Miksi kurjet lentävät aurassa?

marianna

Onko jollakulla tietoa, miksi kurjet lentävät aurassa? Johtuuko ilmavirtauksien tekemisestä parhaiksi mahdollisiksi, ja jos, niin miksi aura on parempi kuin jono?

Pitääkö paikkansa, että kurkiauran johdattaja vaihtelee? Johdattavatko nuoret linnut tai poikaset koskaan auraa?

7

3155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lintubongari 5

      Ilmanvastus on pienempi kun kurjet lentävät aurassa. Etunmainen väsyy nopeammin kuin muut joten johtajaa pitää välillä vaihtaa. Luulen että asia on näin.

      • marianna

        minäkin niin. Mietin vain, miksi aura eikä jono. Ja tosiaan myös, onko johtopaikka vain tietyille linnuille. Miten asia aerodynaamisesti toimii? (Me täällä töissä jo useampi pähkäillään tätä, ei ole parempaakaan tekemistä :) )


      • kaksi siipeä :)
        marianna kirjoitti:

        minäkin niin. Mietin vain, miksi aura eikä jono. Ja tosiaan myös, onko johtopaikka vain tietyille linnuille. Miten asia aerodynaamisesti toimii? (Me täällä töissä jo useampi pähkäillään tätä, ei ole parempaakaan tekemistä :) )

        Kumpikin siipi aiheuttaa linnun sivuille lähemmäs siivenkärkeä pyörteet. Kun takana tuleva lintu asettuu sopivasti näihin pyörteisiin nähden, se säästää energiaa. Siitä se aura lähtee muotoutumaan. Joskus isoissa parvissa auran siipi jakautuu edelleen uudeksi auraksi.

        Auran kärkilintu vaihtuu aika tiuhaan.

        Aura ei ole kurkien yksinoikeus. Sitä käyttävät monet muutkin parvissa muuttavat ja liikkuvat suurikkoiset linnut: joutsenet, pelikaanit, lokit, isot kahlaajat jne.


      • WaakkuWanhaWagnroinen
        kaksi siipeä :) kirjoitti:

        Kumpikin siipi aiheuttaa linnun sivuille lähemmäs siivenkärkeä pyörteet. Kun takana tuleva lintu asettuu sopivasti näihin pyörteisiin nähden, se säästää energiaa. Siitä se aura lähtee muotoutumaan. Joskus isoissa parvissa auran siipi jakautuu edelleen uudeksi auraksi.

        Auran kärkilintu vaihtuu aika tiuhaan.

        Aura ei ole kurkien yksinoikeus. Sitä käyttävät monet muutkin parvissa muuttavat ja liikkuvat suurikkoiset linnut: joutsenet, pelikaanit, lokit, isot kahlaajat jne.

        Nythän on niin, että Kurjet lentävät auramuodostelmassa läpäistäkseen Italian kohdalla olevan, pienimunaisten italiaanojen kompensaatioilmatorjuntaräiskinnän mahdollisimman pienin tappioin.

        Kun eka huti menee ohi tai osuu, parven kärki vaihtuu siipilentäjälle vuoroin vasemmalta oikealle.

        Kun varmaa on, että kuti osuu tai menee ohi, on tämä menettely varmin tapa jatkaa sukua ja päästä eroon spagettikansan lintuja huvikseen surmaavista pervoista.

        :8)


    • vanh

      Mulla olis kysymys että millonka kurjet lentävät,itselle oli yllätys nyt aamuyöstä klo:03:00 aikaan 17/3-2016 kun olin ulkona tupakilla omalla terassilla täällä Turengissa ja ihailin kirkasta tähtitaivasta niin kuului kurkien ronguntaa ja siinä sitten katselin taivaalle että mistä se ääni tulee,se tuli sitten siitä kun kurkiaura näkyi sinitaivasta vasten ja oli matkalla kohti pohjoista,se oli tosiaankin mahtava näky yöllä ja hiljaisuudessa,laskin että siinä aurassa oli 15-17 kurkea,näkyivät hyvin tummina kirkasta taivasta vasten,mitenkä ne suunnistavat yöllä,meneekö ne tähtien mukaan sitten..???

      Olen jo vanha mies mutta olen ajatellut että nehän lentävät vain päivisin mutta tuo muutti kyllä ajatustani.

    • kyntömiesddd

      Epäilen, että auramuodostelmassa on helpompi lentää kuin vaikkapa karhi- tai niittokonemuodostelmassa.

    • sfklsjlfkssdjlkds

      Muistan 80-luvulla ala-asteella olleen juttua kurkiaurasta että ilmanvastukseen liittyvä asia. Ensimmäinen lintu joutuu puhkomaan koskematonta ilmaa mikä on rasittavaa, siksi johtava lintu vaihtuu usein.
      Ehkäpä peräkkäin lentäminen johtaisi helposti kolarointiin jos nopeus vaihtelee esim. vastatuulen tms. takia? Tai ilma pyörteilee linnun takana niin ettei ole hyötyä lentää ihan suoraan perässä?
      Itse olen ihmetellyt lintu- ja kalaparvienkin nopeitakin liikkeitä suurena ryhmänä, miten ne eivät törmäile toisiinsa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe