Tietämys korreloi evolutionismin kanssa(tutkimus)

Tiedetietämys korreloi evoluution hyväksynnän kanssa: 32 kansakunnan vertailu:

http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/EUKnow12_evo.jpg

Selvä, ellei peräti järisyttävä, korrelaatio: mitä vähemmän
kansa Euroopassa osasi vastata
tiedekysymyksiin, sitä vähemmän hyväksyttiin/tiedettiin
ihmisevoluutiosta.
(Yksi 13:sta kysymyksestä oli ihmisevoluutiosta, joten se piti
teknisesti vähentää.
Ulkopuolella punainen piste on TR=Turkki, outlierin tapainen..)

13

1460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sammakko

      Olisi hauska kokeilla vastata niihin.

      • Mr.K.A.T.

        2.2. Level of knowledge

        Quiz statements
        (T= true; F= false)
        True, False, Don'tknow

        1. The Sun goes around the Earth
        2. The centre of the Earth is very hot
        3. The oxygen we breathe comes from plants
        4. Radioactive milk can be made safe by boiling it

        5. Electrons are smaller than atoms
        6. The continents on which we live have been
        moving for millions of years and will continue to
        move in the future
        7. It is the mother’s genes that decide whether
        the baby is a boy or a girl
        8. The earliest humans lived at the same time as
        the dinosaurs
        9. Antibiotics kill viruses as well as bacteria
        10. Lasers work by focusing sound waves

        11. All radioactivity is man-made
        12. Human beings, as we know them today,
        developed from earlier species of animals
        13. It takes one month for the Earth to go around
        the Sun


      • sammakko
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        2.2. Level of knowledge

        Quiz statements
        (T= true; F= false)
        True, False, Don'tknow

        1. The Sun goes around the Earth
        2. The centre of the Earth is very hot
        3. The oxygen we breathe comes from plants
        4. Radioactive milk can be made safe by boiling it

        5. Electrons are smaller than atoms
        6. The continents on which we live have been
        moving for millions of years and will continue to
        move in the future
        7. It is the mother’s genes that decide whether
        the baby is a boy or a girl
        8. The earliest humans lived at the same time as
        the dinosaurs
        9. Antibiotics kill viruses as well as bacteria
        10. Lasers work by focusing sound waves

        11. All radioactivity is man-made
        12. Human beings, as we know them today,
        developed from earlier species of animals
        13. It takes one month for the Earth to go around
        the Sun

        Takuuvarmasti kaikki oikein.


      • käynyt
        sammakko kirjoitti:

        Takuuvarmasti kaikki oikein.

        saada näitä väärin? Vaikka annettaisiin pari näppäilyvahinkoakin anteeksi?


    • pieni pointti

      On aika paljon eri asia tietää (luonnon)tieteissä esitettyjä asioita, kuin uskoa niihin. Luultavasti Suomessa suurin osa kreationisteistakin osaa vastata näihin tieteellisiin kysymyksiin, mutta siitä huolimatta he eivät usko niihin.

      • tyhmyyden ylistys

        Kretiini ei tiedä, koska on liian yksinkertainen.

        Mun teoria on että uskovainen ihminen on muutenkin keskimäärin (LUE KESKIMÄÄRIN) hieman tyhmempi. Tämän vois periaatteessa osottaa aika helpolla tutkimuksella, ja mututietonakin moni yhtynee tähän:

        Keskiverto tosiuskovainen on vähän tai ei juuri lainkaan koulutettu ja ylipäänsä lukee vähän jos mitään muuta kuin raamattua. Tästä voidaan myös huomata että tosiuskovaiset ovat useimmiten nykymaailmassa näitä vähäosaisempia yhteiskunnan pyörässä, eli työttömiä/huonosti palkatuissa ja vähän koulutusta vaativissa hommissa, joihin lapsen käsitysmaailman omaava ihminen jämähtää.

        ja kääntäen, yleisesti, mitä lukeneempi ihminen, sitä vähemmän uskoo jumaljuttuja ja yliluonnollisia, sitä paremmin palkattu työ. Enemmmistö aivan varmasti näin.

        Ai niin juu, helppoja oli nuo 13 kysymystä. Olen varma että tyhmyys tiivistyy uskovaisissa. Ja vinkujille tiedoksi, varmasti on poikkeuksia, ihmismieli kun on niin kummallinen.


      • Jokukemisti
        tyhmyyden ylistys kirjoitti:

        Kretiini ei tiedä, koska on liian yksinkertainen.

        Mun teoria on että uskovainen ihminen on muutenkin keskimäärin (LUE KESKIMÄÄRIN) hieman tyhmempi. Tämän vois periaatteessa osottaa aika helpolla tutkimuksella, ja mututietonakin moni yhtynee tähän:

        Keskiverto tosiuskovainen on vähän tai ei juuri lainkaan koulutettu ja ylipäänsä lukee vähän jos mitään muuta kuin raamattua. Tästä voidaan myös huomata että tosiuskovaiset ovat useimmiten nykymaailmassa näitä vähäosaisempia yhteiskunnan pyörässä, eli työttömiä/huonosti palkatuissa ja vähän koulutusta vaativissa hommissa, joihin lapsen käsitysmaailman omaava ihminen jämähtää.

        ja kääntäen, yleisesti, mitä lukeneempi ihminen, sitä vähemmän uskoo jumaljuttuja ja yliluonnollisia, sitä paremmin palkattu työ. Enemmmistö aivan varmasti näin.

        Ai niin juu, helppoja oli nuo 13 kysymystä. Olen varma että tyhmyys tiivistyy uskovaisissa. Ja vinkujille tiedoksi, varmasti on poikkeuksia, ihmismieli kun on niin kummallinen.

        Mä taas olen kemisti FM ja uskon luomiseen. Paljon fiksumpaa.

        Jokukemisti


      • vanha-kissa
        Jokukemisti kirjoitti:

        Mä taas olen kemisti FM ja uskon luomiseen. Paljon fiksumpaa.

        Jokukemisti

        Jokukemisti kirjoitti:
        "Mä taas olen kemisti FM ja uskon luomiseen. Paljon fiksumpaa."

        Tjaa, tiedän montakin korkeastikoulutettua uskovaiseksi mutta en oikeastaan tiedä, uskovatko he luomiseen evoluution kautta vaiko a'la kreationistit.

        Mutta mutta, kemiakin on laaja alue ja siinä voi päästä tosi syvälle alueeseen ja samalla hukata perspektiivin muihin tieteenaloihin.

        Olisin valmis väittämään, että korkeastikoulutetulla voi olla hyvin sirpaloitunut tieto ja jos siihen yhdistää näkökulmia ohjaavan maailmankuvan (kuten usko voi olla) niin toki tällaista fundamentalistista kreationismia kannattavia korkeasti koulutettuja löytyy.

        En kyllä sanoisi sitä fiksummaksi, mutta kukin on oikeutettu mielipiteeseensä.


      • sammakko
        Jokukemisti kirjoitti:

        Mä taas olen kemisti FM ja uskon luomiseen. Paljon fiksumpaa.

        Jokukemisti

        vastaat kysymyksiin 8 ja 12, T,F vai Don'tknow?


      • leimausta
        tyhmyyden ylistys kirjoitti:

        Kretiini ei tiedä, koska on liian yksinkertainen.

        Mun teoria on että uskovainen ihminen on muutenkin keskimäärin (LUE KESKIMÄÄRIN) hieman tyhmempi. Tämän vois periaatteessa osottaa aika helpolla tutkimuksella, ja mututietonakin moni yhtynee tähän:

        Keskiverto tosiuskovainen on vähän tai ei juuri lainkaan koulutettu ja ylipäänsä lukee vähän jos mitään muuta kuin raamattua. Tästä voidaan myös huomata että tosiuskovaiset ovat useimmiten nykymaailmassa näitä vähäosaisempia yhteiskunnan pyörässä, eli työttömiä/huonosti palkatuissa ja vähän koulutusta vaativissa hommissa, joihin lapsen käsitysmaailman omaava ihminen jämähtää.

        ja kääntäen, yleisesti, mitä lukeneempi ihminen, sitä vähemmän uskoo jumaljuttuja ja yliluonnollisia, sitä paremmin palkattu työ. Enemmmistö aivan varmasti näin.

        Ai niin juu, helppoja oli nuo 13 kysymystä. Olen varma että tyhmyys tiivistyy uskovaisissa. Ja vinkujille tiedoksi, varmasti on poikkeuksia, ihmismieli kun on niin kummallinen.

        En ymmärrä kirjoittajan tarvetta noin voimakkaasti leimata ryhmä johon ei itse kuulu. Siinä mielessä olen samaa mieltä, että uskovaisissa on oman kokemukseni mukaan sellainen ihminen joka toimii herkemmin sen mukaan minkä kokevat olevan "oikein" on todennäköisemmin uskova. Toisaalta uskovissa on kokemukseni mukaan hiukan enemmän myös näiden edellisten vastakohtia. Eli uskovissa on runsaasti ihmisiä, jotka pohtivat asioiden olemista (tosin osa pohtii lähtökohtanaan pelkkä raamattu).

        Itse olen ei-uskova (en oikein edes ateisti). Vaimoni on taas uskova ihminen (mutta uskoo evoluutioteorian olevan toimiva malli). Koen itse olevani (ja jotkut ovat minulle väittävät) "älykäs ihminen". Mutta en kyllä koe niin, että vaimoni olisi itseäni tyhmempi kun hänellä on usko.

        Muuten mitä on tyhmyys. Jos haluaa viitata tieteelliseen totuuteen, on aika tyhjää viitata tuollaiseen termiin joka määritellään jonkin huonosti määriteltävissä oleven käsitteen (kuten äly) puuttumisena.


    • juutas

      Tietämättömyydestähän taikauskot syntyvät. Ja sen tuokin tarkastelu hyvin osoittaa.

      Ennen uskottiin esimerkiksi sääilmiöiden olevan jumalien aiheuttamia, mutta tieteellisen työn tuloksena tiedetään nykyään mikä esimerkisi salaman tai sateenkaaren synnyttää. Luomisuskoiset eivät ole riittäviä tietoja biologiasta, geologiasta, historiasta jne. saaneet tai kyenneet ottamaan vastaan. Niinpä he tältä osin elävät taikauskojen vallassa edelleen.

    • ja viisaus

      Henkilön tietomäärä tieteellisestä tiedosta taas ei korreloi millään tavalla todellisen viisauden kanssa.

      • Elwen

        mitähän sekin todellinen viisaus on, jota johdetaan vääristä premisseistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      153
      3242
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      95
      2197
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      321
      2138
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      126
      2050
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1809
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1465
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1261
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      28
      1240
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1130
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1019
    Aihe