G:Asuntolainan määrä suhteessa asunnon ostohintaan

Il@na

Hei!
Laitetaanko gallup pystyyn...On hauska näin anonyymisti vertailla yleensä vaiettuja raha-asioita.
Eli asunnon ostoarvo,lainan määrä, kk-lyhennys ja tulot.

Meillä talon arvo 255 000, lainan määrä 101 000, lyhennys 1000 euroa/kk ja tulot 5000/kk.
Aviopari varustettuna muutamalla lapsella.

46

10328

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aa...........

mulla asunnon arvo 180000€.lainaa 36000€ sinkku.tulot 3000€/kk netto.

• aa..............

lisäyksenä lyhennys 1200€/kk

• Hki keskusta

Asunnon ostohinta 380 000 euroa, lainaa tarvittiin 320 000 (ensiasunto, joten ei tietystikään rahaa vanhasta asunnosta käytössä, pelkästään säästöjä). Kuukausilyhennys 1950 euroa, kuukausitulot 6500 euroa netto. Olemme lapseton aviopari.

• tre

asunto ~200ke
      lainaa 77ke
      lyhennys 550e/kk
      tulot ~4000e brutto

aviopari pieniä lapsia

• bb..........

Lainaa 9000€, kuukausitulot 4500 netto/kk, erä 3000 €/kk

• nainen30hki

Asunnon hinta 125 000e lainaa on 119 000e, tulot 5000e brutto ja lyhennys 850e/kk ja helsinki on paikkakunta

• W.W.

Asunnon arvo 180 000, lainaa jäljellä 90 000, lyhennykset n. 900 eur kuussa, aviopari lapsia, perheen bruttotulot n. 8000 eur kuussa.

• lainaaa

asunnon arvo 380 kE, tulot 15 kE brutto, lainaa 200kE, lyhennys 1200 E, 1 lapsi.

• rellestäjä

Asunnon arvo ~800 000€
      Lainaa 20 000€
      Nettotulomme 5000€ 3000€
      Lyhennys 4300€/kk

Kun velat on hoidettu,potkaisen ukon pihalle.

• JanneV

>Kun velat on hoidettu,potkaisen ukon pihalle.

Entäpä jos ukko ehtii ensin ja potkaisee sinut pihalle ? Vai oletko tosiaan viitsinyt elää niin tyhmän miehen, joka on mahsanut nimissäsi olevaa asuntoa, kanssa ?

• Tepu

Lainaa 72000, nettotulot meitillä kahella yht 2800€ ja lyhennys 1200€. Asunnon arvo? Rakentamiseen meni 115 000€, uskon ja toivon että se on enempi.

• Jäbis

Lainaa 150000€, maksetaan 950€/kk ja bruttotulot 3000€/kk. Aviopari, yksi lapsi ja koira.

• uusi halvempi

on tasan se mitä siitä joku kahjo suostuu maksamaan nyt tai tulevaisuudessa!

• löytyy

noin 130% suhteessa asunnon hintaan jossa asun.

• 2+2

Itselle tuli tätä ketjua lukiessa mieleen useista: Miksi noin pieni lyhennys määrä verrattuna tuloihin?
      Esim. 2aikuista 2lasta kauppamenot 800€, autot 200€, bensa 200€, muut asumismenot 400€ muut menot 300€/kk yht. 1700€, jos tulot 5200€(netto), kyllä ainakin 2500€ lainaan voisi laittaa, jäisi silti 800 yllätysmenoihin/säästöön. Onko teillä sitten paljon muita velkoja vai minne rahat menee?

Nuo olivat siis meidän menot, kerrostalossa asutaan. Lainaa alkujaan 150 000, lyhennys nykyään 2500€, muutama vuosi makseltu.

• meizi83

Vähän vaikuttaa provosoinnilta tää theadi. Kaikilla tuntuu olevan tosi hurjat tulot:)

Mulla asunnon hinta jotain 70 tonnia, lainaa 25 tonnia, tulot vuodessa (käteen jäävät verojen jälkeen) 29 tonnia.

• marikkii
        meizi83 kirjoitti:

Vähän vaikuttaa provosoinnilta tää theadi. Kaikilla tuntuu olevan tosi hurjat tulot:)

Mulla asunnon hinta jotain 70 tonnia, lainaa 25 tonnia, tulot vuodessa (käteen jäävät verojen jälkeen) 29 tonnia.

Asunnon arvo 180000, lainaa jäljellä 105000, lyhennys 650€/kk ja tuloni ovat bruttona n. 33000/vuosi.

• mörökölli 25
        marikkii kirjoitti:

Asunnon arvo 180000, lainaa jäljellä 105000, lyhennys 650€/kk ja tuloni ovat bruttona n. 33000/vuosi.

Asunnon arvo 110 000. Lainaa jäljellä 40 000 euroa. Lyhennys 1100 euroa kuussa. Tulot n. 3000 euroa kuussa. Olemme avopari, ei lapsia.

• rt666
        mörökölli 25 kirjoitti:

Asunnon arvo 110 000. Lainaa jäljellä 40 000 euroa. Lyhennys 1100 euroa kuussa. Tulot n. 3000 euroa kuussa. Olemme avopari, ei lapsia.

rakennettu talo 11vuotta sitten velaton arvo noin 300 000-400 000
        Tulot kahelta noin 5000 käteen/kk pari muksua.

• Baila baila

Et on "pikkasen" liioteltu tuloja... kaikki 5000€ nettotulot tänne kirjoitettuna on paskaa.. saan puolet tosta käteen ja bruttoansioni on melkein 50000€ vuodessa eli 1300000€ vuosiansiot tai enemmän just joo mitä tekee täällä ? Harvat pääsevät sellaisiin summiin..

Menoista voisin sano et tulojen mukana kasvavat yleensä menotkin.. eikä haluta "kaikkea" maksaa velkaan..vaan nauttia elämästä.
        Sinunkin laskuissa muut menot ovat todella pienet !? Ja jos teillä 2 autoa ovat autonkin menot aika pienet toki jos vähän ajaa..
        Esim. omalle muijalle jää ns. omaa rahaa yli 1000€/kk eli käyttää vaan itseensä kampaaja.vaatteet, yms. kavereitten lahjat ravintolat,baarit ja kaikki menee
        Sitten on perheen yhteiset rahat joilla maksetaan kaupat muille meidän omat rahat joilla maksetaan meidän yhteiset ravintolat,matkat sukulaiset ja niitten paapominen.
        Minun omat kavereitten kanssa dogaamis rahat..
        Lapsille pitää kokoajan hommata kaikkea harrstusta yms. vaatteita...
        Raha on nii "hupaa" se vaan liukenee...

• 2+2
        Baila baila kirjoitti:

Et on "pikkasen" liioteltu tuloja... kaikki 5000€ nettotulot tänne kirjoitettuna on paskaa.. saan puolet tosta käteen ja bruttoansioni on melkein 50000€ vuodessa eli 1300000€ vuosiansiot tai enemmän just joo mitä tekee täällä ? Harvat pääsevät sellaisiin summiin..

Menoista voisin sano et tulojen mukana kasvavat yleensä menotkin.. eikä haluta "kaikkea" maksaa velkaan..vaan nauttia elämästä.
        Sinunkin laskuissa muut menot ovat todella pienet !? Ja jos teillä 2 autoa ovat autonkin menot aika pienet toki jos vähän ajaa..
        Esim. omalle muijalle jää ns. omaa rahaa yli 1000€/kk eli käyttää vaan itseensä kampaaja.vaatteet, yms. kavereitten lahjat ravintolat,baarit ja kaikki menee
        Sitten on perheen yhteiset rahat joilla maksetaan kaupat muille meidän omat rahat joilla maksetaan meidän yhteiset ravintolat,matkat sukulaiset ja niitten paapominen.
        Minun omat kavereitten kanssa dogaamis rahat..
        Lapsille pitää kokoajan hommata kaikkea harrstusta yms. vaatteita...
        Raha on nii "hupaa" se vaan liukenee...

Voi olla, että liioitellaan. Mutta meillä siis tuo 5200€ tulee siis kahdelta ihmiseltä. Tuohon autojen menoon en ollut noita korjauskustannuksia laskenut, siis vain vakuutukset verot yms. ja tosiaan minä kävelen töihin, niin ei tuota toista autoa tarvitse kuin lasten kuskaamiseen ja omiin menoihini. Ja miehelläkin on alle 15min ajomatka töihin.

No minä meillä pidän huolen raha-asioista, ja olen varmaan aika pihi. Harvemmin juhlitaan niin, että baarilaskuja tarttis erikseen laskea. Lapset ei vielä harrasta, mutta kyllä tuosta ylijäämä 800€ muutamat tanssia/jääkiekkotunnit maksetaan ja säästöstä varusteet tms. Kyllä meillä yleensä joka kuukausi tuo 500€ menee säästöön, ellei enemmänkin ja 300€ jää miehen omiin menoihin (käy enemmän ulkona ja ostelee turhuuksia, hällä on siis isommat tulot). Koska siis tuo 800 300€ =1100 talouskassa yleensä kattaa myös minun lasten vaatteet (paljon saadaan tosin sukulaisilta vanhoja) minun juhlimiset ja "kaunistautumisen". Olen ajatellut, että mahdollisimman paljon säästöön ja lainaan, niin sitten kun lapset ovat isompia on niihin varaa enemmän käyttää. Nyt he on niin pieniä (5 ja 4), etteivät sillain tarvitse mitään erikoista, ja sukulaiset hoitaa lähes kokonaan lelut ja vaatteet (joko ostamalla lahjoja tai antamalla vanhoja). Ruuankin teen yleensä itse, siihen menee yllättävän vähän rahaa, siis verrattuna sinkkuaikoihin, kun elin ravintola- ja valmisruualla. Säästöistä sitten matkoja ja uusia huonekaluja tai kodinelektroniikkaa.
        Kyllä meilläkin rahat kuluisi kaikki, jos ei pitäisi huolta mihin ne menee. Sellaista kirjanpitoa pidän, missä on eriteltynä: Ruuat, herkut, alkoholi lelut, vaatteet, baarit, ulkona syömiset, hygienia tuotteet, minun menot, viihde, yms. Niin oikeasti rupeaa kääntymään ne oikeille kohdille, kun muutaman kuukauden tekee ja konkreettisesti näkee minne eurot humisee ja paljonko esim. niihin kaljoihin tai nameihin menee rahaa. Ja ei kylläkään eletä ilman mitään turhuuksia ja pelkällä alemakkaralla, eli tiukkoina aikoina voisi nuo kauppa- ja muut menot pudottaa puoleen, ellei vähempäänkin.

• .....

asunnon arvo n.90 000e, lainaa 45 000e, lyhennys 800e /kk. 2 aikuista nettotulot n.3200e

• jippii.fi

Talon arvoa en tiedä maksettiin 2004 235000€.. Velkaa otimme 190000€ loput omista.. Lyhennys 1500€/kk
      Rempattu näinä vuosina n.25000€...
      Tulot 55000€/vuosi -39% (vero muut) jää n.33550€/vuosi käteen = n. 2795€/kk normi kk on 2250€ mutlomar. ylityöt tulospalkkiot nostavat ansioita.
      vaimon 28000€ -27%( vero muut)
      2lasta täysin päivähoitomaksuin lisäksi...

• 8+7

Ensiasunnon ostohinta oli noin vuosi sitten 215 000 e.
      Lainaa on jäljellä 70 000 e.
      Lyhennys on näillä koroilla 450 e/kk.
      Kuukausitulot ovat nettona 2000-2300 e/kk.
      Miehen tulot ovat nettona noin pari tonnia kuussa, mutta ei lasketa niitä tähän, kun kämppä on omissa nimissäni. Ostamme seuraavan varmaankin yhdessä.

• Reinhard H.

1 hengen talous, asunnon ostohinta 150k / markkina-hinta tänään n. 220k, asuntolainaa 52k, bruttotulot n. 60k/vuosi, lyhennys korko jotain 550/kk (vastikkeet toki päälle)

• asdfh

Rivitalo 2h s 129000e, lainaa koko arvon edestä 129000, lyhennys 820 euroa/kk ja avoparin tulot yhteensä n.3700 nettona /kk.

• M41 + eukko + 2 x ip

Työnettotulot yhteensä n. €6500/kk 1 autoetu
      Sijoitusnettotulot yhteensä €11.200/kk

Asunto- (ja sijoitus)lainaa €415.000. Lyhennykset korot n. €5.800/kk. Lainoissa lyhyet juoksuajat ka alle 10v

Asunnon arvo n. €550-650.000. Sijoituksissa n. €520.000. Ja lisäksi vaatimaton mökki, 1 auto, molemmilla eläkevakuutukset.

• klaid

520000 euron edestä osakkeita tms. ja 134000 euroa osinkoja tms... hyvin on pullat uunissa, kuulisin mielelläni mistä saa noinkin hyvät nettotulot´..

• M41 + eukko jne
        klaid kirjoitti:

520000 euron edestä osakkeita tms. ja 134000 euroa osinkoja tms... hyvin on pullat uunissa, kuulisin mielelläni mistä saa noinkin hyvät nettotulot´..

Olen ollut softanikkari koko elämäni. Ensimmäinen oma softatekele 16v. Sitten softaa parissa firmassa vähitellen ylennyksiä keräten, paljon reissuhommia halvalla auton romulla. Kaikki opiskelut työn ohella, eikä päinvastoin. Loppujen lopuksi johtavassa asemassa isossa kansainvälisessä firmassa. Vaikka olenkin sielultani nörtti, olen silti puku päällä duunissa.

Mitään emme ole perineet, eikä mitään saatu kumpikaan kotoa mukaan, omat kesätyösäästöt. Itseni olen elättänyt yo-kirjoituksista asti.

Koko ajan säästäen ja sijoittaen samalla, kun liksa nousi. Ensimmäinen asunto v 93 ASP-lainalla rakennusfirman konkurssista, toinen 98 pankin pakkomyynnistä. Velkaa on otettu vain asuntoon ja sijoituksiin, ei ikinä mitään osamaksulla tms, aina lyhellä maksuajalla pisin on ollut 14v, lyhyin 7. Tästä näkee, että aikaa tarvitaan vaurastumiseen n. 20v.

Siinä meidän resepti.

Niin juu, vaimon tuloilla ei paljon juhlita, hän on julkisella sektorilla.

• Hieno juttu
        M41 + eukko jne kirjoitti:

Olen ollut softanikkari koko elämäni. Ensimmäinen oma softatekele 16v. Sitten softaa parissa firmassa vähitellen ylennyksiä keräten, paljon reissuhommia halvalla auton romulla. Kaikki opiskelut työn ohella, eikä päinvastoin. Loppujen lopuksi johtavassa asemassa isossa kansainvälisessä firmassa. Vaikka olenkin sielultani nörtti, olen silti puku päällä duunissa.

Mitään emme ole perineet, eikä mitään saatu kumpikaan kotoa mukaan, omat kesätyösäästöt. Itseni olen elättänyt yo-kirjoituksista asti.

Koko ajan säästäen ja sijoittaen samalla, kun liksa nousi. Ensimmäinen asunto v 93 ASP-lainalla rakennusfirman konkurssista, toinen 98 pankin pakkomyynnistä. Velkaa on otettu vain asuntoon ja sijoituksiin, ei ikinä mitään osamaksulla tms, aina lyhellä maksuajalla pisin on ollut 14v, lyhyin 7. Tästä näkee, että aikaa tarvitaan vaurastumiseen n. 20v.

Siinä meidän resepti.

kun noin asiat. Todistaa sen että yrittämisellä ja työnteolla voi vaurastua. Tietenkin oikein osunneet sijoitukset. Meillä hieman vaatimattomampi mutta riittävä omaisuus tällä hetkellä. Nettovarallisuus noin 200,000 euroa. Nuorempana sitä aina haaveili mummonmiljoonasta mutta kyllä se ajan mittaan toteutuu kun jotain uskaltaa ja viitsii tehdä.

• Juristi41
        M41 + eukko jne kirjoitti:

Siinä meidän resepti.

oiskohan kysyjä tarkoittanut, minkälaisella 520000e sijoitusoamisuudella saavuttaa 134400e vuosittaisen nettotuoton sijoitukselle. Tuottoprosentti on melkoinen, onittelut siitä.

• Tuottoa...
        Juristi41 kirjoitti:

oiskohan kysyjä tarkoittanut, minkälaisella 520000e sijoitusoamisuudella saavuttaa 134400e vuosittaisen nettotuoton sijoitukselle. Tuottoprosentti on melkoinen, onittelut siitä.

minäkin. Tuommoiset tuotto % ollut kyllä ajoittain ollut olemassa mutta pidemmän aikaa ollut jo 10-15% huipputuottoa.

• M41 jne
        Juristi41 kirjoitti:

Mahdollisuuksia tuollaisiin tuottoihin tulee aina silloin tällöin. Esim 2008 syksyllä - 2009 alkukevät USA:n yrityslainat olivat niin edullisia, että noihin tuottoihin pääsi pidemmäksi aikaa. Sama esim M-Realin lainalla. Kyllä niitä löytyy.

Tälläkin hetkellä valitsemalla tarkkaa ja vivuttamalla 50-75%:lla vuokra-asunnossa pääsee n. 12-15% vuosituottoon.

• zuppp

Asunnon arvo n. 420 k € lainaa 300 k € (korko 0,575 %). Lainan lyhennys 1850 €/kk. Yhteiset nettotulot 5700 €/kk. Aviopari 2 koiraa. Asunto Helsingissä

• meizi83

Ei taida olla pankista otettu tommonen 0,575% korko?

• 8+7

Itsekseen sinkkuna lainaa jäljellä 28t€, asunnon arvo n. 60t€, tulot kuukaudessa 2900€ työantajan maksamia kilometrikorvauksia työmatkoista n. 600€/kk, lyhennys näillä koroilla 400€/kk. Loput rahat vaan häviää jonnekkin... :)

• ghljö

Okt arvo n 260-270 000e, velkaa n 160 000e. Lyhennys pyöriin 700-750e/kk. yht lasketut nettotulot on n.4500-5500. Ei mukuloita vielä.

Omasta mielestä tää on aika maltillinen velka ruuhkasuomessa.

• Taasnäitä

Asunnon arvo 180 - 200 000, velkaa 40 000, bruttotulot vajaa 70 000 /v, vaimo kotirouva. Lainaa lyhennetään 1400 /kk eli niin paljon kuin rahkeet kestää. Olemme pessimistejä molemmat ja uskomme, että USA:n ja Euroopan pankit ja tal romahtaa parin vuoden päästä.

• Tavis 12345678

Just luin että varakkain 5% Suomen kotitalouksista tienaa keskimäärin reippaat 80 000 ekua vuodessa, siis bruttona. Suomi24 palstalla varmaan puolet porukasta on tuossa haarukassa.

• tavallinen myös
        Tavis 12345678 kirjoitti:

Just luin että varakkain 5% Suomen kotitalouksista tienaa keskimäärin reippaat 80 000 ekua vuodessa, siis bruttona. Suomi24 palstalla varmaan puolet porukasta on tuossa haarukassa.

Täällä on välillä aika humoristisia juttuja. Aivan mielettömät liksar on. Itse oon 3-vuorotyössä, jossa on joulut/juhannukset/uudetvuodet töitä, ylityöt tapissa ja silti en mitenkään saisi niin paljon, kuin täällä on keskiarvotulot

• ^*´^
        Tavis 12345678 kirjoitti:

Rupee menee mielenkiinto edes lukea saati vastailla nnäitten satu setien ja pikku poikien höpinöitä !

Joku sellanen palsta missä pitää rekistöröityä jää nämä höpö höpöt pois.

Minua ainaskiin itseäni kiinnostaa ns. normaalit ihmiset joista molemmat ovat töissä tai toinen kotona yms. niiten elämän tilanne... Normaalilla elämällä..
        eli keskitulo jos on n.2700€ luokkaa ja tälläisten ihmisten selviytymistä.. ( tarkoitan et 15000€/perhe/brutto ja siihen pääomatulot höpinät ei nyt vaan kiinnosta)
        Toki tiedän meidän firman päällikkö miehensä kanssa tienaa sen reilun 15000€/kk brutto.. ihan normaalia elämää eikä varmasti tulisi tänne kirjoittelemaan.. eikä ole verotietojen mukaan mitään pääomatuloja makselee asuntovelkaa ... ehkä on paremmin varaa rellestäää juoda laatu juomia ostaa lapsille kaikken mitä tarvitsevat ,mut eivät ole mitään ns. ökyjä.

Omhan ,meidänkin perheen brutto tulot yhteensä n.reilu 80000€/vuodessa ,mut kaikki menee perus elämiseen... velkaisen talon kanssa,

• velka vanki

aviopari, 1 lapsi. asunnon arvo 125 000 € , lainaa 80 0000 €, bruttotulot 5400 € /kk
      ( lainan kokonaiskorko nyt 0,82 % )

• KÖYHÄ NAAPURI

asunnon arvo noin 330 000e ja lainaa jäjellä 95 000e ja autotallis kolme uudehkoa velatonta autoa arvo tämän hetkinen myynti arvo n.60 000e 1 lapsi 2 aikuista ja netto tulot yht noin 3500 - 5000 kk

• 35 vee..

Sinkkumiäs, nettotulot n. 2200e/ kk, asuntlainaa n. 60K, lyhennys 600 €, vastike 133 € (Kaksio ei ruuhkasuomessa)

• Hupsustupsus

Meillä talo 180000, mökki rannalla 100000. lainaa 85000 , lyhennys 1000 , tulot vanhemmilla netto 4500, 1 lapsi kotona , toinen opiskelee. eli vielä n 85 kk siis reilu 7 vuotta niin velkavankeus on voitettu !

• Paavo pesusieni

Puolet vastaajista eivät osaa tehdä eroa edes netto- ja bruttotulojen kesken. Lopuistakin 65% ei edes tiedä todellisuudessa lainamääräänsä kuin "sinnepäin". Asuntojen ostohinta on toki yleensä tiedossa mutta myyntihinta/markkinahinta on se millä on merkitystä jos jotain velkavipuasioita koittaisi arvioida.

Paljon helpompi ja paremmin suuntaa antava olisi varmaankin nettotulot vs. asumiskulut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3432
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3262
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      3137
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      52
      2688
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1993
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1890
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1656
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      88
      1559
    9. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1515
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1360
    Aihe