Käsi sydämelle...

Amppari

kaikki vanhemmat! Kuinka moni on osannut luetella peruskoulun jälkeen esimerkiksi kaikki EU-maat ja niiden pääkaupungit? Tämä on vaan esimerkki, ja yritän sillä päästä itse asiaan.

Eli ajatukseni on se, että tuskinpa patalaiska koululainen saa irti yhtään enempää peruskoulusta kuin steiner-koulustakaan. Siis lapsi/nuori, jolle oppiaineet ovat ns. pakkopullaa pystyy suorittamaan molemmat koulut ala-arvoisesti.

KOROSTAN, että itse tässä pohdiskelen, kumpaanko päiväkotiin(siis kunnallinen vai steiner) ja kouluuun laitan oman lapseni. Eli kirjoitukseni on vain oma näkemykseni.

En pidä kuitenkaan itseäni hihhulina enkä erityisen luomuihmisenä, en edes kovin luovana, mutta haluaisin tarjota lapselleni mahdollisuudet toteuttaa itseään. Peruskoulu painottaa koko ajan enemmän kovia arvoja, taideaineet saavat väistyä matematiikan ja kemian/fysiikan tieltä.

Olen tehnyt vuosi sitten päättötyön peruskolun syrjäyttävästä vaikutuksesta. Tulin lopputulokseen, että peruskoulu sopii keskitason oppilaalle. Eli kun on kaikessa keskitasolla (sosiaaliset taidot, perheen sosio-ekonominen asema, oppimistaidot ja -tekniikka, kunnianhimo ym.) kannattaa valita peruskoulu. Mutta jos lapsi on esimerkiksi hidas oppimaan, syrjään vetäytyvä tai todella lahjakas, peruskoulun eväät loppuvat kesken.

En tarkoita kirjoituksellani sitä, että steiner-koulu on sitten se paras mahdoliinen valinta. Aivan varmasti monissa steiner-kouluissakin on ongelmia kohdata lapsi/nuori. Mutta tosiasia on se, että steiner painottaa pehmeämpiä arvoja, jolloin ihminen pääsee paremmin toteuttamaan sekä vahvistamaan itseään.

Itse ajattelen niin, että peruskouluajan tärkein anti on se, miten opitaan asioita ja mistä tietoa voi hakea. Yleissivistys on tärkeää, mutta sille on mahdotonta sanoa vähimmäistasoa, koska opetusta on hurjan monen tasoista. Tärkeintä om kuitenkin, että lapsi tuntee kuuluvansa joukkoon ja kokee niitä tärkeitä onnistumisen elämyksiä, oli koulu sitten steiner tai peruskoulu.

40

2151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedä

      kirjoittajan oppimis- ja omaksumiskyvystä, mutta herranjumala, kai normaali älyinen sentään ne EU-maat pääkaupunkeineen muistaa...? Vai eikö oikeasti?

      • aflsdkj

        No, itsekkin mietin, että en ole ollut mantsan-tunnilla mikään hikke, mutta kyllä euroopan maat pääkaupunkeineen on taottu päähän...Toivottavasti en ole poikkeus...


      • hikoilu...
        aflsdkj kirjoitti:

        No, itsekkin mietin, että en ole ollut mantsan-tunnilla mikään hikke, mutta kyllä euroopan maat pääkaupunkeineen on taottu päähän...Toivottavasti en ole poikkeus...

        ja takominenkaan ei aina riitä. Olin kai sen verran itsepäinen, etten silloinkaan suostunut painostuksen kohteeksi. Eli en suostunut pänttäämään päähäni esim. niitä euroopan maita, kun ne eivät sinne kuitenkaan jääneet.
        Ja elämässä olen selvinnyt tälläkin älykkyysosamäärälläni mielestäni ihan kiitettävästi. Ja ilman tietoa euroopan maista, saatika pääkaupungeista.
        Hyvällä suuntavaistollani ja kartan avulla olen toistaiseksi perille löytänyt tuntemattomampiinkin paikkoihin, joten... Eipä vaivaa yhtään, vaikken niitä maita opetellutkaan.


    • en...

      todellakaan osaa luetella EU-maita edes nyt aikuisena. Peruskoulusta päästyäni ei tainnut vielä olla edes mitään EU:ta, mutta enpä olisi silloin osannut luetella Euroopankaan maita. Hyvä, kun pohjoismaat osasin.

      Joskus mietin, että peruskoulun ja steinerkoulun välimuotokin voisi olla joillekin epäröivälle hyvä vaihtoehto. Mutta esim. musiikkiluokalla kai pitäisi tietää lapsen olevan musikaalisesti lahjakas tai jos on esim. joitain muuhun taiteellisuuteen painottavia luokkia tai kouluja, niin ne lapsensa kyvyt pitäisi tulkita jo ennen kouluikää. Ehkä joillekin helppoa, mutta itse en olisi osannut lapsistani määritellä, millä alalla ovat lahjakkaampia ja millä vähemmän lahjakkaita. Ovat nyt steinerkoulussa saaneet kehittää taitojaan ja toinen on selekästi musikaalisempi ja toinen piirtäjänä vallan mainio :) Ja kuitenkaan heitä ei lannisteta millään alueella, kuten itselleni kävi peruskoulussa.
      Olin pienestä asti innokas laulamaan ja soittoharrastuksenkin aloitin jo nuorena. Ala-asteen luokanvalvojani harrasti kuorolaulua ja oli sitten tyytymätön laulutaitoihini ja antoi kuutosen. Millään soittotaidolla ei ollut mitään merkitystä hänelle. Numerot paranivat vauhdilla, kun oikeat musiikinopettajat alkoivat opettaa meille musiikkia. Eikä edes lauluni saanut numeroita tipahtamaan :))

      • eka

        edes yhdestä asian oivaltaneesta viestistä.=)


    • Maria_

      Tuonne toisaalle jo kirjoittelin kokemuksiani steinerista, joten vilkaise ihmeessä. Siellä varmasti osa vastauksesta kysymyksiisi: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001600&posting=22000000018911323

      Mitäpä iloa on osata luetella EU-maat ja pääkaupungit - myönnän etten itsekään niitä ehkä kaikkia muista. Voihan sillä tietenkin päteä ja kasvattaa itseluottamusta. Mutta entäpä, jos olet saanut kasvattaa itseluottamustasi koko koulutaipaleesi ajan? Steinerissa siihen annetaan hieno mahdollisuus antamalla oppilaalle vastuuta ja kannustamalla omien vaikutusmahdollisuuksien hyödyntämiseen.

      Steinerissa todella saa toteuttaa itseään, kehittää toimintatapojaan, kokea onnistumista, mutta myös opettavaista pettymystä. Steinerkoulussa muistan myös aina saaneeni yrittää uudelleen.

      Yleissivistyksen voi määritellä monella tapaa. Tieto- ja faktapohjainen yleissivistys saattaa irrota peruskoulusta helpommin (oppilaan vähemmällä aktiivisuudella) kuin steinerista. Sen sijaan kokonaisvaltainen ja monimuotoinen kaikki elämisen ja ihmisyyden osa-alueet kattava yleissivistys, mikä todella kantaa elämässä eteenpäin, on ehkä tärkein asia, mitä steinerkoulusta koen saaneeni. Se ei tietenkään ole täydellinen, kaukana siitä, mutta valmiudet sen täydentämiseen elämänkokemusten myötä ovat hyvät.

      Steinerkoulu kasvattaa elämään ja maailmaan, ei vain yliopistoon.

      • Miten sofiat ja eurytmiat

        kasvattavat elämään? Katso uskontojen uhrien sivustoja, se avartaa jos niin haluaa.

        Miten ihmeessä tähän on menty, elämme vuotta 2006, ja tietoa, tutkittuakin jo saa, niin, jos haluaa.

        Yksinkertainen on kaunista,miksi elämästä pitäisi tietentahtoen tehdä monimutkaista hömppää?

        Onneksi jouduimme aikoinaan muuttamaan ja eikä lähimaillakaan ollut lapsille mahdollisuutta päästä jatkamaan koulun käyntiään steinerissä.

        Silloin se tuntui niin väärältä, mutta lasten itsensä huomatessa miten hauskaa on kun oppii uutta kokoajan lisää, oli itsenikin pakko tunnustaa jotain. Ja olen todella kiittänyt Jumalaa, että saimme tarvittavaa etäisyyttä, se mikä näytti aluksi koituvan kiroukseksi, kääntyikin mitä suuremmaksi siunaukseksi perheellemme.

        Se miksi alunalkaen vaikutti ratkaisuun valita lasten koulu steineristä johtui minun omasta halusta nähdä elämä monimutkaisena ja suorituksia vaativina tehtävinä. Minulla oli virheellinen kuva peruskoulun opetuksen tarjonnasta. Väitteet, että ihmisyys ja viisaus kasvaa vain harjaannuttamalla taiteellisuutta steinerin ihmiskuvan mukaan oli humpuukia pahimmasta päästä.

        Luulin siis, että peruskoulussa ei tueta lapsen yksilöllisyyttä steinerin tavoin.

        Luulo ei todellakaan ole tiedon väärtti.

        Peruskoulun opettaja pääsääntöisesti ovat saaneet monipuolisen, ihmiskuvaa ja lasta kokonaisvaltaisesti kannustavan koulutuksen.

        Kyky nähdä ihminen monisärmäisenä ja ulotteisena yksilönä ei synny pelkästään tuijottamalla jonkinlaisen filosofin luomaan illuusioon ihmisestä.

        Todella toivon, että näitä sivustoja lukee joku, jolla on mahdollisuuksia puuttua tässä pienessä maassa rehottavaan näennäisoppeihin.

        Ei tällä maalla ole varaa hukata yhtään enempää ihmisten voimavaroja kaikenlaisin huuhaa juttuihin.

        Kokemuksellinen oppiminen on todella sallittua jokaikiselle meistä, niin minulle kuin sinulle.

        Viisautta päätöksiin.


      • joo...
        Miten sofiat ja eurytmiat kirjoitti:

        kasvattavat elämään? Katso uskontojen uhrien sivustoja, se avartaa jos niin haluaa.

        Miten ihmeessä tähän on menty, elämme vuotta 2006, ja tietoa, tutkittuakin jo saa, niin, jos haluaa.

        Yksinkertainen on kaunista,miksi elämästä pitäisi tietentahtoen tehdä monimutkaista hömppää?

        Onneksi jouduimme aikoinaan muuttamaan ja eikä lähimaillakaan ollut lapsille mahdollisuutta päästä jatkamaan koulun käyntiään steinerissä.

        Silloin se tuntui niin väärältä, mutta lasten itsensä huomatessa miten hauskaa on kun oppii uutta kokoajan lisää, oli itsenikin pakko tunnustaa jotain. Ja olen todella kiittänyt Jumalaa, että saimme tarvittavaa etäisyyttä, se mikä näytti aluksi koituvan kiroukseksi, kääntyikin mitä suuremmaksi siunaukseksi perheellemme.

        Se miksi alunalkaen vaikutti ratkaisuun valita lasten koulu steineristä johtui minun omasta halusta nähdä elämä monimutkaisena ja suorituksia vaativina tehtävinä. Minulla oli virheellinen kuva peruskoulun opetuksen tarjonnasta. Väitteet, että ihmisyys ja viisaus kasvaa vain harjaannuttamalla taiteellisuutta steinerin ihmiskuvan mukaan oli humpuukia pahimmasta päästä.

        Luulin siis, että peruskoulussa ei tueta lapsen yksilöllisyyttä steinerin tavoin.

        Luulo ei todellakaan ole tiedon väärtti.

        Peruskoulun opettaja pääsääntöisesti ovat saaneet monipuolisen, ihmiskuvaa ja lasta kokonaisvaltaisesti kannustavan koulutuksen.

        Kyky nähdä ihminen monisärmäisenä ja ulotteisena yksilönä ei synny pelkästään tuijottamalla jonkinlaisen filosofin luomaan illuusioon ihmisestä.

        Todella toivon, että näitä sivustoja lukee joku, jolla on mahdollisuuksia puuttua tässä pienessä maassa rehottavaan näennäisoppeihin.

        Ei tällä maalla ole varaa hukata yhtään enempää ihmisten voimavaroja kaikenlaisin huuhaa juttuihin.

        Kokemuksellinen oppiminen on todella sallittua jokaikiselle meistä, niin minulle kuin sinulle.

        Viisautta päätöksiin.

        Voit kiittää Jumalaasi, jos pelasti perheesi huonolta opettajalta ja antoi jopa tilalle vielä kannustavan peruskoulun opettajan.

        Jotenkin vain tuntuu, että tämä palsta pursuaa kaltaisiasi, jotka ovat törmänneet niihin huonompiin steineropettajiin. Ja annatte vielä lisää vettä myllyyn niille kirjanoppineille, joille luetun ymmärtäminen on pääasiallinen tehtävä elämässään ja sen "tiedon" kylväminen tällä palstalla.

        Ja tuon kaiken vaikutus on se, että täällä on turha kertoa positiivisia kokemuksia steinerkoulusta, kun heti joku kiirehtii tyrmäämään ne positiiviset kokemukset mahdottomiksi tai ainakin kirjoittajat aivopestyiksi harhaoppisiksi.

        Jos peruskouluissakin asiat ovat niin mallikkaasti, niin miksi näitä asioita pitää niin paljon miettiä:

        http://www.torkinmaenkoulu.kokkola.fi/KOULUR.htm

        http://www.koulurauha.fi/

        http://www.verkkouutiset.com/arkisto/Arkisto_1999/8.lokakuu/unif4099.htm

        http://www.google.fi/search?hl=fi&ie=ISO-8859-1&q=koulurauhaa&btnG=Google-haku&meta=


        "Peruskoulun opettaja pääsääntöisesti ovat saaneet monipuolisen, ihmiskuvaa ja lasta kokonaisvaltaisesti kannustavan koulutuksen."

        Jos asia on noin, ilmeisesti heille ei ole opetettu, kuinka niitä oppeja sovelletaan käytännössä.


      • Maria_
        Miten sofiat ja eurytmiat kirjoitti:

        kasvattavat elämään? Katso uskontojen uhrien sivustoja, se avartaa jos niin haluaa.

        Miten ihmeessä tähän on menty, elämme vuotta 2006, ja tietoa, tutkittuakin jo saa, niin, jos haluaa.

        Yksinkertainen on kaunista,miksi elämästä pitäisi tietentahtoen tehdä monimutkaista hömppää?

        Onneksi jouduimme aikoinaan muuttamaan ja eikä lähimaillakaan ollut lapsille mahdollisuutta päästä jatkamaan koulun käyntiään steinerissä.

        Silloin se tuntui niin väärältä, mutta lasten itsensä huomatessa miten hauskaa on kun oppii uutta kokoajan lisää, oli itsenikin pakko tunnustaa jotain. Ja olen todella kiittänyt Jumalaa, että saimme tarvittavaa etäisyyttä, se mikä näytti aluksi koituvan kiroukseksi, kääntyikin mitä suuremmaksi siunaukseksi perheellemme.

        Se miksi alunalkaen vaikutti ratkaisuun valita lasten koulu steineristä johtui minun omasta halusta nähdä elämä monimutkaisena ja suorituksia vaativina tehtävinä. Minulla oli virheellinen kuva peruskoulun opetuksen tarjonnasta. Väitteet, että ihmisyys ja viisaus kasvaa vain harjaannuttamalla taiteellisuutta steinerin ihmiskuvan mukaan oli humpuukia pahimmasta päästä.

        Luulin siis, että peruskoulussa ei tueta lapsen yksilöllisyyttä steinerin tavoin.

        Luulo ei todellakaan ole tiedon väärtti.

        Peruskoulun opettaja pääsääntöisesti ovat saaneet monipuolisen, ihmiskuvaa ja lasta kokonaisvaltaisesti kannustavan koulutuksen.

        Kyky nähdä ihminen monisärmäisenä ja ulotteisena yksilönä ei synny pelkästään tuijottamalla jonkinlaisen filosofin luomaan illuusioon ihmisestä.

        Todella toivon, että näitä sivustoja lukee joku, jolla on mahdollisuuksia puuttua tässä pienessä maassa rehottavaan näennäisoppeihin.

        Ei tällä maalla ole varaa hukata yhtään enempää ihmisten voimavaroja kaikenlaisin huuhaa juttuihin.

        Kokemuksellinen oppiminen on todella sallittua jokaikiselle meistä, niin minulle kuin sinulle.

        Viisautta päätöksiin.

        Ymmärrätköhän nyt ihan itsekään mitä olet kirjoittanut.

        "Miten ihmeessä tähän on menty, elämme vuotta 2006, ja tietoa, tutkittuakin jo saa, niin, jos haluaa." ja "Ja olen todella kiittänyt Jumalaa--."

        Millä tavalla tämä sinun Jumalasi on tutkittua tietoa? Aika monet voisivat pitää sitä "monimutkaisena hömppänä".

        "Väitteet, että ihmisyys ja viisaus kasvaa vain harjaannuttamalla taiteellisuutta steinerin ihmiskuvan mukaan--."

        Tuskin kukaan asiaan perehtynyt näin väittää. Steinerin ihmiskuva tulee opetuksessa esiin lähinnä siinä, mitä milläkin luokka-asteella painotetaan. Eli muotoja tunnistetaan silloin, kun lapsi on niistä luonnostaan kiinnostunut ja alkaa niitä havainnoida ja ymmärtää. Samoin liikunnalliset harjoitteet ja eurytmia tukevat lapsen liikunnallista kehitystä: lihasten voimistumista, pienenä kokonaisvaltaista liikunnantarvetta, myöhemmin motoriikkaa jne. Kun nämä kaikki yhdistetään, saadaan monipuolinen opetuksellinen ja kasvatuksellinen kokonaisuus.

        "--minun omasta halusta nähdä elämä monimutkaisena ja suorituksia vaativina tehtävinä."

        Mitenkäs tähän omaan sen aikaiseen näkemykseesi sait liittettyä steinerkoulun? Steinerkoulu kun on mielestäni niin kaukana suorittamisesta kuin mikään oppimiseen liittyvä voi olla.

        On kuitenkin hienoa, jos olet löytänyt lapsillesi pätevän ja kasvatustehtävästään vastuuta tuntevan peruskoulun ja opettajan. Hyviä ja huonoja opettajia löytyy takuulla molemmilta puolilta ja opettajalla voi olla suurikin vaikutus lapsen koulumenestykseen ja erityisesti koulunkäynti-ilmapiiriin.

        Eurytmiasta vielä. Kaikki oppilaat varmasti inhoavat sitä, erityisesti teini-iässä. Viimeisinä steinervuosinani se tuntui lähinnä vain turhalta ja kun tunnit olivat aina viimeisinä lukujärjestyksessä, oli turhauttavaa jäädä vain eurytmian takia koululle. Kuitenkin sillä on mielestäni kehittävä vaikutus moneen liikuntaa ja musiikkia yhdistävään osa-alueeseen: rytmitajuun, motoriikkaan, vartalonhallintaan ja tasapainoon, sävelkorvaan, tilatajuun eikä vähimmäisenä keskittymiskykyyn ja ryhmässä toimimiseen.

        Nämä sofiat taas... Steinerkoulussa ei lapsille todellakaan tyrkytetä mitään "sofioita". Paitsi filosofian tunneilla niitä kyllä opetetaan kuten peruskoulussakin. Onko filosofia mielestäsi "huuhaata"? Entäpä esimerkiksi epistemologia, etiikka, estetiikka, tieteenfilosofia tai logiikka? Ja ihan vain huomautuksena, sofia tarkoittaa viisautta.


      • lue uudestaan.
        joo... kirjoitti:

        Voit kiittää Jumalaasi, jos pelasti perheesi huonolta opettajalta ja antoi jopa tilalle vielä kannustavan peruskoulun opettajan.

        Jotenkin vain tuntuu, että tämä palsta pursuaa kaltaisiasi, jotka ovat törmänneet niihin huonompiin steineropettajiin. Ja annatte vielä lisää vettä myllyyn niille kirjanoppineille, joille luetun ymmärtäminen on pääasiallinen tehtävä elämässään ja sen "tiedon" kylväminen tällä palstalla.

        Ja tuon kaiken vaikutus on se, että täällä on turha kertoa positiivisia kokemuksia steinerkoulusta, kun heti joku kiirehtii tyrmäämään ne positiiviset kokemukset mahdottomiksi tai ainakin kirjoittajat aivopestyiksi harhaoppisiksi.

        Jos peruskouluissakin asiat ovat niin mallikkaasti, niin miksi näitä asioita pitää niin paljon miettiä:

        http://www.torkinmaenkoulu.kokkola.fi/KOULUR.htm

        http://www.koulurauha.fi/

        http://www.verkkouutiset.com/arkisto/Arkisto_1999/8.lokakuu/unif4099.htm

        http://www.google.fi/search?hl=fi&ie=ISO-8859-1&q=koulurauhaa&btnG=Google-haku&meta=


        "Peruskoulun opettaja pääsääntöisesti ovat saaneet monipuolisen, ihmiskuvaa ja lasta kokonaisvaltaisesti kannustavan koulutuksen."

        Jos asia on noin, ilmeisesti heille ei ole opetettu, kuinka niitä oppeja sovelletaan käytännössä.

        Vai etkö tahtonut ymmärtää lukemaasi?

        Kirjoitin kokemukemme, miksi kiivastuit?

        Kerroin, että emme uuden kotipaikkamme vuoksi voineet jatkaa steinerissä, enkä ollut tyytyväinen aluksi.

        Kunnes kokemusten myötä, pohdin omaa toimintatapaani, totesin muutoksen olleen tarpeen ja hyväksi.

        En moittinut missään opettajia steinerissä. Itse tutustui mitä ihanimpiin ja lapsiystävällisiin ihmisiin. Tottakai joukossa vuosien varrella oli ihan lasten kanssa toivottomia opettajia, mutta niinhän aina löytyy "mätiä" joka joukosta.

        Mutta tämä hömppä, meditointi, sofiat ja muu, ei ole ihmisen psyykkeelle hyvä.

        Vai pitäisikö puhua maailmankuvasta, mitä steineri edustaa.

        Kukaan ei varmaan kiellä, että lapset ovat myös mallioppijoita. Arvot ja maailmankuva alkaa muodostua jo varhain.

        Puhutaan millaisen mallin antaa esim. alkoholistiperhe lapsilleen, tai väkivalta perheessä.

        Millaisen mallin ja arvomaailman saa steinerkoulussa tai peruskoulussa, jäämmekö odottamaan?

        Miksi tunnet tarvetta arvostella yleistäen peruskoulun opettajia? Onko se sinusta normaali tapa vastata eriävään mielipiteeseen?

        Siis kokemukseni. Joka omenapuussa mätiäkin omenia.

        Kaikkea hyvää sinulle:))


      • vai kuinka?
        Maria_ kirjoitti:

        Ymmärrätköhän nyt ihan itsekään mitä olet kirjoittanut.

        "Miten ihmeessä tähän on menty, elämme vuotta 2006, ja tietoa, tutkittuakin jo saa, niin, jos haluaa." ja "Ja olen todella kiittänyt Jumalaa--."

        Millä tavalla tämä sinun Jumalasi on tutkittua tietoa? Aika monet voisivat pitää sitä "monimutkaisena hömppänä".

        "Väitteet, että ihmisyys ja viisaus kasvaa vain harjaannuttamalla taiteellisuutta steinerin ihmiskuvan mukaan--."

        Tuskin kukaan asiaan perehtynyt näin väittää. Steinerin ihmiskuva tulee opetuksessa esiin lähinnä siinä, mitä milläkin luokka-asteella painotetaan. Eli muotoja tunnistetaan silloin, kun lapsi on niistä luonnostaan kiinnostunut ja alkaa niitä havainnoida ja ymmärtää. Samoin liikunnalliset harjoitteet ja eurytmia tukevat lapsen liikunnallista kehitystä: lihasten voimistumista, pienenä kokonaisvaltaista liikunnantarvetta, myöhemmin motoriikkaa jne. Kun nämä kaikki yhdistetään, saadaan monipuolinen opetuksellinen ja kasvatuksellinen kokonaisuus.

        "--minun omasta halusta nähdä elämä monimutkaisena ja suorituksia vaativina tehtävinä."

        Mitenkäs tähän omaan sen aikaiseen näkemykseesi sait liittettyä steinerkoulun? Steinerkoulu kun on mielestäni niin kaukana suorittamisesta kuin mikään oppimiseen liittyvä voi olla.

        On kuitenkin hienoa, jos olet löytänyt lapsillesi pätevän ja kasvatustehtävästään vastuuta tuntevan peruskoulun ja opettajan. Hyviä ja huonoja opettajia löytyy takuulla molemmilta puolilta ja opettajalla voi olla suurikin vaikutus lapsen koulumenestykseen ja erityisesti koulunkäynti-ilmapiiriin.

        Eurytmiasta vielä. Kaikki oppilaat varmasti inhoavat sitä, erityisesti teini-iässä. Viimeisinä steinervuosinani se tuntui lähinnä vain turhalta ja kun tunnit olivat aina viimeisinä lukujärjestyksessä, oli turhauttavaa jäädä vain eurytmian takia koululle. Kuitenkin sillä on mielestäni kehittävä vaikutus moneen liikuntaa ja musiikkia yhdistävään osa-alueeseen: rytmitajuun, motoriikkaan, vartalonhallintaan ja tasapainoon, sävelkorvaan, tilatajuun eikä vähimmäisenä keskittymiskykyyn ja ryhmässä toimimiseen.

        Nämä sofiat taas... Steinerkoulussa ei lapsille todellakaan tyrkytetä mitään "sofioita". Paitsi filosofian tunneilla niitä kyllä opetetaan kuten peruskoulussakin. Onko filosofia mielestäsi "huuhaata"? Entäpä esimerkiksi epistemologia, etiikka, estetiikka, tieteenfilosofia tai logiikka? Ja ihan vain huomautuksena, sofia tarkoittaa viisautta.

        Tunnen lapsen, jota on kiusattu steinerkoulussa koko ala-asteen ajan.

        Vanhemmat siirsivät lapsen ylä-asteelle peruskouluun
        ja miten kävi?

        Lapsi ei voinut jatkaa siellä, sillä ikätovereiden
        "kiinni" saaminen oli mahdoton tehtävä. Erityisopetuksen tarve joka aineessa. Joten paluu joululoman jälkeen takaisin steinerkouluun ainoa vaihtoehto.

        Vanhempien ja lapsen mielestä näin.

        Ja kiusaaminen jatkuu tuttuun mukavaan tapaansa.

        Tämä lapsi ei ole ainut koulussansa. Hiljaa hymistellään, minkäs lapsille voi, ketään ei voi pakottaa, odotellaan vaan kun lapsi itse on kypsä ymmärtämään. Niin kiusaajat kuin kiusatutkin.

        Jumala puheesi ihmetyttävät minuakin. Meidän steinerkoulussa rukoiltiin Jumalaa aamunavauksissa ja ihmeteltiin kovin miten meitä voidaan pitää Jumala vastaisena. Raamattu ei varmaan ole sinulle vieras kirja? Jeesuksen uhrautuminen meidän kaikkien puolesta. Sillä niin paljon Jumala on maailmaa rakastunut, että antoi ainoan poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen vaan saisi iänkaikkisen elämän. Näin silloin, onko asiat muuttuneet steinerissä.

        Ristiriitaa toi siis antroposofiaan liittyvät asiat, steinerin oppien ylikorostaminen kristalleineen jne. Nämä ristiriitaisuudet saivat mieleni muuttumaan.

        Meillä koulu muuttui aluksi pakosta ja vastentahtoani, kuten mainitsinkin. Jälkeenpäin lapsille mieluinen asia, minun piti tehdä pohdintoja pitempään.

        Täytyy sanoa, että vastauksesi avaa varmaan muidenkin kuin minun suuni ympäri pyöreäksi.

        Siis mitä ihmettä?


      • Maria_
        vai kuinka? kirjoitti:

        Tunnen lapsen, jota on kiusattu steinerkoulussa koko ala-asteen ajan.

        Vanhemmat siirsivät lapsen ylä-asteelle peruskouluun
        ja miten kävi?

        Lapsi ei voinut jatkaa siellä, sillä ikätovereiden
        "kiinni" saaminen oli mahdoton tehtävä. Erityisopetuksen tarve joka aineessa. Joten paluu joululoman jälkeen takaisin steinerkouluun ainoa vaihtoehto.

        Vanhempien ja lapsen mielestä näin.

        Ja kiusaaminen jatkuu tuttuun mukavaan tapaansa.

        Tämä lapsi ei ole ainut koulussansa. Hiljaa hymistellään, minkäs lapsille voi, ketään ei voi pakottaa, odotellaan vaan kun lapsi itse on kypsä ymmärtämään. Niin kiusaajat kuin kiusatutkin.

        Jumala puheesi ihmetyttävät minuakin. Meidän steinerkoulussa rukoiltiin Jumalaa aamunavauksissa ja ihmeteltiin kovin miten meitä voidaan pitää Jumala vastaisena. Raamattu ei varmaan ole sinulle vieras kirja? Jeesuksen uhrautuminen meidän kaikkien puolesta. Sillä niin paljon Jumala on maailmaa rakastunut, että antoi ainoan poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo joutuisi kadotukseen vaan saisi iänkaikkisen elämän. Näin silloin, onko asiat muuttuneet steinerissä.

        Ristiriitaa toi siis antroposofiaan liittyvät asiat, steinerin oppien ylikorostaminen kristalleineen jne. Nämä ristiriitaisuudet saivat mieleni muuttumaan.

        Meillä koulu muuttui aluksi pakosta ja vastentahtoani, kuten mainitsinkin. Jälkeenpäin lapsille mieluinen asia, minun piti tehdä pohdintoja pitempään.

        Täytyy sanoa, että vastauksesi avaa varmaan muidenkin kuin minun suuni ympäri pyöreäksi.

        Siis mitä ihmettä?

        Kiusaamiseen puuttuminen vaihtelee koulukohtaisesti ymmärtääkseni suuresti. Se on asia, jossa ei tulisi olla mitään epäselvää, epäröitävää ja odoteltavaa oli koulumuoto ja -aste sitten mikä tahansa. Tähän vaikuttaa eniten opettajien uskallus puuttua asiaan, ei se, mikä koulu on kyseessä.

        Toisaalle jo kirjoitinkin steinerista peruskouluun siirtymisestä, joten ei siitä enää tähän.

        Mikä Jumalaan viittauksessani ihmetyttää? Steinerissa saa uskonnon opetusta aivan kuten peruskoulussakin, evankelis-luterilaista, ortodoksista ja kristiyhteisöllistä, eli se ei varmasti ole uskonnonvastainen koulu. Raamattu on toki minulle tuttu. Tarkoitin viittauksellani sitä, ettei Jumalaan uskominen pohjaudu mihinkään tutkittuun tietoon, joten eikö ole yhtä hömppää uskoa Jumalaan kuin jonkun filosofin kehittämään suuntaukseen tai ihmiskäsitykseen. Kaikki ihmiset loppujen lopuksi uskovat johonkin tai kannattavat jotakin tiettyä käsitystä tai ajatusmallia. Mikä sitten on tarpeeksi tutkittua? Filosofiahan myös määrittelee tiedon perustelun ja määritelmän rajat, joten noidankehässä ollaan.

        Miten antroposofia sinun mielestä tulee esiin steinerkoulujen opetuksessa? Miten se näkyy lapsessa? Entä missä yhteydessä lapsesi ovat käsitelleet "kristalleja"? Itse en, eikä kukaan tuntemani, moisien kanssa joutunut tekemisiin 13 vuoden aikana kertaakaan.

        Mikä vastauksessani oli suun pyöristävää?


      • vielä tänä ainakin jossain...
        Maria_ kirjoitti:

        Kiusaamiseen puuttuminen vaihtelee koulukohtaisesti ymmärtääkseni suuresti. Se on asia, jossa ei tulisi olla mitään epäselvää, epäröitävää ja odoteltavaa oli koulumuoto ja -aste sitten mikä tahansa. Tähän vaikuttaa eniten opettajien uskallus puuttua asiaan, ei se, mikä koulu on kyseessä.

        Toisaalle jo kirjoitinkin steinerista peruskouluun siirtymisestä, joten ei siitä enää tähän.

        Mikä Jumalaan viittauksessani ihmetyttää? Steinerissa saa uskonnon opetusta aivan kuten peruskoulussakin, evankelis-luterilaista, ortodoksista ja kristiyhteisöllistä, eli se ei varmasti ole uskonnonvastainen koulu. Raamattu on toki minulle tuttu. Tarkoitin viittauksellani sitä, ettei Jumalaan uskominen pohjaudu mihinkään tutkittuun tietoon, joten eikö ole yhtä hömppää uskoa Jumalaan kuin jonkun filosofin kehittämään suuntaukseen tai ihmiskäsitykseen. Kaikki ihmiset loppujen lopuksi uskovat johonkin tai kannattavat jotakin tiettyä käsitystä tai ajatusmallia. Mikä sitten on tarpeeksi tutkittua? Filosofiahan myös määrittelee tiedon perustelun ja määritelmän rajat, joten noidankehässä ollaan.

        Miten antroposofia sinun mielestä tulee esiin steinerkoulujen opetuksessa? Miten se näkyy lapsessa? Entä missä yhteydessä lapsesi ovat käsitelleet "kristalleja"? Itse en, eikä kukaan tuntemani, moisien kanssa joutunut tekemisiin 13 vuoden aikana kertaakaan.

        Mikä vastauksessani oli suun pyöristävää?

        Meidän lapselle ope oli antanut kristallin kotiin vietäväksi ja oli sanonut että lapsi voi sen itse ripustaa( en muista minne oli käskenyt laittaa). Tästä on pari vuotta ja pääkaupunkiseudulla, ei kuitenkaan Helsingissä...


      • AnoR
        vielä tänä ainakin jossain... kirjoitti:

        Meidän lapselle ope oli antanut kristallin kotiin vietäväksi ja oli sanonut että lapsi voi sen itse ripustaa( en muista minne oli käskenyt laittaa). Tästä on pari vuotta ja pääkaupunkiseudulla, ei kuitenkaan Helsingissä...

        Ystäväni lapset ovat saaneet opettajiltaan syntymäpäivälahjoiksi erilaisia puolijalokiven palasia kristallin palasien lisäksi.

        Olen lukenut jostain jalokiviterapiasta ja tuli mieleen josko steinerissa harrastettaisiin myös tämän laatuista magiaa.


      • Maria, huuli pyöreänä
        AnoR kirjoitti:

        Ystäväni lapset ovat saaneet opettajiltaan syntymäpäivälahjoiksi erilaisia puolijalokiven palasia kristallin palasien lisäksi.

        Olen lukenut jostain jalokiviterapiasta ja tuli mieleen josko steinerissa harrastettaisiin myös tämän laatuista magiaa.

        olen entistä enemmän.

        Lisäksi tutustuin niin opettajiin ja vanhempiin, jotka kävivät istunnossa, jossa sai keskustella vainajien kanssa( siis edesmenneiden omaisten), aika mielenkiitoista Maria, vai kuinka?

        Yksi opettajista veti kurssia Tarot-korttien käyttämisestä ennustamiseen, huikasevaa...

        Lasten entiset elämät kartoitettiin koulun antrolääkärin kanssa, ja hoitoeurytmiaan sovellettiin lapsikohtaisesti, lääkärillä oli selvännäkijä kykyä. Mielenkiintoista.

        Karmanlaki helpotti kuulema ottamaan lapsen yksilölliset kehitystarpeet huomioon.:o

        Mitä enemmän olen saanut perustella väitteitäni, muisti palautuu ja alan todella ihmetellä.

        Mitä kaikkea jäävuoren huipun alla löytyykään.


      • kiusatun tukena ollut
        Maria, huuli pyöreänä kirjoitti:

        olen entistä enemmän.

        Lisäksi tutustuin niin opettajiin ja vanhempiin, jotka kävivät istunnossa, jossa sai keskustella vainajien kanssa( siis edesmenneiden omaisten), aika mielenkiitoista Maria, vai kuinka?

        Yksi opettajista veti kurssia Tarot-korttien käyttämisestä ennustamiseen, huikasevaa...

        Lasten entiset elämät kartoitettiin koulun antrolääkärin kanssa, ja hoitoeurytmiaan sovellettiin lapsikohtaisesti, lääkärillä oli selvännäkijä kykyä. Mielenkiintoista.

        Karmanlaki helpotti kuulema ottamaan lapsen yksilölliset kehitystarpeet huomioon.:o

        Mitä enemmän olen saanut perustella väitteitäni, muisti palautuu ja alan todella ihmetellä.

        Mitä kaikkea jäävuoren huipun alla löytyykään.

        "Karmanlaki helpotti kuulema ottamaan lapsen yksilölliset kehitystarpeet huomioon.:o"

        Lapsen yksilölliseen kehitykseen kuuluu myös kiusattuna oleminen... Siksi siihen ei aktiivisesti haluta puuttua.

        Myös opettajan karmaan kuuluu saada opetettavikseen ns. hankalia tapauksia. Se koulii opettajan sielua kohti valoa...

        Niin kauan kuin steinerpedagogiikka perustuu mm. astrologiaan, menneiden elämien tuntemiseen, mystisten energiavirtausten aktivoimiseen ja summerhilliläiseen vapaaseen kasvatukseen, steinerkoulut ovat kulttikouluja eikä niille kuulu yleinen valtionapu.


      • tarkoitin.
        kiusatun tukena ollut kirjoitti:

        "Karmanlaki helpotti kuulema ottamaan lapsen yksilölliset kehitystarpeet huomioon.:o"

        Lapsen yksilölliseen kehitykseen kuuluu myös kiusattuna oleminen... Siksi siihen ei aktiivisesti haluta puuttua.

        Myös opettajan karmaan kuuluu saada opetettavikseen ns. hankalia tapauksia. Se koulii opettajan sielua kohti valoa...

        Niin kauan kuin steinerpedagogiikka perustuu mm. astrologiaan, menneiden elämien tuntemiseen, mystisten energiavirtausten aktivoimiseen ja summerhilliläiseen vapaaseen kasvatukseen, steinerkoulut ovat kulttikouluja eikä niille kuulu yleinen valtionapu.

        Kiitos, että asia saa ansaitsemansa huomion.


      • vuosisadalla...
        Maria, huuli pyöreänä kirjoitti:

        olen entistä enemmän.

        Lisäksi tutustuin niin opettajiin ja vanhempiin, jotka kävivät istunnossa, jossa sai keskustella vainajien kanssa( siis edesmenneiden omaisten), aika mielenkiitoista Maria, vai kuinka?

        Yksi opettajista veti kurssia Tarot-korttien käyttämisestä ennustamiseen, huikasevaa...

        Lasten entiset elämät kartoitettiin koulun antrolääkärin kanssa, ja hoitoeurytmiaan sovellettiin lapsikohtaisesti, lääkärillä oli selvännäkijä kykyä. Mielenkiintoista.

        Karmanlaki helpotti kuulema ottamaan lapsen yksilölliset kehitystarpeet huomioon.:o

        Mitä enemmän olen saanut perustella väitteitäni, muisti palautuu ja alan todella ihmetellä.

        Mitä kaikkea jäävuoren huipun alla löytyykään.

        olet kokemuksesi saanut? Tai sitten täytyy myöntää, että lasteni käymä koulu on ERITTÄIN epäaktiivinen hoitamaan noita mainitsemiasi oppeja.


      • lasten hoidossa
        Maria_ kirjoitti:

        Kiusaamiseen puuttuminen vaihtelee koulukohtaisesti ymmärtääkseni suuresti. Se on asia, jossa ei tulisi olla mitään epäselvää, epäröitävää ja odoteltavaa oli koulumuoto ja -aste sitten mikä tahansa. Tähän vaikuttaa eniten opettajien uskallus puuttua asiaan, ei se, mikä koulu on kyseessä.

        Toisaalle jo kirjoitinkin steinerista peruskouluun siirtymisestä, joten ei siitä enää tähän.

        Mikä Jumalaan viittauksessani ihmetyttää? Steinerissa saa uskonnon opetusta aivan kuten peruskoulussakin, evankelis-luterilaista, ortodoksista ja kristiyhteisöllistä, eli se ei varmasti ole uskonnonvastainen koulu. Raamattu on toki minulle tuttu. Tarkoitin viittauksellani sitä, ettei Jumalaan uskominen pohjaudu mihinkään tutkittuun tietoon, joten eikö ole yhtä hömppää uskoa Jumalaan kuin jonkun filosofin kehittämään suuntaukseen tai ihmiskäsitykseen. Kaikki ihmiset loppujen lopuksi uskovat johonkin tai kannattavat jotakin tiettyä käsitystä tai ajatusmallia. Mikä sitten on tarpeeksi tutkittua? Filosofiahan myös määrittelee tiedon perustelun ja määritelmän rajat, joten noidankehässä ollaan.

        Miten antroposofia sinun mielestä tulee esiin steinerkoulujen opetuksessa? Miten se näkyy lapsessa? Entä missä yhteydessä lapsesi ovat käsitelleet "kristalleja"? Itse en, eikä kukaan tuntemani, moisien kanssa joutunut tekemisiin 13 vuoden aikana kertaakaan.

        Mikä vastauksessani oli suun pyöristävää?

        Antroposofisen lääketieteen yhdistys ry. julkaisi 15 vuotta sitten kirjan "Seitsemän planeettametallia ja Grimmin sadut". Kirjaan on koottu steineropettajia valmistavan Snellman-korkeakoulun esitelmiä. Niiden pitäjä "tri Schramm valaisi laajasti planeettalaatujen ja niitä vastaavien metalliprosessien suhdetta ihmisen olemukseen, sairauksiin ja paranemistapahtumiin".

        Antroposofisissa hoidoissa nähdään että metalleilla on tärkeä tehtänä lapsen minuuden kypsymisessä. esim. lyijyn, elohopean tai muun metallin puute voi aiheuttaa sairauksia.

        Hoitouskomusten mukaan Grimmin saduista löytyy yksittäisten metalliprosessien sairauskuvia, ja satuja käytetään hoitoterapiana yhdessä homeopaattisten lääkkeitten kanssa.

        Satujen, legendojen ja erilaisten myyttisten tarinoiden käsittelyjärjestys on steinerkoulujen opetussuunnitelmissa tarkkaan määritelty lukuvuosittain.

        Vanhempana haluaisin tietää, millaisiin lapseni sielunvoimiin tai sairauksiin erilaiset sadut eri ikävuosina vaikuttaisivat ja millä toivotuilla tavoilla.

        Schrammin esitelmät on aikaisemmin julkaissut Antroposofisen lääketieteen yhdistys omissa jäsenlehdissään. Siten steinerkoulun oma antroposofinen koululääkäri tod.näk. soveltaa "metallisofiaa" lastemme kasvatukseen.


      • Indie J.
        vuosisadalla... kirjoitti:

        olet kokemuksesi saanut? Tai sitten täytyy myöntää, että lasteni käymä koulu on ERITTÄIN epäaktiivinen hoitamaan noita mainitsemiasi oppeja.

        Steinerkoululaisen vanhempana joutuu vasten tahtoaankin piilovaikuttamisen kohteeksi. Sinulle syötetään vaivihkaa uskomustapaa, johon kuuluu yrttilääkintäuskovaisuutta ja siihen liittyen romanttista luonnonmukaisuuden ja alkuperäisyyden kaipuuta, luontaistuotemarkkinoita, valvomatonta hoitotoimintaa, oppositioasennetta ja epäluuloa terveystieteitä ja valvottua terveydenhuoltoa kohtaan, maagis-manipuloivaa ajattelua.

        Lue esimerkkinä tällaisesta
        http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/paraherbalism.html

        Lisää steinerkoulujen liepeillä pyörivien piirien *luonnonmukaisista*, *pehmeistä* ja *kokonaisvaltaisista* hoidoista ja niiden takana olevista "sofioista" ja muista uskonnoista
        Quackwatchin kotisivuilla

        http://www.quackwatch.org/index.html


      • Tiedänpä minäkin,
        vuosisadalla... kirjoitti:

        olet kokemuksesi saanut? Tai sitten täytyy myöntää, että lasteni käymä koulu on ERITTÄIN epäaktiivinen hoitamaan noita mainitsemiasi oppeja.

        joten ivallinen asenteesi ei ole näillä sivustoilla
        mitenkään uusi huomio.

        Se onkin yksi yhteinen piirteenne ns.steinerin oppijen kannattajille.

        Muista mallioppiminen, väheksytkö aina erimieltä asioista olevia?


      • AnoR
        Tiedänpä minäkin, kirjoitti:

        joten ivallinen asenteesi ei ole näillä sivustoilla
        mitenkään uusi huomio.

        Se onkin yksi yhteinen piirteenne ns.steinerin oppijen kannattajille.

        Muista mallioppiminen, väheksytkö aina erimieltä asioista olevia?

        Jossain (en viitsi etsiä missä) steinerfanin postauksessa väitettiin, ettei steinerkoulu ole eliittikoulu. On aivan totta, että steineriin eivät laita lapsiaan ainoastaan joukko suomen- ja ruotsinkieliseen kulttuuri- ja talouseliittiin kuuluvia varakkaita perheitä, vaan myös vanhempia, jotka ovat löytäneet onnensa New Age -liikehdintään kuuluvista uususkonnoista ja uuspakanuudesta.

        Näiden "heränneiden", useimmiten kaupunkilaislähtöisten ugrilaisten ajattelua hallitsee suuri tietämys siitä, että juuri heillä on tieto, joka pelastaa maailman ja ihmiskunnan materialismin Ahrimanilta.

        He ovat uusi eliitti, herrakansa.

        Säälinsekainen myötätuntoni on teidän pienipalkkaisten ja teidän mukananne, jotka työttömyys- tai muun sosiaaliturvan varassa elävinä olette tukemassa uuden luokkayhteiskunnan synnyttämistä.

        Siinä yhteiskunnassa kähminnät, verkostot ja hyvä veli -systeemit nujertavat ne, joilla ei ole steinerkoulussa luotua "tahtotilaa" maagisen ajattelun tuomiseksi arkielämään ja käytännön toimintaan.

        Steinerkoulu on elittikoulu, sellaisen eliitin, joka on ylentänyt henkensä ylitse rahvaan.


      • täysin...
        Indie J. kirjoitti:

        Steinerkoululaisen vanhempana joutuu vasten tahtoaankin piilovaikuttamisen kohteeksi. Sinulle syötetään vaivihkaa uskomustapaa, johon kuuluu yrttilääkintäuskovaisuutta ja siihen liittyen romanttista luonnonmukaisuuden ja alkuperäisyyden kaipuuta, luontaistuotemarkkinoita, valvomatonta hoitotoimintaa, oppositioasennetta ja epäluuloa terveystieteitä ja valvottua terveydenhuoltoa kohtaan, maagis-manipuloivaa ajattelua.

        Lue esimerkkinä tällaisesta
        http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/paraherbalism.html

        Lisää steinerkoulujen liepeillä pyörivien piirien *luonnonmukaisista*, *pehmeistä* ja *kokonaisvaltaisista* hoidoista ja niiden takana olevista "sofioista" ja muista uskonnoista
        Quackwatchin kotisivuilla

        http://www.quackwatch.org/index.html

        oikean paikan lasteni koulutukseen :)

        Jo ennen steinerlaisuuteen tutustumistani olen uskonut yrttien ja luonnonmukaisuuden terveellisyyteen.

        Taidat olla hyvinkin harhaanjohdettu, jos pidät noita mainitsemiasi asioita merkkinä steinerlaisuudesta :))


      • väheksy,...
        Tiedänpä minäkin, kirjoitti:

        joten ivallinen asenteesi ei ole näillä sivustoilla
        mitenkään uusi huomio.

        Se onkin yksi yhteinen piirteenne ns.steinerin oppijen kannattajille.

        Muista mallioppiminen, väheksytkö aina erimieltä asioista olevia?

        mutten hyväksy sitä, että täällä steinerin vastustajat kertovat ns. kokemuksiaan ja yleistävät "tietonsa".
        Sen verran pitkään olen ollut mukana koulumme toiminnassa, että voin edelleen todeta koulumme ERITTÄIN EPÄAKTIIVISEKSI magiassa yms. joista te täällä jaksatte jatkuvasti vouhottaa.


      • huvittunut,,steineriin pers...
        väheksy,... kirjoitti:

        mutten hyväksy sitä, että täällä steinerin vastustajat kertovat ns. kokemuksiaan ja yleistävät "tietonsa".
        Sen verran pitkään olen ollut mukana koulumme toiminnassa, että voin edelleen todeta koulumme ERITTÄIN EPÄAKTIIVISEKSI magiassa yms. joista te täällä jaksatte jatkuvasti vouhottaa.

        "--en hyväksy sitä, että täällä steinerin vastustajat kertovat ns. kokemuksiaan ja yleistävät "tietonsa"--"

        Etkö nyt voi sentään käsittää, että ihmisillä voi olla ihan todellisiakin kokemuksia steinerista - hyvin ikäviä kokemuksia - ja vielä ikävämmiksi ne ovat tulleet koska niistä ei ole ollut missään mahdollista puhua vaan lapsi tai vanhempi on Steiner-yhteisön hiljaisella päätöksellä tuomittu syypäiksi epäkohtiin. Sentakia on upeeta että on avattu tämmöinen keskustelupalsta jolla voi esittää omia todellakin todellisia kokemuksia eikä keksittyjä kaupunkitarinoita niinkuin sinä vihjaat. Niin tietysti kun niihin epäkohtiin ei ole saanut parannusta lasten steinerissa oloaikana ja nyt saa lukea että teidän sääntönne kieltää antroposofiasta keskustelemisen oppimattomien kanssa niin eihän se mikään ihme ole jos lasta ja sen vanhempia ei ole noteerattu.

        Onneksi nyt on saanut siitä steiner-kultin magiasta ja muusta Newagelaisesta opista tietoja ja lukuviitteitä. Se helpottaa jos voi näin jäljestä päin ymmärtää kaikkea sitä mihin lapset pisti mukaan. Siinä sitten vanhempina oltiin yhtälailla kasvatettavina kuin lapset mutta ei me mistään mitään ymmärretty. Monet vanhemmat kyllä ostivat koulun kaupasta Steinerin kirjoittamia kirjoja. Voi olla, että sellaisten lapset sitten hyväksyttiin paremmin kun tiedettiin että vanhemmat ovat jollain tavalla Steinerista perillä.


      • Maria_
        AnoR kirjoitti:

        Ystäväni lapset ovat saaneet opettajiltaan syntymäpäivälahjoiksi erilaisia puolijalokiven palasia kristallin palasien lisäksi.

        Olen lukenut jostain jalokiviterapiasta ja tuli mieleen josko steinerissa harrastettaisiin myös tämän laatuista magiaa.

        Jaa että nämä ne on niitä kristalleja. Olen minäkin saanut koulusta syntymäpäivästä muistoksi esimerkiksi pienen ametistin ja simpukan. Olen myös saanut useilta tuttaviltani kiviä ja simpukoita ulkomaanmatkoilta tuliaisiksi. Enkä hitto vie silti osaa lentää lattiaharjalla.


      • Maria_
        Maria, huuli pyöreänä kirjoitti:

        olen entistä enemmän.

        Lisäksi tutustuin niin opettajiin ja vanhempiin, jotka kävivät istunnossa, jossa sai keskustella vainajien kanssa( siis edesmenneiden omaisten), aika mielenkiitoista Maria, vai kuinka?

        Yksi opettajista veti kurssia Tarot-korttien käyttämisestä ennustamiseen, huikasevaa...

        Lasten entiset elämät kartoitettiin koulun antrolääkärin kanssa, ja hoitoeurytmiaan sovellettiin lapsikohtaisesti, lääkärillä oli selvännäkijä kykyä. Mielenkiintoista.

        Karmanlaki helpotti kuulema ottamaan lapsen yksilölliset kehitystarpeet huomioon.:o

        Mitä enemmän olen saanut perustella väitteitäni, muisti palautuu ja alan todella ihmetellä.

        Mitä kaikkea jäävuoren huipun alla löytyykään.

        Et vieläkään kertonut mikä juuri siinä nimenomaisessa minun viestissäni sai huulesi pyöristymään, joten en voi asiaa tarkentaa.

        Mistään tarot-korteista, spiritismistä, selvännäöstä tai muusta magiasta en ole steinerkoulun yhteydessä koskaan kuullut, saati kokenut. Mikäli joku yksittäinen ihminen tällaiseen uskoo, se on hänen asiansa. Koulumuodon saati oppilaiden kanssa näillä ei todellakaan ole mitään tekemistä. Ihan vain vertailun vuoksi uskomuksille: kyllähän plasebollakin on kaksoissokkokokein todistettu voitavan parantaa esim. migreenikipuja. Ihmisen mieli on paljon monitahoisempi kuin ihminen itse osaa ajatellakaan.

        Koululääkäreinä toimivat steinerkoulussa peruskoulun lääkärin työnsä ohella aivan tavalliset terveyskeskuslääkärit. Eurytmiaa taas käytetään terapiamuotona aivan kuten vaikkapa tanssia tai ratsastusta.


      • wikipedian sivulta
        Maria_ kirjoitti:

        Et vieläkään kertonut mikä juuri siinä nimenomaisessa minun viestissäni sai huulesi pyöristymään, joten en voi asiaa tarkentaa.

        Mistään tarot-korteista, spiritismistä, selvännäöstä tai muusta magiasta en ole steinerkoulun yhteydessä koskaan kuullut, saati kokenut. Mikäli joku yksittäinen ihminen tällaiseen uskoo, se on hänen asiansa. Koulumuodon saati oppilaiden kanssa näillä ei todellakaan ole mitään tekemistä. Ihan vain vertailun vuoksi uskomuksille: kyllähän plasebollakin on kaksoissokkokokein todistettu voitavan parantaa esim. migreenikipuja. Ihmisen mieli on paljon monitahoisempi kuin ihminen itse osaa ajatellakaan.

        Koululääkäreinä toimivat steinerkoulussa peruskoulun lääkärin työnsä ohella aivan tavalliset terveyskeskuslääkärit. Eurytmiaa taas käytetään terapiamuotona aivan kuten vaikkapa tanssia tai ratsastusta.

        "Kirjoissaan Steiner vaati, että hänen oppinsa tulee ottaa vastaan sellaisenaan. Perustavalla tavalla oppiin voi perehtyä vasta sitten kun on päässyt eroon kriittisestä asenteesta. Joka ei Steineria luettuaan ole tullut vakuuttuneeksi hänen näkemystensä oikeellisuudesta, on materialististen ennakkoluulojen vallassa. Antroposofit sitoutuvat pidättäytymään keskustelusta Steinerin opetuksia kriittisesti arvioivien henkilöiden kanssa. Tämä todetaan antroposofisen liiton säännöissäkin.

        Steiner piti itseään selvänäkijänä, jolla oli pääsy akasha-kirjoihin ja näin ollen siis kaikkeen salattuun tietoon. Niinpä koko Steinerin huomattavan laaja tuotanto perustuu hänen selvänäkökyvyillään hankkimiinsa tietoihin.

        Kirjassaan Henkisen maailman kynnys Steiner kertoo näkevänsä henkimaailmassa maahisia, vetehisiä, keijukaisia ja tulenhenkiä. Steiner väittää keskustelleensa gnoomien kanssa muun muassa logiikasta, jolloin gnoomit sanoivat, että ihmiset ovat tyhmiä: miksi opetella logiikkaa ajattelemalla, kun voi työntää nenänsä maahan ja antaa kosmisten fluidumien virrata sisään?” Lisäksi hän väitti pitävänsä yhteyttä kuolleiden henkiin. Luonnollisestikaan näillä keinoilla hankittu ”tieto” ei täytä tieteellisen tiedon kriteeriä. Hengentieteen tuloksia ei Steinerin mukaan edes tarvitse perinteisen tieteen käsittämässä muodossa erikseen todistaa.

        Niinpä Steinerin on ollut mahdollista teoksissaan väittää, että sydämen lyönnit eivät aiheuta verenkiertoa, vaan sydän sykkii koska veri kiertää. Bakteerit eivät aiheuta sairauksia, vaan päinvastoin sairaudet aiheuttavat bakteereja. Atomit ovat tyhjää täynnä ja ainetta on vain niiden välissä. Lisäksi Einstein erehtyi suhteellisuusteoriassaan ja Adam Smith ei ymmärtänyt kysynnän, tarjonnan ja hinnan välistä suhdetta. Karl Marxin teoria työn arvosta oli Steineirin mukaan suorastaan hölynpölyä."

        Nii-in.


      • Maria_
        wikipedian sivulta kirjoitti:

        "Kirjoissaan Steiner vaati, että hänen oppinsa tulee ottaa vastaan sellaisenaan. Perustavalla tavalla oppiin voi perehtyä vasta sitten kun on päässyt eroon kriittisestä asenteesta. Joka ei Steineria luettuaan ole tullut vakuuttuneeksi hänen näkemystensä oikeellisuudesta, on materialististen ennakkoluulojen vallassa. Antroposofit sitoutuvat pidättäytymään keskustelusta Steinerin opetuksia kriittisesti arvioivien henkilöiden kanssa. Tämä todetaan antroposofisen liiton säännöissäkin.

        Steiner piti itseään selvänäkijänä, jolla oli pääsy akasha-kirjoihin ja näin ollen siis kaikkeen salattuun tietoon. Niinpä koko Steinerin huomattavan laaja tuotanto perustuu hänen selvänäkökyvyillään hankkimiinsa tietoihin.

        Kirjassaan Henkisen maailman kynnys Steiner kertoo näkevänsä henkimaailmassa maahisia, vetehisiä, keijukaisia ja tulenhenkiä. Steiner väittää keskustelleensa gnoomien kanssa muun muassa logiikasta, jolloin gnoomit sanoivat, että ihmiset ovat tyhmiä: miksi opetella logiikkaa ajattelemalla, kun voi työntää nenänsä maahan ja antaa kosmisten fluidumien virrata sisään?” Lisäksi hän väitti pitävänsä yhteyttä kuolleiden henkiin. Luonnollisestikaan näillä keinoilla hankittu ”tieto” ei täytä tieteellisen tiedon kriteeriä. Hengentieteen tuloksia ei Steinerin mukaan edes tarvitse perinteisen tieteen käsittämässä muodossa erikseen todistaa.

        Niinpä Steinerin on ollut mahdollista teoksissaan väittää, että sydämen lyönnit eivät aiheuta verenkiertoa, vaan sydän sykkii koska veri kiertää. Bakteerit eivät aiheuta sairauksia, vaan päinvastoin sairaudet aiheuttavat bakteereja. Atomit ovat tyhjää täynnä ja ainetta on vain niiden välissä. Lisäksi Einstein erehtyi suhteellisuusteoriassaan ja Adam Smith ei ymmärtänyt kysynnän, tarjonnan ja hinnan välistä suhdetta. Karl Marxin teoria työn arvosta oli Steineirin mukaan suorastaan hölynpölyä."

        Nii-in.

        En nyt ihan tätä tarkoittanut kun ihmisen mielestä puhuin. Mikäli siihen viittasitkaan.


      • Maria_
        wikipedian sivulta kirjoitti:

        "Kirjoissaan Steiner vaati, että hänen oppinsa tulee ottaa vastaan sellaisenaan. Perustavalla tavalla oppiin voi perehtyä vasta sitten kun on päässyt eroon kriittisestä asenteesta. Joka ei Steineria luettuaan ole tullut vakuuttuneeksi hänen näkemystensä oikeellisuudesta, on materialististen ennakkoluulojen vallassa. Antroposofit sitoutuvat pidättäytymään keskustelusta Steinerin opetuksia kriittisesti arvioivien henkilöiden kanssa. Tämä todetaan antroposofisen liiton säännöissäkin.

        Steiner piti itseään selvänäkijänä, jolla oli pääsy akasha-kirjoihin ja näin ollen siis kaikkeen salattuun tietoon. Niinpä koko Steinerin huomattavan laaja tuotanto perustuu hänen selvänäkökyvyillään hankkimiinsa tietoihin.

        Kirjassaan Henkisen maailman kynnys Steiner kertoo näkevänsä henkimaailmassa maahisia, vetehisiä, keijukaisia ja tulenhenkiä. Steiner väittää keskustelleensa gnoomien kanssa muun muassa logiikasta, jolloin gnoomit sanoivat, että ihmiset ovat tyhmiä: miksi opetella logiikkaa ajattelemalla, kun voi työntää nenänsä maahan ja antaa kosmisten fluidumien virrata sisään?” Lisäksi hän väitti pitävänsä yhteyttä kuolleiden henkiin. Luonnollisestikaan näillä keinoilla hankittu ”tieto” ei täytä tieteellisen tiedon kriteeriä. Hengentieteen tuloksia ei Steinerin mukaan edes tarvitse perinteisen tieteen käsittämässä muodossa erikseen todistaa.

        Niinpä Steinerin on ollut mahdollista teoksissaan väittää, että sydämen lyönnit eivät aiheuta verenkiertoa, vaan sydän sykkii koska veri kiertää. Bakteerit eivät aiheuta sairauksia, vaan päinvastoin sairaudet aiheuttavat bakteereja. Atomit ovat tyhjää täynnä ja ainetta on vain niiden välissä. Lisäksi Einstein erehtyi suhteellisuusteoriassaan ja Adam Smith ei ymmärtänyt kysynnän, tarjonnan ja hinnan välistä suhdetta. Karl Marxin teoria työn arvosta oli Steineirin mukaan suorastaan hölynpölyä."

        Nii-in.

        Ja korjattakoon vielä käsitys, että steinerkoulu ja sen opetustapa ei ole yhtä kuin Steinerin kirjoitukset tai toisin päin.


      • ..lisäksi
        Maria_ kirjoitti:

        Ja korjattakoon vielä käsitys, että steinerkoulu ja sen opetustapa ei ole yhtä kuin Steinerin kirjoitukset tai toisin päin.

        Eikö koko koulu ole Rudolf Steinerin keksintöä? Eikö steinerkoulujen metodit ja perusperiaatteet ole edelleen pääpiirteittäin Rudolf Steinerin mielikuvituksesta (tai Akashasta jos joku niin haluaa uskoa) peräisin? Eikö Steinerin tuotannolla olekin erittäin merkittävä osa steinerkoulun opettajia valmistavan "korkeakoulun" opetuksessa?

        On oleellista muistaa, että steinerpedagogia ei ole tieteellisen tutkimustyön eikä varsinkaan kasvatustieteen tulosta, vaan "hengentieteellisten metodien" kautta syntynyttä uskomuksiin pohjautuvaa pseudotiedettä.


      • sanat suustani.
        huvittunut,,steineriin pers... kirjoitti:

        "--en hyväksy sitä, että täällä steinerin vastustajat kertovat ns. kokemuksiaan ja yleistävät "tietonsa"--"

        Etkö nyt voi sentään käsittää, että ihmisillä voi olla ihan todellisiakin kokemuksia steinerista - hyvin ikäviä kokemuksia - ja vielä ikävämmiksi ne ovat tulleet koska niistä ei ole ollut missään mahdollista puhua vaan lapsi tai vanhempi on Steiner-yhteisön hiljaisella päätöksellä tuomittu syypäiksi epäkohtiin. Sentakia on upeeta että on avattu tämmöinen keskustelupalsta jolla voi esittää omia todellakin todellisia kokemuksia eikä keksittyjä kaupunkitarinoita niinkuin sinä vihjaat. Niin tietysti kun niihin epäkohtiin ei ole saanut parannusta lasten steinerissa oloaikana ja nyt saa lukea että teidän sääntönne kieltää antroposofiasta keskustelemisen oppimattomien kanssa niin eihän se mikään ihme ole jos lasta ja sen vanhempia ei ole noteerattu.

        Onneksi nyt on saanut siitä steiner-kultin magiasta ja muusta Newagelaisesta opista tietoja ja lukuviitteitä. Se helpottaa jos voi näin jäljestä päin ymmärtää kaikkea sitä mihin lapset pisti mukaan. Siinä sitten vanhempina oltiin yhtälailla kasvatettavina kuin lapset mutta ei me mistään mitään ymmärretty. Monet vanhemmat kyllä ostivat koulun kaupasta Steinerin kirjoittamia kirjoja. Voi olla, että sellaisten lapset sitten hyväksyttiin paremmin kun tiedettiin että vanhemmat ovat jollain tavalla Steinerista perillä.

        Tätä olen itsekkin halunnut tuoda esille. Kokemuksemme olivat ... voi...

        Tiedätkö, että kun sanoutuu irti siitä huuhaasta, ei todella ole helppoa. Pahimmassa tapauksessa joutuu luopumaan jopa perhetutuista ja lapset luokkatovereista. Niin sisäänpäin kääntyneitä on todellinen steineryhteisö. Tosiystävät tulee todella esille, siis he, jotka ovat jaksaneet olla irti liiasta tämän hömpän oppimisesta ja sisäistämisestä.

        Nyt vasta ymmärrän löydettyäni suomi24:n nämä sivustot, joissa tätä "uhriutta" uskalletaan käsitellä.

        Todella sama meno jatkuu täälläkin, missä ollaan erimieltä steinerkoulun tarpeellisuudesta ja keseenalaistetaan oikeutta toimia täällä, siellä on se sama vastustus ja toimintatapa.

        Toimintatapa, joka vähättelee, yrittää tehdä vastustuksen tyhjäksi leimaamalla vastarannan kiiskit mitään tietämättömäksi.

        Sinä, jota on siunattu sananvalmiudella ja kyvyllä tuoda olennainen esille, sinulle on varmasti yhteiskunnallisten epäkohtien esilletuojana työtä.

        Löytyy varmasti instanssi joka tutkii suomen peruskoulujen kelpoisuuksia, jaksetaan jatkaa.


      • vaikka Maria olen
        Maria_ kirjoitti:

        Jaa että nämä ne on niitä kristalleja. Olen minäkin saanut koulusta syntymäpäivästä muistoksi esimerkiksi pienen ametistin ja simpukan. Olen myös saanut useilta tuttaviltani kiviä ja simpukoita ulkomaanmatkoilta tuliaisiksi. Enkä hitto vie silti osaa lentää lattiaharjalla.

        minäkin, juttusi alkaa vaikuttaa todella huolestuttavalta. Vähättele vain se tuo luonteestasi esille todella steinerlaistuneisuuden perikuvan. Eli tee toista mieltä olevat tietämättömäksi. Tee se tavalla joka osoittaa sinut kaikentietävän ja osaavan. Että tälläinen on tulos maailman viisaudessa ja ytimessä.

        Lapsemme saivat kristalleja ripustettavaksi ikkunaan, jotta pahat henget eivät pääse sisään. Puhdistavat ilmaa tehokkaasti, kuulemma.

        Lisäksi opettajat meditoivat joka aamu jokaisen lapsen puolesta, heidän itsensä mukaan.

        Tiedätkö, että jooga ja meditaatio on jotain muuta kun rukoilemista, joka on rukousta Jeesuksen nimessä Jumalalle.

        Siis mitä enemmän vähättelet ja olet ivallinen, sitä enemmän muistan yksityiskohtia. Mitä enemmän muistan, sitä vakuuttuneempi olen, että alanpa kirjoittelemaan muuallekkin kuin tänne.


      • Maria_
        vaikka Maria olen kirjoitti:

        minäkin, juttusi alkaa vaikuttaa todella huolestuttavalta. Vähättele vain se tuo luonteestasi esille todella steinerlaistuneisuuden perikuvan. Eli tee toista mieltä olevat tietämättömäksi. Tee se tavalla joka osoittaa sinut kaikentietävän ja osaavan. Että tälläinen on tulos maailman viisaudessa ja ytimessä.

        Lapsemme saivat kristalleja ripustettavaksi ikkunaan, jotta pahat henget eivät pääse sisään. Puhdistavat ilmaa tehokkaasti, kuulemma.

        Lisäksi opettajat meditoivat joka aamu jokaisen lapsen puolesta, heidän itsensä mukaan.

        Tiedätkö, että jooga ja meditaatio on jotain muuta kun rukoilemista, joka on rukousta Jeesuksen nimessä Jumalalle.

        Siis mitä enemmän vähättelet ja olet ivallinen, sitä enemmän muistan yksityiskohtia. Mitä enemmän muistan, sitä vakuuttuneempi olen, että alanpa kirjoittelemaan muuallekkin kuin tänne.

        Minä en vähättele. Anteeksi jos tein pilaa itsestäni ja se sattui sinuun. En ole myöskään sitä mieltä, että steinerkoulua vastustavat ovat väärässä tai automaattisesti vain liian tietämättömiä. Minua nakertaa se, että yksittäisistä kouluista, opettajista ja muista vanhemmista saadut huonot kokemukset yleistetään koko steinerkoulua ja sen opetustapaa ja -tasoa koskeviksi. Se on väärin ja osoittaa tietämättömyyttä. Jos jonkun lapsen äiti tai isä uskoo ja harjoittaa tarot-korttiennustusta tai spiritismiä ei tarkoita, että steinerkoulussa sitä tehtäisiin joka päivä. Steinerkouluun nämä asiat eivät todellakaan kuulu. On kuitenkin totta, että steinerkoulujen piirissä on enemmän ns. vaihtoehtoihmisiä, mikä mielestäni ei ole vahingollista rasite kellekään ellei sen anna sellaiseksi mieleensä tulla.

        Minun opettajani ei käskenyt ripustaa kiviä ja simpukoita ikkunaan tai kertonut niiden torjuvan pahoja henkiä, hän vain toivotti hyvää syntymäpäivää. Siinä tuskin on mitään kovin kamalaa, jos lapsi kerran vuodessa saa olla luokassa juhlittavana. Peruskoulussa tällaista tietääkseni vähemmän harrastetaan. Kai muuten vastustat myös feng shuita?

        Meditointia en ole ainakaan kuullut minun puolestani harrastetun. Onko jooga ja meditaatio rukoilemista? Millä perustelet? Entäpä millä tavalla se on haitallisempaa kuin rukoilla Jeesusta tai Jumalaa? Onko sinun mielestäsi väärin rukoilla muiden uskontojen jumalia?

        Toki voit jakaa mielipiteitäsi ja kokemuksiasi muuallakin. Keskustella voi aina, kunhan se pysyy keskusteluna. Muistathan kuitenkin, että kokemuksesi ovat rajalliset. Aivan kuin minäkään en voi sanoa, ettei steinerkoulussa olisi opettajaa, joka meditoi, et sinäkään voi väittää, että kaikissa steinerkouluissa harrastetaan spiritismiä. Olen myös sitä mieltä, että Suomessa on varmasti paljon laadukkaita peruskouluja ja niissä hyviä ja vastuuntuntoisia opettajia. Peruskoulu on joillekin lapsille parempi vaihtoehto kuin steinerkoulu ja toisinpäin.

        Toivoisin kuitenkin, että kirjoittaisit jatkossa jollakin tunnistettavalla nimimerkillä. Se antaisi kuvan siitä, että uskallat seistä sanojesi takana.


      • Maria_lle
        Maria_ kirjoitti:

        Minä en vähättele. Anteeksi jos tein pilaa itsestäni ja se sattui sinuun. En ole myöskään sitä mieltä, että steinerkoulua vastustavat ovat väärässä tai automaattisesti vain liian tietämättömiä. Minua nakertaa se, että yksittäisistä kouluista, opettajista ja muista vanhemmista saadut huonot kokemukset yleistetään koko steinerkoulua ja sen opetustapaa ja -tasoa koskeviksi. Se on väärin ja osoittaa tietämättömyyttä. Jos jonkun lapsen äiti tai isä uskoo ja harjoittaa tarot-korttiennustusta tai spiritismiä ei tarkoita, että steinerkoulussa sitä tehtäisiin joka päivä. Steinerkouluun nämä asiat eivät todellakaan kuulu. On kuitenkin totta, että steinerkoulujen piirissä on enemmän ns. vaihtoehtoihmisiä, mikä mielestäni ei ole vahingollista rasite kellekään ellei sen anna sellaiseksi mieleensä tulla.

        Minun opettajani ei käskenyt ripustaa kiviä ja simpukoita ikkunaan tai kertonut niiden torjuvan pahoja henkiä, hän vain toivotti hyvää syntymäpäivää. Siinä tuskin on mitään kovin kamalaa, jos lapsi kerran vuodessa saa olla luokassa juhlittavana. Peruskoulussa tällaista tietääkseni vähemmän harrastetaan. Kai muuten vastustat myös feng shuita?

        Meditointia en ole ainakaan kuullut minun puolestani harrastetun. Onko jooga ja meditaatio rukoilemista? Millä perustelet? Entäpä millä tavalla se on haitallisempaa kuin rukoilla Jeesusta tai Jumalaa? Onko sinun mielestäsi väärin rukoilla muiden uskontojen jumalia?

        Toki voit jakaa mielipiteitäsi ja kokemuksiasi muuallakin. Keskustella voi aina, kunhan se pysyy keskusteluna. Muistathan kuitenkin, että kokemuksesi ovat rajalliset. Aivan kuin minäkään en voi sanoa, ettei steinerkoulussa olisi opettajaa, joka meditoi, et sinäkään voi väittää, että kaikissa steinerkouluissa harrastetaan spiritismiä. Olen myös sitä mieltä, että Suomessa on varmasti paljon laadukkaita peruskouluja ja niissä hyviä ja vastuuntuntoisia opettajia. Peruskoulu on joillekin lapsille parempi vaihtoehto kuin steinerkoulu ja toisinpäin.

        Toivoisin kuitenkin, että kirjoittaisit jatkossa jollakin tunnistettavalla nimimerkillä. Se antaisi kuvan siitä, että uskallat seistä sanojesi takana.

        "Meditointia en ole ainakaan kuullut minun puolestani harrastetun."

        Et tietenkään ole kuullut. Fakta kuitenkin on, että steineropettajan tehävänä on nimenomaan meditoida jokaista oppilastaan...

        "huonot kokemukset yleistetään koko steinerkoulua ja sen opetustapaa ja -tasoa koskeviksi. Se on väärin ja osoittaa tietämättömyyttä"

        Eiköhän ole niin, että jokainen, joka on tuonut niitä huonoja kokemuksiaan julki, on alkanut perehtyä steinerismiin ymmärtääkseen syitä - ja löytänyt ne antroposofisesta maailmankäsityksestä.
        Tietämättömyyttä mielestäni on se, ellei tunne Steinerin hengentiedettä ja sen houreita, eritoten kun TIETÄÄ sen levinneisyyden Suomenkin arkitodellisuuteen.

        Suurinta tietämättömyyttä on jääräpäinen silmien ummistaminen kehitykseltä, joka vie keskiaikaiseen (ja kansallissosialistiseen?) maagiseen maailmankatsomukseen.

        "Jos jonkun lapsen äiti tai isä uskoo ja harjoittaa tarot-korttiennustusta tai spiritismiä ei tarkoita, että steinerkoulussa sitä tehtäisiin joka päivä."

        Entä kun ne opettajat tekevät sitä vapaa-aikoinaan ja/tai sivutoiminaan? Mm. astrologiaa, grafologiaa, energiahoitamisia ja niihin kouluttamisia? Meedioita ja menneiden elämien hakemista? Jne.

        Taidat tietää - jos olet kirjoittanut rehellisesti - todella vähän siitä, mitä täällä yrität puolustella.

        "Minun opettajani ei käskenyt ripustaa kiviä ja simpukoita ikkunaan tai kertonut niiden torjuvan pahoja henkiä, hän vain toivotti hyvää syntymäpäivää."

        Ei tietenkään kertonut, koska eihän lapsille tai kenellekään muulle kerrota, ellei hän ole VALMIS vastaanottamaan tietoa rituaaleista. Siinä se petos onkin! Minä olen ollut mukana monenlaisissa antroposofisissa rituaaleissa, joiden merkityksen saanut selville vasta paljon myöhemmin. Ne ovat liittyneet sekä koulun opetusohjelmaan että muuhun vanhempien ja antroposofiaan yllytettyjen koulutustoimintaan.

        "Toivoisin kuitenkin, että kirjoittaisit jatkossa jollakin tunnistettavalla nimimerkillä. Se antaisi kuvan siitä, että uskallat seistä sanojesi takana."

        Eikö ole todella huolestuttavaa, että KUKAAN keskustelijoista ei USKALLA esiityä TUNNISTETTAVALLA nimimerkillä saati omalla nimellään? Eivät edes ne, joilla on hallussaan KAIKKI viisaus, ja totuus steinerkoulujen demokraattisesta ja avoimesta koulutus- ja tiedotusstrategiasta?


      • Maria_
        Maria_lle kirjoitti:

        "Meditointia en ole ainakaan kuullut minun puolestani harrastetun."

        Et tietenkään ole kuullut. Fakta kuitenkin on, että steineropettajan tehävänä on nimenomaan meditoida jokaista oppilastaan...

        "huonot kokemukset yleistetään koko steinerkoulua ja sen opetustapaa ja -tasoa koskeviksi. Se on väärin ja osoittaa tietämättömyyttä"

        Eiköhän ole niin, että jokainen, joka on tuonut niitä huonoja kokemuksiaan julki, on alkanut perehtyä steinerismiin ymmärtääkseen syitä - ja löytänyt ne antroposofisesta maailmankäsityksestä.
        Tietämättömyyttä mielestäni on se, ellei tunne Steinerin hengentiedettä ja sen houreita, eritoten kun TIETÄÄ sen levinneisyyden Suomenkin arkitodellisuuteen.

        Suurinta tietämättömyyttä on jääräpäinen silmien ummistaminen kehitykseltä, joka vie keskiaikaiseen (ja kansallissosialistiseen?) maagiseen maailmankatsomukseen.

        "Jos jonkun lapsen äiti tai isä uskoo ja harjoittaa tarot-korttiennustusta tai spiritismiä ei tarkoita, että steinerkoulussa sitä tehtäisiin joka päivä."

        Entä kun ne opettajat tekevät sitä vapaa-aikoinaan ja/tai sivutoiminaan? Mm. astrologiaa, grafologiaa, energiahoitamisia ja niihin kouluttamisia? Meedioita ja menneiden elämien hakemista? Jne.

        Taidat tietää - jos olet kirjoittanut rehellisesti - todella vähän siitä, mitä täällä yrität puolustella.

        "Minun opettajani ei käskenyt ripustaa kiviä ja simpukoita ikkunaan tai kertonut niiden torjuvan pahoja henkiä, hän vain toivotti hyvää syntymäpäivää."

        Ei tietenkään kertonut, koska eihän lapsille tai kenellekään muulle kerrota, ellei hän ole VALMIS vastaanottamaan tietoa rituaaleista. Siinä se petos onkin! Minä olen ollut mukana monenlaisissa antroposofisissa rituaaleissa, joiden merkityksen saanut selville vasta paljon myöhemmin. Ne ovat liittyneet sekä koulun opetusohjelmaan että muuhun vanhempien ja antroposofiaan yllytettyjen koulutustoimintaan.

        "Toivoisin kuitenkin, että kirjoittaisit jatkossa jollakin tunnistettavalla nimimerkillä. Se antaisi kuvan siitä, että uskallat seistä sanojesi takana."

        Eikö ole todella huolestuttavaa, että KUKAAN keskustelijoista ei USKALLA esiityä TUNNISTETTAVALLA nimimerkillä saati omalla nimellään? Eivät edes ne, joilla on hallussaan KAIKKI viisaus, ja totuus steinerkoulujen demokraattisesta ja avoimesta koulutus- ja tiedotusstrategiasta?

        Steiner on kirjoittanut valtavasti aineistoa. Olen siitä lukenut osan, en läheskään kaikkea. Tiedän hänen käsityksistään ja houreistaan, kuten niitä osin osuvasti nimitit. Tiedän myös kokemuksesta joitakin kohtia steinerkoulun opetuksessa, joilla on selkeä yhteys steinerin näkemyksiin. Kaikkea steinerin kirjoittamaa ei kuitenkaan toteuteta steinerkoulussa. Steinerin kirjoitukset ovat vanhoja, eivätkä ne sellaisinaan steinerkoulussa ilmene. Steinerkoulun opetus on lain mukaista ja siksi vertailukelpoista peruskouluun nähden.

        Kaikki kulissientakaisuudet, magiat sun muut mistä täällä vaahdotaan eivät minun kokemukseni mukaan steinerkoulussa ilmene. Täällä myös kärkkääsri vaaditaan todisteita joka asiasta. Itse myös ajan takaa perusteluja ja todisteita, joita en em. asioiden toteutumisesta steineropetuksessa ole saanut. Siksipä en niihin usko. Aivan kuten en usko Jumalaankaan, koska siitä ei ole todisteita.

        Mistäpä muuten tiedät, mitä peruskoulun opettajat puuhaavaat vapaa-ajallaan? Saattavat vaikka käydä joogaamassa, se kun on oikein muotiakin nykyään.

        Tunnistettavalla nimimerkillä tarkoitin sitä, että eri kirjoitukset voisi yhdistää samaan nimimerkkiin. En itse todellakaan turvallisuussyistä kirjoittaisi tällaiselle palstalle omalla nimelläni, tuskin moni muukaan. Nimimerkkini on kuitenkin tunnistettava ja kaikki kirjoittamani kirjoitukset ovat yhdistettävissä toisiinsa.


      • taas tuli elävästi
        Maria_ kirjoitti:

        Steiner on kirjoittanut valtavasti aineistoa. Olen siitä lukenut osan, en läheskään kaikkea. Tiedän hänen käsityksistään ja houreistaan, kuten niitä osin osuvasti nimitit. Tiedän myös kokemuksesta joitakin kohtia steinerkoulun opetuksessa, joilla on selkeä yhteys steinerin näkemyksiin. Kaikkea steinerin kirjoittamaa ei kuitenkaan toteuteta steinerkoulussa. Steinerin kirjoitukset ovat vanhoja, eivätkä ne sellaisinaan steinerkoulussa ilmene. Steinerkoulun opetus on lain mukaista ja siksi vertailukelpoista peruskouluun nähden.

        Kaikki kulissientakaisuudet, magiat sun muut mistä täällä vaahdotaan eivät minun kokemukseni mukaan steinerkoulussa ilmene. Täällä myös kärkkääsri vaaditaan todisteita joka asiasta. Itse myös ajan takaa perusteluja ja todisteita, joita en em. asioiden toteutumisesta steineropetuksessa ole saanut. Siksipä en niihin usko. Aivan kuten en usko Jumalaankaan, koska siitä ei ole todisteita.

        Mistäpä muuten tiedät, mitä peruskoulun opettajat puuhaavaat vapaa-ajallaan? Saattavat vaikka käydä joogaamassa, se kun on oikein muotiakin nykyään.

        Tunnistettavalla nimimerkillä tarkoitin sitä, että eri kirjoitukset voisi yhdistää samaan nimimerkkiin. En itse todellakaan turvallisuussyistä kirjoittaisi tällaiselle palstalle omalla nimelläni, tuskin moni muukaan. Nimimerkkini on kuitenkin tunnistettava ja kaikki kirjoittamani kirjoitukset ovat yhdistettävissä toisiinsa.

        mieleeni eräs tapahtuma steinerkoulusta 2000 luvulla.

        Lasten käytyä lääkärin vastaanotolla(joka oli myös mainonnan mukaan selvännäkijä ja kokija)lääkäri määräsi hoitoeurytmian opettajalle selkeät ohjeet miten juuri tämän lapsen hoitoeurytmia järjestetään.
        Siihen vaikuttivat eletyt elämät kehitystehtävineen ym. näin jälkeenpäin järjetöntä potaskaa.

        Miten sitä unohtaakin näin ihmeellisen asia, joita alkaa vasta vuosien päästä muistamaan kun muistutetaan, kiitos maria.


      • Maria_
        taas tuli elävästi kirjoitti:

        mieleeni eräs tapahtuma steinerkoulusta 2000 luvulla.

        Lasten käytyä lääkärin vastaanotolla(joka oli myös mainonnan mukaan selvännäkijä ja kokija)lääkäri määräsi hoitoeurytmian opettajalle selkeät ohjeet miten juuri tämän lapsen hoitoeurytmia järjestetään.
        Siihen vaikuttivat eletyt elämät kehitystehtävineen ym. näin jälkeenpäin järjetöntä potaskaa.

        Miten sitä unohtaakin näin ihmeellisen asia, joita alkaa vasta vuosien päästä muistamaan kun muistutetaan, kiitos maria.

        Anteeksi mutta jäi vaivaamaan: minkä ihmeen mainonnan mukaan? Ja mistä tiedät mitä lääkäri on lapselle määrännyt ja minkä vuoksi?

        Lähdekriittisyyttä lienee asianmukaista käyttää myös suulliseen viestintään.


      • Lisää vai?
        Maria_ kirjoitti:

        Anteeksi mutta jäi vaivaamaan: minkä ihmeen mainonnan mukaan? Ja mistä tiedät mitä lääkäri on lapselle määrännyt ja minkä vuoksi?

        Lähdekriittisyyttä lienee asianmukaista käyttää myös suulliseen viestintään.

        Minkä mainonnan, kysyit.

        Lääkärin käynneistä ilmoitetaan aina vanhemmille, joten koulun omat opettajat ilmoittivat lääkärin tulosta, ja mahdollisuudesta käyttää näin loistavaa tilaisuutta saada lapsi kuuluisan lääkärin vastaanotolle, joka myös oli koulun tiloissa.

        Toinen kysymyksesi paljasti sinun olevan joko lapseton tai hhmmm. lapsellinen.

        Jokainen vanhempi(lapsenhuoltaja ) on oikeutettu saamaan ala-ikäisen lapsensa tietoja.Ja saapa jopa olla tutkimusten aikana läsnäkin:)))

        Viimeinen virkkeesi jäikin sitten minulta ymmärtämättä.

        Heikko lahjaisuutenihan olen tuonut rohkeasti ja mitään kainostelematta kaikkien tietoon. Olinhan hyväuskoisuuttani valinnut lasteni kouluksi alunalkaen steinerkoulun. Joka olosuhteiden pakosta vaihtui peruskouluun. ;))


      • Maria_
        Lisää vai? kirjoitti:

        Minkä mainonnan, kysyit.

        Lääkärin käynneistä ilmoitetaan aina vanhemmille, joten koulun omat opettajat ilmoittivat lääkärin tulosta, ja mahdollisuudesta käyttää näin loistavaa tilaisuutta saada lapsi kuuluisan lääkärin vastaanotolle, joka myös oli koulun tiloissa.

        Toinen kysymyksesi paljasti sinun olevan joko lapseton tai hhmmm. lapsellinen.

        Jokainen vanhempi(lapsenhuoltaja ) on oikeutettu saamaan ala-ikäisen lapsensa tietoja.Ja saapa jopa olla tutkimusten aikana läsnäkin:)))

        Viimeinen virkkeesi jäikin sitten minulta ymmärtämättä.

        Heikko lahjaisuutenihan olen tuonut rohkeasti ja mitään kainostelematta kaikkien tietoon. Olinhan hyväuskoisuuttani valinnut lasteni kouluksi alunalkaen steinerkoulun. Joka olosuhteiden pakosta vaihtui peruskouluun. ;))

        Tekstistäsi ei käynyt ilmi, kenen lapsista puhuit. Sain sen käsityksen, ettet omistasi. Tähän viittasin myös viimeisellä virkkeelläni, sillä jos kyse olisi ollut jonkun muun lapsesta, juttu olisi väistämättä käynyt monen suun kautta ennen sinulle päätymistään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe