamattu on osittain Herran tekemä väärennös. Kun uskoo, ja loukkaa itsensä, uskoo että hampaiden kiristys auttaa. Kun tietää, ja loukkaa itsensä, ei lausu Herran nimeä turhaan koska kaikki kipu ja paha on Herrasta. Kun uskoo, uskoo perisyntiin ja siihen että jokainen lapsi on syntinen. Kun tietää, tietää ettei niin ole, koska heidän kaltaistensa on Taivasten Valtakunta. Kun uskoo, uskoo perisyntiin. Kun tietää, tietää että perisynti on vain Antikristuksella joka on se joka tappoi Jeesuksen ja kaikki syyttömät hänen jälkeensä. Kun uskoo, uskoo siihen että kristinusko on aina noudattanut 10 Käskyä. Kun tietää, tietää että niin ei ole koska se rikkoi kaikkia 10 käskyä ja silloin se ei perustu 10 Käskyyn.
Kun uskoo, uskoo että kristinusko suojelee suomen kieltä. kun tietää, tietää että se ei tee sitä ja siksi Suomen lapsilla on pakkoruotsi. Kun uskoo, niin uskoo että on ruotsinkielisiä suomalaisia. Kun tietää, niin sellaista ei ole koskaan syntynyt. Kun uskoo, uskoo että ruotsalaiset kuninkaat rakensivat Suomen kaupungit ja tiet. Kun tietää, tietää ettei niin ole koska orjat rakensi. Kun uskoo, uskoo että Jeesus kuoli kaikkien ihmisten syntien tähden. Kun tietää, tietää ettei niin ole koska Tuomioipäivänä erotetaan Lampaat Gooteista. Kun uskoo, uskoo että nainen on alempiarvoinen kuin mies. Kun tietää, tietää ettei niin ole koska he ovat tasa-arvoisia. Kun uskoo, uskoo että piru on henkiolento ja että se ilmaantuu tulevaisuudessa ja etsii pirua kaikesta nykyisestä. Kun tietää, tietää että 666 on ihmisen luku joka on kieleen ja historiaan sidottu.
Kun uskoo, uskoo tosiasioihin perustuviin teorioihin, tarinoihin ja jopa satuihin. Kun tietää, osaa erottaa teorian ja faktan, totuuden ja valheen, kuten myös hyvän ja pahan toisistaan. Kun uskoo, uskoo että keskiajan jälkeen kirjoitettu dokumentti on kirjoitettu tuhat vuotta aikaisemmin koska dokumentissa lukee niin. Kun tietää, tietää että keskiajan jälkeen kirjoitettu dokumentti on aina kirjoitettu keskiajan jälkeen - varsinkin kun alkuperäinen on kadonnut. Kun uskoo, uskoo että Juudea on joskus ollut olemassa. Kun tietää, tietää ettei ole koska J ja U -kirjaimia ei siihen aikaan ollut. Kun uskoo, uskoo että Runebeg on Suomen kansallisrunoilija. Kun tietää, tietää ettei se ole eikä ikinä ole ollut. Kun uskoo, uskoo että Ruotsi-Suomi on joskus ollut olemassa. Kun tietää, tietää ettei ole. Kun uskoo, uskoo että Suomen kieli on kehittynyt vain nykyisen Suomen alueella. Kun tietää, tietää ettei niin ole. Kun uskoo, uskoo että Goottilainen piispa kehitti Suomen kirjakielen. Kun tietää, tietää ettei se kehittänyt yhtään mitään.
Kun uskoo, uskoo että tappaminen ja terrorismi ja niihin perustuvat kaikki pakot ja opit on hyvästä. Kun tietää, tietää ettei niin ole. Jos uskoo, uskoo että Herra ja sen kansa on hyvästä. Kun tietää, tietää ettei niin ole koska sen läsnäolo on aina edeltänyt tuhoa jossain mielessä. Kun uskoo, uskoo että Herran kieli on hyvästä. Kun tietää , tietää ettei niin ole koska sen kieli ei ole hyvä IMmeismielelle - se saastuttaa IMmeismielen kielellään ja opeillaan. Herran levittämät opit ei ole koskaan olleet hyvästä vaan pahasta. Mikään mikä on pahasta ei ole koskaan SUOMI eikä IMOUS. Se on niin että jos joku muuta väittää, niin se on pirun valetta.
http://www.suomalaiset.org - tiivistetymmin
kirjoittaa, koko yöhän noissa sepustuksissa menee. Joten hyvää yötä!
- miehen
viisas kirjoitus.
- taappo
Sanat ovat arvottomia, jollei niissä ole iankaikkisen elämän sanoja.
Jeesuksella on iankaikkisen elämän sanat (Joh.6:68), ja hänellä, jolle Hän ne tahtoo antaa.
"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään niistä, jotka häneen uskovat, joutuisi kadotukseen, vaan he kaikki saisivat ikuisen elämän."- Matti E Simonaho
" Sanat ovat arvottomia, jollei niissä ole iankaikkisen elämän sanoja. "
Iankakkisen elämän sanat löytyvät Sielun kautta. Ne on kirjoitettu jokaiseen IMmeiseen jo ennen syntymää. Muita Elämän Sanoja ei ole kuin Elämän Kirja.
" Jeesuksella on iankaikkisen elämän sanat (Joh.6:68), ja hänellä, jolle Hän ne tahtoo antaa. "
Ei pidä paikkaansa. Elämän sanat ja Elämän Kirjan hän tarjoaa avosylin kaikille. Meitä ei vaan ole kuluneen 1000 vuoden aikana opetettu niitä sanoja etsimään, vaan päinvastoin.
"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään niistä, jotka häneen uskovat, joutuisi kadotukseen, vaan he kaikki saisivat ikuisen elämän."
Häneen ei pidä uskoa, vaan hänet pitää tuntea. Hänen nimi ei ole "Jumala". Vain hän joka pystyy lukemaan Elämän Kirjan tuntee nimen. Elämän kirjassa ei ole J -kirjainta eikä muitakanaa apina-ihemeiselle kuuluvia äänteitä. Siksi Elämän Kiejassa ei tunneta pirua, eikä helvettiä, eikä pakanaa, eikä noitaa, eikä vääräuskoista, eikä vääränväristä y.m. Eikä ISA:n nimi ole "Jeesus". Eikä kumpikaan ole Herra, koska kumpikaan ei ollut Gootti (vuohi, pässi). Eikä kukaan joka on kirjoitettu Elämän Kirjaan joudu kadotuksiin - uskomisella ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Ainut mikä merkitsee jotain on Sielu ja sen laatu.
- Matti E Simonaho
" Sanasta on tänään kysymys, Sanasta isolla ja sanoista pienellä kirjaimella*. Millainen olisi maailma, jossa kyllä kuuluisi tuulen humina puissa ja pensaissa, sateen ropina ja kohina, ukkosen jylinä, purojen solina ja koskien pauhu, hyönteisten surina ja lintujen laulu, maaeläinten vikinät, yninät, huudot ja karjaisut, mutta ei yhtään ainoata sanaa? "
* Ne eivät ole kirJaimia vaaan kiriaimia ja ennen sitä K.I.E.L.I.A.M.I.A., joka nykykielellä on "Jumalan Totuuden kieli ". (lue molempiin suuntiin).
Ensin täällä oli vain IMMISIA, mutta sitten tuli se IHEMEINEN ja vikisi kuin maaeläin kaikkine oppeineen. Kun se nykyään avaa suunsa ja sanoo: " Usko sanoihini tai palat Helvetissä", seurakuntaa nousee ylös ja sanoo ; "Näen todistuksen Luojan työstä ja sen kauneuden. Näytä minulle Helvetti, sinä maaeläin joka olet maasta tullut ja maaksi olet jälleen tuleva.". Jos maaeläin ei pysty sitä näyttämään, ei Helvettiä ole kuten se on kuvailtu vaan hän on tuomassa sitä.
Maaeläin voi heiluttaa Raamattua ja sanoa; "Jeesus mainitsee Helvetin monessa kohtaa Raamattua". jolloin seurakunta vastaa; "Totta on että Raamatussa manitaan Helvetti, mutta mitä nimeä Helvetistä käytettiin 10000 vuotta sitten?". Jos hän ei osaa vastata, Helvettiä ei ollut. Hän on Vuohi (HE.WÅ.HE) joka oppeineen on tuomassa Helvettiä. Vuohen tunnistaa aina siitä että se opettaa pelon kautta ja alentaen IMmeisen jossain mielessä. Jos siihen uskoo, on kohta IHEmeinen.
" Millainen olisi maa ilman ihmistä? "
Massa olisi IMMISIA eikä IHEMEISIÄ.- Kyselijä
"Ne eivät ole kirJaimia vaaan kiriaimia ja ennen sitä K.I.E.l.A.M.I.A., joka nykykielellä on "Jumalan Totuuden kieli". ( lue molempiin suuntiin).
"Massa olisi IMMISIÄ eikä IHEMEISIÄ."
Mistä oikein on kysymys? Onko sinulla oma itse keksitty suomen kieli? Miksi sinulle ei kouluissa ja yliopistoissa opetettu suomen kieli kelpaa?
- Matti E Simonaho
" Ihmisen kysymykset ovat pysyneet samoina. Kun selaan vuoden 1642 Raamatun näköispainosta, joka on tehty valokuvaamalla alkuperäiset sivut, huomaan monessa kohdassa alleviivauksia. Omasta Raamatustani löydän usein omia merkintöjäni samoista paikoista. Se on sekä riipaiseva että iloinen asia. Kysymykset ovat olleet samoja, ehkä myös vastaukset. Muuttuvassa on läsnä muuttumaton. "
Eli emme ole ~500 vuoteen oppineet mitään. Hiippakunnan piispa vuonna 2006 esittää samoja kysymyksiä ihemeiset 1642 - ei hyvin mee. Jos oppii lukeman Elämän Kirjaa, niin ei ole kysymyksiä eikä merkintöjä. - Matti E Simonaho
" Kirkkoisät käyttivätkin – tietysti hyvin inhimillistä – sanontaa, että Poika on Isän keskustelukumppani ja että Pyhä Henki on heidän keskinäisen rakkautensa side. "
PYHÄ HENKI on goottilaista perua ja "henki" on sama kuin "häge/hänga" eli roikku. En pidä yhtään merkillesenä sitä että ruotsalaisen piispan ja pojan välillä oli pyhä roikku jonka he katsoivat olevan rakkauden side. Naisethan leimattiin likaisika ha arvottomiksi. Mitään muuta ei saanut olla kuin isä, poika ja niiden pyhä roikku. - Matti E Simonaho
" Maailmankaikkeuden tilan ja ajan käsittämätön suuruus alkoivat avautua ihmisille juuri niihin aikoihin kun ensimmäinen koko Raamattu saatiin suomeksi. Sen salaisuus, kosmoksen salaisuus on siitä lähtien syvästi koskettanut monia. Se on järkyttänyt monia, pieneen ja turvalliseen maailmaan tottuneita ihmisiä. "
Kyllä varmaan. Paloiteltuja ihmisten ruumiinosia roikuteltiin puissa, ihmisiä poltettiin, hukutettiin soihin, mestattiin ja tapettiin, orjuutettiin. Se on totta että se Raamatun tulo järkytti monia. Tai ei ehkä itse raamatun tulo, vaan miten se tuottiin. Nykyisen Suomen alueelta katosi kieli, kulttuuri ja kaikki mitä niihin voi liittää mutta säilyi idässä.
" Ranskalainen kristitty matemaatikko Blaise Pascal kirjoitti 1650-luvulla: Tämä äärettömän avaruuden ikuinen hiljaisuus kauhistuttaa minua.
"
Kauhistuttaa se itse kutakin, jos on ristitty pascal. - Matti E Simonaho
" Vaikka ihmiskunta on synnin vallassa ja monin tavoin sen turmelema, Jumala on aina sitä puhutellut. Valo on aina loistanut ihmisille, pahan pimeys ei ole voinut Jumalan kirkkautta sammuttaa. Maailma on aina ollut Jumalan maailma. Pimeydessäkin elävä ihminen kuuluu Jumalalle. Omaansa hän on puhutellut, vaikka hänen sanansa onkin otettu huonosti vastaan.
Kokonaan ilman vastausta sana ei ole jäänyt, sitä osoittavat ihmiskunnan uskonnot. Vaikka niissä on paljon pimeyttä ja harhaa, ne eivät ole pelkkää pimeyttä ja harhaa. Syvällä niissä kytee syntiin langenneen ihmisen pelastuksen kaipuu, ikuisuuden ikävä, kaikille meille tuttu. Jos Jumalan Sana ei olisi lainkaan puhutellut ihmistä, hän ei enää kaipaisi pelastusta. Hän olisi joko paatuneen tyytyväinen pimeyteensä tai sitten siitä epätoivoinen. Mutta pelastusta hän ei odottaisi."
Elämän Kirjassa ei muuten ole "synti" sanaa. - Matti E Simonaho
" Miten ja millaisena Jumalan sana tuli profeetoille tai muille hänen valitsemilleen ihmisille? Se ei tullut taivaallisella kielellä, vaan tavallisella, ihmisten kielellä. "
Ei tullut. Hän loi ihmisen 23 kromosomiparisekai ja sellainen on myös Mieli ja Sielu. kristinuskon ja sivistyksen myötä IMMEISkieleen pesiytyi 6 (666) ylimääräistä kromosomia ja tänään niitä on 29. Lueppas tarkemmin Raamattua, siellä mainitaan pedon kieli ja sen sekaantuminen kaikkien kansojen kieliin. Siksi IMMEINEN on tänään IHEmeinen. - Matti E Simonaho
" Se tuli kokonaan ihmisen sanaksi, mutta säilyi myös Jumalan sanana. Näin syntyi vähitellen se kirjakokoelma, jonka tunnemme Vanhana testamenttina. Se on juutalaisten koko Raamattu ja suurin osa meidän Raamatustamme. "
Niinhän ne IHemeiset yritti väittää 1600 -luvulla että Aatamikin olisi ollut Gootti. Ja kaikki loisteliaat rodut olivat Gootteja/Ruotsalaisia. Ja että kaikki kansantarut ovat ruotsalaista alkuperää y.m. y.m. Ei onnistunut. Mutta Raamattuun jäi Herra (Gootti). Eli joku on "ottanut pois ja/tai lisännyt" koska alkuperäistä on muutettu johdattamaan harhaan. - Matti E Simonaho
" Lupaus toisensa perään on kantamassa niitä, jotka elämä ja laki ovat paljastaneet, niitä jotka ovat nöyrtyneet elämän ja Jumalan totuuden edessä. "
Missä vaiheessa se totuus sitten tulee kun ~500 vuotta on kyselty samoja kysymyksiä ja esitetty m.m. että suomalaiset ovat pakanoita, noitia, vääräuskoisia, alempi rotu, Suomi on pirun pesäke, suomalaiset pitää joukkotuhota y.m.v.? - Matti E Simonaho
" Hän joka ripusti maan, ripustetaan
joka takoi taivaat, on taottu puuhun
joka kiinnitti kaiken, on kiinni puussa,
Valtiasta on pahoin pidelty
Jumala on surmattu. "
Ja sen jälkeen on tapettu lähemmäs 1000 miljoonaa IMMeistä kaikkialla minne risti vietiin - heistä jokainen on ISA (Jeesus). Olisikohan niin, että Tuomiopäivänä, kaikki tapetut ovat tuomareita. Siinä tapausessa ei kannata seisoa ristillä rinnalla ryövärin. - Matti E Simonaho
" Jos meidän on määrä kuulla Jumalan puhuttelu, meidän on joko opeteltava nämä kielet tai sitten Raamatun tekstit on käännettävä meidän kielellemme. Ne on käännettävä tavallisesta hepreasta ja kreikasta tavalliselle suomenkielelle. "
Ei tarvi. Koska suomen kieli juurtuu alkuperäiskieleen, mainitsemaasi SANAAN. Kielestämme ja mielestämme poistetaan vain kaikki "sivistyksen ja kristinuskon" jälkeiset apina-ihemeisen äänteet niin SANA löytyy - Elämän Kirja. - Matti E Simonaho
" Raamatun on saatava puhua meille omalla äidinkielellämme, ei isoäitiemme tai isoisoäitiemme kielellä. "
Päinvastoin. Vanhaa kieltä ja murteita ei ole piru vielä syövyttänyt niin paljoa. Niiden kautta SANOJEN ALKUPERÄ löytyy. Niistä kannatta pitää hyvää huolta. Minne se Jesus Sirachin Esipuhe kirjastansa (1845 Raamatussa) on kadonnut? - Matti E Simonaho
" Mutta vuosisadat ovat muuttaneet kieltämme. Kun yritämme tavata Mikael Agricolan Uutta testamenttia tai vuoden 1642 Raamatun tekstiä, kielemme on mennä solmuun ja meidän on vaikea tavoittaa ajatusta. Sama koskee jo vuoden 1938 Raamattuakin. Niin kieli muuttuu. "
Niin se on sanottu että "Saatanan kieli syö aivoja kuin Saatana itse". Siksi suomen lapsilla on pakkoruotsi että se saa syödä itsensä kylläisekseen. - Matti E Simonaho
Tuntemattomat ovat Herran tiet, mutta
" Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi. "
Tietous ja Uskonto | Ilmestyskirjan Antikristus
13:1 - 13:10 Ensimmäinen peto
Ilmestyskirjasta 13:11 - 13:18 Toinen peto, 300 -luku
'' Kruunu on M joka "herjattuna" on W josta kolme kruunua (Tre Kronor) kehittyi. VV.VV.VV on taulukossa ÅÄÖ:n yläpuolella koska ÅÄÖ on pedon pää. Suomen kielessä laskeminen voi olla matematiikkaa, mutta pedon nimi lasketaan siirtämällä kirjaimet Aakkosissa ylhäältä alas kohtaan ÅÄÖ A. ''
Tietous ja Uskonto | Ilmestyskirjan Antikristus
http://www.suomalaiset.org/cgi-bin/kieligenetiikka/sivu.pl?nayta=antikristus&linkit=kieligenetiikkalinkit
Lingual Genetics | Revelation 13:1 - 13:10 : The first beast
Revelation 13:11 - 13:17 : The second beast, 300 AD
http://www.suomalaiset.org/cgi-bin/kieligenetiikka/sivu.pl?nayta=antikristus&linkit=kieligenetiikkalinkit
Arvioi itse. - Kysyvä ...
Tuosta puheesta ei kai nyt saa mitään aitoa irti - muuta kuin sitä mitä me jokainen joskus sorrumme puhumaan kun olemme väsyneitä emmekä Herramme työtä hyvin halua tehdä. Jokainen voi lasketella nuo miljooniin kertoihin lausutut tyhjät lauseet, joita on ollut rakentamassa miljoonat ei-Jeesukseen henkilökohtaisesti uskovat kirkon korkeat oppineet.
Piispa Pihkalan kannanotoista järkyttävin on se, että pelkkä kaipuu Jumalan syliin riittää. Tämä on sadismia - ihmisen pitäisi ikuisesti kaivata Jumalan syliin ilman että koskaan ei saisi sinne syliin mennä ja vierestä katsella kuinka muut sinne syliin menee ja saa näkyvän ja aidon avun uskonsa Jeesukseen kautta. Minulle tulee tästä piispan lausumasta kuva lapsesta, jota ei koskaan ole syliin otettu eikä häntä ole mitenkään ikinä perheessä huomioita kuinka hän suunnattomassa rakkauden nälässään katsoo vierestä kuinka muut lapset saavat istua isänsä sylissä ja leikkiä iskän kanssa kaikkea kivaa ja iskä antaa heille kaikkea sitä mitä lapset ovat aina kaivanneet.- Nimetönn
...on ns. hurmahenki. Hän elää nyt jo jalat irti maasta, kuvittelee omaavansa kaikki Jumalan voimat ja pitää itseään siksi eri tasolla kuin muut. Tavalliset ihmiset ovat hänen mielestään raukkoja, jotka pitää auttaa ja nostaa ylös sille tasolle, jossa hän jo on. Muistakaa Kristusta. Hänestä ei saanut sitä kuvaa, vaikka oli Jumalan Poika. Hän alensi itsensä, ei ylentänyt, kuten menet pyhityskristityt tekevät yhä uudelleen ja uudelleen. On niin kiva olla vähän muita parempi.
- Kysyvä ...
Nimetönn kirjoitti:
...on ns. hurmahenki. Hän elää nyt jo jalat irti maasta, kuvittelee omaavansa kaikki Jumalan voimat ja pitää itseään siksi eri tasolla kuin muut. Tavalliset ihmiset ovat hänen mielestään raukkoja, jotka pitää auttaa ja nostaa ylös sille tasolle, jossa hän jo on. Muistakaa Kristusta. Hänestä ei saanut sitä kuvaa, vaikka oli Jumalan Poika. Hän alensi itsensä, ei ylentänyt, kuten menet pyhityskristityt tekevät yhä uudelleen ja uudelleen. On niin kiva olla vähän muita parempi.
Tällaisiin - sinänsä turhiin - syytöksiin en vastaa.
Ihmisinä olemme täysin nollia - myös käytännössä. Mutta jos meissä jotain hyvää joskus ilmenee, niin se on vain Jumalan ihanaa työtä meissä. Onneksi itse emme sitä aina huomaa --- kiitos Jumalan. Kunnia on Herran. Amen - Ake, Kake, Pera ja Mie
Kysyvä ... kirjoitti:
Tällaisiin - sinänsä turhiin - syytöksiin en vastaa.
Ihmisinä olemme täysin nollia - myös käytännössä. Mutta jos meissä jotain hyvää joskus ilmenee, niin se on vain Jumalan ihanaa työtä meissä. Onneksi itse emme sitä aina huomaa --- kiitos Jumalan. Kunnia on Herran. Amenlukekaapa tuo ilmestyskirjan antikristus sivu ja kattokaa kuvat sivun alaosassa enneku yhistättä herran ja jeesuksen
http://www.suomalaiset.org/cgi-bin/kieligenetiikka/sivu.pl?nayta=antikristus&linkit=tietouslinkit - on epäilemättä
Ake, Kake, Pera ja Mie kirjoitti:
lukekaapa tuo ilmestyskirjan antikristus sivu ja kattokaa kuvat sivun alaosassa enneku yhistättä herran ja jeesuksen
http://www.suomalaiset.org/cgi-bin/kieligenetiikka/sivu.pl?nayta=antikristus&linkit=tietouslinkitlukenut ja fiksu mies. Tuntee teologiaa ja osaa argumentoida myös historiallisesti, mitä ei kaikista piispoista voi sanoa. Tosin luterilaisen teologian ulkopuolella on sokeita pisteitä, joista häntä on aiheellisesti arvosteltukin.
- taappo
Nimetönn kirjoitti:
...arvioida Pihkalan kirjoitusta, eikä arvostella muita arvion tehneitä!
- kfsdlgdl
Mikä ketjun kirjoituksista on tasokkain? Ensimmäinen, eli piispan kirjoitus. Eli se siitä piispojen arvostelusta näillä foorumeilla.
- Kysyvä ...
Eli tasokkuus on se mittari joillekin suhteessa kristinuskoon.
Kuitenkin kristittyjen tehtävä on evankeliumi - ei tasokkaiden järjenpäätelmien tuottaminen. Amen - dfgkldf
Kysyvä ... kirjoitti:
Eli tasokkuus on se mittari joillekin suhteessa kristinuskoon.
Kuitenkin kristittyjen tehtävä on evankeliumi - ei tasokkaiden järjenpäätelmien tuottaminen. AmenKäsi sydämelle. Myös evankeliumia ajatellen piispan kirjoitus on mielestäni antoisin.
- Matti E Simonaho
Olen samaa mieltä siitä että kirjoitus on tasokas, sanoisin että osittain jopa kaunis. Mutta samalla myös paljastava.
Koska jos piispa vuonna 2006 kysyy samoja kysymyksiä mitä 1500 -luvulla kysyttiin, niin silloin oppi on ollut väärä. Jos väittää Goottilaista/Ruotsalaista Mikael Agricolaa suomen kirjakielen kehittäjäksi ja "suomen kirjakielen isäksi" ja sen myötä esittää sitä "suurena sankarina" , niin viimeistään siinä vaiheessa menee mopo ojaan. Mikael Agricolaa EI OLE Elämän Kirjassa. - Ihmettelijäpoika
dfgkldf kirjoitti:
Käsi sydämelle. Myös evankeliumia ajatellen piispan kirjoitus on mielestäni antoisin.
Tuo oli kaiketi vitsi ?? Minusta vakavilla asioilla ei tule laskea näin raakaa vitsiä. Kyse on pelastuksesta eikä viisaista järjenpäätelmistä, jotka vievät niitä seuraavat suoraan helvettiin.
- Matti E Simonaho
että Juha Pihkala, Tampereen hiippakunnan piispa, on itse kyseisen tekstin kirjoittanut, ei häntä pidä soimata siitä että ei tiedä enemäpää kuin kukaan muukaan. Edellyttäen ettei hän tiedeä enempää kuin kukaan muukaan. Hän on samalla tavalla uhri kuin kaikki muutkin nykyiset IMmeiset. Että vielä vuonna 2006 ihmettelee ja kysyy samoja kysymyksiä kuin 1600 -luvulla on merkki siitä että oppi on ollut väärä ja siksi kukaan ei ole löytänyt mitään. Ja siksi Suomen kansalla ei ole muinaishistoriaa eikä kieltä ennen 1500 -lukua. Koska jos historiaa löytyy, ja jos kieli löytyy, paljastuu peto. Siksi myös Suomen lapsilla on pakkorotsi jotta pää saataisiin lapsilta sekaisin niin varhaisessa vaiheessa kuin vain on mahdollista. Koska Saatanan kieli syö aivoja kuten Saatana itse.
Täältä löytyy yksikertainen Ilmestyskirjan seuranta jossa pedon nykyinen nimi selviää. Se selviää vain suomen kielen avulla, koska suomen kielessä on kaikki kirjaimet ääkkösiä myöten ja kromosomistossa Ilmestykirjan vastaavat kromosomit.
http://www.suomalaiset.org/cgi-bin/kieligenetiikka/sivu.pl?nayta=antikristus&linkit=kieligenetiikkalinkitSuomalaisessa aakkostossa on juuri nämä kirjaimet yksinomaan tuon saatanallistamasi ruotsinkielen takia. Yhdessäkään suomalaisisperäisessä sanassa - murteet mukaanlukien - ei ole esim. kirjaimia c, q tai å. Tai tietenkin tämä riippuu siitä, miten kieltä sovitaan kirjoitettavan. Ensin on puhuttu kieli - kirjaimet, joilla sitä merkitään, tulee paljon myöhemmin.
http://www.lib.helsinki.fi/ajankohtaista/nayttelyt/kirjaimistot/- Matti E Simonaho
Rintti kirjoitti:
Suomalaisessa aakkostossa on juuri nämä kirjaimet yksinomaan tuon saatanallistamasi ruotsinkielen takia. Yhdessäkään suomalaisisperäisessä sanassa - murteet mukaanlukien - ei ole esim. kirjaimia c, q tai å. Tai tietenkin tämä riippuu siitä, miten kieltä sovitaan kirjoitettavan. Ensin on puhuttu kieli - kirjaimet, joilla sitä merkitään, tulee paljon myöhemmin.
http://www.lib.helsinki.fi/ajankohtaista/nayttelyt/kirjaimistot/Nimenomaan. Tulee esille esim kreikan kielessä. Ennen kuin F kirjain kehitettiin ja lisättiin aakkosiin, siitä käytettiin PH (KDNA: PE.HE. > PAHA) kromosomeja. Esim PH.iloso.PH.ia. "F.ILOSO.F.IA".
ja suomen kieli on j a t k o m u o t o i n e n kieli. Se merkitsee sitä että alkuperäinen sana on alussa ja kaikki aspektit lisätään loppuosaan. Alkuperäinen sana on säilynyt sanojen alussa "pakatussa" muodossa.
Suomen kieli on kieltä jota puhuttiin ENNEN kirjoitusta ja se mitä sen jälkeen on kirjoitettu, on kirjoitettu sieltä mihin suomen kielellä on yhteys: Sielu ja Elämän Kirja - josta ALKUPERÄINEN oppi on peräisin.
Jotta nykyinen IHEmeinen pystyisi lukemaan Sielun ja Elämän Kirjan, täytyy ensin ohittaa IHEmeiset kielessä ja mielessä. - Matti E Simonaho
Rintti kirjoitti:
Suomalaisessa aakkostossa on juuri nämä kirjaimet yksinomaan tuon saatanallistamasi ruotsinkielen takia. Yhdessäkään suomalaisisperäisessä sanassa - murteet mukaanlukien - ei ole esim. kirjaimia c, q tai å. Tai tietenkin tämä riippuu siitä, miten kieltä sovitaan kirjoitettavan. Ensin on puhuttu kieli - kirjaimet, joilla sitä merkitään, tulee paljon myöhemmin.
http://www.lib.helsinki.fi/ajankohtaista/nayttelyt/kirjaimistot/Koskien
http://www.lib.helsinki.fi/ajankohtaista/nayttelyt/kirjaimistot/
Tietoja niin ne eivät pidä paikkaansa. Nuolenpääkirjoitus perustuu matemattiseen kaavaan ja sen kaavan mukaan luetaan. Nykyisillä kirjaimilla sen voisi lähinnä kuvailla siten, että jos kirjoitan IOIII niin et tiedä mitä se tarkoittaa vaikka se on "latinaa".
I on 1, se on "Pyhän Hengen" kuva/kirjain, ja se on myös jakomerkki.
O jaettuna I:llä on D jolloin IOIII on DEI.
Eli nykyiset "suuret tietäjät" ei tiedä oikeastaan yhtään mitään verrattuna muinaisiin suuriin tietäjiin.
www.suomalaiset.org
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496459- 322312
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101333Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.821263- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke10838