Etelä-Pohjanmaan murresana-haku
LÄHDE: Kerttu Karhu: Eheroon Taharoon
suomi-murre:
murre-suomi:
murresana suomenkielinen vastine murrelause
1. asialtaanen asiallinen, tilanteeseen sopiva
1. este ensimmäiseksi Mä kerkisin sinne este.
1. hairata tarttua kiinni nopeasti, siepata Se hairas muhun kuk koira karikkahan.
1. haissi harva, huono heinä Ei siitä heinästä mitään aiveeta (=AIV-rehua) voi teherä, kus son sellaasta haissia.
1. häjy lapsesta: nuorin Tuo teirän häjypoika ja meirän häjyflikka sopiis niin hyvin yhtehen, kum maat on korvatusten.
1. hakata ks. klavuta
1. hauska iloinen, rattoisa Son sitte hauska ihiminen
1. helepata auttaa, avustaa kerkiääsiksä vähä mua heleppaamahan?
1. herelmöörä, olla herelmäs heilimöidä Heinä oj jo liika vanahaa, jos se kerkiää ennen kaatamista herelmöömähän
1. joppari polkupyörän tavarateline Minoon häjyysenä palio istunup pyöräj jopparis, kunon menty kirkkohon taikka kylähän.
1. kaarittaa, siristää reestä: kun reki kaarittaa, sen perä luistaa sivuttain kohti ojanpengertä liukkaalla kelillä
1. kaira pora
1. kastet aamukaste Apilaheiniä ajettihin seipähiltä aina kastehen aikana, jottei kaikkia apilalleheret varisnu kärryllavalle.
1. keli tien pinnan olosuhteet Ei tainnu tullak kesää, muutaku huonompi rekikeli.
1. kiikkua keinua
1. kinnata kiristää Emmä voi tätä vaatetta pitääp päälläni, kus se niil lujaa kinnaa!
1. klasi ikkunaverhot Ei saa vaharatak klasista!
1. koittaa kokeilla, tunnustella
1. konkata silputa oksia konkalla
1. konttuuri komero, kylmä komero Maito on muijonnu tua porstuan konttuuris, siä ov varmahal liika lämpöönen.
1. koriata korjata rikkinäinen esine
1. kortteli vanha pituusmitta (1/4 kyynärää = 14.8cm)
1. laskia teroittaa tahkolla Pitääs laskian niittokonehen terä.
1. lesta istuin, polkupyörän satula Äireem pyöräs oli aina lesta niin ylähällä, jottei sillem meinannu ulettua.
1. luohata lähennellä, nojailla Siä ne kylärraitilla luohas toisihinsa.
1. luora siirtää lantaa Ennen aina kaikki sonta luotihin tarikolla ihimisvoimmin.
1. nurru pieni vako Kyllä siitä nyv vesi menöö, kum mä kaakersin siihel lapiolla pientä nurrua.
1. paasata, takia (1) takoa Hariankylän seppä oli pannup pajan ovehel lapon, johona luki: Moon päntäläs paasaamas.
1. painaa värjätä lankaa
1. patas paalu, pylväs Siä oli jo tuvar rakennuksella löyty pattahat pystyhyn.
1. peraata perata, kitkeä
1. perät eläinten kytkyet
1. prellä kosketella
1. puori kauppa
1. rääpiä sotkea syödessä, maistaa joka astiasta
1. räknätä laskea Eikö se jo tämmää, kum moon sen niim monehen kertahan räknänny?
1. räpäskä vastakirnuttu pehmeä voi
1. rehevä runsasmuotoinen
1. rehkiä uurastaa Täson pulllukkir rehiittyä.
1. rehustaa taloudenpidosta: olla epätarkka No sen elämä on sellaasta rehustamista.
1. retalehtaa lapsista: kulkea ilman valvontaa Ei ne yhtääk katto kotona perähän, kum mukulat saa retalehtaa mihinä rookaa.
1. retuuttaa ravistaa Retuttan nys sitä jotta se herääs!
1. riihitä puida viljaa Kur riihittihin, niim piti ollap palio riihiväkiä.
1. roikka kiinteä ryhmä No me tullahan sitte koko roikka.
1. saatto hautajaissaattue Meeksä saattoohin?
1. sarattaa sadattaa Saratti niin, jotta perkelehiä lenti kuk kirvehiä.
1. siivo moitteeton, hyvätapainen, säädyllinen Siinon siivo mies.
1. syltty sianlihasta keittämällä tehty leikkele Keitetystä syltystä klivattihin sentin vahavuusia kiivuja ja ne pantihin veheriääsehen klasipurkkihin ja kaarettihin suolavesi päälle.
1. syyni tarkastus
1. takua ks. paasata (1)
1. tikata ommella tikkipistoilla
1. topata pehmustaa
1. törppö astia Tuo nyv vettä jollakit törpöllä!
1. tratti ohjauspyörä Hyvästä autoolijasta sanotahan, jotta son syntyny tratti kouras.
1. tryykätä rynnätä Älä nys sinne heti tryykää, ne luuloo jotta täälton vaharattu!
1. tupa maalaistalon oleskelu-, työskentely- ja nukkumatila, jossa laitettiin ja syötiin ruoka, leivottiin ja tehtiin puhdetöitä; nykykäytössä olohuone
1. tykysti tukevasti
1. tyly ks. jumalatoon
1. vetelä löysä
1. vinkkeli suorakulma
2. asialtaanen lapsesta: ikäisekseen neuvokas, varhaiskypsä Kyllä tuo mukula on niin asialtaanen.
2. este sopiva, hyvin soveltuva Son siihen työhön oikeen este.
2. hairata vihlaista Kyllä hairas mun ottakämärähäni
2. haissi käytetty haukkumasanana pahanhajuisesta ihmisestä
2. häjy huono, paha Kyllä moon niin häjys kunnos olluk koko viikon.
2. hakata nakertaa Hiiret on hakannus säkit aivan hajalle.
2. hauska nopeasti kuluva (ruoka).
2. helepata ontua kovaapa sum pitää helepatat tuota konttias
2. herelmöörä riekaleisista vaatteista kylläpä suv vaattehes herelmööttöö!
2. joppari keinottelija, salakauppias Son kova hevoosjoppari.
2. kaarittaa karttaa Mikähän sen on, kus se mua niin kaarittaa?
2. kaira joustinneule Sitä kurotahan yks- ja kakslykkyystä (=neulotaan yksi- ja kaksisilmukkaista) kairaa.
2. kastet kastike
2. keli ilma, säätila Kyllä nyt om pitäny hyviä keliä!
2. kiikkua riippua, riiputtaa ruhoa teurastuksen jälkeen Joko tootta pannus sian kiikkumahan?
2. kinnata sinnitellä Ei kannata kinnata, iliman hinnata
2. klasi juomalasi
2. koittaa yrittää, koettaa Elämä on kovaa, koittaa mitä koittaa.
2. konkata, tintata hypätä ruutua Maaham piirrettihir ruurut ja sitte yhyrellä jalaalla hypittihin ruurusta toisehen ja potkittihin sillä samalla jalaalla littiää kiviä aina seuraavahar ruutuhun.
2. konttuuri konttori Pitääs käyrät tua osuuskaupan konttuuris.
2. koriata ottaa talteen Kyllä joku aina koriaa huolimattoman tavaran.
2. kortteli vanha tilavuusmitta (1/4 tuoppia = 0.327l) Pareet on kortteli kotua, kuk kannu kylästä.
2. laskia laskea mäkeä Sitä tehtihin nakkooski (=hyppyri) kul laskettihim mäkiä.
2. lesta leski
2. luohata kallistua Kyllä tuo lato niim pahoon luohaa, jotta se pitääs hajottaa.
2. luora kaivaa ojaa Naisekki on ennen luonul lapiolla ojaa.
2. nurru kahvipannun nokka Mä tuon kans kuppini nurrun alle, nirahuta siitä mullekki.
2. paasata ks. paukutella
2. painaa, ramaasta väsyttää Tulookahan ränstetilimat, kun niim painaa?
2. patas patsas
2. perät kellonvitjat
2. perraata perua (puheensa) Kyllä mum pisti vihakseni, kum mä jouruum perkamaham puheetani.
2. pirellä pidellä Viittisiksä pirellät tuota mun hevoostani, kum mä käylähärän viä tuvas?
2. puori aitta
2. rääpiä tehdä jotain huonosti, ylimalkaan, huolimattomasti
2. räknätä välittää Minen räknääs siitä viittaskoolia piimääkää!
2. räpäskä ks. ränstet
2. rehevä ylpistelevä
2. rehkiä ks. hierustaa
2. rehustaa ks. pehustaa
2. retalehtaa ks. kletarehtaa
2. retuuttaa kantaa mukanaan pitäen huonosti kiinni Nuo mukulat aina tuota häjyysempää retuuttaa.
2. riihitä riehua, tehdä työtä huolimattomasti Työ pitää teherär reiruhun, eikä tuolla lailla riihitä!
2. roikka jatkokaapeli
2. saatto hyvä ruokahalu Mä er räknää mitä mä syön, kum mullon niin hyvä saatto.
2. sarattaa sadettaa
2. siivo siisti, yksinkertainen Siivo siloonen om pareet kuh huonosti kruusattu
2. syltty poimu tai ryppy sukassa Sylttysukka ja kalttokenkä ei ikänä miestä saa.
2. syyni asevelvollisten kutsunnat Joko teiräm poika on ollu syynis?
2. takua vaivata, riivata Mikähän sitäki oikeen takoo, kuj jätti nuon hyväv viraaj ja lähti muolle?
2. tikata kävellä nopeasti Tikkaa niinku neulomakones.
2. topata pysähtyä Mulli toppas kus seinähän, kus sitä vietihim pihalle ja sitä sai toinen kiskua ja toinen lykäätä ennenkus soli vainios.
2. törppö tyhmyri
2. tratti suppilo
2. tryykätä silittää silitysraudalla
2. tupa koko asuinrakennus Niim monta tapaa kun on tupaaki.
2. tykysti päättäväisesti, uskottavasti Kyllä ne sen uskoo, kum mä oikeen tykysti sanoon.
2. tyly töykeä, vastenmielinen, ikävä
2. vetelä upottava suo Suo siä, vetelä tää.
2. vinkkeli kulma rakennuksessa
3. kortteli muki Ennem pruukattihir ryypätä pläkkikorttelista.
3. perät ks.peräheinät
3. pirellä pöyhiä heiniä Heiniä piti monehen kertaham pirellä, ennenkun ne kuivi ja sai ajaal latohon.
3. siivo järjestys, siisteys Ei siivo pysy tekemällä, mutta pitämällä.
3. topata kastaa Ohorakakko oli hyvää kus sitä toppas kinkun rasvahan.
A
Ä
aakkuna ks. akkuna
aapes, aapeskiria, aapiskirija aapinen Kiiltää ku aapeksen kansi.
ääres vieressä Molin aiva siinä ääres, kus se tapahtuu.
aasta alakaan aivan alusta alkaen
afääri, arpeeti työ
ahanas, ahanes ahne; ahkera Kylläpä tuo poika on ahanes syömähän!
ahares mäki, rinne, ahde Mukulat on koko päiväl lasketellu tua Uittimen ahtehes.
aharesvuosi välivuosi Lehemä piti aharesvuoren, sei poikinu ollenkaa.
ähky hevosen puhallustauti
äijämies aviomies Äijämiehellä on iloja suruja, poikamiehellä ei kumpiakaa.
aijan kans ajan mittaan
aijata hyväillä, halata, pitää hyvänä Tottahan sitä nyv vähä pitääs aijata.
aikottaa valittaa kipua Ei niin pienestä vaivasta tartte aikottaa.
ailehtaa, ajelehtaa lojua, olla heitteillä Son niin huolimatoon, jotta sen tavarat ailehtaa mihinä rookaa.
äimä neula, jolla ommellaan nahkaa Son tarkkaa työtä, kut teherähän äimähän silimää.
äimiestellä ks. imehrellä
aimoo aikamoinen No teilläpäin nyv vasta aimoota ihmisiä on!
airantoloppa aitapaalu
aituri lehmä, joka ei pysy aidan sisäpuolella Tähärikki olis muutoon hyvä lehemä, mutta kus son aituri.
ajaa ähkynsä saada keinolla millä hyvänsä asiansa menemään läpi Aina son ajamas tuota ähkyänsä.
ajaa takaa tarkoittaa Mitähän se oikeen ajoo takaa, kus se tuos kävi?
ajelehtaa ks. ailehtaa
ajella leikata hiukset pois. Ajelenko mä sum pääs puliks?
äjes äes, maan möyhennysväline Moon nähäny palio mailmaa äkehem peräs.
äkäänen, äriä äkeä, äkkipikainen Äkäänen kup pikiöjiykauppias.
akanottolupa rippikoulutodistus
akantappaja moottoripyörän sivuvaunu
äkätä huomata, havaita, tajuta Kyllä mä heti äkkäsin mistoli kysymys.
akiteerata yllyttää, kiihottaa, suostutella Kyllä se puhuja siä tupaillas sitte akiteeras!
akka, vaimmo, vaimmoonen vaimo, nainen Kuluu se päivä piliveski, menöö se aika akkanaki.
akkamaanen naismainen, epämiehekäs Son niin akkamaanem mies, jotta se sais pannav verhat ylönsä.
akkamettä: mennä akkamettähän lähteä etsimään vaimoa
akkamettoo koppelo, naarasmetso
äkkimukka yllättävä mutka tiessä
äkkinäänen hosuva, taitamaton
akkuna, aakkuna ikkuna Loistaa kuk kirkon aakkuna juhula-aamuna.
akoottua mennä naimisiin Joko sekim mies on akoottunu.
alaata aloittaa
alaatte, alitte alitse Mä menin aina airan alaatte.
alahaanen arvostaan tai asemastaan riippuvatta toisiin huomaavaisesti suhtautuva Kuinka siitä poijasta on tullun nuon ylypiä; kus sen vanahemmat on niin alahaasia?
alakaa kierästä kyliestä aloittaa aivan alusta Tottahan siinä aikaa kluttaantuu, kuk kierästä kyliestä alakaa.
alakaa päälle, alakuhunsa, aluuksi, aluum perin alun perin, aluksi
alakuperäänen alkuperäinen Alakuperäänen tarkootus ei ollus sellaanen, sanoo Lunkreeni, kut turpiini väärippäin pyörii.
alamanakka, alamunakka, alapunnahka almanakka
alapuumi albumi Ennen aina vierahat käskettihin kamarihin ja pantihin valokuva-alapuumi etehen.
alatoopi, alatooti vasikkahyytelö Ennen aikaham pitoihin aina laharattihin pikkuvasikka ja siitä tehtihin alatoopia.
alavarihinsa, yhtäteheren jatkuvasti Akavarihinsa se akka tuos hyppäs.
älävästellä ivailla, ivata Ei tarvitte ruveta yhtää älävästälöhön, vaikka mä meninki kuuppelisnuijaa.
älläntikku aapistikku Kum mukuloolle aapeksesta opetettihim puustavia, niin älläntikulla viisattihin.
altee alituisesti
aluushames, aluusverha, virkkihames alushame Kun äitee oli flikkaanen, niin silloon aluushames pruukattihin virkata villalangasta.
aluusmaito, kummamaito kuorittu maito Kus sepäraattorilla halakaastihin maitua, niin siitä tuli kermaa ja aluusmaitua.
aluusvaattehet alusvaatteet, aluskerrasto Ei tähän aikahan päivästä enää saa kroikootella aluusvaattehillansa!
amerikanfröökynä prameasti pukeutunut, yleensä lierihattuinen nainen
amerikankirstu, amerikankistu Amerikan-kävijöiden mukanaan tuoma isokokoinen matka-arkku
amerikooksi: elää, olla, panna amerikooksi elää suurellisesti
amma lapsenkaitsija Kerkiääsiksä meillel lapsenammaksi?
ämmä vaimo, naisihminen Ämmät on äreetä, kun ei oo puita eikä päreetä.
ämmälauri naismainen mies
ammes iso, leveä puuastia, amme Miehet on kuk korpikuusia, ämmäk kun ammehia.
ammu, lemmu lehmän hellittelynimi
ammultaa ammentaa Vetestä on kova ammultaminen.
ämpätä ahmia, ylensyödä Kyllä ny aiva napa kiiltää, kun niil lujaa ämpättihin.
änkätä väitellä Ei kannata ruveta tyhymän kans änkkäämähän, eikä vasikan kans hyppäämähän.
änkiotto ihminen, joka on kova väittelemään
ankkastukki iso, hyvin kohonnut pullapitko Tästä taisi tulla ny oikeen ankkastukki.
änkköö väittely Ei niitä viitti kuullella, kun niillon aina joku änkköö käynnis.
annatella sättiä Kyllä mä sain kuullak kunniani, kus se oikeen annatteli.
annella ojentaa tai jättää käsiin käytettäväksi, haltuun Tuus antelemahan mullel leipiä kerähtähän, kum mä paan niitä uunihin!
ansio palkkatyö Ooksollu ny ansios?
antaa kiiruhuvvoiretta hoputtaa Mä annoon sillev vähä kiiruhuvvoiretta, kum mä sanooj jotta sun om pareet lähtiä hyvän sään aikana ennenku rajuilima nousoo.
äpäres odelma
aprikoora aprikoida
apupaska apulanta, väkilannoite
äriä ks. äkäänen
aroostaa arkailla, aristella Son sitte kova aroostamahan. Mikähän siinä hevoosen takajalaas on, kus se sitä niin aroostaa.
arpeeti, afääri työ
asestentti tarkastuskarjakko
asettaa hevoonen valjastaa hevonen Sitä pruukattihin asettaa hevoonen ja lähtiä kyläälemähän.
asiajjauheesta, asiooksensa varta vasten Mä lähärin asiajjauheesta kattomahan sua, kum mä kuulij jotta soot vähä häjys kunnos.
askares työ, karjanhoito Ei nyt oo niim paliua askaresta, kun itikat on tukos.
askaresvääräs, askarvääräs kumarassa Kovaa sä kans kuliet jo askarvääräs.
askaroora, asuulla leikkiä Mukula niin tynkkähän tyvenehen asuuli kalujensa kans.
askarooskalu, asuulikalu leikkikalu Ei mukulat niin kummoosia asuulikaluja tartte, kun ne jo asuuloo.
aski kannellinen puurasia Nys silakat säästyy, kuv voiaskin kansi on auki, sanoo isäntä.
ässävväärä kaneliässä, pikkuleipä Piroos pantihim pullakranssin keskelle ässävvääriä.
astottaa astuttaa Mansikki on niil lujaa häriis, jotta se pitää astottaa.
astua herapatahan päästää sammakko suustaan, nolata itsensä sanomalla väärä asia
astua nappohon erehtyä Kyllä se siinä akanotos niir reiluhun nappohon astoo. Ks. nappo.
astumalla, jalakaasin kävellen, jalan Muut meni hypääten, mutta mä menin astumalla.
asujamet asukkaat, ihmiset talossa Kyllä taloo tapansa pitää, tuloo asujamet mistä hyvänsä.
asuuli leikkipaikka mukulooller rustattihin konttuurista asuuli.
asuulikalu ks. askarooskalu
asuulla ks. askaroora
ätelä äitelä
atteeki apteekki Sauna son köyhän atteeki.
aukaasta, auvvaasta aukaista, avata Ei sinä viivy kauvvaa, kun ojaviska aukaasoo ojat.
auseerata panna järjestykseen, komennella Ei olsi taas tilaasuuresta tullum mitää, jollem molsi ollut siä auseeraamas.
automapiili, automopiili henkilöauto Olis taas auton kattomista, kut tua näkyy tulovan automapiili.
autootella ajella autolla
auttu aatto
aventa avanto Avennas virutettihim pyykit.
aviisi, aviisu, sanoma sanomalehti Tuorehia uutisia, sanoo akka, ku aviisu vesikorveehim putos.
avisjooni, avisjuuni huutokauppa Olokaa hiliaa ja huutakaa, sanoo vasaramies avisjoonis.
E en Ooksä teheny sen? No e!
eheroon taharoon tahallaan, tieten tahtoen No emmä nys sitä eheroon taharoon niim meinannu.
ehtoo ilta
ehtookahu illansuu Käylährä siä ehtookahus
ehtoota! iltaa! Ehtoota taloohin, sanoo vieras, kut tuli.
ei antanu eres sormen sirettä ei auttanut tms., vaikka olisi voinut
ei häräm päivää, hätäpäivää ei hätää Eihän täsoo häräm päivää, kyllä täs päriätähän!
ei jalaan jakua ei tilaa Kuivaajam porstuas oli niim palio jyväsäkkiä, jottei siä olluj jalaan jakua.
ei perää eikä porstuaa ei mitään perää Siinä asias ei ollus sitte loppujel lopuuksi perää eikä porstuaa.
ei silimä osaa vie ei katselemisesta ole mitään haittaa
ei tikkua ristihin ei mitään asian eteen Sei pannu eres tikkua ristihin.
eines aamupala Mä menin sinne einehen erellä.
elantehet asumisen, olemisen jäljet Kyllä siä asutahan, kus siä oli aiva seleviä elantehia.
elävä, tuholaanen tuhoeläin, -hyönteinen Heti kuj jurnut tuli kaharellel leherelle, piti kattua, jottei elävät niitä syöny.
elävänä luonnossa, "livenä" Ooksä sen ihimisen oikeen elävänä nähäny?
elojalaka kuhilas
elovasikka lehmävasikka, josta kasvatettiin lehmä Ennem pikkuvasikat laharattihin ja elohoj jätettihiv vain hyvät elovasikat.
emännäjjatkos korkea keittiöjakkara Minen uletu tuonne emännäjjatkokseltakaa.
emäsika emakko
emoo äiti, emäntä Onkos emoo kotona?
emoos leivän aihe, pyöritelty taikinanpala Son kovettu leipomahan, se pyörittää kahta emoosta yhtä aikaa.
ensukaa en suinkaan Ensukaa mä nyt tällääsis riihivaattehis voi sinnet tupahan tulla!
entrata muuttaa tai korjata vanhaa vaatetta Entraasiksä tätä muv vanahaa palttootani?
eremmääset kaukana asuvat ihmiset Ei ne eremmääset nyt tairat tulla, kun on niim pahat kelit.
eri periantai tilanteesta, jossa on tiedossa sanasota Nyt taisikit tulla eri periantai.
eroottaa nähdä selvästi Tuut tännel lampun alle, jotta erootat mitä siinä lukoo!
erustupa kaksitupaisen asuinrakennuksen toinen, pienempi tupa
esliina, essu ks. kaati
esmennellä estellä Minkähän tähäres se niil lujaa esmenteli, jottem mä saisim mennä sinne?
esu ensimmäinen Tuo poika aina tahtoos olla esu.
etehittet etuverhot kaksikerroksisen sängyn edessä Sum pitää mennä etehittien taa, kus suv vaattehes om pyykis.
eväsmyören eväät mukana Me mentihin heinähän eväsmyören.
evästää laittaa eväitä työhön menijöille Isoosta väjestä on kova evästäminen, kun ne menöö luhuralle.
everhaalarit puolihaalarit
F
faari isoisä
faartti vauhti Me mentihin tuhannenmoista faarttia
falaski epärehellinen
fällyruokooset vanhat, kuluneet vällyt
fältätä, kotkata kyntää Kuh hevoospeliillä tehtihin kaikki maataloustyöt, niin silloon aina pruukattihin syksyllä fältätä.
faneeri vaneri
fanellipaita flanellista ommeltu paita Fanellipairan pitää olla niim pitkä, jotta se ulettuu puon alle, ennenku siitom mitää hyötyä.
fankata kieltää Fankakkaa nyn nuota mukuloota, kun ne trystkää niil lujaa.
fankku vankku Hantuukihim pitää neuluak kaluunanauhasta fankut.
färi väri Ei färilloo väliä, kus sov vaim punaasta.
färiäri henkilö, joka "värittää" kertomuksiaan
fäsky, väsky salkun tapainen laukku Ooksä johonkim menos, kus sullon oikeen fäskyki joukos?
fatitauti ruuan puute
fieteriäjes jousiäes Fieteriäkehellä pruukattihin äjestää jurnu- ja pernamaa, jotta ne tuli syväätte pehemooseksi.
fietrata keinua tai ponnahdella jousilla Kyllä nämä liniaanirattahat mukavasti fietraa.
fiili viili
fiilinsiemen viilinhapatteena käytettävä valmis viili. Kuf fiili hapatettihin kotona, niij joskus ukkoonen otti siihej ja se tuli aiva lyhkääseksi. Silloom piti mennä vesiklasilla hakemahan krannista fiilinsiementä.
fiini hieno, kaunis Soot fiinis pukees.
fiinisokuri, kristalli(sokuri), santasokuri, sokurisanta hienosokeri
fiirata omituisesti tai epätavallisesti käyttäytyvästä Mikähän sitä nyt taas fiiraa?
fiirootella, lutaalla, mariaalla aikailla, viivytellä Mihinähän se pooikaviikari taas oikeen fiirootteloo?
fiksata tehdä pintakorjausta, esim. maalata tai tapetoida; ehostaa (myös ihmisestä!) Pitääs vähä viksata huushollia.
filtti huopa
filunki petos Ei sunkaa täs oo vaim mitääf filunkia, kut tämon niin halapaa?
finkerpori sormustin Annam mullev viä finkerporillinen lisää!
firaapelihomma vähemmän tärkeä tai tilapäistyö
fiuli viulu Se ihiminen on niinku fiulinkieli (=kireä).
flaku, naamarustinki, pläsi kasvot Käännäppäs flakus tänne!
flammnulanka täplikkääksi värjätty laikku
flammu täplä, laikku
flammuraita esim. joidenkin kansallispukujen hakemissa flammulangasta kudottaessa muodostuva raita
flanahuttaa, flenahuttaa, fletaasta, flänähyttää lyödä Oli vähältä jottei se mua flänähyttäny. Se tuli ja fletaasi päim pläsiä.
flaskata lätkäistä Suutari paikan flaskaa, pappa se palakam maksaa, sanotahan vanahas lauluski.
fläski läski Lihas piti olla ennev vahava fläski.
flatkutes juoruilija Se akka on sellaanen flatkutes.
flatkuttaa juoruta
flenahtaa livetä otteesta, lipsahtaa Se vain flenahti mun kärestäni.
flenkahtaa nyrjähtää
flenssu, flentsu influenssa, flunssa Minoon melekeen koko kevähän olluf flentsus.
flenuuttaa, fletoja kävellä Siä se mennäf fletoo mukkaasta tietä näkymättömihin.
flesu, fletru, klisu, kluissu, klusu, luiru hyvin veltto kangas, jossa ei ole mitään ryhtyä Ei tuo vaatet oo minkään näköönen, kuk kangas on tuollaasta fletrua.
fletarehtaa, hetalehtaa riippua, roikkua Mikä tua tantunhännäs oikeen fletarehtaa?
flikastella ks. olla flikas
flikka tyttö, neito
flikkaanen alle rippikouluikäinen teinityttö
flikkaanen ihiminen naimaton aikuinen nainen
flikkamukula tyttölapsi Soli kova tärährös, kuf flikkamukulat sai pannak keväällä pummulisukat ja matalak kengät jalakahansa.
flinttakenkä linttakenkä
floori navetan lantakouru Lehemä oli poikinu yöllä, ja siä oli aamulla vasikka flooris.
flossakkakeli lumisohjoinen ja vetinen keli
flotkapyssy: ampua flotkapyssyllä pieraista Mä ammun kohta flotkapyssyllä.
föliää! sanotaan, kun on onnistuneesti piilotettu jotain ylimääräistä toisen tavaroihin, esim. halko matkalaukkuun, jota toinen sitten tietämättään lähtee kantamaan
föliätä seurata
föliys mukana Nei ottanukkaa mua ollenkaa föliyhynsä.
foorata vuorata, laudoittaa Tuparati voirahan floorata joko lama- taikka pystyfoorilla
föörätä kuljettaa, siirtää Älkää nym mukulat fööräkköt tupahan kaikkia roinaa!
foori vuori, vuoraus Ämmään verhakankahasta takinfoori.
formu vuoka, muotti, valumuotti Sullon komia kaakkuformu. Formut on jo naulattu, kohta vois pitääv valukökän.
förmyntäri holhooja, huoltaja Ooksä mun förmyntärini?
förskotti eturaha Muutoon ei päriää, jollei saa förskottia.
fräätä selvittää kahvi keittämisen jälkeen kaatamalla se pari kertaa pannusta kuppiin ja takaisin, minkä jälkeen lisätään kylmä vesitilkka Kaffee pitää viä fräätä.
frahata ajaa rahtia
fräkääminen, fräköö suuritöinen esim. juhlien järjestäminen Kinkerikalaassiista oli kova fräkääminen.
fransut hapsut Nuo pöytätuukin fransut pitää oikoora.
friiata seurustella, kosiskella, hakkailla, rakastella
friijoo: olla friijoos, päästä friijoohin päästä yöksi mielitiettynsä luo Mihinkähäm menis jonsei olsi kotua, sanoo poika, kun ei friijoohim pääsny.
friskata virkistää Kyllä kaffi sitte friskaa päätä ja niskaa.
friski kookas Tuohon työhön tarvittaasihin friskiä miehiä.
frontti katonlappeen katettu ulkonema Vanahas tuvas oli eteläm puolella kolome fronttia.
funteerata miettiä, suunnitella Sitäki asiaa om monehel laihin funteerattu
fuskata pettää, väärentää, oilla epärehellinen Kyllä se niir reiruhum mua fuskas.
fuuru toisten mielestä omituinen ajatus Sillä kans pakkaa aina olemahan nuota fuuruja.
fyllätä pehmustaa, laittaa täytettä Tätä kenatoolia (=nojatuolia) vois vähä fyllätä.
fyristä hurista Emmä joukaa mitääk kuule, kut tuo auto tuos fyrisöö.
fyrrätä, fyryyttää päristää (suulla) poikamukulat on kovia fyrräämähän, kun ne asuuloo autoolla
fyrry röyhelö, rypytys, rimpsu Häjynflikan mekoonhännäs on kovetut fyrryt.
H
haaksottaa käydä tai osallistua tarpeettomasti Tarttooko sitä kaikis kissinristiääsis haaksottaa?
hääppöönen, häävi varsinkin kielteisessä yhteydessä: ei kaksinen Ei tästä nisusta nyh hääppööstä tullu. Ei se oo mikää häävi rääppöö.
haappura epävarma liikkeistään, ensiaskeleita ottava (lapsi)
haarikoora, klaakkeroora ajaa liian isolla polkupyörällä, esim. miesten polkupyörällä rungon välistä polkien Häjypoika siä taas polokupyörän kans haarikoottoo.
haaskata, hussata tuhlata Älä haaskaak kaikkia rahojas!
häätyä hiipua Eikö tää oo yhtää kattottu, kuv valakia on aiva häätyny?
häh? mitä?
häihäräppi yllättävä ongelmatilanne Kyllä täs nyt taisi tulla häihäräppi.
haikaalla surra, ajatella menetetyn asian perään Turha siton enää jäläkihij joulun (=jälkeenpäin) haikaalla.
häikkäles voimasana, "pirulainen" Kas, kas, taas on häikkäles mennyt taakirattaasehen sanoo Parkkuri-Jaakkoo, kun ei myllyr rattahat heti lähtenyp pyörimähän.
haiku ikävä Mukulallet tuli kova haiku, kun äitee lähti.
hailu haalea, haalistunut Son niin hailua färiltänsä.
hainavaappoo aikaansaamaton ihminen Tuo ei ookkaan mikään hainavaapppoo.
haippu haiven
haiskahtaa tuoksahtaa Kuk huiskahtaa, niin haiskahtaa
haisuvesi hajuvesi
hajottaa levittää Ennen kaikki sonnat hajotettihin ihimisvoimmin tarikolla pelloolle
hajusaipua hienosaippua Huriakauppias (=helppoheikki) ennem mainosti, jotton niin hyvää hajusaipuaa, jotta haisoo vastatuulehen.
häjyt puukkojunkkarit
häjyynen, vähäänen lapsesta: nuori, alle 10-vuotias Kum molin häjyynen, niim mulloli vaaliarruskiat paperikengät.
hakattu, raato työnteon jälkeen uupunut Kyllä mä ehtoolla olin niinkuh hakattu, kum molin koko päivän nakellu klapuja liiverihin.
hakavasikka laitumella ensimmäistä kesää oleva vasikka Kuh hevosmiehet on kehunu hyvää hevoosta, niin non sanonu, jotta evoosella eikä millää hakavasikalla.
hakia hakea Mennähän hakohon, hakemahan
hakuusis lopussa Vesi on aina hakuusis, kus son sangoolla kannettava.
halakipernat lihakeitto
halakoora halkoa, lohkoa Lihapernapata on siinä mallis, jotta sinnes saa jo halakoora pernat.
halapaus, halavaus halvaus
häläppäri tilapäinen apulainen Kerkiääsiksä vähä mulle häläppäriksi?
halavattu halvaantunut Sukulastätiä on halavattu
halaveerata väheksyä, halveksia Älä halaveeraap pientä haavaa äläkä halapaa sukua, kummastakiv voi viä tulla suuri!
haloonen haalea, haalistunut Tämä kaffi on aiva haloosta.
haltia, haltija lapsenkaitsija Emmä nyp pääse siihen tilaasuutehen, kum mum pitää mennä haltiaksi
haltiaanen, haltijaanen haltijatonttu, taruolento Ennenaikaa uurevvuoren auttuna aina ensimmäänen tina valettihin huonehenhaltijaaselle
hämehentauris ovat kuluneet, huonosti hoidetut kengät Plankkaan nyk kenkiäs, kun non aiva hämehentauris!
hames hame
hampahitoon saamaton, veltto Sen työnteko on niin hampahitoonta, jottei siitä tuu uutta ei kystä (=ei tule valmista).
hampahittomar ruoka velli Tulukaa syömähän, tää olis hampahittomar ruokaa
hämytiima hämärä tunti ennen pimeän tuloa, jolloin levättiin, säästettiin pärettä ja lamppuöljyä Nyp piretähän hämytiimaa
hämyttää, pimittää hämärtää Joulun erellä rupiaa varahin hämyttämähän, on kaks pimiää yhyres.
hankiklasit aurinkolasit
hantaaki kahva Olsit ottanu hantaakista kiinni, niin olsit pääsny kyytille!
hanttales maa-ala Sulla näkyy olevan tuos aikamoonen hanttales kylyvös.
hantuuki pyyheliina Roikkuu kuh hantuuki naulas.
haparoora etsiä käsin kosketellen, haparoida
hapatus epäiltävä asia, vanha tapa, tottumus, synti Onkohan sekit taas sitä akkaan hapatusta?
hapinesta hyvällä ruokahalulla, innoissaan Kyllä se kulukumies niin hapinesta pisteli halakipernoota.
häppä lapselle annettava maito Häppää, sanoo entinenkim mies, kul lapsen mairon joi.
häpyrensseli kyky hävetä Ihimisellä pitääs olla häpyrensseli
haraanen ks. piimäharaanen
harakaneines: tulla, mennä harakaneinehille tulla, mennä vieraisille liian aikaisin
hariakaaset, harjannostajaaset harjakaiset, harjannostajaiset
häriis kiimassa Lehemä on häriis jotta nokkuu.
härkäänen vasikasta: urospuolinen Oliko se vasikka lehemäänev vai härkäänen?
härkäpässi itsepäinen Ei se mitää uskom son sellaanen härkäpässi.
harkata, harkkoja hypätä yli, jättää väliin Et sookkaa laureehinsa harventanut, soot harkannu.
härkävasikka sonnivasikka
härkäviikot arkiviikot loppiaisen jälkeen Nyt alakaa härkäviikot ja läpileivät (=alkaa arki ja reikäleivän syönti).
harmaankääntävää on vesi juuri ennen kiehumispistettä
harmoota hevoosia talvipakkasella ovesta tulevasta kylmästä huurusta Pankaa nopiaa ovi kiinni, kut tuloo niil lujaa harmoota hevoosia
harrata vastustella Voi herra kuh harraa!
härskiintyä eltaantua
harva takkalaattia on talossa, jossa on tuhlaavainen taloudenpito Ennev vanahaa kaikki ruoka valmistettihin takas. Jos taloos pruukatahan haaskata ruokaa ja muutenkin tuhulata, sanotahan jotta siä on harva takkalaattia. Osa ruuasta aiva niinkuv varisoo laattian raoosta.
hasaata puhua
häspyytäri avustaja, apuun haettu
hasukampraati puhekaveri joko sullon hasukampraati
häsyys auttamassa (Mullon täs niim palio hommaa, jotta kerkiääsiksä tulla vähä häsyyhin?)
hattulyhyres, hattusiikko suojalyhde joka laitetaan kuhilaan päälle.
haukipaikka, plaikkupaikka pellossa kylvämättä jäänyt paikka Nyt on kylyväjä ollu huolimatoon, kun om peltohoj jääny nuom palio haukipaikkoja.
haukkapala suupala Annam mulle viä haukkapala!
haurikas, hautulaanen nauriista hauduttamalla valmistettu ruoka
hautasauna metsään tehty rakennus, jossa miehet ja hevoset voivat yöpyä metsätöitä tehtäessä
hautehet puidessa tähkistä irtoavat helpeet Kur riihittihin, niin hautehet kans pantihim menemähän puhaltajan tuuttihin navetankokkihin (=navetan ylisille).
hautova ilma kuuma, painostava ilma ennen ukonilmaa Tuloo varmahan ukkosta, kunon niin hautova ilima
hauturi haudankaivaja
havaata, honata huomata havaattekos, jotta täs olis leipäpuu, sanoo isäntämies koesiesnansa.
hävitöön hävytön
he!, heh! ole hyvä!
hehevo hieho
hehevolehemä kerran vasikoinut lehmä
heikaantua heikentyä sairauden vaikutuksesta
heinäkalia kotikalja, joka tehtiin maltaista heinäajan janojuomaksi
heinäkrinni rekeen tai kärryille sovitettava häkki heinien siirtämistä varten
heinäkrupu ks. krupu
heinäriitta korkea heinäkasa, heinäpinkka
heinäsuola karkea meri- tai vuorisuola, jolla heinät suolattiin latoon ajettaessa pilaantumisen ja hiirien varalta
helepottaa ks. huilata
hellankranssit hellanrenkaat, jotka sulkivat lieden kannessa olevan reiän, ja joilla säädeltiin sen kokoa poistamalla yksi tai useampia keittoastian koon mukaan
hellarreikä puulieden kannessa oleva reikä, johon keittoastia laitettiin Kaffipannu oli aina niin nokinen, kuh hellarreisäs keitettihin
hellittää keskeyttää työ Jos riihikones taikka puhaltajas meni paikat tukkoon taikka remmis päältä pois, niin silloom piti mennä sanomahan syöttäjälle, jotta nyp pitääs hellittää.
helluunen hyvin mieluinen, rakastettava
heluuntai helluntai
hengenhätä hätätilanne Älä nyn niil lujaa hosu, ei täs lehemänpoikimises mikää hengenhätä oo!
henkihapatoksis, -hapatuksis, henkämästyksis hengästyksissä
henkuri ihminen, jolla on hengenahdistus
herrampaskahan astonu itsestään liikoja luuleva
hetalehtaa ks. fletarehtaa
hetkahuttaa hätkähdyttää, liikuttaa sei oo mua yhtää hetkahuttanu
hetkustella matkustaa tees nyk kunoot kerran koko päivän hetkustellu
hevoosempään kokoonen pienikokoinen Jos vain taloos oli eres hevosempään kokoonen poikaanen, niin se meni täyrestä ajamahan traktoria, kus sontaa leviteltihin.
hevoosloimi hevosloimi Kut talavella tultihin mettästä, niin hevooselle annettihil lämpööstä vettä ja pantihin hevoosloimi selekähän
hevoospoomi vahva puinen puomi, johon hevonen kiinnitettiin Ennen oli puorienkip pihoos hevoospoomi, mihinkä sai situa hevoosensa kiinni.
hia hiha Pannahanko hiat hiulumahan?
hieno kankaasta tai langasta: ohut
hiertiäänen kuollut ihosolukko, joka lähtee saunassa Kus saunas hinkkaa ittiänsä, niin kovaa lähtöö hiertiääsiä.
hierustaa, rehkiöä (2) liikehtiä rauhattomasti istuessa Äläkää nyk kakarat koko aikaa hierustako
hihinapieroo hidaskulkuinen hevonen
hihtää, suksitella hiihtää, kävellä laahaten
hiilusta hiillos Pitää olla hyvä hiilusta ennenkus siinä paistetahan silakoota.
hiirenkillerö hiirenloukku Annam mulle hiirensyötti, mä viritän hiirenkillerön
hiirikissi kissa, joka on hyvä pyydystämään hiiriä
hilijaksensa, hilijooksensa, hilijoollensa, hilioollensa hiljalleen
hilikku 25 pennin kolikko Poijankloppi tuli ostamahan hilikulla murua
hilipata hipaista, juuri ja juuri osua Oli niin soukka tie, jotta kum me tultihiv vastatuste, niim melekeem polokupyörän sarvet hilippas toisihinsa
himppuunen hyvin hidas (työntekijä tms.)
hinkata hangata Son eri asia kus sahatahan, ja eri kus sia hinkkaa
hintu kankaasta: ohut Hinnuus vaattes kum minttumaakarin aikaanem pelimanni
hipuroora hypistellä, hiv
Huumoria ihmiset
huumoria.........
2
3466
Vastaukset
- Tupakissi
Kyllähän häjyä käytethän paljo muuskin, ku puukkojunkkariista tai nuarimmaasista kersoosta puhuttaes. Mikä tahansa tavara tai asia voi olla häjy, jos son huano, samoon ihminen voi olla häjys kunnos. "On sen jalka aika häjy, mutta kyllä se sillä kävelöö" "Sinne menöö tosi häjy tiä, menkää varovasti". Itte asias, ei täälä Härmäs päin oo kersoostaa paljo häjyynä puhuttu, jossei noo ollu oikee ilikeetä.
- Tupakissi
Konkkaaminen on ruurun hyppäämistä taikka yhrellä jalaalla hyppimistä, kortteli on muki. Olishan nuata, ku kerkiääs kaikki sun eherotukses lukia;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628