Onko jollakulla tietoa, miksi kurjet lentävät aurassa? Johtuuko ilmavirtauksien tekemisestä parhaiksi mahdollisiksi, ja jos, niin miksi aura on parempi kuin jono?
Pitääkö paikkansa, että kurkiauran johdattaja vaihtelee? Johdattavatko nuoret linnut tai poikaset koskaan auraa?
Miksi kurjet lentävät aurassa?
7
3573
Vastaukset
- Lintubongari 5
Ilmanvastus on pienempi kun kurjet lentävät aurassa. Etunmainen väsyy nopeammin kuin muut joten johtajaa pitää välillä vaihtaa. Luulen että asia on näin.
- marianna
minäkin niin. Mietin vain, miksi aura eikä jono. Ja tosiaan myös, onko johtopaikka vain tietyille linnuille. Miten asia aerodynaamisesti toimii? (Me täällä töissä jo useampi pähkäillään tätä, ei ole parempaakaan tekemistä :) )
- kaksi siipeä :)
marianna kirjoitti:
minäkin niin. Mietin vain, miksi aura eikä jono. Ja tosiaan myös, onko johtopaikka vain tietyille linnuille. Miten asia aerodynaamisesti toimii? (Me täällä töissä jo useampi pähkäillään tätä, ei ole parempaakaan tekemistä :) )
Kumpikin siipi aiheuttaa linnun sivuille lähemmäs siivenkärkeä pyörteet. Kun takana tuleva lintu asettuu sopivasti näihin pyörteisiin nähden, se säästää energiaa. Siitä se aura lähtee muotoutumaan. Joskus isoissa parvissa auran siipi jakautuu edelleen uudeksi auraksi.
Auran kärkilintu vaihtuu aika tiuhaan.
Aura ei ole kurkien yksinoikeus. Sitä käyttävät monet muutkin parvissa muuttavat ja liikkuvat suurikkoiset linnut: joutsenet, pelikaanit, lokit, isot kahlaajat jne. - WaakkuWanhaWagnroinen
kaksi siipeä :) kirjoitti:
Kumpikin siipi aiheuttaa linnun sivuille lähemmäs siivenkärkeä pyörteet. Kun takana tuleva lintu asettuu sopivasti näihin pyörteisiin nähden, se säästää energiaa. Siitä se aura lähtee muotoutumaan. Joskus isoissa parvissa auran siipi jakautuu edelleen uudeksi auraksi.
Auran kärkilintu vaihtuu aika tiuhaan.
Aura ei ole kurkien yksinoikeus. Sitä käyttävät monet muutkin parvissa muuttavat ja liikkuvat suurikkoiset linnut: joutsenet, pelikaanit, lokit, isot kahlaajat jne.Nythän on niin, että Kurjet lentävät auramuodostelmassa läpäistäkseen Italian kohdalla olevan, pienimunaisten italiaanojen kompensaatioilmatorjuntaräiskinnän mahdollisimman pienin tappioin.
Kun eka huti menee ohi tai osuu, parven kärki vaihtuu siipilentäjälle vuoroin vasemmalta oikealle.
Kun varmaa on, että kuti osuu tai menee ohi, on tämä menettely varmin tapa jatkaa sukua ja päästä eroon spagettikansan lintuja huvikseen surmaavista pervoista.
:8)
- vanh
Mulla olis kysymys että millonka kurjet lentävät,itselle oli yllätys nyt aamuyöstä klo:03:00 aikaan 17/3-2016 kun olin ulkona tupakilla omalla terassilla täällä Turengissa ja ihailin kirkasta tähtitaivasta niin kuului kurkien ronguntaa ja siinä sitten katselin taivaalle että mistä se ääni tulee,se tuli sitten siitä kun kurkiaura näkyi sinitaivasta vasten ja oli matkalla kohti pohjoista,se oli tosiaankin mahtava näky yöllä ja hiljaisuudessa,laskin että siinä aurassa oli 15-17 kurkea,näkyivät hyvin tummina kirkasta taivasta vasten,mitenkä ne suunnistavat yöllä,meneekö ne tähtien mukaan sitten..???
Olen jo vanha mies mutta olen ajatellut että nehän lentävät vain päivisin mutta tuo muutti kyllä ajatustani. - kyntömiesddd
Epäilen, että auramuodostelmassa on helpompi lentää kuin vaikkapa karhi- tai niittokonemuodostelmassa.
- sfklsjlfkssdjlkds
Muistan 80-luvulla ala-asteella olleen juttua kurkiaurasta että ilmanvastukseen liittyvä asia. Ensimmäinen lintu joutuu puhkomaan koskematonta ilmaa mikä on rasittavaa, siksi johtava lintu vaihtuu usein.
Ehkäpä peräkkäin lentäminen johtaisi helposti kolarointiin jos nopeus vaihtelee esim. vastatuulen tms. takia? Tai ilma pyörteilee linnun takana niin ettei ole hyötyä lentää ihan suoraan perässä?
Itse olen ihmetellyt lintu- ja kalaparvienkin nopeitakin liikkeitä suurena ryhmänä, miten ne eivät törmäile toisiinsa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1185576Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744511756- 2001213
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk201199Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111183Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861063Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.48975- 64951
- 64906
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64856