Porkkana säilytys....

Mamma68

Tänään olis aikomus nostaa porkkanat maasta.Miten säilytän ne etteivät nahistu. Laitanko kylmäkellariin ja turvemultaan,vai miten?

8

3007

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nostat?

Nehän kasvaa vielä. Ja säilyvät paremmin maassa kasvaen.

• mamma68

Kyllä mä ne tänään nostan, ovat jo noin 18 cm ja alkavat halkeilla.

• mahtavia
        mamma68 kirjoitti:

Kyllä mä ne tänään nostan, ovat jo noin 18 cm ja alkavat halkeilla.

Onpa mahtavia! Ei ne meillä vaan oikeen kasvaneet tänävuonna mutta en laittanutkaan niin paljoo lannoitetta kun viime vuonna. Tykkäävät säilyä kosteassa turpeessa. porkkanoita pitää kastella välillä talven aikana. Perunat pitää olla taasen kuivassa turpeessa/tai ilman.

• mamma68
        mahtavia kirjoitti:

Onpa mahtavia! Ei ne meillä vaan oikeen kasvaneet tänävuonna mutta en laittanutkaan niin paljoo lannoitetta kun viime vuonna. Tykkäävät säilyä kosteassa turpeessa. porkkanoita pitää kastella välillä talven aikana. Perunat pitää olla taasen kuivassa turpeessa/tai ilman.

laitettu muuta kun hevosen paskaa keväällä maahan ja hyvin kasvoivat:)

• karer

Moi, olen nähnyt/ollut mukana maakellarin teossa. Jossa kellari tehtiin miehen syvyiseen "ojaan", kuivaan paikkaan kaivettuun, siimes puolelle, eli pohjoispuolelle, esim metsänrinta. Joka alustettiin soramonttu hiekalla (hieno hiekka) ja siihen sitten ladottiin porkkanat, niin etteivät ottaneet kiinni toisiinsa, hiekkaa eristeenä käyttäen. 10;sen senttiä hiekkaa ojan pintaan /hiukan eristettä (vanhoja täkkejä, eristevillaa yms),jonka päälle muovi, jottei kosteus mene. Ojaa on hyvä siitten leudompina talvipäivinä käydä purkamassa jopa 10 asteen pakkasissa, jos ei jätä porkkanoita odottamaan ulos seuraavan laatikon täyttymistä( purkaa vain ojan päästä ja peittää jälkensä lähtiessään). Porkkanat jos ovat kuivassa hiekassa ja suojaisessa paikassa, niin säilyvät seuraavaan kesään. Hiekka säilytys sopii myös tiinuihin ja kellariin mutta ei liian kuivaan tai kosteaan laitettaessa. Hiekka on parempi kuin turve tai multa jotka imevät vettä sienenlailla. Terveiset savosta.

• Kokemusta on

Leikkaa porkkanan molemmista päistä palat pois ja pane porkkanat muovipusseihin. Tee pusseihin pieniä reikiä ja vie kylmäkellariin. Itse teen aina näin ja porkkanat säilyvät toukokuulle asti.

• Paljon porkkanoita

Pesettekö porkkanat,ennenkuin leikkaatte molemmista päistä palat ?
      Itse tein niin ,etten pessyt.Panin porkkanat sitten suoraan kuivattamatta korvoon ,sanomalehtiä väliin ja kellariin..Olisiko pitänyt tahdä jotain toisin?

• kunnontyöntekijä

Karer kuvasikin jo vanhanaikaisen tavan säilöä juuressatoa, kutsutaan nimellä auma, googlettamalla löytynee. Älä ny ainakaan käy pesemään porkkanoitasi, harjata voit ilman vettä enimmät mullat jos häiritsee ja sitten asettelet porkkanasi johni astiaan hiekan sekaan siten etteivät kosketa toisiaan. näin menetellen tulisi säilyä toimivassa kellarissa tai muussa viileässä tilassa talven yli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      543
      2061
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      385
      1672
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1496
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1388
    5. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      56
      1062
    6. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      118
      1057
    7. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1056
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      828
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      11
      814
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      813
    Aihe