Porkkana säilytys....

Mamma68

Tänään olis aikomus nostaa porkkanat maasta.Miten säilytän ne etteivät nahistu. Laitanko kylmäkellariin ja turvemultaan,vai miten?

8

2912

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nostat?

Nehän kasvaa vielä. Ja säilyvät paremmin maassa kasvaen.

• mamma68

Kyllä mä ne tänään nostan, ovat jo noin 18 cm ja alkavat halkeilla.

• mahtavia
        mamma68 kirjoitti:

Kyllä mä ne tänään nostan, ovat jo noin 18 cm ja alkavat halkeilla.

Onpa mahtavia! Ei ne meillä vaan oikeen kasvaneet tänävuonna mutta en laittanutkaan niin paljoo lannoitetta kun viime vuonna. Tykkäävät säilyä kosteassa turpeessa. porkkanoita pitää kastella välillä talven aikana. Perunat pitää olla taasen kuivassa turpeessa/tai ilman.

• mamma68
        mahtavia kirjoitti:

Onpa mahtavia! Ei ne meillä vaan oikeen kasvaneet tänävuonna mutta en laittanutkaan niin paljoo lannoitetta kun viime vuonna. Tykkäävät säilyä kosteassa turpeessa. porkkanoita pitää kastella välillä talven aikana. Perunat pitää olla taasen kuivassa turpeessa/tai ilman.

laitettu muuta kun hevosen paskaa keväällä maahan ja hyvin kasvoivat:)

• karer

Moi, olen nähnyt/ollut mukana maakellarin teossa. Jossa kellari tehtiin miehen syvyiseen "ojaan", kuivaan paikkaan kaivettuun, siimes puolelle, eli pohjoispuolelle, esim metsänrinta. Joka alustettiin soramonttu hiekalla (hieno hiekka) ja siihen sitten ladottiin porkkanat, niin etteivät ottaneet kiinni toisiinsa, hiekkaa eristeenä käyttäen. 10;sen senttiä hiekkaa ojan pintaan /hiukan eristettä (vanhoja täkkejä, eristevillaa yms),jonka päälle muovi, jottei kosteus mene. Ojaa on hyvä siitten leudompina talvipäivinä käydä purkamassa jopa 10 asteen pakkasissa, jos ei jätä porkkanoita odottamaan ulos seuraavan laatikon täyttymistä( purkaa vain ojan päästä ja peittää jälkensä lähtiessään). Porkkanat jos ovat kuivassa hiekassa ja suojaisessa paikassa, niin säilyvät seuraavaan kesään. Hiekka säilytys sopii myös tiinuihin ja kellariin mutta ei liian kuivaan tai kosteaan laitettaessa. Hiekka on parempi kuin turve tai multa jotka imevät vettä sienenlailla. Terveiset savosta.

• Kokemusta on

Leikkaa porkkanan molemmista päistä palat pois ja pane porkkanat muovipusseihin. Tee pusseihin pieniä reikiä ja vie kylmäkellariin. Itse teen aina näin ja porkkanat säilyvät toukokuulle asti.

• Paljon porkkanoita

Pesettekö porkkanat,ennenkuin leikkaatte molemmista päistä palat ?
      Itse tein niin ,etten pessyt.Panin porkkanat sitten suoraan kuivattamatta korvoon ,sanomalehtiä väliin ja kellariin..Olisiko pitänyt tahdä jotain toisin?

• kunnontyöntekijä

Karer kuvasikin jo vanhanaikaisen tavan säilöä juuressatoa, kutsutaan nimellä auma, googlettamalla löytynee. Älä ny ainakaan käy pesemään porkkanoitasi, harjata voit ilman vettä enimmät mullat jos häiritsee ja sitten asettelet porkkanasi johni astiaan hiekan sekaan siten etteivät kosketa toisiaan. näin menetellen tulisi säilyä toimivassa kellarissa tai muussa viileässä tilassa talven yli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      124
      1741
    2. NO NIIN !!!

Totuus Ukrainan sodan todellisista ja oikeista juurisyistä alkaa nyt näköjään paljastua lopultakin. https://www.youtube
      NATO
      679
      1656
    3. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1467
    4. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      165
      1343
    5. Trumpin hallinto hiljentää mediaa USA:ssa

Tuo paskahallinto on sananvapauden vihollinen, vaikka Vancen idiootilla oli otsaa syyttää eurooppalaisia sananvapauden p
      Maailman menoa
      323
      1305
    6. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      123
      1298
    7. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      43
      1268
    8. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      25
      1215
    9. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1165
    10. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      61
      1142
    Aihe